* Stoney3K maakt een klein rondje met de ERJ-145
Het is regenachtig op Eindhoven Airport, 2 oktober, 17:45. KLM Exel vluchtnummer 5623, registratie PH-RXA staat klaar voor de trip naar London Stansted.
("All passengers to London Stansted, final boarding call...")
Ondergetekende, captain van deze ERJ-145LR trotseert de regen voor één van de laatste keren (voor de bekenden: Exel is inmiddels failliet) en stapt in de (nog) koude cockpit van deze kist.
Na het gebruikelijke gevloek tegen het personeel van Eindhoven Handing omdat de ERJ niet aan grondstroom was geknoopt, ging de batterijschakelaar om en een meest vriendelijke damesstem gaf mij weer de geruststelling "Aural unit O.K.". Goed, tijd om wat leven in de brouwerij te brengen, dacht ik, en de APU werd warmgedraaid waardoor ook de rest van het vliegtuig een stuk aangenamer temperatuurtje kreeg. Met een kleine draai aan de knop van de RMU ging COM1 naar 121.925 voor de IFR clearance.
"Eindhoven Ground, Exel 5623 ready to copy IFR clearance to Stansted, good evening."
-- "Exel 5623, cleared to Stansted airport as filed, climb and maintain 6,000 until cleared for Flight Level 2-0-0. Squawk 6521, contact ground on 121.925 when ready to taxi."
"Roger, cleared to Stansted airport as filed, climb and maintain 6,000 until cleared through FL200. Squawk 6521, ground on 121.925."
De COM1 ging even naar Eindhoven ATIS voor de laatste informatie en de taxi clearance ging de lucht in.
"Eindhoven Ground, Exel 5623 requesting pushback and taxi for IFR departure to Stansted, information Uniform received."
-- "Exel 5623, cleared for pushback, taxi to runway 22 using taxiway Alpha. Contact tower on 131.0 when ready to depart."
"Will taxi to runway 22 using taxiway Alpha, tower on 131.0, Exel 5623, good evening."
En onderweg naar taxiway A voor RW22. Tijd om de twee Rolls-Royce Allison turbofans maar eens heet te gaan stoken. Met de FADEC op de ERJ-145 een fluitje van een cent, APU bleed open, en engine start switches naar de positie 'START'. Misschien niet de meest actieve manier, maar het werkt prima.
Na het starten van de motoren de laatste checklists en één van de leukste snufjes van ook deze payware kist: Het proggen van de FMC. Tegenover de Boeing en Airbus FMC's is deze FMC redelijk eenvoudig en er ontbreekt bijvoorbeeld een autopilot-functie voor bijvoorbeeld VNAV, maar it does the job.
De voor de ERJ karakteristieke 'gust lock' ging eraf en we waren onderweg voor 200 meter richting runway 22, waarna we even de toren lastigvielen om toestemming.
"Exel 5623, cleared for lineup and takeoff runway 22, IFR departure to Stansted approved."
Lined up voor RW22 nemen we nog even een blik in de Virtual Cockpit.
De instrument panels zijn leuk uitgevoerd maar in verhouding tot bv. een PMDG doet het allemaal wat minimalistisch aan. Leuk detail is wel dat PFD/ND1 en PFD/ND2 totaal onafhankeklijk zijn en de captain kan dus bijvoorbeeld de FMS heading aanhouden terwijl de F/O de ILS in de gaten houdt.
Goed, flaps 18, check trim, en met een flinke zwiep aan de thrust levers zitten we op 150KIAS en we zijn van de grond!
Positive rate of climb, gear up, flaps up.
(Voor de oplettenden, blijkbaar stond mijn gear lever omhoog want mijn gear ging wel zenuwachtig snel naar binnen.)
Redelijk bewolkt maken we de SID turn van REFS1J voor waypoint BREDA. In de dikke mist en bewolking is RW22 van Eindhoven nog maar net zichtbaar als we op een hoogte van 2500ft zitten.
-- "Exel 5623, contact Soesterberg Departure on 122.1."
"Going to 122.1, Exel 5623."
"Soesterberg Departure, Exel 5623 is out of 2,500 for 6,000, inbound BREDA."
-- "Exel 5623, Soesterberg departure. Roger, good evening."
ATC-communicatie zal voorlopig even worden geknipt sinds ik dan straks de hele pagina in beslag neem met een paar triviale handoffs. Ik pik de draad weer op bij de approach voor Stansted.
In de climbout voor FL200 is er geen ruk te doen dus we vragen even één van onze lieflijke stewardessen voor een kopje koffie en kijken even achter ons de cabine in. Blijkbaar weinig animo voor Londen vandaag.
En een blijk uit de first officer's window, de hogere luchtlagen zijn blijkbaar vandaag wat rustiger, de zonsondergang bij de Zeeuwse kust maakt dit allemaal heerlijk schilderachtig.
Inbound REFSO op FL200, net de Zeeuwse kustlijn gepasseerd vliegen we de ondergaande zon tegemoet.
En al gauw zitten we (na een kleine 20 minuten vliegen, 5 met 4x compression

) op de UL980 inbound LOGAN.
Na LOGAN gaan we de ABBOT1D op voor RW05 en zoals je kan zien, zie je hier geen hand voor ogen.
-- "Exel 5623, cleared ILS runway 05 approach, enter right base. Altimeter 2984. Report estabilished."
"Stansted Tower, Exel 5623 is estabilished and on final, runway 05."
-- "Exel 5623, cleared to land runway 05. Welcome to Stansted."
Misschien niet de meest nette touchdown met 150+ KIAS maar we staan aan de grond, hou er rekening mee dat ik de kist moest landen met een ietwat zwabberige autopilot (uitgeschakeld op short final) in spot view en dan ook nog eens een screenshot moest maken.
"Exel 5623, contact ground on 127.725, good night."
* Stoney3K taxiet naar de gate en sluit de hele boel weer af, en zet de ERJ op het alarm om te gaan pitten.