[DSLR] Konica Minolta Dynax 5D & 7D topic.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 11.555 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 10:28
joh14vers6 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 08:01:
[...]

offtopic:
Wordt het dan geen tijd om je onderschrift en signature te wijzigen in je profiel.
Hoe bedoel je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baslab
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
In dit topic gaat het heel veel over de "rand zaken" rondom de camera, ik mis een beetje de camera zelf. Bij deze probeer ik een aftrapje te doen.

Wat heb je bij de D7D onder de programmeerbare stand staan? en waarom of geef advies, verbetering.

- ik heb nu de eerste geprogrammeerd als flitserstand (gebruik meestal externe flits, niet de camera flits, tenzij ik draadloos flits) : - WB op flits, - ISO op 400

Tweede mogelijkheid heb ik nog niet geprogrammeerd ... suggesties, voorbeelden?

... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

baslab schreef op woensdag 30 november 2005 @ 09:40:
Wat heb je bij de D7D onder de programmeerbare stand staan? en waarom of geef advies, verbetering.

- ik heb nu de eerste geprogrammeerd als flitserstand (gebruik meestal externe flits, niet de camera flits, tenzij ik draadloos flits) : - WB op flits, - ISO op 400

Tweede mogelijkheid heb ik nog niet geprogrammeerd ... suggesties, voorbeelden?
Ik heb dan wel geen D7D, maar op mijn A1 had ik 5 programmabankjes en ik had de volgende zaken geprogrammeerd:
1-Een RAW stand.
2-Een P&S mode, dus large JPG, saturation +2, contrast +2, sRGB color space en WB op Cloudy -2. Foto's kunnen zó het web op. Alleen een beetje USM (meestal via Bordermaker). Leuk als je geen nabewerking wil doen.
3-Een concertmode. ISO op 400 (dit gaat over een A1, dus weinig bruikbare hoge ISO) en op de M stand, RAW.

Voor de gein had ik er ook nog een 'Anton Corbijn' mode op zitten. Dus in z/w, hoog contrast en ISO 800 (vreselijk korrelig op de A1) en sharpnes op soft (anders werd de ruis te erg). Die laatste 2 heb je denk ik geen drol aan op de D7D, maar ik noem ze maar voor de volledigheid en om een idee te geven van hetgeen je met zoiets kan. Op mijn huidige koelkast kan ik 2 setjes opslaan, en die zijn iets lastiger op te roepen dan op de D7D...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Kijk eens links boven je Avatar.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Femme schreef op woensdag 30 november 2005 @ 01:02:
Er moet niet te dramatisch gesproken worden over de situatie van Konica-Minolta.
zo dramatisch doe ik niet over KM. ik geef alleen een - naar mijn mening terechte - aantekening over het assortiment lenzen. en als jij dan als excuus geeft, dat ze zich voornamelijk op professionals richten, dan vind ik het vreemd dat ze geen professionele (digitale) bodies en geen service voor professionals hebben. zelfs als mijn e-1 ter reparatie is, krijg ik van olympus een ander in bruikleen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
Nielsracing schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:44:
[...]
En stug doorgaan op dit forum als Canonian _/-\o_ ;)
[...]
@nielsracing :offtopic:
Wordt het dan geen tijd om je onderschrift en signature te wijzigen in je profiel.
Hoe bedoel je ?
....p.s. Alles is verkocht behalve een NP400 (namaak) accu..................
@mphilipp: ik heb dan wel geen D7D.......
.... en wordt het niet eens tijd voor "toedeloe...." Er is een canon-forum jongens. En veel plezier daar....Ik word er een beetje moe van en sluit me aan bij Baslab : laten we het over de camera's 7D/5D hebben en graag met mensen die die camera ook hebben en niet met de mensen die die camera niet (meer) hebben. Dat lijkt me iets zinniger...........

[ Voor 10% gewijzigd door PeterVL57 op 30-11-2005 17:04 ]

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PeterVL57 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:57:
[...]
... en wordt het niet eens tijd voor "toedeloe...." Er is een canon-forum jongens. En veel plezier daar....Ik word er een beetje moe van en sluit me aan bij Baslab : laten we het over de camera's 7D/5D hebben en graag met mensen die die camera ook hebben en niet met de mensen die die camera niet (meer) hebben. Dat lijkt me iets zinniger...........
A)who died and made you the boss?
B)mijn laatste bijdrage was wel degelijk on-topic dus niet mieren.

Zolang ik denk nog zinnige reacties te kunnen geven blijf ik hier. Maar jij kunt gerust weggaan als je dat wilt hoor...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Toch ben ik het eens met PeterVL57 mphilipp... wat je nu doet is gewoon flamen... Ik hoop dan ook dat dit een vergissing was....

Laten we het nu gewoon weer over de 5D en 7D hebben!

[ Voor 18% gewijzigd door Apen-nootjes op 30-11-2005 17:24 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
(jarig!)
Inderdaad! En ik ben nog altijd van plan een 5D kit te kopen.

Wat me opvalt is dat ik weinig/geen klachten lees over de 5D, alleen over de 7D...

Zijn 5D gebruikers hier wellicht in de minderheid?

IMHO toch een perfect toestel, zeker voor een beginnende dSLR-er (zoals ik dus binnekort wil worden :) )

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
PeterVL57 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:57:
[...]

.... en wordt het niet eens tijd voor "toedeloe...." Er is een canon-forum jongens. En veel plezier daar....Ik word er een beetje moe van en sluit me aan bij Baslab : laten we het over de camera's 7D/5D hebben en graag met mensen die die camera ook hebben en niet met de mensen die die camera niet (meer) hebben. Dat lijkt me iets zinniger...........
Uhm dat toedeloe gebaar vind ik een beetje ongepast. Naar mijn mening geef ik wel degelijk reactie m.b.t. de 7D. Ik zou zeggen, kijk maar eens naar mijn vorige reacties.
Af en toe een lolletje met mphillip moet kunnen hoor. We maken hier toch totaal geen Canon forum van...
En ik heb inderdaad de camera niet meer, maar dan kan ik nog steeds meelullen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
PAKMAN79 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:17:

Wat me opvalt is dat ik weinig/geen klachten lees over de 5D, alleen over de 7D...

IMHO toch een perfect toestel, zeker voor een beginnende dSLR-er (zoals ik dus binnekort wil worden :) )
Ik heb geen klachten over mijn 5D. Waarschijnlijk zijn de fouten (kinderziektes) die bij de eerste 7D's zijn gevonden, verholpen bij de latere versies van de 7D. De productie van de 5D is daardoor beter verlopen.

Het blijft alleen vreemd, dat wanneer deze fouten bij de fabrikant bekend zijn, ze niet coulant daarmee omgaan en zorgen dat de klant met zo'n camera met een kinderziekte correct gerepareerd zijn toestel terug krijgt of dan wel een vervangend exemplaar krijgt die 100% getest geen kinderziektes heeft.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb net mijn 7D met een 3 tal lensen.
Ik zal binnenkort wel wat feedback laten horen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
PAKMAN79 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:17:

Er zijn hier zeker 5D gebruikers en ik heb tot dusver totaal geen klachten.Ik vind het een groot genot om met de camera te werken. Ik heb inmiddels een uitbreiding op de kop getikt : een Minolta AF 70-210mm f/4 objectief. Het is een wat ouder objectief, alles glas, dus wel wat fors en zwaar in vergelijking met de kitlens, maar hij zou prachtig scherpe plaatjes kunnen produceren en zou beter presteren dan de huidige 70-210 objectieven (en dat vind ik belangrijker). Komend weekend heb ik tijd om dat eens uit te proberen. Als ik mooie plaatjes kan produceren, zal ik hier weer wat laten zien.

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
PeterVL57 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 21:49:
[...]

