Radar schreef op woensdag 14 september 2005 @ 12:18:
Ik vindt de Sony dopjes nog steeds het prettigst: fijn geluid en comfortabel (wel dunne draadjes, maar na 2 jaar nog steeds niet kapot).
De Shure's heb ik kort na de Sony dopjes gekocht en ik verwachtte een verbetering. Dat viel dus tegen. Ze geven wel meer geluid dan de Sony's maar nauwelijks bas: schel geluid waar ik hoofdpijn van krijg. Ze zijn wel stevig en dikke draden. Ik gebruikte de schuimpjes, welke bij mij het beste geluid geven, maar ze zijn een PITA om in te brengen.
Ik heb later nog de ultraflex sleeves gekocht (die zouden net zo comfy zijn als de Sony's en ook een goed geluid): ze zijn makkelijk in te brengen en best wel comfy, maar het geluid is....eeehhh kl@te.
Geen enkele bas, of je moet ze erg diep in je oor drukken en zo blijven drukken: wanneer je ze loslaat is de bas weer weg (alle 3 de maten geprobeerd).
IK heb het echt meerdere malen geprobeerd (de Shure's waren toch wel prijzig..) en ze ook meegenomen op wereldreis, maar ik ben er totaal niet kapot van.
Je hebt duidelijk geen goede seal. Ik heb namelijk ook de E2's en de EX71's in mijn bezit, maar de E2's zitten gewoon in een andere klasse en de EX71's zijn dus niet eens de vergelijking waardig. Dat jij aangeeft dat de EX71's zelfs beter klinken en er totaal geen bass uit je E2's komt, duidt duidelijk op een 'seal'-probleempje. Weet je zeker dat je ze goed indoet? Het is dus NIET een kwestie van erin proppen zoals met de EX71's, dat weet je toch wel? Je moet de achterkant van je oor een beetje oprekken (moeilijk uit te leggen, zorg in ieder geval dat je voelt dat je gehoorgang wat opent), de E2-driver naar je gehoorgang leiden en vervolgens je oor loslaten. Als je een goede seal hebt, kan het aanvoelen als een soort over- / onderdruk (zoals in een vliegtuig), maar even weer kort aan je oortje trekken en loslaten en het is als het goed is voorbij.
Als je dan eenmaal een goede seal hebt zul je merken dat er een veel scherpere, duidelijkere en vooral preciesere bass uitkomt. Heb je echter geen seal, dan heb je óf onmogelijke oren óf je stopt ze er verkeerd in. Geloof me, blijf echt proberen tot je je 'sweetspot' (

) vindt, want dan klinken ze absoluut niet schel meer (mijn EX71's zijn scheller, minder vol, minder ruim en geven minder punch in de lows).
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 17:48:
Toch begin ik me Etymotic ER6i`s wat meer te respecteren. Na het lezen van diverse reviews over in-ears dacht ik dat de foam topjes het beste geluid zouden geven. Dus toen ik me dopjes binnen kreeg heb ik na 1 keer de "zacht witte plastic" dopjes dr meteen af gehaald en de foams er op gezet. Wat blijkt nu echter, die standaard dingen geven het beste geluid voor me. Dat scheelde tenminste iets, maar nogsteeds klonken me dopjes niet geweldig.
Waar jullie zeker wel gelijk in hebben is het inspelen... volgens mij gaan ze idd steeds beter klinken. Bass komt al een stuk meer door. Ook scheelt het als je ooringangen gewent zijn aan die dingen en je wat meer handigheid krijgt de dopjes goed in je oor te steken. Wat trouwens ook een beetje helpt is de dopjes lichtelijk vochtig te maken.
/me blijft hopen dat `t allemaal nog wat beter gaat
Niet vervelend bedoeld hoor, maar als je die reviews eerder / beter had bekeken, had je kunnen weten dat de 6i'tjes geen bassmonstertjes zijn. Het blijven Ety's en Ety's hebben nu eenmaal een lack of bass in vergelijking met andere dopjes. Dit is niet zozeer slecht, want voor zover ik weet is de bass wél weer heel nauwkeurig, maar je hebt denk ik verkeerde verwachtingen van de dopjes.
Waarom er dan bijstond dat ze "Highly accurate music reproduction with greater sound output and enhanced bass" zijn, slaat terug op de normale Etymothic ERP6'jes. Deze geven nog veel minder bass en output (hogere weerstand dacht ik), dus tis geen marketingfoutje.
Natuurlijk zal het nog wel een stuk beter worden, vooral doordat je ze steeds beter in kunt gaan doen, maar verwacht geen enorme bassen, dan had je toch echt Shures / Sony's moeten aanschaffen. Overigens is inspelen waarschijnlijk een fabeltje, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Het is vooral de handigheid die je erin krijgt om ze goed in te doen.