Toon posts:

[Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic - Deel 17 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:
  • 2.704 views sinds 30-01-2008

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 12:41
Ik zit op dit moment in een dubio en kan wel wat advies gebruiken van mijn mede tweakers.

Ik sta op het punt om mijn pc te upgraden. Een nieuw mobo, geheugen en processor. Alleen weet ik niet of ik mijn videokaart ook moet vervangen en over moet gaan naar PCI-e. Ik heb op dit moment een Club3d 9700pro, welke PCIe kaart van ATI is vergelijkbaar qua snelheid? Is dat de x700pro? En zijn er reviews die de 9700pro en de nieuwe PCIe kaarten vergelijken?

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:50
9700pro is naar mijn mening idd goed te vergelijken met de X700Pro, een tandje sneller is de geforce 6600GT van nvidia, en als je het echt goed wil doen, dan ga je voor de X800 / X800XL.
Reviews met een 9700pro zijn er inderdaad niet veel, maar je kan die van de 9800 pro nemen:
* THG charts IV: http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/index.html
* THG charts V: http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041222/index.html
* Xbit 9800XT vs X700XT: http://www.xbitlabs.com/a...ti-radeon-x700-games.html
* Xbit Halflife 2 tests : http://www.xbitlabs.com/a...eo/display/half-life.html
* X700 ivg met 9800XT: http://techreport.com/rev...adeon-x700xt/index.x?pg=1
* Super test van Xbit: http://www.xbitlabs.com/a.../display/2004-27gpu2.html

... en daar 10% van de 9800 's prestaties vanaf doen.
-Sapphire Radeon X700 Pro 128MB DDR3 (PCI-e, DVI) = €133
-Sapphire Radeon X800 128MB DDR3 (PCIe, DVI) = €188,51
-Sapphire Radeon X800 256MB DDR3 (PCIe, DVI) = €218,63
-Club3D Radeon X800 XL 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo), CGAX-XL86VDD = €299
de 6600GT zweeft tussen de X700pro en de X800 in in prijs en prestaties

[Voor 24% gewijzigd door Zeus op 13-06-2005 21:24]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:06
hiostu schreef op maandag 13 juni 2005 @ 20:57:
Ik zit op dit moment in een dubio en kan wel wat advies gebruiken van mijn mede tweakers.

Ik sta op het punt om mijn pc te upgraden. Een nieuw mobo, geheugen en processor. Alleen weet ik niet of ik mijn videokaart ook moet vervangen en over moet gaan naar PCI-e. Ik heb op dit moment een Club3d 9700pro, welke PCIe kaart van ATI is vergelijkbaar qua snelheid? Is dat de x700pro? En zijn er reviews die de 9700pro en de nieuwe PCIe kaarten vergelijken?
Met de X700pro zit je wel goed, die doet zeker niet onder aan je 9700pro. En bovendien bevat de X-serie dx9 technieken en 2.0 shaders, die je in de toekomst zeker nodig zal hebben. Nu zie je het al bij games als Battlefield 2, dat je niet eens de games kan spelen met een - 1.4 shader. Dit zal in de niet zo verre toekomst ook gelden voor 2.0 shaders.

Ik heb zelf een mobility x700 op mijn laptop welke naar mijn mening bijzonder goede prestaties leverd. een X700 pro voor desktop zal zelfs beter presteren.

Dus gewoon doen :)

• hiostu
Althalus schreef op maandag 13 juni 2005 @ 21:06:
9700pro is naar mijn mening idd goed te vergelijken met de X700Pro, een tandje sneller is de geforce 6600GT van nvidia, en als je het echt goed wil doen, dan ga je voor de X800 / X800XL.
Reviews met een 9700pro zijn er inderdaad niet veel, maar je kan die van de 9800 pro nemen:

... en daar 10% van de 9800 's prestaties vanaf doen.
-Sapphire Radeon X700 Pro 128MB DDR3 (PCI-e, DVI) = €133
-Sapphire Radeon X800 128MB DDR3 (PCIe, DVI) = €188,51
-Sapphire Radeon X800 256MB DDR3 (PCIe, DVI) = €218,63
-Club3D Radeon X800 XL 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo), CGAX-XL86VDD = €299
de 6600GT zweeft tussen de X700pro en de X800 in in prijs en prestaties
ok dank je wel voor de info, ik vind het echt vreemd dat mijn 2 jaar oude 9700pro (toen 190 euro) het nog zo goed doet in verhouding.... Na 2 jaar nog steeds vergelijkbare kaarten van 140-160 euro..... Valt me een beetje tegen (niet van mijn 9700).

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 14:37
BlowFish schreef op maandag 13 juni 2005 @ 21:09:
[...]
Met de X700pro zit je wel goed, die doet zeker niet onder aan je 9700pro. En bovendien bevat de X-serie dx9 technieken en 2.0 shaders, die je in de toekomst zeker nodig zal hebben. Nu zie je het al bij games als Battlefield 2, dat je niet eens de games kan spelen met een - 1.4 shader. Dit zal in de niet zo verre toekomst ook gelden voor 2.0 shaders.
de 9700 is ook dx9 btw :) en heeft de voordelen die jij noemt ook gewoon.

verder zou ik in dat prijs segment eerder voor de 6600GT gaan aangezien die vaan net zo duur is en door de bank genomen wat beter presteerd.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:26

Aight!

'A toy robot...'

BlowFish schreef op maandag 13 juni 2005 @ 21:09:
[...]

Ik heb zelf een mobility x700 op mijn laptop welke naar mijn mening bijzonder goede prestaties leverd. een X700 pro voor desktop zal zelfs beter presteren.

Dus gewoon doen :)
6600 GT is prijs/prestatie verhouding veel beter dan een X700Pro, maar hij moet wel in de gaten houden dat zijn FSAA en AF performance omlaag gaat, aangezien de 6600 GT/X700Pro maar 128 bits is, wel maken de core en mem snelheden veel goed.

Als je FSAA en AF niet veel boeit ====> 6600 GT
Als je FSAA en AF wel boeit ====> X800 256 mb

Keuze die je dan moet maken :), X700 zou ik dus links laten liggen.
Nieuwsbericht: Beyond3D - ATi Xenos: XBOX360 Graphics Demystified

Beyond3D heeft een interessant tech-artikel online gezet waarin ze proberen zo veel mogelijk uit te leggen over Xenos (formerly known as C1/Xenon/R500). Hieruit blijkt dat Xenos een heel erg vooruitstrevend stukje techniek is (wat we eigenlijk al wisten) in vergelijking tot de huidige generatie (en aankomende generatie VPUs van nVidia en ATi zelf). Dit blijkt ook weer uit het feit dat het SM3.0 voorbij gaat op meerdere punten (zie overzicht pagina 5). Tevens wordt er ook uitgelegd waarom Xenos de komende tijd nog niet op de desktop verschijnt.

Het artikel kan je hier vinden: http://www.beyond3d.com/articles/xenos/

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• hiostu
Aight! schreef op maandag 13 juni 2005 @ 23:42:
[...]

6600 GT is prijs/prestatie verhouding veel beter dan een X700Pro, maar hij moet wel in de gaten houden dat zijn FSAA en AF performance omlaag gaat, aangezien de 6600 GT/X700Pro maar 128 bits is, wel maken de core en mem snelheden veel goed.

ok dan wordt het dus gewoon een AGP moederboard en geen overstap naar PCIe. Ik vind het extra geld wat ik dan toe moet het gewoon niet waard.

Anoniem: 76476

true hiostu,

ik heb nu een X800 XL AGP 256 van sapphire besteld (zou morgen moeten aankomen)µ

en eind dit jaar ga ik dan een volledig nieuwe pc gaan kopen, want het lijkt me dat er teveel zaken veranderen. (nieuwe GPU's, crossfire/SLI , DDR 2 geheugen op de pc en later : BTX standaard die op stal staatenz enz)

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik denk dat BTX nog effe zal duren, het is er te stil over...

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 13:42
Aight! schreef op maandag 13 juni 2005 @ 23:42:
[...]

Nja ik heb een X700 pro 256 mb kaart en ik haal daar mee 7500 3dmarks in 2003. Dit is zekers meer dan een 9800 pro. Het probleem is de 128 bit mem bus. Die nekt de kaart om hoge fps te halen. Maar aangezien de huidige games zo zwaar zijn met betrekking tot shaders merk je daar niets van. Mijn X700 pro trekt mijn 9800 pro in min fps er dik uit. Max heb je toch niets aan wat heb je er aan als je niet 120 fps hebt maar 130 of 150.

De X700 heeft betere shader's dan de 9800 pro. want deze heeft SM 2.0b en geen 2.0 nromaal. En 6 vertex shaders tov 4 van de 9800. Dus in zware shader apps is deze stukken sneller. Hij gebruikt minder vermogen en is goed overte clocken en dat kun je van de huidige 9800 pro's niet meer zeggen die halen max 460 of zo en mijn x700 loopt al 530 core.

Dus het is maar net wat je wilt. Een X800 XL is wel een betere keuze voor prijs / prestatie vind ik. Maar ik heb deze kaart als tussen stap voor de R520 en hij presteerd prima. Doom 3 1024-768 High detail min fps 55. Met 8x AF aan. Dus geen slechte score naar mijn mening. Veder heb ik tests gezien waar een 6600 GT toch echt langzamer is dan een X700 pro. Als je goedkoop wil neem een X700 LE. is gewoon 8 pipes 98 euro. Maar lagere clocks. Asus heeft er een die gewoon GDDR3 gebruikt. Alleen mist de rage chip ( meeste X700 hebben die toch al niet )

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• dikki dik
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07-2020
Astennu schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 13:19:
[...]

Nja ik heb een X700 pro 256 mb kaart en ik haal daar mee 7500 3dmarks in 2003. Dit is zekers meer dan een 9800 pro. Het probleem is de 128 bit mem bus. Die nekt de kaart om hoge fps te halen. Maar aangezien de huidige games zo zwaar zijn met betrekking tot shaders merk je daar niets van. Mijn X700 pro trekt mijn 9800 pro in min fps er dik uit. Max heb je toch niets aan wat heb je er aan als je niet 120 fps hebt maar 130 of 150.

De X700 heeft betere shader's dan de 9800 pro. want deze heeft SM 2.0b en geen 2.0 nromaal. En 6 vertex shaders tov 4 van de 9800. Dus in zware shader apps is deze stukken sneller. Hij gebruikt minder vermogen en is goed overte clocken en dat kun je van de huidige 9800 pro's niet meer zeggen die halen max 460 of zo en mijn x700 loopt al 530 core.

Dus het is maar net wat je wilt. Een X800 XL is wel een betere keuze voor prijs / prestatie vind ik. Maar ik heb deze kaart als tussen stap voor de R520 en hij presteerd prima. Doom 3 1024-768 High detail min fps 55. Met 8x AF aan. Dus geen slechte score naar mijn mening. Veder heb ik tests gezien waar een 6600 GT toch echt langzamer is dan een X700 pro. Als je goedkoop wil neem een X700 LE. is gewoon 8 pipes 98 euro. Maar lagere clocks. Asus heeft er een die gewoon GDDR3 gebruikt. Alleen mist de rage chip ( meeste X700 hebben die toch al niet )
9800 pro heeft er acht :) Zou gewoon voor de 6600gt gaan, die is zowiezo sneller dan de x700 en anders de x800 gelijk aan de 6600gt, ietsje sneller zelfs.

Battlefield 2 stats - Specs PC - X360 Gamertag

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Misschien toch nog goed nieuws voor ATi in deze zware tijden? Immers, de geruchten waren niet van de lucht dat de R520 nog niet in massaproductie was, omdat bij vele kaarten een aantal pixelpipelines kapot waren en delen niet werkten. Dus konden er weinig werkende cores uit een wafer gehaald worden. Er zou zelfs een re-spin aan te pas zijn gekomen...

Ook wordt door Nvidia de G70 binnenkort op de markt gezet (nou ja, hij wordt gepaperlaunched, hij zal pas ietsje later in de winkels liggen.). De strijd tussen ATi en Nvidia is dus in volle gang en de concurrentie is moordend, vandaar dat ik het 'zware tijden' noemde ;).
ATI GPU to be first X part
By Tony Smith
Published Tuesday 14th June 2005 09:26 GMT
ATI's fabrication partner, TSMC, has begun punching out graphics chips for the company that use 45° diagonal interconnections rather than the more common right-angled wiring pattern.

A subtle distinction, certainly, but one the technique's supporters believe will boost any chip's performance while lowering its cost, power consumption and die size.

ATI didn't say which chip uses this so-called X Architecture, but it's an 110nm part developed for PCI Express usage, and it's due to ship in late Q4 for both desktop and mobile applications. The X Initiative, the body overseeing the development and implementation of the X Architecture, is keen to tout ATI's move because the chip is the first commercially available product to be based on X. So far, all the industry has seen are test chips.

X's gains arise by reducing the amount of interconnect wiring by up to 20 per cent over the traditional right-angled grid. A number of other connections are shortened too, by up to 30 per cent. X is applied to the fourth and fifth layers of the chip - the first, second and third layers maintain the traditional geometry, dubbed the 'Manhattan' architecture for its resemblance to the New York island's street layout.

For ATI, use of X allowed it to remove one metal layer from the chip's die, making the part cheaper to produce.

TSMC said it was currently working on a 90nm version of the architecture and has a 65nm version in the pipeline. ATI's chip was designed using X-aware tools from chip design software company Cadence. ®
Bron: TheRegister ( http://www.theregister.co.uk/2005/06/14/ati_x_first/ )

Dit is voor mij een teken dat het probleem met de productielijnen van de R520 bij TSMC óf nooit bestaan heeft óf nu gewoon goed opgelost is... Let's bring it on to me! :*) :9 Ben overigens benieuwd hoe ATi het probleem met lekstroom aan gaat pakken, immers, AMD en Intel werken nu ook alletwee op 0,09u... Iemand?

[Voor 26% gewijzigd door Jejking op 14-06-2005 18:16]

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 09:29

Dexter

d((o_o))b

Ik heb hier de laatste Catalyst drivers draaien, maar ik krijg de refreshrate van mijn secondary monitor niet op 75Hz, hij blijft wat ik ook doe op 60-Hz draaien.

Iemand die hier een oplossing voor heeft???

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Anoniem: 115890

Dexter schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 20:14:
Ik heb hier de laatste Catalyst drivers draaien, maar ik krijg de refreshrate van mijn secondary monitor niet op 75Hz, hij blijft wat ik ook doe op 60-Hz draaien.

Iemand die hier een oplossing voor heeft???
Opniew installeren ? ;)

• Dexter
  • Laatst online: 05-06 09:29

Dexter

d((o_o))b

Zal het eens proberen...

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 05:37
Drivers voor je secondaire monitor installeren voordat je de Catalyst opnieuw doet?

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:01
jah joh dan niet

[Voor 120% gewijzigd door Arnold op 15-06-2005 08:51]

Helaas is het weer tijd om naar de regels in de first post te verwijzen...
Het is puur de bedoeling om elkaar hier op de hoogte te houden van de laaste nieuwtjes op het gebied van ATi-GPUs! Heb je problemen met je videokaart? Gebruik dan eerst de search-functie van het forum. Bestaat er nog geen onderwerp over... Open dan een nieuw topic!!!!!
Dus graag ONTOPIC blijven aub of ik laat hier een slotje op komen en open een nieuw topic, want het begint hier onderhand wel aardig vervuilt te raken met problemen en vragen over drivers/kaarten. (8>

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

CJ schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 23:48:
Helaas is het weer tijd om naar de regels in de first post te verwijzen...

Dus graag ONTOPIC blijven aub of ik laat hier een slotje op komen en open een nieuw topic, want het begint hier onderhand wel aardig vervuilt te raken met problemen en vragen over drivers/kaarten. (8>
...

Zucht

...

Ik denk dat je dan wel aan de gang kunt blijven CJ, er zijn volgens mij nog weinig mensen die de TS lezen wat betreft de regels, onder het motto 'ach, we weten het toch wel...'. Kan je weinig aan doen, in je nieuwe topic zal je precies hetzelfde krijgen...

Dus denk aan je bloeddruk man, het klinkt in mijn optiek als een politieagent.

Nu weer ontopic: weet jij iets wat betreft de aanpak van ATi van lekstroom? AMD en Intel hadden speciale methodes om de lekkage zoveel als mogelijk te beperken op 0,09u, maar ATi heeft dit naar ik heb gehoord op een andere manier gedaan, wat blijkbaar als gevolg tot de zogeheten problemen rondom het productieproces van de R520 leidden?
Mijn bloeddruk is prima hoor. ;)

En er kan wel wat aan gedaan worden, want het begint hier weer op de Grote Radeon topics (en nVidia topics) van vroeger te lijken en die zijn met opzet gesloten aangezien het er te chaotisch werd. Dus het is kiezen tussen a) een leuk discussietopic over nieuwtjes en feitjes of b) helemaal geen enkel discussie topic. :7

Ik heb verder geen idee hoe ATi lekstroom aan pakt.. wat ik wel weet is dat de capaciteit van TSMC op 0.09u met low-k drie keer zo groot is als 0.13u met low-k. Dit zegt misschien wel iets over het vertrouwen van TSMC (en ATi en andere bedrijven) in hun 0.09u proces.

• hiostu
Jejking schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 18:06:
[...]

Bron: TheRegister ( http://www.theregister.co.uk/2005/06/14/ati_x_first/ )

Dit is voor mij een teken dat het probleem met de productielijnen van de R520 bij TSMC óf nooit bestaan heeft óf nu gewoon goed opgelost is... Let's bring it on to me! :*) :9 Ben overigens benieuwd hoe ATi het probleem met lekstroom aan gaat pakken, immers, AMD en Intel werken nu ook alletwee op 0,09u... Iemand?
In de bron staat dat het om een 0,11u chip gaat en ik dacht dat de 520 0,09u was (of zit ik er naast), dus dan zou dit niet voor de r520 opgaan. In de laatste alinea staat dat er nog gewerkt wordt aan een 0,09u versie, maar die is er dus nog niet. Dat zal dan ook nog wel eventjes duren gezien het ook nog helemaal getest moet worden.

• Astennu
dikki dik schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 15:49:
[...]

9800 pro heeft er acht :) Zou gewoon voor de 6600gt gaan, die is zowiezo sneller dan de x700 en anders de x800 gelijk aan de 6600gt, ietsje sneller zelfs.
9800 pro heeft: 8 pixel pipes 4 vertex
X700 heeft: 8 Pixel 6 vertes

En de X700 heeft als basis de R420 core dus meer optimalisaties en hogere clockspeeds tegen een lager stoom verbruik.

En ik denk dat als je nu een revieuw zou doen met de nieuwste drivers van zowel Nvidia als ATi. Dat de prestatie van een 6600 GT en een X700 Pro Of X700 XT. Na genoeg gelijk zijn als niet in het voordeel van de ATi. Want erg veel titels draaien nu sneller op een X800 XL dan op een 6800 GT. HardOCP heeft laatst een revieuw gedaan van de x800 XL 512 mb. Maar de 256 MB versloeg in alle tests behalve doom3 de 6800 GT. aangezien ATi met de 5.6 drivers Doom 3 heeft aangepakt zou het nu kunnen zijn dat de X700 bijna net zo goed loopt in doom 3 als de 6600.

Het voordeel van de x700 is gewoon dat die LE 100 euro kost en dan heb je gewoon een 8 piped kaart nieuw. En ze zijn zo op te clocken naar pro speeds dus een mooie kaart voor wijnig geld. Maar je moet het gewoon zelf een bekijken. Zoek wat revieuws let wel op de drivers die ze daar gebruiken en oordeel zelf :)

Kijk ook een hier:

http://www.hardocp.com/article.html?art=NzcyLDM=

Revieuw van een X700 non pro VS een 6600 non GT.

[Voor 5% gewijzigd door Astennu op 15-06-2005 09:05]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-04 22:34
Is het lekstroomprobleem niet eerder een probleem voor TSMC? Tenminste, het lijkt mij dat ATi zich niet bezich zou moeten houden met dat soort problemen, daar hebben ze hun chipbakker voor....
maar aangezien ze zoveel vertrouwen hebben in zichzelf (TSMC in hun 0.09u proces), lijkt het me dat ze de problemen hebben opgelost

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Overigens, ik heb net mijn nieuwe pc binnen (en ja, het werkt als een TREIN :9~ , my oh my, nooit geweten dat DX9-games er zó goed uitzien! O+ ), en daar zit een PowerColor X800XL in.

Er stond iets op de doos wat direct mijn aandacht trok, namelijk:
160 million transistors on 0,11-micron low-k fabrication process
LOW-K??? Er is al meerdere malen bevestigd in deze ATi N&D Topics dat op 0,11-micron technology geen Low-K beschikbaar is als Value-option. Maar waar slaat dit dan op?!

Mogelijkheid 1: voor de 'alwetende' consument is het een marketingtruc.
Mogelijkheid 2: het is een typfout en dit had op de doos van een X8x0 Pro/XT/XTPE moeten staan.
Mogelijkheid 3: het betekent dat ATi is overgestapt op een 0,11u + Low-K - productieproces.

En natuurlijk hoop ik dat het mogelijkheid 3 is, dan zou mijn kaart immers lekker overclocken :Y)
Het is misschien (nog) aannemelijker te maken als ik even een linkje trek naar de specs van de ATi Radeon X900:
Radeon X900
• 16 Pixel-Pipelines
• 8 Vertex-Shader Einheiten
• 110nm low-k bei TSMC
• 500 Mhz Chiptakt
• 500 MHz (1,0 Ghz) Speichertakt
• 256/512 MB GDDR-3
http://www.ati-news.de/cg...egory=1&id=1117138247
De X900 zou volgens deze berichten op 110nm gemaakt zijn en op 500 MHz lopen. Met de X800 (op 0,13u + Low-K) kwam ATi makkelijk over de 500 MHz-barrière heen, maar dat ging echter niet op voor de X700 en X800-kaarten op 0,11u, zelfs velen op XtremeSystems.org krijgen het ding met veel koeling en voltageverhogingen ( :P ) vaak niet over de 500-grens heen.

Dus... zou mogelijkheid 3 een reële zijn? Ik wacht op het verlossende woord B)
Mogelijkheid 2.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Toelichting?
TSMC heeft geen low-k op 0.11. Dat hebben ze nu niet en zullen ze ook nooit krijgen. Punt.

• Astennu
Ik ben nu ook echt benieuwd dat die G70 gaat doen die 77xx die ik gister zag is niet bepaald pimp of zo. Een oc'de X850 XT PE haalde ook 85xx. Dus dan zou die 77xx wel laag zijn. Dat moet ATi beter kunnen laat ik het zo zeggen.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Tja, tot het effectief allemaal daar is, zijn de cijfers toch niet te vertrouwen meestal. Bij elke generatie claimed wel ene hogere of lagere cijfers te hebben bij 3DMark2005 en feitelijk boeit 3DMark me al niet meer sinds de 2001 versie. Graag zag ik HL2 en Doom3 resultaten in 1280x1204 en 1600x1200, eventueel met FSAA.

Zou me trouwens ook niet verwonderen, als die score daarrond ligt, dat het bij de volgende driver update ineens 10.000 is. They did it before, they can do it again.

• shuogg
  • Laatst online: 29-12-2020
Astennu schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 12:43:
Ik ben nu ook echt benieuwd dat die G70 gaat doen die 77xx die ik gister zag is niet bepaald pimp of zo. Een oc'de X850 XT PE haalde ook 85xx. Dus dan zou die 77xx wel laag zijn. Dat moet ATi beter kunnen laat ik het zo zeggen.
Ik was er ook niet bepaald van onder de indruk, niet echt een kaart waarop je gaat zitten wachten ofzo. Niet voor mij iig :{. Wat ik me dan afvraag weer is als de G70 zo erg lijkt op de RSX in de PS3, wordt de PS3 dan wel zo enorm krachtig als men wil doen lijken?

specs desktop | specs laptop

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Vergeet niet dat de RSX op 550MHz loopt, wat al een flinke boost zal geven.

World War One

• Astennu
Hacku schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 14:06:
Vergeet niet dat de RSX op 550MHz loopt, wat al een flinke boost zal geven.
Idd en de desktop versie loopt 430 dus dat scheeld echt veel.

Net zoals er een wereld van verschil zat tussen de 350 Mhz van de 6800GT en de 400/425 mhz van de 6800 Ultra. Maar goed, misschien ontlast Cell de RSX wel op bepaalde gebieden waardoor de performance heel erg anders is. Er is verder nog weinig bekend over de manier waarop RSX met Cell communiceert. Maar goed, dit past beter in het andere topic. ;)

Overigens schijnt het dat de 500 Mhz van Xenos een richtlijn is. Het kan zijn dat dit nog opgekrikt wordt voor de final release.

• Astennu
CJ schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 15:41:
Net zoals er een wereld van verschil zat tussen de 350 Mhz van de 6800GT en de 400/425 mhz van de 6800 Ultra. Maar goed, misschien ontlast Cell de RSX wel op bepaalde gebieden waardoor de performance heel erg anders is. Er is verder nog weinig bekend over de manier waarop RSX met Cell communiceert. Maar goed, dit past beter in het andere topic. ;)

Overigens schijnt het dat de 500 Mhz van Xenos een richtlijn is. Het kan zijn dat dit nog opgekrikt wordt voor de final release.
hmmmm meer dan 500 mhz unified :P klinkt wel erg lekker :D Ik ben ook heel erg benieuwd naar de R520 ik moet echt nodig gaan sparen.

[Voor 6% gewijzigd door Astennu op 15-06-2005 15:50]

• GfMike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 14:51
CJ schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 12:15:
TSMC heeft geen low-k op 0.11. Dat hebben ze nu niet en zullen ze ook nooit krijgen. Punt.
Dit klopt, 0,11 Low-K ATI chips zijn er niet.
gewoon een fout van de dozenschuiver.

De R520 is een 0,09 Chip, dit weet ik vrijwel zeker.

• Astennu
GfMike schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 10:25:
[...]

Dit klopt, 0,11 Low-K ATI chips zijn er niet.
gewoon een fout van de dozenschuiver.

De R520 is een 0,09 Chip, dit weet ik vrijwel zeker.
Weet jij ook iets meer over eventurele productie problemen van de R520 ?

• GfMike
Ik heb daar niets van gehoord, maar ja, PR mensen van ATI gaan dat natuurlijk niet vertellen aan mij, die vertellen alleen het positieve :)

Mijn persoonlijke mening: Ik denk dat het allemaal onzin is die problemen die je her en der leest, de R520 staat gewoon geplant voor Juli/Augustus. Dat zal wel gedaan zijn om de GeForce 7800GTX af te wachten. Het verleden laat zien dat ATI altijd een afwachtende houding aaneemt ten opzichte van nVidia. ze passen hun klok snelheden van hun kaart aan op de kloksnelheden van de definitieve klokspeeds van nVidia. Zo kunnen ze ineens een "snellere" kaart uitbrengen.
Neem de X800XT PE als voorbeeld, naar mijn weten was er helemaal geen Platinum Edition destijds in de planning. toen de NV40 werd gelanceerd heeft ATI ook gewacht met de X800XT launch en ineens de Platinum Edition in het leven geroepen.
Ik denk dat ATI nu dus ook weer de kat uit de boom kijkt.

• hjs
  • Niet online
Watjes zijn die Canadezen dus ;)

• shuogg
hjs schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 14:09:
Watjes zijn die Canadezen dus ;)
Of gewoon slim

Anoniem: 114616

En ze bereiken der niks mee want als nvidia de ultra versie achter houdt zijn die weer ineens sneller. Dan kan je zo door blijven gaan.

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

En wie zegt dat ATI meteen een XT PE editie uitbrengt?
Ze zijn ook niet stom.

Als ze maar leverbaar zijn, en niet €600 wat destijds toen bij de schaarste van de 6800Ultra en X800XT PE, waar sommige winkels waar je gewoon €600 moest betalen voor 1 kaart :|

• shuogg
Anoniem: 114616 schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 14:24:
En ze bereiken der niks mee want als nvidia de ultra versie achter houdt zijn die weer ineens sneller. Dan kan je zo door blijven gaan.
Hebben we iig constant wat over te praten hier. Beter dan alles in een keer en dan maanden bijna niks om over te praten :P

• Astennu
shuogg schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 14:37:
[...]

Hebben we iig constant wat over te praten hier. Beter dan alles in een keer en dan maanden bijna niks om over te praten :P
Bezigheids terapie :). nja ik vind het wachten maar vervelend :P heb die kaart liever nu in me handjes :D.

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ook wil een nieuwe pc aanschaffen maar wacht er mee gewoon door de nextgen kaarten... nog 2 maandjes ongeveer zeker ? :O

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Jovas
  • Laatst online: 10-06 08:46
Ik ga pas eind 2006 begin 2007 een nieuw systeem samenstellen. Tegen die tijd heeft Longhorn zijn intrede gedaan, en bovendien vind ik de prestatieverschillen tussen mijn 9800xt en de nieuwe high end kaarten nou niet bepaald schokkend..

Laat ze eerst maar eens met iets geheel nieuws komen, ipv alles uit te melken...
Xenos / R500 / C1:

http://www.beyond3d.com/articles/xenos/images/c1s.jpg

Bron: http://www.beyond3d.com/f...c.php?topic=24076&forum=9

Ziet er stoer. :Y)

• Sjoerd
  • Niet online
Macros4 schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 18:25:
Ik ga pas eind 2006 begin 2007 een nieuw systeem samenstellen. Tegen die tijd heeft Longhorn zijn intrede gedaan, en bovendien vind ik de prestatieverschillen tussen mijn 9800xt en de nieuwe high end kaarten nou niet bepaald schokkend..
Laat ze eerst maar eens met iets geheel nieuws komen, ipv alles uit te melken...
Maarja zit nu wrs al goed en je hebt nog een vrij goed gamesysteem ik heb op het moment enkel een Acer Ferrari 3400 laptop nu goed genoeg om alle games te spelen maar niet super ;)
Is het nu al bekend wanneer de preciese release is van de R520 en wanneer hij goed leverbaar gaat zijn?

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• shuogg
langezwieper schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 14:47:
Ik ook wil een nieuwe pc aanschaffen maar wacht er mee gewoon door de nextgen kaarten... nog 2 maandjes ongeveer zeker ? :O
Regel blijft gewoon, kopen wanneer je iets nodig hebt. Er is namelijk altijd wel iets om op te wachten.

• Astennu
Nice ding :9~ dat eDRAM is ook nog best groot. Eerlijk gezegt dacht ik dat hij echt aan de Xenos vast zou zitten. Maar hij zit dus echt los.
shuogg schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 20:36:
[...]

Regel blijft gewoon, kopen wanneer je iets nodig hebt. Er is namelijk altijd wel iets om op te wachten.
Nou 2 maanden wachten op een SM 3.0 is wle de moeite waard. En ik denk dat je die tegen een zelfde als niet lagere prijs kan krijgen dan de X850 XT PE nu. Tegen een betere prestatie. daar na duurt het weer zekers 6 tot 8 maanden. Ik zou die 2 maanden zeker wachten ( doe ik zelf ook met me X700 :P X850 pro nu ik er nog wat voor kon krijgen maar verkocht )

[Voor 40% gewijzigd door Astennu op 17-06-2005 09:07]

• shuogg
Astennu schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 09:04:
[...]

Nice ding :9~ dat eDRAM is ook nog best groot. Eerlijk gezegt dacht ik dat hij echt aan de Xenos vast zou zitten. Maar hij zit dus echt los.

[...]

Nou 2 maanden wachten op een SM 3.0 is wle de moeite waard. En ik denk dat je die tegen een zelfde als niet lagere prijs kan krijgen dan de X850 XT PE nu. Tegen een betere prestatie. daar na duurt het weer zekers 6 tot 8 maanden. Ik zou die 2 maanden zeker wachten ( doe ik zelf ook met me X700 :P X850 pro nu ik er nog wat voor kon krijgen maar verkocht )
Och als je echt wil upgraden dan gooi je je oude kaart gewoon op marktplaats, daar verkoopt men ook complete PC's 80% boven nieuwprijs.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Even nieuwsberichtje tussendoor, CJ doet het niet dus dan doe ik het maar weer :)
ATi gaat GPU met diagonale verbindingen bakken

Door René Wichers - donderdag 16 juni 2005 - 18:56 - Bron: ExtremeTech - Views: 16.093
ATi zal nog dit jaar als eerste een zogenaamde X Architecture-chip op de markt brengen, meldt ExtremeTech. Een dergelijke chip is ontworpen met gebruikmaking van diagonal routing, wat eenvoudigweg betekent dat er niet alleen horizontale en verticale, maar ook diagonale verbindingen tussen de componenten worden gemaakt. De totale winst op de lengte van de verbindingen, ook wel interconnects genoemd, kan oplopen tot rond de twintig procent; daardoor wordt een chip niet alleen compacter, maar ook koeler en zuiniger. Het ontwerp is echter een flinke stap verwijderd van het klassieke 'Manhattan'-ontwerp, waarbij uitsluitend hoeken van negentig graden voorkomen.

De eerste chip werd ontworpen door Cadence Design Systems, dat nauw samenwerkte met chipbakker TSMC en ATi, dat zelf geen chipfabriek heeft. De eerste prototypes van deze PCIe-gpu werden twee weken geleden opgeleverd. Dat viel nog niet mee, aldus Greg Buchner, ATI's vice president voor engineering: 'Normaal doen we over een dergelijk ontwerp zo'n drie maanden, nu hadden we er acht nodig. Maar dat komt vooral door kinderziektes met nieuwe technieken - we hebben de meeste problemen nu wel gehad. De volgende keer doen we het in minder dan vier maanden, en als we eenmaal op stoom zijn zal niemand het verschil in ontwerpsnelheid nog merken.'
Ik ben benieuwd naar de resultaten die het gaat opleveren >:) Anyone responding?

• Astennu
shuogg schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 09:23:
[...]

Och als je echt wil upgraden dan gooi je je oude kaart gewoon op marktplaats, daar verkoopt men ook complete PC's 80% boven nieuwprijs.
Mij is dat jammer genoeg nog nooit gelukt :'( daar krijg ik em ook niet zo maar kwijt. Maar goed strax is die X850 pro mischien 200 euro of zo waar mischien nog niet eens nu heb ik er al 290 voor gekregen dus... :)
Jejking schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 10:44:
Even nieuwsberichtje tussendoor, CJ doet het niet dus dan doe ik het maar weer :)

[...]

Ik ben benieuwd naar de resultaten die het gaat opleveren >:) Anyone responding?
Minder warmteproductie :) en goedkopere en meer chips. ( uiteindelijk proces moet wel eerst volwassen worden ) En dus mischien ook hogere core speeds en kleinere/stillere coolers :)

[Voor 5% gewijzigd door Astennu op 17-06-2005 11:08]

• Jovas
Ik vraag me dus echt af hoe het er eind 2006 begin 2007 uit gaat zien.. Omdat dan Longhorn al op de markt is, samen met DirectX 10..

Krijgen we kaarten die op 1ghz lopen? Met 1gb videogeheugen?64/128 pipelines? Of stappen ze op hele andere gpu structuren over?

Ik kijk er iig naar uit, aangezien ik dan wil gaan upgraden en de UE3 uitkomt :)

• shuogg
Astennu schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 11:08:
[...]

Mij is dat jammer genoeg nog nooit gelukt :'( daar krijg ik em ook niet zo maar kwijt. Maar goed strax is die X850 pro mischien 200 euro of zo waar mischien nog niet eens nu heb ik er al 290 voor gekregen dus... :)
Yep, maar ik ga die verkoop gewoon proberen zodra ik een R520 ontvangen heb :P. Je kunt er altijd nog wel redelijk wat voor krijgen. Voor een X800XL moet je toch nog wel 180 euro oid kunnen krijgen dan. Nou, daar teken ik voor hoor :P

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-05 02:13

edward2

Schieten op de beesten

Krasse uitspraken over de R520:

512 bits bus

http://www.nvnews.net/vbu....php?t=52064&page=4&pp=15

Lekker veel rumors vandaag, door iemand die wel eens iets juist heeft, maar vooralsnog een hoog inq.-gehalte ;)

Niet op voorraad.

Anoniem: 115092

Misschien dat ATI er gewoon op rekende dat Nvidia 2x zo snel zou gaan.. Dus rond de 10.000 3d mark 05 punten uit zou komen. De vraag is wat ze doen nu ze weten dat de Nvidia Gefroce 7800gtx maar rond de 8000 punten scoord??? Of zou Nvidia met deze vroege scores de concurent op een dwaalspoor willen brengen???

Maar 512-bit bus klinkt leuk voor gebruik van AA / AF op hoge resoluties... Als het waar is... Kan inet wachten tot de G70 en R520 benchmarks vrijgegeven worden.

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 115092 op 17-06-2005 12:47]

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:50
Wat ik had begrepen is dat een 512 bits bus te duur is om te maken. Had te maken met de PCB lagen; nu zijn dat er 8, maar dat moet dan verdubbelen ofzo.
Maar ja, het zou wel leuk zijn ofcourse :D.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-05 16:34

swampy

Coconut + Swallow = ?

Althalus schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 12:53:
Wat ik had begrepen is dat een 512 bits bus te duur is om te maken. Had te maken met de PCB lagen; nu zijn dat er 8, maar dat moet dan verdubbelen ofzo.
Maar ja, het zou wel leuk zijn ofcourse :D.
8 lagen, sommige kaarten hadden er al 10 maar 8 is inderdaad nog redelijk normaal. meer kan maar zoals gezegt het is duurder! Dus je moet een echt goede reden hebben om meer dan 8 lagen te gebruiken!

There is no place like ::1

• GfMike
512bits bus lijkt me op dit moment niet realistisch, mischien in de toekomst maar nu nog niet.
Reken er maar op dat de R520 gewoon 256bits is. de snelheid bij die kaart komt eerder van de mem/core speeds en het aantal pipelines.

• Astennu
Idd 512 bit is een heel stuk duurder maar dan meteen 2x zo snel. Ik denk dat dat nu best overkill is. Ik gok dat de gpu's nog niet snel genoeg zijn voor 512 bit geheugen waardoor je veel meer geld kwijt bent en bijna geen winst oplevert. De Xenos gebruikt ook een 128 bit bus om kosten te besparen. Dus dan zou je kunnen denken dat 256 bit dus goed genoeg is voor de huidige kaarten.

Maar dit is mijn mening :)

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-05 02:13

edward2

Schieten op de beesten

Astennu schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 14:43:
Idd 512 bit is een heel stuk duurder maar dan meteen 2x zo snel. Ik denk dat dat nu best overkill is. Ik gok dat de gpu's nog niet snel genoeg zijn voor 512 bit geheugen waardoor je veel meer geld kwijt bent en bijna geen winst oplevert. De Xenos gebruikt ook een 128 bit bus om kosten te besparen. Dus dan zou je kunnen denken dat 256 bit dus goed genoeg is voor de huidige kaarten.

Maar dit is mijn mening :)
Tsja Q=V*A dus het moet snel en smal of breed en langzaam. Maar die Xenos werkt ook met Edram met 265 gb/sec :9~ (natuurlijk niet voor alles)
Misschien levert die diagonale struct weer wat tracebesparing op ;)

Ik weet niet of het overkill is. Dat hangt af van de membesparende technieken zoasl early Z reduce, Tiling, Z-compressie etc. Ik heb eigenlijk nooit testen gedaan om te kijken of bv een 6800U of x800 geheugenbandbreedte gelimiteerd is.

Niet op voorraad.

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08-2022
GfMike schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 14:33:
512bits bus lijkt me op dit moment niet realistisch, mischien in de toekomst maar nu nog niet.
Reken er maar op dat de R520 gewoon 256bits is. de snelheid bij die kaart komt eerder van de mem/core speeds en het aantal pipelines.
btw Richard Huddy heeft tijdens de laatste GDC erop gewezen dat de geheugenbandbreedte de limiterende factor van de toekomst wordt. Hij wees erop dat ze het aantal ALU-operaties per clock eenvoudig konden verhogen voor zowel pixel als vertex shader maar dat de geheugenbandbreedte er niet op veel vooruit gaat en dat het economisch niet haalbaar is een chip met 512bit bus te produceren. Je kunt de gdc filmpjes gewoon bekijken op de ATi site.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baserunner
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 21:22
Ik ben van plan de R520 te gaan kopen als hij uit is. Aan wat voor prijs moet ik dan gaan denken? (als je het zou kunnen vergelijken met eerdere topkaarten op het moment van uitkomen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:35

Pubbert

random gestoord

Rond de 450-550 euro, als hij na enkele weken genoeg leverbaar is.

De eerste weken zal hij erg schraars zijn, en rond de 600 euro kosten denk ik.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baserunner
Mja dat is natuurlijk nog gissen of hij al snel goed leverbaar is. Ik hoop er maar op want ik zit eigenlijk wel te wachten op die H264 hardware codec, zodat ik high quality video kan streamen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08-2022
Baserunner schreef op zondag 19 juni 2005 @ 12:32:
Mja dat is natuurlijk nog gissen of hij al snel goed leverbaar is. Ik hoop er maar op want ik zit eigenlijk wel te wachten op die H264 hardware codec, zodat ik high quality video kan streamen :)
Ik vrees dat dat een grote domper wordt, net als de MPEG4 ondersteuning van de R300+, de kaarten kunnen het wel en ze kunnen post processen met shaders maar uiteindelijk wordt het weinig gebruikt omdat decoding-componenten van ffdshow xvid of die van nero digital de hardwareinferfaces niet kunnen aanspreken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-09-2019

Yokozuna

drum- & forumfreak

ATi introduceert X550 in stilte

Voor de budgetfreaks die hier overduidelijk in minderheid zijn :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baserunner
oeLangOetan schreef op zondag 19 juni 2005 @ 16:24:
[...]

Ik vrees dat dat een grote domper wordt, net als de MPEG4 ondersteuning van de R300+, de kaarten kunnen het wel en ze kunnen post processen met shaders maar uiteindelijk wordt het weinig gebruikt omdat decoding-componenten van ffdshow xvid of die van nero digital de hardwareinferfaces niet kunnen aanspreken.
Maar zoals ik elders las is H264 zo high tech dat je er wel een apparte hardwarematige decoder voor nodig moet hebben om het goed te laten lopen. In ieder geval loopt het op mijn computer (zie sig) niet echt als een zonnetje...

Acties:
  • 0Henk 'm!
De mensen die aanwezig waren bij de decodingdemonstraties van R520 waren er in ieder geval van onder de indruk. Maar we weten binnenkort definitief meer over de SM3.0 kaart van ATi en dan kunnen we weer doorgaan met speculeren over RV515, RV530 en de opvolger van R520. :Y)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shuogg
CJ schreef op zondag 19 juni 2005 @ 23:38:
De mensen die aanwezig waren bij de decodingdemonstraties van R520 waren er in ieder geval van onder de indruk. Maar we weten binnenkort definitief meer over de SM3.0 kaart van ATi en dan kunnen we weer doorgaan met speculeren over RV515, RV530 en de opvolger van R520. :Y)
Idd, speculeren O+
Das eigenlijk het jammere van kort voor release, er is al teveel info bekend :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wenneyhanney
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 00:50
Hallo jongens,

Ik wil zo snel mogelijk een Radeon X800Pro/X800XL 256MB AGP kopen. Weten jullie wanneer ongeveer
de prijzen gaan zakken??

Hope for the best, prepare for the worst...

wenneyhanney schreef op zondag 19 juni 2005 @ 23:59:
Hallo jongens,

Ik wil zo snel mogelijk een Radeon X800Pro/X800XL 256MB AGP kopen. Weten jullie wanneer ongeveer
de prijzen gaan zakken??
Volgens mij ergens in juli, maarja als je hem snel wilt moetje ook niet gaan zeuren over de prijs ;)

• Aspje
  • Laatst online: 26-04 23:27

Aspje

Blaat

Prijs zal niet echt veel gaan zakken denk ik zo, was namelijk in het verleden ook niet het geval

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

idd, 9800XT koste 400 euro, voor dat zelfde geld had je een X800Pro.

• Unknown-ro
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:27
Even een regelrechte copy paste van megagames.com

Even though ATI has not yet confirmed the specs of its R520/Fudo and has been successful in silencing everyone in the know with a variety of legally binding documents, the R600 specs appear to have been leaked.

It's a funny business this graphics war; it appears that staying in the headlines is extremely important when your rival releases their product and ATI is trying to steal as much thunder as it can without sacrificing its, apparently very hush-hush, R520 specs. What better way to face-up to your enemies specs than mentioning yours for a product that is over one year away.

According to recent news, originating in Canada, spread on a few hardware forums the new ATI R600 chip will be released around November/December 2006. The full specs include a stunning 64 shader pipelines, GDDR4 memory and will be built on 65 nm. The full specs leaked are as follows:

65nm
64 Shader pipelines (Vec4+Scalar)
32 TMU's
32 ROPs
128 Shader Operations per Cycle
800MHz Core
102.4 billion shader ops/sec
512GFLOPs for the shaders
2 Billion triangles/sec
25.6 Gpixels/Gtexels/sec
256-bit 512MB 1.8GHz GDDR4 Memory
57.6 GB/sec Bandwidth (at 1.8GHz)
WGF2.0 Unified Shader

Considering that boards based on this chip are over a year away and that graphics manufacturers change their mind about specs almost daily, these should really be treated as guidelines, or better still, as a what if... news story

En nu maar hopen dat dit waar is.. :9~

Anoniem: 120141

Tja als je ht zo bekijkt ken je eigelijk altijd wel wachten. Die constante vooruitgang is op zich wel goed, alleen jammer dat je altijd zo snel verouderd ben en bijna verplicht om een nieuwe te kope ivm. nieuwste games.

• harryvos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 18:41
Aspje schreef op maandag 20 juni 2005 @ 12:50:
Prijs zal niet echt veel gaan zakken denk ik zo, was namelijk in het verleden ook niet het geval
Nu de prijzen van de Geforce 6800 ultra (AGP) zo aan het zakken zijn, zal ati toch wel weer het voorbeeld gaan volgen. Ben een groot Ati fan, maar als ik zo die prijzen zie van die Ultra's is het toch wel even slikken.

Ik hoop dus binnenkort op een dikke prijs verlaging van de Ati High end kaarten. :|

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat 65nm klopt niet denk ik, ATI liet nl weten dat ze na het 90nm 80nm gaan gebruiken, en 65nm nog een hele weg te gaan heeft.

World War One

• Aspje
  • Laatst online: 26-04 23:27

Aspje

Blaat

harryvos schreef op maandag 20 juni 2005 @ 20:55:
[...]

Nu de prijzen van de Geforce 6800 ultra (AGP) zo aan het zakken zijn, zal ati toch wel weer het voorbeeld gaan volgen. Ben een groot Ati fan, maar als ik zo die prijzen zie van die Ultra's is het toch wel even slikken.

Ik hoop dus binnenkort op een dikke prijs verlaging van de Ati High end kaarten. :|
Het is even afwachten wat ati gaat doen. Als je naar het verleden kijkt dan daalden de prijzen nauwelijks, maar zoals je terecht zegt, ati zal toch mee moeten gaan met nvidia.

Het is trouwens een leuk spelletje wat nvidia nu aan het spelen is. Ati heeft momenteel geen antwoord op nvidia's nieuwe kaart, nvidia verlaagt de prijzen van de 6800 kaarten enorm, om zo wat marktaandeel van ati af te snoepen. Of het geheel slim is wat nvidia doet valt natuurlijk te bezien. Als je de prijzen van je huidige kaarten enorm verlaagt, dan ga je met je eigen high end kaart zitten concurreren, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
De specs van R600 zoals hierboven gepost zijn fake. :)

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:51
Aspje schreef op maandag 20 juni 2005 @ 21:55:
[...]

Het is even afwachten wat ati gaat doen. Als je naar het verleden kijkt dan daalden de prijzen nauwelijks, maar zoals je terecht zegt, ati zal toch mee moeten gaan met nvidia.

Het is trouwens een leuk spelletje wat nvidia nu aan het spelen is. Ati heeft momenteel geen antwoord op nvidia's nieuwe kaart, nvidia verlaagt de prijzen van de 6800 kaarten enorm, om zo wat marktaandeel van ati af te snoepen. Of het geheel slim is wat nvidia doet valt natuurlijk te bezien. Als je de prijzen van je huidige kaarten enorm verlaagt, dan ga je met je eigen high end kaart zitten concurreren, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Tja een 6800GT voor 250 euro (agp/pc-e) is natuurlijk belachelijk goedkoop! Het is natuurlijk ook een stukje promotie. Mensen die tevreden zijn met die gekochte 6800 zullen eerder weer voor een Nvidia kiezen. Ben wel benieuwd hoe lang de 6800 nog op de markt blijft na de introductie van de 7800.

• shuogg
CJ schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:38:
Dat lijkt me logisch, ik denk dat ATi ze zelfs ze nog lang niet helemaal bepaald heeft :P

En als de inq gelijk heeft (yeah right), dan vind ik die prijsverlagingen niet zo slim :{. Zo ongelofelijk snel vind ik die 7800GTX absoluut niet.

[Voor 26% gewijzigd door shuogg op 20-06-2005 22:46]

shuogg schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:44:
[...]

Dat lijkt me logisch, ik denk dat ATi ze zelfs ze nog lang niet helemaal bepaald heeft :P
Daar zou je je nog al eens op kunnen verkijken. ;)

Overigens komt er vanaf 16 augustus geen Control Panel meer van ATi. ATi stapt hiermee volledig over op CCC die vanaf Cat 5.6 een stuk sneller werkt (binnen 2 seconden opstarten, geen lag in menus, meer opties etc). En het is al eens eerder gezegd in dit topic, maar vanaf Cat 5.7 maken alle R3x0+ kaarten die er van zouden kunnen profiteren, gebruik van HyperMemory. Vooral 128MB kaarten zouden er van profiteren, en het goede nieuws is dat ook AGP kaarten er baat bij kunnen hebben.

Edit: datum is niet 16 augustus, maar het was de 8.16 driver. Wel is de augustus-release de laatste die CP bevat.

[Voor 8% gewijzigd door CJ op 22-06-2005 20:09]

• shuogg
CJ schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:48:
[...]

De clockspeeds zeker niet iig, die stemmen ze toch wel af op de concurrentie.

shuogg schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:44:
[...]
En als de inq gelijk heeft (yeah right), dan vind ik die prijsverlagingen niet zo slim :{. Zo ongelofelijk snel vind ik die 7800GTX absoluut niet.
Op zich is het best slim. SLi komt hierdoor voor een grote groep mensen misschien net iets eerder in zicht dan wanneer de prijzen hoog waren gebleven.

shuogg schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:48:
[...]

De clockspeeds zeker niet iig, die stemmen ze toch wel af op de concurrentie.
Clockspeeds zeggen straks niet zo veel meer als we unified hebben tegenover non-unified. Zie ook Xenos op 500 Mhz en RSX op 550 Mhz waardoor veel non-tweakers denken dat RSX sneller is. (in je achterhoofd houdend dat RSX 24 pipelines heeft en Xenos te vergelijken is met 32 conventionele pipelines).

• shuogg
CJ schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:51:
[...]

Clockspeeds zeggen straks niet zo veel meer als we unified hebben tegenover non-unified. Zie ook Xenos op 500 Mhz en RSX op 550 Mhz waardoor veel non-tweakers denken dat RSX sneller is. (in je achterhoofd houdend dat RSX 24 pipelines heeft en Xenos te vergelijken is met 32 conventionele pipelines).
Niet overdreven veel nee, maar altijd nog wel een substantieel verschil. Ik denk dat dat niet zo snel zal verdwijnen.

Verder wordt SLI zo idd bereikbaar voor velen, maar ga maar na. 2x 6800GT in SLI is _sneller_ dan een 7800GTX en volgens die nieuwe prijzen goedkoper. Lijkt me geen slimme zet van nVidia. Maar ik kan me vergissen natuurlijk :P

[Voor 18% gewijzigd door shuogg op 21-06-2005 00:19]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

CJ schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:48:
[...]

Overigens komt er vanaf 16 augustus geen Control Panel meer van ATi. ATi stapt hiermee volledig over op CCC die vanaf Cat 5.6 een stuk sneller werkt (binnen 2 seconden opstarten, geen lag in menus, meer opties etc). En het is al eens eerder gezegd in dit topic, maar vanaf Cat 5.7 maken alle R3x0+ kaarten die er van zouden kunnen profiteren, gebruik van HyperMemory. Vooral 128MB kaarten zouden er van profiteren, en het goede nieuws is dat ook AGP kaarten er baat bij kunnen hebben.
Customer satisfaction :D Hopelijk krijgt mijn Radeon 9500 @ 9700 Pro hierdoor een langer uitstel tot pensioen. In welke gebieden zullen verbeteringen liggen ? Ik veronderstel enkel bij FSAA en AF op hoge resoluties, waar de R3x0 kaarten zowiezo al genoeg moeite mee hebben met huidige games.

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

CJ schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:51:
[...]

Clockspeeds zeggen nu nog niet veel meer.
Denk aan 9500 Pro VS 9600 Pro :P
Zelfde geld voor X800XT PE vs 6800 Ultra. Core snelheid zat gewoon 120 mhz verschil in, het maakte niet veel uit. Waren wel 2 verschillende achitecturen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Waren wel 2 verschillende achitecturen.
NV40 & R300 architectuur lijken best veel op elkaar hoor :)

World War One

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

X800 serie = toch R420?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07
zie startpost ;)
R480 (PCI-E: X850-serie)
R481 (AGP: X850-serie)
R430 (PCI-E: X800-serie)
R420 (AGP: X800-serie)
R423 (PCI-E: X800-serie) (End of Life)
RV410 (PCI-E: X700-serie)
R360 (AGP: 9800-serie)
RV380 (PCI-E: X600-serie)
RV360 (AGP: 9600-serie)
RV370 (PCI-E: X300-serie)

• Jovas
CJ schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:38:
Oh ja?

Ik weet nog dat ik mn 9800xt kocht, wat was dat ding toen snel... 6 maanden later zaten ze al op twee keer zoveel=16 pipelines. Binnenkort komen de nieuwe kaarten uit met 24/32 pipelines.

Bovendien worden er al kaarten verkocht met 512 videogeheugen.

Dus nee, ik ben het niet met je eens. Ik denk dat die specu-specs wel aardig in de goede richting zitten.

En dat is maar goed ook, want anders blijf je als gamer maar betalen voor troep wat geen schokkende prestatiewinsten oplevert...

Ik heb ook weer wat hoor, als ik bf2 speel en ik heb alles het hoogste ( AA staat niet aan ) stottert hij als explosies komen etc :-/ me resolutie is 1024x768 iemand hetzelfde probleem ?
Ja. :)
Dus nee, ik ben het niet met je eens. Ik denk dat die specu-specs wel aardig in de goede richting zitten.
Nee. :Y)

Kheb nieuwe drivers installed en driver cleaner maar niks helpt :/ hij loopt gewoon niet vloeiend als er een ontploffing komt zelfs met lighting stuff op medium. Zou ik moeten wachten op een nieuwe catalyst/patch van battlefield ?

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 12:32
argumenteren is ook een vak.

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 12:32
Anoniem: 115890 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 19:53:
Kheb nieuwe drivers installed en driver cleaner maar niks helpt :/ hij loopt gewoon niet vloeiend als er een ontploffing komt zelfs met lighting stuff op medium. Zou ik moeten wachten op een nieuwe catalyst/patch van battlefield ?
De game zelf is gewoon super buggy. De personen die helemaal geen enkel probleem hebben met het spel zijn op 1 hand te tellen. Als de kaart het voor de rest prima doet zou ik me geen zorgen maken.

Het is hopen op een 1.1 patch

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Brainless-NL schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 19:57:
[...]

argumenteren is ook een vak.
ATI kent de specs van de R600 zelf niet, laat staan dat ze uitlekken.

World War One

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee