Heeft iemand enig idee wanneer de Viewsonic VX924 verkrijgbaar is? Volgens de startpost 2e kwartaal 2005, maar ik zou graag willen weten of ik dan aan weken of maanden moet denken (voordat hij hier echt te koop is dus), want ik heb er dringend eentje nodig. Ik wilde eerst de Viewsonic vp912b kopen, maar die was dus echt nergens te krijgen. Daarna wilde ik de vp912s halen, maar die is opeens ook nergens meer te koop, beetje storend
Het grijze/beige model van de Fujitsu-Siemens P19-2 (MVA met overdrive) is nu op voorraad bij verschillende webshops: Kijk op http://vergelijk.nl/cgi-b...siemens&searchwords=p19-2 voor waar en hoeveel 
Nu nog het zwarte model nog
* Darth Punk weet het al: als de zwarte editie(monitor is dan niet helemaal zwart
) op voorraad is bij diverse webshops, dan gaat Darth_Punk dr ook ééntje halen 
op http://www.prad.de/new/mo...ujitsu_siemens_p19-2.html vind je een review van deze monitor in het Duits.
* Darth Punk weet het al: als de zwarte editie(monitor is dan niet helemaal zwart

op http://www.prad.de/new/mo...ujitsu_siemens_p19-2.html vind je een review van deze monitor in het Duits.
i want LART!
Anoniem: 89184
Ik heb ergens gelezen dat die monitor in juni op de markt moet verschijnen. Ik denk dat ik ook deze tft ga aanschaffen.Rival24 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 01:53:
Heeft iemand enig idee wanneer de Viewsonic VX924 verkrijgbaar is? Volgens de startpost 2e kwartaal 2005, maar ik zou graag willen weten of ik dan aan weken of maanden moet denken (voordat hij hier echt te koop is dus), want ik heb er dringend eentje nodig. Ik wilde eerst de Viewsonic vp912b kopen, maar die was dus echt nergens te krijgen. Daarna wilde ik de vp912s halen, maar die is opeens ook nergens meer te koop, beetje storend
VP912s is verbazingwekkend nergens te verkrijgen in NL... als je zo'n monitor wilt hebben moet je echt ergens in de VS bestellen...
Das nuttige info. Het 2e overdrive MVA paneel is dus al te verkrijgen, het loopt goed! Prijs is nog redelijk, die verdient een plekje in de startpost. Ik hoop echt dat TomsHardware binnenkort opeens met een review van een pakket overdrive MVA panels komtDarth_Punk schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 10:55:
Het grijze/beige model van de Fujitsu-Siemens P19-2 (MVA met overdrive) is nu op voorraad bij verschillende webshops: Kijk op http://vergelijk.nl/cgi-b...siemens&searchwords=p19-2 voor waar en hoeveel
Hehe, de categorie Pure kwaliteits TFT's zal in ieder geval verdwijnen. Over een tijdje zijn er nog maar ttwee categorien "hardcore gamer TFT's (overdrive TN)" en "allround TFT's (overdrive MVA/PVA). Dat zal het zoieso een stuk makkelijker maken voor starters om een TFT te kiezen.Ik denk dat op dit moment 90% van de "welke-TFT-moet-ik-nemen" vragen beantwoord kunnen worden met: de Xerox! Is nu de beste all-rounder. Alleen hardcore-gamers zullen wellicht voor een sneller TN paneel gaan.
We kunnen het topic wel sluiten
[ Voor 52% gewijzigd door Yokozuna op 05-05-2005 19:09 ]
Review: ViewSonic VP191b, MVA 8 ms: TN monitor killer

Conclusie van dit scherm:
Image editting
- Goede beeldkwaliteit met een nauwkeurige weergave van het kleurspectrum en een grote kijkhoek, dus zeer geschikt voor fotobewerking e.d.
Gaming
- zeer geschikt voor gaming, zelfs de snelste games, doet niet onder aan een snel TN paneel en alleen met een geoefend oog, kan je nog onderscheid zien tov een CRT!
- gamen op non-native resoluties zijn NIET aan te raden, zoals altijd bij TFT's, al valt het bij deze TFT tov andere modellen nog mee.
Video
- In het algemeen een mooie weergave van video, zoals bij alle VA schermen
- Snelle weergave van scenes net als bij een snel TN paneel, alleen dan met een betere zwarting en grote kijkhoek.
- Door de overdrive lijkt er minder controle te zijn over de weergave van bepaalde kleuren en dit is terug te zien bij The Matrix, die net als een TN paneel door zijn 6bits kleur een twinkling effect heeft bij donkere scenes...
This test also shows that this technology is now seriously in the lead. Its gap with other technologies is so large that we can’t imagine going back to TN or IPS monitors.
ViewSonic VP191b
If this test is the first one you read on our website, all will go well. On the other hand if you have already spent some time reading our articles, we are sorry but all you have learned during the last five years is going to fall apart over the next four pages. Don’t worry, we have been there before you and it is just unbelievable.
Conclusie van dit scherm:
Image editting
- Goede beeldkwaliteit met een nauwkeurige weergave van het kleurspectrum en een grote kijkhoek, dus zeer geschikt voor fotobewerking e.d.
Gaming
- zeer geschikt voor gaming, zelfs de snelste games, doet niet onder aan een snel TN paneel en alleen met een geoefend oog, kan je nog onderscheid zien tov een CRT!
- gamen op non-native resoluties zijn NIET aan te raden, zoals altijd bij TFT's, al valt het bij deze TFT tov andere modellen nog mee.
Video
- In het algemeen een mooie weergave van video, zoals bij alle VA schermen
- Snelle weergave van scenes net als bij een snel TN paneel, alleen dan met een betere zwarting en grote kijkhoek.
- Door de overdrive lijkt er minder controle te zijn over de weergave van bepaalde kleuren en dit is terug te zien bij The Matrix, die net als een TN paneel door zijn 6bits kleur een twinkling effect heeft bij donkere scenes...
This test also shows that this technology is now seriously in the lead. Its gap with other technologies is so large that we can’t imagine going back to TN or IPS monitors.
[ Voor 119% gewijzigd door n00bs op 05-05-2005 19:22 ]
@ Yokozuna: de vernieuwde ViewSonic VP191 (MVA + overdrive = 8 ms GtG) staat volgens www.Micro-Mail.nl in bestelling bij de fabrikant. Dus de leverbaarheid zal denk ik niet lang duren.
@ Tcd: de VP912s is leverbaar bij www.micro-mail.nl Deze zaak staat ook in T.net pricewatch
@ Tcd: de VP912s is leverbaar bij www.micro-mail.nl Deze zaak staat ook in T.net pricewatch
i want LART!
tuut tuut
DusYokozuna schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 12:34:
Ik kwam op prad.de een nieuw overdrive MVA panel TFT tegen van Viewsonic + erg interessante review! Kwa design gelijk aan de VP912s dus een flink zware voet maar wel in hoogte verstelbaar + kantelbaar. Prad.de maar meteen even fatsoenlijk in de startpost gezet
De VP191b: http://www.behardware.com/articles/563/page1.html
Xerox X7 19i (8ms overdrive MVA) 405 euro
Fujitsu-Siemens P19-2 (8ms overdrive MVA) 505 euro
Viewsonic VP191b (8ms overdrive MVA) 535 euro schatting
De onderste 2 moeten wel grote voordelen t.o.v. de Xerox hebben willen ze hun meerprijs van 100euro+ rechtvaardigen. Ik weet iig dat ik geen 100 euro extra ga betalen voor een iets mooier design of voor de verstelbaarheid v/d hoogte/portrait mode.
[ Voor 34% gewijzigd door Yokozuna op 05-05-2005 19:17 ]
Anoniem: 130941
Blijft de Xerox die ruim 100 euro goedkoper is dan de rest van overdrive MVA toch de meest interessante.Yokozuna schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 19:10:
Dus
Xerox X7 19i (8ms overdrive MVA) 405 euro
Fujitsu-Siemens P19-2 (8ms overdrive MVA) 505 euro
Viewsonic VP191b (8ms overdrive MVA) 525 euro schatting
(net te laat...)
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 130941 op 05-05-2005 19:18 ]
Aan het einde van dit jaar gaan de VA panelen zelfs naar 4ms!!! Maarja, ik weet niet of ik zo lang ga wachten
Ik ben wel nog zeer benieuwd naar de Samsung 193P Plus.
ps: post updated: [rml]n00bs in "[ 19" TFT] De Ultieme TFT ervaringen Deel..."[/rml]
IIyama 8ms PVA scherm
ps: post updated: [rml]n00bs in "[ 19" TFT] De Ultieme TFT ervaringen Deel..."[/rml]
IIyama 8ms PVA scherm
The next ProLite H1900 will be a 19” LCD VA 8 ms response time monitor. If you think that it will be the same AU Optronics panel as the ViewSonic VP191b…well you are wrong. This monitor will feature another panel manufactured by Samsung. So, early May there will have two fast VA panels competing.
This monitor features attracting characteristics. 1000:1 contrast ratio, pivot mode, 10 bits color instead of 8, one output to create a wall of monitors (up to four), video connectors (composite)… and the most surprising thing is that the monitor is sold with a Gretag colorimeter for calibration.
The next part is the most painful: the price: The H1900 will be out around mid-may and will cost 659€. It is 100€ more than the VP191b…
[ Voor 92% gewijzigd door n00bs op 05-05-2005 19:30 ]
Jaha, kwa beeldkwaliteit deden ze al niet meer onder (net zo diep zo niet dieper zwart, 16,7miljoen kleuren, superscherp, hogere helderheid) straks dus ook niet meer kwa ghosting, nadeeltje dat je blijft houden is de native resolutie, en hogere prijs, maar dat verdient zich na x jaar wel terug door lagere energierekening....Gaming
Dat van dat geoefend oog geloof ik trouwens niet meteen, dat is zo subjectief... Maargoed, ik weet in ieder geval al wat ik met het geld van zomervakantiewerk ga doen
Koel 700 euro waarschijnlijk dus. Kun je beter wachten op Samsung's eigen versieThe H1900 will be out around mid-may and will cost 659€. It is 100€ more than the VP191b…
[ Voor 14% gewijzigd door Yokozuna op 05-05-2005 19:33 ]
En nog een interessant artikel met misschien wat info voor de startpost: http://www.behardware.com/articles/561/page1.html
Die IIyama heeft dus een PVA panel, waardoor ik het idee heb, dat dit het panel is wat in de 193P plus gaat komen
Die IIyama heeft dus een PVA panel, waardoor ik het idee heb, dat dit het panel is wat in de 193P plus gaat komen
[ Voor 39% gewijzigd door n00bs op 05-05-2005 19:34 ]
Moet wel, Samsung maakt als enige PVA panels. Die IIyama wordt te duur voor startpost.
[ Voor 41% gewijzigd door Yokozuna op 05-05-2005 19:38 ]
En het ontwerp van Samsung is altijd mooier 
Maar 10bits/kleur is wel positief misschien met overdrive... misschien met die schermen minder last van dat twinkling effect wat die Viewsonic wel heeft met bepaalde films...
Maar 10bits/kleur is wel positief misschien met overdrive... misschien met die schermen minder last van dat twinkling effect wat die Viewsonic wel heeft met bepaalde films...
10bits kleur = 30bit = 2^30 = 1.073.741.824 = meer dan een miljard kleuren, kan niet.
Volgens mij betekenen die 10bits iets anders.
Zal die Fujitsu in de startpost zetten, omdat ie als snelste beschikbaar is.
Zal die Fujitsu in de startpost zetten, omdat ie als snelste beschikbaar is.
[ Voor 24% gewijzigd door Yokozuna op 05-05-2005 19:42 ]
Ik denk het niet, zoals je die quote van mij kan lezen van www.behardware.com. Er zijn volgens mij namelijk ook videokaarten voor pro doeleinden die meer dan 8bits kleur met kanaal kunnen weergeven. Waar het op neerkomt is dat je 1024 gradaties hebt per kleur (R/G/B) ipv MAAR 256 gradaties per kleur. Er is dus meer nauwkeurigheid, maar vraag me af wat voor eisen aan de videokaart zijn...
Uit die link naar prijzen van De P19-2 van Fuj/Siem is nergens af te leiden dat het om de nieuwe versie gaat, sterker nog:
http://www.vergelijk.nl/s...jitsusiemens_x_p19-2.html
http://www.vergelijk.nl/s...jitsusiemens_x_p19-2.html
Dan een CRT? Sorrry, maar das BS. Zolang een TFT de backlight niet totaal kan blokken blijft een CRT hier king in. Uit = uit, een contrastratio van oneindig:1 (oftewel...zolang TFTs een contrastratio hebben is een CRT ze nog voor), punt.Yokozuna schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 19:30:
Jaha, kwa beeldkwaliteit deden ze al niet meer onder (net zo diep zo niet dieper zwart,
hmm, kweenie maar 24 bits = True Color, de 32 bits modus is gewoon die 24 bits met 8 bits alpha blending (doorzichtigheid). Voor proffesionals zouden de extra tinten (als die 2 bits dat zijn) best handig kunnen zijn.Yokozuna schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 19:41:
10bits kleur = 30bit = 2^30 = 1.073.741.824 = meer dan een miljard kleuren, kan niet.
een ding is vaag ik heb een syncmaster 913 ik heb demonitor drivers geinstalleerd en nu kan ik alleen maar 70 hz meer kiezen ipv van 75 wat eerst wel kon @ 1280x1024
is 75 hz slechter voor je tft scherm zo nee wrom hebben ze het er dan uit gehaald?
is 75 hz slechter voor je tft scherm zo nee wrom hebben ze het er dan uit gehaald?
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
-Sir_Killalot- > CRT's hebben ook een contrast hoor
(verschil tussen licht en donker). Je ziet genoeg CRT's die geen goede zwarting hebben zonder dat het wit zowat grijs wordt... ook bij CRT's zie je wel een gloed bij zwart.
Blijft een feit dat alle huidige TFT's games niet zo goed weergeven als een goeie CRT. Ok ghosting heb je met de nieuwe (bijna) geen last meer van maar wel van blurring. oftewel als je snelle bewegingen hebt dan wordt het een beetje onduidelijker als ten opzichte van een CRT. Aan de andere kant heb je ook weer voordelen. Ik persoonlijk vind dat het er op de native resolutie scherper uitzien en een stuk rustiger. Verder ben je van die refreshrate ellende af (met mijn ati kaart) en kan je gewoon op 60hz spelen zonder koppijn te krijgen
[ Voor 3% gewijzigd door luckyjan op 05-05-2005 21:53 ]
Anoniem: 105281
Ik heb hier al heel wat crt,s gehad 15", 17", 22" maar ik vind mijn laptopje (compaq evo n1050v) mooier beeld geven dan al die 3 crt monitoren, terwijl de laptop al een oud tft heeft.
mischien is het die glasplaat op een crt monitor wel die mij totaal niet aanstaat (maar dat merk ik straks wel als ik een xerox ga kopen).
mischien is het die glasplaat op een crt monitor wel die mij totaal niet aanstaat (maar dat merk ik straks wel als ik een xerox ga kopen).
Het enige GROTE nadeel tot nu toe van de TFT's vind ik het feit dat je op resoluties lager dan de native gewoon geen lekker beeld hebt. Ik weet in ieder geval dat mijn systeem NIET berekend is op gaming op 1280 met games zoals Doom3, Far Cry etc... dus dat betekent ook dat ik gelijk een 6800GT oid nodig heb
Is het echt zo erg dan? want ik ben ook van plan een 19' tft te kopen... Mijn pc moet het wel trekken op 1280x1024 alleen moet alles dan op low.. met 6800le.n00bs schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 21:57:
Het enige GROTE nadeel tot nu toe van de TFT's vind ik het feit dat je op resoluties lager dan de native gewoon geen lekker beeld hebt. Ik weet in ieder geval dat mijn systeem NIET berekend is op gaming op 1280 met games zoals Doom3, Far Cry etc... dus dat betekent ook dat ik gelijk een 6800GT oid nodig heb
[ Voor 5% gewijzigd door Satch op 05-05-2005 22:02 ]
Ik vind het persoonlijk goed te doen (iiyama 481), mijn Ti4200 trekt het ook niet allemaal meer op 1280x1024, maar HL2 en NFS2U zien er nog goed genoeg uit in lagere resoluties, prima te spelen.
Tja, hoe erg het werkelijk is, weet ik niet. Ik zie alleen af en toe van die horrible screenshots gemaakt op niet-native resolutie... ik vind het lelijk, maar dat is mijn mening.
Als CRT's perfect zwart zouden kunnen weergeven zouden ze een contrast hebben dat x keer zo groot is dan dat van huidige TFT's (5000:1 bijv... het contrast van kleine OLED panels), dat hebben ze niet, sla de specs er maar op na. Het zeker geen bullshit dat goede MVA/PVA panelen best een dieper zwart kunnen weergeven dan een berg CRT's. Uit sommige userreviews blijkt het ook. Nog een tijdje en er zullen VA panelen uitkomen met een contrast van 1500:1Zolang een TFT de backlight niet totaal kan blokken blijft een CRT hier king in.
OF jij hebt een top CRT, of alleen matige TFT's gezien kwa zwartweergave.
CRT's hebben zelfs vaak last van een lichte gloei om een licht object met een donker oppervlak eromheen. TFT's hebben hier minder vaak last van door hun rooster van pixels en, omdat ze geen lichtkanon gebruiken.
Dat is ook ghosting. Ghosting is nagloei en/of detailvermindering bij snelle bewegingen. Dit heeft puur met de reactietijd te maken. Dit gaat weer over snelheid, niet over beeldkwaliteit.Ok ghosting heb je met de nieuwe (bijna) geen last meer van maar wel van blurring. oftewel als je snelle bewegingen hebt dan wordt het een beetje onduidelijker als ten opzichte van een CRT.
Ik blijf bij m'n standpunt
[ Voor 144% gewijzigd door Yokozuna op 05-05-2005 23:31 ]
Agree
voor de rest is TFT op het moment superieur aan CRT (behalve de echt dure CRT's)
Dit stond op prad bij die nieuwe siemens onder het hoofstuk gaming:Yokozuna schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 23:12:
[...]
Als CRT's perfect zwart zouden kunnen weergeven zouden ze een contrast hebben dat x keer zo groot is dan huidige TFT's (5000:1 bijv... het contrast van kleine OLED panels), dat hebben ze niet, sla de specs er maar op na. Het zeker geen bullshit dat goede MVA/PVA panelen best een dieper zwart kunnen weergeven dan een berg CRT's. Uit sommige userreviews blijkt het ook. Nog een tijdje en er zullen VA panelen uitkomen met een contrast van 1500:1![]()
CRT's hebben zelfs vaak last van een lichte gloei om een licht object met een donker oppervlak eromheen. TFT's hebben hier minder vaak last van door hun rooster van pixels en, omdat ze geen lichtkanon gebruiken.
[...]
Dat is ook ghosting. Ghosting is nagloei en/of detailvermindering bij snelle bewegingen. Dit heeft puur met de reactietijd te maken. Dit gaat weer over snelheid, niet over beeldkwaliteit.
Ik blijf bij m'n standpuntAlleen de native resolutie is een blijvend nadeel. Interpolatie van lagere resoluties is nog steeds niet fatsoenlijk.
"Es gibt nur eine gewisse Bewegungsunschärfe, die aber technologiebedingt alle TFTs haben"
Precies wat ik bedoel. Is iets waar je als verwende crt gebruiker (22 inch iiyama pro vision 511) aan moet wennen
Nagloei zorgt voor detailvermindering bij snelle bewegingen, het paneel reargeert te traag op veranderingen van kleuren -> hoge responsetijd. Dat is een bekend nadeel van bijna alle TFT's, maar daar komt dus verandering in.
Wat is je punt?
Wat is je punt?
[ Voor 35% gewijzigd door Yokozuna op 05-05-2005 23:41 ]
Mwah... met die nieuwe overdrive schermen behoort dat tot de verledentijd, kijk 1 pagina terug, naar die review die ik had gepost. Daarnaast vind ik IIyama CRT's helemaal niet zo goed. Ze zijn redelijk en voor het geld goed. Maar een nieuwe TFT van Samsung of die nieuwe Viewsonic is echt wel vetter dan die IIyama CRT's (ik ben altijd bezitter geweest van IIyama CRT).
Overigens gloeien vele CRT schermen ook na met snelle bewegingen van hoog contrast afbeeldingen en zijn CRT's in het algemeen onscherp
Overigens gloeien vele CRT schermen ook na met snelle bewegingen van hoog contrast afbeeldingen en zijn CRT's in het algemeen onscherp
[ Voor 18% gewijzigd door n00bs op 05-05-2005 23:42 ]
In de Viewsonic review werd gezegt dat je perse de TFT naast een CRT moest huiden om ghosting te zien, verschil is er dus nog wel, maar dat zal ook volledig verdwijnen, waarschijnlijk al met de VX924 (overdrive TN). Maar ik snap dat punt gewoon niet, ik had het over de BEELDKWALITEIT van TFT's vergeleken met CRT's.
Ja, maar dat is ZO klein en alleen bij grote contrast verschillen dat het maar heeeeel af en toe opvalt, van detailvermindering hebben CRT's ook geen last.Overigens gloeien vele CRT schermen ook na met snelle bewegingen van hoog contrast
[ Voor 31% gewijzigd door Yokozuna op 05-05-2005 23:46 ]
CRT goed afstellen en hoppa...100% zwart (ik zie bv niet of mn CRT uit/standby staat of een puur zwarte bitmap weergeeft (met alle lampen uit) tenzij ik naar het lampie kijk natuurlijkn00bs schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 21:38:
-Sir_Killalot- > CRT's hebben ook een contrast hoor(verschil tussen licht en donker). Je ziet genoeg CRT's die geen goede zwarting hebben zonder dat het wit zowat grijs wordt... ook bij CRT's zie je wel een gloed bij zwart.
mwa...tis wel een hoog contrast buisYokozuna schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 23:12:
Klopt, hangt af van vooral de lefetijd van je fosforlaagje.CRT's hebben zelfs vaak last van een lichte gloei om een licht object met een donker oppervlak eromheen.
+n00bs schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 21:57:
Hier ook een 481, is prima te doen (zo goed dat ik overwoog deze standaard @ 1024x768 te draaien zodat de res overeenkwam met mn CRT) - hankt natuurlijk van de electronica af die erachter zit. Goed.. het is wel wat minder (ietise blurry), jaggy zwarte lijntjes op witte achtergronden bv wat meer op . Maar als je lichtelijk AA (2x ofzo) aanzet scheelt het alweer wat. HL2 bv ziet er hier prima uit op 2xAA, 8xAF @ 1024x768 (6800LE). Soms is het eigenlijk niet eens te zien, zeker als je er aan gewend bent geraakt (1,5 jaar oude 17" Philips TFT @ 1024x768 was de interpolatie zo goed dat ik het in eerste instantie niet eens doorhad terwijl ik een brief in Word typte..).TAG_Speedy schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 22:24:
Ik vind het persoonlijk goed te doen (iiyama 481), mijn Ti4200 trekt het ook niet allemaal meer op 1280x1024, maar HL2 en NFS2U zien er nog goed genoeg uit in lagere resoluties, prima te spelen.
Doom scenario's zoals een compleet vertekend beeld (van jaren oude laptops bv.) o.i.d. zijn uit den boze.
[ Voor 14% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 05-05-2005 23:54 ]
Hier
Als CRT's perfect zwart zouden weergeven, dus 0 cd/m2, zou het contrast oneindig zijn. Je kunt zelf aan specs zien dat dat niet zo is.
http://www.cg.tuwien.ac.a...eses/matkovic/node24.htmlAlthough it seems in (3.4) that the CRT contrast is infinite (the lowest luminance value is 0), there is no real 0 luminance, i.e. the CRT emits some radiance even for i=0, (if the measured characteristics in the figure 3.4 are observed carefully it can be seen that there is some emittance even for 0 input level (best seen for red and blue guns), and there is always some reflection from surrounding light on the screen [ToHe89]. If you look at the switched off display in a lit room you will see it is far from totally black.
Als CRT's perfect zwart zouden weergeven, dus 0 cd/m2, zou het contrast oneindig zijn. Je kunt zelf aan specs zien dat dat niet zo is.
[ Voor 56% gewijzigd door Yokozuna op 05-05-2005 23:58 ]
Hmm crap...je hebt gelijk, hoewel ik wel met mn neus op het scherm moet gaan zitten wil ik het zien. maar goed...CRTs hebben geen oneindig contrast - you winYokozuna schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 23:50:
Hier
[...]
http://www.cg.tuwien.ac.a...eses/matkovic/node24.html
Je ziet dat ook goed als je je pc uitdoet, terwijl je kamer helemaal donker is... je ziet dan die fosforlaag nog een tijd lang licht geven, al is het zwak... het is waarneembaar en hoe korter de tijd is dat er een electronbundel op het fosfor is geprojecteerd hoe meer dit effect waarneembaar is.
En ookal zou het zwart van CRT's bijv. 2x dieper zijn dan bij VA panels, dan zou het contrast nog steeds nauwelijks hoger zijn dan dat van VA panels door de lagere maximale lichtopbrengst. Veel CRT's komen niet boven de 150cd/m2 uit. Niet dat dat een nadeel is maargoed
[ Voor 12% gewijzigd door Yokozuna op 06-05-2005 00:05 ]
De IIyama H1900 heeft de volgende specs, daaruit blijkt dat het een Fujitsu paneel is:
Panel Fujitsu MVA-Premium
Beelddiagonaal 19" (48 cm)
Contrast (verhouding) 1000 : 1 typical
Helderheid (nominaal) 300 cd/m² typical
Inkijkhoek horizontal/vertical: 178°/178°;
right/left: 89°/89°,
up/down: 89°/89°
Reactietijd 12 (8 Gray to Gray) msec
Aantal kleuren 16.77 Miljoen
Maximum resolution 1.9 megapixel (1600 x 1200 downscale - digital input)
1.3 megapixel (1280 x 1024 - analog input)
USB hub 4 Down, 1 Up / Revision 2.0 High-Speed
Luidsprekers 2 x 1 W (Stereo) optional
Specs zijn van IIyama Nederland
De specs lijken erg veel op het paneel dat in de FSC P19-2 is gebruikt.
Ik heb deze FSC P19-2 besteld, wordt volgende week verwacht, ik zal mijn ervaringen hierover vermelden.
Ik heb deze FSC P19-2 besteld, wordt volgende week verwacht, ik zal mijn ervaringen hierover vermelden.
Waar heb je die besteld + link naar product bij die winkel? Ik heb nog geen NL winkel kunnen vinden die de nieuw versie verkoopt (dus met 1000:1 ipv. 500:1 contrast etc.)
[ Voor 22% gewijzigd door Yokozuna op 06-05-2005 13:27 ]
Ik heb hem bij Xoldes besteld, ik ben niet bekend met een "oude" P19-2 met 500:1 contrast. Ik heb erg veel gezocht over deze monitor en heb nog nooit een P19-2 gezien met 500:1, ook de "oude" P19-1 heeft deze waarde niet. Deze heeft 700:1.
Ik denk daarom dat je in de war bent met de FSC B19-2, dit is een TN paneel met 8ms en 500:1 contrast.
Ik denk daarom dat je in de war bent met de FSC B19-2, dit is een TN paneel met 8ms en 500:1 contrast.
Samsung 193P nu meer dan 50euro goedkoper (475): pricewatch: Samsung SyncMaster 193P (19", 20ms, D-sub/DVI-D)
Zou de aankomende 193P Plus de prijs drukken?
B19-2 inderdaad..
Zou de aankomende 193P Plus de prijs drukken?
B19-2 inderdaad..
[ Voor 159% gewijzigd door Yokozuna op 06-05-2005 13:48 ]
Ik denk het wel, ik denk ook dat die 193P nog wel richting de 450 zal zakken en dan komt die 193P plus, misschien dan toch wel voor een lagere prijs op de markt dan ik voorspeld had... met een beetje geluk gaat die rond de 550-575 kosten
PcPOP verwacht hem over een maand, maar das iets anders dan Nederland 
http://product.pcpop.com/000009807/Price.html
Verder standaard specs, 1000:1, 250cd/m2, 8ms.
http://product.pcpop.com/000009807/Price.html
Verder standaard specs, 1000:1, 250cd/m2, 8ms.
wat houdt dat 1600x1200 downscale precies in? krijg je niet vertekende pixels hierdoor?berendbot-je schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 08:55:
De IIyama H1900 heeft de volgende specs, daaruit blijkt dat het een Fujitsu paneel is:
want dat zou hem wel heel aantrekkelijk maken dat scherm
en die fujitsu siemens ook trouwens (mooier design imo
Dat downscale houdt in dat de monitor de resolutie kan laten zien, maar dattie afwijkt van de native resolutie, dus hij laat dan 1600*1200 zien op 1280*1024 beeldpunten. De beeldkwaliteit zal er waarschijnlijk wel onder lijden, zeker ten opzichte van de native 1280*1024.
[ Voor 9% gewijzigd door FrenzyFreak op 07-05-2005 11:19 ]
vind ik nog steeds jammer van de 19"ers, 17" en 1280x1024 is een nette maat, maar 19" en diezelfde beeldresolutie is volgensmij voor slechtziendenFrenzyFreak schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 11:18:
Dat downscale houdt in dat de monitor de resolutie kan laten zien, maar dattie afwijkt van de native resolutie, dus hij laat dan 1600*1200 zien op 1280*1024 beeldpunten. De beeldkwaliteit zal er waarschijnlijk wel onder lijden, zeker ten opzichte van de native 1280*1024.
nou, m'n ouders hebben dan een 17 inch maar met native vind ik dat gewoon net te klein hoor.duncanvdlinden schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 13:24:
[...]
maar 19" en diezelfde beeldresolutie is volgensmij voor slechtzienden
"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"
dubbel
[ Voor 97% gewijzigd door meelmark op 07-05-2005 14:24 ]
"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"
Anoniem: 143638
Ik wil volgende week een 19'' TFT Scherm kopen.
Aangezien ik niet snap wat de contrast precies inhoudt en de inkijkhoek vraag ik het heel simpel aan jullie.
Ik wil namelijk 1 van deze 2 schermen gaan kopen.
Welke is beter? (En ja ik ben een gamer!)
Philips 19` TFT 190S
Max. resolutie 1280 x 1024
Response tijd 12 ms
Inkijkhoek 160 / 160 graden (hor./vert.)
Helderheid 250 cd/m2
Contrast 500 :1
OF
iiyama 19` TFT E480S
Response tijd 8 ms
Inkijkhoek 150 / 135 graden (hor./vert.)
Helderheid 300 cd/m2
Contrast 700 :1
Ik snap natuurlijk wel dat 8 MS beter is dan 12... Maar merk je dat echt zoveel dan?
Welke monitor kan ik het beste kopen?
Want zo'n inkijkhoek, heeft dat dus ermee te maken dat b.v. het ene scherm groter ''lijkt'' dan het andere?
Aangezien ik niet snap wat de contrast precies inhoudt en de inkijkhoek vraag ik het heel simpel aan jullie.
Ik wil namelijk 1 van deze 2 schermen gaan kopen.
Welke is beter? (En ja ik ben een gamer!)
Philips 19` TFT 190S
Response tijd 12 ms
Inkijkhoek 160 / 160 graden (hor./vert.)
Helderheid 250 cd/m2
Contrast 500 :1
OF
iiyama 19` TFT E480S
Response tijd 8 ms
Inkijkhoek 150 / 135 graden (hor./vert.)
Helderheid 300 cd/m2
Contrast 700 :1
Ik snap natuurlijk wel dat 8 MS beter is dan 12... Maar merk je dat echt zoveel dan?
Welke monitor kan ik het beste kopen?
Want zo'n inkijkhoek, heeft dat dus ermee te maken dat b.v. het ene scherm groter ''lijkt'' dan het andere?
Waarvoor wil je de monitor allemaal gaan gebruiken en wat is je budget??? persoonlijk zou ik beide schermen niet kopen... zoals je hebt kunnen lezen in dit topic zou je wel gek zijn om nog een 2e gen. TFT te kopen als er nu overdrived schermen te koop zijn die veel beter presteren.
Nog deze maand wil ik een TFT scherm aanschaffen met bij voorkeur een resolutie van 1600x1200 punten. Ik ben op zoek naar een all-round scherm en m'n oog viel dan ook op de H1900B. Dit scherm vind ik in de lijst van onder andere Paradigit en MyCom voor om en nabij de 920 euro.
Dit scherm is zoals eerder in dit topic uitgerest met een Fujitsu MVA-Premium panel met een reactietijd van 12ms. Dit zegt mij dus vrij weinig.
In dit topic zie ik zaken als MVA en MVA - overdrive. Hoe weet ik of dit panel een MVA - overdrive is? Kan ik met dit scherm films kijken en gamen en ... etc. Iemand (al) ervaringen met dit scherm??
Dit scherm is zoals eerder in dit topic uitgerest met een Fujitsu MVA-Premium panel met een reactietijd van 12ms. Dit zegt mij dus vrij weinig.
In dit topic zie ik zaken als MVA en MVA - overdrive. Hoe weet ik of dit panel een MVA - overdrive is? Kan ik met dit scherm films kijken en gamen en ... etc. Iemand (al) ervaringen met dit scherm??
[AbC]
[rml]n00bs in "[ 19" TFT] De Ultieme TFT ervaringen Deel..."[/rml]sharky_ schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 17:43:
Nog deze maand wil ik een TFT scherm aanschaffen met bij voorkeur een resolutie van 1600x1200 punten. Ik ben op zoek naar een all-round scherm en m'n oog viel dan ook op de H1900B. Dit scherm vind ik in de lijst van onder andere Paradigit en MyCom voor om en nabij de 920 euro.
Zeer onwaarschijnlijk dat die ZO duur is
En zoals al vaker gemeld, is MVA/PVA met overdrive gewoon ultiem... geschikt voor alles. Het zijn echt allround schermen die overal in uitblinken!!! en als het overdrive is, zal dit vast en zeker ook op de IIyama site staan en verder bestaan er geen normale MVA/PVA schermen zonder overdrive die 12ms of sneller zijn.
Bedankt voor de snelle reactie. Het scherm is volgens de site 12ms (8 grey-to-grey). Inderdaad is het geen 1600x1200 native maar downscale. Bij perfect systems kost het scherm 910 euro. Vast en zeker dat hij ergens onder de 900 euro te krijgen is. Op de site van iiyama zie ik niet direct over overdrive maar uit jouw reactie haal ik dat een MVA panel met een reactietijd van 12 ms (of 8ms) altijd overdrive is.n00bs schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 18:04:
[...]
[rml]n00bs in "[ 19" TFT] De Ultieme TFT ervaringen Deel..."[/rml]
Zeer onwaarschijnlijk dat die ZO duur isdaarnaast is dat scherm 8ms en niet 12ms. En het is volgens mij ook geen native 1600... de meeste 19" zijn nog altijd 1280. Maar wacht gewoon even een week of 2 totdat die meer op vooraad is en eventueel getest op behardware of een andere site.
En zoals al vaker gemeld, is MVA/PVA met overdrive gewoon ultiem... geschikt voor alles. Het zijn echt allround schermen die overal in uitblinken!!! en als het overdrive is, zal dit vast en zeker ook op de IIyama site staan en verder bestaan er geen normale MVA/PVA schermen zonder overdrive die 12ms of sneller zijn.
[AbC]
Dit scherm is zeker overdrive... maar ik vind 900 Euro wel ERG duur voor dit scherm
zoals op behardware is vermeld moet die ergens rond de 600 Euro kosten!!! dus wacht gewoon even af op normale prijzen bij goede winkels
Dat scherm is gewoon gemaakt voor professionele grafici, die kijken niet zou nauw als het om geld voor een beeldscherm gaat
Je moet eens zien hoeveel er op valt in te stellen, veel meer dan op huidige TFT's met VA panels, zit volgens mij ook een USB hub in enzo. Hij zal in ieder geval te duur zijn voor de startpost. 900 euro... Kun je beter een 20" Dell scherm kopen 
Svenlejeune, als je een klein budget (tot 420 euro) + geen geduld hebt + behoefte aan het meeste waar voor je geld hebt, dan kun je het beste gewoon een Xerox X7 19i kopen, de versie met 8ms responsetijd en een contrast van 1000:1/800:1. Contrast is het verschil tussen de felste wit en het diepste zwart dat een scherm kan weergeven. Een hoger contrast betekent in de meeste gevallen dat een scherm een dieper/donkerder zwart kan weergeven. De kijkhoek is de hoek vanuit waar je naar het scherm moet kijken waarbij de weergave van het beeld compleet waardeloos wordt.
Hm, misschien moet ik uitleg over specs in de startpost zetten? .........
Svenlejeune, als je een klein budget (tot 420 euro) + geen geduld hebt + behoefte aan het meeste waar voor je geld hebt, dan kun je het beste gewoon een Xerox X7 19i kopen, de versie met 8ms responsetijd en een contrast van 1000:1/800:1. Contrast is het verschil tussen de felste wit en het diepste zwart dat een scherm kan weergeven. Een hoger contrast betekent in de meeste gevallen dat een scherm een dieper/donkerder zwart kan weergeven. De kijkhoek is de hoek vanuit waar je naar het scherm moet kijken waarbij de weergave van het beeld compleet waardeloos wordt.
Hm, misschien moet ik uitleg over specs in de startpost zetten? .........
[ Voor 59% gewijzigd door Yokozuna op 07-05-2005 21:09 ]
Idd, breidt die startpost wat verder uit met info van behardware... staat daar echt goed uitgelegd naar mijn idee.
Ik weet in ieder geval zeker dat ik binnen 2 maanden een TFT heb aangeschaft en het liefste een overdrived PVA. Weet alleen nog niet welk scherm, ik denk toch nog de 193P plus van Samsung...
Ik weet in ieder geval zeker dat ik binnen 2 maanden een TFT heb aangeschaft en het liefste een overdrived PVA. Weet alleen nog niet welk scherm, ik denk toch nog de 193P plus van Samsung...
Ja maar behardware is zo goed + compleet dat het teveel wordt voor starters (want dat is iemand hoogstwaarschijnlijk als hij de specs niet snapt), ik zoek liever een balans tussen bondigheid en compleetheid
[ Voor 25% gewijzigd door Yokozuna op 07-05-2005 21:24 ]
Ja maar ik bedoel gewoon wat dingen "jatten" en simel samenvatten
beter goed gejat dan...
Las trouwens dus dat de kijkhoek het punt is waar het contrast nog net 5:1 is. Vroeger was de maatstaaf 10:1. Allebei compleet waardeloos dus, zo zal ik het ook noemen
@Yokozuna
Dat wordt ook wel 'n00b' genoemd

Voor de rest:
voor de TS
Dat wordt ook wel 'n00b' genoemd
Voor de rest:
Hehe, check allemaal effe stap 3 van de startpost, staat nu spec uitleg in. Heb je kritiek, be my guest (niet-ironisch bedoeld).
[ Voor 13% gewijzigd door Yokozuna op 07-05-2005 22:02 ]
ok ziet er goed uit, verder is het natuurlijk zo dat alleen PVA/MVA schermen het contrast werkelijk waar kunnen maken en daarnaast zit er een direct verband tussen kijkhoek en contrast... hoe groter de kijkhoek hoe lager het contrast.
Gisteren toch maar een Samsung 913N gehaald. Na veel lezen en vergelijken heb ik toch maar op basis van deze thread en kennis van Yokozuna gekozen voor dit scherm.
Tweede keuze was de Iiyama 480S, echter had bijna geen enkele winkel deze op voorraad en ook niet in de winkel staan, dus echt vergelijken was geen mogelijkheid.
Scherm gaat veelal gebruikt worden voor games en Internet en af en toe video/fotobewerking. Nu moet ik zeggen dat dit mijn eerste eigen TFT scherm is, na jaren tegen een 19" CRT kanon aangekeken te hebben is zo'n TFT toch wel even wennen. Dus misschien zijn mijn bevindingen niet helemaal correct maar een vorm van gewenning.
Vreemde is dat op de doos van de monitor staat 'Native Resolution 1280x1024 @ 75Hz". Dat werkt ook naar behoren, echter als je de drivers (profile) laad wat op de meegeleverde CD staat dan is de maximale refreshrate 70 (60 of 70). Verder is het scherm gewoon strak en is alles erg scherp, ongeacht het gemis van een DVI aansluiting.
Het enigste wat me wel opvalt is dat de icoontjes in de tray van Windows wel een beetje 'blurrie' lijken, ook al draai ik het scherm in 1280*1024 zonder enige aanpassingen zoals 'Cleartype' e.d.. Maar na wat spelen met de hoek van de monitor en de kleuren/contrast, met en zonder MagicBright bevalt het scherm me uitstekend.
Heb inmiddels wat games gespeeld (Pariah, ET, TM:Sunrise en NFSU2) ik kan niet echt merkwaardige ghosting vinden. Heb echter nog niet geprobeerd deze games in een andere resolutie te spelen dan de native resolutie. Weet niet of dat verschil maakt, maar dat ga ik eens proberen.
Verder, * MrLee is blij
Tweede keuze was de Iiyama 480S, echter had bijna geen enkele winkel deze op voorraad en ook niet in de winkel staan, dus echt vergelijken was geen mogelijkheid.
Scherm gaat veelal gebruikt worden voor games en Internet en af en toe video/fotobewerking. Nu moet ik zeggen dat dit mijn eerste eigen TFT scherm is, na jaren tegen een 19" CRT kanon aangekeken te hebben is zo'n TFT toch wel even wennen. Dus misschien zijn mijn bevindingen niet helemaal correct maar een vorm van gewenning.
Vreemde is dat op de doos van de monitor staat 'Native Resolution 1280x1024 @ 75Hz". Dat werkt ook naar behoren, echter als je de drivers (profile) laad wat op de meegeleverde CD staat dan is de maximale refreshrate 70 (60 of 70). Verder is het scherm gewoon strak en is alles erg scherp, ongeacht het gemis van een DVI aansluiting.
Het enigste wat me wel opvalt is dat de icoontjes in de tray van Windows wel een beetje 'blurrie' lijken, ook al draai ik het scherm in 1280*1024 zonder enige aanpassingen zoals 'Cleartype' e.d.. Maar na wat spelen met de hoek van de monitor en de kleuren/contrast, met en zonder MagicBright bevalt het scherm me uitstekend.
Heb inmiddels wat games gespeeld (Pariah, ET, TM:Sunrise en NFSU2) ik kan niet echt merkwaardige ghosting vinden. Heb echter nog niet geprobeerd deze games in een andere resolutie te spelen dan de native resolutie. Weet niet of dat verschil maakt, maar dat ga ik eens proberen.
Verder, * MrLee is blij
Zit zelf ook te twijfelen over een TFT scherm te kopen. Maar mag ik vragen waarom je een 913N heb gekocht en bijvoorbeeld niet de bekende Xerox 8ms?mrleeais schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:03:
Gisteren toch maar een Samsung 913N gehaald. Na veel lezen en vergelijken heb ik toch maar op basis van deze thread en kennis van Yokozuna gekozen voor dit scherm.
Verder, * Giel is blij
Die blur bij die iconen komt hoogstwaarschijnlijk door de analoge aansluiting... DVi zal dit niet hebben. Controleer of er geen storing optreed op de kabel of op de aansluiting op je TFT of videokaart... kijk eens of het beeld verandert als je aan de kabel "prutst" 
Hoe dan ook is het een goede monitor al zou ik voor dat geld die Xerox nemen... of een overdrived TN paneel als het voornamelijk om gaming gaat.
Hoe dan ook is het een goede monitor al zou ik voor dat geld die Xerox nemen... of een overdrived TN paneel als het voornamelijk om gaming gaat.
Overdrive TN is er nog niet... Xerox wel, maar als hij tevreden is dan zijn wij dat ook
Samsung 913N is 50 euro goedkoper, kan ook een reden zijn geweest.
Dat driver installeren -> 75Hz niet meer te proberen - probleempje heb ik wel vaker gelezen trouwens. Ook bij andere TFT's.
Dat driver installeren -> 75Hz niet meer te proberen - probleempje heb ik wel vaker gelezen trouwens. Ook bij andere TFT's.
[ Voor 111% gewijzigd door Yokozuna op 08-05-2005 17:35 ]
Ik ben niet voor de Xerox gegaan voor verschillende redenen.Giel schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:08:
[...]Zit zelf ook te twijfelen over een TFT scherm te kopen. Maar mag ik vragen waarom je een 913N heb gekocht en bijvoorbeeld niet de bekende Xerox 8ms?
1. Hij stond niet tussen de 'Game TFT' in dit topic
2. Hij is vrijwel nergens te krijgen in Brabant, en ik wilde een TFT eerst zien ... dus geen webwinkel
3. Hij is een stuk duurder
4. Ik weet niet, bij Xerox denk ik aan een kopieërapparaat
Verder was mijn eigenlijke keuze OF de Iiyama of de Samsung. Het is de Samsung geworden vanwege 2 redenen, ten eerste omdat er geen speakers in zitten en er naar mijn smaak strakker uitziet. Ten tweede omdat de Iiyama nergens te krijgen is in Tilburg en omstreken, tenzij 'speciaal bestellen'.
Verder is de Samsung niet echt goedkoper dan wordt beweerd in dit topic, in de pricewatch is er wel een groot verschil inderderdaad, maar in de 'normale' winkels (Mycom, Vobis, Alternate, VI-Computer etc etc) zijn de Samsung 913N en Iiyama 480S even duur, namelijk tussen de 379 en 389 in.
Ik ga nog eens kijken of ik een andere VGA kabel heb, die in de doos zat heb ik nog niet gebruikt omdat ik zelf nog een andere had liggen die me van iets 'zwaardere' kwaliteit leek.
[ Voor 3% gewijzigd door MrLee op 08-05-2005 18:46 ]
Anoniem: 131051
Ik heb al een tijdje geleden beslist om een tft te kopen, en na wat gelezen te hebben, en vooral dit topic doornomen te hebben (en het vorige) is mijn beslissing op de 19" van xerox gevallen.
Ik zie werkelijk geen ander scherm dat ook maar in de buurt koomt van design (!!!!) en specs. En vermist ik zeker een 24 bit paneel wou, dat ook nog een beetje deftig presteert qua ghosting: xerox dus...
Misschien is het wel een voorlopige keuze (en gaat dit scherm achteraf naar mijn ouders bvb, om vervangen te worden door dell 2001FP, vanwege de hogere resolutie en 4:3 verhouding.) Ik sta immers nog niet helemaal positief tegenover het vreemde 5:4 formaat wat nagenoeg bijna vierkant is. Maar dat zien we dan wel weer (hangt ervan af of de 2001 nog daalt in prijs zoals vroeger, want die is onlangs terug 200€ duurder geworden, en heb het idee dat de xerox mij wel zal bevallen.)
Maar verder: ronduit schitterend scherm (heb wel een beetje schrik van de glasplaat, hoop ten zeerste dat het meevalt
Wel nog een vraagje (anders had ik evengoed niet kunnen posten uiteraard
):
Is er iemand die bij 5:4 schermen de pivot mode gebruikt? Bij 4:3 lijkt met dat nog handig te zijn, maar 5:4... ? Weet het toch zo niet, zoals ik zei, het is bijna vierkant dus veel verschil zal je toch niet merken...
edit: het is trouwens wel heel lang wachten naar een professionele review van dit scherm. Het lijkt alsof niemand doorheeft dat Xerox ook schermen produceert. Of alsof ze het niet de moeite waard vinden, wat ik onterecht vind gezien de goede reacties die er al geweest zijn. (en het feit dat je zelf gewoon kan inzien wat voor kwaliteit dit scherm biedt, alleen al het feit dat het geen TN schemr is, is al positief, dat het dan oko nog eens goed presteert mtb tot ghosting is alleen mooi meegenomen. Misschien een idee om de respectieve groepen bij de grote review sites eens massaal te mailen om een review los te krijgen
)
Ik zie werkelijk geen ander scherm dat ook maar in de buurt koomt van design (!!!!) en specs. En vermist ik zeker een 24 bit paneel wou, dat ook nog een beetje deftig presteert qua ghosting: xerox dus...
Misschien is het wel een voorlopige keuze (en gaat dit scherm achteraf naar mijn ouders bvb, om vervangen te worden door dell 2001FP, vanwege de hogere resolutie en 4:3 verhouding.) Ik sta immers nog niet helemaal positief tegenover het vreemde 5:4 formaat wat nagenoeg bijna vierkant is. Maar dat zien we dan wel weer (hangt ervan af of de 2001 nog daalt in prijs zoals vroeger, want die is onlangs terug 200€ duurder geworden, en heb het idee dat de xerox mij wel zal bevallen.)
Maar verder: ronduit schitterend scherm (heb wel een beetje schrik van de glasplaat, hoop ten zeerste dat het meevalt
Wel nog een vraagje (anders had ik evengoed niet kunnen posten uiteraard
Is er iemand die bij 5:4 schermen de pivot mode gebruikt? Bij 4:3 lijkt met dat nog handig te zijn, maar 5:4... ? Weet het toch zo niet, zoals ik zei, het is bijna vierkant dus veel verschil zal je toch niet merken...
edit: het is trouwens wel heel lang wachten naar een professionele review van dit scherm. Het lijkt alsof niemand doorheeft dat Xerox ook schermen produceert. Of alsof ze het niet de moeite waard vinden, wat ik onterecht vind gezien de goede reacties die er al geweest zijn. (en het feit dat je zelf gewoon kan inzien wat voor kwaliteit dit scherm biedt, alleen al het feit dat het geen TN schemr is, is al positief, dat het dan oko nog eens goed presteert mtb tot ghosting is alleen mooi meegenomen. Misschien een idee om de respectieve groepen bij de grote review sites eens massaal te mailen om een review los te krijgen
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 08-05-2005 19:54 ]
Dan kan hij nog wel geschikt zijn voor games. De 913N staat tussen de "PURE game TFT's", TFT's gemaakt puur voor het gamen. Dat wil dus niet zeggen dat andere soorten TFT's perse slecht zijn voor spellen. Om verkeerde interpretaties van de indeling te voorkomen heb ik bij het maken van de startpost dan ook gezet in stap 3 :Hij stond niet tussen de 'Game TFT' in dit topic
Waarom dan die indeling? Omdat allround TFT's voor alles geschikt zijn en Pure game TFT's minder geschikt voor andere zaken dan gaming en algemeen windows werk. Pure game TFT's zijn dan ook vaak een stukje goedkoper dan allround TFT's. Zoals het er nu naar uit ziet zal de Xerox daar de enige uitzondering op zijn.Je moet niet denken dat allround panelen een compromis tussen beeldkwaliteit en snelheid zijn, het kan ook dat ze in beide eigenschappen niet onderdoen voor de rest.
Dat dacht ik ook, maar wacht maar tot je een 5:4 scherm 90 graden draait, dan lijkt het hardstikke rechthoekig. Of het zo'n voordeel is, ik vind van niet. Er past wat meer tekst in je scherm (A4'tje in Word past precies) en dat is wel geinig. Je hoeft wat minder je scrollwieltje te gebruiken. Maarja, big deal? Ik heb een dagje in de kantelstand gewerkt, leuk voor even, maar daarna wil je toch weer gewoon terug naar de normale standIs er iemand die bij 5:4 schermen de pivot mode gebruikt? Bij 4:3 lijkt met dat nog handig te zijn, maar 5:4... ? Weet het toch zo niet, zoals ik zei, het is bijna vierkant dus veel verschil zal je toch niet merken...
Voor de rest 5:4, het is een onlogische maat, maar de meeste moderne spellen ondersteunen toch wel 1280x1024. Het went heel snel. Het grootste nadeel van 5:4 vind ik eigenlijk nog dat er weinig windows achtergrondjes voor zijn
[ Voor 200% gewijzigd door Yokozuna op 08-05-2005 20:18 ]
Rare term eigelijk, pure game TFT's. Heb het gevoel dat je dat nu nog niet echt kan zeggen. Ze komen wel steeds dichter in de buurt.
Pure game TFT's zegt alleen dat TFT's voor puur voor het gamen gemaakt zijn -> ten koste van de beeldkwaliteit. Puur is wat anders dan perfect.
[ Voor 47% gewijzigd door Yokozuna op 08-05-2005 20:20 ]
Waarom is een TFT eigenlijk een ander formaat dan andere schermen
Geen flauw idee waarom ze van 4:3 naar 5:4 zijn gestapt. Denk dat niemand het weet. Misschien waren de bedenkers van het formaat ongelooflijke Real Time Strategy freaks 
Maarja, over een tijdje is alles TFT, alle software wordt toch wel even aangepast zodat je ook 1280x1024 kunt selecten. Als je een PC+filmfanaat bent kun je altijd nog Dell TFT'tjes kopen...
Maarja, over een tijdje is alles TFT, alle software wordt toch wel even aangepast zodat je ook 1280x1024 kunt selecten. Als je een PC+filmfanaat bent kun je altijd nog Dell TFT'tjes kopen...
[ Voor 56% gewijzigd door Yokozuna op 08-05-2005 21:40 ]
Persoonlijk vind ik het onwijs lame...breedbeeld: 16:9, normale TV: 4:3, Digitale camera: 4:3, TFT: 5:4, gewone camera: 3:2 en ga zo maar door...
Kom toch gewoon met 1 standaard voor normaal en 1 voor breedbeeld... klaar
Kom toch gewoon met 1 standaard voor normaal en 1 voor breedbeeld... klaar
Te laat, heb hem alYokozuna schreef op zondag 08 mei 2005 @ 20:00:
[...]Dan kan hij nog wel geschikt zijn voor games. De 913N staat tussen de "PURE game TFT's", TFT's gemaakt puur voor het gamen. Dat wil dus niet zeggen dat andere soorten TFT's perse slecht zijn voor spellen.
Anoniem: 115890
Ik ben op een moment gekomen dat ik begin te twijfelen tussen de ilyama E480S-B en de Samsung 913N ik speel veel games maar beiden worden aangeraden voor games
welke van de 2 zouden jullie pakken, de samsung is 30euro goedkoper.
Oei sorry dat had ik niet gezien , is deze dan een betere keus: http://www.sallandautomat...efault.php?pid=8631&ref=2 maar deze heeft 15 pins maar kweet dus niet hoeveel pins de Sapphire X850XT PE heeft omdat hier staat dat hij dual dvi heeft : http://www.sapphiretech.com/vga/x850-pe.aspAnoniem: 131051 schreef op zondag 08 mei 2005 @ 23:00:
Waarom zou ge in hemelsnaam een TFT kopen ZONDER DVI?
nu goed, keuze is aan jou.
Ik kom er dus schijnbaar niet echt wijs uit?
Pardon?? Veel mensen zien het verschil tussen vga of dvi niet eens. Beetje een reactie die imo nergens op slaatAnoniem: 131051 schreef op zondag 08 mei 2005 @ 23:00:
Waarom zou ge in hemelsnaam een TFT kopen ZONDER DVI?
nu goed, keuze is aan jou.

En aangezien het toch meer voor gaming is merk je gewoon analoog minder dan digitaal... overigens hebben TFT schermen die alleen maar 1 aansluiting hebben (analoog) een VEEL betere kwaliteit dan schermen die digitaal EN analoog hebben. Dus ik zou mij daar niet zo druk om maken. Ik zou in ieder geval bij twijfel tussen die IIyama en die Samsung voor Samsung gaan...
Anoniem: 131051
@Miakuuul, ik bedoelde het zeker niet op een slechte manier, maar dit is gewoon mijn mening.
Het is precies het samsung scherm dat geen dvi heeft. Die 15 pin connector is een analoge aansluiting.
ivm met wel of geen, ik zal zeker geen tft scherm aanraden dat geen dvi ingang
(hier zijn ze het met mee eens trouwens: http://anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2289&p=2, kijk bij input type)
Ook al valt het bij dat samsung scherm in praktijk wel mee, is het totaal ongehoord dat een (digitaal) scherm nota bene zonder digitale aansluiting geleverd wordt. (een residu uit het verleden dat hopelijk niet al te lang blijft duren.) Verder lees ik dat je dat je grafische kaart 2x DVI (digitaal) uitgang heeft. Waar zou je dan je signaal analoog door de kabel sturen om die daarna weer te laten digitaliseren op initiatief van de monitor, ipv die rechtstreeks aan de monitor aan te bieden als een digitaal signaal.
Voor zij die beweren geen verschil te zien, kan wel zijn, maar vaak zie je wel verschil, en voor die 30€ wil je toch geen (mogelijk) compromis maken op de beeldkwaliteit van wat verder goede monitoren zijn.
Dus in mijn geval, sla maar over die monitoren zonder dvi. In geval van twijfel tussen die samsung of iiyama moet je dan maar voor de iiyama gaan (of eigenlijk voor de xerox
)
Het is precies het samsung scherm dat geen dvi heeft. Die 15 pin connector is een analoge aansluiting.
ivm met wel of geen, ik zal zeker geen tft scherm aanraden dat geen dvi ingang
(hier zijn ze het met mee eens trouwens: http://anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2289&p=2, kijk bij input type)
Ook al valt het bij dat samsung scherm in praktijk wel mee, is het totaal ongehoord dat een (digitaal) scherm nota bene zonder digitale aansluiting geleverd wordt. (een residu uit het verleden dat hopelijk niet al te lang blijft duren.) Verder lees ik dat je dat je grafische kaart 2x DVI (digitaal) uitgang heeft. Waar zou je dan je signaal analoog door de kabel sturen om die daarna weer te laten digitaliseren op initiatief van de monitor, ipv die rechtstreeks aan de monitor aan te bieden als een digitaal signaal.
Voor zij die beweren geen verschil te zien, kan wel zijn, maar vaak zie je wel verschil, en voor die 30€ wil je toch geen (mogelijk) compromis maken op de beeldkwaliteit van wat verder goede monitoren zijn.
Dus in mijn geval, sla maar over die monitoren zonder dvi. In geval van twijfel tussen die samsung of iiyama moet je dan maar voor de iiyama gaan (of eigenlijk voor de xerox
Zelfde 2 als ik in mijn gedachte had. Lees mijn 2 posts boven je. Ik heb geen moment spijt van de Samsung als gamer. Net weer 2 uur zitten Pariah-en (UT Engine) en ik kan geen enkel spoor van ghosting vinden. Ook de kleuren zijn keihard. Ik zeg niet dat de Iiyama dat NIET heeft ...Anoniem: 115890 schreef op zondag 08 mei 2005 @ 22:29:
Ik ben op een moment gekomen dat ik begin te twijfelen tussen de ilyama E480S-B en de Samsung 913N ik speel veel games maar beiden worden aangeraden voor gameswelke van de 2 zouden jullie pakken, de samsung is 30euro goedkoper.
Na er nog eens over te hebben nagedacht en natuurlijk jullie info pak ik natuurlijk de dvi aansluiting 
Ik zit nu dus te twijfelen tussen de : pricewatch: Xerox XA7-19i-8ms (19", 8ms, D-sub/DVI) en de pricewatch: BenQ FP937S+ (19", 8ms, D-sub/DVI) De Benq lijkt me toch iets beter qua prijs, maar omdat ik beide merken niet ken ben ik er nog niet over uit, staat er nergens op internet een vergelijking tussen de schermen met qualiteit ? dat zou wel handig zijn, een aantal schermen naast elkaar en kan je zo het verschil zien.
Daarnet met een jongen gesproken en hij raade toch aan om het ilyama scherm te pakken omdat er bijna geen verschil is tussen d-sub en dvi, dus nu ben ik weer aan het twijfelen geslagen
Ik zit nu dus te twijfelen tussen de : pricewatch: Xerox XA7-19i-8ms (19", 8ms, D-sub/DVI) en de pricewatch: BenQ FP937S+ (19", 8ms, D-sub/DVI) De Benq lijkt me toch iets beter qua prijs, maar omdat ik beide merken niet ken ben ik er nog niet over uit, staat er nergens op internet een vergelijking tussen de schermen met qualiteit ? dat zou wel handig zijn, een aantal schermen naast elkaar en kan je zo het verschil zien.
Daarnet met een jongen gesproken en hij raade toch aan om het ilyama scherm te pakken omdat er bijna geen verschil is tussen d-sub en dvi, dus nu ben ik weer aan het twijfelen geslagen
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 115890 op 09-05-2005 02:04 ]
Zaterdag naar de MyCom vertrokken voor een Samsung 913N. Enkele dagen van te voren gebeld om er eentje te testen en apart te zetten. Anyway, heerlijk scherm, waarschijnlijk haal ik binnenkort ook nog een tweede voor dual-opstelling.
Windows: ietwat fel maar goed te doen op 1280x1024
Games: geen ghosting te zien op 1024 of 1280
Films: heel scherp; vooral de HDTV-trailers die je overal kan downen
Conclusie: geen spijt van 389 uitgeven voor een 0-dode-pixel, getest, perfect scherm ondanks dat het "maar" 8ms is. Behuizing vind ik erg netjes en lekker dun.
Windows: ietwat fel maar goed te doen op 1280x1024
Games: geen ghosting te zien op 1024 of 1280
Films: heel scherp; vooral de HDTV-trailers die je overal kan downen
Conclusie: geen spijt van 389 uitgeven voor een 0-dode-pixel, getest, perfect scherm ondanks dat het "maar" 8ms is. Behuizing vind ik erg netjes en lekker dun.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Tja heb simpelweg geen tijd om uitgebreide review te schrijven, maar in de verloren kantoor uurtjes kan ik wel alle vragen beantwoorden die je kan hebben over die Xerox.Anoniem: 131051 schreef op zondag 08 mei 2005 @ 19:40:
Ik heb al een tijdje geleden beslist om een tft te kopen, en na wat gelezen te hebben, en vooral dit topic doornomen te hebben (en het vorige) is mijn beslissing op de 19" van xerox gevallen.
edit: het is trouwens wel heel lang wachten naar een professionele review van dit scherm. Het lijkt alsof niemand doorheeft dat Xerox ook schermen produceert. Of alsof ze het niet de moeite waard vinden, wat ik onterecht vind gezien de goede reacties die er al geweest zijn. (en het feit dat je zelf gewoon kan inzien wat voor kwaliteit dit scherm biedt, alleen al het feit dat het geen TN schemr is, is al positief, dat het dan oko nog eens goed presteert mtb tot ghosting is alleen mooi meegenomen. Misschien een idee om de respectieve groepen bij de grote review sites eens massaal te mailen om een review los te krijgen)
Zo lees ik dingen over het zwart van TFT's in algemene zin. Nogmaals het zwart van die Xerox (en dat geldt denk ik voor nagenoeg alle PVA/MVA panels) is wel zo zwart dat bij complete duisternis je echt het idee hebt naar een CRT te zitten starten. En dat is idd omdat het geen TN scherm is.
Verder geen verkleuringen bij de randen of bij een andere kijkhoek.
Dan nog een correctie - Xerox zelf maakt het panel niet. Volgens mijn info is het een Proview (dus) scherm.
[ Voor 1% gewijzigd door delorean7 op 09-05-2005 13:09 . Reden: Proview dus, die andere 'view' thx X ;) ]
IiyamaAnoniem: 131051 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 00:54:
Dus in mijn geval, sla maar over die monitoren zonder dvi. In geval van twijfel tussen die samsung of iiyama moet je dan maar voor de iiyama gaan (of eigenlijk voor de xerox)

Op AnandTech (link van Alvi) staat overigens ook:
"The second method in measuring response time is "gray-to-gray" (GTG) response time. The measurement of GTG response time is actually more useful to LCD buyers, but it is harder to convey and is usually just conveyed as one number (which is incorrect). Gray to Gray response time refers to the time that it takes for a pixel to twist from some arbitrary position to another. On a 6-bit LCD, that's the time it takes the subpixel to twist from 1 of 64 different positions to one of the other 63 positions. GTG response times are useful if the manufacturer expresses the average of all the GTG response times, but that is rarely the case"

Het stukje over contrast ratio's is ook interessant. Bij IPS/PVA geloof ik de specs wel, maar bij MVA (puur vanwege de vele verschillende makers) en zeker bij TN twijfel ik. Bij TN wordt er al zoveel gesjoemeld...
En..
"Issues like warranty and pixel defect rate used to plague LCD buyers in the past, but quality control on most well recognized branded monitors today are high enough that we rarely experience these problems anymore."
Hehe...Xerox anyone
Het spijt me wel maar deze redenering komt wel heel vreemd over bij mij. Die Xerox is nieuw en heeft zich nog niet bewezen bij het grote publiek - daarbij heeft Xerox 0,0 kanaal ontwikkeling in Nederland, in tegenstelling tot Iiyama en Samsung. Daarbij heb je wat mij betreft meer aan reviews van eigenaars hier dan een vergelijking in een winkel met eindeloze repeaters, onduidelijke demo beelden en een prachtig TL verlichtte showroom.mrleeais schreef op zondag 08 mei 2005 @ 18:45:
[...]
Ik ben niet voor de Xerox gegaan voor verschillende redenen.
1. Hij stond niet tussen de 'Game TFT' in dit topic![]()
2. Hij is vrijwel nergens te krijgen in Brabant, en ik wilde een TFT eerst zien ... dus geen webwinkel
3. Hij is een stuk duurder
4. Ik weet niet, bij Xerox denk ik aan een kopieërapparaat![]()
Verder was mijn eigenlijke keuze OF de Iiyama of de Samsung. Het is de Samsung geworden vanwege 2 redenen, ten eerste omdat er geen speakers in zitten en er naar mijn smaak strakker uitziet. Ten tweede omdat de Iiyama nergens te krijgen is in Tilburg en omstreken, tenzij 'speciaal bestellen'.
Verder is de Samsung niet echt goedkoper dan wordt beweerd in dit topic, in de pricewatch is er wel een groot verschil inderderdaad, maar in de 'normale' winkels (Mycom, Vobis, Alternate, VI-Computer etc etc) zijn de Samsung 913N en Iiyama 480S even duur, namelijk tussen de 379 en 389 in.
Ik ga nog eens kijken of ik een andere VGA kabel heb, die in de doos zat heb ik nog niet gebruikt omdat ik zelf nog een andere had liggen die me van iets 'zwaardere' kwaliteit leek.
De pure game TFT categorie is niet van toepassing, maar dat is al uitgelegd door Yoko.
Denk best dat je een mooi paneltje hebt gekocht, maar je redenatie snijdt geen hout in mijn optiek.
Anoniem: 74885
Nope, de xerox-jes worden geproduceerd door proview, staat op de bijgeleverde CE declaratie.delorean7 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 11:12:
Dan nog een correctie - Xerox zelf maakt het panel niet. Volgens mijn info is het een Viewsonic scherm.
Op dezelfde declaratie staan enkele Iiyama en Aopen modellen.
Op de website van proview, claimen zij bij de top 3 van computer monitor fabrikanten te behoren.
Best mogelijk dat zij zo'n fabriek voor wel een dozijn "brands" produceert, als eigen naam brand zul je proview dan ook niet vaak tegenkomen.
Als fabrikant specialiseer je je enkel in productie, voor het vermarkten van een merknaam moet je grote investeringen doen, reklame, verkoopkanalen etc...
Dus zouden jullie dan toch voor de Xerox gaan ipv de samsung of de iiyama ? ook terwijl deze geen dvi hebben ?
Wie is jullie? ik persoonlijk ga voor de Samsung 193P plus. En vind die Xerox en Samsung 913 of IIyama 480 totaal niet te vergelijken... maar goed.
Maar als het echt alleen PUUR om gaming gaat zou ik voor die Samsung gaan... waarom?
Die samsung heeft een VEEL grotere kijkhoek dan die IIyama, ziet er mooier uit, is iets goedkoper.
Maar als het echt alleen PUUR om gaming gaat zou ik voor die Samsung gaan... waarom?
Die samsung heeft een VEEL grotere kijkhoek dan die IIyama, ziet er mooier uit, is iets goedkoper.
MAAR geen dvin00bs schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:51:
Wie is jullie? ik persoonlijk ga voor de Samsung 193P plus. En vind die Xerox en Samsung 913 of IIyama 480 totaal niet te vergelijken... maar goed.
DUS
sorry dat ik het zeg, maar lees eens wat er gepost wordt
Dit is niet de enige keer dat dit in het topic wordt vermeld
En ook misschien handig om de starpost te lezen
[rml]Yokozuna in "[ 19" TFT] De Ultieme TFT ervaringen Deel..."[/rml]
[ Voor 17% gewijzigd door n00bs op 09-05-2005 14:29 ]
Nu bij het merk Proview denk ik niet meteen aan kwaliteit. Heb in het verleden
hiervan een tv gehad die na een paar maanden al vreemde kuren begon te krijgen.
Naar aanleiding hiervan vraag mij af wat de duurzaamheid is van dat Xerox scherm. Hoewel dit scherm bij aanschaf er fantastisch kan uitzien kan dit na enige tijd snel acheruit gaan.
Natuurlijk is dit iets dat je alleen kan weten wanneer je dit scherm reeds enkele maanden in je bezit hebt.
Naar aanleiding hiervan vraag mij af wat de duurzaamheid is van dat Xerox scherm. Hoewel dit scherm bij aanschaf er fantastisch kan uitzien kan dit na enige tijd snel acheruit gaan.
Natuurlijk is dit iets dat je alleen kan weten wanneer je dit scherm reeds enkele maanden in je bezit hebt.
Begin me wel een beetje fanboi te voelen nou hoorn00bs schreef op maandag 09 mei 2005 @ 14:28:
[...]
DUS
sorry dat ik het zeg, maar lees eens wat er gepost wordt
Dit is niet de enige keer dat dit in het topic wordt vermeld
En ook misschien handig om de starpost te lezen
[rml]Yokozuna in "[ 19" TFT] De Ultieme TFT ervaringen Deel..."[/rml]
Niet kwaad bedoelt maar mijn vorige TFT zag gaf echt veel scherper beeld met DVI tov VGA - verschil was overigens voornamelijk te merken in windows, kan me voorstellen dat je het in games, ook in native reso, niet gaat merken.
Zijn alle single VGA tft's mooier dan hetzelfde paneel met wel een DVI en een VGA aansluiting? Lijkt me een leuke voor Yoko!
[ Voor 10% gewijzigd door delorean7 op 09-05-2005 14:39 ]
Heb een dure NAD versterker gekocht en die vertoont ook kuren. Een Audi met kuren. Een gescheurde dure Nike schoen.jos707 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 14:34:
je punt?
Natuurlijk gaf die scherper en beter beeld dan via de analoge aansluiting... ook te lezen in mijn postingdelorean7 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 14:37:
[...]
Begin me wel een beetje fanboi te voelen nou hoor![]()
Niet kwaad bedoelt maar mijn vorige TFT zag gaf echt veel scherper beeld met DVI tov VGA - verschil was overigens voornamelijk te merken in windows, kan me voorstellen dat je het in games, ook in native reso, niet gaat merken.
Zijn alle single VGA tft's mooier dan hetzelfde paneel met wel een DVI en een VGA aansluiting? Lijkt me een leuke voor Yoko!
Daarnaast is die Xerox ook van een totaal andere prijssegment dan de Samsung schermen...delorean7 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 14:38:
[...]
Heb een dure NAD versterker gekocht en die vertoont ook kuren. Een Audi met kuren. Een gescheurde dure Nike schoen.
je punt?
Anoniem: 74885
Ik ben zelf werkzaam in de electronica industrie, en alle consumenten electronica is per definitie MEUK.jos707 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 14:34:
Industrieële elektronica moet soms 30 jaar blijven werken en onder extreme situaties, je stukje consumenten elektronica wordt vaak na 8 jaar al afgeschreven en wordt niet aan extreme condities bloot gesteld.
Voor TFT schermen ligt het erg eenvoudig, er zijn slechts een hand vol fabrikanten die panelen maken.
Dus daar zit weinig kwaliteitsverschil wat betreft de duurzaamheid.
Hetzelfde geld voor CRT's, denk jij dat elk merk zijn eigen beeldbuisfabriek heeft? zijn er ook maar een handje vol.
Hetzelfde geld voor de voedingsmodule die in veel TFT's te vinden is, deze wordt weer door een andere fabrikant geproduceert, het is heel goed mogelijk dat in de monitor van samsung dezelfde voedingsmodule zit als in die van xerox of iiyama.
De kwaliteitsverschillen in moderne consumenten elektronica zitten vaak in de features (en hoe bug vrij de software werkt) en de fysieke afwerking van het product.
Voor een hoop producten geld dat de behuizing nl. net zo duur is als de benodigde electronica.
Dus je kan flink besparen door een goedkopere behuizing te gebruiken voor een budget monitor en een luxe kwaliteitsbehuizing voor een veel duurder model, terwijl er precies dezelfde elektronica aan de binnenkant zit.
Dit kunnen ze maskeren door b.v. een ander firmware versie in de besturingselektronica te programmeren.
Je krijgt dan b.v. een ander menu en eventueel minder features.
Het kan zelfs zo zijn dat op de PCB van de monitor alle hardware aanwezig is voor een DVI terwijl de connector niet fysiek naar buiten is gevoerd.
Bij een duurder model freest men dan een extra gaatje in de behuizing en plaatst men de connector, flashen even een andere firmware versie, en voila je monitor is meteen 100 euro duurder
En daarnaast geeft xerox 3 jaar garantie, dus die kwaliteit is wel ok.
Je koopt een xerox en die gaan echt hun goede naam niet te grabbel gooien met een yoko achtig matsu-mitsu product
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 74885 op 09-05-2005 16:55 ]
Een vraag
, zijn er al PVA tft's 17" met een snelle reactietijd+DVI?
Samsung heeft dit al wel bijvoorbeeld maar dan 19", ik prefereer 17" meer dan 19", en de prijs zou dan ook wat lager uitvallen, want die 19" pva 8ms van samsung is aardig prijzig
(1000:1)
http://product.samsung.co...detail.jsp?prod_id=DE19PS
fujitsu siemens heeft trouwens ook een prachtig pva panel, zelfde specs
Samsung heeft dit al wel bijvoorbeeld maar dan 19", ik prefereer 17" meer dan 19", en de prijs zou dan ook wat lager uitvallen, want die 19" pva 8ms van samsung is aardig prijzig
http://product.samsung.co...detail.jsp?prod_id=DE19PS
fujitsu siemens heeft trouwens ook een prachtig pva panel, zelfde specs
[ Voor 15% gewijzigd door duncanvdlinden op 09-05-2005 17:18 ]
Dit topic is gesloten.