Om even advocaat van de duivel te spelen
<tussen haakjes: ATi of nVidia is me persoonlijk momenteel echt om het even > ik ben de afgelopen periode een aantal keer geswitched>Om even naar today te kijken: de X800XT verbruikt ongeveer 75W waar de 6800 Ultra maar liefst zo'n 110W nodig heeft op volle kracht. Dit is toch wel een behoorlijk verschil, wat vooral merkbaar is in het geluidsniveau van de benodigde koeloplossingen en het al dan niet hoeven aanschaffen van een krachtigere voeding

* Kloksnelheden te laag? [...] Hoge kloksnelheden zijn naarmate je hoger komt niet meer te handhaven i.v.m. temperatuurproblemen.
Tot nog toe was de producent met de temperatuurproblemen niet ATi hoor, maar nVidia... ondanks hun lagere kloksnelheden

* Lagere prestaties? Tja, ATI heeft inderdaad een keer een slag overweldigend gewonnen. Om precies te zijn de ATI 9x00 vs de Geforce FX 5 series. De rest heeft Nvidia gewonnen of was min of meer gelijk.
ATi heeft met de hele 9500/9700 en 9800 serie qua performance overwegend behoorlijk op nVidia voorgelopen. Dit verschil is met de 6800 serie weer redelijk rechtgetrokken, hoewel de X800XT & X850XT en dan m.n. de PE's daarvan de 6800 Ultra toch wel behoorlijk vaak voorbijfietsen. Zie ook het tabelletje hier bovenaan de pagina...

Ik denk dat veel van die "ATI-is-de-underdog" gevoelens die je veel ziet hier op GoT hieruit voortkomen. [...] Het is alleen wel frappant dat Nvidia een hoop poep over zich heen gekregen heeft toen het voor het eerst - voorlopig ook de enige keer! - met de Geforce FX 5 series een flop produceerde. Ik begrijp nog steeds niet waar al die haat vandaan komt.
nVidia heeft inderdaad veel credit verloren met de Geforce4 (t.o.v. 9700) en Geforce FX (t.o.v. 9800) series... overhyped, te lage performance, te duur en vaak een onacceptabel geluidsniveau. Ook in de midrange serie waren de afgelopen 2 generaties de ATi kaarten vaak hun nVidia tegenhangers de baas.
Echter, waardoor nVidia voor velen werkelijk veel credit heeft verloren waren de stapel drivercheats die ze toepasten om er in 3DMark03 goed uit te zien, ondanks hun gebrekkige kaarten. Dit was - en is voor velen nog steeds - ronduit onacceptabel.
Ik hoop dat ik je ogen geopend heb en net als ik en vele anderen hier op het forum objectief naar PC onderdelen kan gaan kijken. Niet dat ik daar enige illusies over heb, maar niet geschoten is altijd mis
Objectiviteit is helaas over het algemeen een illusie... zelfs voor degenen die denken dat ze dat zijn

PS: dat gezwets over dat geld moet ook een keertje afgelopen zijn. Exclusieve, nieuwe producten zoals dit komen niet uit voor de massa. Exclusieve autos gaan weg voor meer dan een half miljoen. Is €600 dan zoveel geld in dat perspectief gezien? Het is echt niet nodig te melden dat je het belachelijk vindt om dat uit te geven aan een videokaart; jij hebt wellicht ook afwijkende gewoontes die andere mensen misschien vreemd vinden?
€600 is voor een videokaart veel geld, onafhankelijk van het perspectief van waaruit je het bekijkt... zeker gezien deze kaart binnen enkele maanden rond de €450 zal zitten. Of iemand het er nu voor over heeft is een andere discussie. Ik zou persoonlijk nooit €600 uitgeven aan een videokaart - ongeacht van ATi of nVidia. Mijn max ligt rond de €400 gezien ik persoonlijk alles daarboven onredelijk vind...
But then again, dat is een besluit dat ieder voor zich moet nemen...
Iemand anders koopt weer wel die kaart, maar geeft geen geld uit aan anime (like me

)
* Cheetah wacht rustig de prijsdaling af... of het moment dat de huidige kopers hun 7800GTX gaan lozen voor de nieuwste ATi kaart
[
Voor 4% gewijzigd door
Cheetah op 25-06-2005 00:39
]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz