tflegend schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 12:55:
Dat doe ik dus niet omdat het anders pijn doet, m.a.w ik krijg gewoon geen seal met die dingen, zijn mijn oren te groot ofzo, zijn mijn oren niet diep genoeg? bovenste flange afknippen en steel inkorten of het gewoon houden bij foampjes?
Zoals ik al eerder heb gezegd is de overgang van conventionele doppen naar een setje ‘high-end’ doppen (voor de meeste gebruikers) vooral een kwestie van gewenning. En vooral in het begin moet je dit niet forceren, anders kun je erg gefrustreerd raken over het feit dat je met jouw dure IEM’s niet bereikt waar je op gehoopt had.
Misschien is echter wel een goed idee om eerst met de soft flex sleeves te beginnen. Ze leveren over het algemeen een behoorlijk goede seal (geen tri-flange niveau echter) en vooral in het begin kun je je oren goed laten wennen aan je nieuwe doppen (meteen overgaan op tri-flanges is misschien een te extreme overgang voor je oren).
Over het algemeen is bekend dat je met de tri-flanges een uitzonderlijk goede seal kunt bereiken alleen de manier hoe je die seal bereikt verschilt nogal per gebruiker. Bij mij is het meer een kwestie van op en neer draaien ipv ‘drukken totdat ik niet meer dieper kan’. Nog iets wat goed werkt is het optillen van je oorschelp voordat je ze indoet; doordat je gehoorgang onder een lichte neergaande hoek naar beneden loopt trek je als het ware je gehoorgang recht met als gevolg dat je de tri-flanges beter positioneert. Mocht het dan nog niet lukken kun je proberen om ze een klein beetje vochtig te maken, zodat ze met iets minder wrijving naar binnen kunnen.
Het is overigens ook een feit dat naarmate de tri-flanges warmer worden je een betere seal kunt bereiken; stop ze normaal in je oor en laat ze een minuut of 5-10 zitten zodat ze de temp. van je gehoorgang aannemen. Probeer ze vervolgens nog een beetje aan te drukken en draai ze een paar keer rond….tik daarna eens licht op de dopjes….en als je dan zo’n diep ‘thumping’ geluid hoort weet je dat de seal goed zit.
Probeer enkele van de bovenstaande opmerkingen gewoon eens te combineren en uit te vinden hoe je het beste jouw ‘magic spot’ in je oren kunt vinden.
Het zou trouwens kunnen dat de tri-flanges die je erbij kreeg nog van de ‘oude’ soort zijn (was bij mij ook); dus nog met de lange steel (die nieuwe hebben praktisch geen steel meer). Ik kan dus wel aanraden om deze af te knippen tot de gewenste lengte (ik gebruik nu de nieuwe met een steeltje van +/- 1 mm).
Om ze te modden naar bi-flanges kan ik niet aanraden….t was echt onmogelijk om dan nog een goede seal te krijgen, en aangezien mijn oren al vrij klein zal het bij jou nog moeilijker zijn je oren te sealen.
Tja, verder is het vooral een kwestie van oefenen, passen, meten, en vooral ‘leren’ je doppen te dragen. Bij mij heeft dit proces ook zo’n twee weken geduurd voordat ik pas echt tevreden was met mijn ‘fit’, sound en comfort. En dan wordt opeens duidelijk waarom je zo diep in de buidel heb moeten tasten voor de E5’s…..
Inmiddels kan ik zonder problemen 8 uur lang non-stop naar de tri-flanges luisteren zonder het gevoel dat iets irritants in m’n oor zit...It just takes time…