Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2
Ik weet niet eens of het bij mij aan of uit staat eigenlijk
Verwijderd
Paar exchange of sql servers in cluster en je weet het zo!
Dus het licht aan wat ie er mee van plan is..Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2006 @ 18:15:
ga maar eens vmwaren, dan merk je wel of numa aan of uit staat.
Paar exchange of sql servers in cluster en je weet het zo!
Gewoon extreem multitaskengladiool schreef op zondag 19 maart 2006 @ 18:18:
[...]
Dus het licht aan wat ie er mee van plan is..En je hebt natuurlijk "vmwaren" zoals ik wel eens doe, of "VMWAREN" zoals jij doet
Ik zal dus hoogstwaarschijnlijk niet voor NUMA gaan, gezien het prijsverschil. Dan moet ik enkel nog kiezen tussen de Asus of de Tyan, maar ik vind eerder weinig ervaringen met dat Asus moederbord. De meesten hier hebben een K8W(E)...
Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2
hier nog een draadje over NUMA op 2cpu:CopperCAT schreef op zondag 19 maart 2006 @ 21:40:
[...]
Gewoon extreem multitaskenMassa's browservensters, achtergrond-downloads, compilen en dergelijke tegelijk. Het is niet de bedoeling om er eerder server-specifieke toepassingen zoals databases op te draaien.
Ik zal dus hoogstwaarschijnlijk niet voor NUMA gaan, gezien het prijsverschil. Dan moet ik enkel nog kiezen tussen de Asus of de Tyan, maar ik vind eerder weinig ervaringen met dat Asus moederbord. De meesten hier hebben een K8W(E)...
http://forums.2cpu.com/sh...1745&highlight=NUMA+worth
Maar is het niet raar dat je kaart niet al terwijl je met grabit werkt dingen naar de HD schrijft, als deze "vrij" zijn? Dus waarom zou ie het helemaal op het einde doen?Lennieboy83 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 17:38:
[...]
Als ik met Grabit ga werken (wat ik zeer regelmatig doe) is die 512 MB cache ineens zeer prettig, het werkt allemaal zeer soepel en het omzetten van artikels in bestanden gebeurd allemaal in het cache (geen lees en schrijfbewerkingen op de HD zelf) sluit ik het programma af dan duurt het wel zo'n beetje 5 sec. dat ie het cache aan het wegschrijven is, wat ik persoonlijk niet zo leuk vind.
Daarom bedoel ik dus dat een kleinere cache soms meer snelheid kan bieden als je programma's maar kort gebruikt want 128 MB wegschrijven kost wel wat minder tijd
Ik heb toch maar el cheapo op ebay een 320-2E gescoord, zonder BBU met 512mb. Die iTBBU's voor de e versie zijn maar duur, misschien later. Hij zit al in m'n k8we, nog zonder schijven, even testen. Maar werkt prima, ook weer geen gemiep van het mobo, opgelucht.
(Hoe heb jij trouwens je schijven ingedeeld?)
Verwijderd
Op m'n werk heb ik nu een dual dual core 2.8 xeon met 6 gig, raid 1 voor os, raid 5 voor data (vmware virtual machines). Deze gaat het head to head opnemen met mijn k8we (die ik voor een paar dagen naar m'n werk verscheep) in een vmware battle.
Als m'n k8we het verliest moet ik dringend aan de dual core opterons (staat zoiezo op de planning) als ik het win (en het ziet er niet slecht uit van wat ik nu van de dell xeon doos gezien heb) dan lach ik me te pletter. De dell doos kost 8 mille dus het prijsverschil met mijn k8we doos is niet eens zo groot (zeker niet als ik de betaalde nieuw prijs van al mijn onderdelen reken ipv de huidige nieuwprijs).
Voordeel van mijn k8we is een snelle raptor raid0 voor het os en de vmware machines, met een raid 5 (morgen werkend hoop ik) als spare. Ik heb gemerkt dat voor mijn doeleinden snelle schijven minstens zo belangrijk is als snelle cpus.
De dual core xeons presteren erg matig naar mijn idee, om een of andere reden hebben mijn single core 2.4Ghz 250ers voldoende rekencapaciteit om het goed bij te houden.
Enig ander verschil is dat mijn k8we xp64 draait en de dell draait win2k3 sp1.
Ook ben ik begonnen met video editing op mijn k8we, pinnacle10, paar GB aan avitjes die opgesneden en aan elkaar geknoopt moeten worden, muziekje eronder, effectjes en titels en zo, my first home video. Dat hakt er aardig in, maar loopt prima. Voor de grap uitgeprobeerd om de 3.4Ghz pentium met 1 gig en daar is het niet vooruit te branden. Valt niet tegen zo'n dual amd.
Een van de eerste hits in google: http://www.hardwarezone.c...iew.php?cid=2&id=393&pg=1El Cid schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:29:
Weet iemand wat voor spul ik moet gebruiken om een athlon xp naar een athlon mp te modden dmv het verbinden van de brug? Ben bij twee elektronica zaken geweest, maar daar konden ze me niet helpen.
Waar denk je dat ik in die elektronicazaken om gevraagd heb? Om geleidende verf of iets dergelijks...-krekel- schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 13:04:
[...]
Een van de eerste hits in google: http://www.hardwarezone.c...iew.php?cid=2&id=393&pg=1
Maar ik kreeg alleen maar een wazige blik.
aaah, het spul zelf. Effe iets te snel gelezen denk ikWaar denk je dat ik in die elektronicazaken om gevraagd heb? Om geleidende verf of iets dergelijks...
Maar ik kreeg alleen maar een wazige blik.
Verwijderd
Bij mij is ie stabiel al leek ik wat issues te hebben, die zijn verholpen door een cmos reset.
Draait nu alweer vele dagen zonder problemen. Behalve lagere temps merk ik er niks van trouwens.
Oh, en Dune, ik heb nu een Asus V9999GE GeForce 6800 256MB DDR3 super stabiel in m'n Tyan Tiger MPX draaien. En dat terwijl hij ook nog eens draait als een Ultra, met alle pipes en shaders unlocked.
[ Voor 5% gewijzigd door El Cid op 08-04-2006 14:28 ]
Verwijderd
In welk slot heb jij je audigy zitten?
Ik wou een usb audigy aanschaffen maar na wat gezocht te hebben schijnt dat een slecht idee te zijn, veel emulatie en veel cpu load.
Ik heb nog 1 vrij pci-x slot, een na onderste.
Soundblaster live past er niet in, mist een gleufje op de kaart.
Past de audigy wel of heb je hem in het bij mij ontoegankelijke pci32 slot gestoken?
BTW, m'n k8we absoluut owned een dell poweredge 2850 met 2x raid 1, 6 gig mem en 2x intel xeon 2.8 dual core die ik op m'n werk gebruik als vmware server. Ga nu kijken naar sun als vervanger van de dell voor de volgende vmware machines. Geen idee waar het hem in zit maar ik mis bij de dell gewoon de ease waarmee mijn dual opteron doos z'n werk doet. misschien iets met bandbreedte? De testen zijn gedaan met de virtual machines op m'n single 250Gig sata schijf, als ik de virtuale machines op een raid 0 zet dan wordt het echt impressive en krijgt de k8we een aardige voorsprong. Probleem is dat ik 4 uurs contracten wil op productie servers anders bouwde ik er zelf wel een aantal.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 20:00 ]
Dat is heel mooi, er zijn anderen met andere ervaringen.El Cid schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 14:28:
Weet iemand of het mogelijk is om een dual Ahtlon MP in een 1u 19" kast te stoppen voor 24/7 gebruik? Of wordt dat allemaal te warm?
Oh, en Dune, ik heb nu een Asus V9999GE GeForce 6800 256MB DDR3 super stabiel in m'n Tyan Tiger MPX draaien. En dat terwijl hij ook nog eens draait als een Ultra, met alle pipes en shaders unlocked.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Iemand ervaringen met:
• XFX 6600GT AGP 128MB DDR3 Dual DVI
• 760 MPX chipset (msi k7d-l)
• Sata controllers van promise op PCI 64 bits bussen?
Combinatie van die 3 dingen is nogal irritant bij mij.
Windows startop en geeft fouten op de videokaart, bronnen tekort. (En werkt me videokaart dus op 16 kleuren)
Zodra ik de Sata kaart uit z'n 64bits slot haal, en in een 32bits slot prik, doet me pc 't weer normaal.
Naja normaal? Tot zekere hoogte, want hij heeft nu rare crashes als ik de HD intensief ga gebruiken.
Doe ik een oude videokaart in me pc en sata kaartop 64bits slot, geen problemen (ook geen crashes).
Iemand ook zulke nare ervaringen? of soort gelijke?
Ik denk dus dat ik bandbreedte tekort kom voor mijn videokaart.
(andere versie van me probleem is hier te vinden: Clique)
[ Voor 9% gewijzigd door Aapje op 03-05-2006 22:52 ]
Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat het in dit topic ook al eens door mij is behandeld. De 760 MPX chipset heeft grote problemen met VGA kaarten welke nieuwer zijn dan een ATI Radeon 9800 serie. Zoals je hierboven kunt lezen zijn er enkele kaarten die wel functioneren b.v. bepaalde type kaarten uit de Gforce 6800 serie. Ik raad je eens aan in het forum van www.2cpu.com te kijken. Als het goed is kun je zelfs poll's vinden waarin gevraagd wordt welke kaarten wel functioneren en welke niet.BaBoOn schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 22:51:
* _Dune_ geeft effe een grote schop tegen 't topique aan
Iemand ervaringen met:
• XFX 6600GT AGP 128MB DDR3 Dual DVI
• 760 MPX chipset (msi k7d-l)
• Sata controllers van promise op PCI 64 bits bussen?
Combinatie van die 3 dingen is nogal irritant bij mij.
Windows startop en geeft fouten op de videokaart, bronnen tekort. (En werkt me videokaart dus op 16 kleuren)
Zodra ik de Sata kaart uit z'n 64bits slot haal, en in een 32bits slot prik, doet me pc 't weer normaal.
Naja normaal? Tot zekere hoogte, want hij heeft nu rare crashes als ik de HD intensief ga gebruiken.
Doe ik een oude videokaart in me pc en sata kaartop 64bits slot, geen problemen (ook geen crashes).
Iemand ook zulke nare ervaringen? of soort gelijke?
Ik denk dus dat ik bandbreedte tekort kom voor mijn videokaart.
(andere versie van me probleem is hier te vinden: Clique)
Het probleem zit in de 760 MPX chipset ik heb eens documentatie van AMD gehad waarin staat te lezen dat er tinming problemen onstaan met de nieuwere VGA kaarten. Dit wilde AMD in eerste instantie gaan verhelpen met een nieuwe chipset of een nieuwe revisie van de 760 MPX chipset, maar zoals bekend mag zijn is deze nooit verschenen. Overigens heb ik hier zelfs nog contact met de technischedienst van Gigabyte overgehad.
Wat betreft de Promise kaart. Zelf heb ik een Gigabyte moederbord met een onboard promise controller hier wilde ik een PCI (32-bit) Promise RAID kaartje bij in steken. Dit heb ik nooit werkende gekregen de beide Promise controllers blijken elkaar in de weg te zitten, wanneer de extra kaart er in gestoken werd was, als ik mij het gied herinner, de onboard controller niet meer te benaderen.. Ik weet niet of er op jouw moederbord ook een promise contoller is geplaatst, als dat wel het geval is zou ik eens bij Promise gaan informeren of de combinatie wel gaat werken.
Zelf gebruik ik nu al weer een jaar een RAIDcore/Broadcom BC4852 RAID5 controller (8 S-ATA 1.5Gb/s poorten). Daarnaast gebruik ik een ATI Radeon 9800 Pro 128MB (256bit).
[ Voor 25% gewijzigd door _Dune_ op 04-05-2006 09:24 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ok, bedankt over 't video gedeelte, de 5700LE gaat weer terug in me machine dus
Alleen dat over de promise kaart komt bij mij niet echt logisch over, want hij werkt nu al een 2 jaar met dat kaartje perfect
Maar op 1 of andere manier heb ik nu al een dag geen crash gehad, dus ik hoop effe dat die rare crashes weg blijven
Toch bedankt
Verwijderd
Mijn k8we met dual opteron 250 (2.4ghz) tegen een dell 2850 met dual dual core 2.8 xeons.
Ik 4 gig ram, de dell 6 gig ram.
ik 2x 15k 36gig scsi in raid 0, dell 2x 15k 73gig in raid 1.
Beide bakken zelfde OS (w2k3 sp1), beide laatste whql drivers, zelfde vmware exp versie.
En mijn bak heeft gewonnen. Wat je ook doet, bij de dell merk je altijd dat de virtual machines geen echte machines zijn, als je er naartoe rdp-t of vanuit citrix benaderd, je merkt het, het is net niet helemaal vloeiend. Op mijn bak merk je echt geen verschil en is alles vloeiend. Wel gemerkt dat mijn bak veel meer cpu overhead heeft bij belasting van de onboard gigabit ethernet poorten, de dell doet dat beter. Bij uitvoeren van dezelfde actie op een virtual machine (bijv via citrix) dan zie je op de amd een lagere cpu belasting. uiteindelijk met veel machines zal de amd het wel afleggen vanwege minder cores maar dat verschil is een stuk kleiner als je op het eerste gezicht denkt.
Als ik dual core 285ers in mijn bak prop dan veegt ie helemaal de vloer aan met de dells.
Maar die moeten nog wel wat goedkoper worden want momenteel doet mijn bakkie alles wat ik wil en meer.
Verwijderd
Wel booten, geen beeld.
Gisteravond de hele avond bf2 gespeeld, vandaag vmware willen testen maar niks meer.
Gelukkig heb ik een mobo op reserf ondertussen.
Dit mobo was al niet zo fris meer, af en toe viel SLi uit, de sound in heeft nooit gewerkt, en laatst kapte usb er ook mee (regelmatig moet ik usb dingen unpluggen en opnieuw inpluggen na een reboot omdat ze niet meer werken).
Nu heb ik voor de meestel onderdelen al beslist wat ik ga nemen maar voor het moederbord ben ik er nog niet helemaal uit. Ik had dan ook nog graag een paar meningen gehoord ivm met dual processor moederborden.
Mijn budget is €3000 excl BTW. Dit is het voorlopig geworden:
2x AMD Opteron 265 Dual Core DP - 1,8Ghz 64bit CPU - socket 940 - 2-way cpu 0,09 micron 2MB Cache Retail Boxed with cooler
4x Kingston 1024MB DDR400 ECC Registered
1x Western Digital Raptor 36GB S-ATA 8MB 5,2ms 10000RPM (OS)
1x Western Digital Caviar SE WD3200KS 320GB 8.9ms/7200RPM/16MB Cache SATA II (Data)
1x Antec 3U25ATX550E 3U 19" Rack
1x Microsoft Windows 2003 Small Business Server Premium SP1, 5 Gebruikers OEM
1x Iwill DK8ES / Dual Socket 940 / nVIDIA CK8-04 + AMD 8131 / Extended ATX workstation motherboard
Of
1x SuperMicro H8DAR-i / Dual AMD Opteron socket 940 / AMD 8131 PCI-X Tunnel - AMD 8111 I/O Hub Chipset / Extended ATX motherboard
Met
1x 3Ware 8006-2 Raid Controller Card SATA150 2port 0/1/JBOD LP
Of
een andere en beter moederbord.
Ik zou ook telkens IPMI willen gebruiken, dus het moederbord moet dit ondersteunen.
Dit systeem kost ongeveer €3000 excl BTW.
De kast is ook nog niet helemaal zeker ik ga nog kijken hoeveel U ik ga nemen. Het SuperMicro bord past in een 1U maar deze kosten dan weer meer.
Ik heb gekozen voor Windows SBS Premium omdat Exchange Server 2003 en SQL Server in dit pakkect zit. En deze zomer komt SBS R2 Premium uit met SQL Server 2005.
Opmerking en meningen zijn welkom.
Verder zijn de barebones van supermicro erg fijn, dus kijk daar zeker eens naar.
Waarom wil je die 3Ware erin hebben? Je neemt maar 1 disk per type, als je raid wilt, draait dat dan ook (raid1 zou ik willen adviseren, en zou bijna denken voor zowel je os @ raptor als de data-schijf).
Je kunt even kijken wat voor raid-functies standaard op de on-baord SAS chip van de supermicro barebones zitten, maar mooi spul is het zeker, en je kunt helemaal voor fijne redundantie gaan met hun mooie redundante 1U barebones (lukt niet met je budget, maar overweeg evt. ook een upgrade path, beginnen met de redundante barebone met 1x raptor + 1x data en slechts 1 cpu met bijv. 2x 1GB en dan over een paar maanden de 2e cpu, 2x1gb en disks erbij.
Sorry dat ik het zeg maar je harde schijfconfiguratie slaat op dit moment nergens op, er is geen enkele vorm van bescherming tegen harde schijf uitval en daarmee data verlies. Wellicht handig om enige faqs op dit gebied door te lezen. Mogelijk oplossingen voor harde schijf configuratie:
- 2 schijven in RAID1 voor zowel os als data.
- 4 schijven in RAID10 voor zowel os als data.
- 4 schijven in twee RAID1 zodat os en data fysiek gescheiden zijn (Weet eerlijk gezegd niet of de onboard controller dit ondersteunt).
De eerste is uiteraard goedkoper dan andere twee, maar RAID10 geeft wel extra opslagcapaciteit en performance. Twee losse RAID1 partities hebben als voordeel dat performance minder te lijden heeft als er zowel data gelezen danwel geschreven wordt op beide partities.
Als laatste zou ik in geen geval gaan voor de 36GB Raptors deze zijn dermate verouderd dat een moderne 7200 toeren schijf er figuurlijk gezien gehakt van maakt. Kortom is zonde van het geld, dus ga of voor moderne Raptors of hou het extra geld in de knip en koop Caviars.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Momenteel is het zo dat iedere nacht de belangrijke data naar een externe REV drive wordt gekopieerd, deze is al aanwezig op de huidige server. ‘S morgens wordt de REV drive voorzien van een nieuw diskette die we na 7 dagen terug hergebruiken zodat we op ieder moment de gegevens van 7 dagen ver kunnen terug halen. Deze disketjes worden niet intern bewaard zodat bij een brand de belangrijke gegevens niet verloren gaan. De bestanden op de REV disketjes zijn tegen diefstal beveiligd dmv van een paswoord.
Ivm met de raid. Misschien is het wel beter om telkens 2 HD’s te kopen en deze in Raid 1 te plaatsen. Maar dan moet de onboard raid controller dit aan kunnen. En moet ik plaats hebben voor 4 HD’s in de case. Dit is dan een €200 meerkost maar een €200 minderkost als ik de 3Ware controller laat vallen.
Volgens mij zijn Raptor schijven nog altijd rapper dan gewone 7200rpm schijven. Ik heb hier een pc met een 74GB versie en ik had een pc met 2x 36GB in raid 0. Gewone HD’s kunnen nog altijd niet tippen aan Raptors tenzij je 500GB 7200rpm schijven neemt, maar wie neemt er nu zo’n schijf als boot disk.
Ik had gekozen voor een Dual Dual core systeem, grappige benaming eigenlijk, omdat ik het ruwweg zo zag: 1 core voor de exchange server, 1 core voor de data server en 2 core’s voor de SQL server omdat deze continu gebruikt wordt.
Verwijderd
Bij het nieuwe mobo blijkt audio out niet goed te werken, ik heb enkel stereo als ik de plug er net niet helemaal insteek. audio in werkt bij deze gelukkig wel...
SLi doet het ook, usb nog effe testen en we kunnen inbouwen...
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2006 22:08 ]
Nou, squaddie heeft wel degelijk gelijk; élke moderne 7200rpm disk is sneller dan de 36GB Raptor die je in je lijstje hebt staanpietervdb schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 16:16:
D
Volgens mij zijn Raptor schijven nog altijd rapper dan gewone 7200rpm schijven. Ik heb hier een pc met een 74GB versie en ik had een pc met 2x 36GB in raid 0. Gewone HD’s kunnen nog altijd niet tippen aan Raptors tenzij je 500GB 7200rpm schijven neemt, maar wie neemt er nu zo’n schijf als boot disk.
Hoe dan ook, als je het over 3 mille ex BTW hebt is het waanzin om op disken te bezuinigen en zodoende geen redundacy (mirror) te gebruiken; een tweede 320GB WD kost wat, 85 Eurootjes extra?
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
De 3ware Escalade 8006-2LP is belachelijk duur voor een 2-poorts PATA-controller met SATA-bridge chip. Je kunt net zo goed een goedkoop native SATA 2.5 PCIe-controllertje op de kop tikken.
Catscit, zijn dit gewoon brakke moederborden de K8we is toch van Tyan, ik meende dat dit wel een redelijk goed merk was, maar als ik zo lees hoevaak jij je moederbord al hebt moeten vervangen.Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 21:51:
Draai nu op m'n 4e k8we (handig als je iets op "voorraad" hebt liggen). Dit begint een beetje een lijdensweg te worden. Lang leve de RMA. Nu testen of hier wel alles werkt voor ik em inbouw.
Bij het nieuwe mobo blijkt audio out niet goed te werken, ik heb enkel stereo als ik de plug er net niet helemaal insteek. audio in werkt bij deze gelukkig wel...
SLi doet het ook, usb nog effe testen en we kunnen inbouwen...

Weet je zeker dat het de moederborden zijn die niet goed zijn of is het mogelijk de voeding die het moederbord doet sterven. (Ik geef zomaar wat aan) Zelf heb ik geen ervaring met Tyan, maar wat je er over leest is over het algemeen wel goed.
[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 01-06-2006 09:07 ]
ik heb mijn K8WE al bijna een jaar, en nog nooit echt problemen gehad.... dus het zal toch niet zo zijn dat tyan bagger spul makt_Dune_ schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 08:29:
[...]
Catscit, zijn dit gewoon brakke moederborden de K8we is toch van Tyan, ik meende dat dit wel een redelijk goed merk was, maar als ik zo lees hoevaak jij je moederbord al hebt moeten vervangen.
Verwijderd
Geen idee waarom ze zo vaak kapot gaan maar 2 van de 4 hadden al problemen vers uit de doos.
Verder zijn er een aantal problemen die blijven terug komen bij alle moederborden, SLi wat uitvalt en onbourd sound problemen. Als je die niet gebruikt dan heb je natuurlijk ook minder problemen.
De voeding is ondertussen zo aangesloten dat deze enkel het mobo en 2 drives voedt, de rest wordt gevoed door een 2e voeding, samen 1000W, a merk. De voedingslijnen zijn ook super stabiel (nagemeten met een fluke)
Verder het vorige mobo heeft het een half jaar of zo zonder problemen gedaan (behalve dan dat sound in nooit gewerkt heeft) en van de een op de andere dag is ie gewoon dood. 's avonds uit en 's ochtends niet meer aan (geen beeld). Het ding wordt tot in de puntjes gekoelt dus oververhitting kan het ook niet zijn. Verder alle onderdelen op het volgende mobo geplugt en zo zonder problemen verder.
Dit laatste mobo heeft ook alweer een probleem, als je de sound out plug helemaal in het gaatje stopt dan is het mono.
beetje eruit en het is stereo. Opgelost door een onboard sound header te gebruiken en een front aansluiting van een andere pc achterin deze te schroeven. Het gat wat op het board zit is dus gewoon gaar. Verder heeft ie bijna een week op een plankje gedraaid om de stabiliteit en eventuele problemen aan te tonen, maar verder is alles goed, dus gisteren alles ingebouwd (dat is VEEL werk in mijn kast) en nu draait ie weer vrolijk.
Verder al een board gehad waar het 2e pci-e slot van uitviel, tja dan houdt het ook op.
En alle boards hebben problemen met usb, regelmatig moet ik de cardreader van het moederbord aftrekken, booten, shutdown, opnieuw erop en hij wordt weer herkend. Exact zo'n zelfde cardreader van de zelfde bestelling zit in m'n multimedia pc, en die werkt altijd. De razerback copperhead moet minimaal 1 keer per week gereplugt worden om hem weer aan de gang te krijgen maar dat komt vaker voor bij die dingen.
Ik vind het nog steeds een super board en volgens mij is er geen alternatief, maar de kwaliteit laat mijns inzien wel te wensen over. Mijn msi k8t master-2 was VEEL stabieler (terwijl daar iedereen over riep dat het een bagger board was) en de rest van m'n computerpark is asus en daar heb ik helemaal nooit problemen mee (uptime 24/7 en valt alleen uit als de stroom in huis uitvalt, draait al jaren...)
Ik vergelijk dit tyan board een beetje met een ferrari of maserati, de performance is fantastisch en het loopt zo lekker, als het loopt, maar je hebt heel wat meer ellende als een toyota en de betrouwbaarheid is dus een stuk minder. En ook hier spreek ik uit ervaring (alleen nog nooit een toyota gehad).
Verwijderd
Wat voor voedingen gebruiken andere k8we gebruikers hier?
Verwijderd
Ik ben blij dat ik geen aandelen Tyan heb....Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 09:36:
hmmm, er rijst het vermoeden dat mijn voeding mijn moederborden aan het opblazen is.
Ik kan me toch voorstellen dat ze na 3x zeggen dat het wel mooi geweest is.
Out of the box? What box? There is no box.
Tagan U22 480 watt, een prima ding. Je hebt echt pech helaas.Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 09:36:
hmmm, er rijst het vermoeden dat mijn voeding mijn moederborden aan het opblazen is.
Ik draai nu echt heel stabiel. Een tijdje verdacht ik de onboard LAN, maar het bleek mijn firewall (sunbelt kerio) te zijn die blauwe schermen gaf. Wel toen al een intel NIC er in gedaan, maar ik heb nu toch de ruimte. Voordat ik de 320-2E er in zette update gedaan naar bios 1.03, en ook daarmee geen problemen, behalve dat ik geen temps kan uitlezen? Maarja dat hoef ik toch niet echt...
Verwijderd
Ik zit te kijken naar coolermaster igreen 600 of enermax liberty 620.
Mijn voeding is eps, ssi en atx compatible dus theoretisch gezien zou het gewoon moeten werken.
Het werkt ook, maar er gaat misschien toch af en toe iets niet goed.
Het is niet normaal dat moederborden er ineens mee kappen en behalve vga kaarten en voedingen is ondertussen alles al eens vervangen.
De antec voeding die ik gebruik heb ik destijds speciaal aangeschaft voor de msi k8t master-2 omdat die per see 1 12V lijn wilde. De tyan heeft er liever 2 staat op de tyan site.
Voedingen kosten ondertussen ook niet veel meer dus dat valt mee.
Verder wil ik dat het ding stabiel is en als daarvoor een andere voeding nodig is, of kan helpen dan koop ik er gewoon eentje, die antec schroef ik wel in m'n p4 file/mail/firewall server
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2006 11:38 ]
En toch een keer je videokaarten verwisselen, puut om uit te sluiten?
gebruik een eps voeding van antec, de truepower 2.0 550 watt. Ik heb geen sli draaien, 2 x single core cpu's, dus zo heel veel power heb ik niet nodig. Maar echt rock-stable...Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 09:36:
Verwijderd
Er zijn bekende problemen met antec voedingen en tyan moederborden.
Wat ik me herinner van de seasonic is dat ie een hoop herrie maakt?
Is dat ding echt eps volledig compatible en zo?
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2006 17:21 . Reden: duh, beter lezen, zouden stil moeten zijn. seasonic 600 dus? ]
Ik zat toendertijd ook te twijfelen over welke voeding, en toen ik zag dat femme ook wel tevree over zijn tagan was heb ik er zo een gekocht, ook omdat die allemaal van die modulaire stekkertjes had zodat aansluiten geen probleem was, en omdat er een mogenlijkheid op zit om OF 2 losse 12 volt rails te gebruiken, of 1 grote 12 volt rail.
Wel vonden mensen dat ze heet werden, maar die vergaten dat de tagan's gestuurd zijn op "load", en dat ze ook niet bedoeld zijn als kast koeling. Die van mij is erg koel iig.
Maar jij hebt er dus 2 doorheen gejaagd?
[ Voor 68% gewijzigd door maratropa op 15-06-2006 17:23 ]
Hier de specs: http://www.seasonicusa.com/s12.htm

Zoals je kunt zien alle aansluitingen die je nodig hebt (dus ook 8 pins 12V)
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
http://www.tyan.com/support/html/r_s2895.html
ik ga wel es effe wat rondsnuffelen...
Ik wil de kwalitatief beste psu...
edit:
wie had er ook alweer een antec true power2?
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2608
hieraan voldoet mijn psu misschien zoiezo wel:"While some power supply units pass quality control tests initially, they end up failing after extended use."
edit2:
hmm, eerst verder lezen:
http://www.k8we.com/?q=node/558
niks mis met de antecs...
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2006 19:39 ]
Echter wel 0,0 problemen hier ook.
Dus als de seasonic voor hetzelfde geld kan en werkt, dan zou ik zeker voor die kiezen.
Garantie op juiste werking krijg je echter bij silverstone ivm compat. list natuurlijk.
Geloof mij nou, die Seasonics zijn de allerbeste voedingen.Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 19:26:
Ik wil de kwalitatief beste psu...
Over andere computeronderdelen kun je hele uitvoerige discussies houden. Maar in voedingenland is Seasonic koning. Ook al is Tagan onder Tweakers populairder.
Nu ben ik mij aan het orienteren op identieke schijven in een RAID 5 oplossing i.c.m. een Areca controller. 4 of 8 poortig en dan met wat leuke stille Samsung Spinpoints (hoofdzakelijk omdat ik deze al heb). Nu rest mij nog enkel de vraag. Dual Core CPU of Dual CPU systeem.
Nu is een Dual Core systeem redelijk goedkoop in te zetten i.c.m. de Areca controller en voor mijn doeleinden (serveren van bestanden thuis, quickparren, winrarren, printserver) toch al wel snel genoeg. Maar wat voor een voordelen Dual CPU nou biedt t.o.v. Dual Core in mijn situatie is mij nog niet helemaal duidelijk. Kan iemand mij e.e.a. verduidelijken zodat ik van de mensen met ervaring (wellicht op beide gebieden) kan horen wat in mijn situatie (ook prijstechnisch gezien) toch een betere keuze zou zijn.
Qua behuizing heb ik een ruime V-2000 van Lian-Li welke ik in wil ga zetten i.c.m. geluidsdempingmatten om toch het beestje stil te krijgen. Mijn Game PC ga ik in een V-1200Plus II zetten.
Anyone?
Verwijderd
Misschien dat je kunt profiteren van hogere bandbreedtes op geheugen of zo, maar zelfs dat is al merendeel achterhaald.
Op dit moment moet je dual core kopen als je 2 cores wilt.
Dit is sneller, goedkoper en praktiser!
Verwijderd
Damn, wat heb jij dan allemaal in je systeem zitten? Zelf heb ik nog "maar" een Athlon MP 2800+ (2x CPU) systeempje, maar daar hangen inmiddels 8 200GB Maxtor schijven in met daarnaast een ATI Radeon 9800 Pro 128MB. Nog wat extra PCI kaarten voor Audio, USB en netwerk. Hiervoor heb ik een Enermax CoolerGaint 480 Watt voeding. Soms heb ik overigens het idee dat mensen erg kunnen overdrijven met die zeer zware voedingen, maar ja dual core dual (haha dat is dubbel) zal wel het nodige lusten. Al-hoe-wel neemt een dual core nu zoveel meer dan een single core?Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 15:30:
hmmm, ik hoor nu van 2 kanten dat 600W misschien wat krap is voor mijn bak (zeker met dualcores en meer drives in de toekomst), men raad de tagan 900 aan. Tjee, kan ik net zo goed voor de 1100 gaan.
Edit: Ik heb de specs even bekeken, deze jongen lust wel wat inderdaad.
[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 16-06-2006 16:18 ]
Ondertussen ben ik op een 4de K8WE plank aan het wachten voor een van mijn servers.
In de eerste instantie kreeg ik een DOA bord, deze was met geen mogelijkheid door de POST heen te slepen, constant meldingen dat hij geen geheugen kon alloceren voor de eerste MB.
RMAtje, niet meer leverbaar opeens, dus kon ik ook nog van leverancier gaan wisselen.

Als tweede kreeg ik een bord dat direct al problemen gaf met de geheugensetup op de eerste CPU.
DualChannel was gewoon geen optie, het systeem bootte met de meest rare geheugenwaardes.
(Zoals 6GB weergegeven terwijl er 3 GB in zat op dat moment).
Op dat moment ga je samen met je leverancier toch aan allemaal vreemde opties denken:
- geheugen incompatible -> leuk als je in 7 andere systemen precies dezelfde modules hebt draaien.
Vanalles geprobeerd, geheugenmodules uit andere machines gehaald en uiteindelijk zelfs nog een ander type geheugen aangeschaft.
- probleem met de CPU, dus wat doe je, je swapped de CPUs, begin je even hard aan jezelf te twijfelen, aangezien he probleem blijft..... het zou toch niet waar zijn he !
Uiteindelijk de opterons uit een ander systeem gehaald en overgezet, probleem nog aanwezig.
Mijn conclusie "Stuur dat bord maar snel weer terug waar hij vandaan kwam", het had inmiddel al genoeg geld en tijd (nog meer geld) gekost om het hele gebeuren te analyseren.
In een live omgeving even CPUs gaan liggen te swappen is iets wat je echt als allerlaatste redmiddel wilt doen.... eigenlijk geeneens eens.
Ondertussen zijn we weer een tijdje verder.... en een RMA verder
Ik kreeg een mooi telefoontje, het systeem scheen een reboot te hebben gemaakt onder zware load en nu was het array met de Database bestanden niet meer aanwezig.
Verrek, opeens wilt op het meest recente moederbord het eerste PCI-e slot (daar zat een Areca in) compleet niet meer detecteren. Het PCI slot daaronder waar een isdn controller in zat als backup verbinding had ook problemen en kon geen resources aan de kaart geven (melding vanuit bios hierover). Kon ik dat bord ook weer gaan retourneren.
Aangezien de vorige RMAs allemaal binnen enkele dagen waren afgehandeld dacht ik dus dat de dowtime wel zou meevallen en had ik het database gebeuren even op een andere database machine ondergebracht ( lekkere extra load voor dat arme beestje ).
Helaas is het bord nu, na een week op een RMA afdeling te hebben gelegen, doorgestuurd geworden naar de importeur. Dat kan dus nog zeker 4 extra weken gaan duren, tijd die men dus echt niet heeft.
Ik denk er dus ook sterk over na om gewoon een deel van de aankoopsprijs terug te vragen en het HELE tyan gebeuren op te geven.
In totaal (inclusief mijn eigen workstation) beheer ik dus 8 dual Opteron systemen, waarvan sommigen dual dualies zijn, en je raadt het zeker al, er is er maar 1 die problemen geeft, de Tyan

5 Supermicro borden, sinds de aanschaf ruim 2 jaar geleden nooit een probleem mee gehad.
1 Iwill moederbord, nu net een jaar oud, tevens nooit problemen mee gehad.
2 Tyans, 1 als database 1 voor eigen gebruik, heck, 1 verhaal kennen jullie nu, en ik hoop dat er geen tweede verhaal naast komt.
Daar zou ik dan namelijk compleet gestoord van worden.
Als ik zo'n beetje de problemen met de K8WE modellen op internet na ga, dan vraag ik mij echt af of Tyan nu niet gewoon troep aan het verkopen is.
Ik bedoel, chipsets waar je een eitje op kunt bakken (85+ ºC) is ook niet echt om fijn te noemen.
Ik hoop dat ik weer niet teveel tekst heb neergegooid, maar het moest er na het stukje van catscit te hebben gelezen en mijn recente eigen frustraties toch echt even uit
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)
Even een stevig systeem : x2 4400 + x1800xt + 2xsata + dvd + 6usb + pci sound = maximaal (dus bij 2x100% cpu gebruik) 322 watt.
Ga je gerust te buiten aan multi mega kilowatt monsters maar echt nodig is slechts een simpel standaard 350watt doosje. Ik draai al 3 jaar met zo'n kost-3x-niks voeding zonder enig probleem.
(p4-3.0ghz, 2hd, 1flop, 6800gt, 3 pci kaarten, 6usb devices, 2 kastfans, 2xdvdrw)
Stop het geld van zo'n silly voeding liever in leuke pc spullen.
Overigens die poster met die 3000 euro setup zit ook nog onder de 500watt.
Volgens mij klopt die site niet helemaal (ik was hem al eens eerder tegengekomen op 2cpu.com):HaseMike schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 17:49:
Om alle overdreven voeding aankopen te voorkomen : http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp
Ik draai dit systeem rockstable op een Tagan 480W voeding, wat volgens de berekening niet moet kunnen.System Type: Dual Processor
CPU: AMD Athlon XP 2400+ 2000 MHz Thoroughbred B
Overclocked: 2400 MHz, 1.85 V
CPU Utilization (TDP): 100% TDP
RAM: 2 Sticks DDR SDRAM
Video Card: ATI Radeon 9800 XT
Video Type: Single Card
IDE HDD 7200 rpm: 2 HDDs
DVD-ROM Drive: 1 Drive
DVD-RW/DVD+RW Drive: 1 Drive
Sound Blaster - All Models: Yes
PCI IDE RAID Controller Card: Yes
Additional PCI Card (avg): 2 Cards
USB: 3 Devices
IEEE-1394 FireWire: 1 Device
Fans
Regular: 4 Fans 80mm; 2 Fans 120mm;
Water Pump: Alphacool AP910
Motherboard, keyboard and mouse: Yes
PSU Utilization: 100% (peak utilization)
Total: 489 Watts
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Mijn systeem is iets zwaarder uitgevoerd en draaidt probleemloos op een 480 Watt Enermax voeding.Universal Creations schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:13:
[...]
Volgens mij klopt die site niet helemaal (ik was hem al eens eerder tegengekomen op 2cpu.com):
System specs
[...]
Ik draai dit systeem rockstable op een Tagan 480W voeding, wat volgens de berekening niet moet kunnen.
