Tom_Paris schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 20:22:
....
Maar het probleem is, dat mijn @Home abonnement per 30 september komt te vervallen (vandaag dus). Nou voel ik de bui al hangen dat dat onderzoek veel langer gaat duren, of dat het probleem helemaal niet in de wijkcentrale zit.
Op het modem (2602H61) is het DSL-lampje groen, en het internet-lampje rood (ik krijg dus geen ip-adres).
Heeft iemand ervaring met die storingsonderzoeken of aansluitperikelen?
EDIT: heb net zelf het manual van internet gevist en zie dat er inderdaad een rode LED is waaruit je kunt afleiden dat het uitgeven van een IP adres is mislukt.
1) Ik ken dat modem verder niet maar als jij zeker weet dat er wel een DSL signaal op de lijn staat dan heeft de monteur niks in de centrale te zoeken. Want dat is het enige wat er in de wijkcentrale gebeurt.
2) Dat rode lampje ken ik dus ook niet (nooit van een lampje voor een IP adres gehoord).
maar rood is nooit goed. Dan is er meestal iets goed mis met het modem zelf (hardware probleem).
3) Als je geen IP adres krijgt kan dat ook nog komen doordat de modem config niet goed is. Heb je er NIETS aan veranderd en is je opstelling (om het te testen) identiek aan de bechrijving in de manual die je van Tiscali hebt gekregen?
Er zijn talloze andere redenen waarom je geen IP adres krijgt. Maar die oorzaak is nooit in de wijkcentrale. Tenslotte, in de gesprekken met de Tiscali Helpdesk, heb je toen uitgelegd welke lampjes er branden? Is de afstand tussen jouw huis en de wijkcentrale ter sprake gekomen? Als je aan de kritische afstandsgrens zit dan kan je DSL lampje nog wel branden maar de verbinding is dan brak. Toch moet je ook bij een brakke verbinding een IP adres krijgen.
Slechte bekabeling, in de centrale waar ze de monteur misschien naar laten kijken of bij jou thuis, verklaart niet dat je geen IP adres krijgt, verondersteld dat je inderdaad wel een DSL signaal hebt.
Nee dat rode lampje is erg verdacht.
Kijk maar in het boekje of zoek op het internet de echte handleiding van de fabrikant.
EDIT: Als DHCP inderdaad het probleem is (zorgt bij Tiscali voor de uitgifte van je IP adres) dan kan er iets mis gaan met het MAC adres van het modem (indien Tiscali daar nog mee werkt). Of ze hebben je account domweg niet goed aangemaakt.
EDIT2: Omdat je wel DSL signaal hebt, kan ik me wel voorstellen dat de monteur de bedrading die voor jou is gemaakt in de centrale gaat controleren (kruisdraden op de verdeler). Je bent misschien "per ongeluk" op een andere poort van de Tiscali apparatuur aangesloten die wel DSL signaal geeft maar waar verders niks op zit (of die jouw MAC adres niet kent). In het ergste geval zit er in de kabelbundel tussen verschillende apparatuur en verdelers een kruising.
In beide gevallen heb jij de poort van een ander in de wijk te pakken en hij misschien die van jou. Kan ook zijn dat die ander nog geen klant is en zich dus nog niet heeft gemeld. Zoiets.
[
Voor 24% gewijzigd door
RobbieDee op 30-09-2005 23:34
]