Wobcat schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:35:
Graag wat advies, ik heb nu een Canon S1-IS, leuke camera, maar ik wil graag een wat betere camera hebben.
Mijn oog viel op de Canon Powershot pro1, maar toen ik in de prijswatch keek, viel mij op dat de prijs nagenoeg gelijk was/is aan een D70 body, scheelt ongeveer €50.
Nou heb ik nog een Nikon F601 en een Nikon fm, met een paar lenzen erbij, 20mm - 24mm - 35-70mm - 70-210mm, een 100mm macro lens en een SB-24 speedlight.
Mijn vraag is, gebruikt Nikon nog streeds dezelfde lens mount, hoe verhouden deze lenzen zich t.o.v. het digitale formaat (35mm->digitaal), oftewel, zou het een goede keuze zijn om een digitale slr aan te schaffen omdat ik deze lenzen al in bezit heb ?
Lenzen werken als het goed is nog gewoon hoor

Om de effectieve brandpuntsafstand uit te rekenen hoef je hem alleen te vermenigvuldigen met de cropfactor van 1.5. Je 20mm lens wordt dus 30mm effectief, 24mm wordt 36mm, 35-70 wordt ~52-105, 70-210 wordt 105-315, 100mm wordt 150

En in de loop der tijd, na enig spaarwerk, komen er wel weer andere lenzen bij, maar is dit dus een goede start optie ?
Jep

Als ik jou was zou ik trouwens toch overwegen om voor de kit te gaan. Met die 18-70 erbij heb je een leuke extra lens die zorgt voor toch wat meer groothoek (effectief 27mm) dan de huidige lenzen die je hebt. Ik zou dit gaan missen...
Ik heb zelf de kit met 18-70 lens en ook nog de 70-210/4-5.6 (neem aan dezelfde als jij hebt) en dat vult elkaar prima aan. (Al zou ik een 70-200/2.8VR ook niet erg vinden, maargoed

). Die macrolens erbij is ook nog een leuke aanvulling.
Overigens, hou er rekening mee dat TTL met je SB24 niet gaat werken met een D70!
Ga nou regelmatig op stap met de fm en een paar lenzen en de powershot, dus ik weet dat het extra 'sleepwerk' is.
Dan heb je behoorlijk wat lenzen bij ja

(Misschien een beetje off topic hier, maar 't gaat over de D70, en wou er geen nieuw topic over opstarten.)
Hoezo off-topic?