Leuk topic.
Wij zijn ondertussen 'full circle' gegaan:
- van stofzuiger met zak (onze eerste als pas samenwonend stel gekregen van ehm... MyMom

)
- naar onze eerste stofzuiger zonder zak (AEG)
- naar stofzuiger zonder zak met cyclonen (Dyson Big Ball)
- naar Robotstofzuiger in combinatie met die Dyson (Roomba 581 met virtual walls etc, was toen om en bij de 500 euro)
- naar terug stofzuiger met zak. (Philips) i.c.m. een goedkoop handstofzuigertje voor bovenverdiep.
Uiteindelijk was niks ideaal en de robotstofzuiger was leuk in het appartement, kon gans het verdiep in 1 keer doen, maar in ons huis met 3 bewoonbare en bewoonde verdiepingen, is het een onhandige gimmick. Tevens liet de batterij het ondertussen weten.
Stofzuigers zonder zak worden nog steeds volop geadverteerd maar het enige voordeel is dat je geen vervangzakken moet kopen. Tegelijk komt het wel met wat nadelen: stofopvangbak telkens reinigen met vochtig doek, lange vrouwenharen die blijven vastzitten aan hoekjes en kantjes, sowieso fijn stof dat in de kleinste en fijnste hoekjes en tussen de rubberdichtingen van de opvangbak blijft hangen. Bij die dure Dyson (toen 400 euro) zat het fijne stof op den duur diep in hun o zo gepatenteerde cyclonen en dat was er niet meer uit te krijgen, resultaat: stofwolk bij het opstarten, elke keer. Constant die filters vuil en uitwassen, dat moet dan ook weer een dag of nacht op verwarming liggen drogen... was ook een irritant systeem om de stofopvangbak terug op stofzuiger te klikken, lukte meer niet, dan wel en ondanks de dure prijs en de reputatie van Dyson: alles van plastic en yep, plastic bevestigingshaakje afgebroken betekende: stofbak sloot niet meer hermetisch aan...
En nu: Goedkoop Philips Performer Compact stofzuigertje van nog geen 90 euro, krachtig genoeg om alles te doen binnen een normaal huishouden met 1 huisdier, vervangstukken supermakkelijk en supergoedkoop verkrijgbaar, hoeft zelfs niet van Philips te zijn want ze zijn universeel.
En stofzak vol = uithalen, weggooien, nieuwe erin en weer goed voor 3 maanden stofzuigen. 3 maand per zak à 15 euro voor 20 zakken, reken maar uit.
Fijn stof blijft in de zak waardoor HEPA filter van stofzuiger schoon blijft. Sowieso reinig ik die ook driemaandelijks maar ik merk dat dit eigenlijk niet eens nodig is en ik makkelijk nog 3 maand zou kunnen uitstellen maar ik doe het telkens met een zakwissel.
Ook geen gefoemel meer met borstels uitkuisen, lange haren (2 vrouwen in huis) uithalen... àlles gaat meteen zak in en klaar.
Enige nadelen:
- terug stroomdraad in de weg tijdens het stofzuigen.
- terug zélf stofzuigen (valt wel mee, een uurtje per week aan kwijt is nu ook niet om over te klagen)
Anyhow: my 2 cents...
Robotstofzuigers zijn wel cool maar in het beste geval zijn het aanvullingen bij een 'normale' stofzuiger, die je dan toch moet in huis hebben...
...en als ik TS dan toch een advies zou geven zou het dit zijn: heb je zelf lang haar of medebewoners met lang haar: zoek een (robot)stofzuiger zonder draaiende borstels!
[
Voor 6% gewijzigd door
PinusRigida op 01-12-2022 09:45
]