[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 16-06-2006 21:06 ]
Verwijderd
Na 8 uur lanparty (bf2 server voor 20 man en er zelf op meespelen dus geen dedicated server) was het knal en einde verhaal. toen een geleende coolermaster gebruikt en die hield het wel een maandje vol.
Op die coolermaster zat een meet module en die kon ik met de tyan gemakkelijk naar 400 watt trekken met maar 3 scsi drives. Ondertussen is het een stuk voller.
Wel begin ik me af te vragen waar ik mee bezig ben.
Ik las op de tweakers frontpage dat intel begin 2007 uitkomt met een quadcore single cpu.
Stel dat dat ding 1000 euro kost, is ie nog goedkoper als een 285.
SLi hoef ik ook niet meer, 1 vette kaart is makkelijker.
Geheugen is tegenwoordig prima in 2Gb reepjes verkrijgbaar dus 8 gig is een eitje.
Enig probleem is dat ik dan geen scsi meer kan gebruiken (geen pci-x slot).
Nou ja, probleem, 2 of 4 WD 74 16MB drives in raid 0, dan heb ik nog 2 sata poorten minimaal over voor wat grote data schijven, niet echt een probleem dus.
Ik heb het hele core duo verhaal gevolgd en dat spreekt me zoiezo wel aan eerlijk gezegd.
Verder heb ik hier een p4 northwood staan, 2.8 overclocked naar 3.6, gewoon de bios op 30% overclock gezet, dat ding is al meer als 2 jaar stabiel, nog NOOIT wat aangehad.
ik ben zwaar aan het twijfelen...
Verwijderd
Ondanks dat mijn laatste Intel een P1 233 was, ben ik bang dat mijn volgende PC een Core 2 Quattro wordt. Dit in combinatie met een Intel bordje met AMT, waarmee je je compu dus geheel (hardwarematig) op afstand kan bedienen.Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 10:51:
Ik heb het hele core duo verhaal gevolgd en dat spreekt me zoiezo wel aan eerlijk gezegd.
Op dat moment zijn VMWare en VS waarschijnlijk ook helemaal klaar voor hardwarematige virtualisatie (Vanderpool / Pacifia). ESX3 is dan ook wel uit.
Lijkt me super, een quad core ESX3 bak met 8 GB geheugen en volledige remote control.
Edit: Over die antec's die er van worden beticht incompatibiel te zijn met de Tyan mobo's, ik kan alleen maar zeggen dat die psu's echt ROCK-stable zijn. Dus ik ben het helemaal eens met de tekst van edit2 van catscit...
[ Voor 34% gewijzigd door -krekel- op 18-06-2006 15:39 ]
Verwijderd
Laptop is zoiezo wel handig en dan kijk ik later wel naar een leuk core duo systeempje oid.
Op m'n werk heb ik 80 dell 2850 dual xeons onder m'n hoede en ook nog een paar quad xeon bakken, komen binnenkort waarschijnlijk dual opterons dual core bakken bij, dus speelgoed genoeg.
Het is of verkopen, of nog maar eens upgraden en dan naar 285ers en een vette psu. Beide zijn realistische opties. Verder heb ik weinig te klagen over m'n systeempje, ik werk er elke dag op (beetje internetten en mail lezen enzo).
Ik heb nog maar eens aan de psus zitten meten en ik kan geen afwijkingen vinden, ook niet onder full load, de spanning op de 12V lijn wisselt minder als 0.02V over een uur en volgens mij zit ik dan in de nauwkeurigheid van de meter en van de electronische onderdelen op het moederbord ipv enkel de voeding dus ik betwijfel of de psu het probleem is.
Volgens mij heb ik gewoon een paar rotte boarden gehad, met 1 DOA en het laatste board wat al problemen had bij aankoop (ik heb de mailwisseling nog es nagezocht) en uiteindelijk toch kapot gaat.
Als ik upgrade naar 285ers dan pak ik wel zo'n seasonic of silverstone psu, maar voorlopig blijft deze nog zitten.
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2006 07:08 ]
Ik zit ook te wachten todat de 275's wat goedkoper worden ofzo.
Edit, even bij Balusc gechecked, de 275's zijn niet zo veel watt meer dan de 248's die ik nu heb, volgens mij moet dat wel lukken op mijn huidige 480watt.
[ Voor 35% gewijzigd door maratropa op 19-06-2006 12:39 ]
Ik weet nog wel dat bij me 244 (B3), er de standaard amd cooler bij zat zelfde als Athlon 64.IRCfreAk schreef op maandag 19 juni 2006 @ 12:40:
heeft iemand ervaringen met de boxed coolers bij de 265 serie? ik wou 2x een 265 op een dual opteron mobo in een 2u kast hangen, voldoen die coolers?
Bij me Opteron 144(E4), zit ook dezelfde koeler bij
Maar deze is niet 2u geschikt, ik geloof alleen dat ze toch koperen koelers mee leveren die kleiner zijn
Verwijderd
Misschien dat je met de standaard koelers nog een heel eind komt maar je wilt het risico niet lopen, zeker niet omdat andere koelers de investering niet zijn.
maar uhm ik lees slechte berichten over die coolermaster dingen, beetjeo fftopic hier dus..
Verwijderd
Verwijderd
Ik ga em missen, dat is duidelijk want er is op dit moment NIKS wat ook maar in de buurt komt van de performance. Op m'n werk komen de eerste dual dual core opteron servers binnen dus ik blijf er wel mee bezig maar voor thuis gebruik ben ik ermee gestopt. De aanschaf prijs van 2x 285 deed em de das om eigenlijk.
Ik heb nog geen idee wat ik nu aan ga schaffen, ik zat de denken aan conroe maar ik heb nu een pentium d820 voor tijdelijk en dat zuigt als een baksteen kan ik wel zeggen.
Een beetje vette laptop is ook al niet goedkoop...
En waarom niet voor 2x een 265 gaan? Eventueel die een beetje overklokken en je hebt een 270 of 275...Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 20:31:
Met enige pijn in het hart heb ik heden avond afscheid genomen van mijn dual opteron.
Ik ga em missen, dat is duidelijk want er is op dit moment NIKS wat ook maar in de buurt komt van de performance. Op m'n werk komen de eerste dual dual core opteron servers binnen dus ik blijf er wel mee bezig maar voor thuis gebruik ben ik ermee gestopt. De aanschaf prijs van 2x 285 deed em de das om eigenlijk.
Ik heb nog geen idee wat ik nu aan ga schaffen, ik zat de denken aan conroe maar ik heb nu een pentium d820 voor tijdelijk en dat zuigt als een baksteen kan ik wel zeggen.
Verwijderd
Kan ik me voorstellen, ik heb gelukkig meer geluk met m'n hp, er is het afgelopen jaar nog niets gesneuvelt.Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 20:31:
Met enige pijn in het hart heb ik heden avond afscheid genomen van mijn dual opteron.
Maar vertel eens, waarom zuigt die 820 dan zo hard ? zou het toch ook wel aardig moeten doen ?!
Verwijderd
Nou eerlijk gezegt deren de gesneuvelde moederborden mij weinig. Ik had er ondertussen 1 op reserf, dan kun je altijd direct verder, dus behalve dat het vervelend is kon ik er mee leven, je kreeg er tenminste wat voor terug (pure porno zo'n k8we voor je neus hebben liggen). Ik had al een 1200Wat ups klaar staan voor gezuiverde stroomtoevoer en een andere single voeding gebudgeteerd.Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 14:44:
[...]
Kan ik me voorstellen, ik heb gelukkig meer geluk met m'n hp, er is het afgelopen jaar nog niets gesneuvelt.
Maar vertel eens, waarom zuigt die 820 dan zo hard ? zou het toch ook wel aardig moeten doen ?!
Maar ik wou ook verder.
Als je 250s hebt, 2.4Ghz het stuk, dan wil je echt niet meer trager dus dan kom je uit bij 275ers, liefst nog iets sneller (ik game ook en da's behoorlijk single threaded) dus dan kom je uit bij 280, of 285. Ik had voor mezelf al wel beslist dat ik niet meer voor minder als 285 zou gaan, er moet wel vooruitgang in zitten als je zoveel geld uitgeeft.
Overklokken is met de k8we geen optie, het kan niet via de bios en zoiezo vond ik het handeltje niet zo spectaculair overklokken. En als je een 285 overklokt kom je nog veel leuker uit als een 275!
En eigenlijk wou ik ook een raid 0 van 4 schijven. en dan wel 16MB raptors. Ik had al een scsi raid 5 van 5x73Gb aangeschaft als data opslag zodat ik alle 4 de sata poorten kon benutten om te booten.
En dan heb je het over een totaal kostenplaatje van 3000 euro. kuch.
Dus optie, verkopen of verder gaan. Te koop gezet en een hoop reacties, ook enkele serieuze en dat ging best snel al met al.
D820, da's een ramp. Nu weet ik weer waarom ik van intel overgestapt ben naar amd destijds. Ik had een p4 northwood 2.8@3.2 en een maat van mij had een s754 3200+. en het verschil was ENORM. De A64 was zoveel sneller in dagdagelijks gebruik, me ingelezen in amd, en de eerste opteron250 was een feit.
Op dit moment twijfel ik enorm, de conroes wassen de oren van ELKE amd op dit moment en niet zo'n beetje ook, zeker als je dan ook de prijs meeneemt is het verschil wel erg groot. Voor onder de 400 euro koop je eind deze maand een conroe E6600 en voor het zelfde geld krijg je bij AMD niet veel waar. De enige interesante AMDs zijn de FX62, 5000X2 en 4800X2 en de hoogste 2 kosten bijna 1000 euro. Verder kan de AM2 socket geen quad core cpu aan (en van amd komt die pas heel laat 2007 / begin 2008) terwijl intel begin 2007 al met de quad core kentfield komt die zo op een conroe compatible moederbord past. Op dat moment zegt elk rationeel mens denk ik dat intel de betere keus is (quad core is en blijft het doel)
Probleem is dat ik nu dus een (niet overklokbare, bedankt dell) d820 hier heb draaien en de venice 3500 van m'n schoonzus draait er rondjes omheen! die 820 is traag, echt niet voorruit te branden. De performance van de dual opterons is ondertussen ook pijnlijk duidelijk trouwens. De intel kan nog steeds niet meer als 1 ding tegelijk, ook al is ie dual core, er is gewoon een ENORM bandbreedte gebrek heb ik het idee. Weer staat alles op elkaar te wachten, echt heel erg fustrerend. Ik heb er wel maar een gig geheugen in zitten maar hij staat ook niet constant te pagen dus dat mag het verschil niet maken. Die 820 is het echt niet en ik hoop dat de conroes het een stuk beter doen, als ik de test mag geloven is dat zeker zo, maar mijn vraag blijft:"hebben die conroes nou wel of niet dat bijterige waar ik destijds zo enorm blij mee was toen ik voor het eerst aan de slag ging met mijn dual opteron"
We zullen het snel genoeg merken want ik vrees dat het toch conroe gaat worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 19:31 ]
Verwijderd
Gisteren een sun x4200 binnengekregen om mee te spelen op m'n werk.
let u even op:
2x 285
4x2GB geheugen (en pas de helft van de bankjes vol!)
2x 73GB 10K micro drives (2.5"!!!) voor schijven.
Is als vmware test omdat dell 2850 en 2950 niet voldoen!
Er komt ook nog een hp dual 285 aan om te testen.
De sun ziet er uitermate gelikt uit
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 13:41 ]

Ik wil ook wel 285, maar ze zijn nog zo duur.
grote kans dat als ik 2 dualcores kan betalen, quad core procs voor de deur staan....
Mijn Dual 2600+ MP is ook inmiddels wegVerwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:31:
mijn hemel, ik verkoop m'n dual opteron en dit topic gaat bijna dood.
[...]
Geruild tegen een laptop (2.8ghz northwood, 1gb ram)
Geen slechte ruil vond ik...
Maar idd topique sterft af
Verwijderd
Immers het criterium is meerdere sockets.
Ik hou m'n adem nog even in en als 4X4 er is ga ik dit topic helemaal volspammen!!!!!!!!
2 sockets zijn al meerdere sockets hoor... ben ook maar een gewone thuisgebruiker waar het op AMD aankomt... (op werk alleen maar intelbakken)...Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:55:
Met de komst van 4x4 mag eindelijk ook de simpele thuisgebruiker in dit topic posten.
Immers het criterium is meerdere sockets.
Ik hou m'n adem nog even in en als 4X4 er is ga ik dit topic helemaal volspammen!!!!!!!!
Ben trouwens op zoek naar een dual socket A bordje voor mijn 2 stuks 1800 MP procjes.. (bekende procjes Danny?
Maar vroeg me af of ik voor Asus, Gigabyte of Tyan moest gaan... (die krengen zijn echt gewild overigens.. kan ze nergens te pakken krijgen gvd.....)
"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."
Verwijderd
4x4 = 4 CPU's (cores) en 4 GPU'sDiabolical schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:01:
2 sockets zijn al meerdere sockets hoor...
4 cores = 2 sockets
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 16:10 ]
Verwijderd
285ers waren mij ook veel te duur, de voornaamste reden om de dual amd de deur uit te doen.
Maar aangezien de dell xeons het echt nog niet doen voor ons, denk ik dat we toch 2-4 dual dual core opterons gaan aanschaffen op het werk. M'n baas stond niet negatief tegen de aanschaf prijs van een x4200 sun dus ik ben benieuwd. Eerst testen (een maand, gratis! dankzij reclame onderaan dit forum).
We zoeken vmware performance, dat is alles.
We gaan nog verder testen met de dell 2950s maar een snelle test geeft voorlopig aan dat ze het gewoon niet trekken.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Ik las dat er vandaag opteron 2xx prijsverlagingen aan zouden komen, trouwens.
Maar ik denk dat het nog even wachten is, ik las ook dat pas half september de nieuwe tyan thunder borden in de VS verkocht gaan worden.
Maar ik ga denk ik toch maar weer voor socket 940.
Heb je trouwens een link naar die prijsverlagingen? Dan kan ik zien of dat het wachten waard is.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Hey die Asus borden kende ik nog niet.
KFN5-D
Die is niet zo duur. Jammer van de weinige uitbreidings-sloten.

KFN32-D
Deze is wel wat dikker, vast ook duurder.

[ Voor 40% gewijzigd door maratropa op 25-08-2006 18:28 ]
Verwijderd
Ik ga deze week 2x sun x4200 bestellen en ik dacht gezien te hebben dat daar gewoon 940ers cpus in zitten?
Best leuke bakken trouwens, 8 gig (en dan de helft van de sloten vrij), 2x285, 2x 73G 2,5" schijven in raid 1, en ze draaien win2k3 ent sp1 met vmware server 1.01
Performen aanmerkelijk beter als dells met 2x 3ghz woodcrests erin.
Zo blijf ik toch aan de opterons (de suns zijn voor m'n werk) en kost het me zelf niks!
Heb ik nou het idee dat de 285/280/275 wat lager gegaan zij qua prijs?
Iig schijnt er een soort "promo" periode te zijn met lagere prijzen, maar niet officieel ofzo....
Verwijderd
Ik heb op m'n werk nu 2x sun xfire 4200 om mee te spelen, machtige machientjes, lekker snel maar dell is al bijna bij met de nieuwe woodcrest servers. De suns doen het prima en presteren veel beter als een dell 2950 met dual cores (pre woodcrest).
Verder ook leuk uitgevoerd met ilom (zoals dell drac4 en hp heeft ook zoiets) en ze zien er ook nog sjiek uit. Alleen iets teveel herrie voor in de huiskamer.
Ik denk dat met de komst van de intel kentsfield quad core het hele dual cpu gebeuren voor de thuis gebruiker wel dood is, rationeel zijn de investeringen niet te beargumenteren in ieder geval.
Verwijderd
Me antec he 550 watt trekt dit prima.
Maar ik las dat je vermoedelijke problemen hebt/had met je voeding.
Kleine tip van mijn kant.. Kijk eens naar die ocz voedingen. Die dingen moeten echt het beste van het beste zijn.. Wat ik over lees en er van hoor.
Verwijderd
ik heb tegenwoordig een seasonic bij m'n conroe, doet het prima, OCZ heb ik slechte ervaringen mee.BTU_Natas schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 18:52:
Catscit, ik heb nu een dualcore x2 4400+/7800gtx/3x200 gig maxtor dm10 en 1x 320 samsung dingus/ op een dfi mobo (jezus wat gaan die dingen hard) Verpakt in een lian li v2100B
Me antec he 550 watt trekt dit prima.
Maar ik las dat je vermoedelijke problemen hebt/had met je voeding.
Kleine tip van mijn kant.. Kijk eens naar die ocz voedingen. Die dingen moeten echt het beste van het beste zijn.. Wat ik over lees en er van hoor.
4x4 ziet er leuk uit maar het nut ontgaat me volledig.
Dan liever een echte dual cpu setup en dan nog betaal je je blauw.
Het intel kentsfield package is dan een stuk interesanter, 1 cpu, normaal (reeds verkrijgbaar) mobo van max 200 euro, normaal geheugen.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 09:47 ]
edit:
nm, pic al gezien 2x dual core dus.
[ Voor 43% gewijzigd door Rey Nemaattori op 24-10-2006 10:25 ]
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Hoezo ontgaat het nut je van deze opstelling? Veel CPU kracht zou jou toch moeten aanspreken.Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 09:42:
[...]
4x4 ziet er leuk uit maar het nut ontgaat me volledig.
Dan liever een echte dual cpu setup en dan nog betaal je je blauw.
Het intel kentsfield package is dan een stuk interesanter, 1 cpu, normaal (reeds verkrijgbaar) mobo van max 200 euro, normaal geheugen.
Tevens is mij niet duidelijk wat jij bedoelt met echte dual cpu opstelling.
Dit zijn echte socket F Opteron proc. Het enige wat beperkt is is het geheugen tot 4 GB.
Volgens mij moet dat voor de meeste Tweaker ( - Catscit ) voorlopig toch voldoende zijn.
Daarnaast is mijn vermoeden dat door het beperken tot 1 geheugenbank per kanaal het mogelijk is om ongebufferd geheugen te gebruiken.
4X4 staat voor 4 cores ( 2 maal dual core) en 4 GPU's ( 2 maal een 7950 oid)Rey Nemaattori schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 10:24:
4x4 is dat 4x een quadcore cpu?
edit:
nm, pic al gezien 2x dual core dus.
[ Voor 6% gewijzigd door ronny op 24-10-2006 15:50 ]
Verwijderd
echte dual = "niet 4x4" dual.ronny schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 15:12:
[...]
Hoezo ontgaat het nut je van deze opstelling? Veel CPU kracht zou jou toch moeten aanspreken.
Tevens is mij niet duidelijk wat jij bedoelt met echte dual cpu opstelling.
Dit zijn echte socket F Opteron proc. Het enige wat beperkt is is het geheugen tot 4 GB.
Volgens mij moet dat voor de meeste Tweaker ( - Catscit ) voorlopig toch voldoende zijn.![]()
Daarnaast is mijn vermoeden dat door het beperken tot 1 geheugenbank per kanaal het mogelijk is om ongebufferd geheugen te gebruiken.
Wat is nu de grap van een 4x4 tov een normale dual? Als er ongebuffered geheugen gebruikt kan worden (en dat is nog niet zeker) dan is er 1 voordeel tov een gewone dual, maar kun je dan weer minder geheugen gebruiken omdat er maar 4 banken zijn ipv 8 (en ja ik heb in al mijn bakken alle banken vol).
Verder quad core is leuk maar in 2 losse cpu's?
Ik ben nog steeds geen intel fan maar de kentsfiel is dan toch veel interesanter?
In benches maakt ie gehakt van de amds, hij klokt lekker over en je kunt er elk huis tuin en keuken mobo onder proppen wat betekend dat de kentsfield alles bij elkaar goedkoper uitpakt als de 4x4.
Tov de kentsfield heeft amd nog steeds maar 1 voordeel met de 4x4 en da's geheugen bandbreedte (aangenomen dat het ding wel numa ondersteund). En als je die niet nodig hebt (en die heb je niet voor gamen bijv) dan ben je duur uit.
Het is leuke publiciteit maar ze hadden de resources beter in de ontwikkeling van de nieuwe cpus gestoken? Ik zou over een jaar graag terug gaan naar amd, maar dan moeten ze wel wat behoorlijks op tafel zetten. Dual single core cpus was leuk maar al snel achterhaald en veel te duur. Daar trap ik niet meer in. Amd is toch de underdog die snel met iets verassends kan komen omdat het als kleine spele snel kan bewegen? Wordt tijd dat ze dat waarmaken.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 16:12 ]
Ik weet niet waarom jij een 4x4 niet een echte dual vind. Vanwege het ontbreken van PCI-X?
Volgens mij heb jij ook een MSI Master gehad met "maar" 4 banken.
En dat jij alles vol hebt zitten is bij mij bekent vandaar dat ik in de vorige opmerking ook gezet heb - Catscit. Maar dan blijven er nog een boel potentiele klanten over.
Dat dual socket duurder is als singel is een feit maar ook altijd al zo geweest. Het zal ook altijd zo blijven. Het is namelijk op een andere doelgroep gericht. Daarnaast heeft het als voordeel dat je altijd 2 X zoveel core's kwijt kan.
Daarnaast als jij een Kentsfield wilt gebruiken om deftig te gamen kom je ook in de dure borden terecht die 2 maal 16 lanes heeft. Dan heeft het 4x4 bord nog het voordeel van extra banen voor een raid of iets dergelijks.
Ook is het makkelijk mogelijk om met een half jaar 2 maal quadcore er op te mikken.
Voor zover ik nog objectief te noemen ben en wat ik gehoord en gelezen heb gaat de nieuwe K8L echt niet onder doen voor het hele Core gebeuren.
Dus de grootste beperking die ik zie is het geheugen. Maar dat is lang voor iedereen niet een groot probleem. Ik kan prima leven met 4 GB en wie weet is het met de nieuwe quadcore wel mogelijk om er toch 2 GB banken in te zetten en dan heb je er al 8GB.
Het starten van XP Pro gaat niet sneller, heeft ook te maken met de extra 256MB geheugen die ik heb bijgeplaatst, maar alles loopt soepel. Waar het starten van Firefox weleens het systeem trager laat reageren, nu stomen we gewoon door
Specs:
[list]
• Tyan Thunder K7 (S2462NG)
• Kingston ValueRAM Reg. ECC 512MB
• Dane-Elec Reg. ECC 512MB
• Kingston ValueRAM Reg. ECC 512MB
• 2x AMD Athlon MP 2200+
• 2x Spire Whisperrock
• Arctic Silver 5
• Enhance Electronics EPS 460W
De XP2000+ draaide automatisch op 1,75V, deze draaien op 1,68V.
[ Voor 29% gewijzigd door PcDealer op 24-07-2007 11:12 ]