Heb net een interessant artikel (pdf) gelezen hierover op de site van adobe. Blijkbaar heeft After Effects aardig voordeel bij multi-procs. "Many tasks in AE benefit directly from the speed enhancements of a dual or multiprocessor. These include scaling, rotation, subpixel positioning, motion blur, blending, compositing and applying many plug-in effects"
Niet erg duidelijk mailje van tyan terug:
"Hello,
with the K8W you should have no problem with heat sinks. The standard heat
sinks readily available for opterons are in order.
When you order the K8W you do not have the heatsinks and fans included.
yours truly"
Wat moet ik hier nou weer van denken, gaan ze eerst op hun site je bang zitten maken en zeggen dat je contact met ze op moet nemen om details te krijgen, gaan ze vervolgens zeggen dat er niets aan de hand is. Niet echt duidelijk dus.
"Hello,
with the K8W you should have no problem with heat sinks. The standard heat
sinks readily available for opterons are in order.
When you order the K8W you do not have the heatsinks and fans included.
yours truly"
Wat moet ik hier nou weer van denken, gaan ze eerst op hun site je bang zitten maken en zeggen dat je contact met ze op moet nemen om details te krijgen, gaan ze vervolgens zeggen dat er niets aan de hand is. Niet echt duidelijk dus.
Verwijderd
rudinie schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 17:41:
Nee op de site hebben ze het over een transport. Das een 1u of 2u server! En daar past de standaard heatsink niet in en dan heb je een probleem met je dual cores want daar zijn nog geen 1u of 2 u heatsinks voor! Jij hebt het over een k8w, da's dus GEEN transport maar een workstation moederbord. daar past alles op wat je erop wilt zetten."Dual core support REQUIRES specific power supplies, chassis fans and heatsinks that are equivalent to the Tyan Transport System TX46 B4882 to operate correctly. For more details contact Tyan directly."
Dat er een goeie voeding nodig is en een kast die z'n warmte afvoert is normaal bij een dual bak.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2005 17:49 ]
Alles wat AMD meelevert als boxed koeler is per definitie voldoende. Je moet gewoon zoals hierboven vermeld een stevige PSU nemen en een kast met fatsoenlijke airflow mogelijkheden. Zie Tyan's aanbevelingen hier: http://www.tyan.com/support/html/r_s2885.html , dat geeft wel een goede indicatie 
[edit]En even opletten welke revisie je krijgt, niet dat je een oude winkeldochter krijgt waar de dual core's niet op ondersteund worden: http://www.tyan.com/support/assets/images/s2885_revID.jpg
[edit]En even opletten welke revisie je krijgt, niet dat je een oude winkeldochter krijgt waar de dual core's niet op ondersteund worden: http://www.tyan.com/support/assets/images/s2885_revID.jpg
[ Voor 26% gewijzigd door Abbadon op 30-08-2005 18:34 ]
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Opterons zijn behoorlijk prijzig vooral de wat snellere versies (2 ghz en sneller). Het blijkt echter dat alle CG stepping tot ongeveer 2.4ghz te overclocken zijn met wat meer voltage en natuurlijk een goed koeling. De boxed cooler is dan niet voldoende. Een cooler van +/-50euo is snel terug verdiend als je daarmee de goedkope 242 of 244 kan overclocken naar 248 of 250 niveau.
Verwijderd
***Even 1 ding voor alle zekerheid****
Borden van een jaar of ouder van Tyan hebben GEEN dual core support, ik heb het dus in dit geval over de Tyan s2885ANRF.
Het stond vorig jaar ook op de Tyan-site, maar wegens voor mij onbekende problemen hebben ze dat weggehaald.
MAAK die fout dus aub niet.
Borden van een jaar of ouder van Tyan hebben GEEN dual core support, ik heb het dus in dit geval over de Tyan s2885ANRF.
Het stond vorig jaar ook op de Tyan-site, maar wegens voor mij onbekende problemen hebben ze dat weggehaald.
Verwijderd
Tyan zegt dat zo'n beetje alle tyan boards dual core ready zijn, zie:
http://www.tyan.com/products/html/opteron.html
http://www.tyan.com/products/html/opteron.html
Zal toch wel hebben dual-core verbruikt ongeveer 110 Watt, en dat is geloof ik nog binnen de TDP. Ik kan op me DK8X ook dual-core draaienVerwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 08:26:
***Even 1 ding voor alle zekerheid****
Verwijderd
speedfan, toch werkend gekeregen alles getest zonder power now.
Battlefield leverde me geen 100% cpu load op dus ben ik maar even naar synthetische tests gaan kijken.
cpu temps tijdens sisoft sandra burnin test op cpu beide cpu's 100% loaded loopt op tot 61 / 57 graden, cpu fans blijven rond de 2100rpm. (cpu's staan in een tunneltje dus de een wordt iets verwarmd door de ander)
Dit is volgens mij best wel een acceptabele temp voor een 250 cg noise controlled.
Vervolgens in bios ff smart fan control uitgezet.
DE TEMPERATUUR GAAT DAN FULL LOAD NAAR 47 / 49 MAAR IK MOET DAN WEL GAAN SCHREEUWEN VANWEGE DE HERRIE.
Ik weet dus niet of deze temps kloppen, anderzijds is dat een zorg voor HP.
Battlefield leverde me geen 100% cpu load op dus ben ik maar even naar synthetische tests gaan kijken.
cpu temps tijdens sisoft sandra burnin test op cpu beide cpu's 100% loaded loopt op tot 61 / 57 graden, cpu fans blijven rond de 2100rpm. (cpu's staan in een tunneltje dus de een wordt iets verwarmd door de ander)
Dit is volgens mij best wel een acceptabele temp voor een 250 cg noise controlled.
Vervolgens in bios ff smart fan control uitgezet.
DE TEMPERATUUR GAAT DAN FULL LOAD NAAR 47 / 49 MAAR IK MOET DAN WEL GAAN SCHREEUWEN VANWEGE DE HERRIE.
Ik weet dus niet of deze temps kloppen, anderzijds is dat een zorg voor HP.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2005 12:04 ]
Verwijderd
ziet er vrij betrouwbaar uit, mijne lopen ook daar in de buurt.
Maar ik vindt het allemaal veel te warm.
Ik heb hier een p4 2.8@3.6 en die komt niet eens boven de 45 graden uit met full load (northwood core), dat m'n amdtjes dan al ruim 60 graden zijn vindt ik toch iets te gortig
Ik ga waterkoelen, weet alleen nog niet wanneer.
Effe sparen of zo.
Maar ik vindt het allemaal veel te warm.
Ik heb hier een p4 2.8@3.6 en die komt niet eens boven de 45 graden uit met full load (northwood core), dat m'n amdtjes dan al ruim 60 graden zijn vindt ik toch iets te gortig
Ik ga waterkoelen, weet alleen nog niet wanneer.
Effe sparen of zo.
Verwijderd
Hmmm, daar gaat mijne toch ruim overheen, als ik bf2 speel dan nekt de warmte afkomstig van de passief gekoelde 6600GTs me.
De warme cpu wordt dan vrolijk 70 graden (en meer).
Toch dringend waterkoelen.
BTX manier van monteren zou ook een uitkomst kunnen zijn maar dat gaat niet met deze kast...
De warme cpu wordt dan vrolijk 70 graden (en meer).
Toch dringend waterkoelen.
BTX manier van monteren zou ook een uitkomst kunnen zijn maar dat gaat niet met deze kast...
Verwijderd
Kdurf het bijna niet te vragen, maar wat doen ze tijdens full load ?
(
ik accepteer geen aansprakelijkheid)
(
Verwijderd
cpu2 wordt onder full load 70graden, cpu1 iets meer als 60 graden, chipset bijna 80 graden, volgens speedfan. M'n coolermaster aerogate geeft iets lagere temps aan, met name de 2050 komt niet boven de 70 graden volgens hem.
Het zaakje is aanmerkelijk warmer geworden met de extra schijven erin.
Niet door de schijfwarmte (alle schijven zijn 30-40 graden max en zitten in een apart compartiment van de kast) maar door het werk wat (met name door de 2050) verzet moet worden.
Wat niet helpt is dat mijn vga kaarten passief gekoeld worden, die warmte stijgt op naar cpu2 (en die wordt dus 10 graden warmer).
Ik heb 2x 90mm fans achterop en 2x 80mm fans op het zijpaneel als uitlaten, de 2x80mm helpen enorm, de 2x 90mm krijgen de warmte niet weggewerkt.
Als ik m'n hand erachter hou tijdens heavy load dan is het net een hete fohn...
Misschien moet ik ook de zalmans eens ontstoffen, maar ze lijken niet erg vuil.
Ik heb weinig angst voor full load, als ie aanstaat draait ie dat bijna altijd. 2 vmware machines, webbrowser, verkenner, speedfan, lcdstudio en voor je het weet heb je 2x100%.
Het zaakje is aanmerkelijk warmer geworden met de extra schijven erin.
Niet door de schijfwarmte (alle schijven zijn 30-40 graden max en zitten in een apart compartiment van de kast) maar door het werk wat (met name door de 2050) verzet moet worden.
Wat niet helpt is dat mijn vga kaarten passief gekoeld worden, die warmte stijgt op naar cpu2 (en die wordt dus 10 graden warmer).
Ik heb 2x 90mm fans achterop en 2x 80mm fans op het zijpaneel als uitlaten, de 2x80mm helpen enorm, de 2x 90mm krijgen de warmte niet weggewerkt.
Als ik m'n hand erachter hou tijdens heavy load dan is het net een hete fohn...
Misschien moet ik ook de zalmans eens ontstoffen, maar ze lijken niet erg vuil.
Ik heb weinig angst voor full load, als ie aanstaat draait ie dat bijna altijd. 2 vmware machines, webbrowser, verkenner, speedfan, lcdstudio en voor je het weet heb je 2x100%.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2005 21:41 ]
Verwijderd
Goed nieuws:
http://www.monarchcompute...ode=M&Category_Code=amddc
In amerika kosten de 275ers nog maar rond de 1000 dollar, da's iets meer als 800 euro.
In nederland kosten ze nog 1000 euro maar er zit dus schot in de zaak.
Ik zie een aardig verjaardags cadeautje in het verschiet.
Zijn er ook nog plannen bekend voor snellere dual core opterons?
edit: ah ja, de 280 komt een dezer dagen uit, dan valt de prijs van de 275 nog een stap.
In amerika kosten de 275ers nog maar rond de 1000 dollar, da's iets meer als 800 euro.
edit: ah ja, de 280 komt een dezer dagen uit, dan valt de prijs van de 275 nog een stap.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 21:39 ]
Verwijderd
Twordt inderdaad intressant maar voor alsnog kosten 2 van die beestjes meer als dat ik voor mijn conmplete systeem betaald heb en ja, het enigste wat bij mij cpu power kost is gamen en af en toe een divx je omzetten naar dvd alhoewel dat ook steeds minder gebeurd sinds we een show centre hebben.Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 21:30:
Goed nieuws:
Maar ik ben inderdaad wel heel erg blij met dat het k8we bord ook nog lekker kan doorgroeien met de multicore hype.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2005 08:17 ]
Ik heb net twee opterons 275 besteld met een tyan thunder K8W en twee raptors. Waarschijnlijk ergens volgende week geleverd. Ben erg benieuwd, aangezien dit mijn eerste AMD zelfbouw gaat zijn en mijn eerste dual proc.
Ik zal mijn ervaringen later posten.
Verwijderd
2x 275 in nederland?rudinie schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 13:42:
Ik heb net twee opterons 275 besteld met een tyan thunder K8W en twee raptors. Waarschijnlijk ergens volgende week geleverd. Ben erg benieuwd, aangezien dit mijn eerste AMD zelfbouw gaat zijn en mijn eerste dual proc.
da's alleen al 2000 euro voor de cpus of heb je een interessant adresje?
jep, in nederland, sterker nog, hier vlak om de hoek in Utrecht, bij microtronica.Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 16:51:
[...]
2x 275 in nederland?
da's alleen al 2000 euro voor de cpus of heb je een interessant adresje?
Ik heb via Bas het telefoonnummer van AMD importeur van de benelux gekregen (in antwerpen) en die stuurde me door naar dit bedrijf. 891 ex btw per stuk, goedkoop is het zeker niet, maar om nou even speciaal naar de states te vliegen vond ik iets te ver gaan. De 280 gaat trouwens 1103 per stuk kosten, ex btw ook, dat werd me echt iets te gortig.
Verwijderd
Da's inc btw dus ruim 1000 euro het stuk.
Da's mij iets te gortig.
Ik verwacht als de 280 uit komt dat de 275 een trapje in prijs zakt, zo gaat het meestal met opterons.
Ik kan misschien import vrij vanuit amerika kopen, zal zo eind oktober, begin november worden.
Da's mij iets te gortig.
Ik verwacht als de 280 uit komt dat de 275 een trapje in prijs zakt, zo gaat het meestal met opterons.
Ik kan misschien import vrij vanuit amerika kopen, zal zo eind oktober, begin november worden.
Verwijderd
Ik wil een areca 1210 raid controller kopen met pcie 8* connector, maar in welk moederboard kan ik dat ding prikken? Een tyan k8we heeft 2 pcie 16* sloten, maar die zijn voor sli bedoeld en ik heb nog niemand gezien die daar een areca controller in heeft gestopt en het ook werkend heeft gekregen. Voor zover ik weet zijn er geen amd moederboarden (dual of single proc) beschikbaar waar ik een pcie 8* raidcontroller in kwijt kan
.
Heeft iemand een idee of er iets is of er iets zit aan te komen?
Het is toch belachelijk dat je nu nog steeds geen board voor zo'n controller kunt vinden!
Het is toch belachelijk dat je nu nog steeds geen board voor zo'n controller kunt vinden!
Verwijderd
PCI-e is een schaalbaar bus ontwerp, kaarten met minder lanes passen altijd in een slot met meer lanes.
Dus als je geen sli gebruikt kun je in tegenstelling tot agp wat wel specifiek voor graka's bedoeld is gewoon elke andere willekeurige pci-e kaart tot 16 lanes in het slot gebruiken.
Ik Gebruik op dit moment een pci-e netwerk kaart in mijn 2e pci-e 16x slot.
Dus als je geen sli gebruikt kun je in tegenstelling tot agp wat wel specifiek voor graka's bedoeld is gewoon elke andere willekeurige pci-e kaart tot 16 lanes in het slot gebruiken.
Ik Gebruik op dit moment een pci-e netwerk kaart in mijn 2e pci-e 16x slot.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2005 08:16 ]
Verwijderd
kijk eens op www.k8we.com, daar zijn mensen met oa areca kaarten in de 2e pci-e connector.Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 23:31:
Ik wil een areca 1210 raid controller kopen met pcie 8* connector, maar in welk moederboard kan ik dat ding prikken? Een tyan k8we heeft 2 pcie 16* sloten, maar die zijn voor sli bedoeld en ik heb nog niemand gezien die daar een areca controller in heeft gestopt en het ook werkend heeft gekregen. Voor zover ik weet zijn er geen amd moederboarden (dual of single proc) beschikbaar waar ik een pcie 8* raidcontroller in kwijt kan.
pci-e op de k8we is niet bedoeld voor sli, het is er alleen geschikt voor, maar je hebt 2x 16lane sloten en daarmee bandbreedte genoeg.
In de bios zitten ook mogelijkheden om de optroms van de pci-e kaarten uit te lezen en dit heeft enkel nut bij niet grafische insteek kaarten (want vga kaarten hebben geen optroms).
En als je 1 7800GTX (of GT) in je tyan k8we propt heb je voorlopig toch echt geen sli nodig voor welk spel dan ook en de kaarten zijn lekker dun dus genoeg plek voor een dikke 2e pci-e kaart.
Ik wil alleen niet weten wat er gebeurd met de warmte ontwikkeling van de 2050 als er een dikke kaart aan hangt via het 2e pci-e slot!
@mash:
wat moet je nu met 3 netwerk kaarten als ik zo vrij mag zijn?
2 gebruik ik dagelijks maar 3 is routering hell in windows (zeker XP).
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2005 09:53 ]
Verwijderd
Klopt, het bord dat in mijn xw9300 zit is een oem bord en heeft maar een netwerk kaart onboard. naar buiten gevoerd.Hij heeft dus wel 2e netwerk kaart in de vom van een broadcom pci-e 1x gigabir kaart.
Routing hell valt overgens ook wel mee hoor, je moet alleen een beetje vaardig zijn in het lezen van een route tabel en als ccnp moet dat toch wel lukken dacht ik.
Routing hell valt overgens ook wel mee hoor, je moet alleen een beetje vaardig zijn in het lezen van een route tabel en als ccnp moet dat toch wel lukken dacht ik.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2005 12:08 ]
ik zit met een klein dillema, wie weet heeft iemand hier er ervaring mee.
Ik heb nu in mijn huidige computer 2 Gieg ram voor 1 proc, enkele core.
Als ik de 4 cores van mijn nieuwe systeem (K8W, 2xOpteron275) nou dezelfde hoeveelheid ram wil geven betekent dat 4x2= 8 Gieg ram. Of werkt het niet zo?
En hoe belangrijk is Cas in registered geheugen. Corsair TWINX2048RE-3200 geeft 2 gieg per paar maar heeft een CL 3, kan je dan beter kiezen voor twee paar van 1 gieg dat samen 2 gieg geeft maar een CL van 2 heeft. En bestaan deze uberhaupt wel.
En is ECC iets wat je wilt of is dat niet nodig voor workstation gebruik.
Je ziet het, ik ben nog niet zo thuis in de registered geheugens.
Als iemand een link weet of het goed kan uitleggen heel graag.
Als ik de 4 cores van mijn nieuwe systeem (K8W, 2xOpteron275) nou dezelfde hoeveelheid ram wil geven betekent dat 4x2= 8 Gieg ram. Of werkt het niet zo?
En hoe belangrijk is Cas in registered geheugen. Corsair TWINX2048RE-3200 geeft 2 gieg per paar maar heeft een CL 3, kan je dan beter kiezen voor twee paar van 1 gieg dat samen 2 gieg geeft maar een CL van 2 heeft. En bestaan deze uberhaupt wel.
Verwijderd
het werkt niet zo.
Zolang je windows als operating system gebruikt wordt alle geheugen gezien en gebruikt door alle cores. En als je een numa enabled board gebruikt maakt het bijna niet uit aan welke fysieke cpu het geheugen hangt.
Google maar eens op numa, dan wordt het wel duidelijk.
Heeft ook in dit topic gestaan, de uitleg.
Lage cas is goed voor benches en overklokken, in de praktijk merk je er niks van.
ecc registered is het enige geheugen wat werkt met een 275 dus je hebt niks te kiezen.
Zolang je windows als operating system gebruikt wordt alle geheugen gezien en gebruikt door alle cores. En als je een numa enabled board gebruikt maakt het bijna niet uit aan welke fysieke cpu het geheugen hangt.
Google maar eens op numa, dan wordt het wel duidelijk.
Heeft ook in dit topic gestaan, de uitleg.
