Ow? Misschien dat mijn geheugen roest, maar:mindcrash schreef op zondag 17 juli 2005 @ 13:21:
Over het algemeen hebben ze de snelste kaart tot nu toe altijd als eerste uitgebracht.
* Geforce DDR > Ruim na release Geforce 256
* Geforce2 Ultra > Ruim na release Geforce2
* Geforce3 Ti500 > Ruim na release Geforce3 TD
* Geforce4 Ti series > Alle kaarten tegelijk gereleased (Ti4200 - Ti4600)
* GeforceFX series > FX5800 kaarten tegelijk gereleased. FX5900 Ultra en FX5950 Ultra later
* Geforce 6 series > GT en Ultra tegelijk gereleased
* Geforce 7 series > Nog slechts 1 kaart uit met 256mb geheugen en een simpele koeloplossing
Het is niet meer dan logisch dat nVidia een 512mb "Ultra" versie achter de hand houdt voor wanneer het R520 topmodel met 512mb gereleased word. Je kunt praten als brugman, maar dat is de simpele marktstrategie die nVidia en ATi ondertussen al jaren gebruiken.
Vind mij maar een bron waarin de komst van de Ultra ontkend word. Dan praten we wel verder daarover.Ik zou overigens graag even willen weten uit welke bronnen blijkt dat Nvidia de komst van een eventuele Ultra niet ontkend. (ik kan ze namelijk niet vinden)
In alle bronnen tot nu toe word door nVidia om de hete brij heen gedraaid. Enige wat ze loslaten is dat de GTX de "new high end graphics solution" van nVidia is, en dat er op dit moment geen Ultra is... nou dat wisten we ook al. Dat ze geen uitspraak over de toekomst doen is heel tekenend.
Zoals ik hierboven al uitleg is het gewoon te beredeneren, dus ik zou me definitie van "vaporware" (= lang beloofde, maar nooit geleverde producten) even bijstellen als ik jou wasZolang er nog totaal niets over bekend is bij andere respectabele sites betreffende een Ultra kaart is hij voor mij vaporware.
nVidia gebruikt al jaren exact dezelfde chips voor hun quadro's en gewone consumentenkaarten, met een afwijkend resistortje en/of bios om ze middels drivers als het een of het ander te laten herkennen.Dat er een G71 komt is zeker, maar waar deze uiteindelijk voor gebruikt gaat worden dat weten we allemaal niet (tenzij de persoon in kwestie toevallig bij Nvidia werkt).
Het zou bijvoorbeeld ook de basis van een Quadro FX 7800 kunnen worden zoals ik al eerder had opgemerkt, aangezien in die markt juist wel veel meer brute rekenkracht en geheugen nodig en gewenst is dan in de consumentenmarkt.
Leg mij uit waarom nVidia een veel krachtigere chip zou ontwikkelen en deze vervolgens nu plotseling alleen in de quadro zou stoppen en niet in de consumentenkaarten, waarvan er veel meer verkocht worden. Tenzij jij concrete aanwijzingen hebt voor die wel erg drastische strategiewijziging van nVidia is eerder je opmerking vaporware... mij is het wel duidelijk wat er met die G71 gaat gebeuren.
Je had het over 600Mhz op stock cooling... zit toch wel een beetje groot verschil tussen 500 en 600 MhzIk zei dan ook dat je op stock koeling die snelheid kan benaderen... 500Mhz vind ik al heel netjes.
Het valt wel heel erg mee met dat giswerk als je je informatie up to date houdt: nieuws: GPU's Xbox 360 en Playstation 3 onder de loepNouja, mij zou het uiteindelijk niets verbazen als de GPU van de Xbox360 (R500), behoorlijk vergelijkbaar is met de R520 (ze vallen in ieder geval al samen in de R5xx familie) aangezien nu al is aangetoond dat de G70 en RSX qua GPU en rekenkracht ook familie van elkaar zijn. Het lijkt me sterk dat 2 teams apart van elkaar ongeveer precies hetzelfde proberen te bereiken qua features en architectuur en dan geen kennis of tekeningen met elkaar delen. Maar ja, dit is op dit moment ook nog allemaal giswerk.
Eerste opmerking over de Xbox360 GPU in dat artikel:
De Xbox 360 GPU heeft o.a.:De nieuwe Microsoft-console is voorzien van een ATi-chip die onafhankelijk van bestaande producten is ontwikkeld. Het functionele ontwerp is door Microsoft verzorgd en de API is daarmee volledig propriëtair; zo wordt bijvoorbeeld DirectX in het geheel niet ondersteund. De kans dat we deze GPU ooit in een desktopmachine terug zullen vinden, is dan ook bijzonder klein.
* Een Unified Shader Architecture met 48 pipes
* Dual Die: 2 aparte processoren (GPU + co-processor) die met elkaar samenwerken
* 10MB embedded DRAM
Deze belangrijke architectuur-elementen zijn totaal niet van toepassing op de R520.
Lijkt me al met al dus duidelijk dat de Xbox 360 GPU en de R520 nou niet echt op elkaar lijken.
Ik heb ook dat soort berekeningen gezien, waarbij de PS2 CPU met Emotion Engine krachtiger uitviel dan een P4 3.0Ghz, en de Xbox theoretisch gezien met zijn P3 733Mhz dus veel trager zou zijn dan de PS2. Wel hoe dat in de praktijk uitviel hebben we allemaal kunnen bekijkenOverigens heb ik ook ergens gelezen dat een of andere science geek nu al heeft berekend dat een single Cell (dus bestaande uit 2 APU's) in theorie dezelfde rekenkracht qua vertices heeft als 5 dual Opteron processoren die direct met elkaar verbonden zijn via HT.
Ik heb dus ernstige reserves bij dergelijke berekeningen van "science geeks"...
[ Voor 8% gewijzigd door Cheetah op 17-07-2005 22:11 ]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz