[Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 4

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 1.261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ga zelf voor 2x gt of gtx 256mb.
die hebben single slot koelers en dat past prima op een k8we.

Maar eerst ga ik waterkoelen, spul is besteld, fotos volgen begin volgende maand (de inbouw vergt nogal wat ombouw werk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Hier ff gekeken naar de xfx gtx 256 extreme edition, ook inderdaad een single slot cooler, dat maakt het leven toch wat gemakkelijker mbt passen en meten.
Wordt em waarschijnlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sundead schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 16:24:
Hier ff gekeken naar de xfx gtx 256 extreme edition, ook inderdaad een single slot cooler, dat maakt het leven toch wat gemakkelijker mbt passen en meten.
Wordt em waarschijnlijk. :)
exact die zat ik ook aan te denken.
Maar eerst wil ik meer geheugen en dual cores en hoop ik dat als de 512mb gtx beter beschikbaar wordt, de prijzen van de 256mb gtx nog wat zullen zakken. 1000euro voor een sli setje hakt er wel in.
7800gt is ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Omdat ik de traagheid van mijn single cpu nforce2 systeempje een beetje zat was heb ik even een nieuw pctje in elkaar gedraaid. Werkt verder prima, zelfs mijn AIW werkt nu goed, maar ik zit met een klein beetje een probleem dat heeft te maken met de geluidskaarten die ik gebruik. Allereerst de specs.

Gigabyte GA7DPXDW-P
2x Athlon 2200+
2x Crucial en 1x Kingston PC2100 ECC regged
Radeon 9800SE AIW
3Comnetwerk kaart (onboard is dood door bliksem, doet het alleen nog op 10Mbit :()

Het probleem ligt bij de geluidskaarten, zodra ik er namelijk een geluidskaart invrot en een spelletje wil spelen (bijv GTA SA) dan hangt dit na een minuut of wat en reboot mijn PC. Ik weet dat de MPX nogal kieskeurig is wat betreft geluidskaarten, dit probleem heb ik ook gehad met mijn andere MPX plank (Tyan Tiger MPX).

Wat ik weet:
Een Creative SBlive werkt niet goed. Of het systeem reboot, of er wordt slechts 1 cpu herkend.
Een Terratec 512i werkt niet goed. Het systeem reboot
Een Terratec Sixpack werkt wel naar behoren.

Mijn vraag is nu, wie heeft er nog meer ervaringen met dit moederbord (of andere MPX plank) en een goede 4.1 geluidskaart (of 5.1, of 7.1 of 42.1). Ik wil op zich best een paar tientjes investeren in een geluidskaart, maar ik zou wel graag willen weten welke wel en niet werken. De Terratec Sixpack heb ik niet meer in de PW kunnen vinden, maar dat is imho een prima kaart voor dit systeem, want op zijn Athlon MP 2600+ broertje werkt hij prima. Probleem is alleen dat ik er maar 1 van heb.
Iemand anders nog aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb hier ook een systeempje met het zelfde type moederbord (Gigabyte GA7DPXDW-P) ik gebruik een Creative Audigy II zs, dit functioneerd prima.

Voor mijn verder spec's zie: www.tweakers.net/gallery/101032/sys

Trouwens heb jij de orginele NB fan er nog op zitten, ik wilde deze vervangen voor een passieve oplossing, alleen lijkt bij mij de orginele heatsink vast gelijmd te zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

_Dune_ schreef op zondag 20 november 2005 @ 14:13:
Ik heb hier ook een systeempje met het zelfde type moederbord (Gigabyte GA7DPXDW-P) ik gebruik een Creative Audigy II zs, dit functioneerd prima.

Voor mijn verder spec's zie: www.tweakers.net/gallery/101032/sys

Trouwens heb jij de orginele NB fan er nog op zitten, ik wilde deze vervangen voor een passieve oplossing, alleen lijkt bij mij de orginele heatsink vast gelijmd te zijn.
Hmm, ik ben niet echt een fan van de Creative Audigy en voor zover ik weet zijn ze nogal moeilijk te verkrijgen, maar het is zeker een optie (hoewel de onboard chip het op zich ook prima doet, maar wil er toch 4.1 geluid op).

Op dit mobo zit de standaard fan (moet nog een NB47J ervoor halen), maar in mijn andere systeem (met hetzelfde mobo) heb ik wel het fannetje vervangen door een koelblokje. Die fan zit nogal vast, maar als je de pinnen loshebt moet je er gewoon wat aan draaien, komt hij vanzelf los. de chipset is behoorlijk stevig door de heatspreader, dus een beetje geweld kan het ding best verdragen.

En het is idd een heerlijkheid om van dat irri gepiep af te zijn moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan schreef op zondag 20 november 2005 @ 14:53:
[...]

Hmm, ik ben niet echt een fan van de Creative Audigy en voor zover ik weet zijn ze nogal moeilijk te verkrijgen, maar het is zeker een optie (hoewel de onboard chip het op zich ook prima doet, maar wil er toch 4.1 geluid op).

Op dit mobo zit de standaard fan (moet nog een NB47J ervoor halen), maar in mijn andere systeem (met hetzelfde mobo) heb ik wel het fannetje vervangen door een koelblokje. Die fan zit nogal vast, maar als je de pinnen loshebt moet je er gewoon wat aan draaien, komt hij vanzelf los. de chipset is behoorlijk stevig door de heatspreader, dus een beetje geweld kan het ding best verdragen.

En het is idd een heerlijkheid om van dat irri gepiep af te zijn moet ik zeggen.
Er zijn verschillende "smaakjes" wat betreft de Audigy kaarten, ik heb dus de "II ZS". Ik kreeg afgelopen week ook te horen dat hij inderdaad end of live is. Ze staan trouwens nog wel in de PriceWatch: pricewatch: Creative Soundblaster Audigy 2 ZS

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

_Dune_ schreef op zondag 20 november 2005 @ 15:51:
[...]

Er zijn verschillende "smaakjes" wat betreft de Audigy kaarten, ik heb dus de "II ZS". Ik kreeg afgelopen week ook te horen dat hij inderdaad end of live is. Ze staan trouwens nog wel in de PriceWatch: pricewatch: Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
Ik heb ze idd nog in de PW zien staan, maarik durf me er eigenlijk niet aan te wagen gezien de vage problemen die de andere Creative kaarten me gaven. Ben een beetje uitgekeken op dat merk, vandaar dat ik graag ervaringen hoor van kaarten die goed overweg kunnen met MPX chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:46

Aapje

Opel-beun
* Aapje geniet nu van z'n SBLive op een MPX chipset hoor Terw :P
Systeempje van mij:
K7D Master-L
2 x 2600+ MP (niet modded)
2x 512mb unbuffered
Soundblaster Live 5.1 Digital @ 64bits pci slot (had veder geen ruimte :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb nu een of andere oem audigy 2 zs in m'n dual pc, die ik geloof ik ook zonder problemen in mijn asus MPX plankje gehad heb.

Volgens mij zijn de problemen met dual machines en creative kaarten redelijk goed opgelost met de audigy reeks.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BaBoOn schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:01:
* TERW_DAN geniet nu van z'n SBLive op een MPX chipset hoor Terw :P
Systeempje van mij:
K7D Master-L
2 x 2600+ MP (niet modded)
2x 512mb unbuffered
Soundblaster Live 5.1 Digital @ 64bits pci slot (had veder geen ruimte :+)
En jij hebt er nooit last van dat je yssteem maar 1 van de 2 cpus herkent? Dat doet de mijne namelijk wel met een SBlive (heb er 2 liggen, een van een jaar of 6 oud en een van een jaar oud).
Op zich is het een leuk systeem, maar als je bedenkt dat mijn geluidskaart en videokaart er niet goed inwerken dan is dat toch best ruk :P.

Dilemma
Single bak maar dan wel een Radeon AIW en een 4.1 geluidskaart hebben
OF
Dual bak, maar dan zonder AIW of 4.1 geluidskaart....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Serieus nog nooit last van gehad, ik kan zelfs de onboard AC97 tegelijk gebruiken met me SBlive :)
Ik heb alleen de balen ervan dat me mobo een kleine geheugen bandwidth heeft :(
nForce2 board (van me single 2800+) heeft 1339MB/s bandwidth voor 1 cpu
me MPX Dual heeft maar 1440MB/s bandwidth voor 2 cpu's :(

En dat verschil merk ik goed in spellen :p

Ik heb trouwens de 760MPX

Effe complete specs van me pc:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Trinity Workstation

CPU Dual AMD Athlon MP 2600+, 2.10 GHz, 256 KB 
Mamaplank MSI K7D-L Master
Geheugen 2x512MB Corsair XMS2 Platium PC2700 (333mhz) 
Netwerkkaart Intel(R) PRO/100 Server Adapter 
Videokaart Asus GeFore 5700LE GE 
Geluidskaart Creative Live 5.1 Digital 
Voeding A-open 350w 
Kast A-open H800B 
HD  Raptor 36gb Rev1 (sata)
Sata kaart Promise TX150+

SBLive is trouwens maar een half jaar oud ofzo

[ Voor 41% gewijzigd door Aapje op 20-11-2005 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BaBoOn schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:22:
Serieus nog nooit last van gehad, ik kan zelfs de onboard AC97 tegelijk gebruiken met me SBlive :)
Ik heb alleen de balen ervan dat me mobo een kleine geheugen bandwidth heeft :(
nForce2 board (van me single 2800+) heeft 1339MB/s bandwidth voor 1 cpu
me MPX Dual heeft maar 1440MB/s bandwidth voor 2 cpu's :(

En dat verschil merk ik goed in spellen :p

Ik heb trouwens de 760MPX
de geheugenbandbreedte is idd wel jammer, maar toch, ik moet zeggen dat een dual bak veel lekkerderwerkt (ook in games).
Enige wat dus nogal kut is is dat ik en een nieuwe geluidskaart en een nieuwe videokaart of TVkaart kan kopen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Zie edit van vorige bericht :9
Heb je al meerdere PCI sloten geprobeerd trouwens?
Ik heb een USB kaartje die op de ene slot wel werkt, maar op de andere flipt ie met geheugen etc ;x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Effe een vraag van mezelf dus...

