Ok, je bent niet de enige...
Nu moet ik backlinks gaan verzamelen.
Waarom moet dit? Zorg dat je content goed genoeg is dat mensen zelf backlinks gaan aanmaken.
Ik stuur al wat mailtjes rond naar sites met een hoge pagerank met de vraag of ze mij willen linken. Hiervoor wordt natuurlijk wel gevraagd of ik hun link dan ook op mijn site zet. Ik heb weer gehoord dat google dat niet zo leuk vindt als er wederzijds gelinkt wordt. Moet ik hiermee doorgaan of proberen alleen nog oneway-links te krijgen?
Afaik kent google aan oneway links een hogere prio toe, maar daar zit wel weer een verschil in tussen spontane backlinks ( een pagina met hoge PR met relatief weinig externe links ) en een pagina met 1000'en links.
In wezen zeg ik altijd : Maak je niet druk om google, maak een goede site met goede content, dan volgt Google vanzelf.
Elke extra actie richting Google verhoogt imho alleen maar de kans op een tijdelijke verhoging en op de lange termijn een penalty.
Google probeert juist zo goed mogelijk een gewone bezoeker na te bootsen, maak het dus zo goed mogelijk voor een gewone bezoeker. Bijv als jij een site hebt over wc-brillen en je creeert een backlink van tweakers.net dan lijk je in 1e instantie met hun PR mee te liften, maar bij de 1e PR-herberekening kelder je weer keihard omdat tweakers.net qua keyword density gewoon niets te maken heeft met wc-brillen.
Hetzelfde gaat op voor de meeste linkexchanges etc. Google vind er niets over wc-brillen etc dus geeft je ook geen postieve PR voor het staan op een linkexchange, sterker nog het kan negatief werken als Google het registeert als een linkexchange, dan is het opeens "verdacht" gedrag a;s jij opeens op een linkexchange pagina staat die niets met jouw doelgroep van doen heeft en dit kan in het uiterste geval zelfs tot een penalty leiden.
Sta jij weer op wc-brillen.pagina.nl dan sta je wel weer tussen je soort-genoten en krijg je wel weer postieve PR.
Oftewel stel jezelf de vraag, als jij op een linkexchange pagina beland hoe groot is dan de kans dat jij op je eigen link klikt omdat je hiernaar op zoek was.
Voor de rest is voornamelijk content king. Als jij een blogger kan vinden die spontaan een leuk stukje over jouw site wil schrijven dan is er op de pagina van de blogger een goede keyword density in combinatie met jouw keyword density en dat is goed voor je PR.
Heeft Google de blogger geflagged alszijnde een blogger tegen betaling ( dezelfde reden als waarom jij deze blogger bereid vond om een stukje over jouw site te schrijven ) dan is er opeens weer kans op negatieve PR.
Dus zet gewoon goede content op en maak enkele andere gerelateerde websites hierop attent. Schrijven ze zelf een stukje dan is het waarschijnlijk positief, vragen ze om betaling ( / linkexchange / jij weer een stukje voor hun schrijven ) voor een stukje dan is het waarschijnlijk nu of in de toekomst negatief.
Google is juist groot geworden door het grootste gedeelte van de standaard SEO methodes te negeren / bestraffen omdat een gemiddelde gebruiker dit ook niet ziet / wenst.