Ik heb gisterenmorgen mijn scherm binnen gekregen (Samsung 930 BF) en heb er al een hele dag op getest

(kon het niet laten). Uiteindelijk lag ik om 1 uur vanacht in bed, maar ik denk dat ik er al genoeg achter heb gezeten om een review te kunnen schrijven.
Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Mijn vorige scherm was niet zeer bijzonder (een medion 17"CRT). Ik heb het voornamelijk vervangen omwille van de ruimte in mijn kamer (ik ben student en heb niet zoveel ruimte) Ik gebruik de pc voornamelijk om te gamen en af en toe eens om wat op te typen ofzo. Bij mijn CRT moest alleen mijn bureau een 20 tal cm van de muur afstaan om er recht voor te kunnen zitten en toch nog wat bureaublad over te houden. In dit opzicht is de TFT goed geslaagd. Ik heb opeens een zee van ruimte!
Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Ik heb het beeldscherm getest en wat blijkt, 2 dode subpixels (rode puntjes). Aangezien je er 4 moet hebben geloof ik voor je hem terug moet sturen (gehaald bij PC Megastore) Ik heb hier eigenlijk geen last van, maar het is toch jammer.
Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
Ik merk eigenlijk weinig verschil. Nou moet ik wel zeggen dat mijn crt altijd op volle lichtsterkte en contrast stond (waarbij kleuren vervagen), maarja ik ben gamer en wil op de hele donkere stukken in bijv. CS wel mijn tegenstander meteen zien! Bij de 930 BF staan beide nu echter op 50. Als je in het donker speelt en hij staat op 100 wordt je zowat blind van de hoeveelheid licht.
Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Dit is heel simpel, je ziet het gewoon niet! Ik heb alleen CS 1.6 nog maar getest en BF 2 nog niet. Maar ook met het snel draaien is het gewoon hetzelfde als een CRT. Alleen zie ik veel meer (mede door 19", wat de beleving stukken beter maakt!) Films heb ik ook nog niet echt gekeken (alleen wat Ice Age) omdat dit een mooie test is om kleuren enz. te laten zien. Er zit echter weinig actie in dus geen snelle beelden en dus zowieso geen ghosting. Kortom voor het gamen perfect! Overigens heb ik het scherm geprobeerd in CS 1.6 op 1280*1024, ik vond echter dat de models wel heel klein werden dan. Heb hem dus op 1024*768 gezet en dit speelt nog altijd perfect! (overigens alles zonder vsync) Ik denk echter dat dit alleen geldt voor 1.6 en niet voor CS:S. 1.6 is van nature nl niet zo mooi. Als je op 1024*768 speelt op dit scherm ziet het er eigenlijk uit als 800*600 op de oude CRT van mij. Ik speel dit dan ook alleen vanwege de prestaties en niet vanwege de mooie plaatjes die het op moet leveren! (de meeste 1.6 fans zullen dit met mij eens zijn). BF 2 zou ik dan wel weer in 1280*1024 spelen, maarja dat heb ik nog niet getest...
Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Zoals eerder gezegd is het wit oogverblindend als de helderheid en contrast te hoog staan. Bij mij dus op 50 50. Ik heb wel wat stukken zwart gezien, bijvoorbeeld in Ice Age en er moet gezegd worden dat dit niet echt zwart is. Er is duidelijk wel backlight leakage te zien. Ik vind dit echter totaal niet erg, omdat ik dus ingame dit expres forceer, om meer te kunnen zien en dus sneller te reageren. Maar je kunt hieruit ook misschien concluderen dat ik niet optimaal mijn best heb gedaan om het zo zwart mogelijk te krijgen!
Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
Wanneer men naar witte oppervlakken kijkt vanaf de zijkant zie je dat het geel wordt. Hoe groter de hoek hoe meer geel. Toen ik echter een film er op keek, (ongeveer een hoek van 45 graden) zag ik geen verschil in de kleuren! Wat zou willen zeggen dat je best met zijn drieën op het scherm kan kijken naar een film, mits je een beetje dicht bij elkaar zit. Werken aan een document met 2 zal ook wel goed gaan, met 3 krijg je toch last van het geel denk ik.
Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
Ik heb hem in elkaar gezet, en bij het in elkaar zetten viel de afdekkap (van de connectors) van de monitor er meteen af. Deze zit dus vrij los. Maargoed, bij mij staat ie op mijn bureau en verlaat ie dat bureau niet...Dus vind ik niet erg!
Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
Al met al een prachtig beeldscherm dat echt voor de gamers is gemaakt (het is echt een CRT vervanger!! Je ziet echt geen verschil met CRT en het beinvloed mijn prestaties dus ook niet!), maar ook prima voldoet voor de student, die veel achter een pc zit om documenten te typen of internet (werkwoord

). Ledje is helaas groen en niet blauw, maarja dat noem ik muggeziften

. Echter is hij totaal niet storend. Er zijn in de HUD zat mogelijkheden om in te stellen, heb het echter helemaal niet uitgeprobeerd ook. Hier heb ik wat meer tijd voor nodig.
Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen.
Voordelen:
*Design
*Responsetime (ideaal voor gamen)
*Grootte
*Vele instellingsmogelijkheden
Nadelen:
*Het ietwat losse klepje
*Een paar dode subpixels (doe je niets aan)
Opmerkingen/Vragen
Ik heb nog een paar vragen:
Hoe zit het nu precies met die garantie op pixels bij Samsung? In TS staat dat voor DVI schermen nog altijd 4 dode subpixels pas recht geeft op garantie? PC Megastore handelt iig volgens fabrieksgarantie.
Weet een van jullie of het nut heeft DVI en VGA tegelijkertijd aan te sluiten. Ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat je dit kan wisselen ofzo? Wat is het voordeel hiervan? (Momenteel alleen DVI erin)
Klopt het dat je met DVI alleen op 60 Hz kan spelen en met VGA ook op 75 Hz? Zou het dan beter zijn om het spelen van games dus met VGA instellingen te doen?
Hmm, wat zijn mogelijke oorzaken dat Windows bij mij alleen 60 Hz aangeeft? (zelfs als ik de niet mogelijke modi wel laat weergeven)
Veel plezier met deze ultralange recensie!
[
Voor 2% gewijzigd door
leeke1984 op 25-08-2005 12:22
. Reden: Toevoeging aan vragen ]