Er zijn hier zeker 5D gebruikers en ik heb tot dusver totaal geen klachten.Ik vind het een groot genot om met de camera te werken. Ik heb inmiddels een uitbreiding op de kop getikt : een Minolta AF 70-210mm f/4 objectief. Het is een wat ouder objectief, alles glas, dus wel wat fors en zwaar in vergelijking met de kitlens, maar hij zou prachtig scherpe plaatjes kunnen produceren en zou beter presteren dan de huidige 70-210 objectieven (en dat vind ik belangrijker). Komend weekend heb ik tijd om dat eens uit te proberen. Als ik mooie plaatjes kan produceren, zal ik hier weer wat laten zien.
70-210 f/4 maakt zeker helemooie foto's heb die er zelf ook als eerste lens bij gekocht (eerste dat ik post in dit topic maar ben zeer tevreden 5D gebruiker) je koopt hem al voor € 65 voor dat geld echt een koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Nielsracing schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:22:
[...]
Uhm dat toedeloe gebaar vind ik een beetje ongepast.
Niet vervelend bedoeld naar jou toe Niels. Ik vind het heel vervelend voor je dat je zo'n probleem hebt gehad met de 7D en ook ik heb recent een mailtje naar KM gestuurd om ze te wijzen op je probleem, omdat dat natuurlijk bepaald geen reclame is. Maar op een bepaald moment gaat het forum nauwelijks meer over de dingen waarvoor het is bedoeld en dat vind ik jammer. Ik merk zelf dat ik eerder geneigd ben om op kieskeurig te gaan kijken als ik iets wil weten ( omdat daar wel inhoudelijke vragen over de camera-mogelijkheden worden gesteld en beantwoord) dan op ons eigen forum, waar het nergens meer over lijkt te gaan (althans niet meer over de camera zelf) en als iemand dan een vraag stelt die over de camera gaat (zoals baslab) wordt die gewoon genegeerd en blijven we over service, concurrentie en marktpositie van KM doorbabbelen. Prachtig hoor, maar als dat zo blijft, ben ik inderdaad weg op dit forum.....(er zijn gelukkig andere plekken waar liefhebbers wel met elkaar uitwisselen over de camera-mogelijkheden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
MisterH75 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 22:02:
[...]
70-210 f/4 maakt zeker hele mooie foto's heb die er zelf ook als eerste lens bij gekocht (eerste dat ik post in dit topic maar ben zeer tevreden 5D gebruiker) je koopt hem al voor € 65 voor dat geld echt een koopje.
Fijn om te horen..... !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
PeterVL57 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 22:04:
[...]
Niet vervelend bedoeld naar jou toe Niels. Ik vind het heel vervelend voor je dat je zo'n probleem hebt gehad met de 7D en ook ik heb recent een mailtje naar KM gestuurd om ze te wijzen op je probleem, omdat dat natuurlijk bepaald geen reclame is. Maar op een bepaald moment gaat het forum nauwelijks meer over de dingen waarvoor het is bedoeld en dat vind ik jammer. Ik merk zelf dat ik eerder geneigd ben om op kieskeurig te gaan kijken als ik iets wil weten ( omdat daar wel inhoudelijke vragen over de camera-mogelijkheden worden gesteld en beantwoord) dan op ons eigen forum, waar het nergens meer over lijkt te gaan (althans niet meer over de camera zelf) en als iemand dan een vraag stelt die over de camera gaat (zoals baslab) wordt die gewoon genegeerd en blijven we over service, concurrentie en marktpositie van KM doorbabbelen. Prachtig hoor, maar als dat zo blijft, ben ik inderdaad weg op dit forum.....(er zijn gelukkig andere plekken waar liefhebbers wel met elkaar uitwisselen over de camera-mogelijkheden)
Ik denk dat je niet echt begrijpt waar een forum voor is. Als mensen dingen blijven posten die je niet nuttig vind, is dat niet het probleem van dit hele forum. Blijkbaar willen mensen hun mening geven over de service van KM, over de problemen die er zijn, etcetera. Mocht je iets willen vragen dan zijn er genoeg mensen die hierop reageren.
Kortom, het forum is van iedereen. Je doet net alsof ik pro-canon ben geworden en alleen maar over de reparaties praat. Kijk voor de gein eens naar mijn laatste 10 berichten op dit KM forum. Ik denk niet dat je je reactie kan onderbouwen, want ik geef wel degelijk antwoorden op vragen van medeforummers. Maar als je reacties van mede GoTérs niet kan accepteren kun je altijd nog op die andere briljante forums terecht zoals je al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik kan me wel voorstellen dat de mensen die wél gelukkig zijn met hun Dynax 5D en 7D inmiddels een beetje fed up zijn met het voortdurende "discussies" van enkele personen hier over de problemen die zijn met hun camera's en de service van KM hebben gehad. Het is onderhand wel duidelijk dat de bepaalde series van de 7D problemen hebben met scheve sensors, front/backfocussing en flitsbelichting, en dat de dienstvelening van KM kennelijk niet altijd tot tevredenheid stemt. Het is te hopen dat KM van deze fouten leert en dat toekomstige DSLR's er niet door getroffen zullen worden. Tot die tijd kunnen we de kwestie mijn inziens wel laten rusten, omdat er genoeg over gesproken is.

Ik ga binnenkort één van mijn Dynax 7D's laten reperaren omdat de sensor scheef zit. De D7D van mijn vriendin is al eens gerepareerd vanwege valschade en toen heeft hij (ongevraagd) een algehele checkup gekregen. Ik weet niet of die voor de checkup ook een scheve sensor had, maar nu zit alles iig recht. Ook ga ik terug met mijn 5600HS flitser, die niet meer handmatig is te bedienen. Aan/uit zetten is niet mogelijk, hij gaat wel vanzelf aan als je 'm op de camera zet. Dit probleem heeft de flitser eerder gehad. Het is toen op een gegeven moment verdwenen en onlangs weer teruggekomen. Ik ben benieuwd hoe snel de reparatie zal verlopen (waarschijnlijk niet in drie weken aangezien het nu al begin december is).

[ Voor 5% gewijzigd door Femme op 01-12-2005 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Wat mij wel opvalt is dat ik nog geen problemen met de D5D gezien heb hier op GoT ;)

ik lees trouwens heel makkelijk over "gezeur" heen ;)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:07

Falcon10

Hit it i would !

kan momenteel niet klagen over mijn 5D :)
zal vermoeddellijk zijn omdat ik nog niet zo proffesioneel ben als de meesten hier, maar ik vind dat hij zeker al voldoet.
Ben wel het fijne gevoel kwijt van de macro functie die ik op men vorige toestel had, maar daar moet ik nu dus eigenlijk gewoon een andere lens voor kopen, ipv gewoon op het knopje macro drukken.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baslab
  • Niet online
Op de D7D kan je kiezen op welk punt / segment je auto focus instelt. Hoe dit bij de D5 zit weet ik niet.

Ik heb deze eigenlijk altijd op de center focus op lock staan.

Wat is jou voorkeur? Verander je deze vaak?

Hieronder een voorbeeld van het aanpassen van je auto focus segment.

In deze essay wordt uit de doeken gedaan wanneer je de focus op een ander segment moet / kan zetten.

In het kort:
Bij een portret, autofocus je op de neusbrug (tussen de ogen) en lock je deze (ontspanner half indrukken), vervolgens trek je de camera naar de gewenste compositie. Nadeel bij een klein f getal, kleine scherpte diepte, verschuift ook dit focus punt. Denk hierbij aan een driehoek, de schuine zijde is langer dan de rechte zijde.
Om dit te voorkomen kan je een ander autofocus segment selecteren. Eerst de compositie en dan de focus.

Dit staat volgens mij ook wel ergens in de KM- handleiding. Echter was deze essay was voor mij meer een eye opener.
Heb nog geen tijd gevonden om het te proberen.
Andere wel ervaring en tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Femme schreef op donderdag 01 december 2005 @ 13:10:
[...]Tot die tijd kunnen we de kwestie mijn inziens wel laten rusten, omdat er genoeg over gesproken is.
om in de volgende alinea het volgende te melden :?
Femme schreef op donderdag 01 december 2005 @ 13:10:Ik ga binnenkort één van mijn Dynax 7D's laten reperaren omdat de sensor scheef zit. [...]
ik denk dat d5d bezitters niet zo veel te vrezen hebben, als minolta ergens goed in was, dan was het in het maken van bodies. het lijkt me vreemd dat dat opeens de zwakke schakel wordt.

door de achterstand die ze op hadden gelopen op de digitale SLR markt hebben ze de D7D wellicht wat te snel op de markt gebracht, maar KM is zeker niet de enige producent die dat soort 'fouten' maakt. volgens mij is het ook zo dat wanneer je nu een nieuwe D7D koopt je ook niet zo veel meer te vrezen hebt van de kinderziektes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

baslab schreef op donderdag 01 december 2005 @ 14:15:
In het kort:
Bij een portret, autofocus je op de neusbrug (tussen de ogen) en lock je deze (ontspanner half indrukken), vervolgens trek je de camera naar de gewenste compositie. Nadeel bij een klein f getal, kleine scherpte diepte, verschuift ook dit focus punt. Denk hierbij aan een driehoek, de schuine zijde is langer dan de rechte zijde.
Om dit te voorkomen kan je een ander autofocus segment selecteren. Eerst de compositie en dan de focus.
Ik heb pas een dergelijk verhaal gelezen in een ander stuk. Daar werd gesteld dat 'traditionele' fotografen de 'Lock and Recompose' methode toepassen. Dit kan dus zoals je al stelt tot scherpteproblemen leiden. Daarom raden ze inderdaad aan om gewoon van de mogelijkheid tot het kiezen van je AF punt gebruik te maken dus gewoon je compositie te bepalen en dán pas je focuspunt. Het vergt enige gewenning denk ik, maar als je dat eenmaal gewend bent zal het heel normaal worden.

Ik vond het wel een interessant verhaal en vroeg me ook al af of er veel mensen deze techniek toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
bij portretten met een kleine scherptediepte stel ik altijd handmatig scherp. mijn ervaring is dat dat het meest accuraat en het snelste werkt. het kiezen van het juiste focuspunt vind ik niet prettig werken en inderdaad "lock and recompose" werkt in dat soort gevallen helemaal niet. maar ik ben wel gewend om handmatig scherp te stellen; ik heb nog een aantal camera's die niets anders kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijft alleen vreemd, dat wanneer deze fouten bij de fabrikant bekend zijn, ze niet coulant daarmee omgaan en zorgen dat de klant met zo'n camera met een kinderziekte correct gerepareerd zijn toestel terug krijgt of dan wel een vervangend exemplaar krijgt die 100% getest geen kinderziektes heeft. 100% mee eens, en de brief van KM . ik herhaal het, ging niet op de problemen in. Overigens , met mijn oude minolta spullen heb ik ook nooit problemen gehad, maar resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Het is wel goed dat tegenover de juich verhalen , ook kritische stukken staan. De meeste schrijvers hier zijn heel fanatieke minolta fans die teleurgesteld zijn, door de late introductie, de wat achterhaalde specificaties en de slechte service. Maar vertel geen fabeltjes, Niels is niet de enige met problemen. Dat is het jammere. Hij is een van de velen!!!!! Kamera's zijn ook speeltjes waar je trots op wil zijn. Als je 4000, later 3000 en nu 2000 guldens betaald is een deugdelijk exemplaar toch wel het minste waar je op mag rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Nielsracing schreef op woensdag 30 november 2005 @ 22:54:
[...]
Ik denk dat je niet echt begrijpt waar een forum voor is......
?
Wild pigeon schreef op donderdag 01 september 2005 @ 21:06:
Welkom in het grote Konica Minolta Dynax 5D & 7D Topic.
Doel van het topic:
Een plek waar huidige en toekomstige 5D & 7D eigenaren elkaar kunnen helpen en informeren over al het moois wat Konica Minolta te bieden heeft.
Laat het een mooi informatief topic worden!
Graag geen flames tussen KM & Canon & Nikon etc.
vergelijken is prima... maar houd het gezellig.[/center]
Lijkt me vrij duidelijk Niels......

[ Voor 23% gewijzigd door PeterVL57 op 01-12-2005 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PeterVL57 schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:19:
[...]
Ik dacht dat we het over KM's moesten hebben? >:)

[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 01-12-2005 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
mphilipp schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:22:
[...]

Ik dacht dat we het over KM's moesten hebben? >:)
Voortschrijdend inzicht.... gelukkig ! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door PeterVL57 op 01-12-2005 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb dus sinds gisteren een 7D met de 17-35mm kitlens.
Daarbij een Tamron 28-75mm DI van vergelijkbare kwaliteit als de kitlens.
En een Tamron 70-300mm die wat minder is.

Vandaag wat geprobeerd.
Hier een aantal voorbeelden.

Afbeeldingslocatie: http://img417.imageshack.us/img417/5714/pict00659rz.jpg
Dynax 7D + Tamron 70-300mm

Afbeeldingslocatie: http://img417.imageshack.us/img417/2217/pict00906pc.jpg
Dynax 7D + Tamron 70-300mm

Afbeeldingslocatie: http://img417.imageshack.us/img417/9900/pict01272og.jpg
Dynax 7D + Tamron 28-75mm DI

Afbeeldingslocatie: http://img424.imageshack.us/img424/269/pict00540zp.jpg
Dynax 7D + Minolta 17-35mm DI

Het is nog ontzettend wennen, maar ik begin al een klein beetje alle knopjes door te krijgen.
Ben wel heel blij met de camera, maar ik zit nog wel te denken om de Tamron 70-300 in te wisselen voor een 28-300 DI.

[ Voor 25% gewijzigd door Mud.Starrr op 01-12-2005 17:50 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
mphilipp schreef op donderdag 01 december 2005 @ 14:24:
[...]

Ik heb pas een dergelijk verhaal gelezen in een ander stuk. Daar werd gesteld dat 'traditionele' fotografen de 'Lock and Recompose' methode toepassen. .
Kennelijk behoor ik tot de traditionele fotografen. De lock & recompose-systematiek gebruik ik nogal eens en als je er aan gewend bent, is het best een goede techniek, wat meestal het gewenste resultaat oplevert. In het digitale tijdperk raak je ook gewend aan het selecteren van goede plaatjes : Als ik niet helemaal zeker ben over het resultaat, schiet ik meerdere plaatjes met verschillende instellingen en focusmethodes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
PeterVL57 schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:47:De lock & recompose-systematiek gebruik ik nogal eens en als je er aan gewend bent, is het best een goede techniek, wat meestal het gewenste resultaat oplevert.
wanneer je met een zeer kleine scherptediepte werkt, werkt "lock & recompose" echt niet. je scherptevlak ligt dan gewoon verkeerd en het geen scherp was is het na recomposeren niet meer.

als je bijv. het oog scherp wilt hebben, maar het puntje van de neus niet (dat is dus een behoorlijk kleine scherpte diepte). je scherpstelt op het oog en vervolgens recomposeert, is de kans groot dat het oog niet meer scherp is.

maar in 99 van de 100 gevallen zal bij huis-, tuin- en keukengebruik "lock & recompose" inderdaad het gewenste resultaat opgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
lateef schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:55:
[...]

wanneer je met een zeer kleine scherptediepte werkt, werkt "lock & recompose" echt niet. je scherptevlak ligt dan gewoon verkeerd en het geen scherp was is het na recomposeren niet meer.

als je bijv. het oog scherp wilt hebben, maar het puntje van de neus niet (dat is dus een behoorlijk kleine scherpte diepte). je scherpstelt op het oog en vervolgens recomposeert, is de kans groot dat het oog niet meer scherp is.

maar in 99 van de 100 gevallen zal bij huis-, tuin- en keukengebruik "lock & recompose" inderdaad het gewenste resultaat opgeven...
helemaal mee eens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Mud starrr schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:43:
Ik heb dus sinds gisteren een 7D met (....).een Tamron 70-300mm die wat minder is.
Vandaag wat geprobeerd.
Hier een aantal voorbeelden.
Het is nog ontzettend wennen, maar ik begin al een klein beetje alle knopjes door te krijgen.
Ben wel heel blij met de camera, maar ik zit nog wel te denken om de Tamron 70-300 in te wisselen voor een 28-300 DI.
Toch zien de foto's er met de Tamron 70-300 niet slecht uit. Wat verwacht je te verbeteren met een 28-300 DI ? (wat het forse prijsverschil waard is....)

[ Voor 5% gewijzigd door PeterVL57 op 01-12-2005 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je beter kunt kijken naar de 70-210/4.0 van Minolta. Dat wordt wel tweedehands, maar is voor iets meer dan 100 euro verkrijgbaar. Minder bereik, maar veel optisch veel beter en gebouwd in de goede oude Minolta stijl (lees: degelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
PeterVL57 schreef op donderdag 01 december 2005 @ 19:04:
[...]

Toch zien de foto's er met de Tamron 70-300 niet slecht uit. Wat verwacht je te verbeteren met een 28-300 DI ? (wat het forse prijsverschil waard is....)
Ik kan op een resize van 600x399 niet zien of een lens goed presteert of niet hoor.
[b][message=24720939,noline]PeterVL57 schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:19

[...]

Dan begrijpen we het allebei.
Mud starrr schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:43:
Ik heb dus sinds gisteren een 7D met de 17-35mm kitlens.
Daarbij een Tamron 28-75mm DI van vergelijkbare kwaliteit als de kitlens.
En een Tamron 70-300mm die wat minder is.

Vandaag wat geprobeerd.

Waarom zo snel! Kijk eens wat een prachtige set je hebt liggen nu. Mijn advies is voorlopig even doorschieten met wat je hebt. Gebruik je echt veel tele en kom je scherpte tekort, kijk dan pas naar een (2e hands) vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

lateef schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:55:
[...]
Wat vaak het probleem is met nieuwe technische mogelijkheden, is dat je ze moet 'leren' gebruiken. Ik ben zelf nog van vòòr de eerste maanlanding en moet mezelf vaak dwingen om zaken te veranderen omdat er gewoon nieuwe mogelijkheden zijn die wellicht beter of handiger zijn. Iets dat je al jaren gewend bent te doen is vaak moeilijk te veranderen. 'Het werkt immers...' zeg je dan. Maar misschien is die nieuwe methode na wat gewenning wel veel handiger of makkelijker en denk je na een tijdje 'hoe heb ik het ooit zonder gekund...'. Gaat niet voor alles op en ik verklaar op geen enkele manier dat het beter is om het op een andere manier te doen, maar soms moet je dingen een kans geven.

