hoe kan een lens nou ooit een andere lens wordenMud starrr schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 21:32:
[...]
Kun je hier misschien nog wat dieper op ingaan.
Ik heb het eigenlijk (blijkbaar) ook nog niet helemaal begrepen wat het voor/nadeel van een analoge lens op een digicam is. (waarschijnlijk mag ik het van jou niet eens zo noemen).
Ik dacht namelijk dat het zo zat zoals Jennekes uitlegt.
Ik wou namelijk een AF 28-300mm f/3,5-6.3 lens kopen.
Maar dat word dan dus geen 42-450 f/3,5-6.3 lens?
Kun je er nog meer over vertellen?
maar om op je vraag in te gaan. fysiek zal een lens nooit veranderen. de schertpe, kleurweergave, contrast en ook de scherptediepte (allemaal bij een bepaalde instelling) staan vast. dit kan niet veranderen, ongeacht het formaat van het filmvlak/de sensor.
een lens met brandpuntsafstand X en diafragma Y heeft een scherptediepte A (indien scherp gesteld op punt P), dit is een gegeven. wanneer deze lens geplaatst wordt op een camera met een kleinbeeld filmvlak/sensor zal deze lens een bepaalde beeldhoek hebben (2x de inverse (? wiskunde is al weer langgeleden voor mij) tangens van de helft van het filmvlak/de sensor gedeeld door de brandpuntsafstand). wanneer deze zelfde lens op een camera met aps-c filmvlak/sensor geplaatst wordt zal de scherptediepte precies even groot zijn en op precies hetzelfde gebied liggen (indien er niets aan de lens verandert). echter de beeldhoek zal wel kleiner zijn (het filmvlak/de sensor is kleiner en dus ook 2x de inverse (?) tangens van de helft van het filmvlak/de sensor gedeeld door de brandpuntsafstand), dit houdt dus in dat je met een aps-c camera een uitsnede krijgt van precies dezelfde foto met een kleinbeeldcamera, vandaar het gebruik van het woord cropfactor.
wanneer je nu met een kleinbeeldcamera van hetzelfde gebied een foto wilt maken, moet je dus je brandpuntsafstand vergroten om een gelijke beeldhoek te krijgen. dit is een factor 1,5 (of 1,6 bij canon). je hebt dus een lens nodig met brandpuntsafstand 1,5X. wanneer deze lens met brandpunstafstand 1,5X een diafragma Y heeft zal deze lens een andere scherptediepte hebben (indien scherpgesteld op punt P) dan A; een kleiner scherptediepte wel te verstaan.
de conclusie die we hieruit kunnen trekken is dat een lens X/Y op een aps-c camera niet gelijk is aan een lens 1,5X/Y op een kleinbeeldcamera en al helemaal niet dat een lens X/Y op een kleinbeeldcamera 1,5X/Y op een aps-c camera wordt...