M'n vader heeft laatst de Sigma 18-200 mm F/3.5-6.3 gekocht als vervanging/toevoeging/uitbreiding van de 18-55 kitlens. Graag zou ik hiervan wat persoonlijke ervaringen willen delen. Ik ben me ervan bewust dat het gebruik van superzoom-objectieven in het algemeen niet is aan te raden, en ook heb ik nooit met duurdere objectieven kunnen spelen

. Ik zal me daarom in deze kleine review beperken tot een vergelijking met de kitlens.
Hij bevalt ons erg goed: je hebt een stuk meer bereik, hij is even lichtsterk (op volledig tele wel minder natuurlijk) en produceert ongeveer even goede plaatjes qua scherpte en kleur. De foto's zijn wel iets warmer, maar dat heeft ook te maken met de combinatie van een UV-filter als bescherming van de lens 'in het veld'. Op de kitlens heb ik nooit een UV-filter gehad, vandaar.
Het grootste voordeel vind ik de zeer degelijke bouw. De lens is een stuk groter (lengte en diameter) en voelt zwaarder aan, de lens zoomt uitermate soepel en de focusring werkt goed (bij de kitlens vond ik het nogal awkward om aan het gehele buitenste element van de lens te moeten draaien). Het element dat uitschuift is van prettig aanvoelend metaal, en als je tijdens het zoomen aan de limiet komt heb je niet zo'n plastic 'tik' zoals bij de kitlens. Hij focust trouwens intern, dat voelt echt een stuk professioneler aan. Er zit trouwens een metalen mountring aan, da's ook positief vergeleken het plastic van de kitlens.
Het grootste nadeel dat ik tot nu toe ben tegengekomen is de autofocus: de zoom is trager en luidruchtiger dan de kitlens en soms heeft ie echt zwaar moeite met focussen, met langdurige hunting of zelfs out-of-focus foto's als resultaat. Erg vervelend als je iets snel op de foto had moeten hebben, verder vrij makkelijk op te lossen met manual focus of een punt met hoger contrast op dezelfde afstand zoeken.
De lens blinkt uit wanneer je tijdens een zonnige dag buiten foto's gaat maken. Voor indoors is ie minder geschikt door de toch wel matige lichtgevoeligheid, waardoor je al snel naar een hogere ISO-waarde moet grijpen.
Er zit een bloemvormige zonnekap bij, erg netjes. De lens heeft een zoomlock, wat handig is tijdens het rondlopen met de camera aan je zij bungelend omdat anders na verloop van tijd de lens uit komt schuiven.
Ik zou al met al deze lens van harte aanbevelen aan ieder die bereid is om iets meer uit te geven dan de kit, maar wel slechts een enkele beginnerslens wilt hebben. Ik zou de lens optisch equivalent aan de kitlens willen stellen, met alleen de soms matig functionerende autofocus als grootste nadeel. Qua bouw is de lens echt in alle aspecten superieur aan 'dat stukje plastic'

. Ik denk niet dat ik de kitlens nog snel zou gaan gebruiken in de toekomst, tenzij de situatie echt zou roepen om een snel focusende, lichte en compacte lens.
De lens kost zo'n €350, omgerekend ben je dan zo'n €250 duurder uit voor een body met deze lens dan als je de kit zou kopen.
Als laatste moet ik nog even zeggen dat ik met de kitlens ook erg veel plezier heb gehad en ook goede plaatjes heb kunnen schieten. Ik zou het niet willen bestempelen als een slechte lens, met een beetje aankloten kun je best heel aardige foto's maken.
Vooral het tekort schietende bereik en het niet willen aanschaffen van een Canon 70-200 F/4 L (te duur) of Sigma 70-300 APO (max bereik overkill) heeft ons deze lens laten kiezen. Achteraf ben ik ook zeer tevreden met de keuze. Een extra lens erbij kan altijd nog. Zo'n geile 50mm F/1.8 lijkt me bijvoorbeeld wel wat voor indoors

.
[
Voor 5% gewijzigd door
wacko op 31-08-2005 00:00
]