[19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 10

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste
Acties:
  • 7.745 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-07 21:03

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Kayz schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 14:07:
Zo, ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en er staat nu een gloednieuwe Hyundai L90D+ op mijn bureau :9. Erg mooi schermpje moet ik zeggen.

Doorslaggevend bij mijn keuze was:
-DVI + analoog
-Pivot functies (in hoogte verstelbaar, kantelbaar, etc.)
-Mogleijkheid om het scherm 90 graden te draaien
-Strak design
-Het Samsung TN paneel

Ik heb het scherm trouwens gekocht bij Allesvoorjepc.nl. Toen ik hem bestelde gaven ze gratis 100% pixelgarantie op het scherm. Nu is de garantie zo dat je het scherm bij meer als 1 dode pixel kunt retourneren. Scheelt toch weer een dure pixelgarantie :)

Hier wat pics voor de liefhebbers:
[...]]
hee, dat is EXACT 100% hetzelfde als mijn Belinea 101920 scherm! Precies hetzelfde design, aansluitingen, etcetera... Het enige verschil is dat bij mij het aan-ledje groen is, en de jouwe blauw... maar verder zijn het dus identieke monitoren :) leuk om te weten misschien, als mensen nog moeten kiezen en 1 van de twee is goedkoper :)

[ Voor 39% gewijzigd door jwbagger op 14-08-2005 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StoneFox schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 14:16:
Review van de Samsung SyncMaster 930BF LCD op http://www.dreamwarecompu...s/samsung_930bf/index.htm

Ze hebben bijna dezelfde mening als AlwaysConnected in zijn bericht hierboven. De contrastverhouding mocht wat hun betreft iets hoger zijn en hij zou in hoogte verstelbaar moeten zijn. Ik ben wel benieuwd naar die MagicColour enhancement waarover ze schrijven in hun review. Misschien dat AlwaysConnected daar nog iets over kan/wil zeggen? Zie jij ook zo'n grote kleurverbetering als je deze functie aan zet?
Heb zo wel Magic zone als magic tune aanstaan
als ik bv me tv card aan zet krijg ik een magic zone om de kleruen te verbetern
das wel even vreemd maar niet verkeerd :)
alleen gaat windows over ze nek :) als ik em dan full screen aanzet :P
dan wil die me gehele beeld magic zonen :P en dat lukt niet echt ;)

en magic zone is een software tool wat je ook met de knopjes onder het scherm kan doen
en ja ben weze spelen met de kleuren en heb em na mijn mening nu zo, zo als ik em wil :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:02
jwbagger schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 14:51:
[...]

hee, dat is EXACT 100% hetzelfde als mijn Belinea 101920 scherm! Precies hetzelfde design, aansluitingen, etcetera... Het enige verschil is dat bij mij het aan-ledje groen is, en de jouwe blauw... maar verder zijn het dus identieke monitoren :) leuk om te weten misschien, als mensen nog moeten kiezen en 1 van de twee is goedkoper :)
Ik denk toch van niet hoor. In jouw scherm zit namelijk geen tn, maar va panel in. Ik denk dat dat in de kleurvorming ed ook wel uit zou moeten maken..

Ik wil ook die 101920, alleen dan de nieuwste versie. Helaas is ie nog niet in nederland te krijgen. In duitsland heb ik hem al gezien, maar daar begrijpen ze niet helemaal dat ik de btw niet wil betalen (aangezien ik een bedrijf heb). Maandag zal ik dus nog eens een mailtje sturen als ik niks van ze hoor. Jammer dat ze nog niet in nederland te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

oeps, niet ver genoeg gelezen inderdaad bij de specs... dat die hyundai een TN heeft... niet gezien, sorry :P

Alleen wel frappant dan, dat het scherm verder écht 100% identiek is qua uiterlijk.. dan kijk je al gauw niet meer of je verschillen in de specs hebt... verwachtte gewoon een rebranded monitor...

Ik heb de "oude" versie van de 101920, maar ben er heel erg tevreden mee. Hogere contrast vind ik belangrijker dan een snel panel, want deze is mij snel genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
Ja maar die nieuwe heeft toch ook goed contrast en is snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

laat ik eventjes dit dan maar quoten :)
XiN schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 11:24:
De meeste van hun metingen(samsung tn en pva, philips tn...) komen wel ongeveer overeen, en geven ook aan dat het geclaimde contrast ongeveer overeenkomt met het echte, of dat het echte contrast zelfs hoger is.
Het AUO paneel heeft dus als één van de weinigen een paneel dat zich niet aan de specs houd in met het contrast, [...]

[...] De allerbeste keuze zou dus een monitor met het samsung PVA paneel zijn zoals de 101920(€375,-), maar dan moet je uitkijken dat je wel de oude revisie krijgt, de nieuwe revisie met een AUO paneel dat binnenkort uitkomt is in statische dingen wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
  • Laatst online: 21-09 18:40
TetsuoShima schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 01:20:
Voor iedereen die geïnteresseerd is in de Samsung 770P/970P, heb ik hier een goodie
Wanneer bereikt de 970P Europa/Nederland?

Mooi TS trouwens, staat veel informatie in :*) _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Gaming247 op 14-08-2005 16:28 ]

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
Jwbagger, waar heb jij hem gekocht ?

Wat er dus op neer komt is dat de oude 101920 meer contrast heeft en de nieuwe meer snelheid.
Heb jij last van de traagheid van de oude? Want ik speel eigenlijk niet zo veel spellen (bijna nooit eigenlijk, en mijn videokaart kan de allernieuwste toch niet helemaal meer aan (5900xt).
Ik wil gewoon relaxed beeld waar ik lang naar kan kijken, maar ik wil dus niet dat als ik eens wil gamen dat mijn hele beeld verneukt is.

Zou ik dan toch de oude nemen of de nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Ik heb 'm gekocht bij 4launch.nl, omdat ze daar ook een pixelgarantie aanboden die ook 0 defecte pixels garandeerde. Er was wel een shop van een paar euro goedkoper, maar daar was de pixelgarantie niet geldig op subpixels ofzo (lekkere garantie dan). Niet de aller goedkoopste dus, maar wel een goeie shop, die ervaring heb ik nu wel :)

Om je een antwoord te kunnen geven over de traagheid van de monitor, heb ik eerst een spel moeten zoeken om te installeren... zo veel spellen speel ik dus, had niet eens wat klaarstaan ;)
Uiteindelijk NFS:U geinstalleerd en eventjes gespeeld. Op native resolutie heb ik me het meest geergerd aan de framerate die m'n videokaart uitspuugde, want dat was te knipperig om ook maar iets van ghosting te kunnen merken. Uiteindelijk bleek 640x480 nog enigszins speelbaar wat framerate betreft. Ghosting is vrij duidelijk te zien, objecten die snel bewegen zijn simpelweg niet scherp. Voor mij niet echt een probleem (al helemaal bij een game als NFS:U geeft wat ghosting niet natuurlijk), maar als je gedurende langere tijd een fps op serieus niveau wilt spelen, zul je aan deze monitor geen goeie hebben. Voor de occasional (of zoals ik: véry occasional) gamer is het echter naar mijn mening best goed te doen, en kun je dit best voor lief nemen. Ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat jouw hoofddoel van de monitor wordt :)
Ik weet trouwens niet of ghosting op native resolutie misschien minder zou kunnen zijn, dan op een interpolated 640x480 mode... want dat heb ik dus niet kunnen testen omdat m'n videokaart een klein beetje aan de trage kant is ;)

[ Voor 10% gewijzigd door jwbagger op 14-08-2005 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/Laat maar ;)

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2005 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

49 euro bij hen, niet goedkoop, maar je hebt wel de zekerheid van een werkende monitor op je bureau, zonder dat je het risico loopt om lastig te moeten doen via de wet 'kopen op afstand'. Voor mij was dat een reden om dat wel te doen. Achteraf niet nodig gehad, maar wel blij dat ik met 100% zekerheid de monitor heb gekocht. Op de totaalprijs van de monitor is het een relatief klein bedrag, wat je misschien een hoop kopzorgen kan besparen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door jwbagger op 14-08-2005 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

XiN schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:20:
[...]

Lees de startpost([message=]) eens, daar staat een heel rijtje met userreviews van mensen op GoT.
Idd gelezen dank je voor de tip, hijs nu besteld, verwacht em dinsdag, schrijf wel een mooie review :)
(indien in tevreden ben anders zeik ik alles af)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-09 12:49
Heb hier nu de Samsung 930BF ff staan. Wat me in het begin meteen opviel was dat je boven en onder aan het beeld wat lichter beeld ziet als het beeld op zwart staat. Dat zal de backlight leaking wel zijn?

In windows is er prima mee te werken, internet en tekst is goed. Photoshop is ook goed. Dus puur en alleen gamen is het niet. In games vind ik hem zelfs tegenvallen. Geen ghosting, zelfs al let ik er goed op. Dat is het pluspunt. Maar donkere stukken, zoals bijv in een donker spel als Thief 3 zijn mij wat te licht. Het is niet zwart, maar er zit een blauwe waas over. Bij CRT is zwart ook echt zwart, maar hier is het wat blauwig ipv diep zwart. Misschien dat dit in te stellen valt, of dat dit altijd een probleem bij TFT's is. Moet ik nog uitzoeken. Bij films heb ik niks gezien van die witte pixeltjes oid. Alleen nadeel is dus net zoals bij games, dat het niet diepzwart is. Heb er nog niet lang genoeg mee gespeeld, dat ga ik dadelijk wel doen. Heb em op DVI aangesloten, en de auto-instel knop is daardoor niet available. Maar met DVI zou hij alles zelf moeten goed zetten. Als dit het diepste zwart is wat hij aan kan vind ik het jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• girlgamer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-08 13:26
Ben zeer geinteresseerd in de Samsung, ben benieuwd of je het nog "zwarter" krijgt. Zo niet is dit absoluut een minpunt van dit scherm. Voor de rest ziet het er zeer goed uit. Veel positieve reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-09 10:25
benchMarc schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 18:39:
Heb hier nu de Samsung 930BF ff staan. Wat me in het begin meteen opviel was dat je boven en onder aan het beeld wat lichter beeld ziet als het beeld op zwart staat. Dat zal de backlight leaking wel zijn?

In windows is er prima mee te werken, internet en tekst is goed. Photoshop is ook goed. Dus puur en alleen gamen is het niet. In games vind ik hem zelfs tegenvallen. Geen ghosting, zelfs al let ik er goed op. Dat is het pluspunt. Maar donkere stukken, zoals bijv in een donker spel als Thief 3 zijn mij wat te licht. Het is niet zwart, maar er zit een blauwe waas over. Bij CRT is zwart ook echt zwart, maar hier is het wat blauwig ipv diep zwart. Misschien dat dit in te stellen valt, of dat dit altijd een probleem bij TFT's is. Moet ik nog uitzoeken. Bij films heb ik niks gezien van die witte pixeltjes oid. Alleen nadeel is dus net zoals bij games, dat het niet diepzwart is. Heb er nog niet lang genoeg mee gespeeld, dat ga ik dadelijk wel doen. Heb em op DVI aangesloten, en de auto-instel knop is daardoor niet available. Maar met DVI zou hij alles zelf moeten goed zetten. Als dit het diepste zwart is wat hij aan kan vind ik het jammer.
Je kunt waarschijnlijk wel gewoon helderheid en contrast aanpassen. Iig dat lijkt me logisch, de positie, kleuren etc. kun je alleen softwarematig nog aanpassen. Overigens had je voor de goede zwart/grijs waarde weergave juist moeten kiezen voor een *va of IPS panel. De TN panels zijn snel, maar zijn (veel) slechter met kleuren, inkijkhoek etc.

Ik ben nog steeds van mening dat de ghosting echt wordt overdreven en dat er veelste veel wordt gelet op reactietijd.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm dat zou ik ook een minpunt vinden als zwart niet zwart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Heb zelfs de brightness op 0 gehad en constrast ook. Nog steeds niet zwart.
Dus dat zwart kun je vergeten denk ik.

Nog een minpunt, als ik met m'n muispijltje over een grijs gebied ga, zie ik gewoon de ghosting van een stuk muispijltje er achteraan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Ik heb hier de iiyama 481-s, met ips paneel. Werkt heel erg goed, hij is jammer genoeg uit de productie gehaald... Maar waar ik mee zit is de voet. Die is en niet mooi en erg onpractisch ( qua uitelkaar halen)
Ik heb nergens een voet gevonden die niet te duur is, en gewoon stevig.

Is er ergens een goede mount te koop?, zoiets als de samsungs als voet hebben.
Ik vind nergens een winkel :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:25

justifire

Shut up and squat !!

Zojuist mijn nieuwe Samsung 930BF aangesloten op mijn 7800GTX, op de DVI aansluiting met de bijgeleverde samsung kabel.
Nu kan hij geen signaal vinden ?
Sluit ik hem echter aan met DVI -> VGA adapter op de VGA aansluiting met VGA kabel, dan krijg ik wel beeld.
Nu zie ik dus wel dat er bij die adapter een dual DVI aansluiting op zit, zo ook op de 7800GTX.
Moet ik dan een Dual DVI-D kabel kopen? Werkt het dan wel?
En dan nog een vraagje, op die adapter en de GTX zit een soort kruisje (4 pinnetjes) om de buitenste pin, deze zit echter niet op de DVI aansluiting bij de syncmaster, moet ik daar dan nog rekening mee houden of geeft de VGA hier geen signaal door?
Misschien behoorlijke NOOB vragen, maar ik ben echt nieuw op TFT gebied en kon het verder nergens vinden.
Hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:43
Ik ga na aller waarschijnlijkheid morgen de Samsung 930BF halen. Maar twijfel nog tussen de BenQ FP937S+ qua gohsting heb ik het idee dat het weinig uitmaakt, maar het gaat me om de kleuren. Is zwart wel echt zwart. Hopelijk kan iemand me nog voor morgen overtuigen welk scherm ik moet nemen om Uiteindelijk speel ik er alleen games mee, en daarom moet zwart gewoon zwart zijn

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
steefje schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 20:54:
Ik ga na aller waarschijnlijkheid morgen de Samsung 930BF halen. Maar twijfel nog tussen de BenQ FP937S+ qua gohsting heb ik het idee dat het weinig uitmaakt, maar het gaat me om de kleuren. Is zwart wel echt zwart. Hopelijk kan iemand me nog voor morgen overtuigen welk scherm ik moet nemen om Uiteindelijk speel ik er alleen games mee, en daarom moet zwart gewoon zwart zijn
Lees m'n posts maar en trek je conclusie. Ik heb deze nu even te leen, maar ben er niet echt super over te spreken. Ik wilde eerst 2 930bf's halen, maar is toch maar goed dat ik deze nu eerst test. Denk dat het niet doorgaat.

Ik denk dat ik gewoon voor de Iiyama 22" CRT ga ofzo. Dan heb ik tenminste wel goed beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justifire schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 20:53:
Zojuist mijn nieuwe Samsung 930BF aangesloten op mijn 7800GTX, op de DVI aansluiting met de bijgeleverde samsung kabel.
Nu kan hij geen signaal vinden ?
Sluit ik hem echter aan met DVI -> VGA adapter op de VGA aansluiting met VGA kabel, dan krijg ik wel beeld.
Nu zie ik dus wel dat er bij die adapter een dual DVI aansluiting op zit, zo ook op de 7800GTX.
Moet ik dan een Dual DVI-D kabel kopen? Werkt het dan wel?
En dan nog een vraagje, op die adapter en de GTX zit een soort kruisje (4 pinnetjes) om de buitenste pin, deze zit echter niet op de DVI aansluiting bij de syncmaster, moet ik daar dan nog rekening mee houden of geeft de VGA hier geen signaal door?
Misschien behoorlijke NOOB vragen, maar ik ben echt nieuw op TFT gebied en kon het verder nergens vinden.
Hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
Kijk even in de OSD van je tft, en kijk of hij op analoog of digitaal staat. Als hij op analoog staat, dan moet je hem op digitaal zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:25

justifire

Shut up and squat !!

Zodra ik hem aanzet dan is hij aan het zoeken en zie ik een balkje dat om en om aangeeft : Analog / Digital / Analog / Digital etc
Met de VGA kabel pakt hij hem echter meteen (op Analog dus)
edit : Nu doet hij het gewoon :X
Was zeker laat gisteren :D

[ Voor 15% gewijzigd door justifire op 14-08-2005 22:42 ]

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
jwbagger schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 17:53:
Ik heb 'm gekocht bij 4launch.nl, omdat ze daar ook een pixelgarantie aanboden die ook 0 defecte pixels garandeerde. Er was wel een shop van een paar euro goedkoper, maar daar was de pixelgarantie niet geldig op subpixels ofzo (lekkere garantie dan). Niet de aller goedkoopste dus, maar wel een goeie shop, die ervaring heb ik nu wel :)

Om je een antwoord te kunnen geven over de traagheid van de monitor, heb ik eerst een spel moeten zoeken om te installeren... zo veel spellen speel ik dus, had niet eens wat klaarstaan ;)
Uiteindelijk NFS:U geinstalleerd en eventjes gespeeld. Op native resolutie heb ik me het meest geergerd aan de framerate die m'n videokaart uitspuugde, want dat was te knipperig om ook maar iets van ghosting te kunnen merken. Uiteindelijk bleek 640x480 nog enigszins speelbaar wat framerate betreft. Ghosting is vrij duidelijk te zien, objecten die snel bewegen zijn simpelweg niet scherp. Voor mij niet echt een probleem (al helemaal bij een game als NFS:U geeft wat ghosting niet natuurlijk), maar als je gedurende langere tijd een fps op serieus niveau wilt spelen, zul je aan deze monitor geen goeie hebben. Voor de occasional (of zoals ik: véry occasional) gamer is het echter naar mijn mening best goed te doen, en kun je dit best voor lief nemen. Ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat jouw hoofddoel van de monitor wordt :)
Ik weet trouwens niet of ghosting op native resolutie misschien minder zou kunnen zijn, dan op een interpolated 640x480 mode... want dat heb ik dus niet kunnen testen omdat m'n videokaart een klein beetje aan de trage kant is ;)
Zoals ik al zei speel ik ook hast nooit een spel. De enige spellen die ik wel eens speel zijn COD, Warcraft 3 en Generals. Daarvan is eigenlijk alleen de eerste een beetje van niveau (maar ook niet echt geweldig). Maar ik speel gemiddelde maar 1 x per week een spelletje als het niet minder is.
Maar goed, ik wil wel een monitor die het aankan. Nu heb ik een 15 "iiyama die ook 25 ms heeft en ik kan niet echt iets merken van ghosting (en als het er al is stoor ik me er niet echt aan). Wel heb ik soms dat als ik bijv in COD dood ga het onderste beeld ff zwart wordt, maar ik neem aan dat dat een foutje in het spel is en niks met de weergave van het scherm heeft te maken.

Zit er trouwens ook verschil in helderheid tussen de nieuwe en de oude versie? Ik heb namlijk nu 300 en vind dat wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
Ik was trouwens van plan de nieuwe 19"naast mijn oude 15" te zetten. Ik hoorde alleen verhalen dat dat wel irritant was omdat je dan op de een een andere resolutie had dan op de andere. Voor de rest past het design ook niet bij elkaar en de vormen zijn ook anders.. Weegt dat op tegen het gemak van wat extar ruimte (zet ik dan dingen op die ik toch niet zo veel gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
justifire schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 21:23:
Zodra ik hem aanzet dan is hij aan het zoeken en zie ik een balkje dat om en om aangeeft : Analog / Digital / Analog / Digital etc
Met de VGA kabel pakt hij hem echter meteen (op Analog dus)
Net andere forceware drivers geïnstalleerd en kreeg hetzelfde probleem. In dos krijg je gewoon geen beeld met dat DVI gebeuren. In het begin heb ik in dos wel beeld gehad, maar daarna nooit meer. Pas toen ik in windows zelf was kreeg ik beeld. Na nieuwe forceware drivers was de videokaart nog niet geinstalleerd, die was eerst uninstalled. Dus daarom kreeg ik ook geen beeld meer in windows. Daar zit je dan met je TFT.

Ik heb na 1 dag al een hekel aan TFT gekregen.

En dan nog zoiets. die 930BF moet een game scherm zijn. Draait op 1280*1024, knappe jongen die constant een nieuwe videokaart koopt zodat hij het spel in 1280 kan spelen. Ik denk dat ik maar lekker voor zo'n ouderwets schermpje van iiyama ga, die 22" crt's kunnen tenminste alles goed aan, nergens gezeik mee. Ok, er zit een dikke toeter achterop, boeiend, bureau is groot genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

benchMarc schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 22:48:
[...]
Ik heb na 1 dag al een hekel aan TFT gekregen.
en je weet zeker dat je niet al bevooroordeeld bent begonnen met je tft-experience? Bij zo enorm veel tevreden TFT-gamers denk ik niet dat je het aan het alle TFT's moet twijfelen...
Maargoed, gelukkig is iedereen helemaal vrij om een monitor naar zijn eigen smaak te kiezen :) En wens ik je ook veel plezier met een crt :) Maar om heel het tft-gebeuren gelijk te verafschuwen... dat lijkt me nou niet, nee :) elke monitor heeft z'n voor- en z'n nadelen. Ligt een beetje aan je eisenpakket, en je verwachtingen natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
jwbagger schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 23:10:
[...]

en je weet zeker dat je niet al bevooroordeeld bent begonnen met je tft-experience? Bij zo enorm veel tevreden TFT-gamers denk ik niet dat je het aan het alle TFT's moet twijfelen...
Maargoed, gelukkig is iedereen helemaal vrij om een monitor naar zijn eigen smaak te kiezen :) En wens ik je ook veel plezier met een crt :) Maar om heel het tft-gebeuren gelijk te verafschuwen... dat lijkt me nou niet, nee :) elke monitor heeft z'n voor- en z'n nadelen. Ligt een beetje aan je eisenpakket, en je verwachtingen natuurlijk....
Ik heb inmiddels al veel TFT schermen gezien, maar geeneen kan alles wat een goede CRT ook kan. Het begint al bij een fixed resolution. Welke gamer kan het zich veroorloven om constant alle games in 1280 te draaien? Wat moet je over een half jaar als je spel niet meer in 1280 draait? Naar 1024 gaan en met lelijke stinkgraphics spelen?

Bij tft's is het steeds òf het een òf het ander. Bij games moet je weer zorgen dat je geen ghosting hebt, bij movies heb je weer andere dingen nodig, en als een tft scherm van 400 euro niet eens diepzwart kan weergeven, dan vind ik dat al bagger. Mijn 7 jaar oude crt wat hier staat geeft nog betere kleuren weer.

Leuk dat zo'n schermpje plat is, maar het moet wel meer functionaliteit kunnen bieden tov een crt scherm dan alleen de ruimte en uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 09:05
Daar gaaaaaan we weeeeer...

-100% perfect scherp
-rustiger beeld op de ogen
-veel minder stroomverbruik
-minder stank/warmte
-geen straling (straling kan niet gezond zijn)
-geen last van trillend/vervormd beeld door speakers etc in de buurt (toch?)
-er zit niet zo'n groot magnetisch veld omheen (kan niet gezond zijn)
-stijlvol
-neemt minder ruimte in

Momenteel heb ik nog 'n 22" iiyama CRT, maar die gaat in Vraag & Aanbod zodra ik een TFT heb. Ik ben echt toe aan iets anders.
Als je PC 1280x1024 niet aankan met de nieuwste games, moet je oudere games gaan spelen, en niet het nieuwste van het nieuwste. Die bewaar je dan gewoon voor na een upgrade, of je laat ze weergeven op 1024x768 met zwarte randen ernaast. Ik zie het probleem niet zo. Zeker met een 7800GTX zal het lang duren voordat je gfx kaart een bottleneck gaat vormen, vooralsnog is er een top PC en heel wat beeldverbeterende functies nodig om het maximale eruit te halen. Je kan met zo'n kaart volgens mij best lang 1280 draaien zonder performance verlies. Sterker nog....

Mijn PC is een 1900+ met Geforce 4, en ik haat het nogsteeds om games te draaien op een resolutie lager dan 1280x1024. Ik speel dus de games niet eens, die mijn PC niet aankan op 1280 en minstens medium detail. Die games bewaar ik gewoon voor later. Dus of ik dan een CRT of TFT hebt maakt niet uit. Ja mijn CRT kan 1024 mooier draaien maar die reso gebruik ik toch niet. Ik heb nogsteeds plezier met games, het hoeft niet per sé het nieuwste van het nieuwste te zijn, er zijn genoeg leuke games. Momenteel met Monkey Island 3 bezig. :) (En dan toch 4 ook maar es uitspelen hé!) Dit is een extreem voorbeeld, maar zo erg is het niet om de scene te trailen, dat wil zeggen, een jaar (of zelfs meer) achter te lopen op de ontwikkelingen - je kan je games dan spotgoedkoop krijgen, dat geldt ook voor hardware. Je kan genoeg lol hebben door oude games uit de kast te trekken, of games te proberen die je gemist hebt.
Als ik over een maandje ongeveer heb geüpgrade, ga ik Doom 3 en HL2 opnieuw spelen (die ik, toegegeven, wel op 1024 heb gespeeld - de eerste tot de helft gespeeld ofzo), plus een hele reeks titels die ik nog heb liggen. (X2: The threat bijv., waar ik een terminale bug heb met mijn huidige config) Wat kan mij het nou schelen dat ik het later te zien krijg in volle glorie, dan anderen? Ik zal er dubbel van genieten, en in de eerste maanden zal mijn nieuwe videokaart al ten volle zijn benut, in plaats van dat ik op titels ga zitten wachten die nog moeten uitkomen. Het nadeel? Dit jaar nog komt X3: Reunion alweer uit, en ben ik nog niet klaar met X2. :)

Je kunt je afvragen hoe leuk het spelen van nieuwe games is, als je PC het niet kan draaien op 1280x1024 zonder beeldverbeterende functies + omlaag gedraaide detail settings. En dat probleem heb je ook op een CRT, zeker op een 22" omdat kartels dan meer opvallen.

* Roenie1 begint steeds meer te denken aan de P19-2.

[ Voor 83% gewijzigd door Roenie1 op 15-08-2005 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:26

13art

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 09:19:
[...]

ey die van mij is ook al in Nederland (nog maar 80km hier vandaan) dus mijne krijg ik ook maandag,
ff kijke wie em eerder heeft:P
Haha ja kunnen we doen, ik heb alleen niet veel tijd om hem uit te proberen dan, als dpd geweest is ga ik namelijk meteen weg naar mn vriendin, dus kan ik er nog niet veel over zegggen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:11

n00bs

Het is weer Zomer!

benchMarc schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 23:19:
[...]
Ik heb inmiddels al veel TFT schermen gezien, maar geeneen kan alles wat een goede CRT ook kan. Het begint al bij een fixed resolution. Welke gamer kan het zich veroorloven om constant alle games in 1280 te draaien? Wat moet je over een half jaar als je spel niet meer in 1280 draait? Naar 1024 gaan en met lelijke stinkgraphics spelen?

Bij tft's is het steeds òf het een òf het ander. Bij games moet je weer zorgen dat je geen ghosting hebt, bij movies heb je weer andere dingen nodig, en als een tft scherm van 400 euro niet eens diepzwart kan weergeven, dan vind ik dat al bagger. Mijn 7 jaar oude crt wat hier staat geeft nog betere kleuren weer.

Leuk dat zo'n schermpje plat is, maar het moet wel meer functionaliteit kunnen bieden tov een crt scherm dan alleen de ruimte en uitstraling.
Onzin je kan gewoon in een lagere resolutie spelen, en daarbij kan je kiezen tussen interpolatie wat van mindere kwaliteit is dan op een CRT of je kiest voor zwarte balken.
Voordeel van een TFT is dat deze groter van oppervlak is, CRT 19" = 18" viewable, 1 inch minder dan op een TFT, dus dan maken die zwarte balken geen ruk uit.
Dus argument nr1 gaat niet op

VROEGAH was het zo ja dat een TFT OF het 1 OF het andere was waar deze in uit blonk, TEGENWOORDIG hebben we overdrived PVA en MVA panelen die op ALLE punten uitblinken.
dus argument nr 2 ontkracht

Betere kleuren: tja wat zijn dat volgens jou? beter? wat jij mooier vindt zeker :X
Er bestaat wel iets als natuurgetrouwe kleuren en inderdaad de oude TFT's voornamelikj TN panelen waren in het begin niet goed in staat om natuurgetrouwe kleuren weer te geven, TEGENWOORDIG is zowat elke TFT in staat om meer natuurgetrouwe kleuren weer te geven dan de gemiddelde CRT.
Daarnaast, stelt bijna elke gebruiker niet goed zijn CRT in, dit begint al bij de warmte van het scherm, waardoor ook zeker niet te spreken is van "betere kleuren"
argument nr 3 ontkracht

Functionaliteit? een TFT is dus echt wel meer veel zijdig dan een CRT, zie o.a. extra muur ophanging, USB aansluitingen, speakertjes etc. dus ALWEER kom je met loos geblaat
argument nr 4 ontkracht

Dan nog de rest van de voordelen van een TFT:
- lichter van gewicht
- compacter
- makkelijker verplaatsbaar/vervoerbaar

- verbruikt veel minder energie
- produceert minder warmte

- minder stressvol voor je ogen
- scherper beeld

Rest 1 nadeel:
"meer" ghosting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
n00bs schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 02:44:

Voordeel van een TFT is dat deze groter van oppervlak is, CRT 19" = 18" viewable, 1 inch minder dan op een TFT, dus dan maken die zwarte balken geen ruk uit.
Niet helemaal eerlijk, een TFT is ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Dat is waar, de aanschafprijs ligt hoger... maar als je scherm veel aanstaat in een jaar, heb je de meerprijs na 1 jaar er wel uit qua energie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 01:51
[...]

Onzin je kan gewoon in een lagere resolutie spelen, en daarbij kan je kiezen tussen interpolatie wat van mindere kwaliteit is dan op een CRT of je kiest voor zwarte balken.

VROEGAH was het zo ja dat een TFT OF het 1 OF het andere was waar deze in uit blonk, TEGENWOORDIG hebben we overdrived PVA en MVA panelen die op ALLE punten uitblinken.
dus argument nr 2 ontkracht

Betere kleuren: tja wat zijn dat volgens jou? beter? wat jij mooier vindt zeker :X
Er bestaat wel iets als natuurgetrouwe kleuren en inderdaad de oude TFT's voornamelikj TN panelen waren in het begin niet goed in staat om natuurgetrouwe kleuren weer te geven, TEGENWOORDIG is zowat elke TFT in staat om meer natuurgetrouwe kleuren weer te geven dan de gemiddelde CRT.
Daarnaast, stelt bijna elke gebruiker niet goed zijn CRT in, dit begint al bij de warmte van het scherm, waardoor ook zeker niet te spreken is van "betere kleuren"
argument nr 3 ontkracht

Functionaliteit? een TFT is dus echt wel meer veel zijdig dan een CRT, zie o.a. extra muur ophanging, USB aansluitingen, speakertjes etc. dus ALWEER kom je met loos geblaat
argument nr 4 ontkracht

Dan nog de rest van de voordelen van een TFT:
- lichter van gewicht
- compacter
- makkelijker verplaatsbaar/vervoerbaar

- verbruikt veel minder energie
- produceert minder warmte

- minder stressvol voor je ogen
- scherper beeld

Rest 1 nadeel:
"meer" ghosting
Met die nieuwe 4ms schermen gaat dat ene nadeel ook niet meer op volgens mij.. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Die overgang van 4ms is niet bij elke kleurovergang dus je hebt altijd nog behoorlijke uitschieters naar boven... en de ene persoon is meer gevoelig voor ghosting dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Ach ja wat maakt het uit, als hij blijer is met een crt, wat kan ons dat dan boeien??? Ieder zo zijn ding. Kan je vergelijken met mensen die blijven zweren bij pen en papier en totaal niet aan de e-mail willen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
n00bs schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 02:59:
Dat is waar, de aanschafprijs ligt hoger... maar als je scherm veel aanstaat in een jaar, heb je de meerprijs na 1 jaar er wel uit qua energie ;)
Dat voordeel had je al apart genoemd, het is het een of het ander hé. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Ey, zie net dat het scherm in Ede was aangekomen en nu weg is voor levering :D:D:D Mijn dag kan niet meer stuk, tenzij er wat mis is met de monitor natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DjWannaB2002 schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 08:09:
Ey, zie net dat het scherm in Ede was aangekomen en nu weg is voor levering :D:D:D Mijn dag kan niet meer stuk, tenzij er wat mis is met de monitor natuurlijk....
Ey k heb me scherm al binne :P was vanochtend al in ede en kwam hier om 9 uur aan
ben er echt blij mee, hijs heel mooi :) mja k ga em maar es ff teste :Y) .
Hij heeft btw helemaal gen dode pixel of andere mankementen

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
En de Viewsonic Vp191b is binnen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24
Ik neem aan dat dit gewoon een gezonde discussie is ? niets is bedoelt als flames of wat dan ook :P gewoon puur een vergelijking tussen de crt technieken en die van tft
Ik denk dat benchMarc toch wel ergens gelijk heeft jammergenoeg.
Het probleem voor de meeste echte gamers is ook gewoon het verschil tussen resoluties Diablo 2 speel je in 800*600 nieuwe fps games 1200*1000 of zelfs 1600*1200 ja ik rond ze lekker af :P
Persoonlijk was ik van plan om een 930BF aan te schaffen maar ik hoor van zo veel mensen dat zwart gewoon geen zwart is, het klopt meeste games die je speelt zijn redelijk belicht en speel je in 1280*1024 dus Perfect voor een tft monitor maar ik wil me niet zorgen maken of een game wel optimaal speelbaar is ja of nee. Ik wil gewoon een game opstarten en welke resolutie tussen 800x600 of 2000x1500 en dan ook gewoon optimaal beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joni
  • Niet online
[...]

