De Iiyama C480T 19"" MVA TFT met speakers.
1. Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Mijn vorige scherm was een Iiyama HM903DTB CRT scherm van 19 inch.
2. Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Zoals al mijn schermen koop ik alleen showroom modellen die al een tijdje aanstaan. Als deze pixelperfect zijn neem ik ze mee. De prijs kon vaak omlaag en de kans dat er dan nog defecte pixels bijkomen is heel erg klein. Ik heb er geen enkele op mijn scherm

Scheeld ook weer extra pixelgarantiekosten. Als men zich vriendelijk tegen de verkoper opsteld en hem even duidelijk maakt dat het een rib uit je lijf is zal hij vaak meewerken. De bijzonderheden aan het scherm is de pracht van het beeld en een mooie volwassen vormgeving. Ook is de reactietijd van dit MVA model erg laag (verderop meer)
3. Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
Kleurweergave is ronduit prima. Ik zie geen enkel verschil met mijn CRT. Gewoon prima.
4. Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Tja, het is een 16ms scherm en er is wel wat ghosting in games waarneembaar. Het is (in mijn ogen) niet echt storend. Spellen en snelle shooters zijn prima te doen. Bij films is er geen ghostiong waarneembaar. Dat is waar het apparaat ook voor geschikt is; het weergeven van televisiebeelden en dat doet hij echt zeer goed. DVD-films op je PC zien er prima uit.
5. Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
Met de contrast en helderheid is het prima in orde. De helderheid is 430 cd/m en de contrastratio is
600 op 1 wat een prima zwart teweeg brengt. Doom 3 is goed te doen op dit scherm. Het scherm is zelfs zo licht dat het vaak al prima voldoet in economy modus wat de CCFL's bespaard.
6. Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Er is absoluut geen backlight lekkage waarneembaar en het scherm is overal precies even wit. Wat dat betreft is dat perfect in orde.
7. Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
De kijkhoeken zijn ook goed; zoal horizontaal als verticaal 170 graden. Het beeld vervormt heel weinig van een inkijk van de zijkant.
8. Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
Dit is een zeer degelijk scherm met een beschermplaat ervoor. De stevigheid van de voet is prima, de knopjes zitten aan de bovenkant en op de afstandsbediening. Je hoeft het scherm nooit aan te raken om het te bedienen. De afwerking is ook degelijk, geen goedkoop gevoel. Het schoonmaken gaat wel zo ontzettend makkelijk. Gewoon een vochtige doek met wat zachte zeep afdoen en met de trekker het vocht eraf halen zodat het scherm echt zeer schoon wordt. Geen dure middelen nodig en geen angst om het panel te beschadigen. Met de reflectie valt het best mee.
9. Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
De vormgeving is als een LCD TV met speakers aan de zijkant die iets meer kunnen hebben dan de standaart Windows geluidjes. Burenvriendelijkheid en hoge geluidskwaliteit bereik je door de hoofdtelefooningang van het scherm te combineren met een hoogwaardige hoofdtelefoon. Het ledje licht blauw op en is niet irritant fel. Het pas wel bij het Windows XP bureaublad. Foto's zijn netzoals films prima in orde op dit scherm. Zelfs de interpolatie is goed te noemen (een LCD TV van dit kaliber doet niet anders als het als TV wordt gebruikt

)
10. Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen.
Het grote voordeel is de DVI ingang van dit scherm en de beeldkwaliteit. Dit scherm geeft echt 24-bits kleuren weer (3*8 bit). Het nadeel van dit scherm is zijn prijs en het feit dat het scherm netzoals een CRT iets geluid kan produceren. Het scherm heeft ook een fan en die hoor je zachjes blazen. Je moet wel een hele stille PC hebben als je eraan ergerd. Als computerscherm is dit scherm dus zeer geschikt.