Ik heb de 'Aldi stofzuiger' inmiddels ook een paar dagen in huis. Vorig jaar al in de verleiding gestaan een robot aan te schaffen nadat onze gewone stofzuiger er mee op hield. Destijds toch maar niet gedaan vanwege de prijs, de twijfel over de autonomie en de herrie (hij moet wat mij betreft vooral 's nachts zijn werk kunnen doen). Nog wel even getwijfeld over een Neato XV-25, maar bijna €400,- voor een 'experiment' vond ik toch teveel. Uiteindelijk is de robot wat mij betreft voor 'erbij'; we ontkomen er niet aan om regelmatig de gewone stofzuiger erbij te pakken met 3 kinderen in huis. Als de robot 's nachts een beetje kan opruimen wat overdag naar binnen gelopen wordt, dan doet ie het wat mij betreft al prima. Dan loop je de volgende ochtend met je blote voeten op een redelijk schone vloer. Bovendien hoop ik dat het iedere nacht stofzuigen scheelt in de hoeveelheid stof die zich gedurende de week ophoopt op m
eubels e.d.
Enfin, na o.a. wat positieve ervaringen hier toch maar de gok gewaagd en in een dorp verderop er een aangeschaft. Je heb idd een maand de tijd om hem terug te brengen, dus dat gaf de doorslag. Ik was positief verrast, want er zit naast een extra sidebrush ook een Virtual Wall bij. Hij is dus idd. qua leveringsomvang (en model) identiek aan het Pluto model van de dustbot.nl site, maar dan voor minder dan de helft van de prijs. Het lijkt idd een Lilin LL-A320 te zijn die onder diverse andere namen gerebrand wordt.
Hij is m.i. stil genoeg om 's nachts te laten werken; ongeveer het geluid van een kruimeldief. Ik hoor 'm vrijwel niet wanneer ik op bed lig; bovendien start ie om een uur of 3 met zijn rondje en dan lig ik toch echt diep in slaap.
Uiteraard rijdt ie als een kip-zonder-kop rond over onze laminaat vloer. Voornamelijk rechtsom hoeken aftasten en voorzichtig botsen. Daarna gaat ie een stukje rechtuit, stopt en rijdt dan in een steeds grotere spiraal tot ie iets raakt. Hij volgt soms idd ook de plinten voor een stuk om dan ineens van koers te veranderen. De hoeken worden redelijk schoon; de borstelharen van de sidebrush zijn vrij lang dus komen redelijk ver in de hoeken. Stoelpoten worden vrij goed gedetecteerd; dan wordt er geprobeerd met een korte bocht 270 graden omheen te rijden. Al met al is het patroon dus vrij random, maar de strategie lijkt redelijk succesvol.
Je ontkomt er m.i.echter niet aan om wat te schuiven met m
eubilair, want hij kan zich potentiëel vast rijden. Wanneer je 'm in een krappe 'fuik' laat rijden, probeert ie al botsend met uitsluitend korte linksom bochtjes eruit te komen. Maar na drie of vier korte linksom bochten besluit ie eenmaal verder door te draaien en het opni
euw te proberen. Met als resultaat dat ie voordurend in het zelfde rondje draait. Ik heb 'm na een minuut of 5 maar uit zijn lijden verlost, want ik gokte dat ie daar niet uit zou komen. Misschien de volgende keer wat langer proberen.
Onze eetkamer tafel met 5 normale en 3 Tripp Trapp kinderstoelen leek me ook een forse uitdaging. Door 3 stoelen opzij te schuiven voordat de robot aan de slag gaat is dat probleem ogenschijnlijk opgelost: hij kan overal onder tafel bij en rijdt zich niet vast. Misschien nog wel het belangrijkste; er liggen bij mij nergens kabels los op de vloer waar de robot bij kan komen. Ik heb wel gemerkt dat die snel 'opgevreten' worden door de roterende borstel aan de onderkant.
Samengevat; met wat kleine aanpassingen en voorbereiding in de m
eubelopstelling kan de robot vrijwel probleemloos rondrijden in onze huiskamer en k
euken. Maar we hebben uitsluitend laminaat en een paar grote matten in huis. Hij heeft inmiddels 2x achter elkaar foutloos zijn rondje gemaakt en daarbij succesvol zijn lader onder de kast weer gevonden. Daarom is ie dan ook door alle 3 mijn kinderen op een kort applausje getrakteerd
De afstandsbediening vind ik erg handig; ik heb de robot + laadstation weggestopt onder een kast zoals gezegd, dus zonder AB kan ik er niet heel makkelijk bij. Bij 1 druk op de knop komt ie k
eurig onder de kast vandaan om evt. op te pakken oid. Zet je hem voor de kast en geeft je hem de 'Charge' opdracht, dan schuift hij k
eurig naar zijn laadstation.
bladebla schreef op maandag 08 juli 2013 @ 10:40:
[...]
Het roterende borsteltje is een accessoire, ook bekend van de Roomba, waarvan ik altijd denk: die blijft je vervangen voor een 'accessoire prijs'. Echter, ik zie dat hij wel degelijk nut heeft met het actief naar zich toehalen van vuil. Ook van de platliggende plinten en uit de 90 graden hoek van de kamer, waar een robot met de zuiger midden onder nooit bijkomt. Accessoires lijken op die van de Roomba, zoals hierboven gezegd. Wellicht zijn ze uitwisselbaar en voor een mooie prijs op Internet te vinden?
Daar ben ik ook wel beni
euwd naar. De borstelharen lijken met een soort nietje te zijn vast gezet, maar er zijn er al een aantal uitgetrokken bij mij, doordat ze onder een stoelpoot bleven plakken. Gister heb ik in alle bevestigingsgaten een druppel superlijm laten vallen; hopelijk komen de haren dan minder snel los. Op dustbot.nl verkopen ze losse borstels voor €10,- maar dat vind ik behoorlijk prijzig.
Ik had een borstelset gevonden via aliexpress voor 16 dollar:
http://www.aliexpress.com...-the-World/759309730.html
Daar kun je echter niet met Paypal oid betalen en ik heb geen credit card. Enfin, iemand die kan bevestigen of de Roomba (500 serie?) borstels uitwisselbaar zijn is welkom; die zijn volgens mij beter leverbaar tegen redelijke prijzen.
bladebla schreef op maandag 08 juli 2013 @ 10:40:
[...]
Edit: Nog een kleine toevoeging: de handleiding is onduidelijk over het schoonmaakprogramma. Je kan per dag van de week een automatische starttijd instellen of hem die dag vrij geven. Maar hoe lang hij dan bezig gaat is mij niet duidelijk. Er is ook nog een 'Full Go' functie die niet helemaal duidelijk is.
De Full-Go functie is volgens mij een vol-continu modus; dus opladen-rijden-opladen-rijden enz. Overigens heb ik het idee dat de robot pas stopt wanneer de batterij op is; er lijkt mij geen echte intelligentie in te zitten. Hij zoekt wel automatisch de lader wanneer de batterij bijna leeg is, maar gaat daarna niet automatisch verder waar hij gebleven was oid. Dan kan ook bijna niet, want zonder duidelijk navigatie strategie heeft hij natuurlijk geen idee waar ie zich op een willek
eurig moment bevindt.