Zouden we niet een online petitie kunnen opzetten met de vraag aan asus ofzo om een nForce2 based Dual board te brouwen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
BaBoOn schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:27:
Effe een vraag van mezelf dus...

Zouden we niet een online petitie kunnen opzetten met de vraag aan asus ofzo om een nForce2 based Dual board te brouwen? :9
kansloos, ze gaan zich niet bezig houden met een socket/proc die AMD aan het uit faseren is. :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BaBoOn schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:26:
Zie edit van vorige bericht :9
Heb je al meerdere PCI sloten geprobeerd trouwens?
Ik heb een USB kaartje die op de ene slot wel werkt, maar op de andere flipt ie met geheugen etc ;x
Wat voor USB kaart heb je dan? Ik merkte duidelijk verschil tussen een NEC en Ali chip. Die Nec werkt werkelijk perfect, maar zodra ik er een kaartje met Ali chipset in deed werkte het hele USB gebeuren zwaar instabiel.

Het maakt verder niet zoveeluit welk PCI slot ik probeer, hij gaat hoe dan ook flink op zijn bak, en dat is gewoon jammer :(

En mijn Ati AIW werkt gewoonweg niet. Dus nu ga ik maar die 9800SE erin duwen en kijken of ik ergens een losse TVkaart kan vinden die wel werkt met een MPX chipset.
Of die AIW ruilen tegen een andere kaart die net zo snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gladiool schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:34:
[...]

kansloos, ze gaan zich niet bezig houden met een socket/proc die AMD aan het uit faseren is. :)
Precies, daarbij, hoeveel mensen hebben nu nog een dual socket A moederbord, die er en op gamen, en bereid zijn 400€ neer te leggen voor een nieuwe plank. Dan is het veel itneressanter om over te gaan op een dual Opteron of Xeon systeem.

Zelf zit ik er ook aan te denken dit systeemje eruit te gooien en er een X2 of Dual Xeon neer te zetten, ik kom toch echt wat snelheid te kort.

[edit]
Editten is voor mietjes :+

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 20-11-2005 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:24:
[...]

de geheugenbandbreedte is idd wel jammer, maar toch, ik moet zeggen dat een dual bak veel lekkerderwerkt (ook in games).
Enige wat dus nogal kut is is dat ik en een nieuwe geluidskaart en een nieuwe videokaart of TVkaart kan kopen :(
Kijk uit bij het kopen van een Video kaart. Ik wilde de ATI Radeon 9700 Pro die ik gebruikt vervangen voor een ATI Radeon X800 256MB (AGP), misschien iets overkill voor de rest van het systeem, maar ik kon zeer goedkoop aan die kaart komen. Bij het installeren kreeg ik wel beeld, maar kon de drivers niet installeren. Het bleek aan hardware conflict te zijn tussen mijn moederbord en de VGA kaart.

Als je op 2CPU.com in het forum gaat zoeken dan kom je deze problemen niet alleen met de ATI X-serie kaarten tegen aar ook met Nvidea kaarten ik geloof veel al sneller dan de 6600 serie. Dit probleem zit in de MPX chip set. Er heeft ooit een opvolger van de MPX chip set op de planning van AMD gestaan waarin onder andere dit probleem verholpen zou worden, helaas is deze er nooit gekomen. (Overigens heb ik contact gehad met Gigabyte Nederland over deze problematiek, ze wilden voor mij mijn X800 kaart wel gaan testen in een systeem bij hun, maar gaven bij voorbaad al weinig kans van slagen)

Zelf gebruik ik nu een (Sapphire) ATI Radeon 9800 Pro 128MB, ik heb gewoon de snelste kaart opgezocht op de compatibility lijst van dit Gigabyte bordje.

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 20-11-2005 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Hmmm tr00 @ bovenbuurman..

Ennuh tis een Qtec/via kaartje
ik ben effe weg naar een verjaardag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
  • Laatst online: 01-07 14:46
Heeft er hier iemand ervaring met de areca sata raid kaarten op een MPX moederbord? Op mijn huidige mpx bord, asus a7m266d, wilt het geheel niet werken (incompatible). Een overstap naar de tyan of gigabyte zou dan een optie zijn, als dat wel werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:36:
[...]

Precies, daarbij, hoeveel mensen hebben nu nog een dual socket A moederbord, die er en op gamen, en bereid zijn 400€ neer te leggen voor een nieuwe plank. Dan is het veel itneressanter om over te gaan op een dual Opteron of Xeon systeem.

Zelf zit ik er ook aan te denken dit systeemje eruit te gooien en er een X2 of Dual Xeon neer te zetten, ik kom toch echt wat snelheid te kort.

[edit]
Editten is voor mietjes :+
Gewoon uit nieuwsgierigheid... waarom een X2 of een dual Xeon en geen Dual Opteron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

_Dune_ schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:37:
[...]

Zelf gebruik ik nu een (Sapphire) ATI Radeon 9800 Pro 128MB, ik heb gewoon de snelste kaart opgezocht op de compatibility lijst van dit Gigabyte bordje.
De 9800 SE AIw werkt prima, maar de tuner werkt niet (software loopt continu vast enz). Ik had gehoopt dat ik onder XP dit probleem niet zou hebben, maar het blijft, dus dat is wat jammer.
Ik ga denk ik eens kijken naar een 9800 pro ofzo, die zijn ook niet zo gek duur meer.

Of ik ga voor een nieuwe CPU in mijn singlebak, gebruik die als gamebakkie ipv die dual die ik nu heb en de nodige hardware doorschuiven (waardoor ik dus uiteindelijk een dualsysteem overheb).
Michael schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:41:
Heeft er hier iemand ervaring met de areca sata raid kaarten op een MPX moederbord? Op mijn huidige mpx bord, asus a7m266d, wilt het geheel niet werken (incompatible). Een overstap naar de tyan of gigabyte zou dan een optie zijn, als dat wel werkt :)
Mijn ervaring is dat wat niet op een Tyan werkt, het ook niet doet op een Gigabyte. Heb zelf helaas geen A7M266D, dus dat heb ik nooit kunnen testen.

Maar goed, mocht je hier een beetje in de buurt wonen kun je altijd eens langskomen om het te testen, ik zit toch met 2 dual Athlons, kan er best 1 een middagje gebruikt worden als testrig :P
_Dune_ schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:43:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid... waarom een X2 of een dual Xeon en geen Dual Opteron?
geld.

Een dual Xeon is redelijk goedkoop te krijgen als je voor 2ehands gaat en een X2 is ook wel te betalen (als je rekent dat ik niet veel voor het mobo wil gaan betalen).
Echter, het zijn toch geen geringe bedragen waar we het over hebben, dus is het ook wel weer zonde ergens.

[ Voor 45% gewijzigd door TERW_DAN op 20-11-2005 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu een dual xeon is volgens mij niet slim. Dan kun je veel beter een X2 aanschaffen. is goedkoper, veel flexibeler, beter upgradeable. Zie ook het dual xeon topic, zelfs de die hard dual xeon lui gaan over naar x2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 18:29:
nu een dual xeon is volgens mij niet slim. Dan kun je veel beter een X2 aanschaffen. is goedkoper, veel flexibeler, beter upgradeable. Zie ook het dual xeon topic, zelfs de die hard dual xeon lui gaan over naar x2s
Daarom zat ik juist aan een dual xeon te denken. 2x 2Ghz is al snel zat voor mij, gezien het toch maar voor een 2e bakkie is. Mijn dual 2600+ blijft nog even mijn hoofdsysteem zoals het er nu naaruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
Terw_Dan schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:56:
[...]

De 9800 SE AIw werkt prima, maar de tuner werkt niet (software loopt continu vast enz). Ik had gehoopt dat ik onder XP dit probleem niet zou hebben, maar het blijft, dus dat is wat jammer.
Ik ga denk ik eens kijken naar een 9800 pro ofzo, die zijn ook niet zo gek duur meer.
Als je nog een wilt moet je zeggen, omdat ik waarschijnlijk naar de h8dce gaat, heb ik die kaart eigenlijk voor niks gekocht :').
Maar als ik het goed heb begint de levering van de h8dce op gang te komen in ons kouwe kikkerlandje :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundead
En weer een trapje richting omhoog.

Het spul is hier eindelijk gearriveerd.

Ik heb zelf geen enkele vorm van problemen mogen ondervinden bij de installatie e.d.
Behalve dat mijn scsi raid driver de foutieve was (lsi bleek officieel een intel srcu42x te zijn).
Er loopt nu xp x64 op, nagenoeg vlekkeloos (iig in het gebruik) maar nog wel een paar vage meldingen in de eventlog's (vermoedelijk brakke programmatuur).

catscit: welke nvraid driver heb jij gebruikt bij de installatie, vriend van mij heeft het met xp x64 niet voorelkaar kunnen krijgen om de juiste raid driver bij installatie te kunnen selecteren @ F6 moment.

Zal vandaag eens de amd powernow installeren en uitproberen.

Owh ja, de videokaarten arriveren morgen met een beetje geluk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Terw_Dan schreef op zondag 20 november 2005 @ 18:46:
[...]

Daarom zat ik juist aan een dual xeon te denken. 2x 2Ghz is al snel zat voor mij, gezien het toch maar voor een 2e bakkie is. Mijn dual 2600+ blijft nog even mijn hoofdsysteem zoals het er nu naaruit ziet.
Denk zodra ik een nieuwe bak ga kopen de Quad cores allang een jaar of 2 uit zijn :+

En dan maar meteen een Dual Quad core nemen he :Y) Kunnen we weer effe vooruit :)

* Aapje heeft ontdekt dat 4 man in zijn klas ook een dual amd 2600+ mp hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmm, deze thread is een tikkie dood. En m'n k8we ook!
Geen idee hoe of wat maar eerst viel m'n 2e pci-e slot af en toe uit. Toen kapte die er helemaal mee.
Maar verder werkte alles nog prima. Maar nu valt het hele ding ook af en toe uit.
Ik had al een extra voeding gekocht om te kijken of ik de voeding misschien overbelast had maar het mag niet baten.
Damn.
Ik zit even zonder vrees ik.

@hierboven:
gewoon de xp64 nforce drivers van de nvidia site, dat werkt prima onder xp64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Laatst online: 13-09 20:25
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 19:33:
hmmm, deze thread is een tikkie dood. En m'n k8we ook!
Ik zit even zonder vrees ik.
Vervelend hoop dat je snel een beetje een nieuwe krijg. Hoop deze week mijn k8we binnen te krijgen het wachten was nog op een Aopen 7800gtx maar met levertijd onbekend is die maar veranderd in een msi en als onze vriendin in het oosten van het land m'n centjes binnen hebben (mis is wat duurder) dan mag ik mij verheugen op een mooi pakketje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nog even zitten kijken naar een alternatief voor de tyan k8we (dit is al m'n 2e kapotte) maar ik kan niks anders vinden met dual opteron, dual core ready, sli en pci-x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 06:41:
ik heb nog even zitten kijken naar een alternatief voor de tyan k8we (dit is al m'n 2e kapotte) maar ik kan niks anders vinden met dual opteron, dual core ready, sli en pci-x.
Het is een tijd geleden dat ik me erin verdiept heb, maar er zou toch ook een iwill uitkomen met ongeveer dezelfde specs als de tyan. Ik ga zoeken :).

(hopen dat de mijne heel blijft :+ .)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 06:41:
http://www.gigabyte.com.t...ServerBoard_GA-2CEWH.htm#

Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com.tw/Server/FileList/ProductImage/ga-2cewh-l.jpg

Deze komt in de buurt, heeft wel maar 2 PCI-X sloten, maar wel PCI-e (en ik meen ook SLI, wat betreft chipsets is deze hetzelfde als die Tyan).

Persoonlijk zou ik overstappen van Tyan naar Gigabyte (heb het met de MPX al eens gedaan en er werkerlijk nog geen nanoseconde spijt van gehad). Al is het alleen al maar vanwege de support van Gigabyte vs Tyan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundead
Nette plank van Gigabyte, alleen jammer van de SLI bridge die er niet bij zit.

De manual specificeert dat de inhoud geen SLI bridge bevat, vandaar die conclusie.
Voor de rest een volwaardig alternatief voor de Tyan Thunder K8WE.

Hier overigens nog geen hitte metingen verricht, maar de machine draait uiterst stabiel, met belasting van de 8131 brug (lsi controller op de pci-x 133 mhz gleuf) overigens zonder powernow ingeschakeld.

@catscit: bij http://www.wizzbitz.co.uk heb ik mijn lsi megaraid 320-2x op de kop getikt voor een meer dan schappelijk prijsje. tis weliswaar een intel branded (srcu42x oid) maar doet het zeer goed.
(mocht het nog interessant zijn)

En is het pci-e slot er echt _afgevallen_ of gewoonweg niet meer werkend, en is het slot 1 of 2?
misschien gerelateerd aan de processor gezien slot 2 niet eerder werkt dan dat cpu 2 ingevuld is?
En als laatste, wat heeft er in gehangen?

* Sundead krijgt als het goed is morgen _eindelijk_ zijn dual gtx setup, en zit dan niet te wachten op defecte pci-e sloten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat om het 2e pci slot, die die aan de 2050 en aan de 2e cpu hangt.
Cpus zijn al omgewisselt, daar ligt het niet aan.
Er zaten 6600GTs in, beide kaarten doen het in pci-e slot 1, maar welke ik ook in pci-e slot 2 duw, die doet niks. Ook met enkel 1 kaart in slot 2 doet ie niks (geen beeld).
Ik heb de kaarten ondertussen in een asus a8n sli gehad en daar doen ze het prima.

Ik kan geen zichtbare defecten ontdekken op het board, had me ook verbaasd eigenlijk aangezien de problemen geleidelijk zijn gekomen.

De supplier laat niks van zich horen, dat biedt alweer veel hoop op een snelle afwikkeling, altijd fijn webshops die wel willen verkopen tegen enorme bedragen maar als puntje bij paaltje komt heb je er niks aan.

Moet effe naar m'n bankrekening kijken, ik zie namelijk een uiterst snelle maar verschrikkelijke lompe methode om snel weer een werkend dual opteron systeem te hebben. M'n extra 2 gig en lsi megaraid kan ik voorlopig wel op m'n buik schrijven.

Ik zit nu op een p4 2.8 in aller ijl overgeklokt naar 3.4oid, mijn hemel wat een traag gebakje vergeleken met m'n dual opteron! Dit is om te janken... ik was vergeten dat "normale" pcs eigenlijk helemaal niet multitasking zijn. Alles wat je start heeft invloed op wat al loopt. Ik merk nu pas wat enorme belasting m'n k8we heeft moeten doorstaan op dagelijkse basis.
Snel weer aan de dual opteron, dit hou ik geen weken vol.

Over de gigabyte:
Interesting! helaas ook maar 4 sata poorten, als ie er 8 had gehad had ik het wel geweten.
Als de pci-e sloten 2 sloten uitelkaar hadden gezeten (zoals bij de asus a8n sli boarden) had ik het ook wel geweten. 2 ide poorten heb ik niet nodig. Ik weet niet. Om een of andere reden zegt de tyan me meer. De verkrijgbaarheid van de gigabyte is ook niet echt super.

edit:
Dit is slecht, net een sloot belastinggeld binnen gekregen.
effe shoppen.
Damn, die lsi megaraid is credit card only, dat trekt m'n vriendin niet (gaat via haar rekening)

edit2:
vriendin verwend, credit card mogen lenen, lsi besteld.
Moet ik er ook niet een bbu bij hebben?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundead
Met bios 414C op de LSI/Intel (firmware is identiek voor zover ik kan zien) heb ik cached writing (geloof ik dat het heet) wel ingeschakeld (waar de bbu ter bescherming van de write gegevens in cache dient), maar of het ook daadwerkelijk zo is, mijn atto benches met standaard settings zijn niet laaiend enthiousast over de write speeds van de raid 5 config (nou duurt schrijven per definitie langer ivm parity berekening, maar dan toch, met 3x een atlas 15k2 in raid5 moet het toch wel opschieten imo)

Zou ook kunnen omdat de atto ingesteld staat op direct i/o (me dunkt dat hij de cache dan overslaat?)

Maar das meer een vraag voor in het opslagmedia & I/O controllers topic.

Indien het ontbreken van de BBU er idd voor zorgt dat de write acties zeer traag gaan, dan zal ik er zeker 1 aanschaffen (110 euro ongeveer) maar dat wil ik eerst bevestigd zien.

Lezen daarentegen gaat heerlijk hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, ik wil er 2 raid 0 sets aan hangen.
M'n huidige controller wil zoiezo niet write back cache oid als ik m'n bbu los koppel.
En snel is m'n huidige dell perc3 zoiezo niet.

Die bbu doen we volgend maand wel, ik zal benchen voor en na.
Ik heb nu in een paar uur tijd een fortuin uitgegeven.
De precieze inhoudt post ik wel als het beestje weer draait.
Zal een dezer dagen de foto's van de waterkoeling posten op k8we.com

De waterkoeling is trouwens ook echt vet, 30 graden temp drop tov zalmans!
specs staan in m'n specs.

atto slaat de cache niet over, ik heb ooit een thread gepost in het io controllers subforum hiero mbt scsi snelheden waarin een gast pimped met z'n atto scores dmv z'n 256mb cache. Dat hakt er aardig in.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
De BBU is er voor om bij een stroom uitval als de controller in "write back cache mode", of "cached writing" ofzo staat, de data in de cache te bewaren.

Ik kan me niet voorstellen dat je raid 5 dus trager gaat zonder BBU, het is alleen niet veilig. tenzij de controller zonder BBU gewoon helemaal geen cached writes toestaat, maar ik weet niet of er controllers zijn die dat doen.

En ja ATTO vanuit de cache geeft 100'en mb's per seconde... :)

Catscit, vervelend van je bordje.... En nog meer omdat het je 2de kapotte is....

@sundead, even uit mijn hoofd, qua raid 5 real life prestaties kon je bij de lsi elite 1600 de cache settings het beste hebben staan op:

Write cache enable
Cached IO
Adaptive read ahead

( en Atto zegt natuurlijk niet alles)

[ Voor 35% gewijzigd door maratropa op 13-12-2005 22:08 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens:

http://www.decorsign.nl/?...orie=0&sel_subcategorie=0

De H8DCE beschikbaar in NL (< 400 euro)!

... en ook in Belgie:

http://www.helicon-it.be/...winkel&product=Supermicro

(wel iets duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Sundead schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 16:45:
@catscit: bij http://www.wizzbitz.co.uk heb ik mijn lsi megaraid 320-2x op de kop getikt voor een meer dan schappelijk prijsje. tis weliswaar een intel branded (srcu42x oid) maar doet het zeer goed.
(mocht het nog interessant zijn)
Leuk kaartje hè ;)
Ik heb deze ook, en wel met BBU en 512 MB cache welteverstaan.
Sundead schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 21:45:
Met bios 414C op de LSI/Intel (firmware is identiek voor zover ik kan zien) heb ik cached writing (geloof ik dat het heet) wel ingeschakeld (waar de bbu ter bescherming van de write gegevens in cache dient), maar of het ook daadwerkelijk zo is, mijn atto benches met standaard settings zijn niet laaiend enthiousast over de write speeds van de raid 5 config (nou duurt schrijven per definitie langer ivm parity berekening, maar dan toch, met 3x een atlas 15k2 in raid5 moet het toch wel opschieten imo)

Zou ook kunnen omdat de atto ingesteld staat op direct i/o (me dunkt dat hij de cache dan overslaat?)

Maar das meer een vraag voor in het opslagmedia & I/O controllers topic.

Indien het ontbreken van de BBU er idd voor zorgt dat de write acties zeer traag gaan, dan zal ik er zeker 1 aanschaffen (110 euro ongeveer) maar dat wil ik eerst bevestigd zien.

Lezen daarentegen gaat heerlijk hard.
Je kan write back caching wel aanzetten maar gaat er iets fout dan verdwijnt al je geliefde data die op dat moment in het cache zat.

Ik zie trouwens dat je Maxtor Atlas 15KII schijven hebt, dat gaat zeker werken, als die dure maand voorbij is ga ik mezelf ook weereens trakteren op een nieuw bundeltje schijven, ik zit dus ook te denken aan Maxtor atlas 15KII schijven, alleen ik zet ze in RAID 0, ik heb vertrouwens in de SCSI schijven, ben niet bamg dat ze kapot gaan (ik backup daarentegen wel mijn belangrijkste dingen).

@Gladiool
Welke controller is dat nou daadwerkelijk die jij gebruikt in je PC? (HP u320 dual channel lsi controller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah, scsi beest was die pimpert die ik bedoelde ;-)

Ik kan nog 1 15K 36G scsi schijf krijgen maar heeft een raid0 van 3 schijven tov 2 wel nut? Gaat raid 0 niet het beste per paar?

Verder zitten m'n cm stacker 4in3 modules stampvol dus dan zou er een 73G 10K uit moeten.

Vrij klote dat ik weer een kapotte k8we heb, vooral omdat ik wederom niet snap waar deze aan overleden is. vooral het fiet dat het geleidelijk ging doet me geloven dat ik er wederom weinig aan kon doen. Ah wel, als het goed is draai ik begin volgende week alweer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Die goedkope is inmiddesl alweer van die site verdwenen, of kijk ik verkeerd? Verder inderdaad de vraag of je niet een SuperMicro bord zou overwegen als je toch van je Tyan alwilt.

[edit] $me kijkt even iets verder dan mijn neus lang is en ziet dat de H8DCE geen PCI-x sloten heeft :S

[ Voor 23% gewijzigd door Kippenijzer op 14-12-2005 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 19:00:
ah, scsi beest was die pimpert die ik bedoelde ;-)

Ik kan nog 1 15K 36G scsi schijf krijgen maar heeft een raid0 van 3 schijven tov 2 wel nut? Gaat raid 0 niet het beste per paar?

Verder zitten m'n cm stacker 4in3 modules stampvol dus dan zou er een 73G 10K uit moeten.
8)
Jij hebt en Dell PERC3 als RAID controller klopt dat? dat was de oude LSI MegaRAID Elite 1600 als ik het goed heb, ik denk niet dat op deze controller er op snelheid niet op vooruit zal gaan met meer schijven, want met 2 schijven zit je al ruim aan het maximum (2x moderne 10Krpm of 15Krpm schijven) als je je onboard controller gebruikt icm windows software RAID 0 dan ga je er in snelheid wel degelijk op vooruit, of kijk voor een LSI MegaRAID 320-2X zoals ik heb die gaat er in snelheid wel degelijk op vooruit met 3 ipv 2 schijven en de kaart heeft ook nog eens hele hoge cache snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lennieboy83 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:08:
[...]

8)
Jij hebt en Dell PERC3 als RAID controller klopt dat? dat was de oude LSI MegaRAID Elite 1600 als ik het goed heb, ik denk niet dat op deze controller er op snelheid niet op vooruit zal gaan met meer schijven, want met 2 schijven zit je al ruim aan het maximum (2x moderne 10Krpm of 15Krpm schijven) als je je onboard controller gebruikt icm windows software RAID 0 dan ga je er in snelheid wel degelijk op vooruit, of kijk voor een LSI MegaRAID 320-2X zoals ik heb die gaat er in snelheid wel degelijk op vooruit met 3 ipv 2 schijven en de kaart heeft ook nog eens hele hoge cache snelheden.
ik heb een lsi megaraid 320-2x besteld bij die engels toko, is onderweg (als het goed is)
Verder komt er een k8we non scsi aan, misschien nog deze week. Ik heb gekeken naar alternatieven maar ben niet onder de indruk. De supermicro heeft geen pci-x.
Ook heb ik nog wat geheugen en extra watercooling spul gekocht.
Dan kunnen we weer efkes vooruit.
Op dit moment draai ik inderdaad de dell perc3 (elite 1600) controller, en deze zit inderdaad aan z'n max, 2 of 4 schijven geeft nauwelijks snelheidsverschil.
Ik zal de 3e 15K schijf regelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-09 12:16
catscit: zomaar een hint... wellicht is dat overclocken een oorzaak dat je tyan bord er mee kapt? :) Je overstressed de componenten eigenlijk voortdurend, en dat zou wel eens kunnen leiden tot een langzame maar pijnlijke dood voor je K8WE .... of is dat een verkeerde beredenering? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
Weet iemand toevallig welke opties er in de bios van de k8we aan moeten staan om numa aan te zetten. Want ik krijg het niet werkend :). /PEA staat netjes in m'n boot.ini en 4 reepjes geheugen en dit heeft altijd gewerkt op m'n k8w maar nu ik net m'n nieuwe k8we erin heb geschoven weet ik niet meer wat de instellingen waren.

(vanalles al geprobeert, maar ben het restarten beetje zat :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-krekel- schreef op woensdag 14 december 2005 @ 21:50:
catscit: zomaar een hint... wellicht is dat overclocken een oorzaak dat je tyan bord er mee kapt? :) Je overstressed de componenten eigenlijk voortdurend, en dat zou wel eens kunnen leiden tot een langzame maar pijnlijke dood voor je K8WE .... of is dat een verkeerde beredenering? :)
Eerste moederbord overleed na enkele dagen.
Veel overklok ik niet hoor, enkel af en toe om te benchen.
En ik overklok enkel met ntune en dat wordt ondersteund door tyan!
Verder hou ik de temps goed in de gaten.
Wel is het zo dat sinds bios 1.02 de temps inderdaad omhoog gegaan zijn en ik heb HEEL veel zitten vmwaren de afgelopen tijd en dan zit je constant aan 100% cpu load en de temps rijzen de pan uit.
Vandaar ook watercooling, cpu temps zijn 30 graden gezakt @ full load.
Zal efkes wat fotos op k8we.com zetten.

Ik heb een asus p4p800 (ander systeem in m'n sig) en die draait al 2 jaar 30% overklokt, altijd, zonder ENIG probleem, inclusief lanparties, warme zomerdagen, etc etc. niks speciale koeling.

edit:
foto's op: http://www.k8we.com/?q=ga...page=5&g2_navId=xb2341393

Ik zie trouwens dat ik met 1.01 ook al hele hoge temps had onder bf2. De zalmans trokken het gewoon niet. Waterkoeling werkt erg goed maar 1/2" slangen zijn wel serieus groot.
Op de foto's staat nog oude indeling, pomp en res zijn ondertussen verplaatst.
Nieuwe foto's als ik weer up and running ben.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2005 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
Even uit de memory FAQ die ik ooit van tyan heb gekregen over numa:
What settings do I need to have set on a nVidia nForce chipset to get NUMA
to operate?
The setting that affects NUMA is NODE INTERLEAVING. It should be set to
[Disabled] in the bios for NUMA to operate correctly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-krekel- schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:02:
Even uit de memory FAQ die ik ooit van tyan heb gekregen over numa:

[...]
inderdaad, en met dat uit doet ie bij mij automatisch numa, zowel onder xp32 als onder xp64.
Vanaf volgende week draai ik weer xp64 standaard, xp32 kan niet overweg met een beetje geheugen.

hmmm, geen xp64 lsi megaraid 320-2x driver?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2005 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
-Het schijnt dat in de opterons de temperatuur op 3 plekken gemeten kan worden. De nieuwe bios van de K8WE leest de temp uit van een andere positie, die dus wel klopt maar blijkbaar gewoon hoger zit. Schijnt dus te kloppen en dat je er aan moet wennen ;) (ergens gelezen op 2cpu)

-Met 2 15k.3 schijven in raid 0 op 2 kanalen haalde ik plusmin 120 mb per seconde op een elite 1600, met 4 schijven in raid 0 over 2 kanalen op de 1600 haalde ik ongeveer iets meer dan 200 mb per seconde.

(@beest, nu heb ik een gewone dual channel lsi u320 kaart met 1020/1030 chip, geen raid ofzo)

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 14-12-2005 23:16 ]

specs

• Lennieboy83
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:21:
hmmm, geen xp64 lsi megaraid 320-2x driver?
Ja zeker wel dat is de Windows Server 2003 x64 driver, let op dat je niet de IA64 driver pakt ;)

Ik heb het zelf ook uitgeprobeerd omdat ik Windows XP x64 heb gedraait voor een paar dagen, wat overigens perfekt werkte maar door incompatibiliteit van programmatuur ben ik terug gegaan naar XP 32 bit (voorlopig nog ;) )

• Lennieboy83
gladiool schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:14:
-Met 2 15k.3 schijven in raid 0 op 2 kanalen haalde ik plusmin 120 mb per seconde op een elite 1600, met 4 schijven in raid 0 over 2 kanalen op de 1600 haalde ik ongeveer iets meer dan 200 mb per seconde.
Hier hebben we al eens een discussie over gehad, ik heb dat nooit gehaald, ik kwam niet verder dan 130 MB/s op een juist slot. We hebben zoveel uitgeprobeerd (met andere gebruikers erbij betrokken die hier ook niet verder mee kwamen), en we hadden precies dezelfde instellingen als jij die had, oh ja volgens mij mag het met ATTO ook niet uitmaken in snelheid als je het cache aan het testen bent, je bent immers niet de schijven aan het testen.
(@beest, nu heb ik een gewone dual channel lsi u320 kaart met 1020/1030 chip, geen raid ofzo)
Die MegaRAID 320-2X is toch niet te duur voor je geworden mag ik hopen? ;)
Windows software RAID kan ook snel zijn alleen je hebt geen cache dus snelheid hangt altijd af van het aantal schijven.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

gladiool schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:14:
-Het schijnt dat in de opterons de temperatuur op 3 plekken gemeten kan worden. De nieuwe bios van de K8WE leest de temp uit van een andere positie, die dus wel klopt maar blijkbaar gewoon hoger zit. Schijnt dus te kloppen en dat je er aan moet wennen ;) (ergens gelezen op 2cpu)
Dat heb ik gemerkt ja, ik ben van 35max naar 52max gegaan :P

Nog steeds koel genoeg maar wel een stuk warmer ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Wolfboy schreef op donderdag 15 december 2005 @ 03:11:
[...]
Dat heb ik gemerkt ja, ik ben van 35max naar 52max gegaan :P

Nog steeds koel genoeg maar wel een stuk warmer ;)
Ik draaide met 1.01 80 graden op 1 cpu onder bf2, en met 1.02 90 graden.
en ja m'n koelers zaten goed op m'n cpus, nee niet teveel koelpasta, ja verschillende koelpastas geprobeerd etc etc.

Waterkoeling: 60 graden max. 65 graden als ik de fans op de rad uitzet.

• roodhoedje
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 12:59:
[...]
Ik draaide met 1.01 80 graden op 1 cpu onder bf2, en met 1.02 90 graden.
en ja m'n koelers zaten goed op m'n cpus, nee niet teveel koelpasta, ja verschillende koelpastas geprobeerd etc etc.

Waterkoeling: 60 graden max. 65 graden als ik de fans op de rad uitzet.
Da's nog best veel dan met waterkoeling ik kom max op z'n 30 graden voor de cpu's verder zit er namelijk niks aan. Was nogal verbaast over de tempratuur aangezien ik zo laag nog nooit heb gezien :).

Verwijderd

roodhoedje schreef op donderdag 15 december 2005 @ 18:22:
[...]
Da's nog best veel dan met waterkoeling ik kom max op z'n 30 graden voor de cpu's verder zit er namelijk niks aan. Was nogal verbaast over de tempratuur aangezien ik zo laag nog nooit heb gezien :).
Tov de lucht koeling (zalman 7000 is toch ook niet niks) vind ik het zo slecht nog niet.
Verder heb ik CG 250ers, dat zijn de warmste opterons ooit.
Misschien dat de temps nog wat zakken als ik minder Y stukken in het systeem heb en dus een betere flow. De 1e opstelling was niet helemaal top wat dat betreft. Verder stond het resevoir de kast op te warmen (hing binnen in).

• Sundead
w00t \0/ :P

SLI setje is binnen en draait als een tierelier, functioneert zeer goed met de 81.95 whql drivers.
De "rig" is nu compleet, en tot nu toe draait ie als een zonnetje, temps lijken goed (tyan sys monitor & nvidia temp monitor voor graka's) althans, de procs nog idle.

Hij loopt nu de graka's te benchen, zal morgen de cpu's es ff stressen en de temps bijhouden wdb.

weet iemand btw in hoeverre de sys monitor deugdelijke temps weergeeft? of berusten die waarden ook op de 1.01t bios waarden, en kunnen we derhalve een stijging van ~10c verwachten?

• maratropa
  • Niet online
En kun je eigenlijk je voltages uitlezen van de k8we? want speedfan en everest pakken het niet?

specs

Verwijderd

ik heb nooit voltages kunnen uitlezen bij de k8we, enkel cpu voltage.
Al die proggies gaan via de bios dus andere bios is andere temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 20:02:
[...]

Tov de lucht koeling (zalman 7000 is toch ook niet niks) vind ik het zo slecht nog niet.
Verder heb ik CG 250ers, dat zijn de warmste opterons ooit.
Misschien dat de temps nog wat zakken als ik minder Y stukken in het systeem heb en dus een betere flow. De 1e opstelling was niet helemaal top wat dat betreft. Verder stond het resevoir de kast op te warmen (hing binnen in).
Helaas heb ik ook m'n rad nog in m'n kast zitten omdat ie een beetje groot is en ik nog moet bedenken waar ik hem ga ophangen(black ice extreme 2 geloof ik). Maar ik heb natuurlijk geen vergelijkings matriaal want ik dit mobo gelijk geflashed naar de laatste bios.
Wel opvallend dat jouw 250 cg zoveel verschillen kwa temp met mijn 246.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yes, up and running again.
Met dank aan salland heb ik een 2e k8we in huis, dit keer weer zonder scsi.
Ze hadden een "demo" board op de site staan met enkel een geopende doos.
Ik weet 90% zeker dat de doos waarin deze k8we zat diegene is waarin mijn eerste k8we zat, maar het board is een andere, nieuwere versie (geen 6 pin connector, en rubber pads op de achterkant).
Zelfs de zakjes die ik had opengemaakt zijn open etc etc.
Humor.

Hij heeft al geboot en laadt gewoon mij nvidia raid config en ziet netjes sli, dus dat andere board is echt gaar en gaat rma.

Wel een leuke foto, 2 k8we naast elkaar.

M'n waterkoeling is aangepast en werkt ook, al een stuk stiller als de vorige setup maar nog niet echt super.

Geheugen komt deze week ook nog binnen, nu enkel nog een megaraid 320-2x en ik kan er weer efkes tegenaan.

foto's volgen of check k8we.com, daar staan ze eerder schat ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Even een vraagje,

Ik ben nu een tijdje op zoek naar een Radeon 9800pro voor op mijn MPX plank, maar heb geen zin om er een nieuw te kopen, 2ehands heb ik er nog niet echt een kunnen vinden.
Nu vroeg ik me af of iemand ervaring had met een Nvidia 6600/6800 icm een Gigabyte GA7DPXDW-P. Die zijn nog eens een stuk sneller en beter te krijgen heb ik het idee. Maar dan moet ik natuurlijk wel weten of zoiets werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan schreef op maandag 19 december 2005 @ 23:21:
Even een vraagje,

Ik ben nu een tijdje op zoek naar een Radeon 9800pro voor op mijn MPX plank, maar heb geen zin om er een nieuw te kopen, 2ehands heb ik er nog niet echt een kunnen vinden.
Nu vroeg ik me af of iemand ervaring had met een Nvidia 6600/6800 icm een Gigabyte GA7DPXDW-P. Die zijn nog eens een stuk sneller en beter te krijgen heb ik het idee. Maar dan moet ik natuurlijk wel weten of zoiets werkt :P
Nieuwere kaarten dan de 9800 serie kunnen problemen geven, zowel Nvidea als ATI kaarten. Ik had een ATI X800 Pro 256MB (AGP) voor een heel aangenaam prijsje gekocht. Deze bleek dus niet te werken op mijn Gigabyte GA-7DPXDW-P.

De kaart geeft wel beeld met de standaard VGA drivers van Windows XP, maar de ATI drivers bleken niet geinstalleerd te kunnen worden. Dit bleek puur door hardware incompatibiliteit. De timings van de MPX chip set zijn niet goed genoeg om de meeste nieuwe VGA kaarten te ondersteunen, zowel ATI als Nvidea. Ik heb hierover ook contact gehad met de support afdeling van Gigabyte hier in Nederland en zij konden mij bovenstaande bevestigen. Ook heb ik een stuk lees werk doorgenomen van AMD waarin dit probleem werd besproken, in deze documentatie was er nog sprake van een opvolger van de MPX chip set die dit probleem zou verhelpen, maar zoals bekend is deze opvolger nooit verschenen.

Ik raad je aan eens in het forum van www.2cpu.com te gaan rond snuffelen, daar heb ik ook veel over dit probleem gevonden. In sommige gevallen kan een nieuwere Nvidea kaart goed functioneren, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen en heb de snelste kaart genomen die op de hcl van dit moederbord staat. In dit geval een Sapphire ATI Radeon 9800 Pro 128MB.

TWEEDEHANDS
Hier nog wat links uit vraag&aanbod:

http://tweakers.net/aanbod/advertentie/16342
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/21746 << Volgens de verkoper is dit een Build By ATI
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/22195 << Let op dit is een SE uitvoering!
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/23991

Oke, er staan er dus nog veel meer... ik zou zeggen probeer het eens op deze manier.
Let overigens wel op sommige 9800 kaarten hebben een gehalfeerde bus, ik meen 128-bit i.p.v. 256-bit. Je kunt het best de laatste hebben.

NIEUW
Kijk ook eens op www.sallandautomatisering.nl zij hebben nog verschillende 9800 Pro in de lijst staan, zelf heb ik bij hun een Sapphire Atlantis 9800 Pro (256-bit) 128MB gekocht. Op deze kaart zit op het moment wel een lange levertijd, maar er staan nog een paar andere merken met kortere levertijd.

Nu heb ik nog een vraagje voor jou :P , wat voor CPU Coolers gebruik je voor jouw CPU's? Ik vraag mij af of er ook twee CPU coolers op passen met elk een 8cm fan.

[ Voor 35% gewijzigd door _Dune_ op 20-12-2005 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik weet idd dat een 9800 zo'n beetje het snelste is wat je erin kunt vrotten. Er zit nu een Ati Radeon 9800SE AIW in, met het probleem dat de tuner niet werkt. Ik wil een 9800 pro (SE is mij net iets te traag). Maar omdat je het met een 9800 nooit helemaal zeker weet zat ik te denken aan een Nvidea kaart (beeldkwaliteit boeit me weinig omdat ik toch DVI gebruik, dus wat dat betreft hoef ik niet bang te zijn voor brakke filters).

Of ik ga heel eng doen en er een single Athlon 64 neerdumpen :P. Maarja, eigenlijk is dat zonde, omdat er dan amper gebruik van zal maken.
Ik ga maar eens kijken of ik een 6600 kan lenen ergens :P
Nu heb ik nog een vraagje voor jou :P , wat voor CPU Coolers gebruik je voor jouw CPU's? Ik vraag mij af of er ook twee CPU coolers op passen met elk een 8cm fan
Op mijn Athlon MP2600+ gebruik ik de boxed coolers van AMD (60mm) met fanadapter naar 80mm met coolermaster fans (dat gaat net, er zit +- 5mm tussen de 2 koelers).
Op mijn Athlon MP2200+ zitten 2 coolers die ik toevallig nog had liggen :+ een Nexus (70mm) en een Coolermaster (60mm). Nogal pauper, moet nog eens 2 mooie coolers vinden, wilde ik volgende dumpdag maar eens gaan doen.

80mm gaat in ieder geval prima op de GA7DPXDW-P mits ze dus niet uitsteken aan de zijkant :P (zla eens een foto maken als ik de kast weer openheb).

[ Voor 37% gewijzigd door TERW_DAN op 20-12-2005 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb binnenkort waarschijnlijk naast mijn Athlon 2800+ MP ook nog een Athlon 1800+ MP systeempje, beide gebasseerd op het Gigabyte moederbord. :D Maar in plaats van een singel Athlon 64, kun je er ook een Athlon 64 X2 neerzetten, dan hoef je niet helemaal afstand te doen van een dual bakkie. ;) Of is dat nog wat overkill... voor mij in iedergeval wel.

Ik had een tweede Gigabyte bordje gekocht via marktplaats.nl. Bleek een RMA bord te zijn dus in principe nieuw en werd verkocht door een automatiserings bedrijf. Bij ontvangst van he tbord viel mij iets heel vreemds op. De South bridge miste. Er was gehaal geen schade te vinden, blijkt dus een fabrikcage foutje te zijn.

Het betreffende bedrijf heeft het moederbord terug gestuurd naar Gigabyte voor mij en daar is nu nog even het wachten op, maar hoe vaak maak je het mee dat er een south bridge niet is geplaatst. :D

[ Voor 45% gewijzigd door _Dune_ op 20-12-2005 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

_Dune_ schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:36:
Ik heb binnenkort waarschijnlijk naast mijn Athlon 2800+ MP ook nog een Athlon 1800+ MP systeempje, beide gebasseerd op het Gigabyte moederbord. :D Maar in plaats van een singel Athlon 64, kun je er ook een Athlon 64 X2 neerzetten, dan hoef je niet helemaal afstand te doen van een dual bakkie. ;) Of is dat nog wat overkill... voor mij in iedergeval wel.
Maar heb je gezien wat die X2s kosten :P Het gaat mij om mijn 2200+je die ik nu voornamelijk gebruik om wat op te gamen en dan is het handig als er een videokaart inzit. Nu probeer ik een derde dual systeem dat ik heb te ruilen tegen een videokaart, dat is voor mij lekker voordelig :+
Zin om geld uit te geven heb ik eigenlijk niet. Ik kan namelijk altijd nog mijn Nforce2 plank erneer zetten en daar een kaart voor regelen (die vreet wel alles :P). Maar dual blijft natuurlijk leuker.
Ik had een tweede Gigabyte bordje gekocht via marktplaats.nl. Bleek een RMA bord te zijn dus in principe nieuw en werd verkocht door een automatiserings bedrijf. Bij ontvangst van he tbord viel mij iets heel vreemds op. De South bridge miste. Er was gehaal geen schade te vinden, blijkt dus een fabrikcage foutje te zijn.

Het betreffende bedrijf heeft het moederbord terug gestuurd naar Gigabyte voor mij en daar is nu nog even het wachten op, maar hoe vaak maak je het mee dat er een south bridge niet is geplaatst. :D
Tja, dat is idd wel een heel raar verhaal. Ik hoop dat je het gaat lukken, zo niet zou ik eens even contact op nemen met Gigabyte. Mijn ervaringen met hun RMA dienst zijn echt geweldig. Ze geven echt goede support. Ik moet eens kijken of mijn huidige plank nog een keer RMA kan voor de onboardlan (hoewel dat geen fabrieksfout is, maar een blikseminslag. Maar zou mooi zijn als ze dat kunnen repareren voor niet al teveel geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik heb een tijdje een 6800LE in mijn asus MPX plank gehad, zonder problemen. Die kun je ook nog eens flink opvoeren als je geluk hebt tot normale 6800 snelheden. En sinds de 6800 is de beeldkwaliteit van de geforce heel goed hoor ten, opzichte van Ati.

@Catscit, fijn dat je er weer bij bent ;) Net nadat ik jou probleemverhaal had gelezen begon mijn pc ook te crashen. Ik meteen in paniek :) Bleek dat de brakke nvidia nforce netwerk drivers niet om kunnen gaan met een "getune-de" firefox... Niks aan het handje gelukkig... :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roodhoedje schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 08:10:
[...]

Helaas heb ik ook m'n rad nog in m'n kast zitten omdat ie een beetje groot is en ik nog moet bedenken waar ik hem ga ophangen(black ice extreme 2 geloof ik). Maar ik heb natuurlijk geen vergelijkings matriaal want ik dit mobo gelijk geflashed naar de laatste bios.
Wel opvallend dat jouw 250 cg zoveel verschillen kwa temp met mijn 246.
Welke bios draai je?
Ik heb nog de officiele out of the box tyan bios erop zitten (1.01) en temps met watercooling komen nu niet boven de 30 graden uit, zelfs niet na een uur full load.
kamer temp 21 graden, en die derde temp sensor die ook in de bios te zien is geeft 26 graden aan.
Chipsets 40-50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gladiool schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 09:30:
Ik heb een tijdje een 6800LE in mijn asus MPX plank gehad, zonder problemen. Die kun je ook nog eens flink opvoeren als je geluk hebt tot normale 6800 snelheden. En sinds de 6800 is de beeldkwaliteit van de geforce heel goed hoor ten, opzichte van Ati.

@Catscit, fijn dat je er weer bij bent ;) Net nadat ik jou probleemverhaal had gelezen begon mijn pc ook te crashen. Ik meteen in paniek :) Bleek dat de brakke nvidia nforce netwerk drivers niet om kunnen gaan met een "getune-de" firefox... Niks aan het handje gelukkig... :)
Dat zou een leuke upgrade zijn, zeker gezien die 6800s niet al te duur zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals ik al opmerkte, sommige kaarten kunnen wel werken. Mogelij dat de 6800LE daar één van is, maar ik zou ook even het forum van www.2cpu.com door kijken. :)

edit: Oeps SE moest LE zijn... |:(

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 20-12-2005 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 09:41:
[...]
Ik heb nog de officiele out of the box tyan bios erop zitten (1.01) en temps met watercooling komen nu niet boven de 30 graden uit, zelfs niet na een uur full load.
kamer temp 21 graden, en die derde temp sensor die ook in de bios te zien is geeft 26 graden aan.
Chipsets 40-50 graden.
Beetje een prut bios, afhankelijk van de reboot is het 30 of 40 graden.
Zal em vanavond maar weer naar 1.02 zetten, die is wel warm maar tenminste constant.
BF2 doet het weer als vanouds trouwens. Ziet er vet uit na een maand niet gespeeld te hebben.
Vanavond eens een paar uurtjes online gamen.

Chipsets draaien trouwens netjes rond de 30 graden, gemeten met coolermaster aerogate onder de chipset blokken. Da's wel wat anders als meer als 100 graden de eerste week dat ik m'n eerste k8we had...

@ gladiool, glad to be back :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik had in mijn geval het dus over de 6800 "LE" he, niet de 6800s of SE :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aaaaaaaaahhhhhh

Waarom ik.
de nieuwe k8we mag weer terug, sound out doet het niet...
gvd gvd gvd.

heeft iemand een jumper moeten plaatsen om het geluid op de onboard uitgangen te krijgen?
Ik heb in windows al gekeken, er staat geen mute aan oid.
Er wordt wel nvidia nforce audio herkent als apparaat maar geluid, ho maar...
|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

begin toch lichtjes m'n vertrouwen in tyan te verliezen.
Wat een ellende...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:44
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/508cddec768a546027f33319b8076fad/full.jpg

Zo te zien moet je jumpers zetten om het geluid door te sluizen naar de audio uitgangen op de achterkant, want als die er niet op zitten verwacht het moederbord dus dat je je audio aan de voorkant via een kabeltje aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had het gelezen maar ik heb het nog nooit moeten doen.
Bij mijn 2 andere k8we heb ik er geen jumpers op gehad, en altijd de achter audio uitgang gebruikt (mijn kast heeft geen front audio).

Iemand hier die de jumpers heeft moeten zetten om de achter audio aan de praat te krijgen?

Ik zal em nog es testen voor ik em in de doos prop en terug stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik heb een tijdje onboard geluid gebruikt voordat er een creative kaartje in kwam, en die deed het in 1 keer, zonder jumpers zetten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar je leert elke dag bij.

Hij doet ut. :) :) :) :) :)
Met jumpers natuurlijk.

En nu zonder jumpers ook, maar maar af en toe. Als de spanning van het moederbord afgaat moeten de jumpers er weer op.

Wel jammer dat ik m'n hele mobo alweer uitgebouwd had. duurt weer een uur voor ie ingebouwd is dus vanavond geen bf2 meer |:(

volgende keer toch gewoon de handleiding volgen...
Ook al werkt het op m'n 2 andere k8we wel zonder jumpers... (ik heb het nog effe getest met de kapotte scsi versie die morgen op de post gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09 23:06
Ik was eigenlijk aan het sparen voor een dual opteron bak, maar nu de X2 uit is ben ik eerder geneigd daarvoor te gaan. Ik heb wat benchmarks bekeken en X2 scoort vrijwel gelijk of beter als een gelijke dual opteron. Nu vroeg ik me af of er nog wel een reden is op voor een dual opteron te gaan. Hebben jullie daar een mening over?

Van wat ik heb begrepen zou de hogere geheugenbandbreedte van de normale Opteron in dual setup met 2x single core (MITS de moederbord over NUMA beschikt / geheugen PER processor) in theorie tot betere prestaties moeten leveren dan een X2 maar blijkbaar speelt het dichter op elkaar zitten van de "cores" toch wel invloed op de benchmarks.

Nou zou het wel leuk klinken om NU een systeem aan te schaffen met dual opteron moederbord met 2x singlecore en vervolgens over een paar jaar daar een paar dualcores in te steken, maar om dan gelijk nu 3x zoveel te betalen dan een x2 lijkt me ook weer wat overdreven.

(mijn voornamelijke bezigheden zijn muziekproduceren (reason/cubase), beetje gamen en het gebruikelijke multitasking browser/word/downloads/filmpie/mp3 etc. Voor alles behalve het eerste is mijn huidige system wel genoeg)

[ Voor 15% gewijzigd door Gigapower op 20-12-2005 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Er is inderdaad voor sommige gevallen minder reden om opteron te kiezen. Ik stond laatst ook voor de keuze. Ik ben voor opteron gegaan omdat ik er op een gegeven moment 2 dual cores in wil zetten, wat mij tijd/geld bespaart met renderen. En met opteron borden heb je vaak pci-x wat ik toch graag wilde. Maar de X2's zijn inderdaad superchippies.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je geen "server" of "workstation" achtige taken gaat doen dan kun je VEEL beter een dikke X2 pakken. Zijn sneller, goedkoper, simpeler en makkelijker.

Als ik het nog eens zou moeten doen pakte ik een a8n sli, dikste X2 erop, en een hele berg sata drives.
En dat kost dan de helft en kan bijna hetzelfde als wat ik nu heb.

Verwijderd

We zijn er BIJNA.
Ik heb vette crashes onder bf2, en dan geen crash to desktop maar echt een freeze en dan een volledige reboot van de machine.
Ik heb nog geen andere games kunnen testen.
Zolang ik niet game is ie 100% stabiel, superpi, pifast, burn in wizzard enzo dat overleeft ie wel.
Vanavond effe andere nvidia driver instaleren en COD2 oid.

verder heb ik elke poort op het board getest en alles werkt.

Ik weet ook waar de tyan k8we remote en local temp sensors zitten.
In speedfan zie je 5 temp sensoren:
Temp1 = cpu 1
Temp2 = cpu 2
Temp3 = wat in de bios ambient heet, altijd erg koel
Remote en Local zitten ergens tussen geheugen en cpus.
Sinds ik waterkoeling heb worden die een stuk warmer omdat er geen dikke zalman overheen blaast.
Als ik er een paar 80mm fans op zet worden zowel remote als local minder als 50 graden dus daar ga ik nog even een bracket voor bouwen met 3 80mm fans. Dan blijft het geheugen ook lekker koel.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 13:17 ]

• Sundead
* Sundead heeft hier het idee dat de onboard S-ATA controller nogal voor performance vermindering zorgt...

Heb er sinds kort een 250 Diamondmax 10 aangehangen, maar de algehele prestaties zijn er niet bepaald beter op geworden...

Catscit > algemeen driver of GFX warmte probleem doet me dat als eerst aan denken?
edit:

Hmm, lees nu net pas van die Diamond 10 issues i.c.m. nForce4..
Maar es ff lossjorren dat ding.

[ Voor 18% gewijzigd door Sundead op 22-12-2005 09:39 . Reden: Iets met beter lezen enzo :D ]

Verwijderd

Sundead schreef op donderdag 22 december 2005 @ 09:22:
Catscit > algemeen driver of GFX warmte probleem doet me dat als eerst aan denken?
Inderdaad.
GFX warmte is ok, zelfs met een huis fan (30cm) erop gaat ie nog hangen, probleem is dat ik als ie hangt niet kan zien wat de gfx temp is. Maar externe sensor geeft 50-70 graden aan, niet bovenmatig voor een passieve 6600GT.

Drivers, ik draai al 2 moederborden dezelfde XP install met 78.01 drivers omdat de 80serie bij mij niet werkte.
Zal vanavond de laatste nvidia driver erop zetten en temps controleren.
Als ik 3dmark05 draai kan ik nvmonitor ernaast draaien om de gfx temps te zien.

• maratropa
  • Niet online
nja mijn 6800 komt ook qua temp bestwel hoog, tijdens gamen richting 70.
Het klinkt inderdaad als een driver issue.

Ik heb ook lang de 78.70 (ofzo) drivers gehad, maar draai nu de laatste nvidia 80 versie en de laatste nforce drivers, en wonder boven wonder :) gaat het zonder problemen tot nu toe. Ik heb zelfs het idee dat na de driver upgrade van beide driver sets het allemaal ietsje sneller is, maar misschien is dat subjectief.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Terw_Dan schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:21:
[...]

80mm gaat in ieder geval prima op de GA7DPXDW-P mits ze dus niet uitsteken aan de zijkant :P (zla eens een foto maken als ik de kast weer openheb).
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/136989322f87c6ab6e947b83276ebb37/full.jpg

Hier een plaatje van 2 80 mm coolers op eenzelfde bord. Dit zijn 2 elcheapo koelers die ik gekocht had bij computerland voor 9 euro per stuk. in afwachting van mijn waterkoeling.

Op een Asus bordje passen ze ook maar wel na een kleine modificatie aan een van de heatsinks. een condensator zat nl. in de weg.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4ca64c326a2680ddb42c36f8cda194ea/full.jpg

maar het kan dus allemaal wel. :)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k8we update.
Online ut2004 is stabiel (maar vraagt natuurlijk veel minder als bf2). Ik heb de potjes ook gewonnen :)

Ben bezig met een xp64 install op m'n nieuwe intel srcu42x raid kaart.

Een ander probleem is dat ik nu het volgende geheugen heb:
Corsair TWINX 1024RE-3200LLPT
OCZ OCZ4001024ELERDC-K
Corsair TWINX 2048RE-3200
dit zijn allemaal kits van 2 reepjes.
Maar hoe ik het ook draai of keer, ik krijg het niet voor elkaar om dual channel op beide CPUs te draaien. Iemand hier ideeen over?
Volgens de manual kan het zoiezo niet met 6 reepjes |:(
Dus enige oplossing is nog 2 reepjes erbij?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

fenrir schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 10:12:
[...]
maar het kan dus allemaal wel. :)
Het kan idd wel, maar veel ruimte is er niet echt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

snif.

Met pijn in ons hart melden wij bij deze dat onze geliefde k8we na een kort leven (een week) en een even kort ziekte bed (een week) dan toch het leven heeft gelaten.
De ene reboot na de andere, ook onder xp64, alles vervangen en geprobeerd, het mocht niet baten. |:(

En ik zit WEER zonder mobo. al voor de derde keer.

gvd :( :( :(

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Je zou bijna gaan denken dat je misschien een ander component hebt wat dingen om zeep helpt?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
@fenrir, sinds me boxed koeler kapot is, heb ik ook zo'n type koeler erop zitten, echter is mijne een Falconrock2 (Cu kern, met een alu fan erop van 5000 rpm :+)

Heb er nu 1 boxed koeler op zitten, en 1 Spire...
Groot merkbaar verschil in mijn tempraturen iig..
Wat zijn jou tempraturen van die Speeze koelers?
(En wanneer had je ze eigenlijk gekocht? Ben benieuwt of compu land ze nog heeft...)

@catscit Gecondoleerd met je verlies :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gladiool schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 17:08:
Je zou bijna gaan denken dat je misschien een ander component hebt wat dingen om zeep helpt?
Of je hebt gewoon een kutbord :+

Het ging hier precies hetzelfde met mijn Tyan Tiger MPX. Ding is nu vervangen door een Gigabyte en sindsdien geen gezeur meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
catscit, misschien moet je maar wat extra vuurwerk afsteken met oud-en-nieuw, dan verdrijf je de K8WE demonen :p

Dussss..... maar is idd wel kut zeg! Zo blijf je bezig met dat ge-etter. Ik heb hiero ook een K8WE draaien, maar nooit echt grote probs gehad, dus misschien toch je voeding eens gaan checken ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-krekel- schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 20:43:
catscit, misschien moet je maar wat extra vuurwerk afsteken met oud-en-nieuw, dan verdrijf je de K8WE demonen :p

Dussss..... maar is idd wel kut zeg! Zo blijf je bezig met dat ge-etter. Ik heb hiero ook een K8WE draaien, maar nooit echt grote probs gehad, dus misschien toch je voeding eens gaan checken ofzo?
Alles is al vervangen of gechecked. zelfs andere cpus geleend (275ers :9 ).
Helpt niet. Lijkt alsof er iets te warm wordt want als ik de handel 15 minuten laatafkoelen heb ik 30 minuten speel plezier. Als ik meteen reboot na een crash dan crasht ie binnen 5 minuten.
Maar alle temp sensoren geven uitstekende waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Terw_Dan schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 23:57:
[...]

Het kan idd wel, maar veel ruimte is er niet echt :D
ach op dit plaatje is er nog veel meer ruimte dan er nu nog over is ,

nu is het allemaal watergekoeld (CPU's, Nb en GPU) nu is er pas weinig ruimte over.

en ja, het zit nog steeds in dezelfde midi tower als op deze plaatjes.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol... verkeerde topiek

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

... nevermind, verkeerde topic

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
Alles is al vervangen of gechecked. zelfs andere cpus geleend (275ers :9 ).
Helpt niet. Lijkt alsof er iets te warm wordt want als ik de handel 15 minuten laatafkoelen heb ik 30 minuten speel plezier. Als ik meteen reboot na een crash dan crasht ie binnen 5 minuten.
Maar alle temp sensoren geven uitstekende waarden.
Toch raar hoor, je hebt een onwijs grote kast waar de warmte alle kanten op kan, je hebt aardig wat koelers die de warme lucht afvoeren, dus je zou toch denken dat dat het probleem niet is. Ik laat m'n K8WE met 2 x 246 ook wel eens rustig een uurtje of langer renderen (video), en nooit stabiliteits (of warmte-) problemen gehad. Maakt je mobo niet ergens kortsluiting ofzo? Moet toch echt iets raars bij jou aan de hand zijn lijkt me....

Trouwens, die 275's, worden die nou veel warmer dan de 250's die je eerst had? Omdat die op 90nm gebakken worden zou je zelfs denken dat die iets koeler zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Wellicht is het je voeding?
Je laat hem afkoelen, dus ook je voeding?
Zou in mijn ogen kunnen betekenen dat je voeding 't 30min uithoud en dan te warm word, waardoor ie ene instabiele voeding word :P
Kan je niet nog een voeding erbij hangen en je videokaarten daaraan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-krekel- schreef op zondag 25 december 2005 @ 22:21:
[...]

Toch raar hoor, je hebt een onwijs grote kast waar de warmte alle kanten op kan, je hebt aardig wat koelers die de warme lucht afvoeren, dus je zou toch denken dat dat het probleem niet is. Ik laat m'n K8WE met 2 x 246 ook wel eens rustig een uurtje of langer renderen (video), en nooit stabiliteits (of warmte-) problemen gehad. Maakt je mobo niet ergens kortsluiting ofzo? Moet toch echt iets raars bij jou aan de hand zijn lijkt me....

Trouwens, die 275's, worden die nou veel warmer dan de 250's die je eerst had? Omdat die op 90nm gebakken worden zou je zelfs denken dat die iets koeler zijn...
Die 275ers worden iets koeler als 250ers, maar ik had ze enkel geleend. Met waterkoeling zie je het verschil niet, met luchtkoeling scheelt het 5-10 graden.
Waterkoeling houdt alle cpus op 50graden max onder full load. Echt cool.
Chipsets worden 45 graden.

ik denk dat het probleem iets te maken heeft met mijn passieve 6600GTs.
Als die warm worden dan klapt het hele ding eruit.
Voorheen had ik dit niet omdat m'n chipset fans de zaak net voor de vga kaarten goed koelden.
Sinds ik waterkoeling heb heb ik geen chipset fans meer.
ik heb nu een 120mm fan laten blazen op het gebied rond de voorkant van de onderste kaart.
En nu kan ik 2 uur bf2-en zonder problemen (zojuist getest O-) )
Ik denk dat ik de passieve koeling op de vga kaarten vervang door zalman vf700, en dan misschien nog een 80 of 120mm fan die door de 8131 chipset koeler (zalman nb47j) blaast richting de onderste vga kaart.
Aangezien het ding nu al dagen achtereen stabiel draait ga ik dat maar eens proberen.
Ik heb ECHT gaan trek in terugsturen.

Andere voeding heb ik geprobeerd.
De antec 550W voeding voedt enkel het mobo (24+8pin).
Alle rest wordt gevoed door een asus 450W.
De vga kaarten zijn 6600gt en die hebben geen eigen voeding aansluiting, die krijgen alles van het mobo.

Eigenlijk een lanparty opzoeken ergens in de buurt. Niks zo belastend voor je pc als een lanparty :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 22:49:
[...]
Eigenlijk een lanparty opzoeken ergens in de buurt. Niks zo belastend voor je pc als een lanparty :)
Idd, Ik zit op een lanparty nog geen dag, en ik zit al de gameservers te verzorgen voor wedstrijden :+
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste