ShadowLord schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 11:10:
Nu hoor ik jullie denken: 'je hebt je keuze al gemaakt, waarom hier posten?'. Wel, één ding wat me al HEEL lang
enorm irriteerd is de resolutie 1280x1024. Wie die resolutie heeft uitgevonden mag van mij ter plekke worden afgeschoten. Waarom deze opgekropte boosheid? 1280x1024 is geen 4:3. Ik wil dus m'n Windows gewoon lekker 1280x960 draaien en ook onder die resolutie gamen. Geen vervormde plaatjes op het scherm, vierkant gewoon vierkant.
Mijn vraag dus: is er een 19" TFT met een native 1280x960 (of hogere 4:3 variant) resolutie, of een die dit native kan ondersteunen? Twee zwarte balken van 32 pixels boven en onder boeien me niet, een geinterpolate beeld wel.
Tnx,
ShadowLord
Ik heb mezelf speciaal geregistreerd om hierop een antwoord te kunnen geven. Ik had namelijk hetzelfde idee/probleem als jij.
Wat blijkt nu: een normaal CRT scherm heeft een fysieke verhouding van 4:3 en dus werkt de 1280:960 perfect en alles is in de juiste verhouding. Jij denkt nu (en ik ook vroeger) als ik hierop 1280:1024 draai, dan zijn de verhoudingen niet meer correct. Dat zou inderdaad zo zijn, ware het niet dat bij een LCD scherm dat geleverd wordt met een 'native resolution' van 1280:1024 de fysieke verhoudingen niet 4:3 zijn, maar 5:4 en als je dus hierop 1280:1024 draait dan zijn de verhoudingen perfect in orde. Het is pas als je onder een resolutie draait die niet met de verhouding 5:4 overeenkomt, dat de verhoudingen niet meer kloppen.
Het is mede hierdoor dat de interpolatie van de meeste van deze schermen niet zo geweldig is. Omdat ze dan niet meer hun 'eigen verhouding' kunnen aanhouden. Als je met deze schermen een lagere resolutie wil draaien dan doe je dat best door inderdaad 'die vervelende zwarte balken' te gebruiken...
Het is je nu dus ook wel duidelijk, denk ik, dat je best geen 1280:960 op een native 1280:1024 scherm draait. Het is juist dan dat je beeldvervorming krijgt. Deze redenering werkt uiteraard alleen bij schermen waarbij de fysieke waarden van het scherm overeenkomen met 5:4, dat is echter zo bij de meeste van deze schermen.
Wat je nu wel als probleem kan zien, als je grafische kaart niet zo krachtig is, is dat als je een spelletje op full screen, zonder zwarte zijkanten dus, geïnterpoleerd op 1024:768 draait, dat juist dan de verhoudingen niet kloppen. Reden te meer dus om zoveel mogelijk in de native resolution te spelen of toch genoegen te nemen met 'die zwarte randen. De afwijking is trouwens maar iets meer dan 5%.
LCD-schermen met native resolution van 1280:960 worden, bij mijn weten, niet gemaakt. Als je dus aan die 4:3-verhouding wil blijven hangen, dan dien je ofwel een scherm met 1024:768 ofwel 1600:1200 native resolution te kopen. Voor mij zijn die beide niet de moeite, het eerste wegens te lage resolutie, het tweede wegens te duur. AUO heeft wel enkele zeeeer interessante 1600:1200 schermen die tegen het eind van het jaar in productie zouden moeten gaan. 21" 1600:1200 Premium MVA (overdrive dus) met LED backlighting. Lekker duur ook als je mij vraagt...
Als je nu begint te sparen, kan je er tegen dan misschien eentje kopen!
Hopelijk heb ik je hiermee geholpen!
[
Voor 3% gewijzigd door
TetsuoShima op 13-08-2005 01:07
]
Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.