Een tijdje geleden las ik op head-fi een stukje over het modden van de soft flex sleeves met als doel het verbeteren van de seal eigenschappen. Samen met de tri flanges zijn dit mijn favo sleeves, mede doordat je eenvoudig en snel in en uit kunt doen (wat in bepaalde situaties toch wel handig is), en bovendien leveren ze een aardige seal….maar het kan beter….Vanmiddag heb ik t toch maar eens uitgeprobeerd….
Deze mod is (voor zover ik weet) toepasbaar op de reguliere Shure reeks (E1 t/m E5), maar met wat extra aanpassingen (foam wat korter afsnijden) zie ik niet in waarom dit ook niet voor de populaire MD33/EX71’s zou werken…ik heb het momenteel echter alleen uitgeprobeerd op de E5c’s.
Benodigheden voor de mod zijn: uiteraard de soft flex sleeves, een set Shure foam’s en een scherp klein hobbymes.
De eerste stap is eigenlijk meteen de lastigste; probeer met je hobbymes het kleine siliconen cilindervormige staafje te verwijderen zonder al teveel van het foam aan te tasten. Je kunt bijv. aan de onderkant een gedeelte van het staafje uitsnijden, en vervolgens voorzichtig proberen de rest eruit te trekken….
De rest is kinderspel; vouw de soft sleeve binnenste buiten zodat het steeltje naar boven komt. Schuif vervolgens het foampje over de steel van de soft sleeve....
…...en vouw deze weer terug in zijn oorspronkelijke vorm, en je nieuwe sleeve is klaar voor gebruik.
Mijn eerste indruk van deze sleeve is dat de mate van seal die je hiermee bereikt zeker beter is als bij de originele soft flex sleeve. Het wordt echter geen vervanger van de tri-flanges als het om de seal gaat, maar het is zeker wel een goede mod om je ‘quick-in/quick-out’ sleeves op te waarderen…....zeker het proberen waard...
Ik ben verder wel benieuwd wat het effect voor de MD33/EX71 zal zijn. Momenteel ben ik out of foam’s, dus daar kom ik voorlopig niet aan toe om uit te testen (ik kan ze overigens niet uitwisselen omdat ze nog iets verder moeten worden afgesneden om op deze doppen te passen). Maar misschien dat enkele GoT’ers zich geroepen voelen dit uit te proberen ...