Mijn zoektocht van de afgelopen 4 maanden naar een (voor mij) geschikt setje high-end doppen lijkt zijn einde te hebben bereikt. En bij deze moet ik ff m’n ei kwijt.
Na veel verschillende reviews en gebruikerservaringen te hebben gelezen en meerdere luistertests te hebben ondergaan (E3/E4c/E5c/Westone’s UM-2/Ety’s ER-4P) besloot ik 2 weken geleden een setje Shure E5c’s te bestellen bij EarphoneSolutions. Vorige week dinsdag was het dan zover; Na een avondje overwerken lag er tot mijn grote verbazing een pakketje uit de US op me te wachten (ik had ze pas 4 werkdagen ervoor besteld….vandaar die verbazing).
Het eerste dat opvalt bij het uitpakken is de stylish vormgegeven metalen box waar ze inzitten. Eerst ff wat piccies voor de liefhebbers...
(sorry voor de steeds terugkerende hosting probs van planet internet)
[Piccie1]
[Piccie 2]
Vervolgens kan het welbekende passen en meten met de verschillende sleeves, flanges en foampies beginnen. Na een paar uur prutsen en luisteren naar de onderlinge verschillen kwam ik toch uit bij de ‘soft flex sleeves’ (vergelijkbaar met de EX-71 sleeves, maar dan iets steviger) en de ‘triple flanges’. Vooral deze laatsten geven een uitzonderlijk goede seal (na een kleine mod, waarbij ik de steel iets korter heb gemaakt zodat ze iets minder ver m’n gehoorkanaal binnendringen). Het gevolg is een bassweergave die ik tot nu toe alleen heb mogen ervaren met een set full-sized-cans. Zeker bij een stevige Drum’n’Bass track voel je werkelijk de bass door je ruggengraat heen vibreren, echt een aparte ervaring die heel verslavend werkt.
Ik heb zojuist nog een aantal triple flanges bijbesteld om wat verschillende mods op uit te voeren en te kijken wat het verschil in weergave is. Heeft er iemand bijvoorbeeld ervaring met het modden van een triple flange naar een dual flange, en wat was daarbij het gevolg voor jouw geluidsweergave?
Ook de wegwerpfoampjes leveren snel een goede seal, al heb ik het gevoel dat een deel van de bass wordt geabsorbeerd door het foam waardoor de weergave iets minder is in mijn beleving.
[Piccie E5c's up close met soft flex sleeves]
Inmiddels zijn ze ruim 100 uur ingespeeld, en het verschil begin ik langzaam aan te merken. Dit laat zich o.a. uiten in het terug eq’en van de lage freq’s om de bass niet te laten overheersen. Bovendien merk ik dat de weergave krachtiger/voller is geworden als toen ze net uit de doos kwamen; “like good wine they get better with age”.
Ook de weergave van midden en hoge frequenties is ver bovengemiddeld. Details die bij mij met de EX-71’s/MD-33’s niet opvielen komen met de E5c’s volledig tot zijn recht. Wel denk ik dat de Ety’s in staat zjin om details (vooral in het hoge gebied) beter weer te geven, maar dit maakt in mijn beleving het gebrek aan lage frequenties van de Ety’s niet goed. Het zou overigens wel kunnen dat de E5 deze details wel weergeeft, maar dat ze minder opvallen doordat ze beter zijn uitgebalanceerd over het hele frequentiebereik. Dit maakt imo de E5c tot de beste all-rounder.
Van de high-end doppen die ik heb uitgeprobeerd vind ik de E5c ook het meest comfortabel (al komt de E4c erg dicht in de buurt). Ik moet alleen nog een beetje wennen aan de zgn. ‘memory wire’ die gedeeltelijk achter je oren langs loopt en je in de gewenste vorm kan buigen en die dan ook aanhoudt.
De Ety’s gingen na verloop van tijd gewoon pijn doen in mijn oren doordat ze zo diep in je gehoorkanaal moet pushen om de gewenste geluidsweergave te bereiken. Bij de Westone’s had ik voornamelijk problemen om snel een goede seal te krijgen, en was er wel een goede seal dan was deze weer te gemakkelijk verbroken. Moet er wel bij vermelden dat ik maar een beperkt aantal sleeves erbij kreeg van degene van wie ik ze te leen kreeg.
Uiteindelijk kan ik over het draagcomfort concluderen dat de E5c’s niet zo comfortabel zijn als de EX-71’s (imo nog steeds nummer 1), maar in het high-end segment is het toch wel ‘the next best thing’.
Over de looks van de E5c valt niet veel meer te zeggen dan dat ze redelijk onopvallend zijn uitgevoerd in een soort semi-transparante molding. Niet de meest fancy doppen kwa uitstraling, maar dit was dan ook wel het laatste punt van mijn eisenpakket. Anders had ik ook wel een iPod met witte doppen gekocht ofzo (no offence btw, ieder zijn ding).
Ik krijg overigens af en toe wel vreemde blikken met de E5’s in, sommige mensen kijken je aan alsof je een gehoorprobleempje hebt oid, ach ja….their loss.
Samenvattend ben ik erg tevreden over mijn huidige mobiele setup. Iedereen die bereidt is één of meerdere spaarvarkens op te offeren voor een echte set ‘topdoppen’ kan ik de E5c’s van harte aanbevelen.

Current Setup
[
Voor 7% gewijzigd door
Shiverzz op 21-06-2005 10:19
]