Er is inmiddels een luistertest ontwikkeld. Lees in onderstaand topic alle informatie:
De MP3 luistertest, Hoor jij het verschil tussen CD en MP3?
In dit topic meer discussie over de test zelf
Probeer voor de gein eens een instrumentaal stukje muziek te draaien waar afwisselend veel hoog en laag in voor komt (voorbeelden zijn nummers van The Police en Bob Marley met veel bass en hihat werk). Draai daarna een stukje Celine Dion of een willekeurige andere zangeres met harde s-klanken. Die klanken worden al snel uitgesmeerd, ruisig en harder dan ze horen te zijn. Gecomprimeerde audio, vooral in de gangbare bitrates, valt al vrij snel door de mand met dit soort tests.
Enfin, ook hier weer zullen er veel mensen sceptisch zijn maar dat kan me weinig boeien. Ik weet wat ik hoor en kan de effecten die ik hoor met andere muziek reproduceren. Daarom zou ik bij een blinde test ook zelf de muziek willen testen, Zowel in m'n woonkamer met de speakers als met m'n hoofdtelefoon op hoor ik de verschillen.
De MP3 luistertest, Hoor jij het verschil tussen CD en MP3?
In dit topic meer discussie over de test zelf
Het is een kwestie van weten waar een encoder zich in kan verslikken en weten wat voor artefacts dat bij "moeilijke muziek" oplevert. Ik hoef echt niet blind te testen om de artefacts er zelfs bij een 192kbps VBR MP3 met de hoogste kwaliteit geencodeerd uit te pikken. Met m'n AKG hoofdtelefoon zijn de artefacts nog duidelijker omdat je niet te maken hebt met de verdoezelende effecten van de kamer-akoestiek en in verhouding met een hoog volume luistert.Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 03:14:
Hm, toch denk ik serieus dat jij bij een èchte blinde test, op je eigen setje, in je eigen huiskamer op je eigen tempo zult zakken bij zulks. Maar ergens denk ik dat 't er nooit van zal komen
Probeer voor de gein eens een instrumentaal stukje muziek te draaien waar afwisselend veel hoog en laag in voor komt (voorbeelden zijn nummers van The Police en Bob Marley met veel bass en hihat werk). Draai daarna een stukje Celine Dion of een willekeurige andere zangeres met harde s-klanken. Die klanken worden al snel uitgesmeerd, ruisig en harder dan ze horen te zijn. Gecomprimeerde audio, vooral in de gangbare bitrates, valt al vrij snel door de mand met dit soort tests.
Enfin, ook hier weer zullen er veel mensen sceptisch zijn maar dat kan me weinig boeien. Ik weet wat ik hoor en kan de effecten die ik hoor met andere muziek reproduceren. Daarom zou ik bij een blinde test ook zelf de muziek willen testen, Zowel in m'n woonkamer met de speakers als met m'n hoofdtelefoon op hoor ik de verschillen.
[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 11-04-2005 10:31 ]
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein