Nikon D70(s) deel 4

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.794 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

XanderH schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 15:30:
Ja ik wist niet of het voor iedereen vanzelfsprekend was dat de AF-assist van de cam niet werkt met SB600 erop (en aan)... Maareh let vandaag maar even niet op mij, ik ben een beetje vaag vandaag geloof ik :X reden nodig julius?
Hé, waarom kan ik niet bij dat forum?

[HK-XS] natuurlijk, gelijk maar aangevraagd :P

[ Voor 6% gewijzigd door hjs op 29-06-2005 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
ThunderNet schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 15:48:
D70 kit + 18-70mm, kan ik kopen :D
maar dan kan ik geen geheugenkaartje oid meer kopen :X dus ik moet nog maandje wachten :X
Ach, wachten is niet altijd erg, maakt het ook alleen maar leuker als je het eindelijk kan kopen? :P
hjs schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 15:49:
[...]

Hé, waarom kan ik niet bij dat forum?

[HK-XS] natuurlijk, gelijk maar aangevraagd :P
Misschien omdat je geen julius heet :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Gompie, las net ook al iets over pushmessages :?
Dit forum heeft na 6 jaar nog steeds geheimen voor me :+

[ Voor 6% gewijzigd door hjs op 29-06-2005 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 12:48

ThunderNet

Flits!

XanderH schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 15:59:
[...]

Ach, wachten is niet altijd erg, maakt het ook alleen maar leuker als je het eindelijk kan kopen? :P

[...]

Misschien omdat je geen julius heet :+
Uhm :P ik wacht al zo lang.....

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey thundernet

die 105 mm macro is een geweldige lens !! ( heb hem ook :) )

vergeet ook niet dat je een goede tas nodig hebt,om alles (veilig) mee te nemen
(of zit er nog een bij die spullen van je pa ? )

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Welke scherpstelstand gebruiken jullie over het algemeen?

AF-S, AF-C of M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Silent Thunder schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 20:09:
Welke scherpstelstand gebruiken jullie over het algemeen?

AF-S, AF-C of M?
In volgorde waarop ik ze gebruik: AF-S, M, AF-C. AF-S omdat het ook gewoon goed werkt en het sneller gaat dan M, M als ik er zin in heb en de tijd heb... :P
AF-C gebruik ik bijna niet. Ligt misschien ook wel aan mijn manier van autofocussen, ik heb ook de neiging om met AF-S te focussen en dan de compositie te bepalen (gebruik eigenlijk altijd center om te focussen), dan is het niet fijn als je focus ineens weer wegschiet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Hmmm, okee :)

Nog een vraagje over wat mij opvalt: op het display bovenaan word het aantal resterende opnames vermeld. Ik gebruik een 1024M kaartje en de RAW instelling wat foto's rond de 5 ~ 7M produceert.

Dat zou dus concreet neerkomen op 146 opnames als ik ff fors 7M aanhoud (vaak zouden het nog meer opnames moeten zijn omdat RAW niet altijd 7M is).

Anyways, hij geeft hier altijd 96 opnames aan bij een fresh start. Das opzich toch te weinig?

[ Voor 6% gewijzigd door Silent Thunder op 29-06-2005 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 18:34
Welke firmware heb je d'r op? De oude geeft dat namelijk niet helemaal goed weer met RAW.

Overigens gebruik ik in 95% v.d. gevallen AF-S, om op je vraag terug te komen. M gebruik ik nooit en AF-C de andere 5%.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
De originele firmware

Misschien tijd om te upgraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 16:11

Acid_Burn

uhuh

Ik zit meestal rond de 180 RAW foto's op een 1gb kaartje

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Acid_Burn schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 23:28:
Ik zit meestal rond de 180 RAW foto's op een 1gb kaartje
klopt, ik heb ff ge-updated en geeft nu netjes 182 aan.

menuutje ziet er nu ook mooier uit :P

[ Voor 10% gewijzigd door Silent Thunder op 29-06-2005 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silent Thunder schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 23:30:
[...]

klopt, ik heb ff ge-updated en geeft nu netjes 182 aan.

menuutje ziet er nu ook mooier uit :P
ghehe smaken verschillen, ik vond de oude look leuker (maar niet beter overigens) deed mij denken aan de Amiga Workbench 1.3 :9

Maar autofocus met de 2.0 firmware is gewoon beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Hmm okeej, nostalgie; heel persoonlijk idd :P

Een van de weinige nostalgie herinneringen die ik heb is Commander Keen; maar die layout zag ik op de site niet erbij staan onder de firmware :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 11-09 12:48

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 19:09:
hey thundernet

die 105 mm macro is een geweldige lens !! ( heb hem ook :) )

vergeet ook niet dat je een goede tas nodig hebt,om alles (veilig) mee te nemen
(of zit er nog een bij die spullen van je pa ? )

suc6
ik kan een mooie tas overkopen van een collega van me...
daarnaast moet ik dus nog een paraattas kopen (die van me pa zit dus een F401s in)
maar goed :) ik moet nu nog dikke maand wachten.. aargh :X

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Waarom kan ik niet bestellen op Amazon.com, grmbl

Zag een Nikon afstandbediening + nikon lenspen + de 50mm 1.8 voor 125$
Krijg ik de volgende melding
We're sorry. This item's can't be shipped to your selected destination
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Amazon.com levert elektronica alleen binnen de US (en wellicht ook Canada). In ieder geval komen ze niet buiten Noord-Amerika.

Wel jammer ja; ze zijn soms spotgoedkoop.

[ Voor 32% gewijzigd door Silent Thunder op 30-06-2005 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-11-2022
Misschien Conrad en dat soort sites es doorspitten?

[ Voor 58% gewijzigd door OmeRoon op 30-06-2005 12:50 ]

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 23:44:
[...]

ghehe smaken verschillen, ik vond de oude look leuker (maar niet beter overigens) deed mij denken aan de Amiga Workbench 1.3 :9

Maar autofocus met de 2.0 firmware is gewoon beter.
hey, ik dacht dat dit een verbetering was met de D70s, maar dat blijkt dus ook al verbeterd als je de firmware upgrade? damn, ik zie nu echt helemaal geen rede om een D70s te kopen. Hij rechtvaardigt het prijsverschil gewoon niet. (kit is nl. 150 euro verschil in pw)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:44:
[...]

hey, ik dacht dat dit een verbetering was met de D70s, maar dat blijkt dus ook al verbeterd als je de firmware upgrade? damn, ik zie nu echt helemaal geen rede om een D70s te kopen. Hij rechtvaardigt het prijsverschil gewoon niet. (kit is nl. 150 euro verschil in pw)
De enige reden om een D70s te kopen als de D70 ook nog te koop is, is de aansluiting voor een draadontspanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:48:
[...]

De enige reden om een D70s te kopen als de D70 ook nog te koop is, is de aansluiting voor een draadontspanner.
iedereen doet alsof de D70 ineens niet meer te koop zou zijn. volgens mij valt dat wel mee. De 300D is ook nog bij een stuk of 20 webwinkels te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 16:53:
[...]

iedereen doet alsof de D70 ineens niet meer te koop zou zijn. volgens mij valt dat wel mee. De 300D is ook nog bij een stuk of 20 webwinkels te verkrijgen.
De 300D is een duidelijk mindere camera dan de 350D, terwijl het prijsverschil gering is; hierdoor blijven voorraden veel langer liggen.

Een D70 is een reëel alternatief en daardoor worden die veel sneller verkocht..

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StevenK schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 17:06:
[...]

De 300D is een duidelijk mindere camera dan de 350D, terwijl het prijsverschil gering is; hierdoor blijven voorraden veel langer liggen.

Een D70 is een reëel alternatief en daardoor worden die veel sneller verkocht..
true, true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik heb net een hele mooie functie van de D70 ontdekt (na wat op het DPReview-forum rond te hebben gehangen ;) ). Deze functie heet 'Trapped Focus'. Met 'Trapped Focus' kun je ervoor zorgen dat de camera afdrukt, zo gauw het in het geselecteerde focusveld komt én zich op de ingestelde focusafstand bevindt. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn bij sport. Stel scherp op de plek waar bijvoorbeeld een wielrenner gaat passeren. Houdt daarna de ontspanknop ingedrukt en zo gauw de wielrenner in-focus is, drukt de camera automatisch af.

Het werkt als volgt:
  1. Zet custom setting 3 (AF-veldstand) op Dynamisch veld.
  2. Zet custom setting 15 (AE-L/AF-L) op AF-AAN.
  3. Zet eventueel custom setting 16 (AE-vergr.) op '+ Ontspanknop'
  4. Scherpstellen gebeurt nu niet meer met het half indrukken van de ontspanknop, maar door de AE-L/AF-L-knop in te drukken!
  5. Stel op onderwerp scherp met de AE-L/AF-L-knop, laat de knop hierna los. De focusafstand wordt hiermee vergrendeld.
  6. Hierna druk je de ontspanknop half in, om de belichting te meten en eventueel in te stellen.
  7. Druk de ontspanknop helemaal door.
  8. Laat deze pas los als de foto is genomen.
  9. Indien er meerdere onderwerpen snel achter elkaar het focuspunt passeren, kun je opnieuw de ontspanknop indrukken, het focuspunt blijft gewoon hetzelfde, tot je weer een ander punt selecteerd met de AE-L/AF-L-knop.
Indien je snel moet zijn, kun je zowel AE-L/AF-L-knop en ontspanknop tegelijkertijd indrukken. De foto wordt genomen zodra het onderwerp in-focus is.

Als je wilt spotmeteren, dan stel je eerst scherp met de AE-L/AF-L-knop. Laat deze hierna los, meet het licht door de ontspanknop half in te drukken. Maak je compositie en druk de ontspanknop helemaal in.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

Kleine vraag tussendoor. Hoe verhoud de SB800 diffuser zich met een Sto-Fen Omnibounce?

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Als je de RAW-bestanden in Photoshop laad krijg je een ''ander bewerkings-window'' (what's in a name 8)7) dan normaal. Als ik daarin ''open image'' doe keer ik terug naar het reguliere bewerkingsscherm (vind ik lekkerder werken). Maar dan kan ik vervolgens na het bewerken niet als .jpeg opslaan?

Of doe ik wat verkeerds...?

[ Voor 52% gewijzigd door Silent Thunder op 01-07-2005 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd

miekd

dus.

Silent Thunder schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 17:10:
Als je de RAW-bestanden in photoshop laad krijg je ''ander bewerkings-window'' (what's in a name 8)7) dan normaal. Als ik daarin ''open image'' doe keer ik terug naar het reguliere bewerkingsscherm (vind ik lekkerder werken). Maar dan kan ik vervolgens na het bewerken niet als .jpeg opslaan?

Of doe ik wat verkeerds...?
Ik weet niet hoe je hem wilt opslaan. Met "Save For Web" gaat het in ieder geval altijd. Indien je het gewoon met "Save As.." doet, kan het zijn dat je "mode" op 16-bit staat. (Dit kun je in de titelbalk van je plaatje zien)

Gezien JPEG 8-bit is, zul je even de mode moeten omzetten naar 8-bit. Dit kan middels Image -> Mode -> 8-bit :)

[ Voor 11% gewijzigd door miekd op 01-07-2005 17:13 ]

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
miekd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 17:12:
[...]

Ik weet niet hoe je hem wilt opslaan. Met "Save For Web" gaat het in ieder geval altijd. Indien je het gewoon met "Save As.." doet, kan het zijn dat je "mode" op 16-bit staat. (Dit kun je in de titelbalk van je plaatje zien)

Gezien JPEG 8-bit is, zul je even de mode moeten omzetten naar 8-bit. Dit kan middels Image -> Mode -> 8-bit :)
Klopt, dan werkt het wel. :)

Nu we het er toch over hebben: waarom werken sommige dingen niet in dat ''RAW-bewerkingsscherm''?
Als ik 'em bijvoorbeeld bij 'Detail-> Sharper' hoger zet, word er helemaal niks scherper. Ik zie ook helemaal niks scherper worden bij het bekijken van de opgeslagen foto daarna.

Bij dat reguliere bewerkingscherm werkt dat overigs allemaal prima.

[ Voor 72% gewijzigd door Silent Thunder op 01-07-2005 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd

miekd

dus.

Silent Thunder schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 17:24:
[...]

Klopt, dan werkt het wel. :)

Nu we het er toch over hebben: waarom werken sommige dingen niet in dat ''RAW-bewerkingsscherm''?
Als ik 'em bijvoorbeeld bij 'Detail-> Sharper' hoger zet, word er helemaal niks scherper. Ik zie ook helemaal niks scherper worden bij het bekijken van de opgeslagen foto daarna.

Bij dat reguliere bewerkingscherm werkt dat overigs allemaal prima.
Sharper betekent hier niet dat een wazige foto scherper zou kunnen worden. Het is een kwestie van de pixels scherper maken, zodat bijv contrasten van scherp naar DOF groter worden, na wij dachten.

[ Voor 5% gewijzigd door miekd op 01-07-2005 18:19 ]

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Okeej :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 is zojuist bij zn lokale fotoboer langsgelopen om een 350D vast te houden.
En de veel gehoorde klacht over de kleine omvang van de body als je wat grotere handen hebt is ook bij mij aanwezig :+

Nou zat ik zelf al te twijfelen tussen een 350D en een D70, dat minpuntje van de 350D is toch wel een groot minpunt geworden :X wat een priegelding wordt dat dan.
Nu is de beste man bezig met een gezamelijke inkoop van D70 kits met een aantal collega's waarbij de prijs zo rond de 850,- moet uitkomen, volgende week zou hij ze dan moeten binnenhebben :)
Ergo: grote kans dat volgend weekeinde hier een D70 usert meer is ;)

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 02-07-2005 11:47 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
Welkom alvast dan maar. ;)

Btw. kent iemand dit DVDtje:

http://www.adorama.com/DVIND70.html

Zo ja, is het wat? Op zich ben ik niet zo'n handleidingenlezer ( jaja, ITer he... >:) ) dus een filmpje kijken lijkt me ideaal... maar dan moet het wel wat zijn natuurlijk. De grondbeginselen (wat is diafragma, sluitertijd, etc) weet ik wel, maar ik wil gewoon zo snel mogelijk die cameramogelijkheden onder de knie hebben. Is dit daar een handig DVDtje voor of kan ik beter verder zoeken?

