[DSLR] Konica Minolta Dynax 5D & 7D topic.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 11.565 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
Hallo Marco,
Ik vind het een vlot leesbaar en informatief boek. Gary Friedman hanteert een "gelaagde" benadering. Het begint heel makkelijk, maar hij duikt steeds dieper in de mogelijkheden van de KM-camera's. T.a.v. de gebruiksmogelijkheden van de 5D zitten er wel een paar foutjes in het boek. Dat komt omdat Gary Friedman zich aanvankelijk richtte op de gebruikers van de 7D en bij het uitkomen van de 5D zijn boek heeft aangepast. Dat is wel een logische keuze geweest, omdat de 5D vrijwel hetzelfde kan, alleen een wat andere bediening heeft. Maar Gary is er nog niet helemaal in geslaagd om die bedieningsverschillen volledig uit te werken (dat zal in nieuwe versies van het e-book snel worden aangepast, verwacht ik). Ik vind het overigens tot dusver niet echt storend en vind het - ook als 5D-gebruiker - de aanschafprijs van 16,50 euro zeker waard (op voorwaarde dat je makkelijk Engels leest).

[ Voor 9% gewijzigd door PeterVL57 op 23-10-2005 19:23 ]

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21
PeterVL57 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 19:17:
[...]

Hallo Marco,
Ik vind het een vlot leesbaar en informatief boek. Gary Friedman hanteert een "gelaagde" benadering. Het begint heel makkelijk, maar hij duikt steeds dieper in de mogelijkheden van de KM-camera's. T.a.v. de gebruiksmogelijkheden van de 5D zitten er wel een paar foutjes in het boek. Dat komt omdat Gary Friedman zich aanvankelijk richtte op de gebruikers van de 7D en bij het uitkomen van de 5D zijn boek heeft aangepast. Dat is wel een logische keuze geweest, omdat de 5D vrijwel hetzelfde kan, alleen een wat andere bediening heeft. Maar Gary is er nog niet helemaal in geslaagd om die bedieningsverschillen volledig uit te werken (dat zal in nieuwe versies van het e-book snel worden aangepast, verwacht ik). Ik vind het overigens tot dusver niet echt storend en vind het - ook als 5D-gebruiker - de aanschafprijs van 16,50 euro zeker waard (op voorwaarde dat je makkelijk Engels leest).
Kun je 'm niet ff mailen :P
Geintje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Ik heb van dezelfde auteur een e-book over de A1/A2 gekocht. Ik ben er best tevreden mee. Wat ik zo gezien heb zijn er grote overeenkomsten tussen de 2 e-books.

Het zou alleen fijn zijn geweest als ik de pdf had kunnen downloaden ipv met de post laten sturen. Dat scheelt nogal wat poen vanuit de VS.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
EXX schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:58:
[...]
Ik heb van dezelfde auteur een e-book over de A1/A2 gekocht. Ik ben er best tevreden mee. Wat ik zo gezien heb zijn er grote overeenkomsten tussen de 2 e-books.

Het zou alleen fijn zijn geweest als ik de pdf had kunnen downloaden ipv met de post laten sturen. Dat scheelt nogal wat poen vanuit de VS.
Volgens bij is 'ie ook te downloaden hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

O, dat is dan nieuw. Toen ik het e-book kocht kon je alleen maar via de post bezorgd krijgen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er staat een interessante test/vergelijking van digitale reflexen onder de 1000 euro in de nieuwe uitgave van het duitse Color Foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosR
  • Laatst online: 10-09-2024
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 13:46:
er staat een interessante test/vergelijking van digitale reflexen onder de 1000 euro in de nieuwe uitgave van het duitse Color Foto.
Welke toestellen worden er vergeleken ?
Kun je misschien kort de resultaten (plussen en minnen) hier samenvatten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
EXX schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 13:05:
O, dat is dan nieuw. Toen ik het e-book kocht kon je alleen maar via de post bezorgd krijgen.
Hij is inderdaad te downloaden. (sinds de Z80 is er veel verandert in de wereld :-) - grapje )

[ Voor 13% gewijzigd door PeterVL57 op 24-10-2005 17:45 ]

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Het blad Focus haalt de dynax 5D deze maand ook door de testbanken, onder de titel "indrukwekkende budgetversie". Het blad komt tot de conclusie dat de 5D weliswaar een budgetversie is van de 7D, maar de verschillen minimaal zijn en de geproduceerde beeldkwaliteit van vergelijkbaar hoog niveau is. Deze camera krijgt als eindoordeel het Focus predikaat "Super".
Je mag zo langzamerhand wel concluderen dat alle tot dusver verschenen reviews unaniem zeer positief oordelen over deze camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterVL57 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 17:27:
Het blad Focus haalt de dynax 5D deze maand ook door de testbanken, onder de titel "indrukwekkende budgetversie". Het blad komt tot de conclusie dat de 5D weliswaar een budgetversie is van de 7D, maar de verschillen minimaal zijn en de geproduceerde beeldkwaliteit van vergelijkbaar hoog niveau is. Deze camera krijgt als eindoordeel het Focus predikaat "Super".
Je mag zo langzamerhand wel concluderen dat alle tot dusver verschenen reviews unaniem zeer positief oordelen over deze camera.
Ik maak me er niet meer druk over. Ik heb de D5D gekocht! :D En tot nu toe bevalt het me prima. Ik denk niet dat er nog een review inzit op dpreview. Die heeft nu een review online gezet van de Olympus E500, een camera die veel later dan de D5D op de markt is gekomen.

Wel grappig trouwens, ik zag dit in je onderschrift:
Voormalig Canon AE1, Minolta S314 en Canon S2 IS gebruiker.... en nu : Konica minolta 5D

Mijn camera hiervoor was ook een Canon S2 IS, maar ik heb het na 3 maanden weer verkocht. Ik vond het apparaat niet fijn werken en ik moest heel veel moeite doen om er scherpe foto's uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 18:06:
[...]
Wel grappig trouwens, ik zag dit in je onderschrift:
Voormalig Canon AE1, Minolta S314 en Canon S2 IS gebruiker.... en nu : Konica minolta 5D
Mijn camera hiervoor was ook een Canon S2 IS, maar ik heb het na 3 maanden weer verkocht. Ik vond het apparaat niet fijn werken en ik moest heel veel moeite doen om er scherpe foto's uit te krijgen.
Ik denk dat we inderdaad eenzelfde ervaring hebben opgedaan. De S2 IS kan best fraaie foto's produceren en ik vond hem overigens ook best fijn werken, maar de foto's riepen bij mij nogal eens het "het-is-het-net-niet"-gevoel op en dat had inderdaad vaak met gemis aan scherpte in de foto's te maken (wat met nabewerking overigens vaak nog wel te corrigeren was). Ook ik heb de S2 na 3 maanden weer verkocht, maar heb vervolgens wel heel bewust gekozen voor een camera met "anti-shake", omdat ik de resultaten van de canon image-stabilisatie juist heel goed vond werken. Konica Minolta is eigenlijk de enige fabrikant, die dat tegen betaalbare prijs levert, als het om spiegelreflexcamera's gaat. Canon heeft die techniek wel in een aantal lenzen ingebouwd, maar dat vind ik prijstechnisch helemaal niet interessant.

Ik heb overigens zelf de gewoonte om met een nieuwe camera eerst een serie testfoto's te maken van dezelfde onderwerpen. Ik heb vergelijkbare foto's van de minolta S314, de canon S2 en deze KM5D deze week eens naast elkaar gezet. Opvallend is dat de foto's van de KM 5D dezelfde fraaie kleuren hebben als de minolta S314 (echt veel fraaier als de S2, die wat koelere foto's (meer blauw-accent) produceert) De foto's van de KM5D zijn aanzienlijk scherper dan de resultaten van de S2. (Dat zal mogeljk ook te maken kunnen hebben met het rendement van de CCD-chip. In één van de reviews las ik dat de CCD-chip van de S2 een pixelrendement oplevert van minder dan 70%, waardoor je op een 5 megapixelcamera eigenlijk maar 3,5 megapixels daadwerkelijk gebruikt).
De foto's van de 5D, genomen met de nieuwe DT kitlens, hebben ook nauwelijks last van purple-fringle-verschijnselen, die ik bij de S2 onder bepaalde omstandigheden erg hinderlijk aanwezig vond. De performance van de 5D onder mindere lichtomstandigheden vind ik pas echt indrukwekkend. Ruis is te verwaarlozen, zeker als je dat afzet tegen de resultaten van de S2 onder vergelijkbare omstandigheden.
Kortom : Ik ben zeer tevreden over mijn 5D tot dusver.

(En ik deel je mening over de relatieve waarde van reviews, maar toch, als je de dwarsdoorsnede van de S2 IS reviews neemt en ik de kritische kanttekeningen serieuzer had genomen, was dat een bevestiging geweest van mijn ( en jouw) gebruikerservaringen. Ik kijk dus nu wel heel nauwgezet naar de kritische opmerkingen, die reviewers maken. Die maken me bij de Dynax 5D niet echt ongerust tot dusver en dat komt ook overeen met mijn eigen gevoel bij de resultaten, die ik van mijn eigen camera heb en heb gezien).

[ Voor 7% gewijzigd door PeterVL57 op 24-10-2005 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Zo, Tonio is weer arm maar heeft een paar erg leuke nieuwe dingetjes voor z'n cam :P
Namelijk een vc-7d grip, hs-1 handstrap, minolta 17-35/2.8-4 en sandisk 1gb extreme III CF kaart. Ik had al zo'n cf kaart, maar ivm m'n imagetank is het handiger om 2 kaartjes te hebben, kan ik doorschieten terwijl een ander kaartje leeg wordt gecopieerd op de hdd van de imagetank.

En wat is zo'n grip fijn zeg. Dat ik zo lang zonder zo'n grip en handstrap heb rondgelopen.. onvoorstelbaar. Camera is ook helemaal in balans als de flitser er op zit.
En die lens is ook super. Wat heb ik groothoek gemist zeg.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

PeterVL57 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 17:18:
[...]

Hij is inderdaad te downloaden. (sinds de Z80 is er veel verandert in de wereld :-) - grapje )
LOL :D

Het e-book is ook een stuk goedkoper geworden zie ik :( ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Tonio schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 20:10:
Zo, Tonio is weer arm maar heeft een paar erg leuke nieuwe dingetjes voor z'n cam :P
Namelijk een vc-7d grip, hs-1 handstrap, minolta 17-35/2.8-4 en sandisk 1gb extreme III CF kaart. Ik had al zo'n cf kaart, maar ivm m'n imagetank is het handiger om 2 kaartjes te hebben, kan ik doorschieten terwijl een ander kaartje leeg wordt gecopieerd op de hdd van de imagetank.

En wat is zo'n grip fijn zeg. Dat ik zo lang zonder zo'n grip en handstrap heb rondgelopen.. onvoorstelbaar. Camera is ook helemaal in balans als de flitser er op zit.
En die lens is ook super. Wat heb ik groothoek gemist zeg.
Holy kanonnen waar haal jij 't geld vandaan! :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1964
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01-2022
@nielsracing

Ik denk dat Tonio zijn geld fotografeert en daarna knipt en plakt. ;)

Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Nielsracing schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 20:13:
[...]

Holy kanonnen waar haal jij 't geld vandaan! :|
Mja, had een zooi spaarcenten, maar dat is nu geheel op :+ Dus dat wordt weer werken :P

Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Tonio schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 22:00:
[...]

Mja, had een zooi spaarcenten, maar dat is nu geheel op :+ Dus dat wordt weer werken :P
>:)
Je hebt in ieder geval wel een goede smaak. Eigenlijk is het zonde om met zulk spul alleen voor jezelf te fotograferen.... Al plannen om er wat mee te gaan verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Nielsracing schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 22:03:
[...]

>:)
Je hebt in ieder geval wel een goede smaak. Eigenlijk is het zonde om met zulk spul alleen voor jezelf te fotograferen.... Al plannen om er wat mee te gaan verdienen?
Kwa vervolgstudies die ik misschien wil ga doen is de Foto Academie een van de opties :) Dat is zeg maar ook het enige waarmee ik deze aankopen voor mezelf kan verantwoorden :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom maakt Km in hemelsnaam geen setje van de 7D met de standaardlens van de 5D. De nu aangeboden 28-100mm is een onhandige brandpuntsafstand en bijna volgens allen bagger, de oorspronkelijke kitlens was duur en kwalitatief ook nog niet best. KM word wakker!!!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Rancor
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-08-2021
Iemand enig idee of het voordeliger is de 5d in Hong Kong aan te schaffen, vrienden van mij zijn daar binnen een week.

Nikon D50 18-55/55-200/50 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:37:
waarom maakt Km in hemelsnaam geen setje van de 7D met de standaardlens van de 5D. De nu aangeboden 28-100mm is een onhandige brandpuntsafstand en bijna volgens allen bagger, de oorspronkelijke kitlens was duur en kwalitatief ook nog niet best. KM word wakker!!!.
Bedoel je met de oorspronkelijke kitlens de 17-35/2.8-4? Die wordt juist enorm de lucht in geprezen... moet je maar eens bij fredmiranda kijken bij de tamron versie daarvan (wel de IF versie), is dezelfde lens (minolta heeft een aantal lenzen ism tamron gemaakt, waarvan deze 1 is).
En de 28-100mm, tja, hij is vrij soft, maar voor de rest leuk lensje hoor imo. Zeker voor het geld. En tja, jammer dat het bij 8mm ophoud, en je dus niet echt groothoek hebt. Vond ik wel een gemis ja.

[ Voor 14% gewijzigd door Tonio op 25-10-2005 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:01

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:37:
Zo'n setje kun je ook zelf samenstellen. Sowieso zijn de KM lenzen (te) duur. Tamron, die de KM lenzen maakt, levert ze voor +/- €50 minder. En als je een beetje kunt dealen kun je er best een leuke prijs van laten maken.

Ik vind het bundelen met die 28-100 een slecht idee. Een slechte lens doet afbreuk aan je dure camera. Neem dan een goedkoper model met een goede lens ipv andersom. Zonde. Een Ferrari op LPG is ook geen porem...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
mphilipp schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 17:07:
[...]

Zo'n setje kun je ook zelf samenstellen. Sowieso zijn de KM lenzen (te) duur. Tamron, die de KM lenzen maakt, levert ze voor +/- €50 minder. En als je een beetje kunt dealen kun je er best een leuke prijs van laten maken.
Nadeel van de tamrons is dat er een vrij zure QC overheen gaat, waardoor je nogal grote kans op een brak excemplaar hebt. Daarom ben ik ook voor de minolta versie gegaan, liever maar wat meer uit geven en dan weinig kans op gezeik achteraf hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
Mooi topic dit en nog mooier apparaat die 5D (7D ook hoor, daar niet van :) !

Ik gebruik nu al twee jaar een (compacte) Minolta Dimage Xt 3MP en door dit toestel heb ik de smaak van fotograferen te pakken gekregen. Alleen wilde ik meer qua 'instellingen' (spelen met aperture en sluitertijden bijvoorbeeld, 'echte' composities maken, geen kiekjes) en ik baalde van de -zeer- slechte prestaties van de lens bij minder licht (binnen, s'avonds) waardoor er altijd zo'n schelle flits overheen ging of de foto vaag werd als ik zonder flits een foto nam (bierglas als statief, bewegend subject, jullie snappen wel dat dat niet werkt)...

Dus was ik op zoek naar een opvolger om mijn skills op een hoger niveau te brengen en ook een apparaat te hebben dat meer in zich heeft. In de eerste instantie keek ik naar SLR's met vaste lens zoals de Panasnic Lumix FZ serie maarja als je dan de prijzen van die toestellen ziet en de vrij belabberde kwaliteit bij weinig licht/hoge ISO dan vrees ik snel spijt te krijgen van de aankoop. Dus is de volgende logische stap het instap-dslr segment en daar gebeuren de laatste tijd goede dingen.

Heb eens goed naar Canon gekeken maar vind de 350 persoonlijk te klein en te 'plastic' (helemaal in zilveren uitvoering). Hogere modellen gaan boven mijn budget, wil liever niet meer kwijt zijn dan zo'n € 800 voor body+(kit)lens en geheugenkaart en ben geen fan van tweedehands kopen, hou wel van nieuwe spullen en de zekerheid van garantie.

En toen kwam ik de 5D van KM tegen. Mijn opinies;

-Mooi, degelijk ontwerp wat bovendien iets zwaarder en groter is dan de 350D. Wat mij betreft net genoeg knoppen en functies, de 7D gaat IMHO dan een beetje boven mijn pet (voordat ik hier afgebrand wordt, ik ben maar een beginneling en als het nou allemaal gaat zoals ik wil kan ik altijd over een paar jaar overstappen naar een hoger segment)

-Aardige kitlens met groter bereik dan concurrentie, waar ik de eerste maanden wel mee denk door te komen (tuurlijk begrijp ik dat er betere lenzen zijn maar die komen dan wel tegen de zomer in zicht, voordat ik op vakantie ga, moet alles eerst onder de knie krijgen natuurlijk)

-AS functie welke heel goed blijkt te werken en zorgt voor verbetering in slecht licht situaties (en bij zoomen uiteraard) [edit] ook weinig ruis bij hoge ISO instellingen

-Konica Minolta vind ik een goed merk, ben altijd heel tevreden geweest over de beeld- en bouwkwaliteit van de Dimage Xt (de beperkingen van dit toestel gelden voor min of meer alle compacte digicams en als je dat lensje ziet weet je dat je daar natuurlijk geen wonderen van hoeft te verwachten)

Vooralsnog blijft het bij :9~ maar ik heb geen haast (en geen geld, beter gezegd; wánt geen geld ;) ) dus ik wacht tot januari 2006 (eindejaarsbonus van de baas) maar denk dat ik in de 5D het toestel gevonden heb wat ik zoek!

Weinig nuttige info in deze post voor de specialisten, maar als ik een topic lees zonder zelf wat toe te voegen voel ik me zo'n gluurder :)

Als het zo ver is en ik het toestel in bezit heb post ik hier uiteraard mijn bevindingen! Ondertussen blijf ik lekker doorlezen.

[ Voor 5% gewijzigd door PAKMAN79 op 25-10-2005 18:45 ]

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PAKMAN79 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 18:39:
Wat mij betreft net genoeg knoppen en functies, de 7D gaat IMHO dan een beetje boven mijn pet (voordat ik hier afgebrand wordt, ik ben maar een beginneling en als het nou allemaal gaat zoals ik wil kan ik altijd over een paar jaar overstappen naar een hoger segment)
Afbranden doen we hier niet aan. Iedereen zijn eigen mening. Toch wil ik inhaken op wat je zegt over de knoppen van de D7D. Dat is iets wat je iedereen hoort zeggen. En ik snap dat niet helemaal, want als je een tweede keer kijkt zijn het precies dezelfde funties die je op bv een 20D ook tegenkomt. Het enige verschil in mijn ogen is dat het op de D7D een schakelaar is, en op een 20D een knopje die je moet indrukken en vervolgens aan het wieltje moet draaien. De D7D is dus feitelijk makkelijker, want ipv knopje, wieltje is het 'flip da switch' en klaar. Dus intimiderend in eerste instantie, maar het zijn gewoon de functies die je op elke dSLR tegenkomt.

Dat wilde ik gewoon even kwijt. 8)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
Afbranden klinkt wel wat negatief ja, zo heb ik het natuurlijk niet bedoeld.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat de 5D gewoon alles in huis heeft wat ik zoek in een dSLR en daarbij ook qua uiterlijk beter in mijn straatje past dan de 7D. Tevens vind ik 6 MP echt ruim voldoende en het feit dat de body iets lichter en compacter is spreekt me ook aan. Bovendien heeft de 5D ook een prijskaart die binnen mijn budget valt. It all adds up for me.

Edit:misverstandje

[ Voor 8% gewijzigd door PAKMAN79 op 25-10-2005 21:00 ]

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
mphilipp schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 19:38:
[...]

Afbranden doen we hier niet aan. Iedereen zijn eigen mening. Toch wil ik inhaken op wat je zegt over de knoppen van de D7D. Dat is iets wat je iedereen hoort zeggen. En ik snap dat niet helemaal, want als je een tweede keer kijkt zijn het precies dezelfde funties die je op bv een 20D ook tegenkomt. Het enige verschil in mijn ogen is dat het op de D7D een schakelaar is, en op een 20D een knopje die je moet indrukken en vervolgens aan het wieltje moet draaien. De D7D is dus feitelijk makkelijker, want ipv knopje, wieltje is het 'flip da switch' en klaar. Dus intimiderend in eerste instantie, maar het zijn gewoon de functies die je op elke dSLR tegenkomt.

Dat wilde ik gewoon even kwijt. 8)
Wat het in mijn ogen nog meer is, is dat je het jezelf zo moeilijk of makkelijk kan maken als je zelf wilt. Als je gewoon wilt snappen kan je 'm op de P mode zetten, en de camera alles voor jou laten uitrekenen. Maar als je volledige controlle wilt hebben, is dat ook heel goed mogelijk. En die controle is beter door de hoeveelheid knoppen, ipv menu's en toetsencombo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tonio schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:21:
[...]
En die controle is beter door de hoeveelheid knoppen, ipv menu's en toetsencombo's.
Feitelijk nog makkelijker dan de 300D/350D. Alleen men 'zeurt' zo graag over de knopjes (met 'men' bedoel ik dan de jaloerse Canonians 8) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het lijkt soms wel voetbal. de Nikon supporters zijn daarbij Ajax, de canon aanhangers Feijenoord en de Minolta mensen aanhangers van een middenmoter. De concurrentie kan geen goed doen!!!!,
Overigens, de oorspronkelijke kit lens bij de 7D was en is duur en had kwaliteitsproblemen. De kit lens van de 5D wordt gewaardeerd, daarom 7D met de kit lens van de 5D. Dan heb je een mooi setje en niet te duur. De 28-100mm, de huidige kit lens van de 7D, brengt volgens duitse sites vooral teleurstelling. Bovendien is het een uiterst onhandige brandpuntsafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 09:07:
het lijkt soms wel voetbal. de Nikon supporters zijn daarbij Ajax, de canon aanhangers Feijenoord en de Minolta mensen aanhangers van een middenmoter.
AZ dus. :D

Ik ben tevreden met mijn 5D, de 7D heeft meer instelmogelijkheden die ik toch niet ga gebruiken. Over camera's van andere DSLR merken kan ik niets zeggen daar ik ze niet in mijn handen heb gehad.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

joh14vers6 schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:23:
Ik ben tevreden met mijn 5D, de 7D heeft meer instelmogelijkheden die ik toch niet ga gebruiken.
Volgens mij valt dat wel mee. Zoveel meer instelmogelijkheden heeft ie volgens mij niet echt. Het is meer de bereikbaarheid ervan. Bij de 5 druk je op Fn om in een menu te komen waarmee je de metering mode instelt en op de 7D zet je het schakelaartje om. Ze hebben wat dat betreft dezelfde mogelijkheden (er zijn wel verschillen, maar die zijn volgens mij minimaal). Ik denk dat als je serieus fotografeert je vroeg of laat wel eens van metering mode of AF mode zal wisselen. Pas vanaf dat moment ga je je afvragen waarom je dat niet eerder hebt geprobeerd... Tenzij je je camera alleen op vakantie gebruikt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
mphilipp schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:41:
[...]

Volgens mij valt dat wel mee. Zoveel meer instelmogelijkheden heeft ie volgens mij niet echt. Het is meer de bereikbaarheid ervan. Bij de 5 druk je op Fn om in een menu te komen waarmee je de metering mode instelt en op de 7D zet je het schakelaartje om. Ze hebben wat dat betreft dezelfde mogelijkheden (er zijn wel verschillen, maar die zijn volgens mij minimaal). Ik denk dat als je serieus fotografeert je vroeg of laat wel eens van metering mode of AF mode zal wisselen. Pas vanaf dat moment ga je je afvragen waarom je dat niet eerder hebt geprobeerd... Tenzij je je camera alleen op vakantie gebruikt natuurlijk.
Ik denk dat je gewoon went aan de camera. M'n 7D is voor mij de eerste echte profi-camera. Ik ben gewend aan de knoppen, instelmogelijkheden, grote zoeker etc.
Vorige week ging ik op stap met iemand, die had een Nikon D50. Dan ga je toch wel snel "zoeken" naar de knoppen, en de viewfinder is een stuk kleiner. Naarmate de dag verstrijkt kan ik ook probleemloos met een Nikon fotograferen hoor... Misschien schrikt qua uiterlijk, de 7D mensen wat af...en hij is natuurlijk een stukkie duurder. Je moet het er maar voor over hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
het lijkt soms wel voetbal. de Nikon supporters zijn daarbij Ajax, de canon aanhangers Feijenoord en de Minolta mensen aanhangers van een middenmoter. De concurrentie kan geen goed doen!!!!
Mooie vergelijking hoor......behalve dat ons supporterskamp vindt dat minolta de absolute topper is en geen middenmoter.
....en om nog een beetje door te redeneren op de vergelijking : In het minolta-kamp zijn er ook nog supporters die er behoefte aan lijken te hebben om 7D en de 5D te onderscheiden als A-elftal en B-elftal. Dat is op grond van resultaten in elk geval niet vol te houden. Het verhaal dat meer knoppen ook meer bedieningsgemak biedt, is ook maar zeer relatief. De 5D wordt terecht geprezen om de zeer overzichtelijke en goed leesbare menustructuur en het gebruiksgemak wordt dus ook terecht hoog gewaardeerd, net als bij de 7D. Eigenaren van de 7D en 5D hebben dus gewoon goede camera's aangeschaft, that's it....
En laten we verder gewoon met elkaar genieten van de fijne resultaten, wellicht eens wat van die resultaten uitwisselen en elkaar helpen met tips om de (beide) camera's zo goed mogelijk te benutten. ('t is maar een ideetje...)

[ Voor 11% gewijzigd door PeterVL57 op 26-10-2005 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Een pagina of wat geleden is geopperd om een Minolta DSLR Meeting te houden. Eigenaren van D5D en D7D kunnen hier elkaars spullen betasten enzo. Ook leuk voor mensen die er een willen gaan kopen of nog twijfelen.

Ik heb een meetingtoestand aangemaakt op Erkens. Data die ik heb ingevoerd zijn de weekends van november. Daarna wordt het door Sinterklaas weer lastig natuurlijk en het wordt wat mij betreft dan ook weer een te lange baan toestand.

Meldt je dus snel aan en dan geht es los!

Ik zelf heb nog geen D7D, maar die komt er in december wel. Ik wil graag uittesten of mijn Sigma DG500 EF Super (oid) het echt doet op de D7D (of D5D). Misschien ook leuk voor anderen om dat te weten. Voorlopig doet ie het prima op mijn A1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie vergelijking hoor......behalve dat ons supporterskamp vindt dat minolta de absolute topper is en geen middenmoter.
Dat vinden kleine clubs wel vaker. Maar uiteindelijk telt macht. RKC kan wel even als eerste staan maar aan het eind van het seizoen staan ze gewoon achtste!!! .Minolta heeft een kleine selectie vergeleken met de grote twee. Ook al zou je het beste toestel in het marktsegment maken, dan nog zitten velen met handen en voeten gebonden aan de grote twee. Daar wreekt zich dat Minolta de laatste 10 jaar de reflexen heeft verwaarloosd.
De 5D is op een ongelukkig moment op de markt gekomen. Andere kleine spelers op digitale reflex markt, Olympus, Pentax, hebben ook een instap kamera uitgebracht. Dat wordt vechten om de kruimels. Het valt me op dat de minoltanen hun pijlen vaker richten op canon dan op nikon. Zijn we daar banger voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 09:39:
Dat vinden kleine clubs wel vaker. Maar uiteindelijk telt macht.
Ik vind dat hele merkengedoe maar onzin. Ik ben erg blij met mijn Mino en ook al vind ik zelf dat ik - gegeven mijn eisen, wensen, budget en de markt destijds - de beste keus heb gemaakt. Ik had ook een Olympus kunnen nemen, maar dat vond ik niets. Moet ik daarom een Olympus eigenaar gaan beledigen vanwege zijn keuze? En straks koop ik een D7D. Ik vind dat een camera die beter voldoet aan mijn eisen. Maar dan ga ik niet iemand met een 300D uitlachen en roepen dat het een prutscamera is. Ook al - wat niet zo is - zou ik dat vinden. Ik ben ook geen Opel fan, maar ik ga mijn buurman niet uitlachen als ie me trots zijn Astra laat zien...

Ik vind het maar primitief, dat verpissen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 09:39:
Dat vinden kleine clubs wel vaker. Maar uiteindelijk telt macht. RKC kan wel even als eerste staan maar aan het eind van het seizoen staan ze gewoon achtste!!! .Minolta heeft een kleine selectie vergeleken met de grote twee. Ook al zou je het beste toestel in het marktsegment maken, dan nog zitten velen met handen en voeten gebonden aan de grote twee. Daar wreekt zich dat Minolta de laatste 10 jaar de reflexen heeft verwaarloosd.
De 5D is op een ongelukkig moment op de markt gekomen. Andere kleine spelers op digitale reflex markt, Olympus, Pentax, hebben ook een instap kamera uitgebracht. Dat wordt vechten om de kruimels. Het valt me op dat de minoltanen hun pijlen vaker richten op canon dan op nikon. Zijn we daar banger voor?
Wat bedoel je precies met het richten van pijlen op Canon? Afzeiken enz? Merk ik weinig van eerlijk gezegt. Wel een beetje geinen, maar das alles. Het enige wat ik tegen canon heb is een groot deel van de userbase van de 350d, mensen die dat ding kopen om er mee te showen, er alleen maar snapshots mee maken, of het ding kopen omdat het door een dixons/media markt medewerker is aangeraden. Maar dat is niet echt de schuld van canon, maar gewoon een logisch gevolg van de grootte van het bedrijf op de camera markt.
En zo'n enorme Minolta gek ben ik bijv ook niet. Ik zat echt enorm te twijfelen tussen de 20d en de 7d, en soms heb ik liever dat ik voor de 20d was gegaan, en soms ben ik weer enorm blij met mijn keuze voor Minolta.
Ik ben het trouwens volkomen met je eens dat de 5d op een verkeerd moment op de markt is gekomen. Maar wat nog veel verkeerder op de markt is gekomen, is de 7D. KM is veeeels te laat aan de dslr gegaan. Ze hadden gewoon net zoals Nikon en Canon veel eerder met dslrs moeten komen. En ook met proffesionele camera's (sorry,maar de 7D is niet professioneel, meer voor de gevorderde amateur) moeten komen. Dan hadden ze een veeel grotere kans dat mensen zouden overstappen op KM, als ze toen al met innovaties als AS in de body waren gekomen enz, of dat de personen die nog geen slr spul hadden voor KM als eerste merk zouden kiezen. Maargoed, dat is een beetje achteraf gepraat.

[ Voor 17% gewijzigd door Tonio op 27-10-2005 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tonio schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 11:33:
En zo'n enorme Minolta gek ben ik bijv ook niet. Ik zat echt enorm te twijfelen tussen de 20d en de 7d, en soms heb ik liever dat ik voor de 20d was gegaan, en soms ben ik weer enorm blij met mijn keuze voor Minolta.
Canon is ook hét merk voor de profs, samen met Nikon. Canon heeft overal supportcentra waar (geregistreerde en waarschijnlijk betalende) prof-fotografen spullen kunnen lenen/huren als ze bijvoorbeeld een lens of body hebben laten vallen oid. Kunnen ze weer verder schieten. Zulke dingen kosten geld en dat heeft Canon wel. Minolta kan daar niet aan tippen natuurlijk, dus laat ze het prof-segment links liggen. Het zou ook verloren moeite zijn. Maar iedereen ziet dus vrijwel alleen maar Canon/Nikon op de TV bij events, dus wat koop je dan...

Geen van allen slechte camera's. Ze hebben allemaal hun eigen voor/nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Professionals kopen echt geen Minolta, hebben ze ook nooit gedaan. Profs kopen namelijk gewoon wat alle andere profs hebben, omdat ze dan gemakkelijk dingen kunnen vervangen, verkopen en huren.

Vroeger was dat Rollei, daarna Leica, toen Nikon en nu (voor o.a. sport teminste wel) Canon. En waarom precies? Bij de Leica/Nikon switch was het omdat National Geographic schreef dat de nieuwe lens van het kleine Nikon bedrijfje de beste verkrijgbare lens was. En toen moesten alle profs switchen :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
mphilipp schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 11:37:
[...]

Canon is ook hét merk voor de profs, samen met Nikon. Canon heeft overal supportcentra waar (geregistreerde en waarschijnlijk betalende) prof-fotografen spullen kunnen lenen/huren als ze bijvoorbeeld een lens of body hebben laten vallen oid. Kunnen ze weer verder schieten. Zulke dingen kosten geld en dat heeft Canon wel. Minolta kan daar niet aan tippen natuurlijk, dus laat ze het prof-segment links liggen. Het zou ook verloren moeite zijn. Maar iedereen ziet dus vrijwel alleen maar Canon/Nikon op de TV bij events, dus wat koop je dan...

Geen van allen slechte camera's. Ze hebben allemaal hun eigen voor/nadelen.
Tja, wat wel erg jammer is, want het professionele spul dat ze hebben geproduceert was prachtig. De dynax 9 serie bijvoorbeeld, ding was gebouwt als een tank, volgens velen enorm veel beter dan de nikon f5, pracht cam. En de G serie lenzen is ook van enorm goede kwaliteit.
En ik zat even op DPreview te kijken, maar ik vraag me eigelijk af of ze dat professionele deel wel gaan laten varen, in augustus van dit jaar brachten ze namelijk een nieuwe 35mm f/1.4G lens uit, en dat ding kost 1400e, neem niet aan dat je zoiets lanceert als bedrijf om er vervolgens geen bijpassende (kwa prijs en peformance) body bij te stoppen. En met de samenwerking met Sony hebben ze trouwens wel een enorm grote partner, dus wie weet wat dat kan beloven...
Jiriki schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 11:44:
Professionals kopen echt geen Minolta, hebben ze ook nooit gedaan. Profs kopen namelijk gewoon wat alle andere profs hebben, omdat ze dan gemakkelijk dingen kunnen vervangen, verkopen en huren.

Vroeger was dat Rollei, daarna Leica, toen Nikon en nu (voor o.a. sport teminste wel) Canon. En waarom precies? Bij de Leica/Nikon switch was het omdat National Geographic schreef dat de nieuwe lens van het kleine Nikon bedrijfje de beste verkrijgbare lens was. En toen moesten alle profs switchen :)
Toen Minolta in 1985 de eerste autofocus slr ter wereld uit bracht zijn er veel profs geswitched hoor. Vroeger was Minolta een enorm belangrijke speler op de camera markt, vergis je daar niet in.
Ze hebben bijvoorbeeld ook een tijd samen gewerkt met Leica. De leica r3, r4 en r5 zijn bijvoorbeeld door Minolta geproduceert.

[ Voor 25% gewijzigd door Tonio op 27-10-2005 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
@Tonio: nee, ik vergis me niet. Ik heb een paar Minolta bodies, ook "historische". De Minolta XK/XM Motor is bijvoorbeeld nog steeds de enige camera die het ook in extreme kou gewoon blijft doen en zo zijn er genoeg voorbeelden waar Minolta voor loopt op de concurrentie.

Maar je kunt het nooit winnen van "Ja maar, op televisie zie ik ze ook allemaal merk X gebruiken." En wil je dat eigenlijk wel, gezien de kosten die je als bedrijf moet maken om de "professionals" tevreden te houden? Want denk maar niet dan Canon en Nikon daar rechtsstreeks aan verdienen, zijn gewoon kosten voor het promotie budget.

Vergelijkbaar aan dat ze bij ons bedrijf allemaal Opel bedrijfsauto's rijden. Waarom? "Er rijden heel veel Opels rond, dus zullen ze wel goed zijn". :D

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Jiriki schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 11:59:
@Tonio: nee, ik vergis me niet. Ik heb een paar Minolta bodies, ook "historische". De Minolta XK/XM Motor is bijvoorbeeld nog steeds de enige camera die het ook in extreme kou gewoon blijft doen en zo zijn er genoeg voorbeelden waar Minolta voor loopt op de concurrentie.

Maar je kunt het nooit winnen van "Ja maar, op televisie zie ik ze ook allemaal merk X gebruiken." En wil je dat eigenlijk wel, gezien de kosten die je als bedrijf moet maken om de "professionals" tevreden te houden? Want denk maar niet dan Canon en Nikon daar rechtsstreeks aan verdienen, zijn gewoon kosten voor het promotie budget.

Vergelijkbaar aan dat ze bij ons bedrijf allemaal Opel bedrijfsauto's rijden. Waarom? "Er rijden heel veel Opels rond, dus zullen ze wel goed zijn". :D
Maargoed, je gaf zelf al aan dat de markt in eens kan om slaan, dus wie weet hoe de profi markt er over een paar jaar uit gaat zien. Wie weet zien we dan wel allemaal strak witte teletoeters zonder rood randje bij een voetbalveld :+ :P (minolta G tele's zijn spierwit, itt het licht gebroken wit van de canon tegenhangers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Ja, alles kan natuurlijk :)

Nadeel is dat er dan ineens Support Centra, Professional Member Advantage Programs, Photo Pro Technical Improvement Contacts en andere interessant klinkende dingen moeten komen. Betaald door de nieuw professional, zeg maar: ons :(

Edit: niet dat het natuurlijk niet grappig zou zijn als het gebeurde...

[ Voor 13% gewijzigd door Jiriki op 27-10-2005 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Het is een beetje lastig voor enig ander klein(er) merk om Nikon/Canon nog naar de troon te steken. Kijk alleen al naar het productaanbod van Canon, R&D en alles er omheen. Als Minolta zich op die manier begint te profileren kan Canon redelijk eenvoudig een tegenoffensief starten en Minolta compleet verpletteren. No sweat. Je krijgt dan een concurrentiestrijd met Minolta als grote verliezer. Wat denk je dat je moet doen om een Canon fotograaf met ál zijn lenzen te laten switchen naar Minolta? Nee, ik denk dat je dat rustig op je buik kunt schrijven. Tenzij Canon een kapitale fout maakt met een nieuw model (of een opvolger van de EOS lijn) ofzo.Maar ook dat zal niet zo snel tot gevolg hebben dat iedereen het merk verlaat. Er is natuurlijk wel concurrentie, maar Canon zal altijd groter blijven. Misschien kan Minolta in het consumenten en semi-pro segment wat aan vergroting doen, maar het groeipad dat Canon biedt is natuurlijk moeilijk te overtreffen.

Ik vind het (in vergelijk met Canon) magere aanbod van Minolta lenzen geen probleem. Er is zat van Sigma en Tamron te krijgen voor mijn doeleinden. Niet elke fotozaak heeft alles op voorraad en de tweedehands handel is ook magertjes. Maar ja...ik kan ermee leven. Zo'n D7D kan ik voorlopig de komende jaren wel mee rond komen. Ik zit niet te wachten op meer MP's, full frame enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baslab
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als je alle objectieven hebt blijf je makkelijker merk trouw.

Nieuwe generatie fotografen kan dan interessant zijn.
Bied je een leuke lijn aan, leuke body met specificaties die andere body's niet hebben & scherpe lenzen. Aantrekkelijke prijs.
Kan het zomaar een ander zijn die de hoofdrol krijgt. Zie de veranderingen, zoals hierboven al eerder aangegeven, van de afgelopen decennia.

Schijnt dat Minolta een D9D gaat uitbrengen. Hoe het met de specificaties zit weet ik niet.
Misschien nog een type eenvoudiger erbij, onder de D5D?!

Het kan net zo goed een Pentax of Sigma worden. Die het gaat maken.

De ontwikkelingen in de digitale wereld gaan zo snel dat je ook niet kan zeggen of het FF gaat worden, 4/3, etc. Data opslag en verwerking zijn ook nog in ontwikkeling. Kan je de foto gelijk gebruiken als deze uit de camera komt. Camera met snelle internet verbinding kan veel kans maken, de pers heeft dan gelijk "realtime" de foto.

Mijn ziens zijn deze ontwikkelingen de basis voor wie het gaat maken in de toekomst.

De D7D voldoet ruim aan mijn gebruik, vind het vooral een uitkomst dat je alle functies onder een knopje hebt in plaats via een menu.
Lijkt me wel erg makkelijk als je camera gelijk de foto's naar een of andere server kan sturen. Kom je na je shoot thuis, staat gelijk alles beschikbaar. Eventueel zelf onafhankelijk van de lokatie.

hmmmm... wat wordt de wereld mooi ;)

... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

baslab schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 15:12:
Lijkt me wel erg makkelijk als je camera gelijk de foto's naar een of andere server kan sturen. Kom je na je shoot thuis, staat gelijk alles beschikbaar. Eventueel zelf onafhankelijk van de lokatie.
Zoals Nikon heeft met de D2x bv. Een grip met GSM/WiFi functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
baslab schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 15:12:
Schijnt dat Minolta een D9D gaat uitbrengen. Hoe het met de specificaties zit weet ik niet.
Misschien nog een type eenvoudiger erbij, onder de D5D?!
Als je je een heel klein beetje in minolta verdiept weet je dat de 9(xxx) serie van minolta altijd de top-of-the-line serie was, dus de profi toestellen. En het zijn alleen maar geruchten van die d9d hoor. Meer een logisch gevolg gezien de laatste analoge range (dynax 5, dynax 7 en de dynax 9), waardoor er geruchten over de d9d zijn, dan dat er een lek is geweest of iets anders dat op de release van de d9d duit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan het zomaar een ander zijn die de hoofdrol krijgt. Zie de veranderingen, zoals hierboven al eerder aangegeven, van de afgelopen decennia.
Dat verwacht ik niet.De vorige bijdragen zijn heel wat realistischer.Een kleintje wordt niet snel een grote, ook al heb je een heel goed produkt. Maar dat is van beperkt belang. Ook aan een kamera van een klein merk kan je veel plezier beleven, alleen heb je niet de mogelijkheden tot uitbouw die je bij een groot, ik doel daarbij op marktvolume, merk hebt. Niks mis met een 5D maar een grip ontbreekt (nog). En als Sigma nieuwe flitsers gaat uitbrengen, zal de Minolta uitvoering niet de eerste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Om even in te haken op deze nette discussie ;)
Minolta zal inderdaad nooit groter worden dan Canon. Er is minder support etc. Aan de andere kant heeft ieder merk wel weer zijn voordelen.

MAAR, nu iets heel anders.
Ik heb al eerder gemeld dat ik in groothoekstand met m'n lenzen niet goed kan focussen (icm 7D).
In eerste instantie dacht ik dat alleen de Sigma lens het had, maar dat is dus niet zo. Ik vandaag naar kamera-express gereden. Werd goed geholpen, en die gozer heeft me duidelijk laten zien dat beide lenzen niet goed focussen. Hij blijft namelijk 9 van de 10 keer op oneindig staan. Conclusie, 't ligt aan de body.
Voor degene die het nog niet weten...dit is al m'n 2e 7D. De eerste vertoonde rare strepen door het beeld. Resultaat, nieuwe body.
Nu is er dus het AF probleem, maar daar komt bij, en ik erger me er kapot aan, EEN SCHEVE SENSOR! :/
En niet zo'n beetje ook. Vrienden van me hebben wel is gezegd dat ik zelf scheef fotografeer :9 maar in dit geval hebben ze geen gelijk. Als ik namelijk op statief een zonsondergang fotografeer, is de horizon net een glijbaan die rechts naar beneden afdaalt.... :D
Eigenlijk is dit helemaal niet zo lollig, want ik ben het zat. De camera is gekocht bij Dixons...en ja, het duurt 6 tot 7 weken voordat 'ie gerepareerd is. Hij wordt namelijk eerst opgestuurd naar Maarssen en vervolgens gerepareerd in Duitsland.
Dus bij de mini-meet heb ik erg weinig in te brengen :(
Als ik eerlijk ben ontstaat langzaam de gedachten om al het KM spul eruit te gooien en over te stappen naar (schrik niet) een Canon of een Nikon....
Voorlopig blijft het bij gedachten... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baslab
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 15:56:
Dat verwacht ik niet.De vorige bijdragen zijn heel wat realistischer.Een kleintje wordt niet snel een grote, ook al heb je een heel goed produkt. Maar dat is van beperkt belang. Ook aan een kamera van een klein merk kan je veel plezier beleven, alleen heb je niet de mogelijkheden tot uitbouw die je bij een groot, ik doel daarbij op marktvolume, merk hebt. Niks mis met een 5D maar een grip ontbreekt (nog). En als Sigma nieuwe flitsers gaat uitbrengen, zal de Minolta uitvoering niet de eerste zijn.
Je hebt gelijk met alle vorige bijdragen en dat een kleintje niet snel groot wordt.
Ik verwacht ook dat Sigma eerst de grote merken voorziet en dan de volgende.

Wat ik wil aangeven is de mogelijkheid dat bijvoorbeeld Sigma goed betaalbare lenzen maakt, met huidige kennis en verder ontwikkelde kwaliteit, voor een eigen body die alle specificaties heeft op dat moment gewenst zijn. En zo een grote jongen kan worden.

Ik ben er niet zo zeker van dat de huidige grote merken de grote merken zullen blijven.

Klopt dat Minolta in het verleden de 9 serie als top had. Echter is in digitaalland nog veel te verwachten, zoals fullframe. Gaat Minolta hierin mee? Wordt dit de top? Of komen er nog serie tussen door?

Ik verwacht dat er nog heel veel ontwikkelingen komen waarmee de verschillende merken verder gaan.
De huidige grote zijn groot geworden nadat het filmrolletje een redelijke standaard was.

Kan me voorstellen dat je "denkt" aan overstappen als je (veel) problemen hebt met je camera.

Zelf wist ik het nog niet zeker of ik voor de D7D ging. Ik kwam van een Dynax 5 analoog. Destijds kwam de Pentax Ist*d erg in de buurt. Tot dat ik de 7 in mijn handen had en deze lekker vond voelen.
Kan best zijn dat de volgende camera een heel ander merk is omdat de ergonomie me beter aanstaat.

[ Voor 12% gewijzigd door baslab op 27-10-2005 16:37 ]

... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Nielsracing schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 16:22:
Om even in te haken op deze nette discussie ;)
Minolta zal inderdaad nooit groter worden dan Canon. Er is minder support etc. Aan de andere kant heeft ieder merk wel weer zijn voordelen.

MAAR, nu iets heel anders.
Ik heb al eerder gemeld dat ik in groothoekstand met m'n lenzen niet goed kan focussen (icm 7D).
In eerste instantie dacht ik dat alleen de Sigma lens het had, maar dat is dus niet zo. Ik vandaag naar kamera-express gereden. Werd goed geholpen, en die gozer heeft me duidelijk laten zien dat beide lenzen niet goed focussen. Hij blijft namelijk 9 van de 10 keer op oneindig staan. Conclusie, 't ligt aan de body.
Voor degene die het nog niet weten...dit is al m'n 2e 7D. De eerste vertoonde rare strepen door het beeld. Resultaat, nieuwe body.
Nu is er dus het AF probleem, maar daar komt bij, en ik erger me er kapot aan, EEN SCHEVE SENSOR! :/
En niet zo'n beetje ook. Vrienden van me hebben wel is gezegd dat ik zelf scheef fotografeer :9 maar in dit geval hebben ze geen gelijk. Als ik namelijk op statief een zonsondergang fotografeer, is de horizon net een glijbaan die rechts naar beneden afdaalt.... :D
Eigenlijk is dit helemaal niet zo lollig, want ik ben het zat. De camera is gekocht bij Dixons...en ja, het duurt 6 tot 7 weken voordat 'ie gerepareerd is. Hij wordt namelijk eerst opgestuurd naar Maarssen en vervolgens gerepareerd in Duitsland.
Dus bij de mini-meet heb ik erg weinig in te brengen :(
Als ik eerlijk ben ontstaat langzaam de gedachten om al het KM spul eruit te gooien en over te stappen naar (schrik niet) een Canon of een Nikon....
Voorlopig blijft het bij gedachten... :X
had je maar Canon moeten nemen ;) Nee, bij Canon hebben ze ook scheve sensoren, maar goed. Dit soort pech heb je wels ja...Werd je bij KE goed geholpen? Ik heb er namelijk hele slechte berichten over gehoord..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Ik werd wel goed geholpen hoor....Maar ik dacht dat 't dus aan de lens lag (die ik heb gekocht bij KE) maar 't is dus de body (bij Dixons vandaan) dus ik moet nog maar zien hoe snel dit wordt opgelost. Mensen bij de Dixons weten ook niet waar ze 't over hebben. Die meneer die mij hielp was echt een bobo... Je moet het maar net treffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Simon schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 16:40:
[...]

had je maar Canon moeten nemen ;) Nee, bij Canon hebben ze ook scheve sensoren, maar goed. Dit soort pech heb je wels ja...Werd je bij KE goed geholpen? Ik heb er namelijk hele slechte berichten over gehoord..
Valt me idd mee van een winkel waar je een lens van meer dan 1000 euro niet eens even mag uitproberen in de winkel... :X
* Tonio weigert iets bij KE te kopen :P

Maargoed, wel enorm kut Niels.. Maar ja, zoals Simon al aan gaf, elk merk levert ook brakke exemplaren. Op dpreview heb ik al mensen gezien die aan hun 7de 10d toe waren... :X Het productieproces blijft in de handen van de mens liggen he, en de mens maakt fouten. En door de concurrentie strijd, dit wordt vaak als positief genoemd voor de consument, maar dat valt dus nogal tegen, wordt er enorm bespaard op dingen als de Quality check, dus dan krijg je dit. Nou is dit nog een stuk erger bij tamron en sigma, waar je zo ongeveer geluk moet hebben om geen brak exemplaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nielsracing schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 16:52:
Ik werd wel goed geholpen hoor....Maar ik dacht dat 't dus aan de lens lag (die ik heb gekocht bij KE) maar 't is dus de body (bij Dixons vandaan) dus ik moet nog maar zien hoe snel dit wordt opgelost. Mensen bij de Dixons weten ook niet waar ze 't over hebben. Die meneer die mij hielp was echt een bobo... Je moet het maar net treffen :)
Kan je niet Minolta zelf opbellen of aanschrijven? Ik ben inderdaad zelf ook als de dood voor dit soort problemen. Het schijnt met de nieuwere modellen wel weer mee te vallen, maar goed...als je er een hebt schiet je er weinig mee op.
Dus misschien KM bellen en zeggen dat je 'm wil wegdoen om een Canon te kopen (wel beleefd natuurlijk). Ben benieuwd wat ze zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
De 28-100mm, de huidige kit lens van de 7D, brengt volgens duitse sites vooral teleurstelling.
dat is de kitlens van de d7d niet hoor, de kitlens van de d7d is de 17-35. wel zijn er ook goedkope d7d 'kits' met die 28-100, maar dat moet je vergelijken met de nikon d70(s) die ook met een pruts lens verkocht wordt, terwijl de orginele kitlens gewoon een erg mooi objectief is. en zo is dat ook bij de d7d, die 17-35 is een heel mooi objectief, mooier dan de kitlens van de d5d.
het is natuurlijk heel spijtig dat mensen die zo'n 'goedkope' 'kit' kopen teleurgesteld zijn, maar ook wel naief. er is tegenwoordig echt voldoende informatie terug te vinden over het presteren van objectieven en een digitale camera vergt gewoon een stuk meer van een objectief dan een filmrol, dus met matig objectieven kom je gewoon niet goed weg.

ik denk dat camera fabrikanten dit doen om een zo goedkoop mogelijk kit op de markt te brengen om de concurrentie met de goedkope canons (en de bij behorende flutlenzen).
mphilipp schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 12:30:
Het is een beetje lastig voor enig ander klein(er) merk om Nikon/Canon nog naar de troon te steken.
toch grappig dat in dit 'rijtje' ook nikon altijd genoemd wordt. in de globale cameramarkt is canon idd verreweg de grootste, maar zeker niet gevolgd door nikon. minolta en olympus volgen in de cameramarkt - op respectabele afstand - canon. en als bedrijf als geheel - dus inclusief de biomedische toepassingen - is olympus wellicht wel groter dan canon. dus het geen nikon flikt is op zijn minst knap te noemen, want in de kleinbeeld en digitale spiegelreflex markt zijn ze zeker wel nummer 2.

maar uitsluiten dat canon en nikon van de top van die markt gestoten worden, zou ik niet te vroeg roepen. ook niet omdat een grote groep pro's een kast vol heeft met canon/nikon bodies en lenzen. nog niet zo gek lang geleden hebben vrijwel alle fotojournalisten hun minstens even kostbare Leica collectie uit de deur gedaan (en daarbij komt nog dat velen van hen nog een 'emotionele' band met hun Leica hadden, een band die waarschijnlijk geen enkele fotograaf met zijn canon heeft). gezien de snelhied waarmee de (digitale) fotografie zich recent ontwikkeld, moet je een knappe jongen zijn om te kunnen voorspellen hoe de cameramarkt er over 25 jaar uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
mphilipp schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 17:35:
[...]

Kan je niet Minolta zelf opbellen of aanschrijven? Ik ben inderdaad zelf ook als de dood voor dit soort problemen. Het schijnt met de nieuwere modellen wel weer mee te vallen, maar goed...als je er een hebt schiet je er weinig mee op.
Dus misschien KM bellen en zeggen dat je 'm wil wegdoen om een Canon te kopen (wel beleefd natuurlijk). Ben benieuwd wat ze zeggen.
Sowiezo ga ik KM zelf bellen. Ik zal wel ten gehore brengen dat dit al de 2e keer is binnen korte tijd. Maar dan nog....ik denk niet dat ze hier gevoelig voor zijn. Waar ik bang voor ben, is dat één of andere trainee-monteur m'n zuurverdiende 7D'tje bekijkt, en dan opmerkt dat de sensor niet scheef is, en dat de AF te wijten is aan een m'n lenzen. Dan ben je dus 7 weken verder zonder enige vorm van resultaat. Ik zie het namelijk al helemaal gebeuren, ik heb toch altijd pech met dat soort aankopen... Als het wéér niet goed is koop ik serieus een camera van een ander merk. Ik hoop niet dat het zover komt...want ik zou het bedieningsgemak en AS niet willen missen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nielsracing schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 18:54:
[...]
Sowiezo ga ik KM zelf bellen. Ik zal wel ten gehore brengen dat dit al de 2e keer is binnen korte tijd. Maar dan nog....ik denk niet dat ze hier gevoelig voor zijn.
Je weet maar nooit. Misschien helpt het als je wat juridische taal gebruikt. Als een bedrijf namelijk het idee heeft dat ze een onnozele hals aan de lijn hebben, zijn ze niet snel geneigd om consessies te maken. Krijgen ze echter de indruk dat er iemand aan de andere kant is die weet welke rechten ie heeft en ze duidelijk kan maken dat zij als fabrikant een zekere plicht hebben tov jou sta je misschien wat sterker. Je mag toch voor al dat geld redelijkerwijs verwachten dat je een goed apparaat geleverd krijgt. Het is overigens duidelijk dat KM een QA probleem heeft/had. Ik weet niet hoe lang je 'm al hebt, maar ik meen begrepen te hebben dat de nieuwere series geen of weinig sensorproblemen hebben. Misschien krijg je ze zover dat ze 'm omruilen voor een nieuwe.

Verkopen zou ik niet doen. Je gaat er in de eerste plaats financieel op achteruit en als je een Canon koopt, denk ik dat je een 20D bedoelt. Die is ook nog eens duurder, plus dat je nieuwe lenzen kunt kopen. En geen AS is wel erg vervelend als je dat eenmaal gewend bent. Die bediening ben je na een weekje wel gewend, wat dat betreft is die 20D ook erg goed. 300D/350D zou wat bediening betreft een achteruitgang zijn vindt ik. Dat is zelfs al zo ten opzichte van mijn A1.

Ik moet straks weer in een theater gaan schieten met een 300D en ik kan dan weer een statiefje meesjouwen de hele tijd. [zucht]was het maar december...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier en daar wat reviews gelezen van de 5D en daarin stond meerdere malen dat het scherpstellen niet te snel ging. Nou heb ik altijd iets moeite met reviews omdat die mensen ook onwijs dure cams in hun handen hebben gehad.

Dus daarom de vraag aan de 5D users, merkt iemand dat de camera niet te snel scherpsteld?

En het niet hebben van een LCD scherm boven op je body, vreet het gebruiken van het hoofd scherm een hoop energie qua batterijen?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2005 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
mphilipp schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 19:45:
[...]

Je weet maar nooit. Misschien helpt het als je wat juridische taal gebruikt. Als een bedrijf namelijk het idee heeft dat ze een onnozele hals aan de lijn hebben, zijn ze niet snel geneigd om consessies te maken. Krijgen ze echter de indruk dat er iemand aan de andere kant is die weet welke rechten ie heeft en ze duidelijk kan maken dat zij als fabrikant een zekere plicht hebben tov jou sta je misschien wat sterker. Je mag toch voor al dat geld redelijkerwijs verwachten dat je een goed apparaat geleverd krijgt. Het is overigens duidelijk dat KM een QA probleem heeft/had. Ik weet niet hoe lang je 'm al hebt, maar ik meen begrepen te hebben dat de nieuwere series geen of weinig sensorproblemen hebben. Misschien krijg je ze zover dat ze 'm omruilen voor een nieuwe.

Verkopen zou ik niet doen. Je gaat er in de eerste plaats financieel op achteruit en als je een Canon koopt, denk ik dat je een 20D bedoelt. Die is ook nog eens duurder, plus dat je nieuwe lenzen kunt kopen. En geen AS is wel erg vervelend als je dat eenmaal gewend bent. Die bediening ben je na een weekje wel gewend, wat dat betreft is die 20D ook erg goed. 300D/350D zou wat bediening betreft een achteruitgang zijn vindt ik. Dat is zelfs al zo ten opzichte van mijn A1.

Ik moet straks weer in een theater gaan schieten met een 300D en ik kan dan weer een statiefje meesjouwen de hele tijd. [zucht]was het maar december...
Ik weet wel wat van consumentenrecht af (ja, ik doe toch nog wat aan m'n studie :+ ) maar ik sta absoluut niet sterk. De vorige camera is na lang aandringen al omgeruild. Wettelijk gezien hoeft de winkel geen inruilgarantie te geven als de termijn daarvoor verstreken is. De reparatie moet wel in een "algemeen aanvaardbare termijn" zijn voltrokken. Is dit niet het geval, dan kan de consument stappen ondernemen...
Maar ik vind het ronduit belachelijk dat het 7 weken duurt. Als je nou fotograaf bent voor de kost, en je bent de body voor 7 weken kwijt....geen inkomsten dus. Ik zoek wel een rechtenstudent uit om dit nader te onderzoeken >:)
Ik ben nog niet echt aan kijken voor een andere body hoor, alleen de D70s en de 20D komen aardig in de buurt. Maar laat ik niet te hard van stapel lopen, voorlopig wil ik nog steeds m'n 7D'tje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 20:17:
Ik heb hier en daar wat reviews gelezen van de 5D en daarin stond meerdere malen dat het scherpstellen niet te snel ging. Nou heb ik altijd iets moeite met reviews omdat die mensen ook onwijs dure cams in hun handen hebben gehad.
Ik heb er geen, maar ik weet dat de AF snelheid ook sterk afhankelijk is van de lens. Slechte lens betekent vaak ook een slechte/trage AF (onder andere), Veel lensreviews bekijken (oa op dyxum.com) en luisteren naar wat gebruikers te zeggen hebben over de lens die zij gebruiken. Je moet ook opletten wanneer een lens goed/slecht scherpstelt. Vaak gaat het in goed licht wel goed. In schemer wordt het al wat moeilijker en in het donker gaat een brokkellens al helemaal op zijn platte bek.
Je moet zelf even bepalen wat belangrijk voor je is. Die superzooms bv (28-300, 70-300) zijn vaak lekker goedkoop en als de zon aanstalten maakt om te vertrekken, worden ze steeds langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Nielsracing schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 18:54:
[...]

Sowiezo ga ik KM zelf bellen. Ik zal wel ten gehore brengen dat dit al de 2e keer is binnen korte tijd. Maar dan nog....ik denk niet dat ze hier gevoelig voor zijn. Waar ik bang voor ben, is dat één of andere trainee-monteur m'n zuurverdiende 7D'tje bekijkt, en dan opmerkt dat de sensor niet scheef is, en dat de AF te wijten is aan een m'n lenzen. Dan ben je dus 7 weken verder zonder enige vorm van resultaat. Ik zie het namelijk al helemaal gebeuren, ik heb toch altijd pech met dat soort aankopen... Als het wéér niet goed is koop ik serieus een camera van een ander merk. Ik hoop niet dat het zover komt...want ik zou het bedieningsgemak en AS niet willen missen |:(
Daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Als ik de berichten op het D7UserForum mag geloven zijn vrijwel alle mensen zeer tevreden over de kwaliteit van de reparaties in Bremen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosR
Een uitgebreide review van de Dynax 5D (met 28-105mm objektief, NIET 18-70mm) op
http://www.e-fotografija....publish/article_824.shtml
Dit review was al een tijdlang aanwezig in het sloveens oid maar is nu vertaald in het engels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
EXX schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 09:41:
[...]
Daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Als ik de berichten op het D7UserForum mag geloven zijn vrijwel alle mensen zeer tevreden over de kwaliteit van de reparaties in Bremen.
Ik hoor zeer tegenstrijdige berichten. Waar ik mij het meest zorgen om maak is de 7 weken reparatie termijn.... Ik ben al aan het uitzoeken of dit genoeg reden is om de koop te kunnen ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Kun je niet rechtstreeks contact opnemen met het repaircenter in Bremen? Het moet toch een stuk sneller kunnen dan 7 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
EXX schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:29:
Kun je niet rechtstreeks contact opnemen met het repaircenter in Bremen? Het moet toch een stuk sneller kunnen dan 7 weken.
't Enige wat ik kan doen is Dixons achter hun broek aan zitten. Op zich heb ik niks met het repaircenter in Bremen te maken. Ik koop een camera bij de Dixons, en daar kan ik mij beroepen op de rechten die ik heb als consument. In theorie zou Dixons dus moeten zorgen dat dit binnen een maand wordt opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nielsracing schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:27:
Ik koop een camera bij de Dixons, en daar kan ik mij beroepen op de rechten die ik heb als consument. In theorie zou Dixons dus moeten zorgen dat dit binnen een maand wordt opgelost...
Er staat nergens in de wet of garantievoorwaarden dat Dixon garandeert dat iets binnen een bepaalde tijd is gerepareerd. Dus zelfs theoretisch kunnen ze daar niet voor zorgen. En in principe kun je zelfs geen druk uitoefenen, omdat ze volgens mij niet eens verplicht zijn het apparaat om te ruilen of terug te nemen als het meerdere keren kapot is geweest. Vooral zo'n tent als Dixon niet. Dan zou KM zelf gevoeliger moeten zijn voor deze kritiek en het zich moeten aantrekken dat één van hun klanten hierdoor overweegt een Canon te kopen. Maar Dixon boeit dat niet zo, ze verkopen beiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
mphilipp schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:32:
[...]

Er staat nergens in de wet of garantievoorwaarden dat Dixon garandeert dat iets binnen een bepaalde tijd is gerepareerd. Dus zelfs theoretisch kunnen ze daar niet voor zorgen. En in principe kun je zelfs geen druk uitoefenen, omdat ze volgens mij niet eens verplicht zijn het apparaat om te ruilen of terug te nemen als het meerdere keren kapot is geweest. Vooral zo'n tent als Dixon niet. Dan zou KM zelf gevoeliger moeten zijn voor deze kritiek en het zich moeten aantrekken dat één van hun klanten hierdoor overweegt een Canon te kopen. Maar Dixon boeit dat niet zo, ze verkopen beiden...
De wet zegt dat een reparatie moet worden voldaan in een algemeen aanvaardbare en redelijke termijn. Ik denk dat iedereen het met mij eens is, dat de reparatie termijn voor een fotocamera (waar mensen hun inkomen mee werven) van 7 weken te lang is. Hier kan ik me op beroepen als dat nodig is. Tuurlijk is Dixons verplicht om het apparaat terug te nemen, ongeacht het aantal keer dat het stuk is geweest. KM ontkent nog steeds dat er problemen zijn met scheve sensoren... En ach, KM zou zich niet druk maken als één persoon van de duizenden overstapt op een ander merk denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Mja, zo'n reparatie zou waarschijnlijk ook ongeveer zo lang duren bij etbass (reparateur van canon hier in nl) gok ik zo. Die reparaties gaan nou eenmaal gepaard met een heleboel reparen, checken, wachten tot een andere reparatie klaar is, opnieuw iets verandere, opnieuw checken. En vaak gebeurd dat repareren en checken op andere afdelingen en daar zit dan vaak ook wachttijd tussen, etc. Daardoor kan zoiets heel erg lang duren. Zelfs iets als het herchippen van een sigma lens door sigma kan zo lang duren. Dus dan is het een beetje vaag om voor zoiets naar canon over te stappen?
Maargoed, ik hoop voor je dat dixons dat ding wilt omruilen. Alleen nogal nadeel dat je bij dixons hebt gekocht, dat zijn nou niet echt de meest klant vriendelijke winkels.. Die hebben meer een mentaliteit van 'meh, klant zijn probleem, kost waarschijnlijk meer om hem tevreden te maken dan dat hij ons oplevert, fuck hem'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nielsracing schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:41:
De wet zegt dat een reparatie moet worden voldaan in een algemeen aanvaardbare en redelijke termijn. Ik denk dat iedereen het met mij eens is, dat de reparatie termijn voor een fotocamera (waar mensen hun inkomen mee werven) van 7 weken te lang is
Wij hoeven het er niet mee eens te zijn.. ;) Als het gewoon zo lang duurt is dat de tijd die ervoor staat. Kijk, het is een karweitje van 1 à 2 uur, maar zoals Tonio al zegt, bij Etbas duurt het ook zo lang. En dit soort reparatietermijnen hoor je vaker. Bovendien is het een vage term, dus open voor interpretatie. En als zij aannemelijk kunnen maken dat reparaties gewoon zo lang duren is dat pecht voor jou zogezegd.
KM zal het misschien niet zoveel kunnen schelen of jij overstapt. Maar op een schaal van 1 tot 10 zullen zij zich er iets drukker om (moeten) maken dan Dixons. Of dat jou helpt weet ik niet. Ik heb wel een keer iemand horen zeggen dat ie een leentoestel kreeg zolang de reparatie duurde. Zal wel geen policy zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
mphilipp schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:18:
[...]

Wij hoeven het er niet mee eens te zijn.. ;) Als het gewoon zo lang duurt is dat de tijd die ervoor staat. Kijk, het is een karweitje van 1 à 2 uur, maar zoals Tonio al zegt, bij Etbas duurt het ook zo lang. En dit soort reparatietermijnen hoor je vaker. Bovendien is het een vage term, dus open voor interpretatie. En als zij aannemelijk kunnen maken dat reparaties gewoon zo lang duren is dat pecht voor jou zogezegd.
KM zal het misschien niet zoveel kunnen schelen of jij overstapt. Maar op een schaal van 1 tot 10 zullen zij zich er iets drukker om (moeten) maken dan Dixons. Of dat jou helpt weet ik niet. Ik heb wel een keer iemand horen zeggen dat ie een leentoestel kreeg zolang de reparatie duurde. Zal wel geen policy zijn...
Het is ook een vage term. Maar denk je dat ze er 7 weken de tijd voor nodig hebben (incl. transport)... Lijkt mij niet echt aannemelijk. Ik wil ook helemaal niet overstappen, maar als het na dit akkefietje weer niet is opgelost heb ik weinig keus. Anyway, volgens mij vervuil ik dit hele topic met mijn probleempje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 20:17:
Dus daarom de vraag aan de 5D users, merkt iemand dat de camera niet te snel scherpsteld?
En het niet hebben van een LCD scherm boven op je body, vreet het gebruiken van het hoofd scherm een hoop energie qua batterijen?
Ik gebruik op dit moment de kitlens die bij de 5D wordt geleverd (AF DT 18-70 mm) en bij deze lens is het scherpstellen onder alle omstandigheden zeer snel en probleemloos.

Ook over het energiegebruik van het LCD-scherm zou ik me niet druk maken. De camera schakelt het schermpje snel uit als het niet gebruikt wordt. In de zoeker zit een sensor en zodra je oog de zoeker afdekt, wordt het LCD-scherm meteen uitgeschakeld.(omdat je dan op je zoekerinfo kunt afgaan), dus daarmee wordt het energiegebruik van het LCD-scherm ook beperkt. De camera kent zelf bovendien een aantal pre-instellingen, waarmee je de tijdsduur van de werking van het LCD-scherm nog kunt beinvloeden.
Uiteindelijk is belangrijk om te kijken naar de totale gebruiksduur van de accu, wat wordt beinvloed door gebruikscombinatie van aantal keren aan en uitzetten, scherpstellen, LCD-schermgebruik, flitsen, foto's maken, foto's terugkijken op de camera en overzetten via USB.
Terwijl de bediening van de 5D iets meer leunt op gebruik van het LCD-scherm dan bij de 7D, is het energieverbruik zelfs minder dan bij de 7D. Volgens testen zouden onder gemiddelde omstandigheden minstens 400 foto's gemaakt moeten kunnen worden en dat is toch een respectabel aantal lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door PeterVL57 op 29-10-2005 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PeterVL57 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 09:14:
Uiteindelijk is belangrijk om te kijken naar de totale gebruiksduur van de accu, wat wordt beinvloed door gebruikscombinatie van aantal keren aan en uitzetten, scherpstellen, LCD-schermgebruik, flitsen, foto's maken, foto's terugkijken op de camera en overzetten via USB.
Klopt. Dpreview heeft wel een soort gestandaardiseerde test, maar dan nog kan het voor jou anders zijn. En als iets stroom vreet, is het wel overzetten via het kabeltje. Langzaam en je accu gaat snel leeg. Gewoon via een cardreader, gaat 10x sneller. En het is altijd slim om wat extra accu's te kopen. Gewoon de El Cheapo's, die heb ik nu ook voor mijn A1 (zelfde accu's) en ze werken precies als de dure originelen. En dat voor maar €12,95 oid. Ik heb 3 extra accu's (ik heb de battery grip en daar gaan er 2 in) dus ik kom een weekend zonder lader wel door. Beter mee verlegen dan om verlegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
mphilipp schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 09:47:
[...]

Klopt. Dpreview heeft wel een soort gestandaardiseerde test, maar dan nog kan het voor jou anders zijn. En als iets stroom vreet, is het wel overzetten via het kabeltje. Langzaam en je accu gaat snel leeg. Gewoon via een cardreader, gaat 10x sneller. En het is altijd slim om wat extra accu's te kopen. Gewoon de El Cheapo's, die heb ik nu ook voor mijn A1 (zelfde accu's) en ze werken precies als de dure originelen. En dat voor maar €12,95 oid. Ik heb 3 extra accu's (ik heb de battery grip en daar gaan er 2 in) dus ik kom een weekend zonder lader wel door. Beter mee verlegen dan om verlegen...
Sinds ik extra accu's heb gaat mijn cam ook niet meer uit als ik een middagje ga fotograferen, je hoeft je totaal geen zorgen te maken over het energieverbruik, erg relaxed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterVL57 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 09:14:
Ik gebruik op dit moment de kitlens die bij de 5D wordt geleverd (AF DT 18-70 mm) en bij deze lens is het scherpstellen onder alle omstandigheden zeer snel en probleemloos.
Oke goed te horen dat er ook andere ervaringen mee zijn dus.
Volgens testen zouden onder gemiddelde omstandigheden minstens 400 foto's gemaakt moeten kunnen worden en dat is toch een respectabel aantal lijkt me.
Das zeker een hoop, helemaal in vergelijking met me compactje.

Over het kitlensje gesproken, hoe bevalt die? Natuurlijk geen wereldlens, maar het geld waard of beter losse body kopen en een andere lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 18:15:
[...]
Over het kitlensje gesproken, hoe bevalt die? Natuurlijk geen wereldlens, maar het geld waard of beter losse body kopen en een andere lens?
Ik heb bewust voor de AF DT 18-70-kitlens gekozen omdat hij zo goedkoop is en deze lens in de reviews als een prima lens werd getypeerd (voor dat geld). Het geeft je de gelegenheid om voor relatief weinig geld een beetje vertrouwd te raken met de camera en ik heb weinig te klagen over deze lens tot dusver. Hij levert redelijk scherpe foto's, fraaie kleuren, focussed vlot en je hebt weinig tot geen last van paarse randen (CA). Ik neem aan dat je met duurdere lenzen nog betere resultaten zou kunnen halen, maar daar heb ik (nog) geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als Minolta weer groot wil worden in de reflex wereld moeten ze de kwaliteitsproblemem, en de reparaties goed oplossen !!!! De reperatie zelf kan toch niet meer dan een of een paar uur duren. Het is schandalig als je 7 weken moet wachten. Overigens heb je recht op een goed werkend product. Het is alleen een beetje kostbaar als je dat recht wil halen. Misschien kan de Consumentenbond nog wat betekenen. Een artikeltje in de Consumentengids of in een consumentenprogramma in de krant op of TV kan weleens helpen.
Probleem bij de aanschaf van een 7D is dat je niet weet of het een oude of een nieuwe is. Door de hoge prijs en de kwaliteitsproblemen er in het begin zijn er zeer weinig verkocht en vele blijven liggen. Het is goed mogelijk dat je een oude koopt als je nu naar de winkel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 09:48:
Probleem bij de aanschaf van een 7D is dat je niet weet of het een oude of een nieuwe is. Door de hoge prijs en de kwaliteitsproblemen er in het begin zijn er zeer weinig verkocht en vele blijven liggen. Het is goed mogelijk dat je een oude koopt als je nu naar de winkel gaat.
Je zou het kunnen zien aan de firmwareversie. Naar verluidt zijn de modellen met de nieuwe versie ook van de 'nieuwe generatie'. Minolta heeft ook min of meer toegegeven dat er een hele rits is verkocht met scheve sensoren. Ze zetten dat ook gewoon op de reparatiebon. Anders zouden ze een smoesje verzinnen zodat niemand doorheeft dat er een serieus QA issue speelde.

Helaas kun je niet bij elke winkel het apparaat even bekijken, en al helemaal niet als je via internet koopt. Voor mij reden om straks naar een 'gewone' winkel te gaan en te bedingen dat als ik thuis iets merk van BF of wat dan ook dat ik meteen terug kan en 'm kan omruilen.

BTW is de hoge prijs van de D7D een beetje een overdreven issue. Als je naar de prijs van de Canon 20D kijkt heeft die dezelfde ontwikkeling doorgemaakt: van €1800 naar €1100 nu. Probleem voor Minolta was dat de D7D nogal laat geïntroduceerd werdt waardoor ie buitensporig duur leek. Of het grote publiek op de hoogte is van de kwaliteitsissues betwijfel ik. Daarbij komt dat de KM service in Nederland bar slecht is. In de VS worden mensen veeeel vlugger geholpen. Niet dat wij daar wat aan hebben, maar het probleem is dus niet overal zo groot. Problemen zijn op zich niet zo erg, maar als men het niet goed oplost is het wél een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Problemen zijn op zich niet zo erg, maar als men het niet goed oplost is het wél een probleem.
Zou je ooit nog een keer een toestel kopen van een bedrijf waar je 7 weken op een reparatie van een fabricage fout moet wachten? Een fototoestel is iets dat je misschien niet elke dag gebruikt maar wel altijd beschikbaar moet zijn, zoals een brandblusser. 7 weken is onaanvaardbaar. Je zal maar op vakantie willen of een belangrijke gebeurtenis willen verslaan. KM moet zich realiseren dat slechte service bij hun fototoestellen ook zijn schaduw werpt op de veel lucratievere kopieerapperaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 11:05:
Problemen zijn op zich niet zo erg, maar als men het niet goed oplost is het wél een probleem.
Zou je ooit nog een keer een toestel kopen van een bedrijf waar je 7 weken op een reparatie van een fabricage fout moet wachten? Een fototoestel is iets dat je misschien niet elke dag gebruikt maar wel altijd beschikbaar moet zijn, zoals een brandblusser. 7 weken is onaanvaardbaar. Je zal maar op vakantie willen of een belangrijke gebeurtenis willen verslaan. KM moet zich realiseren dat slechte service bij hun fototoestellen ook zijn schaduw werpt op de veel lucratievere kopieerapperaten.
Volgens mij zeg ik dat ook. Gewoon goed lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou nou, op basis van incidenten vermelden dat de hele reparatiecyclus van Minolta niet goed is. Lekkere zwartmakerij.

Al eens bedacht dat het mogelijk is dat bepaalde onderdelen niet op voorraad hebben en dat die overgevlogen moeten worden vanuit Azie? Ik kan je ook gelijk verklappen dat voor een enkel product er geen zending wordt gemaakt, dus de zendingen gebeuren bijv een keer per week. Pech als je net de camera gebracht hebt als het vliegtuit net in de lucht hangt. Als je extreem veel pech hebt, kan het zelfs zijn dat in het grote magazijn een onderdeel ook niet voorradig is. Vervelend, maar kan gebeuren.

Bovenstaande is overigens geen goedkeuring voor een dergelijke reparatietermijn en ik ben ook van mening dat een dergelijke reparatieduur onaccpetabel is. Vergeet ook niet dat de verzending over een aantal schijven loopt. Hier treedt ook veel vertraging op, maar dat scheelt de retail een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb wel eens een Dynax 7D in reparatie gehad wegens valschade en die was toen in drie weken gefixed, dus zeven weken hoeft geen regel te zijn. KM heeft toen meteen een algemene checkup van de camera gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Dat verklaart die banner van KM op de frontpage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al eens bedacht dat het mogelijk is dat bepaalde onderdelen niet op voorraad hebben en dat die overgevlogen moeten worden vanuit Azie? Ik kan je ook gelijk verklappen dat voor een enkel product er geen zending wordt gemaakt, dus de zendingen gebeuren bijv een keer per week. Pech als je net de camera gebracht hebt als het vliegtuit net in de lucht hangt. Als je extreem veel pech hebt, kan het zelfs zijn dat in het grote magazijn een onderdeel ook niet voorradig is. Vervelend, maar kan gebeuren.
Je maakt een serie toestelen met een fabricage fout en als er problemen optreden verschuil je achter het argument dat de onderdelen van verre moeten komen en ook daar niet op voorraad zijn.Overigens volgens de radioreclame is bijna alles binnen 24 uur de halve wereld rond. Juist bij frabricage fouten lijkt het me logisch dat je daar voldoende reserve onderdelen in voorraad hebt. Ik sta verbaasd over de hoeveelheid begrip. Ik ken niet veel spullen van meer dan 1000 euro waar je gelaten moet wachten tot het eindelijk gerepareerd is. In dit soort gevallen moet je per kerende post een vervangend toestel krijgen! Of is het eigenlijk maar een apparaat voor af en toe een kiekje. Ik ging er van uit dat de doelgroep voor de 7 D de gevorderde amateur en de semi prof was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:17:
In dit soort gevallen moet je per kerende post een vervangend toestel krijgen! Of is het eigenlijk maar een apparaat voor af en toe een kiekje. Ik ging er van uit dat de doelgroep voor de 7 D de gevorderde amateur en de semi prof was
Niet om Minolta vrij te pleiten hoor, maar noem even een aantal producenten op die per kerende post iets nieuws opsturen... Volgens mij zijn wachttijden bij reparaties, ook al gaat het om fabricagefouten schering en inslag. Autofabrikanten doen er ook vrolijk aan mee en melden lang niet alle problemen aan de consument. Mag je lekker zelf achter komen.

Maar goed, ik denk dat we afdwalen. KM doet het lang niet altijd goed in NL (nare verhalen over gelezen op Dpreview). Het gaat ook vaak goed, maar het is altijd erg vervelend als het jouw toestel betreft waarbij het mis gaat. We kunnen er lang en breed over discussiëren maar die service wordt er echt niet beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Nielsracing schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:54:
[...]
Anyway, volgens mij vervuil ik dit hele topic met mijn probleempje ;)
Nou, dat doen anderen (die niet eens een probleem hebben) wel voor je als ik het zo bekijk.......Het zou toch wel van de gekke zijn als nu een algemene suggesties wordt gewekt dat de service niet zou deugen. Laten we het s.v.p. weer gewoon over camera's hebben (die duizenden, die probleemloos werken bedoel ik dan en waar iedereen zo enthousiast over is)

[ Voor 31% gewijzigd door PeterVL57 op 31-10-2005 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Pluk ik net (op zoek naar iets anders) van Belgium Digitaal:
Alleen de service van Etbass valt wat tegen. Mijn 1D Mark II in na 6 weken nog steeds in herstelling.
Het kan dus ook bij kamera's van een ander merk die 3x zoveel kosten. Zo bijzonder is het dus niet, triest genoeg moet ik erbij zeggen. Zo lang wachten is niet leuk. Maar ja...ik heb ook ooit eens 3 maanden zonder internet gezeten door een storing. Dan ben je op een gegeven moment ook door je scheldwoorden heen... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet om Minolta vrij te pleiten hoor, maar noem even een aantal producenten op die per kerende post iets nieuws opsturen... Volgens mij zijn wachttijden bij reparaties, ook al gaat het om fabricagefouten schering en inslag
Mijn aldi-computer werd binnen drie dagen thuis gerepareerd, niks geen 6 weken.Het kan dus wel, goede service.
Overigens wordt mijn huis niet schoner als ik constateer dat het bij de buren vuil is. Dus , bij merk zus en zo duurt het ook 10 weken is geen argument.Het is wel vreemd dat dat bij KM bekend is dat een bepaalde serie problemen heeft met scheve sensoren en dat deze gewoon aan de winkels worden uitgeleverd. Waar is de tijd gebleven van de minolta's als een tank, de srt's, de xd's, de 700si"s. Daar hoorde je nooit van structurele kwaliteitsproblemen. Mijn xd werkt nog prima na 25 jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 13:37
Ik ben zelf aan het kijken naar een nieuwe camera, en dat zal zeer waarschijnlijk de D5D worden met de 18-70 kitlens. Ik vroeg mij alleen af wat de filtermaat is van die lens. Nu kan het aan mijn gebrekkige zoekkunsten liggen, maar ik kan die informatie in ieder geval nergens vinden. Dus als iemand met die lens mij antwoord kan geven, graag :).

Ok, gevonden dankzij Whizzcat.

Afbeeldingslocatie: http://dc.watch.impress.co.jp/cda/static/image/2005/07/13/km103.jpg
Geeft dus duidelijk aan dat het 55mm filtermaat is :).

[ Voor 28% gewijzigd door Wolfensteijn op 01-11-2005 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 08:58:
Overigens wordt mijn huis niet schoner als ik constateer dat het bij de buren vuil is. Dus , bij merk zus en zo duurt het ook 10 weken is geen argument.
Yuo made your point. Ik probeer enkel wat relativering aan te brengen. Ook heb ik al meerdere malen aangegeven (net als anderen) dat KM's service blijkbaar geen schoonheidsprijs verdient. Ik denk dat alles al gezegd is, en verdere discussie voegt niets meer toe. Zullen we het hierbij laten en weer lekker lullen over leuke (KM) speegoedjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:06

Falcon10

Hit it i would !

Heb ook net een 5D besteld.
Men HP 850 is stuk gegaan, en reparatie ging me 300 Euro kosten.
Aangezien ik toch veel met fotografie bezig ben, ga ik de overstap naar spiegelreflex maken.
Men colelga zen 850 is ook stuk gegaan ( had hem samen met hem aangekocht ), en die heeft ondertussen een EOS 350 gekocht, echter beetje te duur naar men zin, misschien dat ik nadat deze de geest geeft nog eens tapje hoger ga in prijsklasse, maar ben benieuwd eerst naar de Minolta.
Heb hem al vastgehad en uitleg gekregen in de lokale fotoshop, en de fotograaf daar was zelfs te spreken over hett oestel en rad ehem me eerder aan dan de EOS 350, aangezien hij zelf ook liever met de 5D "speelt".

Enige nadeel is dat ik nu weer een grotere tas moet gaan kopen voor de camera, want die voor men HP 850 is al te klein direct :p
Maar ben al zeker dat er super veel plezier gaat beleefd worden aan de 5D !

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:28:
Nou nou, op basis van incidenten vermelden dat de hele reparatiecyclus van Minolta niet goed is. Lekkere zwartmakerij.

Bovenstaande is overigens geen goedkeuring voor een dergelijke reparatietermijn en ik ben ook van mening dat een dergelijke reparatieduur onaccpetabel is. Vergeet ook niet dat de verzending over een aantal schijven loopt. Hier treedt ook veel vertraging op, maar dat scheelt de retail een hoop geld.
Ik kan me niet helemaal vinden in jouw beredenering. Als KM het magazijn niet op orde hebben moeten ze mij daarin niet benadelen. Verzending loopt ook via een aantal schijven. Dixons verzamelt gewoon wat spullen hier en daar. Op een gegeven moment gaat dat in één ruk door naar Maarssen waar het vervolgens naar Duitsland wordt vervoerd. Ik blijf erbij dat dit onacceptabel is. Plan van aanpak is alsvolgt. Ik schrijf morgen een brief aan de Dixons met daarin het verzoek om de reparatie binnen 4 weken te voldoen. Zo niet wil ik de koop ontbinden met behulp van artikelen in het wetboek. Dan zorgt Dixons er maar voor dat ze KM achter hun reet aan zitten....da's niet mijn pakkie an.
Falcon10 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 12:42:
Heb ook net een 5D besteld.
Men HP 850 is stuk gegaan, en reparatie ging me 300 Euro kosten.
Aangezien ik toch veel met fotografie bezig ben, ga ik de overstap naar spiegelreflex maken.
Men colelga zen 850 is ook stuk gegaan ( had hem samen met hem aangekocht ), en die heeft ondertussen een EOS 350 gekocht, echter beetje te duur naar men zin, misschien dat ik nadat deze de geest geeft nog eens tapje hoger ga in prijsklasse, maar ben benieuwd eerst naar de Minolta.
Heb hem al vastgehad en uitleg gekregen in de lokale fotoshop, en de fotograaf daar was zelfs te spreken over hett oestel en rad ehem me eerder aan dan de EOS 350, aangezien hij zelf ook liever met de 5D "speelt".

Enige nadeel is dat ik nu weer een grotere tas moet gaan kopen voor de camera, want die voor men HP 850 is al te klein direct :p
Maar ben al zeker dat er super veel plezier gaat beleefd worden aan de 5D !
Nice! We zien de pics wel verschijnen op dit forum ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Nielsracing op 01-11-2005 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Nielsracing schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 18:20:
[...]

Ik kan me niet helemaal vinden in jouw beredenering. Als KM het magazijn niet op orde hebben moeten ze mij daarin niet benadelen. Verzending loopt ook via een aantal schijven. Dixons verzamelt gewoon wat spullen hier en daar. Op een gegeven moment gaat dat in één ruk door naar Maarssen waar het vervolgens naar Duitsland wordt vervoerd. Ik blijf erbij dat dit onacceptabel is. Plan van aanpak is alsvolgt. Ik schrijf morgen een brief aan de Dixons met daarin het verzoek om de reparatie binnen 4 weken te voldoen. Zo niet wil ik de koop ontbinden met behulp van artikelen in het wetboek. Dan zorgt Dixons er maar voor dat ze KM achter hun reet aan zitten....da's niet mijn pakkie an.
Wat het grote probleem is, is dat het zo'n tijd kan duren om een reden. Dan kan jij wel leuk dingen gaan eisen, maar waarschijnlijk vraag je dan onmogelijke dingen. En daarnaast, het kan heel goed in 3 weken gerepareerd zijn joh, het is een indicatie. Blijkbaar willen ze zich liever indekken tegen klanten die achteraf klagen over een te lange reparatie duur, dan mensen die van te voren over deze duur iets te klagen hebben.
Als zelfs een groot bedrijf als canon, met tich veel meer reparatie bedrijfen in dienst enz, er makkelijk net zo lang over doen, dan vind ik het nog best netjes wat minolta dan voor elkaar krijgt wat reparatieduur betreft. Het feit is gewoon dat het lang duurt. Het enige wat je denk ik kan hopen los te krijgen met het klagen is dat je body wordt omgeruild. Of dat je een leenbody krijgt voor tijdens de reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al eerder geschreven dat minolta moet zorgen dat de reparaties snel en deskundig dienen te geschieden, zeker als het fabricage fouten betreft. Dat het bij andere fabrikanten ook niet goed zou gaan doet daar niets aan af.
Overigens heb je als koper primair te maken met de verkoper. Dixons heeft te zorgen voor een goed product en bij problemen voor de reparatie. Als ze dat niet lukt kun je de koop laten ontbinden. Schrijf een brief op poten, en laat je daarbij adviseren door een jurist. Alternatief is proberen de Consumentenbond of TV-programma's als Radar en Kassa in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Nielsracing schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:41:
De wet zegt dat een reparatie moet worden voldaan in een algemeen aanvaardbare en redelijke termijn. Ik denk dat iedereen het met mij eens is, dat de reparatie termijn voor een fotocamera (waar mensen hun inkomen mee werven) van 7 weken te lang is. Hier kan ik me op beroepen als dat nodig is.
wat jij - of ieder ander op dit forum - ervan vind doet er niet zo toe. juridisch gezien zal die 7 weken gewoon een algemeen aanvaardbare en redelijke termijn zijn. je zal echt geen poot hebben om op te staan en die 7 weken gewoon moeten aanvaarden. een bedrijf als KM weet heel goed wat ze wel en niet kunnen maken en ze zullen altijd de grens van het toelaatbare opzoeken om zo marges voor zichzelf te creeeren. wellicht krijg je zelfs je camera binnen die 7 weken terug. max. 7 weken lijkt me dan ook een zeer redelijke termijn.

en dat mensen er hun inkomen mee kunnen werven, is een non-argument. jij doet dat namelijk niet. en wanneer jij dat wel zou doen, zijn er verschillende middelen waarop je je kan beroepen indien je camera ter reperatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

lateef schreef op woensdag 02 november 2005 @ 09:59:
[...]
en dat mensen er hun inkomen mee kunnen werven, is een non-argument. jij doet dat namelijk niet. en wanneer jij dat wel zou doen, zijn er verschillende middelen waarop je je kan beroepen indien je camera ter reperatie is.
Profs hebben doorgaans meer dan 1 body. Hij kan ook gewoon uit je handen vallen tijdens een opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
mphilipp schreef op woensdag 02 november 2005 @ 11:16:
Profs hebben doorgaans meer dan 1 body. Hij kan ook gewoon uit je handen vallen tijdens een opdracht.
oa. daarnaast kan je je daartegen verzekeren of bieden de meeste camerafabrikanten een soort van ´proclub´ die je voorziet van een vervangend toestel indien je camera ter reperatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosR
.
Houden jullie nu eindelijk eens op met dat gezeur over reparatie tijden en merken.

Dit duurt al het merendeel van de laatste twee paginas, en is je reinste topic vervuiling, want het voegt niets toe aan waar dit topic eigenlijk over gaat:
Wild pigeon schreef op donderdag 01 september 2005 @ 21:06:
Welkom in het (groot te worden ;)) Konica Minolta Dynax 5D & 7D Topic.

Doel van het topic:
Een plek waar huidige en toekomstige 5D & 7D eigenaren elkaar kunnen helpen en informeren over al het moois wat Konica Minolta te bieden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Nielsracing schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 18:20:
[...]

Misschien een tip dan voor de volgende keer om de camera direct bij KM in Maarssen aan te bieden. Heb ik ook gedaan en ik kreeg 'm in drie weken terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1964
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01-2022
JosR schreef op woensdag 02 november 2005 @ 11:39:
.
Houden jullie nu eindelijk eens op met dat gezeur over reparatie tijden en merken.

Dit duurt al het merendeel van de laatste twee paginas, en is je reinste topic vervuiling, want het voegt niets toe aan waar dit topic eigenlijk over gaat:

[...]
@JosR: Helemaal met je eens _/-\o_ . Terug naar de orde van de dag of een nieuw topic starten.

Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal een poging doen wat meer on-topic te zijn. :)

Ik heb wat uurtjes gespendeerd aan het lezen, maar mijn vraag die ik heb is nog niet helemaal beantwoord.

Voor 95% zekerheid zal ik een 5D aanschaffen. Ik heb momenteel een analoge 505si Super, met lenzen 75-300 4.5-5.6 (1.5m/4.9ft Macro) en 28-80 3.5-5.6 (0.38m/1.3ft).
Deze lenzen wil ik behouden, dat bespaart me een hoop geld. Alleen hoor ik van mijn zwager dat dat betekent dat mijn groothoek kleiner wordt, of mijn randen wazig van foto's. Klopt dit? Ik kan dit nergens bevestigd krijgen. (misschien ben ik gaar geworden van het lezen en ben ik eroverheen gegaan)

Ofwel, wat zijn de nadelen van het gebruiken van de analoge lenzen op de digitale SLR's? Wat voor zichtbare effecten hebben deze?
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.