Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Anoniem: 119927
De foto's zijn uit de hand geschoten vandaar.Bor de Wollef schreef op zondag 12 juni 2005 @ 16:33:
[...]
Je hebt wel een statief gebruikt toch? Dan snap ik de bewegingsonscherpte niet echt gezien in veel gevallen zowel het onderwerp als de ondergrond waar deze op "zit" onscherp is.
Het is met een statief zeer moeilijk om vlinders te fotograferen. Zoals Mud Starr ook al zei, die vlinders zijn zeer snel. Het is inderdaad een kwestie van een zo klein mogelijk diafragma met een zo groot mogelijke sluiter. De macrolens die ik heb gebruikt had voor dit werk een te zware vergroting, waardoor te veel licht verloren is gegaan. Volgende keer ga ik met een iets minder zware vergroting en een ringflits.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 119927 op 12-06-2005 20:29 ]
Vlinders die snel zijn? Mijn ervaring is dat de meeste wel een tijd blijven zitten als je zelf ook maar rustig bent (en in een deel waar niet veel mensen lopen).Anoniem: 119927 schreef op zondag 12 juni 2005 @ 20:24:
[...]
De foto's zijn uit de hand geschoten vandaar.
Het is met een statief zeer moeilijk om vlinders te fotograferen. Zoals Mud Starr ook al zei, die vlinders zijn zeer snel. Het is inderdaad een kwestie van een zo klein mogelijk diafragma met een zo groot mogelijke sluiter. De macrolens die ik heb gebruikt had voor dit werk een te zware vergroting, waardoor te veel licht verloren is gegaan. Volgende keer ga ik met een iets minder zware vergroting en een ringflits.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Dat was dus het grote probleem.Bor de Wollef schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:04:
[...]
Vlinders die snel zijn? Mijn ervaring is dat de meeste wel een tijd blijven zitten als je zelf ook maar rustig bent (en in een deel waar niet veel mensen lopen).
In de vlinderkas was het "bloedheet" en toch waren er nog veel mensen aanwezig.
Toch maar weer de natuur in! daar is het tenminste, op sommige plekken dan, rustig.
kortom meer volgt.

2

3

4

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Eet smakelijk, een *paar* bladluizen vlak onder een rozenknop. (Fujifilm S7000 + Raynox DCR-250)
Denon AVR-X3600H
Tsja, wat moet ik hiervan zeggen: "Nette platen man".
1: Nette kleuren, berwerkt in een programma? Contrast is super.
2: Leuk die 'Diepte' wel een beetje 'blurry' aan de bovenzijde, niet erg geeft een beetje zweverig,
dromerig gevoel aan de foto.
3: Minst interessante, recht toe- recht aan.
4: leuke diepte werking, ook de blurry bloemen op de achtergrond zorgen ervoor dat de voorste
bloem er echt uit "springt".
Kortom "Nette platen man".
Anoniem: 67992
Mag ik vragen wat jij er zo mooi aan vindt?Anoniem: 145592 schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 14:24:
Ben gister even bezig geweest, en vind deze best geslaagd.
[afbeelding]
Ik vind het vooral nog moeilijk om de focus op het juiste punt te laten vallen, dit zal misschien met stil liggende/zittende dingen wat makkelijker zijn, maar ja.
[ Voor 6% gewijzigd door sorted.bits op 17-06-2005 07:51 ]
Macro? Dit noem ik Close-up.sorted.bits schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 07:35:
Ok, ik ben compleet newby en mijn camera zal ook niet de top zijn zoals jullie hier gebruiken, maar ik kon het niet latenIs trouwens een van mijn eerste macro foto's.
[afbeelding]
Ik vind het vooral nog moeilijk om de focus op het juiste punt te laten vallen, dit zal misschien met stil liggende/zittende dingen wat makkelijker zijn, maar ja.
Verder wel grappige hoek, maar niet echt spannend.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
Anoniem: 67992
En het is inderdaad weer geen macro maar een close-up.
1

2

3

4

5

6

7

8

Alle foto's zijn geschoten met een HP945 + Raynox macrolens.
Comments??

I am the great Cornholio!

WOWneographikal schreef op maandag 20 juni 2005 @ 11:22:
Ik heb deze al eerder gepost in het showcasetopic, maar ik zou graag meer commentaar willen
*klikbaar*
[afbeelding]
Hoe volgen jullie die insecten, die zijn namelijk écht razendsnel....
Verder de 2 posters boven je zijn close-up geen macro.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Welke accesoiris gebruiken jullie verder nog naast je camera?
wat is nu het verschil tussen een macro en een close up? dat bij de macro de achtergrond wazig is en alleen het object scherp?
wil met mijn pas gekocht a510 ook wel wat leuke foto's gaan maken en wat meer met fotografie gaan proberen maar heb geen flauw idee waar ik moet beginnen

Anoniem: 91555
Op die tweede lijkt hij te vergaan van de pijn; en op het randje van de dood te balanceren. Erg gaaf; voor de rest niet zo bijzonder; maar het is wel een fractie van een seconde dat een kat zo poseerd. Mij is het nog niet gelukt namelijk; om een geeuwende kat in vol ornaat er op te krijgen.
1. onscherp
2. wel scherp maar de kleuren hadden beter gekund
3. enigzinsonscherp maar ook hier zijn de kleuren weinig spannend
4. niet spannend, en geen macro wmb
5. het is je telefoon
No offence, prima dat je foto's plaatst
Mn eerste testjes, met een olympus 3.2 mega pixel. Normaal gesproken doe ik dit soort dingen nooit dus ja ik ben er wel tevreden mee. Het bevalt me iig zo goed dat ik me er zeker in ga verdiepen en proberen nog betere foto`s te schietenneographikal schreef op maandag 20 juni 2005 @ 21:54:
Sorry, het zijn amper macro's en om ze goed te noemen:
1. onscherp
2. wel scherp maar de kleuren hadden beter gekund
3. enigzinsonscherp maar ook hier zijn de kleuren weinig spannend
4. niet spannend, en geen macro wmb
5. het is je telefoon
No offence, prima dat je foto's plaatstMaar het predikaat echt goede macro's had ik het niet durven geven. Sterker nog, die foto van mij hierboven is wel mooi maar had ook nog veel beter gekund
Ik denk dat je wat kritischer op jezelf zijn
[ Voor 16% gewijzigd door HaterFrame op 20-06-2005 22:24 ]
ja.. ik snap ook niet echt waar zoveel commentaar vandaan moet komenMaNiC_MiNd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:09:
[...]
Mn eerste testjes, met een olympus 3.2 mega pixel. Normaal gesproken doe ik dit soort dingen nooit dus ja ik ben er wel tevreden mee. Het bevalt me iig zo goed dat ik me er zeker in ga verdiepen en proberen nog betere foto`s te schieten
jepper schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 09:14:
[...]
ja.. ik snap ook niet echt waar zoveel commentaar vandaan moet komen![]()
![]()
. Als neographical ff goed had gelezen zag hij dat je zeg maar nog nooit macro's hebt geschoten... Ik zou er ook tevreden mee zijn hoor! Gewoon lekker veel oefenen
Daar vandaan, het is helemaal niet erg als je het nog nooit hebt gedaan of wat dan ook. Maar hang er dan niet het predikaat goed aan op, dat was alles wat ik ermee bedoelde. En zonder kritiek leer je ook niks, ik heb liever dat iemand echt kritisch naar de foto van mij hierboven kijkt dan ja / amen / wow roept (alhoewel de wow wel positief was natuurlijkMn eerste echte goede macro`s
Oftewel, kritiek is goed, mits onderbouwd
Kijk dat moeten we hebben, en vergeet ook niet mijn foto's zeer kritisch te bekijken. Het kwam misschien wat harder over dan het bedoeld was, maar zonder kritiek leert niemand watMaNiC_MiNd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:09:
Het bevalt me iig zo goed dat ik me er zeker in ga verdiepen en proberen nog betere foto`s te schieten
[ Voor 20% gewijzigd door neographikal op 21-06-2005 19:43 ]
Helemaal mee eens, soms zie je zelf niet wat beter kan en zo kunnen anderen je helpen (nog) beter te worden.neographikal schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 19:28:
[...]
[...]
Daar vandaan, het is helemaal niet erg als je het nog nooit hebt gedaan of wat dan ook. Maar hang er dan niet het predikaat goed aan op, dat was alles wat ik ermee bedoelde. En zonder kritiek leer je ook niks, ik heb liever dat iemand echt kritisch naar de foto van mij hierboven kijkt dan ja / amen / wow roept (alhoewel de wow wel positief was natuurlijk).
[...]
Kijk dat moeten we hebben, en vergeet ook niet mijn foto's zeer kritisch te bekijken. Het kwam misschien wat harder over dan het bedoeld was, maar zonder kritiek leert niemand wat
Ik geef zelf vaak ook kritiek, maar probeer het opbouwend te brengen.
Die wow was omdat ikzelf niets had toe te voegen aan die foto
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Anoniem: 142673
Close Up loopt officieel tot een vergrotingsmaastaf van 1:1, daar begint de macro die loopt tot 5:1, en daar begint de micro. Dat is de maatstaf tov je afbeelding op negatief of sensor. Het gros van de foto's die je hier ziet zijn strikt officieel genomen geen macro, maar omdat er tegenwoordigb met kleine sensoren wordt gewerkt is echte macro erg klein geworden en noemt men de van zeer nabij genomen opnamen tegenwoordig in de "volksmond" ook macro.arjoderoon schreef op maandag 20 juni 2005 @ 14:37:
dan nog maar een vraagje, nu van een complete newby:
wat is nu het verschil tussen een macro en een close up? dat bij de macro de achtergrond wazig is en alleen het object scherp?
wil met mijn pas gekocht a510 ook wel wat leuke foto's gaan maken en wat meer met fotografie gaan proberen maar heb geen flauw idee waar ik moet beginnen
No offence taken mateneographikal schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 19:28:
[...]
[...]
Daar vandaan, het is helemaal niet erg als je het nog nooit hebt gedaan of wat dan ook. Maar hang er dan niet het predikaat goed aan op, dat was alles wat ik ermee bedoelde. En zonder kritiek leer je ook niks, ik heb liever dat iemand echt kritisch naar de foto van mij hierboven kijkt dan ja / amen / wow roept (alhoewel de wow wel positief was natuurlijk).
[...]
Kijk dat moeten we hebben, en vergeet ook niet mijn foto's zeer kritisch te bekijken. Het kwam misschien wat harder over dan het bedoeld was, maar zonder kritiek leert niemand wat
* HaterFrame zit met smart te wachten op zn Nikon D70
Anoniem: 63942
Een paar dagen terug ben ik aan het expirimenteren geweest met m'n D70, m'n tamron 70-300 en Nikkor 50mm. De 50mm heb ik omgekeerd op m'n 70-300 gezet (op een "houtje-touwtje-manier") omdat ik gelezen had dat dit goede resultaten op kon leveren.
Dat leverde o.a. de volgende resultaten op:

en

Hierbij is niet gecropt! De vlieg was +/- 10mm lang, en z'n kop 2 mm breed (en ja, hij was dood
Let op: ik vraag niet om reacties als "slechte compositie" of zo, het gaat hier puur om een expiriment!
Ik ben dus benieuwd of meer mensen deze techniek gebruiken, en hoe zij de twee lenzen op een degelijke manier monteren. Bij meerder winkels werd mij gezegd dat hiervoor speciale ringen zijn, maar dat deze niet of amper meer gemaakt worden.

Dus als iemand hier een oplossing voor heeft, graag!
Vet effect wat mij betreft
Als die canon 1.8 een diafragma-ring zou hebben wel (maar volgens mij heeft ie dat niet). Anders wordt het wat lastiger.neographikal schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 18:21:
What the, dat ga ik ook proberen. Ik heb zo'n beetje dezelfde combinatie als jijTamron 70-300 en een Canon 1.8
Vet effect wat mij betreftZou er een manier zijn om het diafragma van die 50mm twee stops dicht te knijpen?
Of je daar veel mee op zou schieten betwijfel ik. Je hebt al weinig licht, dus met nog minder wordt het helemaal lastig. Verder ben je dan echt door "een tunnel" (of beter gezegd "sleutelgat") aan het kijken.
Die 1.8 zal je echt wel nodig hebben (of nog beter een EF 50mm f/1L USM
Alleen het bevestigen is nog steeds een probleem

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 63942 op 22-06-2005 19:37 . Reden: moet nog steeds eens leren typen :/ ]
Ik heb dat wel eens met mijn analoge spiegereflex gedaan, met dukttape gedaan.Anoniem: 63942 schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 15:29:
Ik heb even een vraag over macrofotografie.
Een paar dagen terug ben ik aan het expirimenteren geweest met m'n D70, m'n tamron 70-300 en Nikkor 50mm. De 50mm heb ik omgekeerd op m'n 70-300 gezet (op een "houtje-touwtje-manier") omdat ik gelezen had dat dit goede resultaten op kon leveren.
Dat leverde o.a. de volgende resultaten op:
[afbeelding]
[afbeelding]
Hierbij is niet gecropt! De vlieg was +/- 10mm lang, en z'n kop 2 mm breed (en ja, hij was dood)
Let op: ik vraag niet om reacties als "slechte compositie" of zo, het gaat hier puur om een expiriment!
Ik ben dus benieuwd of meer mensen deze techniek gebruiken, en hoe zij de twee lenzen op een degelijke manier monteren. Bij meerder winkels werd mij gezegd dat hiervoor speciale ringen zijn, maar dat deze niet of amper meer gemaakt worden.![]()
Dus als iemand hier een oplossing voor heeft, graag!
Ik was alleen niet tevreden over het resultaat, je hebt veel te weinig instelmogelijkheden over en een schijnwerper aan licht nodig.
Het is wel grappig om eens te doen, maar de macrolens die ik nu heb geeft betere resultaten.
Zoals:
zweefvlieg
Of nog dichterbij:

En zie ook verder terug in dit topic.
Experimenteren is altijd leuk en ndit is gewoon een grappig truuk, maar volgens mij kun je beter investeren in een goede macrolens.
[ Voor 21% gewijzigd door Mud.Starrr op 23-06-2005 10:43 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
De meeste macro lenzen gaan tot een 1:1 vergroting, met mijn "configuratie" kom ik tot +/- 8:1. Oké, het is niet superscherp en het zijn ook niet de allerbeste lenzen, maar ik vind het opzich wel een aardig verschil.Mud starrr schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 10:30:
[...]
Experimenteren is altijd leuk en ndit is gewoon een grappig truuk, maar volgens mij kun je beter investeren in een goede macrolens.
Voor 1:1 is een echte macro lens ongetwijfeld beter, maar daar moet ik eerst even voor sparen (er staat namelijk ook nog een sb600 op de verlanglijst)
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Voor de hand liggende vraag: "Welke lens is dat dan wel?"Mud starrr schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 17:04:
mijn lens gaat tot 4:1, vind ik genoeg.
Beetje research (lees terugbladeren in dit topic) zal je leren dat ik een Compactcam (minolta dimage Z1) heb met een Raynox voorzetlens(DCR-250 uit mijn hoofd).Anoniem: 63942 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 00:29:
[...]
Voor de hand liggende vraag: "Welke lens is dat dan wel?"
De vergroting van die lens hangt af van de camera, ik heb er een ring van +- 3cm tussen zitten zodat ik de 10x zoom kan benutten.
Daarmee kan ik dus de vergroting bepalen, van een 1:2 lens tot een 4:1 lens.
Edit: en ja ik wil een DSLR, geld he....(iemand nog een analoge SLR?)
[ Voor 8% gewijzigd door Mud.Starrr op 24-06-2005 00:51 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
The_Sukkel in "Canon Powershot S2 IS"
De foto's zijn door mijn vrouwtje gemaakt met onze Nikon Coolpix 880 (dus niet de S2!). Hoewel deze voor een digicam al bijna antiek te noemen is kan hij wel erg mooie macro's maken. Soms lijkt het wel alsof je door een microscoop kijkt...
Wat vinden jullie ervan? Ik hoop dat de S2 ook zulke foto's kan maken (ben van plan die te kopen als opvolger van de Coolpix 880)... maar tot nu toe niet gezien...
Eerst een "gewone macro"... die je wel vaker ziet...
(Klik op de foto voor de full size foto)
Daarna van ongeveer dezelfde bloem een macro van heel dicht bij, met sublieme scherpte en scherptediepte (Klik op de foto voor de full size foto)
Eerst een "gewone macro"... die je wel vaker ziet...
(Klik op de foto voor de full size foto)
Daarna van ongeveer dezelfde bloem een macro van heel dicht bij, met sublieme scherpte en scherptediepte (Klik op de foto voor de full size foto)
De foto's zijn uit het handje genomen op een zonnige dag gewoon in de tuin. Het betreft niet allemaal dezelfde bloemen (dat is duidelijk te zien), maar het geeft wel aan wat er gebeurt als je net een paar cm dichterbij de foto neemt. Voor de goede orde: de minimale macro-afstand is bij de CP 880 4 cm en bij de supermacrostand van de S2 maar liefst 0 cm. Daarom zou de S2 minimaal zulke foto's moeten kunnen maken zou ik zeggen...
Ik zou zeggen: snel die tuin in en schieten maar!
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
.. mijn mond valt werkelijk waar open van de foto van de sneeuwvlok. Ongelofelijk! Hoe vaak is dat ingezoomd? (Wat voor camera heb je eigenlijk gebruikt?)Mud starrr schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 10:30:
[...]
Ik heb dat wel eens met mijn analoge spiegereflex gedaan, met dukttape gedaan.
Ik was alleen niet tevreden over het resultaat, je hebt veel te weinig instelmogelijkheden over en een schijnwerper aan licht nodig.
Het is wel grappig om eens te doen, maar de macrolens die ik nu heb geeft betere resultaten.
Zoals:
zweefvlieg
[afbeelding]
Of nog dichterbij:
[afbeelding]
En zie ook verder terug in dit topic.
Ik achtte het onmogelijk om de structuur van een sneeuwvlok te fotograferen (zonder microscoop). Ik heb dit ook met mijn Powershot A95 geprobeerd, maar ik kwam niet verder dan wat glinsters in de sneeuw.
Heel erg mooi.
Anoniem: 34095

Deze zijn met de 20D + MP-E65 + MT-24EX ringflitser geschoten en croppen doe ik niet aan
Ik zie in dit topic veel vragen over macro en voor diegene die "echte" macro's willen schieten (voor de (D)SLR gebruikers), laat je niet verleiden door een zoomlens met een labeltje "macro super" iod, maar koop een echte macrolens. Deze zijn optisch niet te evenaren, welk merk je ook neemt, ze zijn allemaal optisch gecorrigeerd (flat-field), retescherp en doen over het algemeen 1:1, plus dat je ze ook goed als normale lens kan gebruiken (al zijn ze wat langzamer met focussen)
Wil je een vlieg op 1:1 erop krijgen en toch wat afstand houden (vaak wel een stuk makkelijker) kies dan voor een langer bereik (100mm of 180mm). Met mijn MP-E65 zit ik op 2 cm van zo'n vlieg, daar word je niet vrolijk van....sterker nog, daar krijg je het benauwd van, je gaat zweten, tis behoorlijk intensief om iets vast te leggen. Deze lens kan 5:1, maar dat is me pas 1x gelukt, je hebt dan een scherptediepte van 0.2mm op F16 (=effectief F96 op 5:1) dat is zo goed als niet te doen, de ringflitser is dan ook essentieel, maar goed dit is een aardig prijzige setup
Ik heb zelf ook overwogen om de reverselens/extension tubes te gaan gebruiken, maar vond dat niet flexibel genoeg, je zit vast aan een vaste vergroting, dat weerhield mij er van. Nu kan ik het zelf bepalen, 1,2,3,4,5:1
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 34095 op 27-06-2005 08:30 ]
(ook deze is natuurlijk clickable om groter te bekijken
Een 50mm reversed op een tele-zoomlens geeft je ook een beetje flexibiliteit, je kunt dan gewoon zoomen. Alleen het focussen werkt voor geen meter, daarvoor moet je zelf naar voor en achteren bewegen. En dat valt met een scherptediepte van 10den van milimeters ook niet echt meeAnoniem: 34095 schreef op maandag 27 juni 2005 @ 08:27:
Ik heb zelf ook overwogen om de reverselens/extension tubes te gaan gebruiken, maar vond dat niet flexibel genoeg, je zit vast aan een vaste vergroting, dat weerhield mij er van. Nu kan ik het zelf bepalen, 1,2,3,4,5:1
ik vergat hierbij te vermelden dat je over de scherpte niet naar huis hoeft te schrijven, scherpte vind ik erg belangrijk.Anoniem: 63942 schreef op maandag 27 juni 2005 @ 12:01:
Een 50mm reversed op een tele-zoomlens geeft je ook een beetje flexibiliteit, je kunt dan gewoon zoomen. Alleen het focussen werkt voor geen meter, daarvoor moet je zelf naar voor en achteren bewegen. En dat valt met een scherptediepte van 10den van milimeters ook niet echt mee
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 34095 op 27-06-2005 12:24 ]
@ M-ThijZ, mijn camera stond al aangegeven.
Een Minolta Dimange Z1 met supermacro voorzetlens.
[ Voor 4% gewijzigd door Mud.Starrr op 27-06-2005 15:10 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Klopt, daar was ik al lang achter jaAnoniem: 34095 schreef op maandag 27 juni 2005 @ 12:23:
[...]
ik vergat hierbij te vermelden dat je over de scherpte niet naar huis hoeft te schrijven, scherpte vind ik erg belangrijk.
Nikon Coolpix 775 (niet echt super helaas)

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....
Anoniem: 60780
Doe eens voor de grap toch croppen, alstublieftAnoniem: 34095 schreef op maandag 27 juni 2005 @ 08:27:en croppen doe ik niet aan
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 60780 op 27-06-2005 21:41 . Reden: magic word toegevoegd ]
leuker voorbeeld, omdat het oog van de waterjuffer al uit het scherpteveld is;Anoniem: 60780 schreef op maandag 27 juni 2005 @ 21:40:
Doe eens voor de grap toch croppen, alstublieft. Ik ben wel reuze benieuwd hoe de kop van de libelle (foto 1) bijvoorbeeld uitpakt bij een 1 : 1 crop.
1:1 shot van een vlieg. (de meeste macrolenzen kunnen dit)
normaal

1:1 crop = niet printbaar meer, daarom hou ik niet van croppen.

Deurmatje

Bloempje

Mn Fossil Blue horloge

Mn Fossil Blue horloge #2

Soulfly Dogtags (deze vind ik persoonlijk erg gaaf geworden)

Liggende Dogtags

WD 80 gig leeskop
Anoniem: 60780
Nice
Aha, op die fiets. Maar toch, als het onderwerp goed scherp is, kun je wel mooi de details bekijken= niet printbaar meer, daarom hou ik niet van croppen.
Ik zou graag wat comments op mn macro`s willen
Anoniem: 23544
MaNiC_MiNd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 00:10:
Zo, nu nog eens wat best ok gelukte macro`s van mn hand. Wees lief voor me want ik ben nog een Total N00B.
[afbeelding]
Deurmatje
[afbeelding]
Bloempje
[afbeelding]
Mn Fossil Blue horloge
[afbeelding]
Mn Fossil Blue horloge #2
[afbeelding]
Soulfly Dogtags (deze vind ik persoonlijk erg gaaf geworden)
[afbeelding]
Liggende Dogtags
[afbeelding]
WD 80 gig leeskop
Deurmatje: leuk gevonden, jammer alleen dat er zo weinig scherpte inzit maar dat ligt aan de camera (scherpte-diepte), I presume?Schop!
Ik zou graag wat comments op mn macro`s willen
Bloempje: deze is echt mooi. Hoe de essentie van de bloem het centrum van de foto vormt en niet de bloem zelf. Heel goed, deze zie ik graag!
Fossil #1 & Fossil #2: Beide een beetje nietszeggend
Dogtags #1:
Dogtags #2: je bent de helft vergeten doodzonde, verder wel aardig.
weinig? ik vind t juist super, je ziet toch echt een paar vezels goed scherp. of misschien bedoel je wat andersAnoniem: 23544 schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 21:14:
[...]
[...]
Deurmatje: leuk gevonden, jammer alleen dat er zo weinig scherpte inzit maar dat ligt aan de camera (scherpte-diepte), I presume?
verder vind ik macro's meer een truukje. Iedereen kan macro's maken, (zelfs ik
traktor scratch!
De rest, niet echt macro en ook niet echt boeiend. Maar die laatste maakt met zijn compositie een hoop goed
Thanks, vind ik ook.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Anoniem: 148225
Forum is 600 (jaja niet echt is ergens rond de 630) pixels breed niet 800.Anoniem: 148225 schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 16:02:
mijne stelt weinig voor.. maar even snel fotootje gemaakt.. en tot me verbazing kwam het er nog wel leuk uit![]()
[afbeelding]
Vond hem wat overdreven onderbelicht...
beetje donkerAnoniem: 148225 schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 16:02:
mijne stelt weinig voor.. maar even snel fotootje gemaakt.. en tot me verbazing kwam het er nog wel leuk uit![]()
[afbeelding]

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
dit zijn tot nu toe mijn favorieten:

link naar de "normale" versies
Mijn Macro's
feedback please
[ Voor 71% gewijzigd door kwakke01 op 05-07-2005 15:12 ]
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Deze vind ik echt gaaf... doet me denken aan iets, een opgekruld beest ofzo.
Wat foto's van mij:

Ben vergeten hoe deze heet, maar ze schijnen er Earl Grey van te maken.
Nabewerking: contrast+saturation enhancement, want hij was wat flets.

moeilijk scherp te krijgen als je vooroverhangt over de vijver
Nabewerking: sharpen.

varta 9V blok... is nu mijn win xp login scherm
Geen nabewerking.
Alle foto's gemaakt met een HP Photosmart 912 camera.
[ Voor 5% gewijzigd door zeekoe op 08-07-2005 15:59 ]
Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Mijn eerste macro.. tips anyone?
gemaakt met een Minolta z20, sluitertijd 1/50, diafragma f8.0 en de iso op auto.
Het diafragma kan helaas niet hoger.
Compositie is misschien niet het meest geweldige item, maar lent zich wel goed om te testen.

Water lelie
ja... plaatjes van 1.6 MB resizen voordat je ze gaat uploaden kan geen kwaad
ziet er verder wel leuk uit, al zou ik de schroef iets verder naar links leggen zodat de schaduwen elkaar niet raken.
Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

(beetje overbelicht op de steen, maar nu geen tijd om het te veranderen)
een beetje aan het spelen geweest vanmiddag in de tuin en op de computer (bewerken ben ik nog geen held in)
[ Voor 8% gewijzigd door tozzke op 09-07-2005 20:18 ]
1. Vlinder tijdens het uitproberen van nieuwe lens

2. Knop van een brugleuning

3. Bloempje

Nou jah, ik heb een eventuele discussie niet gevolgd daarover; maar kennelijk is dat ook toegestaan?
[ Voor 33% gewijzigd door Acid_Burn op 11-07-2005 23:51 ]
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Opmerkingen of suggesties zijn altijd welkom! Oh om een idee te hebben van de afmetingen schat ik het beestje op zo'n 10cm in en je ziet er nu zo'n 5cm van. De foto heb ik gemaakt met een D70 met een nikkor 70-210 lens een een nikkon 5T close up filter.

Canada, Alaska, Schotland, Scandinavie, IJsland - Als het maar verlaten is!

groote full screen versie
edit: ik heb de macro stand en de portret functie gebruikt. scherp stellen is gedaan met dat AIAF. graag zou ik wat tips willen over het scherp stellen met die functie en wat beter is. je kunt namelijk gewoon centraal doen of met die auto scherpstel functie en tot nu toe lukt het me niet echt.
ik zou graag comments en aanwijzingen willen. ik ben tenslote een beginner:)
[ Voor 27% gewijzigd door wvdburgt op 13-07-2005 14:46 ]
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
De compositie is niet helemaal optimaal en de scherpte ook nog niet, ook het geel overheerst een beetje (bij werken metPhotoshop?). Voor de rest absoluut geen slechte fotolammmetak schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 14:41:
edit: ik heb de macro stand en de portret functie gebruikt. scherp stellen is gedaan met dat AIAF. graag zou ik wat tips willen over het scherp stellen met die functie en wat beter is. je kunt namelijk gewoon centraal doen of met die auto scherpstel functie en tot nu toe lukt het me niet echt.
ik zou graag comments en aanwijzingen willen. ik ben tenslote een beginner:)
Wow ik wist niet dat die bloemen zo mooi waren
Mooi gefotografeerd ook, de zaden zijn goed scherp. Kleuren komen ook mooi over.
Ik heb zelf sinds gister een nieuwe camera, dus ook meteen even mee gespeeld. Ik heb hiervoor nooit macro's kunnen maken, dus alle kritiek is dus welkom om me een beetje op weg te helpen.

Dit is overigens een doodgewone geranium, maar ik vind hem wel leuk zo
public void ik()
weet je toevallig hoe ik hem nog scherper kan krijgen? het lukt niet echt met dat aiaf.MaNiC_MiNd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 16:47:
[...]
De compositie is niet helemaal optimaal en de scherpte ook nog niet, ook het geel overheerst een beetje (bij werken metPhotoshop?). Voor de rest absoluut geen slechte foto
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
Let wel op de grote plaat. Op de kleine moet je experimenteren met Amount en/of Radius.
Andere programma's als PSP kennen ook de UnSharp Mask functie.
suc6
Denon AVR-X3600H
Hee, die heb ik toevallig vanmiddag ook gefotografeerd toen in m'n nieuwe Sigma 70-300 aan het uitproberen was!

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...
en hoe met de cam zelf? ik heb gekeke in de handleiding maar daar legge ze alleen uit over dat vage aiaf:SJeanLeGrand schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 18:29:
In Adobe Photoshop CS doe je Filter -> Sharpen -> USM en dan Amount=100%, Radius=2.5, Threshold=1.
Let wel op de grote plaat. Op de kleine moet je experimenteren met Amount en/of Radius.
Andere programma's als PSP kennen ook de UnSharp Mask functie.
suc6
nog een test:

[ Voor 11% gewijzigd door wvdburgt op 16-07-2005 12:49 ]

toch jammer hoe een foto ineens een stuk minder mooi is als je hem verkleint, fullscreen en zonder jpeg compressie zijn ze gewoon honder keer mooier. Heb ze niet nabewerkt alleen die foto met die vlinder heb ik een klein beetje gecropt.
[ Voor 6% gewijzigd door Sharky op 17-07-2005 00:48 ]
This too shall pass
Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker
server is weer upAesculapius schreef op zondag 17 juli 2005 @ 01:34:
euhmz, hoe groot zijn die dingen? het laden van deze pagina duurde kei lang en uiteindelijk wordt nog elke foto een kruisje bij mijmisschien even resizen en linken naar original?
[ Voor 19% gewijzigd door Sharky op 17-07-2005 04:23 ]
This too shall pass

F/7,1 1/15

F/4 1/200
beide klikbaar
nog een edit; gebruike cam: S2 IS
[ Voor 11% gewijzigd door Goudvis op 17-07-2005 15:27 ]
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Dit topic is gesloten.