Allereerst mijn dank aan een ieder die hier zijn ervaringen heeft gedeeld. Zelf heb ik lang getwijfeld tussen de UE super.fi 5 pro, Shure E4c en Westone UM2 voor mijn iPod 4G 60GB.
De belangrijkste criteria waren 1) bass weergave en 2) isolatie met een prijs limiet tot €300. Zelf reis ik zeer veel trein en vliegtuig en het is dan prettig als je “ongestoord” naar je muziek kunt luisteren.
Hoewel de UE wordt in veel reviews wordt gezien als de ideale keuze voor de iPod is mijn keuze toch gevallen op de Westone UM2. Reden is oa de enthousiaste review op earphonesolutions,
http://store.earphonesolutions.com/um2review.html.
Wat mij opviel in andere reviews is dat bijna iedereen ze beschrijft als “fun”. Een ander opvallend punt is dat ze vaak met de Shure E5 worden vergeleken ipv de E4c. Dit komt waarschijnlijk omdat ze een advies prijs hadden van rond de $500, maar ze worden nu aangeboden voor $299.
Enfin aangezien ik vorige week in de VS was nam ik de kans waar en bestelde ze via earphonesolutions. Binnen twee dagen kwamen ze binnen in een keurig doosje met een airline adapter (prettig) en als extra de Shure triple flanges.
Tot nu toe heb ik ze pas twee maal echt gebruikt
1. in het vliegtuig (NYC-Amsterdam) en 2. vanochtend in de trein (Amsterdam-Utrecht)
……………..en de man is helemaal blij. Wat een geluid en een detail. Ik hoor geheel nieuwe elementen die ik nog niet eerder heb gehoord

.
Voor in het vliegtuig had ik de Startrek Enterprise S4 geript en op mijn ibook gezet. Op de heen weg was het te doen met mijn sennheiser 400 en het volume voluit. Op de terugweg, volume gehalveerd(!) en in alle rust gekeken. Aangezien dit mijn eerste IEM zijn was ik ongerust of ze wel comfortabel zouden na zitten. Nou na een test van 6 uur kan ik stellen dat ze prettig zitten, geen last van irritatie en zelfs 2 uur geslapen zonder ze uit te doen.
Vanochtend kwam de muziek test op mijn iPod, geluisterd naar respectievelijk, “Cold Play – Amsterdam; The editors – Munich; Deep Dish – Say hello en Carl Cox – live at La Mania Romania”. Ook hier is het volume op 50% geeindigd. Je “voelt” de bass alsof je midden in een club staat, zonder enige vervorming. De hoge tonen zijn helder en zeer zuiver. Het klonk zoals het bedoeld was. Indrukwekkend

.
Isolatie is prima, conducteur had hele verhalen maar het enige wat ik hoorde is dat er iets werd omgeroepen. Naast mij zat een halve klas vrolijke dames ronduit te babbelen, geen last van gehad terwijl toch kunnen genieten van het uitzicht

.
Enige nadeel wat ik heb kunnen ontdekken is dat je niet kunt luisteren en lopen. Het is niet echt gebonk maar je hoort je zelf lopen. Ik las hiervoor dat dit kan worden gereduceerd door de draden achter je oren te plaatsen. Zal dat vanavond eens proberen.
Ik ben ook in het gelukkige bezit van de iPod shuffle, mocht iemand geïnteresseerd zijn kan ik ze ook testen met een 5G generatie.