[Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 4

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 1.258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:30

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50084/full.png

Opteron en Athlon MP

Dit topic is voornamelijk bedoeld voor mensen met een 2/4/8 socket, natuurlijk mag hier wel gediscussieerd worden over de Athlon X2. Maar eigenlijk is dat meer bedoeld in de [Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 9. Dit topic gaat voornamelijk over de AMD Opteron en AMD Athlon MP. Ik zal eff kijken wat er allemaal in de topic start moet.

Drivers

AMD Opteron Processor Driver Powernow v1.2.2.1 windows XP-64

AMD Opteron Processor Driver Powernow v1.2.2.1 windows XP-32

AMD 8000-chipset Driver v2.3.0 windows XP-64

AMD 8000-chipset Driver v2.3.0 windows XP-32

Nvidia Nforce4 AMD Edition 6.66 Windows XP-32

Nvidia Nforce4 AMD Edition 6.66 Windows XP-64
Links

[Discussie][Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 3
[Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 2
[Dual] AMD ervaringen
[Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 9

[ Voor 162% gewijzigd door Termi op 06-08-2005 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:30

Aight!

'A toy robot...'

En de Athlon 64 X2 serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een dualcore prog. Dus geen dual amd systeem wat de TS bedoelt kwa richting 2 pro6ors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar het lijkt me dat X2 cpus hier ook wel inkunnen, dat werd ook in het vorige topic gemeld.
Ik blijf er echter bij dat een echte dual cpu toch gaver blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:50

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 13:48:
Maar het lijkt me dat X2 cpus hier ook wel inkunnen, dat werd ook in het vorige topic gemeld.
Ik blijf er echter bij dat een echte dual cpu toch gaver blijft.
In principe heb je met een Athlon 64 X2 ook twee processoren, maar een systeem met echt fysiek twee processoren blijft toch een verhaal appart. De bijbehorende moederborden en mogelijkheden blijven volgens mij toch iets anders. Eigenlijk ook een compleet ander segment :) Maar zo af en toe eens een vergelijking is niet gek en op den duur zal de Opteron ook wel met een dual core worden uitgevoerd. mmmm wat is het dan een dual of quad systeem. :D

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 06-08-2005 13:54 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk dat we om het overzichtelijk te houden moeten kijken naar het aantal sockets van een systeem. Meer dan 1 socket "talk" dus in dit topic.

De lijn vervaagd inderdaad een beetje met de dual core processoren, maar er is toch een verschil. Dual core is het vergroten van de prestaties, door het toevoegen van cores op 1 processor, terwijl multi socket systemen de snelheid verhogen door meerdere op het moment verkrijgbare cpu's op een moederbord te krijgen.

Er is geen wezenlijk zicht/tastbaar hardware verschil met een dual core processor, ten opzichte van een single. Je ziet het aan de 2de balk in de taskmanager, en de snelheid. Terwijl multi socket systemen wel wezenlijk verschillen qua hardware, vooral moederbord, en sinds dit een hardware topic is, wel een eigen topic verdienen.

Dus dual cores RAUSSSSSS. Terwijl je er 2 hebt natuurlijk ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Termi, Zoals ik als laatste post in het vorige topic heb aangegeven, zou ik twee 8cm fan's achter jouw schijfen plaatsen. Anders ben ik bang dat je de levensduur van de schijfen drastisch naar beneden haalt als deze werkelijk boven de 50 graden bedrijftemperatuur zitten. Zoals ik zij ik heb een vergelijkbare toren staan waar twee 8cm outtake fan's achter het schijf bracket geplaatst kunnen worden. Het lijkt mij sterk dat dit bij jouw niet het geval is. Overigen dwalen we wel erg af.... ontopic maar weer met de Dual Athlon/Opteron systemen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zou er best een titel aanpassing komen, dual athlon / opteron amd systemen.
Het dual intel topic gaat ook alleen over xeons en niet over dual core pentiums.
een dual core athlon x2 is gewoon weer een snellere processor op een normaal huis tuin en keuken moederbord. Volgens mij gaat deze thread meer om de speciale processoren en de bijbehorende moederborden en alle fun en problemen daaromtrent. Over een jaar heeft elke nieuwe pc een dual core processor maar nog steeds zijn er weinig dual cpu systemen

on topic: ik zag net dat met volledige full speed actieve koeling de 2050 op m'n k8we toch nog 70 graden wordt als ik zit te gamen. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Hoeveel herrie maken die chipset koelingen van je eigenlijk catscit? mucho? En dat is 70 graden met overclock niet?

Toch hoor je veel dat de standaard chipset koeling heel heet word, dus de warmte wordt wel goed aan de heatsink afgegeven, maar die kan het blijkbaar niet goed kwijt....

Ik zit trouwens het K8WE topic op 2cpu door te nemen, 189 pagina's!....Ik word er al moe van als ik er aan denk...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
gladiool schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 14:58:
Hoeveel herrie maken die chipset koelingen van je eigenlijk catscit? mucho? En dat is 70 graden met overclock niet?

Toch hoor je veel dat de standaard chipset koeling heel heet word, dus de warmte wordt wel goed aan de heatsink afgegeven, maar die kan het blijkbaar niet goed kwijt....

Ik zit trouwens het K8WE topic op 2cpu door te nemen, 189 pagina's!....Ik word er al moe van als ik er aan denk...
Maar volgens mij op 2cpu zijn het pagina's met maar 10 posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Offtopic, vanwaar ken ik die startpost toch :+

1 typo: het is gediscussieerd :)

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 06-08-2005 15:39 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Termi schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 15:06:
[...]
Maar volgens mij op 2cpu zijn het pagina's met maar 10 posts.
zal wel liggen aan de instellingen, het zijn iig 5600 posts.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 20:50
En dat is 70 graden met overclock niet?

Ik kan je garanderen dat die northbridges 70 graden worden ZONDER overlock.
Zelf vind ik ze gewoon veel te warm worden. Tyan maakt wat mij betreft hier weer een grote blunder, soortgelijk aan het VRM2 probleem op hun 2460 bord (waarbij de VRM achter de videokaart zat).
Een ietswat beter design had dit probleem kunnen oplossen, echter zou de prijs van het moederbord dan natuurlijk weer stijgen (waar ik overigens niet mee zou zitten).

De 2200 haalt bij mij de hoogste temperatuur op dit moment, namelijk 72 graden.
De 2050 zit nu op 55 graden omdat die wat frisse lucht van de Zalman VF700's van beide videokaarten opvangt.
De 8131 wordt ook flink warm, heb deze alleen vergeten te meten ( maar ik schat hem rond de 60 ).

Volgende week krijg ik twee northbridgekoelers voor me waterkoeling binnen waarvan ik er één op de 2200 ga plaatsen en één op de 8131.
Wat ik met de 2050 doe weet ik nog niet, ik wilde hem graag opnemen in de waterkoeling, maar vindt maar eens een blok dat niet hoger dan maximaal één cm is. :/

Tevens zit ik nog altijd op mijn RMA afhandeling van Salland te wachten, ik kan nu namelijk alleen maar single channel draaien op CPU0, zogauw ik hier dualchannel op gooi start de combinatie niet meer op. Mag het nu dus doen met 1 GB minder aan geheugen, iets waar ik niet zo blij mee ben.

Ik zag trouwens in het vorige topic dat er mensen zijn die 512MB@single@CPU0 & 512MB/Single@CPU1 draaien ?
Waarom ? Een 1024MB@dual@CPU0 is namelijk sneller en beter voor je systeemresources.
Je kunt namelijk beter een enkele NUMA geheugen allocatie hebben dan twee kleine allocaties.
Er ontstaat in het laatste geval namelijk flinke overhead als je meer dan 512MB geheugen gaat gebruiken.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heeft er iemand ervaring met de MPX chipset koelen met een Zalman NB47J koelblok. Ik heb een Gigabyte GA7DPXDW-P plank met een klein irri fannetje.
Ik ga het binnenkort proberen, maar vroeg me af of er al mensen die het hadden geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 16:42:
Heeft er iemand ervaring met de MPX chipset koelen met een Zalman NB47J koelblok. Ik heb een Gigabyte GA7DPXDW-P plank met een klein irri fannetje.
Ik ga het binnenkort proberen, maar vroeg me af of er al mensen die het hadden geprobeerd.
Ik heb dat zelfde moederbord en wilde ook af van dat iri fannetje, maar helaas blijkt die heatsink muur vast te zitten. Uiteindelijk heb ik de standaard 4cm fan vervangen voor een Papst 4cm, die ik heb aangesloten op mijn L.I.S. 2 Premium fan controller die hem op 50% van zijn rpm laat draaien, zodat de geluidsproduktie toch wat minder is.

Mocht het jou lukken de heatsink toch te verwijderen laat even weten hoe je dat hebt gedaan.

P.s. Ik heb die pinnetjes wel los gekregen, maar de heatsink lijkt ook vast gelijmd te zijn aan de NB.

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 06-08-2005 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 17:42
Ik heb de MSI K7D en had ook problemen met de hoge geluidsproductie van de NB fan. De Zalman NB47J was voor mij de perfecte oplossing en het plaatsen gaf gelukkig geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken het 2cpu verhaal nog vanaf het begin, ook de gedelete post aldaar.

Die 70 graden is niet overgklokt, MET actieve koeling op 12V.
Als de koeling op 12V draait maakt ie best wat herrie (3x mini fan op 12V), als ik em op 5V zet hoor je er niks meer van maar dan kan de handel niet op 2400mhz of hoger lopen. Zodra powernow opschakelt naar max clock speed moet ik de actieve koeling op 12V zetten (of toch in iedergeval op meer als 5V). Zo niet dan loopt de temp op boven de 80 graden. (en dit allemaal zonder overklokken, met overklokken wordt het echt spannend). De titan fans die ik erop heb zitten hebben een 100% koperen basis met stalen vinnetjes rond de rand.
De originele heatsinks geven de warmte erg goed door want de puntjes van de pennetjes worden 90 graden bij 2400Hz en wat activity. Ze hebben alleen niks om de warmte aan kwijt te kunnen, iets hoger hangen 2 processoren die normaal gezien ook een hoop warmte produceren en door de stroming van de koelers (zalman of stock amd) ontstaat er een kussen van warme lucht onder de cpus.

Ik denk dat dit moederbord enorm geholpen is met een ondersteboven opstelling zoals in de Lian Li V series kasten. Alles (cpu's chipsets en grafische kaarten) loopt dan VEEL koeler.

Waterkoeling met 3x chipset koeling is een prima idee op dit moederbord, maar je hebt weinig plek om het te realiseren. Swiftech heeft chipset/vga blokken met de aansluitingen op de zijkant, er is al iemand die er 3 van die heeft geplaatst. Nu is het wel zo dat ik met de 250ers de grootste stroomvreters heb die amd heeft gebouwd.

@ delta, heb je een pic van 2x zalman vf700 koelers in actie?
Ik dacht dat dat niet ging werken omdat de bovenste koeler dan pal op de onderste pcb zit?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

_Dune_ schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 18:04:
[...]

Ik heb dat zelfde moederbord en wilde ook af van dat iri fannetje, maar helaas blijkt die heatsink muur vast te zitten. Uiteindelijk heb ik de standaard 4cm fan vervangen voor een Papst 4cm, die ik heb aangesloten op mijn L.I.S. 2 Premium fan controller die hem op 50% van zijn rpm laat draaien, zodat de geluidsproduktie toch wat minder is.

Mocht het jou lukken de heatsink toch te verwijderen laat even weten hoe je dat hebt gedaan.

P.s. Ik heb die pinnetjes wel los gekregen, maar de heatsink lijkt ook vast gelijmd te zijn aan de NB.
Die chipset heb ik er al wel eens vanaf gekregen, die zat niet eens zo heel vast.
Ik zit er nog steeds over te denken om over te gaan op waterkoeling voor die bak, maar daarvoor zal ik wel een andere kast moeten kopen. Het zit nu in een CM Centurion 5 en die zit stampvol.
Gelukkig heb ik nog een 2e MP setup liggen (staat wel beetje te koop, maar het ziet er nog niet naar uit dat ik die kwijtraak) dus die zou ik kunnen gaan gebruiken als testsetup. Zelfde mobo alleen een set 2200+ ipv 2600+ cpus, dus dat maakt bar weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 18:49:
[...]

Ik denk dat dit moederbord enorm geholpen is met een ondersteboven opstelling zoals in de Lian Li V series kasten. Alles (cpu's chipsets en grafische kaarten) loopt dan VEEL koeler.
Dat had ik ook inderdaad al op K8WE.COM gezien, ik heb een CM stacker en die kan ook naar BTX omgezet worden, misschien dat ik dat wel ga doen als mijn kw8e er is...
(http://www.k8we.com/galle...f1105f013b356eb9c89cb20d0)

Op 2CPU of K8WE.com heb ik ook wel een mooie oplossing gezien om de chipsets te coolen, door 2 8cm fans op elkaar op de bodem van de kast te bevestigen, die over het moederbord heen blazen. Was wel netjes uitgevoerd, ik kan de post alleen niet meer vinden....

Trouwens, volgens mij kun je, als je maar 1 videokaart op de K8WE gebruikt, en je 2 cpu's hebt, je ook je videokaart in het 2de pci-espress slot duwen niet? Dan heb je wel het 32bits pci slot over voor bijvoorbeeld een soundcard.

(Wauw wat een verademing moet het worden om pci sloten vrij te hebben, nu op mijn A7M266-D is alles vol...AGP kaart, leeg maar geblokeerd door AGP kaart, scsi kaart, netwerk kaart,usb kaart, geluidskaart. :) )

[ Voor 31% gewijzigd door maratropa op 06-08-2005 19:30 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gladiool schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 19:23:
[...]
Op 2CPU of K8WE.com heb ik ook wel een mooie oplossing gezien om de chipsets te coolen, door 2 8cm fans op elkaar op de bodem van de kast te bevestigen, die over het moederbord heen blazen. Was wel netjes uitgevoerd, ik kan de post alleen niet meer vinden....
Heb ik geprobeerd maar ik kreeg het niet voor elkaar om de zaak flink te koelen.
Ik probeerde het met een high flow 120mm fan, zowel van onderen als van voren gaf te weinig koeling.

In m'n yeong yang zitten 2 12mm fans voor en 2 92mm fans achter. de stroming is enorm (geheugen blijft nettje koel, da's op de msi wel anders) maar de chipsets krijg ik ermee niet gekoeld.

en ja als je maar 1 grafische kaart hebt kun je die in elke slot duwen die je wilt (mits 2 processoren aanwezig)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

die koeler ging er bij mij ook heel makkelijk af, alleen heb ik er waterkoeling opzitten dus kan je niet vertellen hoe een zalman heatsinkje het doet

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Woei nieuw record :). Volgens mij klopt me temp sensor niet echt op me Opteron 244.
code:
1
2
3
4
5
    Temperatures:
      Motherboard                                       26 °C  (79 °F)
      CPU                                               9 °C  (48 °F)
      Seagate ST340014A                                 22 °C  (72 °F)
      Maxtor 6Y120L0                                    20 °C  (68 °F)

9 Graden is wel heer lekker fris, volgens mij haal ik binnenkort -20 :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Termi schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 11:38:
Woei nieuw record :). Volgens mij klopt me temp sensor niet echt op me Opteron 244.
code:
1
2
3
4
5
    Temperatures:
      Motherboard                                       26 °C  (79 °F)
      CPU                                               9 °C  (48 °F)
      Seagate ST340014A                                 22 °C  (72 °F)
      Maxtor 6Y120L0                                    20 °C  (68 °F)

9 Graden is wel heer lekker fris, volgens mij haal ik binnenkort -20 :P.
Lol, waar woon je ? De noordpool of zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 11:52:
[...]

Lol, waar woon je ? De noordpool of zo ?
Geloof dat ik vannachtidd ben ontvoerd naar de noordpool, nou ja er is hier veel sneeuw, sneeuw en sneeuw. En weinig mensen O-).

Maar ja nu kom ik dus op een nieuw probleem, zie dat er gewoon echt een Q-fan optie op me plank zit _/-\o_. Ik denk al is dat het de zondagmorgen... of, of is me bak zo stil maar hij gaat langzaam die fan opvoeren begin bij 3000 toeren, en zit nu al op 4800 ;(. En straxz weer naar de 6000, dan moet ik me muziek ook weer harder zetten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maak je je dan geen zorgen dat je q-fan zijn toerental baseerd op deze sensoren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

fenrir schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 19:57:
[...]

die koeler ging er bij mij ook heel makkelijk af, alleen heb ik er waterkoeling opzitten dus kan je niet vertellen hoe een zalman heatsinkje het doet
@Fenrir, heb jij dan ook een Gigabyte plankje? Mijn heatsink zit toch echt muur vast, ondanks dat ik de pinnetjes heb losgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 13:50:
maak je je dan geen zorgen dat je q-fan zijn toerental baseerd op deze sensoren ?
Nee, blijkbaar weet "q-fan" dat als de processor 10 graden is, dat ie op 3000 toeren draait en op 20 graden op 6000 toeren. Maar ik vraag me af kan je die fan ook zonder "q-fan" kan regelenen :?

[ Voor 5% gewijzigd door Termi op 07-08-2005 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hier die cheap geheugen op z'n msi k8t master 2 draait?
ik heb momenteel al m'n cas2 geheugen in m'n k8we zitten, wil het daar eigenlijk laten en cheap pc3200 geheugen in de msi zetten, dan doet die het ook weer.
Ik zat te denken aan:
kingston KVR400D8R3A/512 (64 euro bij azerty) maar duidt de D niet op double row?
kingston KVR400S8R3A/512 (68 euro bij salland) die is zeker single sided.
Als iemand cheap geheugen in z'n msi heeft zitten hoor ik het graag.

Kwam er ook achter dat die thermalright koelers niet in m'n nieuwe case passen. De case is niet breed genoeg, dus ik ga ook voor 2 van die xeon coolermaster koelers denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik heb die dual row besteld voor mijn k8we (stond in het compatible lijstje), het hoort gewoon te werken op opterons, Of zijn er andere dingen op dual row aan te merken? (behalve dat het minder overclockt niet?)

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 07-08-2005 21:44 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gladiool schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 21:33:
Ik heb die dual row besteld voor mijn k8we (stond in het compatible lijstje), het hoort gewoon te werken op opterons, Of zijn er andere dingen op dual row aan te merken? (behalve dat het minder overclockt niet?)
Het zal best BEHOREN te werken op opterons maar dat msi boardje schijnt nogal kieskeurig te zijn wat betreft geheugen. Dus ik heb liever iets wat gewoon werkt. Verder is het prijsvershil niet gigantisch, maar als iemand weet dat dat spul werkt pak ik dat.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:44
Ik heb een mix van 2 Crucial reepjes (niet relevant voor jou) en 2 Kingston ValueRAM reepjes:

KVR400X72C3A/512

Crucial kan je bij komplett krijgen voor weinig, de kingston reepjes heb ik bij alternate vandaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 10:17
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 21:59:
[...]

Het zal best BEHOREN te werken op opterons maar dat msi boardje schijnt nogal kieskeurig te zijn wat betreft geheugen. Dus ik heb liever iets wat gewoon werkt. Verder is het prijsvershil niet gigantisch, maar als iemand weet dat dat spul werkt pak ik dat.
Ik heb het goedkoopste kinston geheugen wat ik kon vinden :Y) (van salland) op mijn k8t bordje en dat werkt perfect (het is wel een 2x 512 kitje wat eigenlijk cas 3 zou moeten zijn maar het loopt standaart op cas 2.5 :P) Op de site van kingston staat wel of het geheugen compatible is met je moederbord. (link)

Ik heb dus het kitje wat atm 124 euro kost..

[ Voor 3% gewijzigd door 3p0x op 08-08-2005 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een MSI Master K7D-L en daar heb ik ook de northbridge koeler van vervangen door die Zalman. Man, wat een rust. En er is niks aan eigenlijk, gewoon van tevoren even voorgaats houden, houdertjes vastschroeven, koelpasta aanbrengen, 2x klik, en klaar was Tesla.

Met de crossflow fan van m'n CM Stacker erop blazend blijft het blokje ook goed koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 21:07:
ik heb momenteel al m'n cas2 geheugen in m'n k8we zitten, wil het daar eigenlijk laten en cheap pc3200 geheugen in de msi zetten, dan doet die het ook weer.
Ik zat te denken aan:
kingston KVR400D8R3A/512 (64 euro bij azerty) maar duidt de D niet op double row?

Kwam er ook achter dat die thermalright koelers niet in m'n nieuwe case passen. De case is niet breed genoeg, dus ik ga ook voor 2 van die xeon coolermaster koelers denk ik.
Dat geheugen draait prima, heb hier 2 latten een uit 2005 en 2000 en dat draait zelfs samen op cas 2.5 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
Heeft iemand hier ervaringen met het aanpassen van de multiplier op een A7M266-D?
Ik wil dit mbv deze guide doen: http://www.ocinside.de/go...op/pinmod/amd_pinmod.html

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Universal Creations schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 17:07:
Heeft iemand hier ervaringen met het aanpassen van de multiplier op een A7M266-D?
Ik wil dit mbv deze guide doen: http://www.ocinside.de/go...op/pinmod/amd_pinmod.html
van 2CPU, http://forums.2cpu.com/sh...d=63029&highlight=a7m266d

"you will only need to pin mod the sockets for whatever multiplier you want (i've read of people using 19x)...i use 17x142mhz for a long time with my 2600 mobiles on this board, with 1.775v (1.8v pin mod)

see www.ocinside.de for pinmodding directions...it's very easy"

Lijkt me dat dat geen probleem is dus. Ik was het eigenlijk ook van plan voordat er andere plannen kwamen...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuws: Supermicro en Pathscale introduceren quad Opteron-plank

Mag dit ook in het dual AMD topic (het is toch alles >= 2 sockets)??

I.i.g. mooi nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Kent iemand misschien een manier om de affiniteit van een proces voordat je het proces start in te stellen (dus het proces aan een bepaalde cpu toekennen). Het is niet dat ik windows niet vertrouw dat het dat niet goed kan maar lineage2 crasht als ik het niet snel genoeg doe via de task manager. Lineage 2 denkt anders dat ik een cpu van -2,8ghz of 6,8ghz enz heb (nouja die laatste zou ik niet zo erg vinden :P)

Verwijderd

aapenootjes schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:30:
Kent iemand misschien een manier om de affiniteit van een proces voordat je het proces start in te stellen (dus het proces aan een bepaalde cpu toekennen). Het is niet dat ik windows niet vertrouw dat het dat niet goed kan maar lineage2 crasht als ik het niet snel genoeg doe via de task manager. Lineage 2 denkt anders dat ik een cpu van -2,8ghz of 6,8ghz enz heb (nouja die laatste zou ik niet zo erg vinden :P)
er was ooit een gratis proggie voor om dat te doen, heeft op 2cpu of zdnet of cnet gestaan maar ineens was ie niet gratis meer (zo tegen de tijd dat ik 2 cpus had)

ik ben nog steeds op zoek van iemand die zalman vf700 koelers op een k8we gebruikt, Delta2???

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 08:55 ]

Verwijderd

Normaal post ik niet 2 keer achterelkaar, maar we willen dit topic hoog houden dus bij deze..

ik ben overgegaan van xp32 naar xp64bit.
En nu lijk ik een powernow probleempje te hebben.
Als ik een tijdje idle ben zijn de opterons teruggeklokt naar 1ghz (ipv 2.4) maar op een gegeven moment loopt windows muurvast. Ik ben begonnen de schijven niet meer uit te laten gaan maar dat hielp niet. Nu heb ik de power manager op home/office gezet zodat de handel niet meer terugklokt, es kijken of dat helpt, sofar so good.
Zijn er hier al anderen die xp64 draaien met dual opterons, powernow en de hele handel?
De juiste nforce sata raid disk vinden voor de k8we was een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 19:43:
Normaal post ik niet 2 keer achterelkaar, maar we willen dit topic hoog houden dus bij deze..

ik ben overgegaan van xp32 naar xp64bit.
En nu lijk ik een powernow probleempje te hebben.
Als ik een tijdje idle ben zijn de opterons teruggeklokt naar 1ghz (ipv 2.4) maar op een gegeven moment loopt windows muurvast. Ik ben begonnen de schijven niet meer uit te laten gaan maar dat hielp niet. Nu heb ik de power manager op home/office gezet zodat de handel niet meer terugklokt, es kijken of dat helpt, sofar so good.
Zijn er hier al anderen die xp64 draaien met dual opterons, powernow en de hele handel?
De juiste nforce sata raid disk vinden voor de k8we was een uitdaging.
Hmm, de oplossing voor je probleem heb ik niet, maar ik ben wel bernieuwd naar je ervaringen met xp 64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De oplossing is om de harde schijven niet te laten uitzetten. Want hij krijgt ze never nooit ni aan! Heeftdus eigenlijk niks met powernow te maken maar met de manier waarmee windows met die laptop tools omgaat.

Verder gaat XP64bit prima, wel een stukje sneller als 32 bit, duidelijk te merken als je eerst 64, en dan 32 bit instaleerd in 1 dag. Snel weer naar 64bit gegaan.

Problemen:
- er is geen prog die images kan mounten als virtuele drive.
- nero werkt niet of nauwelijks. Simpel CDtje kopieren is teveel gevraagd
- nvidia 64bit drivers zijn slecht, veel slechter als de 32 bit drivers, zowel beeldkwaliteit als performance.
- alles is beta en dat is te merken, ik denk niet dat ie 48uur zonder crash doorkomt.
- sisoft sandra geeft lagere geheugenbandbreedte, waarschijnlijk komt dit door de beta nforce drivers?
- cpuz kan enkel nog type processor en mhz lezen, de rest is weg.
- voor je eraan begint, ben 100% zeker dat AL je proggies werken onder 64bit.

voorbeeld:
Ik heb gigabyte kaarten, en met gigabyte vtuner klokt ie die van 300 naar 500mhz standaard.
maar vtuner werkt niet met 64bit. dus ineens liep m'n sli op 300mhz! En rivatuner kan het ook maar die werkt niet helemaal lekker met 64bit. Het werkt nu maar je krijgt niet echt het idee dat het allemaal stevig in elkaar zit.

Je voelt je dus de hele dag een proefkonijn.
Ik had zoiezo weinig programma's geinstalleerd, ik draai ALLES onder vmware (van photoshop tot office tot bittorrent clients). En die doet het nog!

En de opteron 250 is verkocht aan iemand die em op een asus single cpu board heeft gezet!
Nu het msi moederbord de deur nog uit, grote opruiming hiero.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2005 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanx, voor je ervaringen _/-\o_

Ik wacht even met het aanschaffen van een nieuwe licentie. Aangezien de huidige een legale XP 32 is.

HP had een exchange programma waarbij je je xp 32 licentie voor $50,- kon omruilen voor een 64 bits exemplaar echter helaas tot 30 juli .

Dus nu wordt het betalen en dan wacht ik liever even tot het proefkonijn gevoel weg is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2005 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:49:
Thanx, voor je ervaringen _/-\o_

Ik wacht even met het aanschaffen van een nieuwe licentie. Aangezien de huidige een legale XP 32 is.

HP had een exchange programma waarbij je je xp 32 licentie voor $50,- kon omruilen voor een 64 bits exemplaar echter helaas tot 30 juli .

Dus nu wordt het betalen en dan wacht ik liever even tot het proefkonijn gevoel weg is.
Je hebt nix gemist, XP-32 is in de meeste gevallen sneller en stabieler denk ik :). Vind alleen dat laadscherm van XP met 64 er bij wel leuk :). Maar ja, als dat het enigste is.
Voor de rest presteert ongeveer alles gelijk op 5 %, maar multimedia benchmarcs gaan 25 % naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij zijn de 3dmark05 scores gelijk aan 32 bit, maar in gewoon werken is het systeem een stukje sneller. ik heb in 1 dag 32bit > 64bit > 32 bit > 64bit gedaan en het verschil was duidelijk merkbaar.
Op m'n msi had ik ook 64bit geinstalleerd om aan de koper van de 250 te laten zien dat alles werkt en ook daar was gewoon werken in windows sneller. Alles gaat gewoon iets flitsender als onder 32bit.

stabieler is 32bit ZEKER. Het aantal wtf moment op 1 dag met 64bit is niet grappig al heb ik al door dat dit gedeeltelijk aan de k8we ligt. De msi is wel 100% stabiel (en ook geen centje pijn om te instaleren in tegenstelling tot de k8we)

Maar voor alle dual opteron liefhebbers een nieuwe uitdaging:
http://www.ministry-oc.net/contests/viewcontest.php?c=30
Bovenaan yours truly met een lichte overclock van 10%, de eerste die E stepping whatever opterons op een numa capable board prikt maakt gehakt van me denk ik zo.
Met numa laat je al die super overklokkers met een processoren op dry ice zoiezo al achter je!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2005 15:00 . Reden: ik weet niet wat Termi onder multimedia benches verstaat maar mijn 3dmark scores zijn nog steeds hetzelfde als met 32bits xp. ik heb ze net even allemaal opnieuw gedraaid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 17:26
dubbel post

[ Voor 98% gewijzigd door Database freak op 14-08-2005 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 21:07:
Ik zat te denken aan:
Cat: ik heb dit geheugen ook maar het wil niet boven de 215 overclocken zelfs met 2.9v er op (ik heb een Asus K8N-DL). En zelfs op deze snelheid geeft het memory errors als ik een memory test draai. Iemand anders overclock ervaring met dit geheugen?

Heb nu het geheugen op stand 133 gezet HTT multiplier op 3 en kan zo m'n 1.8ghz 244 CG opteronnetjes op 264fsb, 170mhz geheugen en 2377mhz draaien dmv clockgen for nForce4. 2450 lukt ook al maar niet geheel stabiel, had m'n vcore nog op default staan, nu verhoogt met 0,05V. Niet slecht een 32% overclock op een dual systeem: dual systemen laten zich veel minder goed overclocken dan een single doordat alle signalen in sync moeten blijven tussen de beide processors en de chipset een zwaardere belasting heeft (moet nl 2 procs bedienen) waardoor hij minder goed te overclocken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:28:
Bij mij zijn de 3dmark05 scores gelijk aan 32 bit, maar in gewoon werken is het systeem een stukje sneller. ik heb in 1 dag 32bit > 64bit > 32 bit > 64bit gedaan en het verschil was duidelijk merkbaar.
Op m'n msi had ik ook 64bit geinstalleerd om aan de koper van de 250 te laten zien dat alles werkt en ook daar was gewoon werken in windows sneller. Alles gaat gewoon iets flitsender als onder 32bit.

stabieler is 32bit ZEKER. Het aantal wtf moment op 1 dag met 64bit is niet grappig al heb ik al door dat dit gedeeltelijk aan de k8we ligt. De msi is wel 100% stabiel (en ook geen centje pijn om te instaleren in tegenstelling tot de k8we)

Maar voor alle dual opteron liefhebbers een nieuwe uitdaging:
http://www.ministry-oc.net/contests/viewcontest.php?c=30
Bovenaan yours truly met een lichte overclock van 10%, de eerste die E stepping whatever opterons op een numa capable board prikt maakt gehakt van me denk ik zo.
Met numa laat je al die super overklokkers met een processoren op dry ice zoiezo al achter je!
Ik zag dat de K8WE 101T bios uit is, al geprobeerd? Schijnt SATA problemen op te lossen.

Wel grappig het is nu een bios per dag zo'n beetje, wel relaxed, want want zijn alle problemen er uit als die van mij komt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 14-08-2005 16:05 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gladiool schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 15:54:
[...]

Ik zag dat de K8WE 101T bios uit is, al geprobeerd? Schijnt SATA problemen op te lossen.

Wel grappig het is nu een bios per dag zo'n beetje, wel relaxed, want want zijn alle problemen er uit als die van mij komt ;)
Neuh ik wacht effe want half ntune / nvmonitor schijnt niet te werken en dan heb ik er niet zoveel aan.
Er zijn sinds de 1.01 2 biosen te voorschijn gekomen, beide zeer recentelijk, dan zal 1.02 er zo aankomen en dan probeer ik die wel.
Ik heb geen sata problemen, enkel optrom problemen zodat ik bij het booten op f1 moet duwen (en zelfs dat kan ik uitzetten!) en dat ik niet in m'n scsi bios kom (waar zoiezo al geen kloot valt in te stellen), maar alles werkt verder prima (ook scsi).

Verder zijn er weinig mensen die het zaakje ondertussen met 1.01 niet stabiel gekregen hebben, en dat is een aardige prestatie als je kijkt wat voor een exotische hardware er zoal op dit mobo gebruikt wordt!

Ondertussen zou ik wel es willen weten waarom ik niet echt verder als 440mhz htt kan overklokken.
Geheugen is het niet want lossere timings maakt niks uit (ik draai nu cas2). htlink is het ook niet want al zet ik die op 400 ipv 1000, het maakt niks uit.
Kan me niet voorstellen dat m'n opterons niet verder willen?

ik heb nog weinig gezien van overklokkende dual core opterons, maar de athlon X2s doen het wel uitstekend.

edit: zojuist de nieuwe bios geprobeerd en mijn oprom problemen zijn over.
enige minpuntje zover: nvmonitor laat cpu en system temps niet meer zien.
Alles werkt nu bij mij naar behoren, nu es kijken of ik scsi raid aan de gang krijg (officieel niet ondersteund). Ntune werkt gewoon nog.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2005 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Ik had lange tijd geleden wat foto´s beloofd van mijn K8T Master met Coolermaster 3U torens:

Hier kan je goed zien hoe veel ruimte je nog over hebt voor de VGA kaart. Mijn VF700Cu moest op een alternatieve wijze geinstalleerd worden omdat de backplate daarvan te ver uitsteekt. Ook zie je 2 AMD stock fans gemonteerd op de torens.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/64984/thumb.jpg

hier kan je zien hoe de torens zelf vast zitten. De pootjes die er normaal onder zitten heb ik eraf gezaagd, en met behulp van de standaard backplates die op de MSI zitten heb ik de torens kunnen monteren. Er zitten nog veertjes onder verborgen maar ik denk dat ik daar nog zwaardere exemplaren voor zoek.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/64985/thumb.jpg

Temperaturen:
5V -> 65C/54C
12V ->50C/48C

Dankzij de P180 merk ik echter weinig van die 12V herrie dus laat ik ze mooi daarop draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-09 12:16
he catscit, hoe heb jij je twee seagate's in raid 0 draaien? Ik neem aan dat je de schijven op de onboard scsi controller hebt gezet. Heb je gewoon in je OS op software raid ingesteld, of heb je soms de bios van je LSI chip weten te wijzigen zodat ie striping ondersteunt? Als dat het is, laat even weten hoe je dat gedaan hebt, wil ik wel weten dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-krekel- schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:41:
he catscit, hoe heb jij je twee seagate's in raid 0 draaien? Ik neem aan dat je de schijven op de onboard scsi controller hebt gezet. Heb je gewoon in je OS op software raid ingesteld, of heb je soms de bios van je LSI chip weten te wijzigen zodat ie striping ondersteunt? Als dat het is, laat even weten hoe je dat gedaan hebt, wil ik wel weten dan :)
Ben ik dan ook wel geintresseerd in, 2x 300Gb u320 10k in stripe :9~ dat zal wel lekker lopen als dat lukt. Hp geeft dit ook als mogenlijkheid aan maar verteld niet hoe. Ik heb wel iets met een boot floppy gezien, maar ik heb geen fdd !

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had een software raid in windows xp (nu effe niet meer, er draait xp32bit op 1 van de 2 scsi schijven voor back2back testen tov xp64bit)

Je kunt van de lsi site de S versie van de bios + firmware halen, en dan deze flashen, op k8we.com heb ik beschreven hoe.

MAAR, bij de tyan heb je dan een probleem want hij heeft onvoldoende geheugen rond de bios om de nieuwe grotere oprom van lsi in te laden met als resultaat een oprom error en je ziet geen bios lsi message meer dus je komt niet in je lsi bios en je kunt geen raid aanmaken!

De scsi schijven zijn wel gewoon benaderbaar dus in windows werkt het gewoon.

ECHTER om terug een werkende bios te krijgen moet je EN de lsi bios en firmware weer terug flashen naar de T versie EN je tyan bios naar de 1.01T versie. zo niet dan krijg je de lsi bios niet aan de praat.

Ik ga deze week verder testen om de lsi S (striping) firmware aan de gang te krijgen, met de 1.01T bios van tyan is er een mogelijkheid, alleen als ik pech heb doet de sata controller het niet meer...

Oh ja, 2x 10K scsi schijven in raid 0 loopt exact even hard als 2 raptor 74G in raid 0 (en die heb ik al >:) ).
Heb ik al getest met een adaptec scsi controller pci-x
2x 15K scsi schijven is ietsje sneller maar niet veel. Ik denk dat de overhead van de scsi kaart er dan tussen zit. 4x 10K of 15K scsi schijven is wel een stuk sneller als 2x raptor 74Gb maar het verschil tussen de 10 en 15K schijven wordt erg klein bij een raid 0 van 4 schijven (op de adaptec kaart)

Ik kan voorlopig geen extra schijven meer in m'n kast hangen, hij zit vol.
En er is geen modding shop in nederland die naar belgie verstuurd en alles heeft wat ik nodig heb voor de uitbreiding, en ik heb nog geen behoorlijke belgische moddingshop kunnen ontdekken.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik heb de lsi scsi controller S versie geflashed, met een hoop gekloot aan de praat gekregen maar geen raid 0.
Daar heb je blijkbaar deze jongen voor nodig:
http://www.lsilogic.com/products/megaraid/scsi_320_0.html
The sorry excuse for SCSI raid...
En dat doen we dus niet.
Dus van de week flash ik em wel weer terug naar de originele T versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
Da's jammer. De chip zelf ondersteunt namelijk wel striping / mirroring, dus wel zwaar balen dat door het tekort aan geheugen voor oprom het zaakje niet wil draaien. Ik zat namelijk te twijfelen of ik nou de scsi versie van k8we moest nemen of de ene zonder, en dan een leuke scsi kaart erbij kopen. Wordt dus toch het laatste... Dat ze dat soort dingen niet gewoon meteen in het mobo integreren, het is zo'n kleine moeite (lijkt me...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem zit em dus niet in het tekort aan geheugen maar het feit dat lsi wel graag een zero channel raid kaart een je verkoopt. De chip ondersteund wel raid maar enkel in combinatie met de zcr.

Je kunt dus inderdaad beter een non scsi versie kopen met een losse raid kaart, dan ben je flexibeler, Femme heeft ook al eens dit zelfde advies gepost trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
Afbeeldingslocatie: http://img348.imageshack.us/img348/407/clockgenasusk8ndl3ry.jpg

Heb m'n Opteron 244's nu stabiel op 274,73/274 fsb, met 0,05V verhoging beschikbaar in de BIOS van de ASUS K8N-DL. Een 37% overclock resultaat dus op een dual processor systeem, wat behoorlijk uitzonderlijk is. Opteron 275 zouden zo naar de magische 3 ghz overgeklokt kunnen worden.Nog even wachten tot er betere steppings komen en de prijzen verder dalen. Van het idee alleen al van 4 Opteron cores op 3 ghz loopt het kwijl uit m'n mond. Wellicht is er nog wel een BIOS update van Asus nodig om ook een +0,1V en +0,2V core optie in de BIOS te hebben. Er schijnen echter ook voltage pinmods mogelijk te zijn op de 940 voet.
Prijs technisch gezien zal het nog wel tot eind volgend jaar kunnen duren voordat die belachelijk hoge prijzen van 1330 euro voor een Opteron 275 naar de betaalbare range van 200~350 euro dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prijs technisch gezien ben ik denk ik oud en verrimpeld voordat de 275ers naar de 300 euro gaan.
Ik ben zelf geintereseerd vanaf minder als 1000 euro het stuk, liefst minder als 750, zodra ze 750 kosten koop ik ze zeker. Gelukkig zijn er ook nog andere kanalen als in de pricewatch vermeld.
Zodra er snellere als de 275 zijn dan verkopen de kapitaal krachtigen hun 275s om de nieuwere te kopen en dan kosten ze de helft van wat ze nieuw kosten...

Als je met clockgen de fsb verhoogt, doe je dat dan per mhz?
ik heb op de k8we hele slechte ervaringen met clockgen.
Heb je ook wel eens ntune geprobeerd?
Ben benieuwd of je daar even ver mee komt.
Bij ntune kun je beginnen met 20mhz, dan nog es 20, dan per 10 of per 5 tot je vlak bij je doel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 10:41:
prijs technisch gezien ben ik denk ik oud en verrimpeld voordat de 275ers naar de 300 euro gaan.
Ik ben zelf geintereseerd vanaf minder als 1000 euro het stuk, liefst minder als 750, zodra ze 750 kosten koop ik ze zeker. Gelukkig zijn er ook nog andere kanalen als in de pricewatch vermeld.
Zodra er snellere als de 275 zijn dan verkopen de kapitaal krachtigen hun 275s om de nieuwere te kopen en dan kosten ze de helft van wat ze nieuw kosten...
Volgend jaar komt er een nieuwe voet voor de Opterons en komen er zelfs quadcore Opterons uit. AMD breid ook hun productiecapaciteit uit: momenteel vormt de beperkte waffer-oppervlakte capaciteit nog de bottleneck om veel dual cores te produceren (ze nemen dubbele plek in op een waffer). Single cores zullen zo medio volgend jaar denk ik nauwelijks nog gemaakt worden; dual core wordt de defacto standaard. Quad core wordt (prijstechnisch) wat nu dual core is en dual core wat nu single core is. Met snellere 2.4 en 2.6 dual-core versies op nieuwere voeten en zelfs quad-cores hoop ik dat gebruikte 275's qua prijs dan zullen dalen naar het niveau van Opterons in het midden segment nu: 246/248. Time will tell, maar ik hou hoop. 750 euro voor een processor vind ik echt te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 10:41:Als je met clockgen de fsb verhoogt, doe je dat dan per mhz?
ik heb op de k8we hele slechte ervaringen met clockgen.
Heb je ook wel eens ntune geprobeerd?
Ben benieuwd of je daar even ver mee komt.
Bij ntune kun je beginnen met 20mhz, dan nog es 20, dan per 10 of per 5 tot je vlak bij je doel komt.
ntune gebruikt toen m'n geheugen nog op 200 stond en de HTT multiplier op 4. ntune kwam niet verder dan 218. Met clockgen kan ik het zelf regelen en dat werkt goed, heb nu het maximale er wel uit gehaald denk ik, geen reden meer om met ntune te klooien, de geinstalleerde versie van ntune op m'n pc wilde geen eens meer opstarten toen ik het laatst nog een een keertje wilde proberen met dit programma.
Met Clockgen is het wel zaak in stapjes de HTT snelheid te verhogen, anders loopt je pc vast. Met de savefile.ini kan je clockgen automatisch de juiste overclock instelling meegeven gelijk bij opstarten clockgen Als je vervolgens clockgen in je startup folder zet wordt bij opstarten windows jer pc al geoverclocked.
Clockgen voert een commando in de savefile.ini stapsgewijs, interpreter-achtig, uit. Ik heb er nu in staan:
FSB=240
FSB=245
FSB=250
FSB=255
FSB=260
FSB=265
FSB=270
FSB=275

Clockgen zet dus eerst de bus op 240 daarna naar 245 etc tot 275. Als ik enkel FSB=275 zou opnemen loopt m'n pc vast.
Vraag is nu enkel of 275 ook de HTT limiet qua overclocken of dat enkel de CG 244 niet sneller wil dan 2475 (iedere CG bezitter meld 2,4-2,45ghz als de hoogst haalbare snelheid). Als de HTT nog naar 300 kan zou zelfs 50% :7 overclocken mogelijk zijn op de K8N-DL. Lam alleen dat ASUS nog geen eens een BIOS update uitgebracht heeft met deze opties in de bios. Sinds april dit jaar, start verkoop van de K8N-DL, heeft Asus nog maar één BIOS update uitgebracht :( . Vergelijk dat eens met Tyan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Database freak schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 14:03:
Lam alleen dat ASUS nog geen eens een BIOS update uitgebracht heeft met deze opties in de bios. Sinds april dit jaar, start verkoop van de K8N-DL, heeft Asus nog maar één BIOS update uitgebracht :( . Vergelijk dat eens met Tyan.
Op zich wel grappig dat je Asus afkraakt terwijl hun release BIOS blijkbaar zo goed is...