[ Voor 30% gewijzigd door OmeRoon op 02-07-2005 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dat filmpje gezien, en vond 't niet echt nuttig.
Erg langdradig en redelijk onprofessioneel. YMMV :P

Ik zou eerder Thom Hogan's Complete Guide to the Nikon D70 aanschaffen.
Het is leeswerk, maar wel compleet, duidelijk en overzichtelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
Die had ik idd. ook al gevonden. Nu alleen es tijd vinden om daar in te beginnen... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-09 16:58

Sharky

Skamn Dippy!

nu ik dit topic zo doorlees begint het echt te kriebelen, ik heb een maandje of 3 geleden een Nikon Coolpix 8800 gekocht omdat ik fotografie altijd al leuk vond maar nooit heel actief mee bezig ben geweest. dSLR vond ik toen nog te duur maar ik loop nu echt overal met m'n camera te sjouwen en ik vind het ook steeds leuker worden. Ik begin ook steeds meer inzicht te krijgen in de voordelen van dSLR tov de camera die ik nu heb, ook de snelheid en de ruis van m'n huidige camera vallen me steeds meer op in negatieve zin.
Ik zit nu serieus na te denken om hem te verkopen en voor een D70s te gaan of desnoods een D50. Hoe zijn jullie ervaringen met ebay want ik zie daar best wel veel interessante aanbiedingen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

BackSlash32 schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 11:46:
* Roeligan is zojuist bij zn lokale fotoboer langsgelopen om een 350D vast te houden.
En de veel gehoorde klacht over de kleine omvang van de body als je wat grotere handen hebt is ook bij mij aanwezig :+

Nou zat ik zelf al te twijfelen tussen een 350D en een D70, dat minpuntje van de 350D is toch wel een groot minpunt geworden :X wat een priegelding wordt dat dan.
Nu is de beste man bezig met een gezamelijke inkoop van D70 kits met een aantal collega's waarbij de prijs zo rond de 850,- moet uitkomen, volgende week zou hij ze dan moeten binnenhebben :)
Ergo: grote kans dat volgend weekeinde hier een D70 usert meer is ;)
Dan hebben ze zoiets als een bg-e3 (oftewel een batterijgrip) Meer volume, meer batterijpower, verticale shutter release. Dat ie klein is vindt ik geen argument, met grip is ie groot genoeg voor ieder zijn handen. Uiteraard neit bedoeld dat een D70 een verkeerde keuze is he... ;) Zijn allebei goede cams!

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Roeligan schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 16:11:
[...]

Dan hebben ze zoiets als een bg-e3 (oftewel een batterijgrip) Meer volume, meer batterijpower, verticale shutter release. Dat ie klein is vindt ik geen argument, met grip is ie groot genoeg voor ieder zijn handen. Uiteraard neit bedoeld dat een D70 een verkeerde keuze is he... ;) Zijn allebei goede cams!
Als ik een cam vastpak en ik zit met m'n wijsvinger op het objectief en ik moet daarna echt zoeken naar de ontspanner, dan geldt dat voor mijn als intuïtief gebruik.

Voor mensen met wat grotere handen is de ergonomie van de 350D niet echt optimaal, tenzij ze een heel korte rechter wijsvinger hebben :)

Daarnaast is het zeker wanneer je een wat zwaarder objectief gebruikt toch echt belangrijk dat je toestel goed in de hand ligt. Ik heb gisteren bij de MM in Rdam ff met een D70s/Sigma 70-200 F/2.8 gespeeld en dat ligt echt heerlijk in de hand.

[ Voor 15% gewijzigd door StevenK op 02-07-2005 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Roeligan schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 16:11:
Dat ie klein is vindt ik geen argument, met grip is ie groot genoeg voor ieder zijn handen.
Ik zeg daarom ook dat ik 'm vastgehouden heb en ik vind 'm te klein.
Ik zeg dus niet dat ie te klein IS, maar dat IK 'm te klein VIND.

Dat was juist de hele reden waarom ik 'm eerst eens in m'n handen wilde hebben.
Uiteraard neit bedoeld dat een D70 een verkeerde keuze is he... ;) Zijn allebei goede cams!
Tja, als ik kan kiezen tussen een dSLR waar ik dan eerst nog even een grip + andere lenzen voor moet gaan halen (kost ook weer geld) of een dSLR die wel een goeie kitlens heeft en die voor mij wel prettiger in de hand ligt....

Ik moet sowieso al een 70-200 erbij hebben straks, maar voorlopig moet de 18-70 die erbij zit het maar zijn. Geld groeit me ook niet op de rug hoor, kon gisteren mijn wasmachine afvoeren.
Kaput.
En een nieuwe kost ook 500+ euries.

[ Voor 16% gewijzigd door alt-92 op 02-07-2005 16:27 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
BackSlash32 schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 16:21:
Tja, als ik kan kiezen tussen een dSLR waar ik dan eerst nog even een grip + andere lenzen voor moet gaan halen (kost ook weer geld) of een dSLR die wel een goeie kitlens heeft en die voor mij wel prettiger in de hand ligt....
Ik ben nog helemaal niet zo lang aan het dSLR spelen, maar ik ben er wel achter dat 'lenzen halen' een belangrijk (en leuk) onderdeel van het dSLR spel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Beetje aan het prutsen geweest in de tuin met de kitlens...

Afbeeldingslocatie: http://img74.imageshack.us/img74/9708/roos1klein3yx.jpg

De ISO stond alleen nog op 320 (vanwege het eerdere oefenen/prutsen).
Maar volgens mij mij zie je niet echt veel ruis op de foto.

[ Voor 4% gewijzigd door Silent Thunder op 02-07-2005 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

zie edit :)

de D70 kwam juist in aanmerking vanwege zn kwalitatief goede kitlens (de 18-70 dus), waar bij de 350D de meningen nogal verdeeld zijn over diens kitlens.

Totaalpackage van de D70 (met de firmware upgrade erbij) is dan net even iets aantrekkelijker.

Blijft er meer over voor een goeie tele (oud-spotter).

Of voor een wasmachien uiteraard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silent Thunder schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 16:28:
De ISO stond alleen nog op 320 (vanwege het eerdere oefenen/prutsen).
Maar volgens mij mij zie je niet echt veel ruis op de foto.
Mooie foto :)
Tm. ongeveer ISO 400 is ruis zo goed als niet aanwezig bij moderne DSLRs.
Misschien als je goed zoekt wat in de schaduwen.
Ik schiet normaal gesproken op ISO 400, en ISO 200 als de belichting 't toelaat.
BackSlash32 schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 16:30:
de D70 kwam juist in aanmerking vanwege zn kwalitatief goede kitlens (de 18-70 dus), waar bij de 350D de meningen nogal verdeeld zijn over diens kitlens.

Totaalpackage van de D70 (met de firmware upgrade erbij) is dan net even iets aantrekkelijker.

Blijft er meer over voor een goeie tele (oud-spotter).
Denk er wel aan dat D70 + Nikkor alleen op pro lenzen (de silent wave AF-S lenzen) flinke autofocus snelheid heeft. Voordeeltje van Canon is dat zo goed als ieder objectief van Canon (ook de goedkope) HSM aan boord heeft.
Maarja, Sigma lenzen hebben dat ook, en die kan je op je D70 schroeven.
Edit: Oh, en ik kan de kwaliteit van de kitlens beamen, vlijmscherp zelfs na al de mishandelingen die de mijne heeft moeten doorstaan.

En tsja, 'swerelds beste foto's zijn met eenvoudige spullen gemaakt. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 19:36:
Maarja, Sigma lenzen hebben dat ook, en die kan je op je D70 schroeven.
Schroeven? *brrrrr* :P

Had eigenlijk de stille hoop eindelijk van P-draad verlost te zijn na 15 jaar Praktica :+

even in het Centrale Objectieven-topic neuzen maar weer dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zag bij Dixon de D70s met een 28-80 en een 70-300 lens voor € 1099.
Als je een analoge camera inruilt, iedere (speelgoed)camera is goed, krijg je ook nog eens een waardebon van € 100
Dit is toch een prima aanbieding of kan het nog beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanLeGrand
  • Laatst online: 31-07-2024
Ja, maar die 28-80 is absoluut niet te vergelijken met de AF-S 18-70 DX !! Bovendien neemt de 18-70 je naar 27 mm wide en de 28-80 naar 42mm. Kijk, de 18-70 is los €300 en kost in de kit versie maar €225 meer dan een kale body. Bij Knijn koop je de Engelse versie van de D70S met 18-70 voor 1049 en die 70-300 voor 135, samen 1184, dus voor 85 euro meer dan bij Dixons het je een veel betere lens. Ok die 70-300 is dan niet de APO, die is 100 euro meer, maar dat zal die bij Dixons ook niet zijn. Op internet staat die aanbieding niet, trouwens.

[ Voor 42% gewijzigd door JeanLeGrand op 03-07-2005 12:26 ]

Denon AVR-X3600H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi

zou eens verder kijken op internet!!!

met de 28-80 mis je wel wat in het groothoek bereik.
zou zeker voor de kit met de 18-70 gaan!!!!
(vind de 2 genoemde lensen niet echt geweldig)

en evt verder spaaren voor een betere telelens.

zou ook evt D70 overwegen de s heeft niet veel meer waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 12:06:
Zag bij Dixon de D70s met een 28-80 en een 70-300 lens voor € 1099.
Als je een analoge camera inruilt, iedere (speelgoed)camera is goed, krijg je ook nog eens een waardebon van € 100
Dit is toch een prima aanbieding of kan het nog beter?
Ik heb een tijdje geleden de D70 met die lenzen gehaald; de 70-300 is nog heel aardig te doen, beetje gammel en niet heel strak op 300mm, maar die 28-80 is echt een heel stuk minder dat de 'echte' kitlens. Maar volgens mij is dat in de diverse D70 topics al een keer of wat gezegd.

overigens gaat mijn 70-300G er nu ook uit; ik ga een lichtsterk objectief kopen, weet alleen nog niet welke, want er is zoveel keus in ongeveer 70-200 F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

gium schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 21:38:
[...]

Hee dat is precies dezelfde set die ik ooit ook eens had gekocht. Dat spul werkt echt heel goed.

Let er wel op dat je de kant van een doekje écht maar één keer langs de sensor haalt. Als je met dezelfde kant nog een keer langs de sensor gaat, dan veeg je de stof die je eerst had opgeveegd weer voor een gedeelte terug.

Bewaar de plastic stokjes van je sensorswabs trouwens. Om die stokjes kun je later pec-pads doekjes heenwikkelen, zodat je weer 'nieuwe' sensor swabs hebt voor een stuk minder geld. Met de spullen die je nu hebt gekocht kun je echt jaren lang mee doen.

Remy heeft trouwens een leuke kap gevonden :p. Vraag me alleen af wat beter werkt: Zo'n lampekap of de kleinere methode zoals die hier beschreven staat:
Poor man's diffuser (el cheapo :) )
En dat is nou precies waar konijnenberg mij voor heeft gewaarschuwd!!! heeft. Dat mag dus ABSOLUUT NIET!

Hij had diezelfde dag nog een klant gehad die dat ook had gedaan en mooi de sensor naar de klote.

Pec pads zijn totaal andere dingen dan swabs. Die swabs zijn 100% stofvrij in cleanroom gefabriceerde reinigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StevenK schreef op zondag 03 juli 2005 @ 12:25:
[...]

Ik heb een tijdje geleden de D70 met die lenzen gehaald; de 70-300 is nog heel aardig te doen, beetje gammel en niet heel strak op 300mm, maar die 28-80 is echt een heel stuk minder dat de 'echte' kitlens. Maar volgens mij is dat in de diverse D70 topics al een keer of wat gezegd.

overigens gaat mijn 70-300G er nu ook uit; ik ga een lichtsterk objectief kopen, weet alleen nog niet welke, want er is zoveel keus in ongeveer 70-200 F/2.8
OK erg bedankt, jullie hebben me weerhouden van een impulsaankoop, die alleen maar tot teleurstelling had geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Hoe gaan jullie over het algemeen om met de M-stand?

Meestal zet ik op een zonnige dag het diafragma op f/10; en dan pas ik de sluitertijd aan, aan wat de belichtingsindicator zegt. En binnenshuis is dat dan iets van f/4 ofzo.

Wat zijn jullie ''startwaardes'' in verschillende situaties?
En beginnen jullie dan ook meteen met eerst het diafragma naar je gevoel in te stellen en dan de sluiter? Of andersom?

[ Voor 8% gewijzigd door Silent Thunder op 03-07-2005 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Silent Thunder schreef op zondag 03 juli 2005 @ 15:10:

Meestal zet ik op een zonnige dag het diafragma op f/10; en dan pas ik de sluitertijd aan, aan wat de belichtingsindicator zegt. En binnenshuis is dat dan iets van f/4 ofzo.
Als je zo gaat beginnen met alleen het diafragma zelf in stellen en dan de sluitertijd aanpassen tot je belichtingsmeter precies in het midden staat kun je imo beter de A stand gebruiken...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
XanderH schreef op zondag 03 juli 2005 @ 15:11:
[...]

Als je zo gaat beginnen met alleen het diafragma zelf in stellen en dan de sluitertijd aanpassen tot je belichtingsmeter precies in het midden staat kun je imo beter de A stand gebruiken...?
Opzich wel, maar ik probeer nog meer inzicht te krijgen in sluitertijden; bij diafragma heb ik dat veel meer. Als ik ongeveer zie welk ''advies'' de cam geeft in welke situatie, dan leer ik daar ook weer van.

In het geval van de M-stand dan (wat ik niet 100% gebruik; pak ook vaak die onderwerpsstanden).
(Maar opzich kan het bovenstaande ook met A ja...)

[ Voor 43% gewijzigd door Silent Thunder op 03-07-2005 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK

Ben er net een beetje mee begonnen te spelen, maar voorlopig heeft S nog mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-08 00:02

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Sharky schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 16:00:
nu ik dit topic zo doorlees begint het echt te kriebelen, ik heb een maandje of 3 geleden een Nikon Coolpix 8800 gekocht omdat ik fotografie altijd al leuk vond maar nooit heel actief mee bezig ben geweest. dSLR vond ik toen nog te duur maar ik loop nu echt overal met m'n camera te sjouwen en ik vind het ook steeds leuker worden. Ik begin ook steeds meer inzicht te krijgen in de voordelen van dSLR tov de camera die ik nu heb, ook de snelheid en de ruis van m'n huidige camera vallen me steeds meer op in negatieve zin.
Ik zit nu serieus na te denken om hem te verkopen en voor een D70s te gaan of desnoods een D50. Hoe zijn jullie ervaringen met ebay want ik zie daar best wel veel interessante aanbiedingen.
Buiten de EU moet je rekening houden met btw en invoer. Hoewel Hong Kong wat dat aangaat wel interessant kan zijn. De verkopers zijn soepeler met truukjes toepassen.
Alles wat niet uit NL komt is problematisch met garantie. Inca is een zeer zeikerige distributeur.

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StevenK schreef op zondag 03 juli 2005 @ 15:20:
[...]
Ben er net een beetje mee begonnen te spelen, maar voorlopig heeft S nog mijn voorkeur.
Hou eens een poll. 90 van 100 mensen gebruiken A, waarom ? Omdat je vaak vooral controle wil hebben over de scherptediepte. Een uit de lucht gegrepen F10 op een zonnige dag begrijp ik dus echt niet, NOFI maar volgens mij moet je dan eens bij de basis beginnen of een compact camera kopen. S is leuk voor als je met beweging bezig bent (sport etc) en je wilt bepalen of je beeld stilstaat of je wilt pannen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 15:28:
[...]

Hou eens een poll. 90 van 100 mensen gebruiken A, waarom ? Omdat je vaak vooral controle wil hebben over de scherptediepte. Een uit de lucht gegrepen F10 op een zonnige dag begrijp ik dus echt niet, NOFI maar volgens mij moet je dan eens bij de basis beginnen of een compact camera kopen. S is leuk voor als je met beweging bezig bent (sport etc) en je wilt bepalen of je beeld stilstaat of je wilt pannen...
A gebruik ik vaak binnen, als ik een vrij groot diafragma wil houden. S gebruik ik idd bij snellere bewegingen. A gebruik ik ook weleens buiten. Als ik gewoon een vrij normale scherptediepte wil hebben vaak f/8, veel hoger kom ik meestal niet. Wanneer ik wil gaan spelen met een kleinere scherptediepte pak ik uiteraard een groter diafragma ;)

Daarnaast gebruik ik P ook nog best regelmatig, geeft vaak ook goede resultaten. M gebruik ik alleen als ik het niet met de lichtmeting van mijn cam eens ben, ik ga M iig niet gebruiken om dan steeds precies het streepje op de lichtmeter in het midden zien te krijgen. Dat laatste vind ik eerlijk gezegd vrij nutteloos.

Auto en de verschillende onderwerpsstanden heb ik nog nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
XanderH schreef op zondag 03 juli 2005 @ 15:40:
[...]

A gebruik ik vaak binnen, als ik een vrij groot diafragma wil houden. S gebruik ik idd bij snellere bewegingen. A gebruik ik ook weleens buiten. Als ik gewoon een vrij normale scherptediepte wil hebben vaak f/8, veel hoger kom ik meestal niet. Wanneer ik wil gaan spelen met een kleinere scherptediepte pak ik uiteraard een groter diafragma ;)

Daarnaast gebruik ik P ook nog best regelmatig, geeft vaak ook goede resultaten. M gebruik ik alleen als ik het niet met de lichtmeting van mijn cam eens ben, ik ga M iig niet gebruiken om dan steeds precies het streepje op de lichtmeter in het midden zien te krijgen. Dat laatste vind ik eerlijk gezegd vrij nutteloos.

Auto en de verschillende onderwerpsstanden heb ik nog nooit gebruikt.
Okee, dat zijn handige adviezen om in het achterhoofd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M is nuttig voor situaties met weinig licht, waar je bijvoorbeeld liever niet te veel flitskracht wil gebruiken. Ook juist voor het gebruik van 1 of meerdere speedlights is M praktisch. Je hebt gewoon totale controle over je belichting.

Verder meestal A of S .. beetje elitair misschien want P werkt in 95% van de gevallen perfect. :+

Offtopic: heb ik net ontdekt waarom RAW nou zo nuttig is .. kan je nl. bewerken en bijstellen (witbalans, curves, enz.) in Nikon Capture. Dan opslaan en later die veranderingen nog ongedaan kunnen maken of aanpassen. :*)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

probeer eens RawShooter Tis gratis. En werkt fijner dan Capture vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chippie777 schreef op zondag 19 juni 2005 @ 12:00:
Ik heb mijn D70 nu al een tijdje en kan er aardig mijn weg mee vinden. Gebruik zowel de P, S en A stand regelmatig. Echter van het weekend heb ik eens de "sportstand" geprobeerd. De foto's waren goed echter de witbalans valt hier erg tegen. Ik heb standaard mijn witbalans op het wolkje staan en ook nog eens op -3 (dat vind ik mooi) Nu zie ik dat bij de programma standen het niet mogelijk is om de witbalans voor in te stellen, je kan eigenlijk helemaal niets instellen in de programma standen. Is hier een oplossing voor? Of gewoon zelf in de M stand alles zo instellen dat je ook een sportprogramma hebt met wel een eigen witbalans instelling? (Maar wat zijn dan de instelling voor bijvorobeeld het sportprogramma?)
Ik krijg mij foto's nou eenmaal graag zo goed mogelijk uit de camera. Ik heb geen zin om honderden foto's na te bewerken. Tot op heden is mij dat aardig gelukt maar in de programma standen vind ik de foto's te koud.
Ik heb sinds kort ook een D70. Ben flink aan het experimenteren met de witbalans. Vandaag wat testen gedaan en ook ik denk dat ik -3 het mooiste vind. Dit heb ik ontdekt via Bracketing van de witbalans. Echter..... hoe stel je deze optie standaard in? Ik heb onder de optie beeld optimaliseren ook 'Levendiger' geselecteerd. Dan gebruikt de camera een ander RGB profiel. Maar nogmaals, ik heb nog niet ontdekt hoe ik -3 als standaard kan instellen? Heeft iemand een tip?
Alvast mijn dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 21:22:
Maar nogmaals, ik heb nog niet ontdekt hoe ik -3 als standaard kan instellen? Heeft iemand een tip?
Alvast mijn dank.
is dat niet op te lossen door de belichtingscorrectieknop in te drukken; en vervolgens met de hoofdinstelschijf de juiste waarde te selecteren?

die belichtingscorrectieknop zit bovenop de camera (rechtsachter on/off); en werkt volgens mij alleen in de P,S,A,M-standen.

zelf nog niet mee gewerkt; maar ik weet dat het gene wat jij beschrijft (of iig iets wat er op lijkt :P ) daar zit...

[ Voor 55% gewijzigd door Silent Thunder op 03-07-2005 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Je kunt met de WB toets per WB preset (back-dial) corrigeren door je front-dial te draaien +/-
Wat Silent Thunder hierboven vertelt is de belichtingscorrectie en dat is echt iets anders hoor...

[ Voor 86% gewijzigd door BN op 03-07-2005 22:17 ]

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
[...]

Ik heb sinds kort ook een D70. Ben flink aan het experimenteren met de witbalans. Vandaag wat testen gedaan en ook ik denk dat ik -3 het mooiste vind. Dit heb ik ontdekt via Bracketing van de witbalans. Echter..... hoe stel je deze optie standaard in? Ik heb onder de optie beeld optimaliseren ook 'Levendiger' geselecteerd. Dan gebruikt de camera een ander RGB profiel. Maar nogmaals, ik heb nog niet ontdekt hoe ik -3 als standaard kan instellen? Heeft iemand een tip?
Alvast mijn dank.
Dat stel je via het menu in; daar zit ergens witbalans en daar kun je dan ook meteen correctie mee geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:10
[...]

Alvast mijn dank.
Je kan de witbalans alleen bijstellen voor de verschillende witbalans opties (direct zonlicht, schaduw, flits enz). Deze opties werken dus aleen in de standen P, S, A en M.
Ga naar het menu, en kies opname menu, kies dan witbalans, kies dan een van de witbalansinstellingen die je wilt aanpassen en stel deze in (tusen -3 (warmer) en +3 (kouder)) De camera onthoudt deze instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
lezen mensen, is al gezegd door:
BN schreef op zondag 03 juli 2005 @ 21:48:
Je kunt met de WB toets per WB preset (back-dial) corrigeren door je front-dial te draaien +/-
Wat Silent Thunder hierboven vertelt is de belichtingscorrectie en dat is echt iets anders hoor...

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd

miekd

dus.

Wat zijn jullie ''startwaardes'' in verschillende situaties?
En beginnen jullie dan ook meteen met eerst het diafragma naar je gevoel in te stellen en dan de sluiter? Of andersom?
Over het algemeen zet ik mijn D70 niet op de M-stand. Ik speel zelf liever met de A stand en eV knop in combinatie met het diafragma. Alleen in gevallen wanneer ik echt volledige controle wil zet ik hem op M stand, maar gezien ik vind dat ik met A ook al vrijwel volledige controle heb, zie ik niet vaak reden om op M over te gaan.

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd

miekd

dus.

Verder in de Flitser-soap waar mijn leven zich op dit moment in bevind.

De allerlaatste vraag voordat ik tot aankoop over ga. Kleurenfilters; gebruik je ze vaak? En waar kan ik die los kopen?

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 11-09 18:36

YellowCube

Wait...what?

Bij zwart-wit fotografie gebruikte je weleens een geel filter om bijv. het contrast wat meer op te krikken
Volgens mij heeft een kleurenfilter bij digitale fotografie weinig tot geen zin, aangezien de WB dit weer rechttrekt. Verder kun je de WB juist gebruiken om warmere of koelere tinten kunt creeëren

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd

miekd

dus.

YellowCube schreef op maandag 04 juli 2005 @ 14:10:
Bij zwart-wit fotografie gebruikte je weleens een geel filter om bijv. het contrast wat meer op te krikken
Volgens mij heeft een kleurenfilter bij digitale fotografie weinig tot geen zin, aangezien de WB dit weer rechttrekt. Verder kun je de WB juist gebruiken om warmere of koelere tinten kunt creeëren
SB600 is besteld met omnibounce :)

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 18:58
YellowCube schreef op maandag 04 juli 2005 @ 14:10:
Een kleurenfilter voor je lens heeft inderdaad weinig zin, maar met een kleurenfilter voor je flitser zou je best leuke dingen kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

miekd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 14:14:
[...]

je bedoelt een filter voor je flitser.
Dan kunnen kleurenfilters weleens handig zijn. Stel dat je een met tl-verlichte ruimte hebt en je gaat flitsen, dan krijg je met je WB op de "flits" juist een hele blauwe omgeving.
Stel je de WB in op "fluorescent" (TL licht), dan wordt je geflitste object juist weer blauw.
Om dat te compenseren kun je een filter voor je flitser zetten waardoor je compenseert voor TL licht (of gloeilamp licht) etc.
In de praktijk zul die filters niet erg snel gebruiken, dus je keuze is prima.

[ Voor 19% gewijzigd door YellowCube op 04-07-2005 14:35 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd

miekd

dus.

suspect schreef op maandag 04 juli 2005 @ 14:19:
[...]

Een kleurenfilter voor je lens heeft inderdaad weinig zin, maar met een kleurenfilter voor je flitser zou je best leuke dingen kunnen doen.
Oja, nu zie ik dat ik dat niet gespecificeerd had. In ieder geval vind ik de extra prijs op dit moment de SB800 niet waard.

Ik ga nu eerst eens op pad met de diffuser alleen en zodra ik naar kleurenfilters snak, bestel ik me een set gelfilters :)

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Laatst online: 06:28
miekd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 14:14:
[...]

Een werkende omnibounce is alleen (goed) werkend bij de SB800.

Deze heeft aan de onderzijde van de flitskop een schakelaartje zitten.
Wanneer je de omnibounce plaatst, drukt ie het schakelaartje in, zodat de flitser rekening houdt met de omnibounce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Onzin dat het alleen goed zou werken bij een SB-800. Als je weet dat je 1 stop licht verliest met de bounce, dan druk je gewoon een paar keer op + op je flitser om zo iets meer licht te krijgen.

2.5 weken geleden nog mijn SB-600 gebruikt i.c.m. een omnibounce op de bruiloft van een kennis.

[ Voor 6% gewijzigd door Acid_Burn op 05-07-2005 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acid_Burn schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 09:47:
Als je weet dat je 1 stop licht verliest met de bounce, dan druk je gewoon een paar keer op + op je flitser om zo iets meer licht te krijgen.
Zelfs dat niet eens. Ik neem aan dat je gebruik maakt van TTL (through the lens) meting. De camera zelf ziet dus al minder licht bij de voor flits en zal dus extra flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

toch werkt dat niet helemaal. Je moet met een omnibounce wel degelijk een beetje corrigeren door een stopje meer te belichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 09:16
Graag wat advies, ik heb nu een Canon S1-IS, leuke camera, maar ik wil graag een wat betere camera hebben.
Mijn oog viel op de Canon Powershot pro1, maar toen ik in de prijswatch keek, viel mij op dat de prijs nagenoeg gelijk was/is aan een D70 body, scheelt ongeveer €50.
Nou heb ik nog een Nikon F601 en een Nikon fm, met een paar lenzen erbij, 20mm - 24mm - 35-70mm - 70-210mm, een 100mm macro lens en een SB-24 speedlight.
Mijn vraag is, gebruikt Nikon nog streeds dezelfde lens mount, hoe verhouden deze lenzen zich t.o.v. het digitale formaat (35mm->digitaal), oftewel, zou het een goede keuze zijn om een digitale slr aan te schaffen omdat ik deze lenzen al in bezit heb ?
En in de loop der tijd, na enig spaarwerk, komen er wel weer andere lenzen bij, maar is dit dus een goede start optie ?
Ga nou regelmatig op stap met de fm en een paar lenzen en de powershot, dus ik weet dat het extra 'sleepwerk' is.

(Misschien een beetje off topic hier, maar 't gaat over de D70, en wou er geen nieuw topic over opstarten.)

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wobcat schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:35:
...
Nou heb ik nog een Nikon F601 en een Nikon fm, met een paar lenzen erbij, 20mm - 24mm - 35-70mm - 70-210mm, een 100mm macro lens en een SB-24 speedlight.
Mijn vraag is, gebruikt Nikon nog streeds dezelfde lens mount, hoe verhouden deze lenzen zich t.o.v. het digitale formaat (35mm->digitaal), oftewel, zou het een goede keuze zijn om een digitale slr aan te schaffen omdat ik deze lenzen al in bezit heb ?...
vermenigvuldig het aantal mm met 1.5 en dan weet je hoe je oude lensen zich verhouden op de D70.
Compatible Lenzen:

1. DX Nikkor: All functions supported;
2. Type G- or D-AF Nikkor: All functions supported;
3. Micro Nikkor 85mm F2.8D: All functions supported except some exposure modes;
4. Other AF Nikkor (excluding lenses for F3AF): All functions supported except 3D Color Matrix Metering, i-TTL balanced Fill-Flash for digital SLR;
5. AI-P Nikkor: All functions supported except 3D Color Matrix Metering, i-TTL balanced Fill-Flash for digital SLR and autofocus;
6. Non-CPU: Can be used in exposure mode M, but exposure meter does not function; electronic range finder can be used if maximum aperture is f/5.6 or faster.
7. IX Nikkor Lenses cannot be used.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Wobcat schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:35:
Graag wat advies, ik heb nu een Canon S1-IS, leuke camera, maar ik wil graag een wat betere camera hebben.
Mijn oog viel op de Canon Powershot pro1, maar toen ik in de prijswatch keek, viel mij op dat de prijs nagenoeg gelijk was/is aan een D70 body, scheelt ongeveer €50.
Mijn vraag is, gebruikt Nikon nog streeds dezelfde lens mount, hoe verhouden deze lenzen zich t.o.v. het digitale formaat (35mm->digitaal), oftewel, zou het een goede keuze zijn om een digitale slr aan te schaffen omdat ik deze lenzen al in bezit heb ?
Lenzen werken als het goed is nog gewoon hoor :) Om de effectieve brandpuntsafstand uit te rekenen hoef je hem alleen te vermenigvuldigen met de cropfactor van 1.5. Je 20mm lens wordt dus 30mm effectief, 24mm wordt 36mm, 35-70 wordt ~52-105, 70-210 wordt 105-315, 100mm wordt 150 ;)
En in de loop der tijd, na enig spaarwerk, komen er wel weer andere lenzen bij, maar is dit dus een goede start optie ?
Jep :) Als ik jou was zou ik trouwens toch overwegen om voor de kit te gaan. Met die 18-70 erbij heb je een leuke extra lens die zorgt voor toch wat meer groothoek (effectief 27mm) dan de huidige lenzen die je hebt. Ik zou dit gaan missen...
Ik heb zelf de kit met 18-70 lens en ook nog de 70-210/4-5.6 (neem aan dezelfde als jij hebt) en dat vult elkaar prima aan. (Al zou ik een 70-200/2.8VR ook niet erg vinden, maargoed :P). Die macrolens erbij is ook nog een leuke aanvulling.

Overigens, hou er rekening mee dat TTL met je SB24 niet gaat werken met een D70!
Ga nou regelmatig op stap met de fm en een paar lenzen en de powershot, dus ik weet dat het extra 'sleepwerk' is.
Dan heb je behoorlijk wat lenzen bij ja ;)
(Misschien een beetje off topic hier, maar 't gaat over de D70, en wou er geen nieuw topic over opstarten.)
Hoezo off-topic? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-08 07:37
Vandaag een nieuw knpoje ontdekt, maar weet niet waar het voor is.
Het is een schuifje tegen de lens aan bij de scherpte diepte controle knop.

Wissel (nog)niet zovaak lenzen (lees nooit) heb alleen nog maar de kit lens,daarom nog nooit gezien.

Weet iemand waar die voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Alieunited schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:33:

Wissel (nog)niet zovaak lenzen (lees nooit) heb alleen nog maar de kit lens,daarom nog nooit gezien.

Geen flauw idee; ik weet wel dat mijn nieuwe 50 mm f/1.8 een uitsteeksel heeft die dat schuifje 'indrukt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alieunited schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:33:

Dat is detectie van de kleinste diafragma waarde voor lenzen met een diaframa ring. Die moeten namelijk op die waarde worden ingesteld om ze op de D70 te kunnen gebruiken (anders krijg je een leuke foutmelding op je LCD en kun je geen foto's maken)

Overigens kun je (onder andere) daarmee je camera foppen als je persé je diaframaring op je lens wilt gebruiken. Heeft zo'n z'n voor- en nadelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 09:16
Bedankt voor de snelle feedback, de D70 is dus zeker een goede optie, beter als de pro1 mijns inziens, twijfel nog een beetje over de 'kit set', is toch zo'n ¤150 extra...
Ga nu eerst een vacantie boeken, en dan kijken hoeveel geld er nog over is, en wie weet, dalen de prijzen nog een beetje in de tussentijd.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi

neem de kit!!!!!

de 18-70 is meer waard dan die 150 euro _/-\o_ en is een geweldige lens.

zijn het trouwens wel allemaal autofocus lensen??????
die je al hebt???

zo niet, dan zou ik zeker de kit nemen.

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 18:11:
hoi

neem de kit!!!!!

de 18-70 is meer waard dan die 150 euro _/-\o_ en is een geweldige lens.
Wat hij zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Laatst online: 09-01 11:04
Weten er mensen hier waar je nog meer een D70 Powergrip van Hoodman kan scoren. Ze kosten 199 euro bij Konijn. Beetje duur aangezien de prijs in Dollars bij mij al voor 169 is gepasseerd. Dit is zo'n 140 euro. 60 euro lijkt me import en winkelkosten niet waard. Iemand ideeen?
Inkoopactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stinger666 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 22:35:
Weten er mensen hier waar je nog meer een D70 Powergrip van Hoodman kan scoren. Ze kosten 199 euro bij Konijn. Beetje duur aangezien de prijs in Dollars bij mij al voor 169 is gepasseerd. Dit is zo'n 140 euro. 60 euro lijkt me import en winkelkosten niet waard. Iemand ideeen?
Inkoopactie?
Je denkt te simpel

Je betaalt 140 euro + 19% btw + 6% invoerrechten exclusief verzending.
Bovendien zit je dan met een importproduct. Ik zou mij een hoop ellende besparen voor een paar tientjes. Bovendien is het een onding.

Als je dan toch van plan bent in Amerika te bestellen kijk dan naar de Harbortronics versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 22:46:
[...]

Je denkt te simpel

Je betaalt 140 euro + 19% btw + 6% invoerrechten exclusief verzending.
Bovendien zit je dan met een importproduct. Ik zou mij een hoop ellende besparen voor een paar tientjes. Bovendien is het een onding.

Als je dan toch van plan bent in Amerika te bestellen kijk dan naar de Harbortronics versie
Humm ja, je hebt een punt. Maargoed waar baseer je op dat het een onding is? Geprobeerd? Die harbortronics dwingt me in mn D70 te gaan hakken om een connector in te bouwen. Ik heb het er al eerder over gehad in vorige threads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stinger666 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 22:51:
[...]

Humm ja, je hebt een punt. Maargoed waar baseer je op dat het een onding is? Geprobeerd? Die harbortronics dwingt me in mn D70 te gaan hakken om een connector in te bouwen. Ik heb het er al eerder over gehad in vorige threads.
Er zijn zat gebruikers die de Hoodman hebben (overigens is het geen Hoodman van origine) en niet echt tevereden zijn.. Puur als grip voelt de Harbortronics beter aan. En je hoeft je camera niet om te bouwen. Het is een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stinger666 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 22:51:
[...]

En de hoodman niet?
Volgens mij kan je beiden grips gebruiken OF met een IR kabeltje (zeer irritant) OF met wat modwerk.
Zoiezo zie ik inmiddels het nut van een D70 grip niet echt in .. geen controls, en de D70 is groot/zwaar/stabiel genoeg voor mij.. YMMV :+ (natuurlijk had ik een volledig functionele grip zeer graag gehad .. why Nikon why?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 22:58:
[...]

... (natuurlijk had ik een volledig functionele grip zeer graag gehad .. why Nikon why?)
Koop de D70s

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan nog heb je alleen de shutter release.. handig, maar ik zei dus ook 'volledig' ;)
Bleh, ben tevreden met m'n D70 hoor, jij enge D2X gebruiker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:01:
[...]

Dan nog heb je alleen de shutter release.. handig, maar ik zei dus ook 'volledig' ;)
Bleh, ben tevreden met m'n D70 hoor, jij enge D2X gebruiker :+
Maar je hoeft niet te solderen :P en wie weet wat Nikon in die poort gepropt heeft ;)

Ik heb de D2X nog niet dus nog steeds cameraloos.
Even in backorder om wat andere zaken te regelen. Gelukkig hoef ik niet van de fotografie te leven.. Maar dan had ik ook niet m'n D70 verkocht (snif)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Ik houd regelmatig de camera op zn kant en zit soms zo te kloten met hoe ik mn cam moet houden. Vrij vervelend dus. En grip zou voor mijn kollosale handen wel handig zijn met het kantelen van de cam. Dat IR draadje zit me niet in de weg en ik bescherm mn cam als mn kindje dus dat komt ook wel goed. Alleen het gewicht wordt er niet beter op. Ik heb met mn 24-70 2.8 nu al een goede 1,6 kilo ter hand. Ik ga de grip wel een keer testen binnenkort.

Krusher, je hebt dus geen ervaring hiermee aangezien je D70 weg is. (Wachtende op een D2X :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stinger666 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:49:
...

Krusher, je hebt dus geen ervaring hiermee aangezien je D70 weg is...
Persoonlijk niet, maar genoeg mensen op het nikonians forum wel, en de ervaringen zijn zó random dat ik zelf het niet zou aandurven om welke grip dan ook te nemen, tenzij ik een hands-on demo kan krijgen. Afwerking van de Harbortronics is gewoon beter, maar die van hun hadden weer problemen met de stroomvoorziening (spanningsdrop- overigens niet schadelijk of nadelig) en die van wat nu Hoodman is, "vreemde" vormgeving, voelt niet lekker aan en past niet bij de camera qua stijl (lekker belangrijk)

Overigens, via IR heeft een nadeel, je kunt je shutter niet half indrukken om te focussen en vasthouden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Stinger666 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:49:
Ik houd regelmatig de camera op zn kant en zit soms zo te kloten met hoe ik mn cam moet houden. Vrij vervelend dus. En grip zou voor mijn kollosale handen wel handig zijn met het kantelen van de cam.
Ik heb ook grote handen.. In portret stand houd ik em zo dat de shutterknop aan de bovenkant zit zodat ik met mijn hand aan de bovenkant van de camera zit. Werkt voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg momenteel om mijn D70 te voorzien van de Nikon 1.8D 50mm lens. Beidt deze lens veel verbetering tov de kitlens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimD70
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 13:35:
Ik overweeg momenteel om mijn D70 te voorzien van de Nikon 1.8D 50mm lens. Beidt deze lens veel verbetering tov de kitlens?
lees deze draad eens: 50mm wat kan ik er meer mee?

[ Voor 9% gewijzigd door wimD70 op 06-07-2005 13:44 ]

D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 18:34
Het is geen kwestie van verbetering maar van aanvulling. De 50mm /1.8D is scherper en lichtgevoeliger dan de 18-70 @ 50mm, als dat is wat je zoekt moet je absoluut zo'n 50/1.8 nemen (voor die prijs val je je er toch geen buil aan :) )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 13:35:
Op het 50mm gebied is tie beter dan de kitlens natuurlijk. En hij heeft een mooie scherptediepte. Ik heb hem ook voor portretjes. Je kunt je er voor 99 euro geen bult aan vallen. Let op dat je de AF-D versie neemt.

Terug op de grip. Dat je niet kan focussen en vasthouden is idd erg vervelend en gelijk een reden om het niet te doen. Een goede tas en degelijk statief is ook behoefte aan. Eerst dat maar.

[ Voor 18% gewijzigd door Stinger666 op 06-07-2005 13:48 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.