-db- schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 15:03:
[...]
ATI lag met de generatie ervoor veel beter tov nvidia. FX5xxx -> 6xxx was voor nvidia een gigantische stap, ATI die ook een grote stap zette met 9xxx -> Xxxx lag uiteindelijk ongeveer gelijk met snelheid maar achter met techniek (SM3.0).
Snel SM3.0 toevoegen ging niet, snel de X850 maken ging wel, dus voor liggen op snelheid maar nog steeds achter op techniek.
De R520 liep daardoor logischerwijs vertraging op en dat terwijl ze ook SM3.0 moesten integreren. Nvidia hoefde alleen de bekende techniek sneller te maken en had al ervaring met SM3.0. Het was dus te verwachten dat nvidia deze ronde zou gaan winnen. Wat nvidia nu doet is leveren wat nu nodig is met de GTX en ruimte open laten voor verbetering mocht dat nodig zijn tegen de R520 (Dat de GTX zijn snelheid makkelijk haalt blijkt maar uit singleslot en relatief koel).
Dat ATI een goede winst had gemaakt met hun 9700Pro dat is wel leuk voor hun. Maar dat is verleden tijd.
Toen de X- serie en de 6800 serie uitkwamen waren de 6800 Ultra en de X800XT PE gelijk. Ati heeft toen om zijn kaarten beter leverbaar te maken de X850 serie uitgebracht.
Toch vind ik dat je de 6800 Ultra niet met de X850XT PE moet vergelijken. Aangezien de X850XT PE veel later uitkwam. Zo kan nvidia het ook doen, dan maken ze een Ultra GTX of wat dan ook, wat nog hoger gelockt is en nog beter presteert.
De ronde van de X8x0 serie en de 6800 serie hebben ze gewoon weg gelijk spel, ze waren overal gelijk in, ik doe niet moeilijk over 10 fps als je toch al boven de 60 zit. Daarnaast heb SM3.0 heeft nog nergens echt zijn voordeel gehad (grafisch), misschien binnekort met Age of Empires III, HDR, tja het ziet er wel mooi uit, maar zo speciaal vind ik het ook weer niet. Als je aan het gamen bent wil je verder, en je gaat niet om de 5 minuten stil staan om te kijken hoe alles eruit ziet

.
Nu met de G70 en R520 kan niemand wat van zeggen.
Dat ze eerst maar eens de prijs omlaag gooien.