Maar even over Tyan: hebben die met hun frequente BIOS update's dan ook extra multiplier- en voltage opties geintroduceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
:) Tyan moest wel denk ik want er zaten wat serieuze beestjes in volgens mij, maar sinds 101T is zit het wel goed geloof ik.
Ik ben benieuwd welke bios versie er in mijn k8we zit, (laatst alles binnengekregen :D )
Ook zit er bij mijn k8we wel een SLI bridge, niet dat ik SLI ga draaien, maar toch.
Ik ben van plan mijn stacker om te bouwen naar BTX en het bord er zo in te hangen, met de voeding onder...ben benieuwd...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou persoonlijk de voeding altijd boven hangen, dan zuigt ie warme lucht af, waaronder de warme lucht van hemzelf.

Mijn cg komt toch iets verder als 2.4 ;)

Ik zal dadelijk eens kijken wat ik met clockgen kan doen, toen ik de laatste keer clockgen in 1 keer 20mhz htt liet toevoegen had ik meteen een hanger...
als je de multiplier op 4 zet, blijft er dan nog wel wat over als je overclocked gaat benchen?

Weet iemand wat geschikte relaxte geheugen timings zijn als ik nu draai:
cas:2
trcd:3
trp:2
tras:6
trc:11
trfc:16
trrd:2
Ik heb zelf al een beetje lopen rotzooien maar mijn alternatieven leveren meer ellende op als de standaard timings...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 14:22:
[...]

Op zich wel grappig dat je Asus afkraakt terwijl hun release BIOS blijkbaar zo goed is...
Ik kraak Asus BIOS release beleid af niet het board. De BIOS is slecht als je het af zet tegen de overclock belofte die Asus maakt als speciaal feature van het board tov andere dual Opteron boards.
Release BIOS liet een voltage verhoging van 0,05V toe en 10% FSB verhoging doordat de AGP en PCI bus niet gelockt werden op hun default snelheid maar mee op liepen met de FSB. Clockgen houd de PCI en AGP bussnelheid op default snelheid bij een hogere FSB. Softwarematig is er dus veel betere overclocking mogelijk dan hardware matig via de BIOS. Dat kan enkel een beperking zijn die Asus in de BIOS bewust heeft aangebracht. Asus adverteerd met dit board als overclockbaar en dan is dat behoorlijk lam. Daarnaast is +0,05V ook een marginale BIOS optie voor echt overclocken. Ondanks de tegenwerking van Asus is het board behoorlijk ver overclockbaar wat dat betreft is het een goed board. Maar betere BIOS versies van Asus is wel op z'n plaats om de overclock belofte vanuit de BIOS waar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
catscit, mijn savefile.ini:

[CG-NVNF4]
FSB=240
PCIE=100
FSB=240
FSB=245
FSB=250
FSB=255
FSB=260
FSB=265
FSB=270
FSB=275
' tot 275.49 fsb stabiel

De HTT multiplier stond default op 4 toen mijn bus op 200. Nu op 3 gezet en met 275 draaid hij nu op 825. Als je problemen hebt gewoon je memory op aller hoogste timings zetten. HTT multi[plier 3, 133 default memory speed en je savefile is stapjes van 5 van 200 naar 240 laten op lopen, dus zo:
FSB=205
PCIE=100
FSB=210
FSB=215
FSB=220
FSB=225
FSB=230
FSB=235
FSB=240
FSB=245
FSB=250
Van hieruit verder gaan totdat je de maximale FSB hebt dan een paar mhz terug kloken en indien mogelijk langzaam je mem timings weer lager zetten en een HTT multiplier van 4 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Even een vraag aan de bezitters van de Tyan K8WE.
Heeft dit mobo nu 2 of 4 SATA300 poorten :? , er zitten maar 2 aansluitingen op het mobo.

Ik zou hier nl. graag 4x 250 of 300GB SATA300 schijven in raid 0+1 aan willen hangen

[ Voor 24% gewijzigd door Underground75 op 24-08-2005 23:20 ]

• Database freak
Zie Tyan site:
http://www.tyan.com/products/html/thunderk8we.html Datasheet
specs: ftp://ftp.tyan.com/datasheets/d_s2895_100.pdf

De K8N-DL heeft 8 SATA aansluitingen.

• Underground75
Zover was ik al. 2 Poorten, 4 aansluitingen?
Integrated SATA II Controller
• Two integrated dual port SATA II controllers
• Four SATA connectors: up to four drives
• Supports 3.0Gb/s per port
• NvRAID™ v2.0 support
• RAID 0, 1, 0 + 1

Verwijderd

de tyan heeft 4 aansuitingen.
2 zitten er helemaal onderaan, 2 zitten er rechts boven de ide aansluiting maar deze aansluitingen wijzen naar voren. Als je een krappe kast hebt wordt het zagen oid...

• Underground75
Ik zie ze nu zitten, case wordt een CM stacker dus ruimte is geen probleem.

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:17

dj_dysaster

Stoom \o/

Zo ik heb dan (na mijn dual P3) m`n tyan tiger mp besteld. Nu nog op zoek naar 2 de zelfde cpuutjes (anyone?) En dan wil ik op den duur het hele zaakje in een 19" case hangen.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

dj_dysaster schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 09:54:
Zo ik heb dan (na mijn dual P3) m`n tyan tiger mp besteld. Nu nog op zoek naar 2 de zelfde cpuutjes (anyone?) En dan wil ik op den duur het hele zaakje in een 19" case hangen.
Kijk eens bij vraag&aanbod volgens mij staan daar nog wel wat Athlon MP-tjes.

• Database freak
dj_dysaster schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 09:54:
heb hier nog een Athlon 2600M liggen die je mak modden naar een MP.

• maratropa
  • Niet online
pfeeeww. Het hele zwikkie (k8we/procs/ram/graka) in elkaar gezet, en alles werkt in 1 keer. Geen gemiep what-so-ever. Metteen 101T bios er op gezet. Dat grafische tyan bootmenu'tje is ook wel cool. Wat een verschil met m'n mpx systeem. Het voelt allemaal veel robuuster met die heatspreaders enzo. :)

Moet ik, om in windows xp pro powernow te kunnen gebruiken, in de bios dit ook aan zetten? (vast wel maar misschien dat het ook software matig vanuit windows kan?)

Ik ben trouwens een beetje overdonderd door de hoeveelheid bios opties, staan de meeste dingen standaard goed?

(Wel grappig trouwens, van die onwijs simpele dingen die het leven zo veel makkelijker maken:
-heatspreaders, hadden ze dat niet eerder kunnen doen?
-kleurcodes op de front panel connector ( power/reset/etc), idem
-reset/power/reset cmos knopjes op het moederbord, mocht het nodig zijn, idem)

specs

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:17

dj_dysaster

Stoom \o/

Hmm jammer genoeg was het setje van Terw_dan al weg. Verder stonden er geen setjes alleen losse cpu`s. Moeten de core`s van de cpu`s trouwens het zelfde zijn? (ik neem aan van wel). En als ik nu 2 nieuwe appelbredjes koop zouden deze dan nog te modden zijn en ook werken op een tiger mp?

Verwijderd

gladiool schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 14:43:
pfeeeww. Het hele zwikkie (k8we/procs/ram/graka) in elkaar gezet, en alles werkt in 1 keer. Geen gemiep what-so-ever. Metteen 101T bios er op gezet. Dat grafische tyan bootmenu'tje is ook wel cool. Wat een verschil met m'n mpx systeem. Het voelt allemaal veel robuuster met die heatspreaders enzo. :)

Moet ik, om in windows xp pro powernow te kunnen gebruiken, in de bios dit ook aan zetten? (vast wel maar misschien dat het ook software matig vanuit windows kan?)

Ik ben trouwens een beetje overdonderd door de hoeveelheid bios opties, staan de meeste dingen standaard goed?

(Wel grappig trouwens, van die onwijs simpele dingen die het leven zo veel makkelijker maken:
-heatspreaders, hadden ze dat niet eerder kunnen doen?
-kleurcodes op de front panel connector ( power/reset/etc), idem
-reset/power/reset cmos knopjes op het moederbord, mocht het nodig zijn, idem)
waar zie jij die heatspreaders?
De meeste dingen in de bios staan goed genoeg om te draaien.
Ik raad je aan alles een keer door te lopen
Powernow zet je aan in de bios en in xp32 moet je de powernow amd driver instaleren, dan bij windows poweropties het laptop schema kiezen (en de harde schijven niet laten uitzetten).
in xp64 zit de driver standaard in.

Je hebt geen sata drives? of had je al die settings in 1 keer gevonden?
Je hebt ook geen scsi versie neem ik aan? anders was je wel tegen optrom ellende aan gelopen.
doe maar es wat specs en piccies dan!

• maratropa
  • Niet online
specs en piccies komen!

Met heatspreaders bedoel ik die metalen plaatjes op de Opteron's :) Ik vond het altijd heel eng die koelers op athlon xp's te plakken :)

Ik heb geen SATA drives, dus het hele zootje uitgeschakeld. Alleen 1 PATA schijf en 1 DVDbrander, die nu samen op 1 kabel moeten omdat er maar 1 pata kanaal op zit...boeie.
En ik heb een losse u320 kaart met 3 schijven, dat werkte ook in 1 keer.

Door alle verhalen erg voorzichtig geworden, maar tot nu toe geen problemen, alleen 1 klein dingetje, windows boot zo lang. Het streepje bij het opstarten gaat nog langer heen en weer dan op mijn MPX bordje, misschien hardware initialisatie? Want er is dan geen schijfactiviteit.. Maarja het booten duurt toch al lang door de scsi kaart, en als het geen kwaad kan. Maar geen optrom gezien dus.

EDIT

CG stepping, iemand vroeg er al naar in het a64 topic, ze komen uit december 2004

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 25-08-2005 21:23 ]

specs

Verwijderd

welke stepping heb je eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amd probeert me iets duidelijk te maken:
nieuws: AMD gaat prijzen Opterons verlagen
Kom jongens, 750 euro voor een 275, moet lukken dit jaar...

Ander probleem.
Ik krijg de warmte niet meer afgevoerd.
ALs ik zit te gamen (bf2) dan heb ik een warmte opbouw boven de processoren waar je niet blij van wordt, helemaal niet omdat daar m'n geheugen zit.
De lucht die uit de 2 90mm uitlaat fans komt is BEHOORLIJK warm, ik denk dat we veel op stookkosten gaan besparen deze winter.
Ook van de 2050 chipset komt ERRUG veel warmte nu ik er een paar extra schijven heb bijgehangen.
Ik heb nu 2 extra 80mm uitlaat fans bijgemaakt in het zijpaneel en dit helpt behoorlijk.
Maar ik heb nu 2x90mm uitlaat en 2x 120mm inlaat permanent op 12V, en dan 2x 80mm op 5 volt normaal, 12V onder gamen.
En dan kijk ik niet eens naar de schijven kant waar 3x120mm fans zitten, 5V normaal, 12V onder gamen.
Als ik zit te gamen lijkt het alsof er een windturbine in de woonkamer aan staat...

Misschien toch es kijken naar waterkoeling...
Ik wil voornamelijk van de chipset ventilatoren af, op full speed hoor je die wel en als er zware belasting plaatsvind meet ik op de 2050 nog steeds 50graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
wtf doe je met je systeem dan??? Heb je hem zwaar ge-oc-ed? Dacht dat juist de K8 lekker koel bleef...
Ik verwacht eigenlijk geen grote problemen qua koeling.... heb net m'n dual opteron set besteld (K8WE, 2 x 246's, 2 GB ram en een 6600GT), en dat gaat allemaal in m'n thermaltake xaser 3 kast (met 7 x 80mm koelers). Dat leek mij wel voldoende...... of maak ik toch een inschattingsfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Het lijkt me een utopie om een zwaar SMP systeem lekker koel te houden als in 30-40 graden. Die dingen zijn gemaakt om op 60-70 graden hun werk nog te doen dus waarom wil je lager zitten als je toch niet aan het overklokken bent?

Ik ben bang dat behalve waterkoeling en flink grote heatsinks (lees 9500Cu) we voorlopig koele stilte kunnen vergeten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik ben anders redelijk tevree over mijn temps en herrie, vooral met powernow. (trouwens, dat powernow degradeert de performance absoluut niet, right?)

specs nieuwe unit:

K8WE
2 maal 248 CG
2 maal arctic freezer 64
4 maal 512 mb kingston
geforce 6800GTO
fujitsu MAU/MAP/MAP
LSI/hp pci-x u320 controller
Audigy 2
Tagan 480 u22
floppy
NEC dvd

Alles in een stacker (bekleed met loodbitumen). Zie het stacker topic voor meer plaatjes.
gladiool in "Cooler Master Stacker discussie topic De..."

Met powernow zijn mijn procs idle rond de 24 graden, onder load blijven ze onder de 50 graden. 3 12cm stille fans van coolermaster, en de rest van de fans op ongeveer 7 volt. Geluid is een rustig gezoem, de hardisken zijn hoorbaarder.

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/stc/binnenkant.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 28-08-2005 23:47 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mag ook niet mopperen over de herrie, Die delta 750W psu hoor je niet.

De 12cm (air outtake @ mem & cpu's en 10cm air intake @ harddisk bay) maken het meeste geluid.

De cpu fan's heb ik nog nooit gehoord maar heb ze gelukkig net zoals de voeding wel zien draaien.

Voor de rest zijn alle fans al tempterature controlled, maa gaan ook onder full load nooit harder draaien, ook niet tijdens een potje BF2 met alles op high settings en 4x AA op 1024x1280.

Ik heb dan in het hp bios de mogenlijkheid om temperature control uit te zetten.

Dan stijgt hij natuurlijk wel op.

Ik ben geen waterkoeling fan aangezien je dan zeer lokaal gaat koelen en andere componenten dan wel veel heter kunnen worden, de power regulators rond je processor b.v..

Ik heb het al vaker gezien dat deze toch wel richting de 120 c gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja met power now lopen de cpus wel onder de 30 graden idle.
Maar zodra als je d'r load op zet en dan helpt powernow natuurlijk ook niet meer.
de CG250s zijn de heetste opterons ooit geproduceerd! De cpus schieten vrijwel onmiddelijk naar de 50-55 graden, de chipsets 2200 en 2050 gaan ook naar de 50-55 graden en dan maakt het niet meer uit of de gpus nog iets te doen hebben, door de warmte afgifte van de andere onderdelen gaan die door tot 70 graden (passief gekoeld). Als ik ga gamen dan heb ik het dus altijd lekker warm. Afgelopen dagen ruim 25 graden alhier, en dan merk ik dat wel in de temps.
De coolermaster aerogate gaat piepen als de 2050 60 graden wordt, en als ik de fans niet op high zet dan gebeurd dat zeker.

Als ik ga overklokken dan is de warmte van de chipsets helemaal niet grappig meer en ik kan gewoon niet ver genoeg doorklokken met de zijkant erop omdat oa het geheugen veel te warm wordt (60-70 graden).
Kijk, internetten doe ik niet op die bak, daar heb ik een p4 2.4 linux doos voor. Dus als de k8we wat aan het doen is dan heeft ie het al snel druk. Het systeem is erg bruikbaar bij 2x100% cpu belasting, bij een p4 wordt alles traag maad de opterons zorgen er op een of andere manier voor dat windows blijft reageren (en hier merk ik een verschil met xp64 bit die hier nog iets beter in is als xp32bit) en dat je dus gewoon verder kunt.
Maar de herrie, da's niet grappig meer. Maar ja, 7x80mm fans, dat lijkt me ook niet grappig. Mijn 120mm fans doen 22-24dB bij 12V dus dat valt wel mee.

ik heb trouwens ook het aantal schijven uitgebreid door 2 coolermaster stacker 4in3 modules te monteren in m'n yeong yang.
We hebben nu:
2x WD Raptor WD740GD (Raid 0)
2x Seagate Cheetah 15K U320 36Gb
1x Hitachi T7K250 250 GB SATA II
1x WD 120GB SATA
1x WD 40GB IDE

op de raptors draait xp32 met m'n games en nero enzo
op 1 seagate draait xp64
op de andere xp32 om te testen
op de 2 sata schijven staat data en vmware machines
en op de ide staat fedora fc4 x86_64
zo kan ik goed backtoback testen, vmware is benaderbaar vanuit alle osen dus ik kan altijd bij m'n programmas. De kast is nu wel ontilbaar geworden.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@catscit

Wordt het dan niet eens tijd om wat storage via een celeron doosje op gbit aan te sluiten ?

Je hebt er ook wel erg veel drives in hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik heb trouwens 2 dingen nog niet geinstalleerd, de nvida network security software, en de nvidia IDE driver, omdat ik van beide ergens las dat ze problemen konden geven. Die netwerk/firewall software hoef ik toch niet maar is die IDE driver veilig?

En ik heb de onboard sound geprobeerd, maar die kraakte en deed raar af en toe, en ook het enigste blauwe scherm wat ik heb gehad is daar volgens mij aan gerelateerd...Dus ik heb het uit gezet en een audigy 2 in zitten, nu draait alles probleemloos. Toch jammer...

[ Voor 37% gewijzigd door maratropa op 29-08-2005 11:37 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die ide driver heb ik geinstaleerd, dat gaat prima, dat nvidia firewall en network management ding is een doffe ellende. Dan heb je een virtuele netwerkkaart voor je fysieke zitten en dan kun je die niet hetzelfde ip adres geven als je fysieke en moet je op je bak gaan routeren.
No thanx.

Over powernow, nee daar merk je geen performance verlies van.
Ik game gewoon met powernow aan en dat werkt prima.
Maar als je gaat benchen dan zie je het wel. Zonder powernow bencht ie altijd iets beter.
Maarja, het is geen benchbak, maar een workstation en voor een workstation is powernow onmisbaar.

Over de drives in m'n kast, het aantal drives maakt voor de temps niks uit, ik heb een cube, mobo zit aan de ene kant, de drives zitten aan de andere kant.
Drives hebben 2x120mm inlaat en 1x120mm uitlaat en draaien allen zo rond de 30 graden.

zie:
Afbeeldingslocatie: http://www.k8we.com/gallery2/main.php?g2_view=core:DownloadItem&g2_itemId=1280&g2_serialNumber=1

Afbeeldingslocatie: http://www.k8we.com/gallery2/main.php?g2_view=core:DownloadItem&g2_itemId=1283&g2_serialNumber=1

mobo zit links, drives zitten rechts.
ik heb een fileserver die via Gb aan mijn en m'n vriendin d'r werkstation hangt, maar met vmware merk je wel als ie de virtuele machine over het netwerk moet halen! Als ik echt veel met 1 vm werk dan kopieer ik em eerst naar de raid 0, dat snelheids verschil merk je wel.

Als ik bf2 speel, net een uurtje gedaan dan zien de temps er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.k8we.com/gallery2/main.php?g2_view=core:DownloadItem&g2_itemId=1343&g2_serialNumber=1

op het eind zie je powernow aan het werk.
temp1=cpu1, temp2=cpu2 en remote is ergens bij de 2050 in de buurt.
We kunnen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat bf2 NIET multithreading is B)
Wat voor temps draaien andere CG 250 k8we gebruikers hier?
Op m'n msi was het niet veel beter met de temps, ook daar kon je het geheugen niet vast pakken onder belasting.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Temperatuur kan ik helaas niet uitlezen daar een HP bios toch anders is.

Het geheugen wordt echter niet heet of zo.

M'n fan's gaan tijdens het spelen van BF2 niet harder draaien dus alles blijft binnen de perken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

werkt speedfan bij jou niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudinie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-07 18:26
Misschien een domme vraag maar zijn er al mensen die een dual opteron dual core werkend hebben? Ik hoor van Salland dat ze ze al wel gewoon leveren ookal staan ze niet op hun site.
Ziet er in mijn ogen erg interessant uit, ok, niet goedkoop, maar als je er je dagelijkse brood mee moet verdienen is dat ook weer relatief. Heb wel oren naar een een tweetal 275's.

Omdat ik nog een hele dure AGP graka heb (Quadro FX3000) is de keus van een mobo een issue. Tyan heeft wel de K8W maar die is al uit 2003 en heeft geen usb2. De K8WE wordt hier vaker goed beschreven. Ben ik een rund als ik toch voor die oudere K8W ga of moet ik gewoon die oude graka proberen te verkopen en een nieuwe graka in mijn planning openemen? Of weet iemand een ander mobo voor de dual opteron (dual core) met agp slot?

Veel (domme) vragen weer, sorry, maar objectieve informatie is lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja, ligt eraan wat je wilt, voor wat ga je hem gebruiken?
De k8w is een wat ouder board, maar volgens mij ondersteunt ie wel dual cores.
Hij mist wel een hoop dingen die je wel wilt hebben in een workstation board zoals usb2 en redelijk on board geluid

Over dual cores, als je niks hebt wat mutlithreaded is heb je er geen kloot aan, dan heb je een hele dure 2.2ghz amd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
tja, K8W is een leuk bord, die ook ondersteuning heeft voor dual core proc's, dus dat is het probleem niet. Het probleem dat je geen usb2 hebt kun je ook wel weer opvangen door een usb2 kaartje erin te prikken, dus daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Je hebt in principe alles (firewire, pci-x, goede onboard sound, gbit ethernet, genoeg uitbreiding voor RAM, etc.....)

Als je echt toekomst proof wilt zijn, dan is de K8WE een betere keuze. (pci-e vs AGP-pro, usb2) Zit gewoon alles op wat een moderne pc nodig heeft, hoewel de onboard geluid te wensen over laten. Maja, ook dat kun je weer opvangen door een leuke geluidskaart te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 13:33
Met zo'n stervensdure kaart zou ik gewoon een AGP bord nemen, dus de K8W. Deze performed niks minder dan de K8WE. Je kunt natuurlijk je Quadro verkopen en een nieuwe PCI Express variant aanschaffen, maar ik denk dat je dan véél duurder uit bent zonder dat je er in de praktijk écht wat mee opschiet (ja, 'op de toekomst voorbereid', maar dat is an sich een tamelijk loze statement zonder context. En de context is: doe je veel aan upgrade's?)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nope, no readings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anderzijds zit hij dan grafisch al aan zijn max aangezien AGP kaarten niet echt meer als top kaarten geproduceerd gaan worden.

Vergeert niet dat de prijs van je moederbord ook 50% van de kaart is.

Ik zou geen k8w nemen. Puur omdat je processor krach voldoende hebt maar grafisch al klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudinie
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 17:37:
tja, ligt eraan wat je wilt, voor wat ga je hem gebruiken?
Ik ben art-director/motion grafics ontwerper dus ik gebruik voornamelijk After Effects, Maya, Combustion en daarnaast Flash en de hele Adobe reeks.

Ik lees net ook op de site van Tyan ( link naar betreffende pagina) dat je voor gebruik van dual core een specifieke psu, fans en heatsinks nodig hebt:

"Dual core support REQUIRES specific power supplies, chassis fans and heatsinks that are equivalent to the Tyan Transport System TX46 B4882 to operate correctly. For more details contact Tyan directly."

Heb ze al een mail gestuurd met vraag om uitleg, ik hou jullie wel op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
rudinie schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 18:11:
[...]

Ik ben art-director/motion grafics ontwerper dus ik gebruik voornamelijk After Effects, Maya, Combustion en daarnaast Flash en de hele Adobe reeks.

Ik lees net ook op de site van Tyan ( link naar betreffende pagina) dat je voor gebruik van dual core een specifieke psu, fans en heatsinks nodig hebt:

"Dual core support REQUIRES specific power supplies, chassis fans and heatsinks that are equivalent to the Tyan Transport System TX46 B4882 to operate correctly. For more details contact Tyan directly."

Heb ze al een mail gestuurd met vraag om uitleg, ik hou jullie wel op de hoogte.
Ze bedoelen gewoon dat je stevige shit nodig hebt :) Als je goeie componenten uitzoekt moet het goedkomen hoor, ik denk dat dit meer voor sytem integrators is.

Weet je wel in hoeverre die programma's die je noemt gebruik maken van 4 cores? Van 2 cores zullen ze allemaal wel baat hebben maar je hebt kans dat nog 2 extra vaak uit hun neus vreten. Mental ray bij maya bijvoorbeeld, pakt geloof ik maar 2 cores, omdat de licentie niet meer toestaat. Misschien dat ze dat wel veranderen trouwens. Renderers zijn een goed voorbeeld van een programma wat zeer veel baat heeft bij elke core extra, maar misschien de rest niet. En das dan zonde.

En hebben, behalve maya, die andere programma's ook veel baat bij een quadro?

-

Hey ik zie nu dat Speedfan en everest mijn voltages niet uitlezen? Is dat vervelende tyan sytem monitor de enigste optie?

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 29-08-2005 19:29 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudinie
Ik weet niet of al die programma's veel baat hebben van 4 cores. In de praktijk hoop ik echter dat het multitasken een stuk makkelijker maakt. Terwijl ik een preview in After effects aan het renderen ben direct in photoshop of illustrator alvast weer de volgende assets prepareren kan ik nu echt wel op mijn buik schrijven want mijn pc is dan echt zo traag als dikke stroop.
Hopelijk kan ik met het nieuw te bouwen systeem meer dingen tegelijk doen, en vooral sneller. :-)
In Maya kan je trouwens bij batch-renderen aangeven hoeveel proc's je wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je gaat renderen dan heb je wel baat bij 4 cores.
Als je multitasked met 4 programmas ook.
Verder is het zo dat zelfs mensen die nu voldoende aan 1 core hebben wel baat kunnen hebben bij meer, omdat je dan WEL dingen tegelijkertijd kunt laten lopen wat je nu niet doet omdat het toch niet opschiet.

Toch vraag ik mij af of de k8w echt goed werkt met dual cores, die bestonden nog lang niet toen de k8w uit kwam.

Dat van die heatsinks op de tyan site in natuurlijk bull, de boxed heatsinks zijn goed genoeg.
Ze hebben het denk ik meer over transport systemen, hun 1,2 en 4 U systemen, standaard U heatsinks en voedingen gaan dual cores niet trekken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
rudinie schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 19:43:
Ik weet niet of al die programma's veel baat hebben van 4 cores. In de praktijk hoop ik echter dat het multitasken een stuk makkelijker maakt. Terwijl ik een preview in After effects aan het renderen ben direct in photoshop of illustrator alvast weer de volgende assets prepareren kan ik nu echt wel op mijn buik schrijven want mijn pc is dan echt zo traag als dikke stroop.
Hopelijk kan ik met het nieuw te bouwen systeem meer dingen tegelijk doen, en vooral sneller. :-)
In Maya kan je trouwens bij batch-renderen aangeven hoeveel proc's je wilt gebruiken.
Daar zal het wel fijn voor zijn ja, ik heb nu ook dat als ik render (3dsmax/vray) hij weer alles dicht trekt als ie kan. Je renderen op 2 of 3 cores zetten en de andere 2 of 1 voor illustrator zou wel ideaal zijn inderdaad. After effect is goed multithreaded?

specs

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste