whoami schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 09:00:
Je moet ergens een keuze maken; ik ben nu ongeveer een jaar bezig met fotografie, en ik overweeg nu om een 50mm lens te kopen, vooral omwille van z'n lichtsterkte.
Een serieuze flitser heb ik nog niet, vooral omdat ik zo weinig mogelijk wil flitsen. Behalve voor het bevriezen van beweging of als ik echt niet anders kan, zou ik m'n flitser gebruiken (maar dan krijg je van de lelijke schaduwen, en vlakke foto's), op een bepaald moment zal ik dus wel eens een flitser kopen.
Wat heb jij een negatief beeld over het gebruik van flitsers...
Mag ik vragen hoe dat komt?
Er bestaan genoeg accessoires voor flitsers om het felle licht af te zwakken, en veel flitsers hebben de mogelijkheid om met een z.g. bounce het flitslicht te weerkaatsen, waardoor het 'softer' wordt, en/of waardoor de schaduw anders valt.
Zelfbouw/zelfmaak/knutsel/prutswerk kan uiteraard ook...
Genoeg methoden om het flitslicht te veranderen!
Daarnaast is de flitser een prettig hulpmiddel bij tegenlicht-opnames

whoami schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 09:00:Het is echter niet zo dat je al dat materiaal direct nodig hebt als je met fotografie begint. Soms krijg ik hier wel eens de indruk dat men hier meer kickt op het materiaal dat men gebruikt, dan op de foto's die men produceert.
Die indruk krijg ik ook...

In de loop van de tijd verzamel je een leuke uitrusting bij elkaar!
Ik in elk geval wel... in een behoorlijk tijdsbestek dan wel. Mijn eerste camera heb ik een jaartje geleden verkocht, mijn tweede na een paar jaar gebruik weggegeven... Mijn derde blijft mijn favoriet!
Ook boven AF en digitaal!
rapture schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:06:
Nu een Minolta uit de jaren 70 met manuele focus, ik denk dat die lens niet echt erop past. Zeker met de snel veranderende omstandigheden van concerten is het manueel bedienen echt nodig. 50mm/1.7
[...]
idd niet, een 50mm/1.4 kost een pak meer, dan nog stapels geheugenkaartjes. Het totaal gaat snel over de € 1000.
Hier nog een enthousiaste analoge Minolta-gebruiker
De MD/MC lenzen passen inderdaad niet op de AF-mount (DSLR Minolta), zonder speciale MD-AF-converter. Ja ja... Het bestaat, alleen heb ik m nog nooit gezien!

Zelf heb ik een 50mm/1.2 die ik overigens nog niet erg vaak gebruikt heb... Lichtsterkte is inderdaad een pré, maar heb hem eigenlijk nog nooit specifiek nodig gehad... (Laatst wel voor een experimentje met een voorzetlensje met 55mm filtermaat)
Ik schoot altijd met 100ASA (dia)film, dus tegen de tijd dat t te donker werd, stap je automatisch sneller over op de flitser! Uiteraard gebruikmakend van de andere licht&flits-opties.
Op t moment voornamelijk met kleurenfilm (200ASA, omdat 100ASA nauwelijks nog wordt verkocht), en alleen om de reden dat ik de setjes met afdrukken nodig heb. Voor vakantie & specifieke fotografie heb ik nog altijd de voorkeur voor diafilm (mooiere kleuren).