Lage cas is goed voor benches en overklokken, in de praktijk merk je er niks van.
ecc registered is het enige geheugen wat werkt met een 275 dus je hebt niks te kiezen.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 10:40 ]
Ik vraag me af of dat wel zo is. Registerd is nodig, ECC is volgens mij facultatief. Ik zie in de pricewatch ook registered zonder ECC staan en op de sites van Tyan en AMD zie ik dat ECC is supported, maar niet verplicht.Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 10:39:
Neem maar ECC registerd want dan kan je altijd nog uitbreiden vanwege het registerd. Dus dan kan je alle 4 banken per CPU vullen oftewel 512*4*2 = 4 GBrudinie schreef op zondag 11 september 2005 @ 11:08:
[...]
Ik vraag me af of dat wel zo is. Registerd is nodig, ECC is volgens mij facultatief. Ik zie in de pricewatch ook registered zonder ECC staan en op de sites van Tyan en AMD zie ik dat ECC is supported, maar niet verplicht.
[ Voor 3% gewijzigd door Termi op 11-09-2005 11:25 ]
Verwijderd
Google maar eens op ecc, dat wordt toch wel STERK aangeraden in dit soort apparaten.
Tuurlijk KAN je zonder maar om daar nu op te besparen.
ECC is de error correctie.
Tuurlijk KAN je zonder maar om daar nu op te besparen.
ECC is de error correctie.
Verwijderd
Wat dacht je hiervan? 2x PCIe x16 en 2x x8. Slechts $353 in de States. En het is ook nog eens een SuperMicro.Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 23:31:
Ik wil een areca 1210 raid controller kopen met pcie 8* connector, maar in welk moederboard kan ik dat ding prikken? Een tyan k8we heeft 2 pcie 16* sloten, maar die zijn voor sli bedoeld en ik heb nog niemand gezien die daar een areca controller in heeft gestopt en het ook werkend heeft gekregen. Voor zover ik weet zijn er geen amd moederboarden (dual of single proc) beschikbaar waar ik een pcie 8* raidcontroller in kwijt kan.
http://www.monarchcompute...=110289&Category_Code=OMB
Verwijderd
Dat lijkt me een erg leuk moederboard, kan ik ook mijn huidige voeding blijven gebruiken. Alleen is de pci-e is geen echt 8* slot, het is een 4* slot met een 8* fysieke connector. Die Tyan k8we is wel een optie alleen, moet ik dan een nieuwe dure voeding kopen en geheugen etc etc, volgens mij is die k8we het enige bruikbare AMD board voor een Areca 12xx controller. Het liefst zou ik een S939 met een 8* controller willen kopen, dan vervang ik alleen maar het moeder board en de processor, en schaf ik natuurlijk een Areca aan. Voorlopig kan ik het wel vergeten denk ikVerwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 12:06:
[...]
Wat dacht je hiervan? 2x PCIe x16 en 2x x8. Slechts $353 in de States. En het is ook nog eens een SuperMicro.
http://www.monarchcompute...=110289&Category_Code=OMB
Verwijderd
Maar dit is toch (meer dan) genoeg voor die Areca?Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 21:21:
Alleen is de pci-e is geen echt 8* slot, het is een 4* slot met een 8* fysieke connector.
ik moet even kijken, maar ik heb iemand met een single bord gezien die een pci-e areca kaart aan de praat kreeeg in z'n SLI bordje... dus het hoeft niet per se op de 'dure tour'...
Zie hier: +1 Terabyte opslag zelfbouw
Zie hier: +1 Terabyte opslag zelfbouw
[ Voor 21% gewijzigd door -krekel- op 11-09-2005 22:52 ]
Verwijderd
Geheugen voor de tyan en de supermicro is precies hetzelfde, ook de voeding!
Dus dat kan ik even niet volgen.
Dus dat kan ik even niet volgen.
Wat je het beste kunt doen is vier DIMM's nemen en daarmee beide fysieke cpu's directe toegang geven tot zgn. lokaal dualchannel geheugen. Dus twee DIMM's in elk van de vier-slots geheugenarrays.rudinie schreef op zondag 11 september 2005 @ 09:08:
ik zit met een klein dillema, wie weet heeft iemand hier er ervaring mee.
Je hebt niet per definitie 4 of 8GB nodig, vier DIMM's van 512MB en je hebt 2GB zoals je nu ook hebt. Maar ondanks dat ik geen idee heb hoe je geheugengebruik is lijkt me 4GB geen extreme luxe in een machine met vier cpu's (er vanuitgaande dat je alle vier ook redelijk goed gebruikt).
CL2 of 3 is niet zo'n issue, ik vraag me af of er uberhaupt PC3200 registered spul bestaat met CL2, indien ja, dan zal de prijs een stuk hoger zijn maar is de praktijkwinst nog steeds minimaal (lees: onmerkbaar).
ECC vind je vaak terug op registered geheugen, maar er bestaan inderdaad ook registered DIMM's zonder ECC functionaliteit. Volgens mij moet je dan wel flink gaan zoeken. Ik zou me de zoektocht besparen en gewoon voor ECC stuff gaan, dit is ook nog eens praktisch wanneer je jouw machine met een shitload RAM vol gaat stouwen; hoe meer geheugen, des te groter de kans dat er een bit omvalt. Dan is ECC wel makkelijk, zeker wanneer je machine uren/dagen staat de renderen en hij klapt er uit door een omgevallen bit, dat wil je niet (en al helemaal niet wanneer je professioneel bezig bent).
En wat betreft je vraag over wat registered geheugen nu precies is, zie: RAM FAQ
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
CL2 bestaat in ecc reg zowel van OCZ als van Corsair (en vast ook nog wel van andere)Abbadon schreef op maandag 12 september 2005 @ 09:10:
[...]
CL2 of 3 is niet zo'n issue, ik vraag me af of er uberhaupt PC3200 registered spul bestaat met CL2, indien ja, dan zal de prijs een stuk hoger zijn maar is de praktijkwinst nog steeds minimaal (lees: onmerkbaar).
Voor specifieke details moet je even in m'n specs kijken, ik heb van beide een paar.
Dank jullie wel voor de tips en uitleg. Ik heb zojuist besteld:
4x Corsair PC3200 DDR-DIMM 1024MB ECC REG 64Meg x 4, CAS 2.5, "Low Profile" dus 4 gb in totaal. Hoop dat dit lekker gaat werken. Kan niet wachten tot alles binnen is.
4x Corsair PC3200 DDR-DIMM 1024MB ECC REG 64Meg x 4, CAS 2.5, "Low Profile" dus 4 gb in totaal. Hoop dat dit lekker gaat werken. Kan niet wachten tot alles binnen is.
Verwijderd
Nee die areca 1220 heeft een echte pci-e 8* connector nodig.Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 21:40:
[...]
Maar dit is toch (meer dan) genoeg voor die Areca?
Verwijderd
Hoe zo dan? PCIe x4 is al iets van 1 GB/s in beide richtingen. Hoe wil jij in 's hemelsnaam voltrekken met je HDD's? Dan zul je toch minimaal iets van 20 schijven in RAID5 moeten hebben!?Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 17:57:
Nee die areca 1220 heeft een echte pci-e 8* connector nodig.
Verwijderd
Bedoel je daarmee dat hij fysiek een 8x aansluiting heeft ?Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 17:57:
[...]
Nee die areca 1220 heeft een echte pci-e 8* connector nodig.
Verwijderd
Nee, dat bedoelt ie niet want die SpuerMicro heeft 2 fysieke x8 aansluitingen.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 08:00:
Bedoel je daarmee dat hij fysiek een 8x aansluiting heeft ?
Verwijderd
Ah, jullie bedoelen dat het moederbord maar een totaal van 20 lanes heeft waarvan je er 16 voor je graka wilt gebruiken.
Heeft iemand toevallig enig idee hoe je kan controleren of je geheugen in dual channel draait bij een K8WE met 4x 1GB geheugen en 2 processoren?
Ik kan het zo snel eventjes niet vinden in de bios en bij m'n OS heb ik het ook nog niet kunnen ontdekken (ik draai gentoo linux)
(zie sig voor meer specs)
Ik kan het zo snel eventjes niet vinden in de bios en bij m'n OS heb ik het ook nog niet kunnen ontdekken (ik draai gentoo linux)
Verwijderd
Wat je moet zien te meten is geheugenbandbreedteWolfboy schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 19:51:
Heeft iemand toevallig enig idee hoe je kan controleren of je geheugen in dual channel draait bij een K8WE met 4x 1GB geheugen en 2 processoren?
Ik zou zo even niet weten met welke linux tool je dat doet meer ik weet wel dat het onder windows altijd goed gaat. Verder zou ik me er niet druk over maken, het enkele voordeel wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is in benchmarks. In elke praktische test die ik tot nu toe gedaan heb maakt het geen bal uit of je 1 of 2 reepjes (en dus numa) per cpu hebt. Zelfs niet met encoden/decoden en meer van die intensieve zaken.
Ah, dan laat ik het voorlopig nog gewoon lekker zitten, het compilen van alles gaat al belachelijk snel (vergeleken m'n xp 2600) dus ik vind het wel best.
Verwijderd
Zijn er nog meer mensen die al een maand zitten te wachten op de levering van hun x2 4400+? Ik in ieder geval wel. De rest van m'n bestelling zit bij de winkel waar ik het besteld heb allang te wachten. Maar nog geen proc
Verwijderd
Hmmm, ik heb een oplossing gevonden voor m'n warmte probleem lijkt het, nieuwe versie van speedfan
(4.26). Alle temps liggen ineens een stuk lager...
Nog een tip voor toekomstige k8we bezitters, koop NIET de scsi versie.
Behalve dat ie geen raid kan en een even snelle raid kaart even duur is als de raid uitbreidingskaart voor de k8we wordt de onboard lsi controller ook nog eens rampzalig ondersteund onder linux.
ik ben al een maand bezig linux behoorlijk te laten draaien en de raid controller met de driver die in kernel2.6 zit zorgt altijd voor een onstabiel systeem.
Behalve dat ie geen raid kan en een even snelle raid kaart even duur is als de raid uitbreidingskaart voor de k8we wordt de onboard lsi controller ook nog eens rampzalig ondersteund onder linux.
ik ben al een maand bezig linux behoorlijk te laten draaien en de raid controller met de driver die in kernel2.6 zit zorgt altijd voor een onstabiel systeem.
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 19:23 ]
Het bedrijf waar ik mijn opterons 275 had besteld (Microtronica in Nieuwegein) kon ineens toch niet afgelopen dinsdag leveren zoals beloofd. Daarom hebben ze mij tot de tijd dat ze wel leverbaar zijn een tweetal opteron 270's geleend. Hulde, superservice in mijn ogen.
Ik heb de boel nu draaien, was wel even een zware bevalling, op xp64. Valt me nog een beetje tegen hoe goed dat ondersteund is door diverse hardware fabrikanten. Heb bijvoorbeeld een BlackMagic Decklink Pro kaart hier voor digibeta en SDI in en output, maar daarvoor is nog geen xp64 driver.
Heb nog niet echt zwaar werk gedaan met de pc dus ik kan nog niets zeggen over snelheid. Reageert vooralsnog (subjectief) wel erg rap.
Ik heb de boel nu draaien, was wel even een zware bevalling, op xp64. Valt me nog een beetje tegen hoe goed dat ondersteund is door diverse hardware fabrikanten. Heb bijvoorbeeld een BlackMagic Decklink Pro kaart hier voor digibeta en SDI in en output, maar daarvoor is nog geen xp64 driver.
Heb nog niet echt zwaar werk gedaan met de pc dus ik kan nog niets zeggen over snelheid. Reageert vooralsnog (subjectief) wel erg rap.
Verwijderd
En hoe weet je dan zeker dat de lagere temperaturen wel kloppen ? mischien zit er in speedfan 4.26 wel een bug.Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 19:18:
Hmmm, ik heb een oplossing gevonden voor m'n warmte probleem lijkt het, nieuwe versie van speedfan
Ik heb wel een scsi bord, maar ja kheb hem dan ook niet los gekocht.
Bij mij (bios 101T) komen de temperaturen van speedfan en everest wel goed overeen, idle iig wel.

Ik ben zo blij met mijn k8we, het is zo veel sneller dan m'n dual xp, maar ik heb gewoon NUL problemen gehad tot nu toe, en geen hitte en lawaaiproblemen.

Ik ben zo blij met mijn k8we, het is zo veel sneller dan m'n dual xp, maar ik heb gewoon NUL problemen gehad tot nu toe, en geen hitte en lawaaiproblemen.
Verwijderd
Waarom laat speedfan de cpufan snelheden niet zien bij jou? Geen fans aangesloten?gladiool schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 15:38:
Bij mij (bios 101T) komen de temperaturen van speedfan en everest wel goed overeen, idle iig wel.
[afbeelding]
[afbeelding]
en waar zijn de remote en local temp sensors?
Is dit met of zonder power now?
En onder belasting?
Zal everest er eens bij pakken.
Heb zojuist 3 10K 73G atlas schijven in m'n handen gedrukt gehad met een pci-x adaptec 2110 controller. Moet alleen zelf voor de scsi kabel en de sca convertors zorgen.
Nu krijgt de amd8131 het dus ook druk.
Lukt overklokken ook een beetje?
@MASH:
Dat was ironisch, ik denk inderdaad dat speedfan de zaak iets rooskleuriger weergeeft als ie is.
Ik heb een coolermaster aerogate2 in de kast verstopt met 4 temp sensoren. En die verteld me dat de 2050 het regelmatig erg warm krijgt. Die coolermaster heb ik gecheckt met een enermax fan controller met 2 sensoren en die gaf dezelfde waarden.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 16:04 ]
Alle fan's zitten bij mij op een controller.
En wat is remote en local temp?
Dit is met powernow idle. Ik zal eens een load testje doen.
En wat is remote en local temp?
Dit is met powernow idle. Ik zal eens een load testje doen.
Verwijderd
speedfan 4.26, zalman alcu 7000, CG 250s, idle, powernow enabled.
Kamertemp is 20 graden dus deze speedfan is zoiezo verkeerd bezig.
Load: 48,56,34,52,59
Bij deze load gaat de coolermaster piepen dat de 2050 rond de 70 graden is
Bij speedfan 4.25 onder battlefield:40,30,35,50,80
80 is remote en lijkt overeen te komen met de temps die de coolermaster aangeeft voor de 2050.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2005 22:14 ]
Verwijderd
even een kickje en wel met het volgende nieuws:
De opteron 280 is onderweg!
http://keenzo.com/showproduct.asp?ref=FROOGLE&ID=575672
Zal als het goed is, volgende week aangekondigt worden:Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 22:46:
even een kickje en wel met het volgende nieuws:
"AMD next week plans to unveil details of its newest chips, which will put multiple cores on one die and offer low power consumption."
En zal ook nog ruim binnen de 'familie' TDPmax van 95 Watt vallen, zoals hier vermeld:
"....When AMD launches the chips, they will initially be available at the higher frequency but within the current 95-watt power envelope."
Wie weet komt er nog een Opteron 285 achteraan (op .09 micron SOI) ?
Verwijderd
Die TDPs doen er weinig toe, ik heb nu 250 CG, slechter kan niet kwa warmte.EaS schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 23:03:
[...]
Wie weet komt er nog een Opteron 285 achteraan (op .09 micron SOI) ?
Het enige nadeel wat ik had tov de 275 is dat ik dan van 2.4 (250) naar 2.2GHz (275) ga, en in singlethreaded applicaties ga je dan dus een stap achteruit. (Games bijvoorbeeld en windows XP), extra optimalisaties niet meegerekend. Dus voor mij is de 280 een stuk interesanter als de 275, of ik moet een setje 275ers kunnen vinden voor weinig. Maar de opteron blijft dus toch een uitermate interessant platform met veel rek erin.
Verwijderd
Iemand dit bord al eens gezien? (Asus K8N-DRE):
http://www.asus.com.tw/pr...174&model=630&modelmenu=1
Er zitten dan wel weinig uitbreidingssloten op, maar wel Dual Gigabit van Broadcom (i.p.v. nVidia), SCSI en ook IPMI 2.0 (en dit laatste is redelijk uniek bij Opteron borden).
Is maar 317 euro bij 4launch:
http://www.4launch.nl/4la...hp?hoofdcategorie=Servers
Edit: ...en inclusief 2 low profile heatsinks.
Edit2: dit bord lijkt nog gloedjenieuw, het is zo te zien nog maar net te koop. Verder is er weinig tot geen info te vinden zoals een manual o.i.d.. De verschillende sites van Asus zijn een totale chaos, zoals we van dit bedrijf gewend zijn... (qua sites dus, niet qua produkten).
Hier staat nog een plaatje:
http://support.enlightcor...ist/ASUS/ASUS-K8N-DRE.jpg
http://www.asus.com.tw/pr...174&model=630&modelmenu=1
Er zitten dan wel weinig uitbreidingssloten op, maar wel Dual Gigabit van Broadcom (i.p.v. nVidia), SCSI en ook IPMI 2.0 (en dit laatste is redelijk uniek bij Opteron borden).
Is maar 317 euro bij 4launch:
http://www.4launch.nl/4la...hp?hoofdcategorie=Servers
Edit: ...en inclusief 2 low profile heatsinks.
Edit2: dit bord lijkt nog gloedjenieuw, het is zo te zien nog maar net te koop. Verder is er weinig tot geen info te vinden zoals een manual o.i.d.. De verschillende sites van Asus zijn een totale chaos, zoals we van dit bedrijf gewend zijn... (qua sites dus, niet qua produkten).
Hier staat nog een plaatje:
http://support.enlightcor...ist/ASUS/ASUS-K8N-DRE.jpg
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2005 02:13 ]
wel vreemde indeling van het moederbord btw. Je moet maar niet te lange insteekkaarten hebben, anders botst het met je geheugen cq CPU-koeler...
Wel leuk bordje voor in een 1u server, aardig wat rekencapaciteit in zo'n relatief kleine ruimte dan...
Wel leuk bordje voor in een 1u server, aardig wat rekencapaciteit in zo'n relatief kleine ruimte dan...
Verwijderd
Het zal dan ook een bord zijn dat bedoeld is voor servers aangezien er maar maar een pci-e sleuf op zit.
Verwijderd
Maar dat is m.i. juist het mooie aan dit bord: ondanks dat het een serverbord is zit er wel PCIe x16 op zodat de beste videokaart hierop kan draaien. Het PCI slot moet dan gebruikt worden voor een geluidskaart.Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 13:43:
Het zal dan ook een bord zijn dat bedoeld is voor servers aangezien er maar maar een pci-e sleuf op zit.
Maar dan ben je klaar, toch?
Edit: neem je een Audigy, heb je meteen Firewire... (het enige dat nog ontbrak).
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2005 14:45 ]
Verwijderd
jaha:
pricewatch: AMD Opteron 280 Dual Core (S940, 2,4GHz, 2x1MB, Boxed)
Duurt effe maar dan heb je ook wat.
Nu nog een prijsdaling en we gaan ervoor...
Wel vervelend, de 280ers zijn duur en de waarde van 2ehands 250ers daalt gestaag...
Ach ja, je moet wat over hebben voor je hobbie
pricewatch: AMD Opteron 280 Dual Core (S940, 2,4GHz, 2x1MB, Boxed)
Duurt effe maar dan heb je ook wat.
Nu nog een prijsdaling en we gaan ervoor...
Wel vervelend, de 280ers zijn duur en de waarde van 2ehands 250ers daalt gestaag...
Ach ja, je moet wat over hebben voor je hobbie

Verwijderd
als jullie niet posten doe ik het
Slecht nieuws wat mij betreft voor k8we scsi bezitters:
http://www.k8we.com/?q=node/465
Ik ben dus nu op zoek naar een snelle u320 scsi raid controller die niet te duur is.
Alle tips zijn welkom
Slecht nieuws wat mij betreft voor k8we scsi bezitters:
http://www.k8we.com/?q=node/465
Ik ben dus nu op zoek naar een snelle u320 scsi raid controller die niet te duur is.
Alle tips zijn welkom
Ik heb daar ook over zitten denken, ik had allemaal u320 schijven en een elite 1600. Nu vond ik de elite 1600 niet sneller dan software raid, met als enigste nadeel dat je dan niet je OS op raid 0 kan zetten...
Uiteindelijk heb ik gewoon een lsi u320 kaart gekocht, wat schijven verkocht en als OS schijf 1 MAU gekocht, en 2 map's in software raid, met een grote ide schijf erbij voor data.
Ik zat eerst ook te denken aan een u320 raid controller, maar als je ziet hoe snel die mau is en al dat extra gekloot en geld met een raid kaart...Die 2 maps doen ook op 1 kanaal het al heel goed samen in software raid 0.
En verder heb ik niet zo veel te posten, ontzettend tevreden met mn k8we, nil problemen...
Ik hoop alleen dat ze opteron's nog een tijdje in deze socketvorm maken.
Uiteindelijk heb ik gewoon een lsi u320 kaart gekocht, wat schijven verkocht en als OS schijf 1 MAU gekocht, en 2 map's in software raid, met een grote ide schijf erbij voor data.
Ik zat eerst ook te denken aan een u320 raid controller, maar als je ziet hoe snel die mau is en al dat extra gekloot en geld met een raid kaart...Die 2 maps doen ook op 1 kanaal het al heel goed samen in software raid 0.
En verder heb ik niet zo veel te posten, ontzettend tevreden met mn k8we, nil problemen...
Ik hoop alleen dat ze opteron's nog een tijdje in deze socketvorm maken.
Verwijderd
Ik heb nu een dell perc3 kaart, volgens mij is dat de elite 1600.
De adaptec 39320A-R en 29320A-R lijken me wel wat, ook nog enigzins betaalbaar, de lsi MegaRAID SCSI 320-2X is ook leuk maar kost het dubbele (omdat ie raid 5 kan?).
Ebay en marktplaats helpen ook niet echt...
Maar het is in iedergeval duidelijk dat je de k8we niet in scsi versie moet kopen, dat heeft gewoon geen nut.
De adaptec 39320A-R en 29320A-R lijken me wel wat, ook nog enigzins betaalbaar, de lsi MegaRAID SCSI 320-2X is ook leuk maar kost het dubbele (omdat ie raid 5 kan?).
Ebay en marktplaats helpen ook niet echt...
Maar het is in iedergeval duidelijk dat je de k8we niet in scsi versie moet kopen, dat heeft gewoon geen nut.
Verwijderd
Ik ben aan het klooien met vmware en zojuist iets interesants ontdekt.
Op mijn machine is vmware niet 100% stabiel met powernow enabled.
Als ik powernow aan heb staan wil er regelmatig een machine niet booten en draaien de machines ook niet 100% met af en toe een hikje. Ik heb nu 2 win2k3 dcs, 2 win2k3 exchange servers, een win2k3 file server en een xp client draaien voor een simulatie (trekt ie best met maar 2 gig mem!) en dan merk je wel als er iets niet zo lekker loopt.
Met power now disabled (dmv home/office selectie bij het power options icoon) draait alles als een zonnetje. De DCs booten sneller als echte dell 2850s (waar ik dagelijks mee werk) maar m'n domain is ook niet zo groot natuurlijk. De xp machine draait zo soepel als m'n eigen werkstation!
Blijft mooi spul die opterons.
Op mijn machine is vmware niet 100% stabiel met powernow enabled.
Als ik powernow aan heb staan wil er regelmatig een machine niet booten en draaien de machines ook niet 100% met af en toe een hikje. Ik heb nu 2 win2k3 dcs, 2 win2k3 exchange servers, een win2k3 file server en een xp client draaien voor een simulatie (trekt ie best met maar 2 gig mem!) en dan merk je wel als er iets niet zo lekker loopt.
Met power now disabled (dmv home/office selectie bij het power options icoon) draait alles als een zonnetje. De DCs booten sneller als echte dell 2850s (waar ik dagelijks mee werk) maar m'n domain is ook niet zo groot natuurlijk. De xp machine draait zo soepel als m'n eigen werkstation!
Blijft mooi spul die opterons.
Catscit:
En als je voor PowerNow eens kijkt naar een ander prog voor de regeling van de snelheid.
Zelf heb ik RMclock voor het regelen van de snelheid van mijn XP-m dan daar mee heb ik geen problemen met VM-ware (host win2k).
Dat is het enige wat ik zo bedenken kan.
En als je voor PowerNow eens kijkt naar een ander prog voor de regeling van de snelheid.
Zelf heb ik RMclock voor het regelen van de snelheid van mijn XP-m dan daar mee heb ik geen problemen met VM-ware (host win2k).
Dat is het enige wat ik zo bedenken kan.
Verwijderd
Ik heb helemaal geen prog voor regelen van de snelheid. Dat doet de powernow driver automatisch ism windows. Ik heb rmclock en clockgen en al dat soort progs geprobeerd en het is allemaal minder stabiel als de huidige config. Als ik nou met vmware speel zet ik powernow gewoon even uit. Doe ik ook als ik heel lang game. Enige nadeel is dat alles dan langzaam erg warm wordt.
Toch maar waterkoeling aanschaffen.
Toch maar waterkoeling aanschaffen.
Verwijderd
voor de k8we bezitters hier (en dat zijn er heel wat ondertussen):
Bios 1.02 is te downloaden van de tyan site.
ik ga em morgen ochtend testen (misschien handig voor diegene die de aap uit de boom willen kijken ahw!) en zal hier m'n bevindingen posten.
iemand anders mag em posten bij de meuk tracker.
De vernieuwingen tov 1.01T lijken gering.
Maar een nieuwe nvidia sata raid bios kan misschien een performance bump geven, en dat mag wel, de msi k8t master2 heeft nog steeds snellere sata en is ruim een jaar ouder! (doet ie het een beetje delta?)
Raid 5 voor de sata controller is nu ook mogelijk maar niet echt praktisch met maar 4 sata poorten...
edit:
Gelukkig geen nieuwe devices gevonden.
speed sata read is down, write is up en nog steeds lager als een k8t800 mobo.
overklokken gaat ook niet beter.
Booten LIJKT iets sneller te gaan maar 100% zeker ben ik daar niet van. Mijn systeem boot erg traag met de scsi kaart erin.
Verder weinig spannends. Lijkt voornamelijk de productie versie van de 1.01T bios.
Ik heb het idee dat ik wat bios opties mis maar ook dat weet ik niet zeker.
Stabiel is ie op dit moment wel (beperkt getest, ben nog niet zolang wakker).
Bios 1.02 is te downloaden van de tyan site.
ik ga em morgen ochtend testen (misschien handig voor diegene die de aap uit de boom willen kijken ahw!) en zal hier m'n bevindingen posten.
iemand anders mag em posten bij de meuk tracker.
De vernieuwingen tov 1.01T lijken gering.
Maar een nieuwe nvidia sata raid bios kan misschien een performance bump geven, en dat mag wel, de msi k8t master2 heeft nog steeds snellere sata en is ruim een jaar ouder! (doet ie het een beetje delta?)
Raid 5 voor de sata controller is nu ook mogelijk maar niet echt praktisch met maar 4 sata poorten...
edit:
Gelukkig geen nieuwe devices gevonden.
speed sata read is down, write is up en nog steeds lager als een k8t800 mobo.
overklokken gaat ook niet beter.
Booten LIJKT iets sneller te gaan maar 100% zeker ben ik daar niet van. Mijn systeem boot erg traag met de scsi kaart erin.
Verder weinig spannends. Lijkt voornamelijk de productie versie van de 1.01T bios.
Ik heb het idee dat ik wat bios opties mis maar ook dat weet ik niet zeker.
Stabiel is ie op dit moment wel (beperkt getest, ben nog niet zolang wakker).
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 08:53 ]
Cool! in de changelog op de tyan site staat dat de K8WE nu ook raid 5 aan kan :-) Niet dat ik er wat aan heb, maar gaat om het idee...
Ik heb de BIOS voor de TYAN Thunder K8WE (S2895) V1.02 geinstalleerd maar na een dag al weer terug gezet naar V1.01
Behalve dat mijn MS SBW 2003 niet meer wilde werken, ook niet meer activeren, 't zal wel een hardware issue zijn, maar dit terzijde.
De temperatuur van beide Opterons is standaard bij mij momenteel rond de 40 Graden, na update naar 1.02 beide idle op 60 a 64 Graden? Direkt gedowngrade naar 1.01 en de temp is weer standaard rond de 40.
TYAN Thunder K8WE (S2895) V1.02
New features and Fixes :
* Updated nVida nForce SATA/RAID firmware to v5.53.07
* Added RAID 5 support for the nVidia nForce SATA/RAID
* chipset
* Resolve issues with nVidia MAC address all "FF"
* Improved Option ROM scanning order
* Resolved booting issues with some RAID cards
* Resolved booting issues with mixed nVRAID configurations
* Added IOMMU option
* Updated nVidia PXE to version 2.17
Behalve dat mijn MS SBW 2003 niet meer wilde werken, ook niet meer activeren, 't zal wel een hardware issue zijn, maar dit terzijde.
De temperatuur van beide Opterons is standaard bij mij momenteel rond de 40 Graden, na update naar 1.02 beide idle op 60 a 64 Graden? Direkt gedowngrade naar 1.01 en de temp is weer standaard rond de 40.
TYAN Thunder K8WE (S2895) V1.02
New features and Fixes :
* Updated nVida nForce SATA/RAID firmware to v5.53.07
* Added RAID 5 support for the nVidia nForce SATA/RAID
* chipset
* Resolve issues with nVidia MAC address all "FF"
* Improved Option ROM scanning order
* Resolved booting issues with some RAID cards
* Resolved booting issues with mixed nVRAID configurations
* Added IOMMU option
* Updated nVidia PXE to version 2.17
[ Voor 34% gewijzigd door John2B op 16-10-2005 23:23 ]
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Verwijderd
Het gaat daarbij om de aangegeven temperatuur door het mobo.
Met v1.01 geeft ie bij mij ook veel minder aan.
Maar onafhankelijk van het moederbord gemeten is met beide biosen de temp toch echt gelijk (gelukkig maar). De vraag is nu of je met v1.01 geen valse veiligheid hebt...
Met v1.01 geeft ie bij mij ook veel minder aan.
Maar onafhankelijk van het moederbord gemeten is met beide biosen de temp toch echt gelijk (gelukkig maar). De vraag is nu of je met v1.01 geen valse veiligheid hebt...
Ik lees alleen niet in de versie V1.02 New features and Fixes niet dat er een probleem inzake de temp zou zijn ge-resolved. En een temparatuur correctie van in mijn geval van 20 graden lijkt me wel heel erg groot.
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Verwijderd
Toen ik van 1.01 naar 1.01T ging had ik een temp hike van 10 graden oid.
Afhankelijk van de versie van speedfan werd het erger of minder erg.
V1.01T is de directe voorloper van 1.02
Verder kun je zo zien dat er wel iets veranderd is mbt temperaturen in v1.02 tov 1.01. In 1.01 kun je met de nvmonitor nog alle temps uitlezen. Met v1.02 (en 1.01T) lukt dat niet meer.
Maar 20 graden is wel redelijk extreem.
Voltages ed zijn niet veranderd?
Ik kan namelijk vanaf 1.01T mijn cpu voltage tweaken (met clockgen), bij 1.01 crasht het zaakje dan onherroepelijk maar bij 1.01T en later draait ie vrolijk door. Niet dat ik er een mhz mee opschiet trouwens...
Verder kun je zo zien dat er wel iets veranderd is mbt temperaturen in v1.02 tov 1.01. In 1.01 kun je met de nvmonitor nog alle temps uitlezen. Met v1.02 (en 1.01T) lukt dat niet meer.
Ik kan namelijk vanaf 1.01T mijn cpu voltage tweaken (met clockgen), bij 1.01 crasht het zaakje dan onherroepelijk maar bij 1.01T en later draait ie vrolijk door. Niet dat ik er een mhz mee opschiet trouwens...
Ik heb niet de 1.01T gehad, maar volgens mij alleen de 1.01 en daarvan naar 1.02. Die 20 Graden zou wel eens kunnen kloppen als die bij jou 10 graden zijn. Ik heb de Opteron namelijk passief gekoeld.Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 15:14:
Toen ik van 1.01 naar 1.01T ging had ik een temp hike van 10 graden oid.
Ik heb nu de 1.01 weer draaien, overigens zonder problemen en de de 1.02 heeft zo te zien geen echte bijzondere updates.
Is iemand ooit al eens tegen het "probleem" aangelopen dat ze de Opteron (of andere cpu-heatsink) backplate hadden vastgeplakt onder het moederbord (met de standaard er vaak op zittende adhesive tape spul), om vervolgens voor een *probleem* te staan zodra voor een nieuwe koeler die backplate zelf vervangen moet worden (in dit geval de inbouw in een 1U chassis, waarin lagere plates moeten). En zoja, heeft iemand een advies hoe ik de oude plates er het beste af kan krijgen?
Verwijderd
de fohn schijnt aardig te helpen naar het schijnt.
MAar je kunt er vast meer over vinden dmv de search, velen (ook met andere CPUs) zijn je voorgegaan.
MAar je kunt er vast meer over vinden dmv de search, velen (ook met andere CPUs) zijn je voorgegaan.
Totaal my bad, even niet aan gedacht omdat ik mezelf voor mijn hoofd sloeg. (Alhoewel ik nog twijfel of ik wel degene ben die ze erop heeft geplakt, of dat ze er bij aankoop, 2e hands dus al opzaten). Ik zal zeer binnenkort dus eens ergens een fohn vandaan moeten gaan halen, en dan hopen dat ik het bord niet mol ;P
edit:
Inmiddels overigens met gepast geweld gelukt. Gewoon *niet* naar de achterkant van het bord kijken terwijl je het doet (al de SMD compontenten
), en gewoon goed drukken met je duim. Inmiddels zit hij dus ook netjes passend in zijn 1U chassis
Inmiddels overigens met gepast geweld gelukt. Gewoon *niet* naar de achterkant van het bord kijken terwijl je het doet (al de SMD compontenten

[ Voor 29% gewijzigd door Kippenijzer op 19-10-2005 16:43 ]
Verwijderd
Op de frontpage staat een aardige link naar de test van gamepc tussen 2 dual core xeons en 2 dual core opterons.
Gebruikte opteron moederbord is de k8we (he die ken ik) maar toen ik dit zag viel m'n mond open van verbazing:
http://www.gamepc.com/lab...nt.asp?id=paxville&page=6
De opteron haalt geen 5000 punten, de XEON haalt geen 3500 punten.
Ik heb ook een k8we en mijn sisoft score is dit:
http://www.ministry-oc.net/contests/viewscore.php?s=61452
Da's iets meer als 5000 punten
Ik heb numa omdat ik 4 reepjes geheugen heb, dus dat zou een verdubbeling moeten betekenen.
Maar met 1 cpu haal ik al 5800 punten...
Nu heb ik even snel de dichtsbijzijnde machine gebenched, een dell sx280, 2.8 prescott met 2 reepjes ddr2. Die haalt 5500 punten.
Ligt het nu aan mij of klopt er iets niet met de gamepc bench?
(sisoft kun je gratis en legaal downloaden van oa guru3d.)
Gebruikte opteron moederbord is de k8we (he die ken ik) maar toen ik dit zag viel m'n mond open van verbazing:
Ik heb numa omdat ik 4 reepjes geheugen heb, dus dat zou een verdubbeling moeten betekenen.
Nu heb ik even snel de dichtsbijzijnde machine gebenched, een dell sx280, 2.8 prescott met 2 reepjes ddr2. Die haalt 5500 punten.
Interressant artikel over het nut/verschil van 2 cores vs 4 cores.
http://www.techreport.com.../opteron-254/index.x?pg=1
Grove conclusie is dat op dit moment het afhangt van wat je doet, maar dat meestal 2 snelle single (254)cores beter is dan 2 langzamere dual cores (275), behalve als je veel renderd dan heeft het wel zin.
http://www.techreport.com.../opteron-254/index.x?pg=1
Grove conclusie is dat op dit moment het afhangt van wat je doet, maar dat meestal 2 snelle single (254)cores beter is dan 2 langzamere dual cores (275), behalve als je veel renderd dan heeft het wel zin.
Verwijderd
Leuke test maar ietswat beperkte conclusie.
Ik denk dat je iets hebt aan 2 of 4 cores als je meerdere applicaties/threads naast elkaar draait.
Dus iedereen heeft iets aan 2 cores want je draait windows en minimaal 1 applicatie (niemand gaat naar z'n desktop zitten staren)
Wanneer heb je iets aan 4 cores?
Volgens mij zodra je in windows 2 applicaties/threads hebt draaien die allebei (tot op een punt) onafhankelijk van elkaar "iets doen" dan heb je iets aan 3 cores (1 voor elke applicatie/thread + 1 voor windows).
Zolang je maar 1applicatie/thread tegelijk gebruikt heeft meer als 2 cores geen (of toch heel weinig) nut.
Ik draai vmware, elke vm machineheeft z'n eigen thread dus als ik meer als 1 machine heb lopen is 3 cores nuttig.
Kanttekening: Het nut van meerdere cores neemt af als een thread de core voor minder als de helft gebruikt.
Maar dit alles kun je met je boeren verstand ook wel bedenken en daar heb je dus geen test met nietszeggende synthetische benches voor nodig...
Het was interesanter geweest als men de 260 tegen de 254 had gezet.
Dan moet een veel lager geklokte dual core het opnemen tegen een snellere single core.
Dan 2 van elk en dan kun je al meer zinnigs zeggen over het nut van dual cores.
IMHO
Ik had voor mezelf al uitgemaakt dat het op dit moment geen tot weinig nut heeft om 2 2.4 250ers te vervangen door 2 2.2 275ers of lager, omdat ik dan toch relatief veel tegen een verlies van snelheid aan zit te kijken omdat ik te weinig veel threads heb lopen die zoveel cpu load veroorzaken.
Ik denk dat je iets hebt aan 2 of 4 cores als je meerdere applicaties/threads naast elkaar draait.
Dus iedereen heeft iets aan 2 cores want je draait windows en minimaal 1 applicatie (niemand gaat naar z'n desktop zitten staren)
Wanneer heb je iets aan 4 cores?
Volgens mij zodra je in windows 2 applicaties/threads hebt draaien die allebei (tot op een punt) onafhankelijk van elkaar "iets doen" dan heb je iets aan 3 cores (1 voor elke applicatie/thread + 1 voor windows).
Zolang je maar 1applicatie/thread tegelijk gebruikt heeft meer als 2 cores geen (of toch heel weinig) nut.
Ik draai vmware, elke vm machineheeft z'n eigen thread dus als ik meer als 1 machine heb lopen is 3 cores nuttig.
Kanttekening: Het nut van meerdere cores neemt af als een thread de core voor minder als de helft gebruikt.
Maar dit alles kun je met je boeren verstand ook wel bedenken en daar heb je dus geen test met nietszeggende synthetische benches voor nodig...
Het was interesanter geweest als men de 260 tegen de 254 had gezet.
Dan moet een veel lager geklokte dual core het opnemen tegen een snellere single core.
Dan 2 van elk en dan kun je al meer zinnigs zeggen over het nut van dual cores.
IMHO
Ik had voor mezelf al uitgemaakt dat het op dit moment geen tot weinig nut heeft om 2 2.4 250ers te vervangen door 2 2.2 275ers of lager, omdat ik dan toch relatief veel tegen een verlies van snelheid aan zit te kijken omdat ik te weinig veel threads heb lopen die zoveel cpu load veroorzaken.
Das waar natuurlijk daar ben ik even aan voorbij gegaan, dat zou bij mij ook schelen.
Want als ik nu render met m'n 2 procs gaat photoshoppen tegelijkertijd toch weer langzaam, met 4 cores zou dat opgelost zijn, doordat je tegen de renderer zegt "hey jij mag maar 2-3 cores gebruiken" zodat je er 1 vrij hebt om mee te kunnen photoshoppen.
Want als ik nu render met m'n 2 procs gaat photoshoppen tegelijkertijd toch weer langzaam, met 4 cores zou dat opgelost zijn, doordat je tegen de renderer zegt "hey jij mag maar 2-3 cores gebruiken" zodat je er 1 vrij hebt om mee te kunnen photoshoppen.
[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 23-10-2005 14:32 ]
Verwijderd
Inderdaad.
Bij vmware zit ik veel meer tegen geheugen beperkingen (ik heb maar 2 GB) en schijf traagheid (lsi megaraid is DUUR) aan te hikken als tegen cpu beperkingen.
Ik kan met vmware makkelijk 6-8 machines draaien, voornamelijk omdat ik maar met 1 machine tegelijkertijd werk, en de rest vooral idle is. Ik heb zelfs downloaden in een vmware machine ondergebracht en die ondervindt nooit last van z'n broertjes.
Dus eerst maar es 2x1024MB geheugen aanschaffen en een goeie oplossing voor m'n scsi ellende bedenken. Kijken we daarna (volgend jaar?) nog wel es naar dual cores.
Ik ben nu erg blij met de destijds dure keuze voor 250ers ipv bijv 246, want ik heb nu rekenkracht a plenty, ook als het een keer wat zwaarder wordt.
Bij vmware zit ik veel meer tegen geheugen beperkingen (ik heb maar 2 GB) en schijf traagheid (lsi megaraid is DUUR) aan te hikken als tegen cpu beperkingen.
Ik kan met vmware makkelijk 6-8 machines draaien, voornamelijk omdat ik maar met 1 machine tegelijkertijd werk, en de rest vooral idle is. Ik heb zelfs downloaden in een vmware machine ondergebracht en die ondervindt nooit last van z'n broertjes.
Dus eerst maar es 2x1024MB geheugen aanschaffen en een goeie oplossing voor m'n scsi ellende bedenken. Kijken we daarna (volgend jaar?) nog wel es naar dual cores.
Ik ben nu erg blij met de destijds dure keuze voor 250ers ipv bijv 246, want ik heb nu rekenkracht a plenty, ook als het een keer wat zwaarder wordt.
Verwijderd
ik heb nu 4x512. en daar wil ik 2x1024 bij zetten (4x512 verhuizen naar 1 cpu).
Als het goed is moet dat lukken.
Ik hoop alleen dat de k8we alle 6 de geheugen modules ziet, dat gaat wel es mis.
En XP32 kan niet behoorlijk met 4 gig overweg, dus dan zal ik wel weer terug moeten naar XP64...
Als het goed is moet dat lukken.
Ik hoop alleen dat de k8we alle 6 de geheugen modules ziet, dat gaat wel es mis.
En XP32 kan niet behoorlijk met 4 gig overweg, dus dan zal ik wel weer terug moeten naar XP64...
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2005 21:04 ]
Met BIOS 1.02 zal dit waarschijnlijk wel gaan werken.Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:03:
(Mijn DK8X heeft overigens geen problemen met 4x 512MB PC3200 op CPU0 en 4x 1024MB PC2700 op CPU1).
Ik heb zelf net mijn vervangende K8WE geinstalleerd, met 1.01 was geen fatsoenlijke NUMA support mogelijk. Het systeem gaf vrolijk aan dat er 4GB aanwezig was, terwijl er maar 3GB geïnstalleerd was. Met 1.02 hebben ze bij Tyan de NUMA nodes gefixed, waarna alle modules normaal gedetecteerd worden.
Om het verschil recht te trekken zal ik sowieso de overige 2 slots maar eens gaan opvullen
Tevens heb ik nu "fatsoenlijk" werkende PowerNow! (processoren scalen netjes down en de meeste programma's reageren daar nu goed op, voorheen ging het bij de meeste programma's mis).
Ik zit op dit probleem echter weer met een probleem..... de layout.
Ik wil graag een 7800GTX SLI setup gaan aanschaffen, maar de NVidia chipsets zitten eigenlijk op niet al te handige plaatsen.
Waarschijnlijk zal de eerste PCI-e slot <-> Chipset afstand net voldoende ruimte bieden om een 7800GTX kwijt te komen in combinatie met mijn huidige waterkoeling.
De tweede chipset gaat gegarandeerd in de weg zitten en ik weet 100% zeker dat ik hem in de waterkoeling moet gaan opnemen mocht ik hier een 7800 voor gaan plaatsen. De chipset wordt nu al ontzettend heet (naar mijn maatstaven dan).
Echter is me opgevallen dat AquaComputer nu lagere chipsetkoelers heeft, maar eens informeren wat alle exacte maten zijn, misschien dat het net gaat passen, misschien kan ik het hele idee ook wel in de prullenmand gooien en een andere oplossing gaan zoeken.
edit:
Catscit, je MSI K8TM2 heeft trouwens goed zijn dienst gedaan!
Op dit moment is hij echter weer (tijdelijk?) werkeloos
Catscit, je MSI K8TM2 heeft trouwens goed zijn dienst gedaan!
Op dit moment is hij echter weer (tijdelijk?) werkeloos
[ Voor 5% gewijzigd door Delta2 op 28-10-2005 13:41 ]
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)
Heb het gevoel dat de Opteron maar op 333Mhz want 333*8*2=5400 Mbyte/s. Rendement is 4500/5400= 83 %Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 15:55:
Op de frontpage staat een aardige link naar de test van gamepc tussen 2 dual core xeons en 2 dual core opterons.
Bij jouw ligt het rendement op 5800/6400=0,90 %. Dat ligt vrij hoog maar dat zou ook kloppen
Verwijderd
het heeft me een week gekost maar ik heb nog wat leuks ontdekt.
De k8we lijkt niet of niet behoorlijk met nvidia 81.75 grafische driver overweg te kunnen. Na een half uur tot een uur kakken bij bf2 de fps in tot onder de 10.
Dit heeft te maken met sli, als ik 1 kaart verwijder of beide kaarten vervang door een 6800GT of 7800GT of quadra dan heb ik nergens last van.
Ik weet al 1 persoon die hetzelfde probleem heeft, maar dan wel met mijn vga kaarten (is het enige "paar" wat ik deze week beschikbaar had voor sli tests) ook met een k8we.
Met een dfi nf4 en asus a8n-sli geen problemen met de driver (en mijn vga kaarten).
Ik heb geprobeerd op 1024x768@60Hz en dan nog gaat het fout, normaal draai ik bf2 op 1280x1024@75Hz.
Voor de k8we sli bezitters:
op de nvidia site staan nforce amd x16 drivers die de pci-e bandbreedte beter zouden benutten. misschien ook interesant voor niet sli mensen maar met een dikke raid kaart. Ik ga er volgende week mee aan de slag, eerste resultaten die ik op k8we.com las waren niet echt super bemoedigend maar volgens mij zijn er nog geen kaarten die echt die bandbreedte nodig hebben.
Verder uitermate tevreden, dit weekend een lanparty, is de eerste keer met de k8we, de vorige keer stierf de k8we 2 dagen voor de lanparty en moest ik met de k8t master2. Ben benieuwd hoe m'n bakkie het dit keer gaat houden, ik heb nog geen lanparty gedaan zonder dat er iets kapot gaat (tot nu toe schijven en voedingen).
Delta:
Als je een chipset koeler zoekt die past, de mips MSI K8N Neo4 blokken hebben de goeie gat afstand. Is wel bedoelt voor dikke slangen. Ik wou er 3 gaan kopen + 2 cpu koelers maar zit effe financieel krap. de mips blokken zijn ook erg laag, laag genoeg om onder de kaarten te passen maar ik weet niet 100% zeker dat de slangpilaren niks in de weg zitten, het LIJKT allemaal te passen. Freezing hardware heeft ze op voorraad geloof ik.
Blij te horen dat de msi het goed gedaan heeft, mij heeft ie ook nooit in de steek gelaten. Ik heb geen extra opterons of registered geheugen meer over, anders zou ik em wel weer terugkopen. Schijf performance (sata) blijft beter als de k8we.
De k8we lijkt niet of niet behoorlijk met nvidia 81.75 grafische driver overweg te kunnen. Na een half uur tot een uur kakken bij bf2 de fps in tot onder de 10.
Dit heeft te maken met sli, als ik 1 kaart verwijder of beide kaarten vervang door een 6800GT of 7800GT of quadra dan heb ik nergens last van.
Ik weet al 1 persoon die hetzelfde probleem heeft, maar dan wel met mijn vga kaarten (is het enige "paar" wat ik deze week beschikbaar had voor sli tests) ook met een k8we.
Met een dfi nf4 en asus a8n-sli geen problemen met de driver (en mijn vga kaarten).
Ik heb geprobeerd op 1024x768@60Hz en dan nog gaat het fout, normaal draai ik bf2 op 1280x1024@75Hz.
Voor de k8we sli bezitters:
op de nvidia site staan nforce amd x16 drivers die de pci-e bandbreedte beter zouden benutten. misschien ook interesant voor niet sli mensen maar met een dikke raid kaart. Ik ga er volgende week mee aan de slag, eerste resultaten die ik op k8we.com las waren niet echt super bemoedigend maar volgens mij zijn er nog geen kaarten die echt die bandbreedte nodig hebben.
Verder uitermate tevreden, dit weekend een lanparty, is de eerste keer met de k8we, de vorige keer stierf de k8we 2 dagen voor de lanparty en moest ik met de k8t master2. Ben benieuwd hoe m'n bakkie het dit keer gaat houden, ik heb nog geen lanparty gedaan zonder dat er iets kapot gaat (tot nu toe schijven en voedingen).
Delta:
Als je een chipset koeler zoekt die past, de mips MSI K8N Neo4 blokken hebben de goeie gat afstand. Is wel bedoelt voor dikke slangen. Ik wou er 3 gaan kopen + 2 cpu koelers maar zit effe financieel krap. de mips blokken zijn ook erg laag, laag genoeg om onder de kaarten te passen maar ik weet niet 100% zeker dat de slangpilaren niks in de weg zitten, het LIJKT allemaal te passen. Freezing hardware heeft ze op voorraad geloof ik.
Blij te horen dat de msi het goed gedaan heeft, mij heeft ie ook nooit in de steek gelaten. Ik heb geen extra opterons of registered geheugen meer over, anders zou ik em wel weer terugkopen. Schijf performance (sata) blijft beter als de k8we.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2005 23:04 ]
Verwijderd
Ik las ergens op dit forum iemand die zocht naar een tool voor verdeling van taken aan specifieke cpu op dual systemen.
Ik gebruik reeds lang Seesaw, zie link
http://www.mlin.net/SMPSeesaw.shtml
Ik gebruik reeds lang Seesaw, zie link
http://www.mlin.net/SMPSeesaw.shtml
Verwijderd
Da's precies wat ik zocht.
Erg handig om tijdens gamen de game op 1 cpu te zetten en de rest op de andere.
Gaan we van de week testen.
Erg handig om tijdens gamen de game op 1 cpu te zetten en de rest op de andere.
Gaan we van de week testen.
Heren eff het topic een goeie opkikken te geven, ik moet
misschien de h8dce kopen en was benieuwd waar kan ik die krijgen in het mooie europa. Zijn er mensen met deze plank? Of valt er niet aan te komen als particulier?

Wat dacht je van mailen naar een van de SuperMicro verkopende winkels (dan denk ik voornamelijk aan 4launch en empc die al tijden veel SuperMicro spul op verzoek leveren). Als de leverancier het kan leveren, leveren deze 2 winkels het ook
had zelf wel eens gegoogled op het woord Supermicro h8dce, in nederland. Kwam ik bij een aantal kleine pc-zaken waaronder eentje uit Helmond. Die had ik gemaild. Dan snap ik het niet , had die toch wel eff kunnen googlenKippenijzer schreef op donderdag 17 november 2005 @ 16:45:
Wat dacht je van mailen naar een van de SuperMicro verkopende winkels (dan denk ik voornamelijk aan 4launch en empc die al tijden veel SuperMicro spul op verzoek leveren). Als de leverancier het kan leveren, leveren deze 2 winkels het ook
Maar goed 4launch zegt dat ze hem nog niet kunnen leveren...beste Termi,
Wat is H8DCE?
Met vriendelijke groet,
x
----- Original Message -----
From: Termi
To: info@blaat.com
Sent: Thursday, November 17, 2005 3:36 PM
Subject: Supermicro H8DCE
Geachter heer/mevrouw,
Volgens google heeft u ooit de Supermicro H8DCE verkocht, maar ik was benieuwd of u die nog kon leveren? En zo ja wat is de prijs er van?
Mvg,
Termi
Verwijderd
ik heb serieus hitte problemen in m'n dual opteron.
Als de 2050 zwaar belast wordt gaat ie vrolijk naar de 80+ graden en cpu temps van 70+ zijn ook niet ongewoon meer.
Ik denk dat het probleem voornamelijk gevormd wordt door de 2 pluizige ruiende 4 voeters die hier door het huis rennen. maar wekelijks alle fans uitblazen is me iets teveel van het goede.
Waterkoeling dan maar...
Als de 2050 zwaar belast wordt gaat ie vrolijk naar de 80+ graden en cpu temps van 70+ zijn ook niet ongewoon meer.
Ik denk dat het probleem voornamelijk gevormd wordt door de 2 pluizige ruiende 4 voeters die hier door het huis rennen. maar wekelijks alle fans uitblazen is me iets teveel van het goede.
Waterkoeling dan maar...
Wat betreft Supermicro:
Het schijnt dat nu pas echt de Opteron producten van Supermicro in Europa verkrijgbaar zullen zijn.
Persbericht:
Milan, Italy—Nov. 17, 2005—AMD (NYSE: AMD) today announced general availability of a broad range of single- and Dual-Core AMD Opteron™ processor-based server and motherboard solutions from Supermicro Computer, Inc., through four leading distributors in Europe, Middle East and Africa (EMEA). This is enabling Supermicro solution providers and technology buyers to offer a greater choice in the x86 server market. Leading distributors...
Het schijnt dat nu pas echt de Opteron producten van Supermicro in Europa verkrijgbaar zullen zijn.
Persbericht:
Milan, Italy—Nov. 17, 2005—AMD (NYSE: AMD) today announced general availability of a broad range of single- and Dual-Core AMD Opteron™ processor-based server and motherboard solutions from Supermicro Computer, Inc., through four leading distributors in Europe, Middle East and Africa (EMEA). This is enabling Supermicro solution providers and technology buyers to offer a greater choice in the x86 server market. Leading distributors...
[ Voor 3% gewijzigd door EaS op 17-11-2005 21:50 ]
Whoeih!
* Sundead voegt zich ook weer eens bij het dual amd topic. (laatste keer was anno 2001/2002
)
De Tyan k8we is inmiddels in bestelling, tezamen met een setje opteron's en een setje gtx kaarten,
en uiteraard nog wat klein spul.
Paar kleine vragen bij voorbaat:
@ Delta2: wat voor type gtx heb je geprobeerd waarmee het slecht tot niet wou passen?
Er komen als het goed is 2 asus top kaarten bij mij erin, deze schijnen een ander type koeler te hebben dan de gangbare gtx256 modellen, zou dit ook problemen opleveren m.b.t. het passen van beide?durf jij daar wat zinnigs over te zeggen?
@ all: is het een pré om de 1.02 bios in het tyan mobo te flashen, of juist een afrader, gezien de wat wisselende berichten hier (weet overigens niet met welke bios de plank arriveert.)
@ catscit: Ik zal kijken of ik het sli probleem met 81.75 drivers kan bevestigen of ontkrachtigen zodra het spul hier binnen is.
@ termi: Azerty heeft 'em in de shop staan
* Sundead voegt zich ook weer eens bij het dual amd topic. (laatste keer was anno 2001/2002
De Tyan k8we is inmiddels in bestelling, tezamen met een setje opteron's en een setje gtx kaarten,
en uiteraard nog wat klein spul.
Paar kleine vragen bij voorbaat:
@ Delta2: wat voor type gtx heb je geprobeerd waarmee het slecht tot niet wou passen?
Er komen als het goed is 2 asus top kaarten bij mij erin, deze schijnen een ander type koeler te hebben dan de gangbare gtx256 modellen, zou dit ook problemen opleveren m.b.t. het passen van beide?durf jij daar wat zinnigs over te zeggen?
@ all: is het een pré om de 1.02 bios in het tyan mobo te flashen, of juist een afrader, gezien de wat wisselende berichten hier (weet overigens niet met welke bios de plank arriveert.)
@ catscit: Ik zal kijken of ik het sli probleem met 81.75 drivers kan bevestigen of ontkrachtigen zodra het spul hier binnen is.
@ termi: Azerty heeft 'em in de shop staan
[ Voor 9% gewijzigd door Sundead op 17-11-2005 22:36 . Reden: typo ]
Volgens mij was bios 101T de grote redder voor veel mensen, maar als je toch gaat flashen zou ik zeld de laatste doen, tenzij er issue's bekend zijn. Hier een tevreden 101T gebruiker.
Verwijderd
Wel een naaiprijs (in vergelijking met < 400 $ in de US), maar goed. Het blijft een erg mooi bordje.
Amerika is idd goedkoper voor 330 $ + 30 $ verzendkosten is 320 euroVerwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 22:42:
[...]
Wel een naaiprijs (in vergelijking met < 400 $ in de US), maar goed. Het blijft een erg mooi bordje.

Verwijderd
asus gtx top gaan niet passen, dat zijn dual slot koelers en er zit maar 1 slot tussen de 2 kaarten.
Het past wel maar de bovensta kaart koelt voor geen meter.
Wat voor opterons ga je erop zetten?
De top kaarten zijn inmiddels ook niet meer leverbaar bij azerty (waar we ze in bestelling hadden)Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 16:13:
asus gtx top gaan niet passen, dat zijn dual slot koelers en er zit maar 1 slot tussen de 2 kaarten.
Net een mailtje gehad....
Maar weer eens opnieuw overwegen wat nu qua grafische kaart, iemand nog een zinnig advies?
Er komen twee opteron 248's in.