Meer ervaringen van 5120 abbo, maar vooral met de Copperjet 810 (CJ8MO E-U)
Afgelopen maandag zou mijn telefoonaansluiting opgeleverd worden door KPN en dinsdag ADSL door speedlinq. Dat vond ik eigenlijk wel netjes geregeld (hiervoor kabelinternet via Universiteit en dus geen tel. lijn).
Maandag deed de telefoonlijn het niet en dus gebeld naar (gratis!) nummer van KPN. Dinsdag zou een monteur de lijn controleren. Dinsdag ochtend werd ik op mijn mobiel gebeld en die monteur had het na 30min. gefixed, in de wijkcentrale zat er een stekkertje verkeerd en ADSL zou ook meteen moeten werken zei hij.
Zoals aangegeven het modem (Allied Data Copperjet 810 Rev.1) aangesloten en geactiveerd. Alles werkt goed. Download snelheiden rond 590kB/s van een snelle ftp-server (
ftp.surfnet.nl). Upload nog niet getest. Maar toen wilde ik dat ding als router instellen (want ik had nog niet helemaal door dat ie al als router werkte), met een gewone kabel naar mijn switch (met autosensing poorten) werkte niet, achteraf wel door toch de crosscable te gebruiken, vind ik wel wat vreemd, waar heb je dat autosensing dan voor

Maar goed ik dus router proberen te configureren via webinterface (wachtwoorden van admin/admin had ik zelf gegokt en was gelukt!

Maar toen wilde die dus niets meer doen... Alleen knipperde de ethernet poort 7x en daarna geen reacties. Met mijn andere kabelabbo (dat nog een paar weken overlapt geeft) heb ik toen een site gevonden met veel informatie over de Copperjets:
http://speedyron.op.het.net/CopperJet81X.htm
Daar was een tip om met een tftp server en de CopperJet Monitor een nieuwe firmware en settings erin te zetten. Hoewel het ding bij mij wel eens crashte bij wat Torrent-verkeer, heeft Allied Data wel een nette recover-methode bedacht! Want ook zonder geldige firmware kan tijdens de bootloader altijd weer een nieuwe firmware ingeladen worden.
Het modem vraagt tijdens het knipperen van de LED's om een ip van een Bootp-server en krijgt dan ook meteen een binary image van de firmware van de door de Bootp-server aangegeven Tftp-server.
Die truc heb ik inmiddels een paar keer gedaan.
Wat wel vreemd is, is dat Allied Data als nieuwste firmware 5.15sp1 heeft en op de site van Speedlinq kun je een firmware 5.16 downloaden. Ik ga het nu eens proberen met die 5.15sp1, misschien is die toch stabieler?!
In verband met een andere router die ik nog heb, wil ik die echte modem/bridge methode ook eens proberen, want de Edimax BR6104K vind ik toch wat prettiger routen dan dit mij als modem verkochte apparaat, dat kennelijk standaard toch als router functioneert...
P.S.
Die softknop die er voor opzit, zou het ding juist moeten resetten. Een stukje uit de handleiding van de ftp-server van allied data:
2.5 Softkey
The purpose of the Softkey is to return the CopperJet to its factory default settings. When pressing and holding the button, the lights will start to blink indicating that the default configuration is about to be restored. When keeping the button pressed, the lights will stop blinking and stay on indicating that the default configuration is restored. The softkey can be released and the CopperJet will restart automatically with the default configuration.
Important: Never disconnect the power from the modem while the softkey is pressed.