Ik las toevallig het verhaal over het selecteren van focuspunten afgelopen week in een boekje met tips over de handling van een bepaalde camera. In het voorbeeld gaven ze aan dat het afhangt van de shoot. Voor 'events' zoals bruiloften enzo is het (volgens hen dan) uiteindelijk makkelijker om gewoon je compo te maken en met je duim een passend focuspunt te kiezen.

Er stonden nog meer tips in natuurlijk, en de belangrijkste boodschap was: probeer echt al die mogelijkheden uit in verschillende situaties. Ze zijn bedacht met een doel, en er is niet één methode die altijd werkt. Soms moet je flexibel van de mogelijkheden gebruik maken, dus de ene keer handmatig focuspunt, anders weer automatisch en/of tracing focus. Dwing jezelf gewoon een keer om het een bepaalde dag consequent te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Nielsracing schreef op donderdag 01 december 2005 @ 20:03:
Waarom zo snel! Kijk eens wat een prachtige set je hebt liggen nu. Mijn advies is voorlopig even doorschieten met wat je hebt. Gebruik je echt veel tele en kom je scherpte tekort, kijk dan pas naar een (2e hands) vervanger.
Ik neem er nog wel even de tijd voor, maar ik mag hem nog terugbrengen binnen 8 dagen.
De kwaliteit is het grootste probleem niet, maar ik merk dat ik niet veel zin heb in steeds lenzen verwisselen.
Ik kan de 28-300 DI voor een meerprijs van 100 euro krijgen (totaal 299).
Ik zit er alleen mee of ik dan de 28-75 f/2.8 nog wel zal gebruiken (kan ik ook nog terugbrengen).
Ik ga ervan uit dat die veel beter is voor portretten, maar of ik dat gebruik als ik een lens met hetzelfde (overlappend) bereik heb.
Keuzes, keuzes.....

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 28-300's staan eigenlijk allemaal (op die L variant van Canon na) bekend als zijnde niet bepaald top. Daarnaast is het bereik van dit objectief erg onhandig op een DSLR. Je kunt dan beter ruilen voor de kwalitatief betere Sigma 7x-300 APO. Die is optisch beter dan de Tamron 7x-300 die je nu hebt. Als je perse een alles in een zoom wilt, neem dan een 18-200 (dat wordt een 28-300 op digitaal). Deze staan sowieso beter bekend dat de 28-300's.
De 28-75/2.8 van Tamron daarentegen staat als super bekend. Deze laatste moet je van mij absoluut houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mud starrr schreef op donderdag 01 december 2005 @ 20:22:
[...]
Ik neem er nog wel even de tijd voor, maar ik mag hem nog terugbrengen binnen 8 dagen.
De kwaliteit is het grootste probleem niet, maar ik merk dat ik niet veel zin heb in steeds lenzen verwisselen.
Je moet je afvragen wat voor soort dingen je met die camera gaat fotograferen. Die 28-75 wordt een 'walk around' lens genoemd omdat ie een mooi bereik heeft. Doorgaans kun je goed uit de voeten met dat bereik. En hij is nog lichtsterk ook, dat ik combinatie met AS maakt het tot een perfecte lens. Die 17-35 is fantastisch voor binnen en landschappen. Lekker groothoekbereik. Ook deze is weer aardig lichtsterk en vreselijk scherp.
Die 28-300 is zeker niet slecht voor een superzoom, maar het fijne van een spiegelreflex is juist die flexibiliteit mbt lenzen wisselen zodat je steeds de perfecte lens hebt voor de situatie. Telebereik heb je doorgaans minder vaak nodig. En als je veel vogeltjes of vliegtuigens schiet (of andere dingen waar je echt tele nodig hebt) zou ik investeren in een goede lens die snel is en weinig ellende met CA enzo heeft.

Wat je in de praktijk veel hoort is dat velen die 28-75 gewoon altijd op de body hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Wat denken jullie verder van die AF 70-300mm F/4-5.6 LD Macro lens?
Die andere 2 ben ik zeer tevreden over en houd ik gewoon.
Maar blijkbaar is deze 70-300 beter dan de 28-300 DI.
Mischien moet ik gewoon nog even wennen aan het lenzen wisselen.
Ik had eerder een Olypus SLR, maar met 2 lenzen.
Ben dus niet erg gewend om te wisselen, behalve voor macro's.

[ Voor 34% gewijzigd door Mud.Starrr op 01-12-2005 21:27 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-08 11:34
Ik ben sinds kort op zoek naar een betaalbare DSLR en mijn oog viel gisteren op de 5D.
Eigenlijk dacht ik eerst een Canon 350D te kopen, maar omdat ik al een Dynax 700si in mijn bezit heb is de 5D misschien een betere keuze (omdat ik dan wellicht mijn "oude" lens op de 5D kan gebruiken)

Kan dat trouwens altijd, een AF lens van Minolta op de 5D gebruiken? Of moet ik voor de 5D toch een andere lens gebruiken? En hoe zit het met de flitser die ik al bij mijn 700si heb, past deze ook weer op de 5D?

Ik heb al geprobeerd om met de search hier meer over te vinden, maar dat lukt me niet zo goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
slash24 schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 10:53:
Ik ben sinds kort op zoek naar een betaalbare DSLR en mijn oog viel gisteren op de 5D.
Eigenlijk dacht ik eerst een Canon 350D te kopen, maar omdat ik al een Dynax 700si in mijn bezit heb is de 5D misschien een betere keuze (omdat ik dan wellicht mijn "oude" lens op de 5D kan gebruiken)
Kan dat trouwens altijd, een AF lens van Minolta op de 5D gebruiken? Of moet ik voor de 5D toch een andere lens gebruiken? En hoe zit het met de flitser die ik al bij mijn 700si heb, past deze ook weer op de 5D?
Ik heb al geprobeerd om met de search hier meer over te vinden, maar dat lukt me niet zo goed..
Je kan alle AF lenzen van Minolta op de 5D gebruiken, waarbij je er wel rekening mee moet houden dat je de analoge brandpuntsafstand met factor 1,5 vermenigvuldigd. Ik gebruik bijvoorbeeld een oude Minolta AF 70-210 f/4 lens, maar die gedraagt zich op de 5D als een 105-315 mm lens (in analoge termen). Welke lenzen heb je nu ?
Of je flitser ook past, weet ik niet. In de handleiding staan een aantal types genoemd, dus als je het type even vermeld kan ik voor je kijken of die in de lijst voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2005 @ 19:23:
Ik denk dat je beter kunt kijken naar de 70-210/4.0 van Minolta. Dat wordt wel tweedehands, maar is voor iets meer dan 100 euro verkrijgbaar. Minder bereik, maar veel optisch veel beter en gebouwd in de goede oude Minolta stijl (lees: degelijk).
Ik heb deze week er eentje 2e hands op de kop getikt en ben vandaag eens wat gaan uitproberen. Ik heb wel de neiging om handmatig te focussen, want je hebt dan betere controle en de resultaten zijn er ook naar : fraaie en zeer scherpe foto's. Met autofocus stelt 'ie nogal eens scherp op net iets andere dingen dan ik wil, ondanks dat ik hem op centerfocus heb staan. Ik heb ook de indruk dat deze lens scherpere plaatjes aflevert dan mijn standaard kitlens. Mijn eerste indruk is, dat dit een prima lens is, waar ik nog een hoop plezier aan kan gaan beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

slash24 schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 10:53:
En hoe zit het met de flitser die ik al bij mijn 700si heb, past deze ook weer op de 5D?
Zolang je geen typenummers geeft weet niemand het. Ik kan je in ieder geval vertellen dat alleen de D-flitsers van Minolta goed werken op de digitale modellen. Dat zijn dus de 2500, 3600 en 5600 modellen. Of je moet een Sigma, Metz of ander merk dat compatible flitsers maakt hebben.

Andere Minolta flitsers zullen wel passen, maar je moet ze handmatig bedienen omdat ze altijd full power zullen flitsen vanwege het gemis aan ADI (Advanced Distance Intergration) waardoor ze info van de camera krijgen over de afstand van het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
mphilipp schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 12:25:
[...]

Zolang je geen typenummers geeft weet niemand het. Ik kan je in ieder geval vertellen dat alleen de D-flitsers van Minolta goed werken op de digitale modellen. Dat zijn dus de 2500, 3600 en 5600 modellen. Of je moet een Sigma, Metz of ander merk dat compatible flitsers maakt hebben.

Andere Minolta flitsers zullen wel passen, maar je moet ze handmatig bedienen omdat ze altijd full power zullen flitsen vanwege het gemis aan ADI (Advanced Distance Intergration) waardoor ze info van de camera krijgen over de afstand van het onderwerp.
Vandaar dat ik overbelichting krijg met de 2000xi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanochtend op pad geweest met mijn D5D + Minolta AF 50mm f/1.7

Leuk hoor fotograferen met f1.7 ! :)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hessel.meun/frodo/PICT0984k.jpg
Foto is klikbaar.

Foto is voor de rest niet zo mooi genomen, maar ik wilde jullie de DOF laten zien.
Meer informatie in de EXIF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

joh14vers6 schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 12:45:
[...]
Vandaar dat ik overbelichting krijg met de 2000xi.
Dat denk ik ook.
Handbediening dus. Vroegâh kon men niet anders, dus het is best te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 14:57:
Vanochtend op pad geweest met mijn D5D + Minolta AF 50mm f/1.7

Leuk hoor fotograferen met f1.7 ! :)

[afbeelding]
Foto is klikbaar.

Foto is voor de rest niet zo mooi genomen, maar ik wilde jullie de DOF laten zien.
Meer informatie in de EXIF.
Die heb je niet dus, verders staat zijn kop wel mooi op scherp en dat maakt een het een leuke foto.
Persoonlijk vind ik het kader niet geschikt voor een gebrek aan DOF, de kop alleen als portret zou er meer geschikt voor zijn. Gebruikt je het nieuwe of oude type en wanneer vindt jij hem scherp worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[edit]ok het ging over DOF...pffff...knip dat irrelevante stukjes van de quote weg, dan snappen oude mensen ook waar je precies op reageert... ;)

[ Voor 58% gewijzigd door mphilipp op 02-12-2005 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 16:58:
[...]

Die heb je niet dus, verders staat zijn kop wel mooi op scherp en dat maakt een het een leuke foto.
Persoonlijk vind ik het kader niet geschikt voor een gebrek aan DOF, de kop alleen als portret zou er meer geschikt voor zijn. Gebruikt je het nieuwe of oude type en wanneer vindt jij hem scherp worden.
Ok, gebrek aan DOF, ik ben nog niet zo bekend met de termen. Deze foto is ook zo neergezet, ik vond het een leuk effect, dat had ik nog niet eerder met een foto. Nu kan ik ermee gaan spelen.

Ik weet niet welk type ik heb, deze heb ik gewoon besteld bij een webwinkel, dus ik ga er van uit dat het de meest recente versie is. De focus ring is in ieder geval van rubber.

En ik weet niet precies met wat je bedoelt met "wanneer" ik hem scherp vind worden. Ik ben een beginneling op dSLR gebied, dus "be gentle" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 18:53:
[...]

Ok, gebrek aan DOF, ik ben nog niet zo bekend met de termen. Deze foto is ook zo neergezet, ik vond het een leuk effect, dat had ik nog niet eerder met een foto. Nu kan ik ermee gaan spelen.

Ik weet niet welk type ik heb, deze heb ik gewoon besteld bij een webwinkel, dus ik ga er van uit dat het de meest recente versie is. De focus ring is in ieder geval van rubber.

En ik weet niet precies met wat je bedoelt met "wanneer" ik hem scherp vind worden. Ik ben een beginneling op dSLR gebied, dus "be gentle" ;)
Ik verwijs je even naar de FAQ http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1015813
Hier kun je de basistermen van fotografie eens doornemen.
Toch verbaas ik me er elke keer over dat veel mensen met fotografie beginnen en meteen een dslr kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 12:25:
[...]

Dat de oudere flitsers in combinatie met de 5/7d alleen op het op de flitser ingestelde vermogen flitsen klopt inderdaad. Wanneer je genoeg tijd hebt is er eigenlijk geen probleem; je kunt de camera op M zetten en een belichtingstrap maken, maar in veel situaties werkt dat niet echt handig. Ik heb daarom mijn 5200i inmiddels aangevuld met een 5600HS(D) (waarbij ik overigens de 5200i mooier vind, en soepeler werken (klepje batterijvak, geen knop hoeven indrukken om te kunnen roteren).

Mphilipp: wat mijns inziens niet klopt is je reden. Het ADI gebeuren staat los van het niet kunnen werken van de flitser. ADI is zowieso alleen mogelijk met een beperkt aantal objectieven.
Nee, ik begrijp na wat rondkijken op internet nog altijd niet waarom de oude flitsers niet goed samenwerken met de dslr's.

Ik bedoel:
Sluiter openen, flitser aan, gereflecteerd licht van de sensor meten totdat er genoeg licht gemeten is, flitser weer uit, sluiter dicht, foto klaar...
Ik kan me wel voorstellen dat de ccd het licht anders reflecteert dan een film. Maar ik zie nog niet in wat dan het verschil tussen de oudere en nieuwe flitsers moet zijn.

Is hier iemand die een bevredigend antwoord weet?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2005 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 21:08:
[...]
Mphilipp: wat mijns inziens niet klopt is je reden. Het ADI gebeuren staat los van het niet kunnen werken van de flitser. ADI is zowieso alleen mogelijk met een beperkt aantal objectieven.
Nee, ik begrijp na wat rondkijken op internet nog altijd niet waarom de oude flitsers niet goed samenwerken met de dslr's.
Het is niet mijn reden, maar datgene wat Minolta aangeeft. En ik geloof dat wel, want de flitskracht hangt volgens mij af van de afstand tot je onderwerp. En als je indirect flitst doet ie even een pre-flash en past zo de flitskracht aan. Naast ADI moet de camera goed kunnen 'praten' met de flitser. En toen Minolta een poosje terug besloot om over te stappen op een nieuw flitssysteem was ook de compatibiliteit met de voorgaande generatie weg.
En als je een objectief gebruikt dat geen ADI ondersteund heb je volgens mij hetzelfde probleem. Toch?

Is het trouwens ook niet zo dat de oudere flitsers ook niet automagisch werken op de Dynax 7 (niet Digital) ?

[ Voor 7% gewijzigd door mphilipp op 02-12-2005 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ADI is naar mijn mening een toevoeging die goed kan werken, maar er zijn nauwelijks ADI objectieven en is op het moment dus niet van enige betekenis (en de zoom-xi lenzen waren ook zo'n vinding die het nooit echt gemaakt hebben). ADI kan dus niet de reden zijn dat je een nieuwe flitser moet kopen voor de 5/7d

Er is dus iets anders veranderd aan het flitssysteem, en ik vraag me gewoon af waar dat hem nou in zit. Je kunt overal lezen dat de oude flitsers niet automatisch aangestuurd worden door de 5/7d, maar nergens staat exact beschreven waarom niet.
Ik ben er namelijk vrij zeker van dat Minolta de "oude" flitsers had kunnen laten werken. Het TTL systeem werkt al zo lang probleemloos op alle cameramerken, dat kan toch niet opeens niet meer functioneren omdat er een ccd-chip inzit?

Tegelijkertijd geef ik toe dat het geen zin heeft om er al teveel aandacht aan te besteden, omdat het nu eenmaal een feit is. Wel een feit van ca. 400 euro.

Als maar wel duidelijk is dat de oude flitsers nog zonder problemen werken op manual. Maarja, dan is zelfs een oude Metz staafflitser nog geavanceerder...

De oudere flitsers werken wel gewoon op de Minolta 7 (kleinbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielsracing schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 21:01:
[...]

Ik verwijs je even naar de FAQ http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1015813
Hier kun je de basistermen van fotografie eens doornemen.
Toch verbaas ik me er elke keer over dat veel mensen met fotografie beginnen en meteen een dslr kopen...
Tsja sorry hoor... Maar het lijkt erop dat nu het gebruik van computers en fotocamera's steeds meer samen gaan, ook opeens allemaal fototermen in het engels moeten.

Ooit een nederlandse fotograaf horen zeggen dat hij een snellere film gebruikt voor een grotere depth of field? Of dof? ONZIN! We hebben het hier gewoon over scherptediepte (of ookwel wel dieptescherpte ;) ).

En met een (d)slr beginnen is juist de beste manier om over fotografie te leren! Veel foto's maken staat nog altijd boven een engelse kreet als DOF uit je hoofd leren...

Dus Hessel M; blijf gerust spelen en dergelijke vragen stellen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 23:02:
[...]

Tsja sorry hoor... Maar het lijkt erop dat nu het gebruik van computers en fotocamera's steeds meer samen gaan, ook opeens allemaal fototermen in het engels moeten.

Ooit een nederlandse fotograaf horen zeggen dat hij een snellere film gebruikt voor een grotere depth of field? Of dof? ONZIN! We hebben het hier gewoon over scherptediepte (of ookwel wel dieptescherpte ;) ).

En met een (d)slr beginnen is juist de beste manier om over fotografie te leren! Veel foto's maken staat nog altijd boven een engelse kreet als DOF uit je hoofd leren...

Dus Hessel M; blijf gerust spelen en dergelijke vragen stellen hoor.
Ho, ik denk dat je me verkeerd begrijpt. De term "dof" kent elke fotograaf.
Ik bedoelde met de link dat het handig was om dit eens door te nemen als newbie-dslr. Ik heb nooit gezegd dat 'ie een domme vraag heeft gesteld hoor.
Dannog vind ik het raar dat als je een dslr koopt, wat toch niet een gering bedrag is, je weinig tot niks van fotografie afweet. Maar deze mening is strikt persoonlijk hoor. Er zijn misschien wel zat mensen die wat €'s over hebben en meteen voor een dslr gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielsracing op 03-12-2005 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 18:49:
[...]

[edit]ok het ging over DOF...pffff...knip dat irrelevante stukjes van de quote weg, dan snappen oude mensen ook waar je precies op reageert... ;)
Sorry, heb nog geen schaar.Ben nieuw met internet en ook met het berichten in dit forum plaatsen.Met mijn reactie wil ik niet beledigen ofzo, maar aangeven dat je het niet hebt met een open diafragma.Door de het zoeken naar het diafragma waar de lens jouw inziens het scherps is, vandaar af kunt je het beoordelen.En is het ook zichtbaar. Vind ik, don't kill me.
Als het om de D.O.F van het objectief gaat die is mooi afgaand (zacht). Daar staan de beide 1.7 om bekend. de vraag of het het oude of nieuwe type is, omdat ik het oude type eerder scherp vind dan het nieuwe. De oude mensen, zoals jij zegt snappen bovenstaande wel. Ben ver voor jouw geboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielsracing schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 01:38:
[...]

Ho, ik denk dat je me verkeerd begrijpt. De term "dof" kent elke fotograaf.
Ik bedoelde met de link dat het handig was om dit eens door te nemen als newbie-dslr. Ik heb nooit gezegd dat 'ie een domme vraag heeft gesteld hoor.
Dannog vind ik het raar dat als je een dslr koopt, wat toch niet een gering bedrag is, je weinig tot niks van fotografie afweet. Maar deze mening is strikt persoonlijk hoor. Er zijn misschien wel zat mensen die wat €'s over hebben en meteen voor een dslr gaan.
Mijn eerste compact camera was een Nikon Coolpix 3100. Daarna had ik een Olympus 5060WZ. Daarna een Canon S2 IS. Die heb ik heel vlug weer omgewisseld voor mijn huidige camera; een Konica Minolta Dynax 5D. Het heeft dus een tijd geduurd voordat ik er achter kwam dat ik echt een dSLR nodig had voor de foto's die ik wil maken. Al heb ik nog steeds een zwak voor de Oly 5060.

Dus ik loop al een tijdje te fotograferen, maar nu voor het eerst met een dSLR. Ik ben ook strikt een amateur die wel van veel dingen af weet (lang leve internet). De term DOF ken ik ook, maar het ging nu om het juiste gebruik, dus gebrek aan DOF.

Ik hoop op dit forum (en andere) nog veel te leren. Ik weet in ieder geval wat ik mooi vind als ik foto's maak. Hoe de termen dan zijn is minder belangrijk, maar wil ik wel weten uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
PeterVL57 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 10:14:
Voor liefhebbers, die het engels goed beheersen, is er een e-book van 320 pagina's verkrijgbaar (26 MB - pdf-format) over de 7D/5D - (niet gratis). Je kunt de inhoudsopgave en een aantal voorbeeldpagina's lezen om een eerste indruk te krijgen. Ziet er wel aardig uit......
Inmiddels is het e-book over de 7D/5D van Gary Friedman een klein beetje ge-update. Er zaten voor 5D gebruikers wat foutjes en onvolledigheden in en ik heb Gary gevraagd deze te corrigeren. Dat heeft hij inmiddels gedaan. Ook bevat het boek nu meer illustraties van knoppen en menugebruik voor 5D-gebruikers. Het boek bevat nu 322 pagina. Op de "acknowledgements"-pagina kom je nu mijn naam ook tegen.... leuk

[ Voor 19% gewijzigd door PeterVL57 op 03-12-2005 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 07:43:
[...]
De oude mensen, zoals jij zegt snappen bovenstaande wel. Ben ver voor jouw geboren.
Sjonge...ik bedoelde eigenlijk alleen maar dat ik in eerste instantie niet doorhad dat je over DOF praatte. Omdat de laatste zijn van de quote ging over dat je meer info uit de EXIF kon halen, en jij begon met 'die heb je niet', dacht ik dus dat je de EXIF niet kon zien. Daar reageerde ik in eerste instantie op. Toen ik in de gaten kreeg dat het over DOF ging heb ik mijn antwoord aangepast.
Vandaar dat ik zei dat je als je iets quote, het erg handig is als je dingen eruit knipt die niets met jouw reactie te maken hebben. Maar ik geloof dat ik door die actie mijn post erg onduidelijk heb gemaakt. 8)7

Mooi hè....internet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterVL57 schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 09:41:
[...]

Inmiddels is het e-book over de 7D/5D van Gary Friedman een klein beetje ge-update. Er zaten voor 5D gebruikers wat foutjes en onvolledigheden in en ik heb Gary gevraagd deze te corrigeren. Dat heeft hij inmiddels gedaan. Ook bevat het boek nu meer illustraties van knoppen en menugebruik voor 5D-gebruikers. Het boek bevat nu 322 pagina.
Beangstigend :X

offtopic:
toelichting: dat het boek dus niet compleet was en een derde de aanvullingen moet maken om het boek kloppend te maken. Daardoor ga ik direct twijfelen aan de kennis van zaken van de auteur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baslab
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 18:53:
[...]

Het jaartal van het objectief, staat op de achterkant. In de zwarte ring waar ook de contactpunten zitten. Als je goed kijkt (deze zwarte ring ligt verzonken t.o.v. bajonet sluiting en eerste glas) staat er "(c) jaartal minolta".
Bij mijn 1.7 is dat 1989. Ik heb te weinig kennis om te zeggen of dit een nieuwe is of een oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

baslab schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 11:18:
[...]

Het jaartal van het objectief, staat op de achterkant. In de zwarte ring waar ook de contactpunten zitten. Als je goed kijkt (deze zwarte ring ligt verzonken t.o.v. bjajonet sluiting en eerste glas) staat er "(c) jaartal minolta".
Bij mijn 1.7 is dat 1989. Ik heb te weinig kennis om te zeggen of dit een nieuwe is of een oude.
Ik moest inderdaad even goed kijken, maar de mijne is dus ook uit 1989. Maar het blijft leuk, ik kan nu foto's maken die ik nog niet eerder kon maken. Met dus een hele kleine scherpte diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Wat betaal je nou voor zo'n 50mm lensje?

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er Eur. 129,00 voor betaald bij Cameranu.nl. Misschien is het ergens nog wel goedkoper (vast wel ;) ) maar zij zitten letterlijk bij mij om de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 10:17:
[...]

Sjonge...ik bedoelde eigenlijk alleen maar dat ik in eerste instantie niet doorhad dat je over DOF praatte. Omdat de laatste zijn van de quote ging over dat je meer info uit de EXIF kon halen, en jij begon met 'die heb je niet', dacht ik dus dat je de EXIF niet kon zien. Daar reageerde ik in eerste instantie op. Toen ik in de gaten kreeg dat het over DOF ging heb ik mijn antwoord aangepast.
Vandaar dat ik zei dat je als je iets quote, het erg handig is als je dingen eruit knipt die niets met jouw reactie te maken hebben. Maar ik geloof dat ik door die actie mijn post erg onduidelijk heb gemaakt. 8)7

Mooi hè....internet... ;)
Zeker, mooi internet. Had de EXIF ook niet gezien ( weet ook niet hoe dat werkt, kom wel ), maar het is duidelijk te zien dat hij niet of weinig geknepen had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 11:44:
[...]

Ik moest inderdaad even goed kijken, maar de mijne is dus ook uit 1989. Maar het blijft leuk, ik kan nu foto's maken die ik nog niet eerder kon maken. Met dus een hele kleine scherpte diepte.
Goed en daar gaat het om met fotograveren schik hebben met je hobby. Het is het nieuwe type.
Weet je al van het bestaan van deze site www.mhohner.de even doorzoeken naar Minolta. Daar vindt je alles over elke AFobjectief die ooit geproduceerd is door M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 13:09:
[...]

Zeker, mooi internet. Had de EXIF ook niet gezien ( weet ook niet hoe dat werkt, kom wel ), maar het is duidelijk te zien dat hij niet of weinig geknepen had
Toch staat in de exif F/1.7.
Maar ik vind het dof effect ook tegenvallen.

Offtopic:
Exif kun je bekijken als je het bestand lokaal op je pc hebt staan.
rechtermuis -> eigenschappen -> Samenvatting -> geavanceerd

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 10:58:
[...]
Beangstigend :X
offtopic:
toelichting: dat het boek dus niet compleet was en een derde de aanvullingen moet maken om het boek kloppend te maken. Daardoor ga ik direct twijfelen aan de kennis van zaken van de auteur
Verkeerde conclusie, en het is ook al eerder aan de orde geweest (23 oktober 2005) : Het e-boek van Friedman is aanvankelijk geschreven voor de 7D, toen de 5D nog niet uit was. Vlak voor de publicatie werd de 5D aangekondigd en heeft de auteur besloten een gecombineerde uitgave 7D/5D te maken, omdat de camera vrijwel dezelfde functies heeft en prestaties levert. Hij moest echter werken op basis van een voorlopige uitgave van de 5D handleiding. Het is uiteindelijk een leuk boek geworden, waar volgens mij elke gebruiker van de 7D/5D wat aan heeft (anders had ik er geen tijd in gestopt om de schoonheidsfoutjes te helpen corrigeren).

[ Voor 19% gewijzigd door PeterVL57 op 03-12-2005 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
PeterVL57 schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 13:52:
[...]

Verkeerde conclusie, en het is ook al eerder aan de orde geweest (23 oktober 2005) : Het e-boek van Friedman is aanvankelijk geschreven voor de 7D, toen de 5D nog niet uit was. Vlak voor de publicatie werd de 5D aangekondigd en heeft de auteur besloten een gecombineerde uitgave 7D/5D te maken, omdat de camera vrijwel dezelfde functies heeft en prestaties levert. Hij moest echter werken op basis van een voorlopige uitgave van de 5D handleiding. Het is uiteindelijk een leuk boek geworden, waar volgens mij elke gebruiker van de 7D/5D wat aan heeft (anders had ik er geen tijd in gestopt om de schoonheidsfoutjes te helpen corrigeren).
Aangezien je geholpen hebt verwacht ik dat je een gratis exemplaar van deze meneer kreeg... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 15-09 19:07

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Mud starrr schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 13:21:
[...]

Toch staat in de exif F/1.7.
Maar ik vind het dof effect ook tegenvallen.

Offtopic:
De tegenvallende DOF komt waarschijnlijk door de grotere afstand tot het onderwerp.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Nielsracing schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 14:44:
[...]
Aangezien je geholpen hebt verwacht ik dat je een gratis exemplaar van deze meneer kreeg... :P
Uiteraard heb ik een herzien exemplaar gekregen, maar verder was het een gratis bijdrage voor het algemeen belang (van minoltagebruikers)......

[ Voor 5% gewijzigd door PeterVL57 op 03-12-2005 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben ze dus, binnen een week m'n D70 grondig onder handen genomen: Euvel (mechanisch dingetje) verholpen, nieuwste firmware geinstalleerd en he-le-maal schoon gemaakt... Het lijkt wel alsof ik een nieuwe body teruggestuurd heb gekregen.

Man. Wat een service. 3x voor Nikon (Inca). Echt.
Even een mailtje tikken.

KM, de concurrentie kan het wel. (zie bij nikon d70 forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 22:04:
Hebben ze dus, binnen een week m'n D70 grondig onder handen genomen: Euvel (mechanisch dingetje) verholpen, nieuwste firmware geinstalleerd en he-le-maal schoon gemaakt... Het lijkt wel alsof ik een nieuwe body teruggestuurd heb gekregen.
Even een mailtje tikken.

Mijn KM-camera hebben ze nog helemaal niet onder handen genomen, die functioneert gewoon,,,,,, 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mud starrr schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 13:21:
[...]
Offtopic:
Of als je FireFox gebruikt met de FxIf plugin. Dan is het gewoon rechtsklik en properties... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op zondag 04 december 2005 @ 09:02:
[...]

Of als je FireFox gebruikt met de FxIf plugin. Dan is het gewoon rechtsklik en properties... ;)
Beide bedankt, ben eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 22:04:

Even een mailtje tikken.

Nou ben ik het een beetje zat. Als er voor de detailhandel een kutimporteur is dan is het Nikon wel. Ik heb klanten die al zoveel drama hebben gehad met hun D70, dat wil je gewoon niet meemaken. Helaas is het elke keer wat anders, dus van een nieuwe camera is geen sprake. Overstappen naar een ander merk is voor deze klanten ook geen optie ivm wat mooi glaswerk. Als de camera wordt opgestuurd, is hij standaard minimaal 2 weken en maximaal 5 weken weg. Je wilt dus niet weten hoeveel lol deze klanten hebben gehad in het afgelopen jaar (<10 maanden).

Ieder bedrijf heeft service afhandelingen die goed lopen en die minder goed lopen. Ik kan voor een klant nog zo mijn best doen, maar als de importeur niet meerwerkt, een onderdeel niet voorradig heeft
of de klachtbeschrijving verkeerd interpreteert dan heeft de klant "slechte" service. Naar mijn ervaring is KM over het algemeen sneller in het repareren van camera's en het percentage succesvolle afhandelingen ligt naar mijn inschatting ook hoger. Vergeet hierbij niet dat je op internet vaak alleen de horrorverhalen tegenkomt. (dit is geen flame naar Niels oid, maar de vraag is wel of Niels even actief was geweest als alles vlekkeloos was verlopen. Helaas kan niemand deze vraag met zekerheid beantwoorden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 18:43
Nogmaals de vraag het flamen te staken AUB

Ter herinnering:
Wild pigeon schreef op donderdag 01 september 2005 @ 21:06:
Welkom in het grote Konica Minolta Dynax 5D & 7D Topic.

bla bla bla

Laat het een mooi informatief topic worden!
Graag geen flames tussen KM & Canon & Nikon etc.
vergelijken is prima... maar houd het gezellig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MartijnGizmo schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 15:15:
[...]
De tegenvallende DOF komt waarschijnlijk door de grotere afstand tot het onderwerp.....
Dat kan wel kloppen ja, maar ik vond de geringe scherpte diepte toch al wel mooi zo.

Wat vind je van deze met f/2.2 ?
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hessel.meun/frodo/PICT0989k.jpg
Foto is klikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 13:26:
[...]

Dat kan wel kloppen ja, maar ik vond de geringe scherpte diepte toch al wel mooi zo.

Wat vind je van deze met f/2.2 ?
[afbeelding]
Foto is klikbaar.
Mooi beest. Misschien scherpstellen op de ogen. Dat is met portretten altijd wel lekker omdat je daar als eerste naar kijkt. Nu zie je een perfect scherpe (natte) neus en iets minder scherpe ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik ben erg tevreden met mijn Tamron 28-75mm F/2.8 lens :D

Afbeeldingslocatie: http://murk.filternet.nl//Tijdelijk/2005-12/PICT0220.JPG

Edit: genomen met F/5,7

[ Voor 60% gewijzigd door Mud.Starrr op 05-12-2005 14:34 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op zondag 04 december 2005 @ 13:39:
[...]
Mooi beest. Misschien scherpstellen op de ogen. Dat is met portretten altijd wel lekker omdat je daar als eerste naar kijkt. Nu zie je een perfect scherpe (natte) neus en iets minder scherpe ogen.
Klopt.... Dat is moeilijk te controleren en zie je vaak pas achteraf bij het bewerken. Ik stel nu de AF in op "SPOT" en richt dan op de ogen. Daarna zet ik het beeld weer zoals ik het hebben wil en maak ik de opname.

Wat me opvalt trouwens is dat als je in "Portret" stand de AF op "Spot" zet, je het toestel uit zet en weer aandoet, de AF weer standaard op "Multi Segment" staat. Andere instellingen blijven toch wel bewaard als je de camera uit doet.

Soms best wel lastig, ik maak dan weer opnamen en zie aan de AF punten in de zoeker dat de AF weer op "Multi Segment" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 16:39:
[...]

Klopt.... Dat is moeilijk te controleren en zie je vaak pas achteraf bij het bewerken. Ik stel nu de AF in op "SPOT" en richt dan op de ogen. Daarna zet ik het beeld weer zoals ik het hebben wil en maak ik de opname.

Wat me opvalt trouwens is dat als je in "Portret" stand de AF op "Spot" zet, je het toestel uit zet en weer aandoet, de AF weer standaard op "Multi Segment" staat. Andere instellingen blijven toch wel bewaard als je de camera uit doet.

Soms best wel lastig, ik maak dan weer opnamen en zie aan de AF punten in de zoeker dat de AF weer op "Multi Segment" staat.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2005 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
[...]
Klopt : In P en M-stand bewaart hij het wel, maar in de presets niet... kan lastig zijn. In de M-stand kan je je eigen instelling bewaren, dus als je veel op portretstand fotografeert, kan je hier een eigen voorkeur instelling vastleggen. (7D gebruikers kunnen zelfs meerdere voorkeurinstellngen vastleggen, maar hebben daartegenover weer geen presets, zoals de 5D)

[ Voor 30% gewijzigd door PeterVL57 op 04-12-2005 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Maar je hebt toch focuspunt-selectie. Dus mikken op de neus en dan ff het pijltje omhoog indrukken op je cursorpad en je hebt het bovenste focuspunt geselecteerd. Als je dat op de ogen mikt, kun je in één keer je compositie maken én je focus correct zetten.

Ik heb vandaag zelf een beetje zitten spelen met focuspuntselectie en dat beviel me goed. Het is een beetje wennen, maar op een gegeven moment ga je het vaker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 18:26
Mud starrr schreef op zondag 04 december 2005 @ 15:01:
Ik ben erg tevreden met mijn Tamron 28-75mm F/2.8 lens :D

[afbeelding]

Edit: genomen met F/5,7
En zeer slechte lichtomstandigheden.
mag ik vragen waarom f/5.7 (vreemde waarde) terwijl je een lichtsterke f/2.8 lens hebt? :?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op maandag 05 december 2005 @ 00:05:
[...]

Maar je hebt toch focuspunt-selectie. Dus mikken op de neus en dan ff het pijltje omhoog indrukken op je cursorpad en je hebt het bovenste focuspunt geselecteerd. Als je dat op de ogen mikt, kun je in één keer je compositie maken én je focus correct zetten.

Ik heb vandaag zelf een beetje zitten spelen met focuspuntselectie en dat beviel me goed. Het is een beetje wennen, maar op een gegeven moment ga je het vaker doen.
Ik heb een beloning in mijn linkerhand, de camera in mijn rechterhand. Waarom denk je dat mijn hond zo ingespannen zit te kijken? ;)

Op zo'n moment lukt dat helaas even niet om met de focuspuntselectie te spelen :)

Lange leve AS trouwens voor zulke momenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baslab
  • Niet online
Je kan ook bijvoorbaat je bovenste segment selecteren.
Of toch met de middelste en dan later je foto bijsnijden.

Ben in het weekeinde ook (zei het minimaal) bezig geweest met verschillende segmenten selecteren, ook naar aanleiding van mijn eigen post van enkele dagen geleden over het verplaatsen van focus punt als je focuslockt en daarna een hercompositie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Simon schreef op maandag 05 december 2005 @ 08:15:
[...]

mag ik vragen waarom f/5.7 (vreemde waarde) terwijl je een lichtsterke f/2.8 lens hebt? :?
Stond op automatisch :?
Stom eigenlijk, maar ja ik moet nog zo erg wennen aan de camera.

[ Voor 13% gewijzigd door Mud.Starrr op 05-12-2005 14:13 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mud starrr schreef op maandag 05 december 2005 @ 14:12:
[...]

Stond op automatisch :?
Stom eigenlijk, maar ja ik moet nog zo erg wennen aan de camera.
Nee hoor, dat je een lichtsterkt objectief hebt, betekent helemaal niet dat je alles op f/2.8 moet schieten. Op f/2.8 zit er minder scherptediepte in de foto (daar moet je voor kiezen), maar is de scherpte van het objectief ook stukken minder. Daarnaast is de bokeh ook bij f/5.6 erg mooi als het onderwerp lekker dicht bij de camera staat, dus daarvoor hoef je het zeker niet te doen. Mijn advies: gebruik de lichtsterkte alleen als je een onderwerp moet isoleren of de hoeveelheid licht erom vraagt.

Wellicht dat je in dit geval bij wat minder licht wel een iets groter diafragma had moeten kiezen, zodat je iets meer van het omgevingslicht had meegenomen (dan was de achtergrond lichter geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 15-09 19:07

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Nou, ik weet niet hoe het bij Mud starrr zit, maar mijn Tamron 28-75 is ook op F/2.8 erg scherp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

MartijnGizmo schreef op maandag 05 december 2005 @ 14:52:
Nou, ik weet niet hoe het bij Mud starrr zit, maar mijn Tamron 28-75 is ook op F/2.8 erg scherp!
Bij mij ook hoor, het is echt een superlens.
Maar ik had hem gewoon op auto staan.
Mijn vorige camera stond altijd op hand, en mijn Olympus SLR kon niet anders, maar nu heb ik hem toch best vaak op auto staan omdat ik nog moet wennen aan de knoppen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tip van een Canonian:

Nu in de ballenbak van Oehling (nee, ich heb geen aandelen) een TAMRON AF 28-200/3,8-5,6 XR Macro voor maar €99. Volgens mij een koopje, want ik de pricewatch staat ie voor €235. Nur für Minolta...

Voor dat geld kun je dat echt niet laten liggen. En de Canon versie krijg op Fred Miranda 8 punten (da's veel van die azijnpissers...) ook Popular Photography is er erg positief over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAKMAN79
(jarig!)
mphilipp schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 00:05:
Tip van een Canonian:

Nu in de ballenbak van Oehling (nee, ich heb geen aandelen) een TAMRON AF 28-200/3,8-5,6 XR Macro voor maar €99. Volgens mij een koopje, want ik de pricewatch staat ie voor €235. Nur für Minolta...

Voor dat geld kun je dat echt niet laten liggen. En de Canon versie krijg op Fred Miranda 8 punten (da's veel van die azijnpissers...) ook Popular Photography is er erg positief over.
Hij staat er nu op voor € 119 >> dat gaat snel maar lijkt me toch een goede prijs voor deze lens!

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PAKMAN79 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 09:00:
[...]
Hij staat er nu op voor € 119 >> dat gaat snel maar lijkt me toch een goede prijs voor deze lens!
Hmmm... Waarom krijg ik deze pagina in het frans? Ik kom op een duitstalige site, maar als ik dan klik op zuruck dan kom ik op een franstalige hoofdpagina. Wat zijn de verzendkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 10:01:
[...]

Hmmm... Waarom krijg ik deze pagina in het frans? Ik kom op een duitstalige site, maar als ik dan klik op zuruck dan kom ik op een franstalige hoofdpagina. Wat zijn de verzendkosten?
Ja, ik snap het ook niet. Ik denk dat ik een link het ge-copy/paste die een sessieid bevatte en daar raakt ie aardig van in de war. Die lens was toch echt €99, maar ik denk dat het aan de BTW ligt die in Duitsland 16% is en in Frankrijk 19% (dacht ik). Verklaart dat het verschil?

Op zich vaag dat ik die site niet meer in het Duits kan krijgen... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank33
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 17:51
Wanneer je gewoon naar http://www.foto-oehling.de gaat, laat hij wel de aanbieding van 99,90 zien.

"Obviously you're not a golfer..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tank33 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 12:20:
Wanneer je gewoon naar http://www.foto-oehling.de gaat, laat hij wel de aanbieding van 99,90 zien.
Inderdaad. De url verandert daarna wel weer in .com, maar hij 'onthoudt' tenminste dat je voor de Duitse site kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAKMAN79
(jarig!)
Typisch als je deze link gebruikt en dan 'zuruck nach startseite' kiest dan verschijnt de lens voor € 119, als je de url www.foto-oehling.com gebruikt dan is 'ie op de voorpagina ook € 119, maar als je naar www.foto-oehling.de gaat (die naar .com veranderd) dan zie je de lens voor € 99.... Misschien hebben ze verschillende tarieven voor binnen- en buitenlandse verkoop? Offtopic maar wel vaag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kost dus in ieder geval 20 euro om het te verzenden. In totaal komt het dus op 119,90 euro. Pas vanaf de derde bestelling kun je gebruik maken van een credit card. Daarvoor moet je het onder rembours of via overschrijving doen, wat ook weer extra kosten met zich mee brengt. Hmmm... teveel gedoe. Ik ken het bedrijf ook verder niet.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2005 14:14 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.