Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 22:38:
Ik heb hierbij een vraag, waarbij ik zelf een beetje achteraf beetje van zit;
Volgens verkopers in winkel (en over algemeen personen die bekend staan in stad met goede kennis), is de kwaliteit niet echt zichtbaar; maar gaven wel toe dat het inderdaad betere lenzen zijn die 2 losse. Maar gezien mijn wensen het niet opweegt.
Dus het zijn betere lenzen, alleen is het kwaliteitsverschil niet echt zichtbaar? Lekker advies hebben ze je gegeven

Wat denken jullie?
Volgens mij was jij die persoon die niet tevreden was over de scherpte van de kitlens, en daardoor op zoek ging naar een alternatief. Toen kwamen er inderdaad andere adviezen tevoorschijn, waarbij de 18-50/2.8 EX als vervanger van de kitlens een goede optie was en de 70-300 APO een goede optie voor het telebereik. En uiteindelijk koos jij, tegen de adviezen in, toen zelf voor de 18-200, die niet scherper is dan de kitlens

, maar natuurlijk wel een veel aangenamer bereik heeft.
Naar mijn mening waren de gegeven adviezen
toen al vrij duidelijk: Kies je voor gemak: neem die 18-200. Kies je voor meer scherpte, neem dan de set met twee lenzen.
Nu zijn de kitlens en de 18-200 trouwens goed scherp hoor, maar dan moet je ze wel afstoppen, want uit tests is gebleken dat je op diafragma's <f8 het verschil in scherpte heel goed zal merken. Die verkopers spraken op zich wel de waarheid, het verschil in scherpte is te verwaarlozen, mits je dus in goed verlichte situaties kan fotograferen met f>8! Jammer dat ze dat dus waren vergeten te vermelden.
Maar als je van jezelf weet dat je voor het grootste deel in goed verlichte situaties foto's zal maken, bijvoorbeeld buiten in het zonlicht, dan kun je dus lekker op f8 of hoger schieten en dan heb je aan de 18-200 voor die situaties een hele goede lens.
Er zit dan wel een maar aan vast, een
heel ander alternatief voor als je toch 9 van de 10 keer in goed verlichte situaties foto's zal maken en dus met lage ISO waardes zal werken: Koop een compact camera!
Laat je oog dan bijvoorbeeld vallen op een Canon Pro1 of een FZ20 van Panasonic of een Minolta A200 of (ooeeh) de Nikon 8800. Uitstekende compactcamera's. Lichter, compacter en dus gemakkelijker om overal mee naartoe te nemen, mogelijkheid tot filmpjes

, mogelijkheid tot goede macrofoto's zonder dat je er een dure macrolens voor nodig hebt, beeldstabilisatie bij de FZ20, 8800 of A200!! Diafragma van f2.8 over het gehele zoombereik (tot 432mm!) bij de FZ20. Live LCD scherm + erg nuttige live histogram. En dat alles voor minder geld dan een DSLR + 18-200 lens.
[
Voor 41% gewijzigd door
guillaumemay op 23-06-2005 23:28
]