Je mag wel iets meer onderbouwing geven en een beetje nuanceren. Ik ben het met je eens dat degene die jij quote wat kort door de bocht gaat, maar jij doet het ook.
Als ik het even kort samenvat:
- Super.fi 5 worden inderdaad door velen als zeer goed ervaren. De doppen zijn niet heel erg afhankelijk (relatief) van de DAP en ze benaderen het beste "full-size can" geluid. Ze hebben een goede bass weergave en brede soundstage (daarom ook het koptelefoon geluid, maar het blijven IEMs)...
- UM2's worden door veel mensen als donker ervaren. Het schijnt dat met een goede EQ ze ook prima licht gemaakt kunnen worden. Deze zijn vooral geschikt voor bass heads, al moet ik zeggen dat de Super.fi ook vrij veel bass produceren... beide hebben een warm geluid, waarbij de UM2 meestal als warmer wordt ingedeeld.
Aangezien veel DAP's toch last hebben van bass deficiency, dus ze hebben minder power bij lage tonen, zijn deze twee IEMs zeer geschikt om het te compenseren.
- Shure E4, blijft een heel lastig verhaal. De een is er lyrisch over en vindt ze beter dan de E5 en dus ook de Super.fi's en de UM2's, de ander vindt het niets. Dit komt door verschillende redenen, allereerst is het met de Shure's het moeilijkst om een goede seal te krijgen. Ik denk dat het ook niet meehelpt dat ze maar één maat foams hebben. Slechte seal is slechte bass.
Maar de grootste oorzaak is dat de Shure's heel afhankelijk zijn van de bron (EQ) en standaard minder bass weergeven (vooral minder warm zijn) dan de bovenstaande. Ze kunnen eigenlijk klinken zoals je dat zelf wil of iig zoals de bron het wil. Daarnaast zijn ze gedetailleerder en dus minder muzikaal dan de twee bovengenoemde.
Neem mijn woorden niet te letterlijk, de verschillen zijn ook weer niet al te groot. Het enige echt grote verschil zit em in de afhankelijkheid van de aansturing en de bassweergave.
Ik heb dus de Shure E4's en ik ben lyrisch, maar ik heb ook de E6i van een klasgenoot/vriend gehoord en dat klinkt ook goed, maar iets minder.
[
Voor 7% gewijzigd door
Hoedje op 02-11-2005 11:01
]
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."