En wat nou als je in een hogere resolutie wilt gamen? Iemand zij eerder dat een 7800GTX voorlopig krachtig genoeg is om games op 1280x1024 te spelen, maar met een 7800GTX wil je in de huidige games toch meer? Ik heb een 7800GTX en ik speel games nu op 1600x1200 en dat ziet er in bijvoorbeeld BF2 toch een stuk mooier uit dan op 1280x1024. Ik vind het jammer dat BF2 er als ik straks eventueel een TFT heb minder mooi uitziet.

Overigens ondersteunt niet elk spel 1280x1024. Om weer even het voorbeeld van BF2 aan te halen: als je BF2 op 1280x1024 wilt spelen wordt het beeld uitgerelkt. Niet veel, maar het is wel merkbaar.

En ik koop natuurlijk geen monitor van 500-600 euro (970P heb ik op het oog) om met zwarte balken te gamen. Ik moet er niet aan denken. :)

Dus de native / maximale resolutie van een TFT is wel een nadeel.
argument nr 4 ontkracht
Wat je met USB aansluitingen en speakertjes op een monitor moet is mij een raadsel, maar ze zitten ook gewoon op mijn huidige CRT (Iiyama HM903DTA).

Ondanks de nadelen van een TFT monitor ten opzichte van een CRT monitor ben ik heel erg aan het twijfelen. Ik heb op een andere computer een 17" CRT en die vind ik te klein. Ik wacht denk ik op de 970P en maak dan een keuze, 970P of HM903DTB. Over de native / maximale resolutie van TFT's moet ik mij dan maar heen zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Joni op 15-08-2005 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Wat een verademing deze viewsonic vergeleken met de Xerox. Waar ik bij de xerox dus echt super veel last had van ghosting bij het spelen van ET heb ik daar hier met de Viewsonic dus totaal geen last van. Dat wil zeggen niet dat het me nu in die korte tijd spelen is opgevallen.

Backlight leakage??? Tja zal er misschein wel zijn maar niet in dusdanige mate dat het mij irriteert. Verder ook geen enkele dode pixel waar kunnen nemen.

Heb geen drivers geinstalleerd die met de monitor mee kwamen omdat anders de refreshrate niet op 75 Hz gezet kon worden.

Ik ben in ieder geval dik tevreden met mijn scherm en kan niet anders zeggen dan dat ik erg blij ben dat ik de xerox heb verkocht en deze ervoor in de plaats heb genomen. Verder ziet het er zoals al wel bekend gewoon goed en stevig uit. Kleuren zien er mooi uit, beeld is haarscherp, bediening van het menu van het scherm is ook vrij simpel.

De helderheid is ook dik in orde. Heb het contrast staat nu op de helft en de brightness heb ik ook iets je terug gezet (75-80%). Verder heb ik eigenlijk nog niet echt met de instellingen gerommeld.

Is er trouwens iets van de 'perfecte' instelling bekend van dit scherm?

Kort samengevat, Viewsonic heeft er weer een tevreden klant bij.

Het is geen uitgebreide review van het scherm, maar het is al zo vaak gedaan denk ik dat dat ook niet meer hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Over CRT vs. TFT: Jullie kunnen TFT's zoveel verdedigen als je wilt en grotendeels klopt het ook wel, maar BenchMark heeft gewoon gelijk als hij bedoelt; voor een TFT die bijna net zo diep zwart kan weergeven als CRT's + bijna geen ghosting vertoont (bijv. een 193P+ die de pijnbank goed doorkomt) betaal je nog steeds veel meer.
Het is geen uitgebreide review van het scherm, maar het is al zo vaak gedaan denk ik dat dat ook niet meer hoeft.
Klopt, de VP191b heeft alle records gebroken kwa aantal eigenaren/userreviews in het 19" topic :)

[ Voor 177% gewijzigd door Yokozuna op 15-08-2005 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
Ik quote uit de door Yoko gelinkte thread:
Tis algemeen bekend dat er een grote groep mensen is die hoofdpijn krijgt na langdurig kijken naar TFT...
Graag zou ik van mensen die dit hebben (of als je zo iemand kent) willen weten waar dit door komt? Is dat puur de scherpte, of juist de brightness? Of is er zelfs ook bij TFT een bepaalde onrust in het beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ik heb geen flauw idee, misschien is het een soort allergie, want ook na de helderheid teruggeschroeft te hebben kregen mensen nog koppijn. Enkele delen terug kwamen hier een aantal mensen mee. Dat er een "grote groep" is, heb ik nog niet ondervonden (niet in dit topic en niet IRL).

[ Voor 9% gewijzigd door Yokozuna op 15-08-2005 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmzz ik begin steeds meer te twijfelen om van mijn crt naar tft over te stappen.
Wilde een Samsung 930BF kopen maar ja sommige zijn er niet helemaal tevreden over......
Nu weer hoofdpijn....
Is het wel wijs om een TFT te nemen ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Joni>

Als jij een 7800GT hebt en hoger dan 1280x1024 wilt gamen met alle eye candy aan, zal je zelfs met die kaart met de nieuwste games niet echt erg soepel gamen. Nou weet ik dat velen al beweren dat hun games lekker soepel lopen terwijl ze maar 30fps avg. hebben en frame drops naar 8 en uitschieters richting de 60... maar voor mij loopt een game pas echt vloeiend wanneer ik nooit lagere frame drops krijg dan rond de 40fps en een avg. van 60fps haal. En dit haal je echt niet met je hedendaagse computer met een dikke grafische kaart bij de aller nieuwste games met alle eye candy aan. (natuurlijk redt je dit wel met UT2004 etc maar dit zijn oude games waar ik niet op doel).
Verder voegt het weinig waarde toe om op een hogere resolutie te gaan gamen op zo een relatief klein opp. imho, alles wordt te klein.

Maar goed smaken verschillen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Nou... mijn ViewSonic is ook binnen :)

Echt, wát een verschil met mijn vorige TFT, een Medion 6155AN (ja, van de Aldi ja :P). Bewegingen gaan veel vloeiender en de kleuren zijn zóveel mooier, scherper en duidelijker. Ik zie nu kleuren op GoT die ik hiervoor gewoon nooit heb gezien :D

Superschermpje dit, het is een investering maar het is het dubbel en dwars waard geweest (en dat zeg ik na ongeveer 10 minuten ;)). Zometeen maar even gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MentalMatthew
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 19:31
Hmmm...

Kathrin zit me net te vertellen dat de Viewsonic VP191B de status 'End of Life''heeft,
en dat ze wacht op een nieuwe VP191. Ze weet alleen nog niet wanneer deze geleverd kunnen gaan
worden.

EDIT: Waarschijnlijk zal er in de nieuwe VP191, een AU Optronics M190EG01 V0
paneel zitten lijkt mij dan...

[ Voor 34% gewijzigd door MentalMatthew op 15-08-2005 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is erg lastig kiezen als je niet je spaarrekening wil plunderen.

De 930BF lijkt me wel wat, ben wel benieuwd hoe erg dat "niet zo diep zwart" is

Fujitsu-Siemens C19-4 - blijkbaar niet verkrijgbaar en niet veel rieviews van.

Belinea 101920 - blijkbaar nu aleen nog maar met 20 ms panel verkrijgbaar. Ik snap echt niet dat een fabrikant een andere monitor uitbrengt met hetzelfde typenummer.
Krijgen we weer van die Xerox onzekerheden van :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
MentalMatthew schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 14:36:
Hmmm...

Kathrin zit me net te vertellen dat de Viewsonic VP191B de status 'End of Life''heeft,
en dat ze wacht op een nieuwe VP191. Ze weet alleen nog niet wanneer deze geleverd kunnen gaan
worden.

Wat moet ik hier van geloven?

Bij de VP191S staat dat er in week 32/33 weer een nieuwe lading verwacht wordt.
Dit is dezelfde monitor alleen dan met een ander gekleurd randje...
Volgens mij is het idd dezelfde monitor alleen met een andere kleur rand. Maar de specs zijn hetzelfde.

Ben zelf blij dat ik net op tijd ben geweest met het bestellen van het scherm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjieB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09-2024
DjWannaB2002 schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 15:01:
[...]

Volgens mij is het idd dezelfde monitor alleen met een andere kleur rand. Maar de specs zijn hetzelfde.

Ben zelf blij dat ik net op tijd ben geweest met het bestellen van het scherm :)
S = Silver
B = Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Dat bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Heb na lang twijfelen uiteindelijk de BenQ FP 937s+ gekocht.Ik vind die overdrive schermen die nu goed geschikt zijn om te gamen te duur. Daarom mijn keuze. En ik moet zeggen tot op heden geen last van ghosting gehad.(CS:S, GTA SA, FEAR) Alleen Battlefield kan ik niet testen want hij wil de game niet meer opstarten sinds ik dit scherm heb aangesloten. Dit deed hij eerst ook met CS:S omdat ik de reso te hoog had ingesteld. Mijn scherm draait op 1280*1024 een reso die BT2 niet ondersteunt. Zou het hier mee te maken kunnen hebben??

Mocht er nog behoefte zijn om een userreview te schrijven dan houd ik mij aanbevolen

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

steefje schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 17:09:
Heb na lang twijfelen uiteindelijk de BenQ FP 937s+ gekocht.Ik vind die overdrive schermen die nu goed geschikt zijn om te gamen te duur. Daarom mijn keuze. En ik moet zeggen tot op heden geen last van ghosting gehad.(CS:S, GTA SA, FEAR) Alleen Battlefield kan ik niet testen want hij wil de game niet meer opstarten sinds ik dit scherm heb aangesloten. Dit deed hij eerst ook met CS:S omdat ik de reso te hoog had ingesteld. Mijn scherm draait op 1280*1024 een reso die BT2 niet ondersteunt. Zou het hier mee te maken kunnen hebben??

Mocht er nog behoefte zijn om een userreview te schrijven dan houd ik mij aanbevolen
Kan, BF doet standaard 1280x960
Je kan BF2 met een commandline opstarten en dan doet hij wel 1280x1024 (zoek maar ff in google, ik heb het op nvnews gevonden in het forum)
Ook FEAR kan 1280x1024, er wordt een config gemaakt ergens in docu's en settings op je hd, gewoon 960 in 1024 etc...

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
message removed: redundant post. :)

Edit:
Ah neeeeeeeee, ik bedenk me net dat mijn all-time favorite game, system shock 2, niet op 1280x1024 kan draaien... (1024 max). <slow motion sterf scéne>. En ik ben 'm nog wel aan het modden.

Ik denk wel dat we ervanuit kunnen gaan dat óók de developers inmiddels wel door krijgen dat 1280x1024 op veel TFT monitoren wordt en zal worden gebruikt. Ik maak me voor de toekomst wat dat betreft niet zoveel zorgen.

[ Voor 215% gewijzigd door Roenie1 op 15-08-2005 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:55

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Roenie1 schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 12:51:
Ik quote uit de door Yoko gelinkte thread:

[...]

Graag zou ik van mensen die dit hebben (of als je zo iemand kent) willen weten waar dit door komt? Is dat puur de scherpte, of juist de brightness? Of is er zelfs ook bij TFT een bepaalde onrust in het beeld?
Ik ken niemand met die klachten, maar als je de techniek achter een CRT/TFT bekijkt kan je zelf een conclusie trekken.

Een CRT 'ververst' het beeld van boven naar beneden. Je ogen registreren dit, maar zelf zal je hier boven XXhz weinig van merken. Voor persoon X is dat al bij 72hz, voor de persoon Y is dat pas bij 100Hz+.

Een TFT kent dit hele verhaal niet, aangezien het beeld ververst per pixel. Het scherm ververst dus niet van boven naar beneden. Uit praktijk is gebleken dat dit dus gewoon veel rustiger aanvoelt voor de gebruiker.

CRT Vs TFT.

TFT is zeker nog niet perfect en het is persoonlijk hoe zwaar je een nadeel/voordeel weegt in het totaal plaatje. Aangezien ik toch een redelijke tijd achter de pc doorbreng (school (verslagen typen enzo), gamen, etc) en ik mijn ogen wil sparen is een TFT toch zeker in het voordeel. Tel daarbij op dat het beeld duidelijk scherper is, was voor mij de keuze makkelijk. Ik dacht dat een CRT een reactiesnelheid heeft van 4ms, waar veel TFT's al tegenwoordig aan zitten. Daarnaast is het niet alleen de reactiesnelheid die meeweegt in het totaal plaatje van ghosting.

Voor kleuren-echtheid ben ik het eens dat een CRT duidelijk aan de top staat, al verwacht ik dat dat binnen een jaartje wel zal veranderen. Op CRT gebied wordt al steeds minder geinvesteerd en op TFT gebied juist steeds meer :)

[ Voor 9% gewijzigd door We Are Borg op 15-08-2005 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• girlgamer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-08 13:26
steefje schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 17:09:

Hoe zijn bij jouw de kleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
girlgamer schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 18:35:
[...]

Hoe zijn bij jouw de kleuren?
Ik vind de kleuren er mooi uit zien. Ik was zeer sceptisch maar ben zeer tevreden tot nu toe. Zwart oogde voor mij gewoon zwart. Enige nadeel wat ik zie is dat dit scherm backlightlakage heeft. Je ziet t normaal niet, maar als ik windows opstart valt t goed op.

Heeft iemand een suggestie voor mijn BF2 probleem. Heb net al mijn drivers en BF2 opniew installed. Maar ook dit bracht geen soelaas. Ik snap er werkelijk niets van aangezien mijn overige spellen gewoon werken. :(

Edit: oplossing eindelijk gevonden. In de config files staan nog de oude waarde van mijn vorige scherm die op 85hz draaiden. Aangezien dit niet gaat lukken bij een tft klapt het spel dus terug naar windows. Raar dat de overige spellen het wel doen, maar goed. Mocht iemand hier problemen meehebben, kan je het altijd aan mij vragen

[ Voor 21% gewijzigd door steefje op 15-08-2005 23:12 ]

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DA_MELKMAN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07-2024
Hoi!

Ik volg dit topic al een poosje want ik zit ook na te denken over de aanschaf van een 19" TFT.
Het scherm zal voornamelijk gebruikt worden om 3d shooters op te spelen en films op te kijken.
Nu zat ik net op inkoopacties.net te kijken, en stuitte ik op een Dell 24 inch TFT, voor 910 euro. (Wijs me er niet meteen op dat deze reply in het ultieme 24" TFT topic oid hoort aub..) Het is een hoop geld, maar dan heb je wel wat..
Nu is m'n vraag: De resolutie van het scherm is 1920*1200. Is het dan zo dat als je op 1280*1024 of 1600*1200 wilt gaan gamen het er dan ook niet uitziet? Want ik denk niet dat m'n X800XT de nieuwste games aankan op 1920*1200.
Is het uberhaupt wel verstandig om zo'n scherm aan te schaffen om te gamen? Voor films lijkt het me iig wel relaxed :)
Is het dus verstandiger om een goed 19" tft te kopen, of voor de hierboven genoemde 24" te gaan? Het geld heb ik er wel voor over, en het verschil met de nieuwste 19" TFT's (zoals de Samsung 193P+, wanneer die uitkomt) vind ik niet supergroot..
Wat zeggen jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Laatst online: 18-09 01:51
We Are Borg schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 17:42:
[...]

Ik ken niemand met die klachten, maar als je de techniek achter een CRT/TFT bekijkt kan je zelf een conclusie trekken.

Een CRT 'ververst' het beeld van boven naar beneden. Je ogen registreren dit, maar zelf zal je hier boven XXhz weinig van merken. Voor persoon X is dat al bij 72hz, voor de persoon Y is dat pas bij 100Hz+.

Een TFT kent dit hele verhaal niet, aangezien het beeld ververst per pixel. Het scherm ververst dus niet van boven naar beneden. Uit praktijk is gebleken dat dit dus gewoon veel rustiger aanvoelt voor de gebruiker.
Betekent dit dan ook dat een TFT geen last meer heeft van tearing als je vsync niet gebruikt in games? Want dat is dus een issue voor mij als ik over wil stappen op een TFT.. De refreshrate van TFT's is zo laag dat met vsync de fps wel eens teveel kan zakken, en ik vind tearing zeer irritant in games.. Veel games gebruiken geen triple buffering waardoor vsync afentoe je fps halveert, en als je dan dus met 60 of 75 Hz speelt op een TFT hou je wel erg weinig fps over..

Is er hier iemand die b.v. de Samsung 930BF heeft, en CS:S, BF2 en/of UT2004 speelt? Kan diegene mij/ons vertellen hoe het zit met tearing etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
Ik weet niet waarom (iemand vult me wel aan, hoop ik), maar als je met een TFT gaat gamen wil je vsync aan hebben, dat heb ik in menig review gelezen. Wat er gebeurt als je het uitzet is mij ontschoten...maar fijn is het alvast niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Roenie1 op 15-08-2005 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Over dat zwart geen zwart is bij een Samsung 930BF... Je kunt me een zeikerd noemen, maar als ik Thief 3 speel, wat een behoorlijk donker spel is, en de donkere vlakken die zwart horen te zijn, zijn opeens blauwig-zwart, dan verziekt dit een game nogal voor mij. Zoals ik al zei, mijn 7 of 8 jaar oud 17" CRT scherm van een el cheapo merk geeft betere kleuren weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
MentalMatthew schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 14:36:
EDIT: Waarschijnlijk zal er in de nieuwe VP191, een AU Optronics M190EG01 V0
paneel zitten lijkt mij dan...
Ah, dat is wel een belangrijk bericht. Dit lijkt misschien te bevestigen dat er binnenkort echt een verbeterd overdrive MVA panel van AUOptronics aankomt (1000:1 contrast, hopelijk ook minder backlight leakage).
Zoals ik al zei, mijn 7 of 8 jaar oud 17" CRT scherm van een el cheapo merk geeft betere kleuren weer.
Dan blijf je toch op je CRT gamen? Als jij daar tevreden mee bent en geen zin hebt 460 euro te besteden, prima.
Een TFT geeft gewoon een perfect digitaal beeld weer, perfect kwa geometrie, perfect vierkante pixels (kijk eens bij een CRT van dichtbij, dan zie je wat een zooitje het eigenlijk is) perfect scherp. CRT's mogen dan soms nog wat dieper zwart en wat minder ghosting weergeven en wat goedkoper zijn, voor de rest zijn ze afgeschreven :) Ik heb hier nu al 5 keer iets van "Ik zag details die ik voorheen nieteens zag op m'n CRT, terwijl die naar mijn mening ook vrij scherp beeld weergaf" gelezen, ik heb dat zelf niet ondervonden, maar het zegt toch wel wat.

Volgens mij willen videokaart fabrikanten heel graag de VGA uitgang weglaten, hoeft er geen RAMDAC meer op de videokaart, alles bij elkaar scheelt ze dat misschien weer 15 euro productiekosten. Maarja, afzet is belangrijker ej.

[ Voor 95% gewijzigd door Yokozuna op 15-08-2005 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stonefox
  • Laatst online: 06-09 15:01
DjWannaB2002 schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 11:42:
....
Is er trouwens iets van de 'perfecte' instelling bekend van dit scherm?
....
Op Prad.de (dus in 't Duits) zijn wat instellingen gepost voor de VP191: http://www.prad.de/board/thread.php?postid=173057#post173057
Maar even verderop wordt vermeld dat deze instellingen bij een andere grafische kaart of dezelfde grafische kaart maar andere drivers weer anders uit kunnen pakken.

[ Voor 4% gewijzigd door stonefox op 15-08-2005 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joni
  • Niet online
Ik ben het helemaal met je eens dat een game pas vloeiend speelt als je geen framedrops krijgt onder de 40 fps. Dat is dan ook een grens die ik aanhoud als een resolutie en detail settings kies. BF2 voldoet hier op 1600x1200 met alles op High en 2x aa (soms net) aan en dat is toch een nieuwe game. Maar als ik naar F.E.A.R. kijk dan zal dat in de toekomstige games inderdaad niet meer mogelijk zijn.

Maar, het gaat mij zeker niet allleen om de nieuwste games. Ook oudere games wil ik zo mooi mogelijk kunnen spelen.

En of op een relatief hoge resolutie gamen veel waarde toevoegt; het ziet er mooier uit en is inderdaad kleiner. Maar goed, smaken verschillen inderdaad en deze discussie is vast al heel vaak gevoerd, dus ik houd er wel over op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Net even een potje UT gedaan nog :) UT classic. Als ex-hardcore UT gamer kan ik zeggen dat ik niks van ghosting heb gemerkt. Perfect speelbaar en ik kan het niet onderscheiden van een CRT qua snelheid. Ook met GTA:SA nergens last van, of met andere games. Mij lijkt het zinloos als ze nog lager proberen te gaan met de reactietijd, aangezien zo'n snelle game als UT gewoon speelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Ben nog iets tegen gekomen, weet niet of dit aan het type scherm ligt of aan dit scherm zelf.
Als ik bijv deze topic in got heb in IE, en ik pak het venster op en versleep het in rondjes, redelijk rustig, dan krijg ik ghosting bij de letters, een witte zelfde rij letters vliegt er dan achteraan.

Meer mensen die dit hebben bij de 930BF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double__D
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 01:34
Na het lezen van allemaal reacties over zwart, kleur i.h.a., koppijn, ghosting, vind ik het dan toch maar eens tijd voor een bescheiden mening van iemand die nu een weekje een 930BF heeft... en voorlopig nog geen enkele spijt heeft! :)

Ik gebruik deze monitor in een dual-monitor opstelling met een IIyama VMPro 450 CRT op een 9600 XT. Ik gebruik hem erg intensief:

-thuis voor m'n werk: Word, Excel, Powerpoint, Maple, en aantal simulatiepakketten
-internet: Firefox, Trillian, vooral forumpjes, en sites die toevallig veel plaatjes en foto's hebben.
-spelletjes: UT2004, X2: Threat, NFS Underground 2,
-films en series: voornamelijk van 't type actie, Alias, 24, etc.

Koppijn van de Samsung heb ik geen enkel moment gekregen, maar dat heb ik ook niet met dat ding op mijn werk, een 17" IIyama TFT, waar ik in principe bijna dezelfde dingen mee doe. (behalve spelletjes en films kijken dan... O-) )

Nou merk ik op 16 ms TFT's wel ghosting met diverse snelle beelden, maar op mijn 930BF heb ik nog niets gemerkt, misschien ben ik dan toch niet zo gevoelig, maar ik denk dat 't voor veel mensen zou gelden en intussen heeft een handjevol mensen bij mij al gespeeld en geen ghosting gezien. Ik moet toegeven dat als je muispoint heeeel langzaam beweegt, je wel iets de muispointer ziet volgen, maar dat is het enige. En wie beweegt er nou supersloom z'n muis?

Vergeleken met mijn CRT die ernaast staat, is zwart misschien net iets minder zwart, maar het is wel een minimaal verschil. Misschien dat 't dus uitmaakt met Doom 3, maar met spelletjes zoals NFS of UT2004 is mijn plezier er geen procent minder om.

En als laatste kleur... tja,... ik ben zo iemand die, in een winkel waar je verf kan kopen voor schilderijen, echt niet het verschil ziet tussen 20 opvolgende tinten blauw. En als je echt goed kijkt naar de wallpaper op de CRT en de TFT, dan zie je wel dat er verschil is in de kleuren. Maar ook dit lijkt me alleen van levensbelang als je echt (semi-)professioneel bezig met graphics.

Dus mijn conclusie, wil je lekker snelle TFT voor de spelletjes en films en doe je er ook nog veel surfen en "typwerk" mee, dan is de 930BF zwaar relaxed.

“A day can really slip by when you're deliberately avoiding what you're supposed to do.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Eindelijk wat reviewtjes van de 930BF, goed bezig mannen :)

[ Voor 159% gewijzigd door Yokozuna op 16-08-2005 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman
  • Laatst online: 22:50

Copyman

Dode muis

Ik heb sinds vorige week vrijdag ook de Samsung SyncMaster 930BF en na wat intensief gebruik vond ik het maar eens tijd om er een review over te schrijven.

Mijn vorige scherm
Bijzonderheden
Kleurweergave
Ghosting
Contrast en helderheid
Uniformiteit van het scherm
Kijkhoek
Bouwkwaliteit
Vormgeving
Conclusie
Voordelen
Nadelen
Beoordeling

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/copyman/got/930bf/rechts.jpg

Mijn vorige scherm
Mijn vorige scherm was een Gericom DX-997N 19" PureFlat CRT. Aangezien dit scherm behoorlijk wat ruimte in beslag nam en niet meer zo'n scherp beeld gaf, zat ik al een tijdje te denken om een TFT aan te schaffen. Afgelopen vrijdag heb ik dan toch de knop omgedraaid en ben ik naar Norrod gereden om de Samsung SyncMaster 930BF op te halen.
Er was eerst nog een twijfel tussen de ViewSonic VP191B en de Samsung SyncMaster 930BF, maar aangezien ik de ViewSonic te duur vond en ik deze niet bij een winkel uit de buurt kon kopen, ben ik toch maar voor de Samsung gegaan.
Allereerst moest ik wel wennen aan de helderheid van deze TFT tegenover mijn CRT. De helderheid en contrast heb ik maar iets lager gezet dan waar hij oorspronkelijk op stond. Dit scherm heeft werkelijk een haarscherpe beeldweergave, alleen op de native resolutie natuurlijk. Bij het spelen van games op een resolutie van 1024x768 vind ik dit wel een nadeel. De meeste games kan mijn systeem wel op 1280x1024 draaien, maar bijvoorbeeld Quake 3 of Battlefield 2 ben ik gewend om op 1024x768 te draaien. Dit is nog steeds behoorlijk wennen voor mij.

Bijzonderheden
Norrod geeft bij aanschaf van een TFT scherm, 8 dagen omruil garantie mocht je een dode (sub)pixel hebben. En ik zou mijzelf niet zijn zonder ook een dode subpixel te hebben, waar ik uiteraard van baalde. Maar na een telefoontje met Norrod was mijn dag alweer goed. Ze hadden het scherm op dat moment niet meer op voorraad, maar zodra hij weer op voorraad was, zouden ze mij bellen zodat ik hem om kon ruilen voor een andere. Dit is waarschijnlijk vandaag of morgen, aangezien hij op de website van Norrod weer op voorraad staat.
Deze monitor heeft als feature MagicBright. Hier zie ik eigenlijk totaal het nut niet van in, maar ik heb het wel even uitgeprobeerd natuurlijk. Het enige wat het scherm doet, is een soort van een helderheid/contrast layer over het oorspronkelijke beeld leggen. Wellicht leuk voor de mensen die boven hun 100/100 helderheid/contrast ratio een nog heldere beeld willen, maar ik zie het nut er niet van in.

Kleurweergave
De kleurweergave van dit scherm vind ik in orde. Uiteraard kan zwart altijd zwarter, maar ik vind het in ieder geval zwart genoeg om zwart te zijn. (is dat even een mooie zin ofniet?)
De overige kleuren komen allemaal natuurgetrouw over, zeker in tegenstelling tot mijn CRT.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/copyman/got/930bf/macro.jpg

Ghosting
Dit scherm heeft dus een 4ms overdrive TN paneel, waar ik vóór aanschaf zeker op heb gelet. Aangezien ik voornamelijk fast-paced games speel, zoals Quake 3, Battlefield 2 of race games, vond ik een scherm met een snelle response time een pré. Ik kan aanstaande kopers van dit scherm garanderen dat ze totaal geen last zullen hebben van ghosting, aangezien Quake 3 toch één van de snelste games is en ik hier geen last heb van ghosting. Het ziet er gewoon gelikt uit.
Ook DVD films zijn een genot om naar te kijken, het heldere scherpe beeld helpt hier het voornaamste aan mee. Van ghosting is er naar mijn mening totaal geen sprake.

Contrast en helderheid
Hierover heb ik het eigenlijk al gehad in de vorige stukjes tekst, maar ik moet toch nog even kwijt dat het contrast en de helderheid van dit scherm prima in orde zijn. Ik heb zelf het contrast op 50 en de helderheid op 75 staan en dan is het beeld nog steeds helderder dan mijn 17" CRT die ik aan de andere kant van het bureau heb staan. En nog even een quote van mijzelf:
"Uiteraard kan zwart altijd zwarter, maar ik vind het in ieder geval zwart genoeg om zwart te zijn."
Dit scherm is over het volle beeldoppervlak perfect wit, alleen is er bij een vol zwart beeld wel wat backlight leakage aan de bovenkant te zien. Maar naar mijn weten is dit bij elk TFT scherm het geval. Ook de overige RGB kleuren worden goed weergegeven.

Kijkhoek
De kijkhoek van 160° maak ik vrijwel geen gebruik van, omdat ik toch altijd recht voor het scherm zit, maar ik heb het scherm even vanuit de hoeken bekeken en dat zag er redelijk uit. Uiteraard verkleurt het beeld wel iets, maar het is nog steeds goed te bekijken. Aangezien de kijkhoek voor mij minder van belang is ga ik door naar het volgende onderwerp.

Bouwkwaliteit
Hier heb ik wel op gelet bij mijn keuze. Ik wilde een niet al te dikke rand en een mooie vormgeving, dit had de 930BF allebei. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind het echt een prachtscherm om te zien. De voet is heel eenvoudig te monteren, hier komen geen schroevendraaiers of ander gereedschap aan te pas. Er zit een soort van vleugelschroef onder om het maar zo te noemen. Deze kan je gewoon met de hand aandraaien waarna de voet stevig vast zit.
De knopjes zitten zoals bij de meeste TFT's niet aan de voorkant, maar aan de onderkant. De knopjes zijn zo wel mooi weggewerkt, maar of het praktisch is, is een tweede. Maar aangezien je deze TFT in mijn geval toch maar één keer goed instelt, vind ik dit totaal geen probleem.
Het scherm is netjes afgewerkt en voelt degelijk aan. De voedingskabel en de DVI/D-sub kabel worden netjes afgedekt door een kap die eenvoudig zonder gereedschap is te monteren en demonteren.

Vormgeving
Zoals ik in het vorige onderwerp al heb verteld, vind ik de vormgeving van dit scherm echt super. De groene power LED is niet te fel, alleen had ik een blauwe led mooier gevonden. Maar helaas kan je niet alles hebben. Misschien dat ik in de verre toekomst, net als bij mijn muizen er wel een blauwe LED in maak, maar van een groene LED lig ik niet wakker.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/copyman/got/930bf/voor.jpg

Conclusie
Afgezien van het mindere beeldkwaliteit, niet qua contrast of helderheid, maar qua vorm op een resolutie van 1024x768 ben ik behoorlijk tevreden met dit scherm. Zeker met de zeeën van ruimte die ik nu op mijn bureau heb! Ook over de prijs ben ik zeer te spreken, want zeg nou zelf, € 398,00 is niet veel voor een 19" TFT scherm. Ik hoop dat jullie wat met deze review kunnen, nog een voor en nadelen lijstje:

Voordelen
• Kwantiteit (zeer goed scherm voor een lage prijs)
• 4ms response time
• Geen ghosting
• Mooie vormgeving
• Helder en natuurgetrouw beeld
• DVI- / D-sub- / voedingskabel meegeleverd
• Compacte verpakking
• Eenvoudig aan te sluiten

Nadelen
• Kartelig beeld op een resolutie van 1024x768
• Niet in hoogte verstelbaar

Beoordeling
Uiteraard ook nog even een beoordeling van dit scherm. Dit scherm krijgt van mij sowieso een dikke voldoende, omdat ik er gewoonweg zeer tevreden over ben.

Cijfer: 9/10

[ Voor 2% gewijzigd door Copyman op 27-08-2005 23:34 . Reden: 27-08-2005 23:34 - Typfouten weggewerkt ]

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus je kan niet games op 1280x1024 spelen ???
en hoezo niet dan ?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*
  • Laatst online: 22-09 15:51

porn*

...take on the world!

Ik ben ook op zoek naar een 19" TFT waar ook lekker op te gamen is, en heb mijn keuze nu tot de volgende modellen beperkt:
- Samsung 913N
- Samsung 930BF
- IIyama 19" E481S-B

Waarom juist deze? Deze kan ik makkelijk hier in de buurt krijgen, aangezien ik geen zin heb in lang slepende heen-en-weer-stuur-praktijken i.v.m. dode pixels enzo, ik wil een scherm direct terug kunnen brengen en een nieuwe meenemen ;)

Affijn, de 930BF valt eigenlijk direct af, in de reviews zie ik teveel nadelen naar boven komen. Blijft mijn keuze tussen twee schermen met hetzelfde panel, waarbij het voornaamste verschil is dat de Iiyama DVI ondersteunt. Ik neig dus momenteel nogal naar de Iiyama aangezien ik voor mijn gevoel gewoon DVI wil, ook al scheelt het niets tot erg weinig (volgens reviews). Ik heb al een kabel, dus dat die niet meegeleverd wordt vind ik schandalig maar persoonlijk geen probleem :)

Iemand die me de Iiyama absoluut afraadt of JUIST de Samsung aanraadt? Of maakt het inderdaad weinig uit en kan ik dan beter voor de Iiyama met de DVI-ingang gaan?

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 17:04
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:54:
Dus je kan niet games op 1280x1024 spelen ???
en hoezo niet dan ?
dat kan wel, alleen het beeld is dan minder.

Omdat 17 en 19" TFT's een native resolutie hebben van 1280x1024. Bij die resolutie is het beeld dus optimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double__D
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 01:34
porn schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:56:
Affijn, de 930BF valt eigenlijk direct af, in de reviews zie ik teveel nadelen naar boven komen.

...

Iemand die me de Iiyama absoluut afraadt of JUIST de Samsung aanraadt?
Dat hangt er helemaal vanaf welke nadelen jij bedoelt bij de 930BF. Ik bedoel, ik kan 'm zeker aanraden, maar als jij bijv. je "zwart" zo zwart als een sterrenloze nachtelijke hemel wil hebben, dan moet je 'm niet nemen. ;)

“A day can really slip by when you're deliberately avoiding what you're supposed to do.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

"zwart als een sterrenloze nachtelijke hemel"

Ik weet niet waar jij woont, maar bij ons is de "donkere nachtelijke hemel" "mooi" van oranje kleur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*

porn*

...take on the world!

Nou ik ben niet ZO'N mieren..ker maar ik ga me toch wel aan de kleuren ergeren ben ik bang, vooral als ik de plaatjes in de review op de frontpage zie (vergelijking met BenQ). In dat geval ben ik mijns inziens beter af met bijv. de Iiyama, die op dit gebied gewoon goed is en daarnaast in games ook erg goed presteert. Of is het verschil misschien toch een stuk kleiner dan ik uit reviews op kan maken...?

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

addictive schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 13:09:
[...]

Omdat 17 en 19" TFT's een native resolutie hebben van 1280x1024. Bij die resolutie is het beeld dus optimaal
Nee het kan dus wel en het beeld is dan juist beter! omdat het op native resolutie wordt gespeeld, verder kan je ook op andere resoluties spelen maar dan met bv met zwarte balken zodat je ook nog perfect scherp beeld hebt.

Even nog een vraag aan Yoko, XiN of iemand anders ;)

Een maat van mij heeft geloof ik een IIyama AS4314UT TFT... dat is al een oudje, maar als ik zelf dit scherm kijk, kan ik met gaming echt geen ghosting zien :? wat mij wel opvalt zijn de kleine kijkhoeken en de lichtgloed bij wat zwart zou moeten zijn... naar verder heb ik nou niet echt commentaar op dit scherm.

Maar is het niet zo dat ELKE overdrived MVA/PVA scherm op dit moment vele malen beter presteert dan dit oude scherm :?

[ Voor 34% gewijzigd door n00bs op 16-08-2005 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:36
Copyman schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:25:
Ik heb sinds vorige week vrijdag ook de Samsung SyncMaster 930BF en na wat intensief gebruik vond ik het maar eens tijd om er een review over te schrijven.

Mijn vorige scherm
Mijn vorige scherm was een Gericom DX-997N 19" PureFlat CRT. Aangezien dit scherm behoorlijk wat ruimte in beslag nam en niet meer zo'n scherp beeld gaf, zat ik al een tijdje te denken om een TFT aan te schaffen. Afgelopen vrijdag heb ik dan toch de knop omgedraaid en ben ik naar Norrod gereden om de Samsung SyncMaster 930BF op te halen.

Conclusie
Afgezien van het mindere beeldkwaliteit, niet qua contrast of helderheid, maar qua vorm op een resolutie van 1024x768 ben ik behoorlijk tevreden met dit scherm. Zeker met de zeeën van ruimte die ik nu op mijn bureau heb! Ook over de prijs ben ik zeer te spreken, want zeg nou zelf, € 398,00 is nog veel voor een 19" TFT scherm. Ik hoop dat jullie wat met deze review kunnen, nog een voor en nadelen lijstje:
Bedankt voor je goede en duidelijke review, maar ik heb nog een paar vraagjes:
1. Ik las dat je hem gekocht had bij Norrod? Voor EUR 398,-? Op hun site staat hij namelijk voor 419! Prijs omhoog gegaan?

2. Heeft Norrod een Pixel garantie zonder bij betalen? Is dit ergens terug te vinden op hun site? Want ik kon het zo niet vinden. (en geldt deze trouwens bij hun ook voor laptops?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MentalMatthew
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 19:31
Mensen, heb weer nieuws uit Viewsonic land...

De Viewsonic VP191B (AUO M190EN03 V0) zal in europa rond half september vervangen worden door de Viewsonic VP930. Deze TFT monitor zal het M190EN03 V2 paneel van AU Optronics gebruiken, dat staat voor een reactietijd van 8 ms, contrast 1000:1 en een helderheid van 250nits.
Voor zover ik kon achterhalen schijnt dat de silvere variant niet meer terug komt, en dat er dus uitsluitend een zwarte versie op de markt wordt gezet (voor als nog weet ik dit niet zeker!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Copyman, nette review.

En nieuwe AUOptronics komt dichterbij, een VP191b met alle minpunten weggewerkt, ultieme TFT? Degelijke concurrent van de 193P+? Wordt interessant, omdat de 193P+ blijkbaar ook pas eind augustus komt, beetje goed beschikbaar pas in september waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

porn schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:23:
Nou ik ben niet ZO'N mieren..ker maar ik ga me toch wel aan de kleuren ergeren ben ik bang, vooral als ik de plaatjes in de review op de frontpage zie (vergelijking met BenQ). In dat geval ben ik mijns inziens beter af met bijv. de Iiyama, die op dit gebied gewoon goed is en daarnaast in games ook erg goed presteert. Of is het verschil misschien toch een stuk kleiner dan ik uit reviews op kan maken...?
Ik kan je vertellen dat alle 3 de schermen ongeveer zelfde eruit zien kwa kleuren omdat ze namelijk hetzelfde type Paneel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Yokozuna schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:43:
Copyman, nette review.

En nieuwe AUOptronics komt dichterbij, een VP191b met alle minpunten weggewerkt, ultieme TFT? Degelijke concurrent van de 193P+? Wordt interessant, omdat de 193P+ blijkbaar ook pas eind augustus komt, beetje goed beschikbaar pas in september waarschijnlijk.
Ik kan nog wel even wachten :) maar goed kan jij nog antwoord op mijn vorige posting geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

addictive schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 13:09:
[...]

AHA nou oke bedankt.
Mja ik zit nu echt zwaar te twijfelen of ik de 930BF wel moet nemen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
n00bs schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:55:
Ik kan nog wel even wachten :) maar goed kan jij nog antwoord op mijn vorige posting geven ?
Nope, ken dat scherm niet en heb het ook nooit zelf gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Yokozuna schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:08:
[...]

Nope, ken dat scherm niet en heb het ook nooit zelf gezien.
helaas, ik dacht dat dit het scherm was maar het betreft wel de 16ms TN versie: http://graphics.tomshardw...play/20020709/lcd-04.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*

porn*

...take on the world!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:47:
[...]

Ik kan je vertellen dat alle 3 de schermen ongeveer zelfde eruit zien kwa kleuren omdat ze namelijk hetzelfde type Paneel gebruiken.
De 930BF ook? Die heeft toch een andere? Als die ook hetzelfde is, dan vraag ik me af waarom bijv. zwart niet zo 'diep' is met de 930BF, kleuren zijn toch helemaal afhankelijk van het panel en niet van de electronica, afgezien van de instellingen misschien?

Vandaar dus ook dat ik direct naar de Iiyama neig, hetzelfde paneltje met DVI, en (hopelijk) niet de nadelen qua kleur die de 930BF heeft.

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 22:01
Dit "helpen met mijn keus" is niet echt gewenst hier, ik weet het, maar heb toch beetje een uitzonderingspositie. Ik zou een Viewsonic VX924 krijgen voor een foutieve lage prijs (gaat niet door), daarvoor in de plaats kan ik nu de FP937s+, 913N of 930BF tegen inkoopprijs aanschaffen (laten we zeggen 280, 290 cq 335 staat ie voor m'n deur)

Echter die zo door mij gewilde VX924 kan voor 385 euro voor m'n deur staan inclusief pixelverzekering. Ik KAN dus 100 euro besparen met de 913N of Benq (913n heb ik nu op proef, bevalt redelijk: gamen prima, films matig), zonder verzekering. Of ik heb een prima 4ms scherm, uitgaande van de reviews zonder fouten, waar ik mijn frontspeaker (70mm hoog) onder kan zetten, wat bij die anderen net niet gaat passen :(

Kan natuurlijk beide laten komen, de beste kiezen en de ander verkopen... alleen wordt marktplaats moeilijk met zoiets.... tenzij hier... ;)

:o

Maar zeg eens, als je in mijn positie zou staan, en je vind de Viewsonic net als ik er ook nog eens beter uitzien, zou je daarvoor gaan? Voorkeur gaat namelijk daar naar uit, maarja. 100 euro is ook niet niets :?

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit dus echt voor een zwaar dilemma.
Weet niet welke ik moet nemen.

Samsung Syncmaster 913N (19", 8ms, D-sub) € 303,-
of
Samsung SyncMaster 930BF (19", 4ms G-G, D-sub/DVI-D) € 375,88

Tuurlijk de 930bf heeft een snellere response, maar is ie ook wel beter als de 913N ?
Wie kan me helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-07 15:05
930BF ondersteunt DVI en heeft snellere response. Je zou hem kunnen zien als de opvolger van de 913N. Dus ja, ik zou de 930BF nemen. Heb er namelijk zelf ook een :P

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
@dinkelover:

Als je het geld ervoor hebt, en je wordt er blij van om het te laten rollen, dan moet het gewoon rollen. Het geld is er in dienst van jou. Als je de VX wilt hebben dan doe je dat toch? Als je een van de andere twee neemt zal je je altijd afvragen hoe het was geweest als je die veel belovende zo mooi uitziende VX gekocht had. Doen dus, je kan 'm altijd weer terugsturen neem ik aan. Je kan natuurlijk vragen of je de 913N nog ff mag houden zodat je een beter besluit kunt nemen over welke je terugstuurt....niet geschoten is altijd mis. :) Ik denk dat de VX924 en 930BF betere keuzes zijn dan de 913N.

[ Voor 28% gewijzigd door Roenie1 op 16-08-2005 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
De VX924 nemen, want iedereen koopt de 930BF al :) Stiekem is de VX924 gewoon veel beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman

Copyman

Dode muis

Jerryt schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:35:
[...]

Bedankt voor je goede en duidelijke review, maar ik heb nog een paar vraagjes:
1. Ik las dat je hem gekocht had bij Norrod? Voor EUR 398,-? Op hun site staat hij namelijk voor 419! Prijs omhoog gegaan?

2. Heeft Norrod een Pixel garantie zonder bij betalen? Is dit ergens terug te vinden op hun site? Want ik kon het zo niet vinden. (en geldt deze trouwens bij hun ook voor laptops?)
1. Via een kennis heb ik korting bij Norrod, met deze korting kostte het scherm € 398,00. Zonder korting kost deze inderdaad € 419,00.

2. Die pixelgarantie is helemaal gratis voor TFT schermen, laptops zou ik je niet kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Copyman schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 18:59:
[...]

1. Via een kennis heb ik korting bij Norrod, met deze korting kostte het scherm € 398,00. Zonder korting kost deze inderdaad € 419,00.

2. Die pixelgarantie is helemaal gratis voor TFT schermen, laptops zou ik je niet kunnen vertellen.
zit er stnd pixelgarantie op de tft's bij hun ?
En zo ja voor hoe lang ?
Of moet je dat apart aanklikken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman

Copyman

Dode muis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh sorry :)
maar goed je moet hem zelf dan omruilen....
Neem aan dat je het toch ook kan opsturen ?
Want ik woon in Breda (beetje ver), wie draait er dan voor de kosten op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman

Copyman

Dode muis

Norrod verkoopt ook via het internet, dus ik neem aan dat je het dan gewoon terug kan sturen. Nu weet ik niet of ze die garantie er ook zo bijgeven als je een bestelling via internet plaatst. Dan zou je even contact met ze op moeten nemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok zal ik even doen :) THNX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:08
Mijn vorige scherm
2 dagen geleden heb ik mijn Iiyama vision master pro 411 17" CRT van m'n bureau gehaald. In plaats daarvan heb ik een Samsung 913N (non-pivot) neergezet.

Bijzonderheden
NoRRoD bood als ik netjes met de monitor omging de mogelijkheid om de monitor om te ruilen bij wat voor een pixelfout dan ook. Ook kon ik als ik niet tevreden was m'n geld terug krijgen. Beide binnen 8 dagen. Ik heb besloten de monitor maar niet terug te brengen :-) en ik heb tot nu toe ook geen pixelfouten (nokia monitor test).

Kleurweergave
Goed. Met de instellingen die beschreven staan bij Contrast en helderheid vind ik de kleuren heel goed. Bij foto's ziet het er heel natuurgetrouw uit. Sommige foto's lijken wat dof, maar dat komt ook doordat er geen glas voor de monitor zit. Verder kan je voor foto's de brightness wat omhoog gooien (iets hoger dan 50 zeg 75 ofzo) dan lijken de kleuren wat feller.

Ghosting
Vrijwel geen. Ik heb ook nog een laptop... een wereld van verschil. Ook heeft mijn broer een Benq 767 12ms en bij deze 8ms samsung is het inderdaad net wat minder. Dit kon ik goed zien met behulp van pixperan.

Contrast en helderheid
Het kost wat moeite om de monitor in te stellen. Maar uiteindelijk brightness en contrast beide op 50 ingesteld. Ik heb de gamma-modus in het menu van de monitor op mode 3 gezet, omdat ik het gevoel heb dat het contrast dan groter is, iig heel diep zwart naar mijn mening. Het is als ik mijn CRT ernaast zet vergelijkbaar. Alleen door de antiglare (niet glans) laag lijkt het net iets doffer.

Update (22/08/05):
Ik was nog niet helemaal tevreden met de contrast/birghtness instellingen. Ik heb nu het contrast op 20 staan en de brightness op 60. Daarnaast raad ik iedereen aan om de calibratie tool te gebruiken die in magictune 3.5 zit (kies Color --> Calibration). Dat was voor mij de enige manier om de juiste gamma instellingen te krijgen. Doe dit vanuit gamma instelling mode 1 (alleen toegankelijk via knoppen, niet via magictune). Dit leidt bij vrijwel iedere instelling van de brightness en contrast tot een nog beter beeld. Smaken verschillen uiteraard, maar 't helpt echt. Bovendien raad ik iedereen aan om met natural color (ook meegeleverd) de kleuren te tunen. Na de calibratie van de gamma waarde via magictune en de kleuren via natural color is het beeld echt veel plezieriger en lijkt alles beter te kloppen.
LET OP!: Het kleurenprofiel wat je met natural color aanmaakt kun je inladen via de windows monitorinstellingen (beeldeigenschappen -> settings -> advanced -> color management) en voor de juiste gamma waarde moet je ervoor zorgen dat GammaTray.exe geladen wordt tijdens het opstarten (deze zit in de magictune directory).

Goed. Geen backlight problemen, alleen helemaal bovenin, links en rechts bij de randen van de monitor een heel klein stukje in het midden van de rand wat alleen zichtbaar is als het helemaal donker is in de kamer. Kwa uniformiteit van niet zwart beeld dus kleuren etc; alle hoeken zijn helemaal in het hoekje iets, maar dan ook iets donkerder. Dit is eigeniljk alleen zichtbaar met de nokia monitor test als het scherm helemaal blauw, rood of groen is. Bij wit zie je eigenlijk al niet meer.

Kijkhoek
Wit wordt bij de horizontale kijkhoek bij ongeveer 45 graden links of rechts duidelijk wat geler. Gekleurd beeld lijkt echter alleen wat donkerder te worden. Tot 30 graden beide kanten op blijft het beeld perfect daarna blijft zwarte tekst op een witte achtergrond goed leesbaar tot ongeveer 80 a 85 graden. Verticaal gezien kan ik ongeveer 30 graden naar beneden en dan wordt het beeld bovenin duidelijk donkerder. Dat houd in dat ik de monitor 20 graden achterover kantel en m'n hoofd op het bureau leg. Kortom verticale kijkhoek naar beneden geen probleem. Naar boven kan ik tot 90 graden met als enig effect dat het beeld wat donker wordt en enigzins verkleurd. Tekst blijft echter wel goed leesbaar.

Bouwkwaliteit
Goed voelt stevig aan. Valt niet veel over te melden. Knoppen voelen goed aan en zijn eenvoudig te bedienen.

Vormgeving
Strak, zilver dunne randen. Als je daar van houdt een prachtige monitor. Niet een 193P natuurlijk, maar van voren mooie elegante monitor en ook de voet heb ik wel lelijker gezien (vind een bepaalde voet van LG wel mooier, metaal etc, maar goed deze is ook chique).

Conclusie
Goede monitor. Wel wat lastig in te stellen etc zodat ook subtiele kleurverschillen zichtbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan windows explorer. Dan als je een lijstje directories hebt, dan is het gedeelte van de foldernamen en bestands namen wat donkerder dan de info daarover (size, date modified etc.) wat lichter. Dat verschil is wel goed zichtbaar. Ook moet je de sharpness niet te hoog instellen in het menu van de monitor want dan onstaan lichte randen rond tekst (met name zichbaar rond zwarte letters op grijze achtergrond zonder cleartype). Met cleartype kan je zie je tussen bijvoorbeeld blauw en wit wat paars door de antialiasing van cleartype en wat gelig bij zwarte tekst. De scharpness wat reduceren verhelpt dit. Ik heb die nu op 52 staan en dan hoeft cleartype ook niet echt aan.
Al met al tevreden en ik ben redelijk kritisch (vraag m'n vriendin maar :-). Hij staat hier nog en anders had ik hem wel teruggebracht.
Dit alles wel een klein beetje met maar 329 euro in m'n achterhoofd. Echt geen geld voor zo'n monitor. Eigenlijk wilde ik de viewsonic, maar die is dan uiteindelijk bijna 200 euro duurder en of die ook zoveel beter is..... ik weet het niet.

Voordelen
Snel, echt absoluut geen last van ghosting (let op ik zeg last, ghosting is erg minimaal aanwezig, zoals op iedere TFT, maar iemand die er last van heeft moet echt een diehard FPS-er zijn).
Erg goedkoop (zelfs goedkoper dan de 713N bij NoRRoD???).
Prima kleuren en goede zwartdiepte, games en films zijn prima te doen (bij films is de kijkhoek natuurlijk niet voor 20 mensen).
Programmeren lijkt met een stuk prettiger met deze monitor, tekst is haarscherp.
19" is een geweldige ervaring met games (zal hier nog even een paar noemen, FarCry, Doom3 (alleen timedemo), FEAR, Revolt :-), Half-Life 2 (DM), NFS underground. Stuk voor stuk geen last van ghosting en lekker groot!).

Nadelen
Kijkhoek is bij MVA panelen die ik in de winkel heb gezien echt wel beter, maar je kan goed met 2 of 3 mensen achter deze monitor werken.
19" is zo groot dat het wel even wennen is. Je ogen vliegen wel wat heen en weer.

Beoordeling
Kleuren 8.5
Kijkhoeken 7.0
Ghosting 9.5
Scherpte 9.5
Ergonomiteit, tja geen pivot of hoogte verstelbaar. Dat laaste is eigenlijk geen probleem als je geen dualscreen gebruikt, bovendien kan een CRT dat ook niet :-)

Oh ja kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om bijvoorbeeld 1024x768 met zwarte randen weer te geven in games (dus geen interpolatie). Men zegt (ook in dit forum) dat je dat kan instellen in de ATI driver. Ik heb het niet kunnen vinden. Misschien met je het control center gebruiken misschien moet je DVI hebben... ik weet het niet. Maar als iemand het wel weet of het mogelijk is met VGA via control center, tools of wat dan ook laat het dan even weten. En aub duidelijk niet zo van ergens bij display instellingen....bedankt alvast :-)

[ Voor 16% gewijzigd door Ghost81 op 22-08-2005 14:36 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.