Reactie-snelheid CRT vs overdrive TFT:
Als UT instagib speler van het eerste uur, ben ik het met Exuimtum eens wat betreft de extra vertraging die je oploopt met een TFT, die nog eens bovenop je ping komt. Hij overdrijft misschien het wel een beetje...en ik ga het hier proberen uit te rekenen. 10ms extra maakt niets uit in je performance, de beste speler wint dan nogsteeds. Ook weet ik niet of het wel waar is dat als een tegenstander je beeld in vliegt, je hem <pixel rise time hier>ms later ziet. De pixel begint toch al eerder te veranderen van kleur? Pas aan het einde van de rise time is hij volledig op kleur, maar je kan er al eerder op reageren. Bovendien is je eigen reactie tijd en de tijd die het je kost om je crosshair op je tegenstander te zetten volgens mij veel langer dan de pixel responstijd, en bepaalt "hoe je op dat moment speelt", dat wil zeggen hoe snel jij op het beeld reageert en je crosshair op de tegenstander krijgt, in zeer grote mate je performance, in plaats van de pixel responstijd en v-sync (fps) die er in veel mindere mate effect op hebben.
Uitgaande van 75Hz (v-sync dus) op TFT en 100Hz(!) (we hebben het hier over 1280x1024) op CRT:
(als je geen interesse hebt in de calculatie zelf, skip maar naar "het verschil")
Stel je hebt een videokaart die snel genoeg is.
Stel je hebt een een hele goede CRT die 100Hz scherp weergeeft op 1280x1024.
Stel je hebt op je TFT v-sync aan op 75Hz. Dan daalt je fps naar 75.
(1000ms = 1 sec)
1000/75 = 13.33ms
Op een CRT met 100Hz en 100fps zou het zijn:
1000/100 = 10ms
Stel de reactie-tijd van een CRT is 3ms.
Hoeveel is de rise response van je overdrive MVA TFT? Stel dat het 15ms is. (specs van de nieuwe belinea)
Stel, jouw eigen reactie-tijd is 25ms (en geloof me, dan ben je snel, ik heb eens in een ver verleden een test gedaan in een of ander museum, over electronica, het MINT ofzo? Moest je een knop zo snel mogelijk indrukken. De meeste mensen hebben 40ms nodig om te reageren, zelfs ik soms. Ik had toen nog geen shooter training, maar ik was wel erg jong, en dus snel. Mijn gemiddelde was zo'n 30-35ms, en je hoefde alleen maar een knop in te drukken en niet te aimen.) Ter indicatie, mijn pa haalde iets van 80ms.
Als je de to-be-released razer copperhead muis hebt, heeft'ie een geclaimde reactietijd van 1ms. Een MX510 zou bijvoorbeeld 10-15ms moeten zijn (zie Reports page op razer.tigga.org). De G-serie gamer muizen zullen ook wel erg snel zijn (zelfde optische sensor) dus ik verwaarloos de muisvertraging in mijn calculatie.
Dan heb je met een CRT met 100fps en een goede ping van 25ms een totale vertraging van:
3(crt) + 10(fps) + 50(ping) = 63ms + je eigen reactie-tijd van 25ms = 88ms
Met een TFT heb je dan met v-sync aan een FPS van 75, en met een goede ping van 25ms kom je op een totale vertraging van:
15(rise) + 13.3(fps) + 50(ping) = 78.8ms + je eigen reactie-tijd van 25ms = 103.8ms
Het verschil:
Je krijgt er met de TFT
15.8ms vertraging bij.
Met de TFT reageer je dan over het totaal gezien 18% langzamer dan met een CRT.
Hmm... okee, Exuimtum overdrijft het dus niet zoveel. Met 85Hz op de CRT zou het verschil iets kleiner zijn (14ms in plaats van 15.8), en je moet maar een videokaart hebben die 100 of 85fps aankan, maar dit is inderdaad een flink verschil in percentage. Wel moet ik zeggen dat het in percentage van de totale vertraging misschien aardig wat lijkt, maar die totale vertraging is klein, waardoor de uitkomst heel wat lijkt terwijl het maar 15.8ms is. Het lijkt dus erger dan het is. Die 15.8ms die je er langer over doet, gaat je niet een match kosten. Het is net als spelen tegen iemand waarbij zijn ping 15.8ms lager is, dat merk je ook niet. (25ms merk je wel)
Let wel: Ik ga ervanuit dat je pas kunt reageren als de rise time volledig is verstreken en de pixel volledig op kleur is. Het kan best wezen dat je al op de helft kan reageren, en dan wordt die 15.8ms nog maar 8.3ms, en dat vind ik dan echt mierenneuken als je daarover valt. (Om eerlijk te blijven, moet je de CRT's reactietijd van 3 dan ook halveren, en moet je 1.5 bij die 8.3 optellen, dus dan wordt het 9.8ms)
Ik hou het op 12ms, oftewel 13.6% van de totale vertraging.
Vroeger zou ik het niet aanvaardbaar vinden, maar nu zou ik graag verliezen hoor, als dat betekent dat ik een TFT heb in plaats van een CRT - het gaat me nu om het plezier, en ik speel geen competitie meer. Betekent niet dat ik die vertraging leuk vind...
Edit: Klaar met updaten. Ik ga even vissen, ofzo.
[
Voor 98% gewijzigd door
Roenie1 op 19-08-2005 02:04
]