D2H over een half jaar zal 1400 ~ 1800 zijn, afhankelijk van shutter cycles en rest van de staat van de body: daarnaast of hij refurbished/demo/particuleer is. Een D50 als startdSLR kiezen is niks mee: de d1-serie is gewoon 'oud' (de implicaties van dat 'oud' slaat niet op dat al het nieuwe hip is, maar meer op de technologische vooruitgang in die periode
) en waarom zou je niet voor (nagenoeg) hetzelfde geld een nieuwste generatie dSLR halen
Klopt helemaal, daarom heb ik de D50 gekocht. En een half jaar wachten vond ik geen optie. Dan ben ik een week of 5 in Amerika en wil dan gewoon mn camera volledig beheersen zodat ik er dan het maximale uit kan halen.Remy schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:28:
D2H over een half jaar zal 1400 ~ 1800 zijn, afhankelijk van shutter cycles en rest van de staat van de body: daarnaast of hij refurbished/demo/particuleer is. Een D50 als startdSLR kiezen is niks mee: de d1-serie is gewoon 'oud' (de implicaties van dat 'oud' slaat niet op dat al het nieuwe hip is, maar meer op de technologische vooruitgang in die periode) en waarom zou je niet voor (nagenoeg) hetzelfde geld een nieuwste generatie dSLR halen
Niet iedereen hoeft meteen een profi-dslr te hebben toch.
De D50 is echt een perfecte camera. Zowel voor beginners als voor de meer gevorderde fotograaf.
De D50 is echt een perfecte camera. Zowel voor beginners als voor de meer gevorderde fotograaf.
Uiteindelijk is het de "human factor" die de foto maakt, maar een d-slr geeft je zeker wat meer mogelijkheden dan een compactcammetje. Trouwens, €420 is niet duur!Januszjes schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:17:
[...]
Lijkt me ook wel vet zo'n professionele 1D. Maargoed, als het goed is heb ik morgen mn D50 en ik denk dat ik de eerste maanden daar nog heel zoet mee benHeb er in ieder geval zin in, hopelijk geeft het meerwaarde aan mijn foto's. Daar gaat het uiteindelijk om!
bij digitaal is het wellicht een ander geval, omdat ook de sensor steeds beter wordt, maar bij analoog heb ik altijd tweedehands pro-modellen gekocht. de bouw-kwaliteit van pro-modellen is echt veel beter dan van amateur-modellen en dat vind ik persoonlijk veel belangrijker dan allerlei leuke gadgets.Remy schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:28:en waarom zou je niet voor (nagenoeg) hetzelfde geld een nieuwste generatie dSLR halen
en om mijzelf eens te quoten:
toch vind ik het gek dat er niet eerder een fabrikant is geweest die hiermee op de markt is gekomen. de kwaliteit van EVF's wordt steeds beter en vooral voor de instapmodellen lijkt het me reuze interessant. het maakt de stap tussen prosumer en systeemcamera nog kleiner...lateef schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:02:er is trouwens wel een interessant gerucht uit de 4/3 hoek; er zou een camera voor het 4/3 systeem in ontwikkeling zijn met een electronische zoeker (EVF). of ik daar zelf op zit te wachten weet ik niet - dat is toch echt zeer afhankelijk van de resolutie van die zoeker - maar een systeemcamera zonder spiegel en prisma spreekt me zeker wel aan.
Verwijderd
Naar mijn mening is dit echt volslagen onzin. Als je puur gaat kijken naar de fotokwaliteit heb je gelijk. De D50 is zelfs beter dan de D70, maar een professionele body vergelijken met een instapper, dat is appels en peren. Natuurlijk zal een gemiddelde consument de camera meestal op Auto gebruiken en dan kun je je afvragen wat de toegevoegde waarde van een professionele reflex is, maar qua bouw, snelheid, controle, zoeker, grip etc is een professionele reflex bijna (klein voorbehoud) altijd beter.Remy schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:28:
D2H over een half jaar zal 1400 ~ 1800 zijn, afhankelijk van shutter cycles en rest van de staat van de body: daarnaast of hij refurbished/demo/particuleer is. Een D50 als startdSLR kiezen is niks mee: de d1-serie is gewoon 'oud' (de implicaties van dat 'oud' slaat niet op dat al het nieuwe hip is, maar meer op de technologische vooruitgang in die periode) en waarom zou je niet voor (nagenoeg) hetzelfde geld een nieuwste generatie dSLR halen
Als je niet kunt fotograferen maakt het geen reet uit. Mooie foto's maken ze allemaal. Een pro-body heeft alleen voordeel vwb snelheid, flexibiliteit en instelbaarheid. In bepaalde situaties kun je een bepaalde foto maken die met een ander toestel misschien wat lastiger is (snelheid). Maar je maakt nog altijd zelf de foto hoor... Als je er geen oog voor hebt, maar je met een 1D ook plaatjes die nergens over gaan. Of ze dan mooier zijn betwijfel ik. In absolute zin is ie 'beter' maar dat zegt zeer weinig over de foto's die je ermee maakt.Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 00:55:
Natuurlijk zal een gemiddelde consument de camera meestal op Auto gebruiken en dan kun je je afvragen wat de toegevoegde waarde van een professionele reflex is, maar qua bouw, snelheid, controle, zoeker, grip etc is een professionele reflex bijna (klein voorbehoud) altijd beter.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Dat weet ik ook wel, kalm aanVerwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 00:55:
[...]
Naar mijn mening is dit echt volslagen onzin. Als je puur gaat kijken naar de fotokwaliteit heb je gelijk. De D50 is zelfs beter dan de D70, maar een professionele body vergelijken met een instapper, dat is appels en peren. Natuurlijk zal een gemiddelde consument de camera meestal op Auto gebruiken en dan kun je je afvragen wat de toegevoegde waarde van een professionele reflex is, maar qua bouw, snelheid, controle, zoeker, grip etc is een professionele reflex bijna (klein voorbehoud) altijd beter.
Het is een beetje vergelijkbaar met autorijden. Als je net je rijbewijs hebt, rij je ook niet meteen in een vlotte Porsch (naja, lucky few misschien) of een andere krachtige cq veeleisende auto. Sommige natuurtalenten kunnen en doen dat wel, maar dat zijn er niet veel. Een pro-dSLR zal iemand dan ook kunnen 'overvallen' met alle mogelijke opties en instellingen dat je gans de weg kwijt raakt in de menu's of knoppen. Hopelijk snap je nu waarom ik het eerder zo postte
Ik had dat gerucht ook al gehoord. Er zijn diverse geruchten; een panasonic die goedkoper wordt dan de Olympus E-500, een mini Olympus FT camera (Olympus heeft wel aangegeven een mini camera te ontwikkelen) of een Sigma met een foveon sensor. Die laatste is namelijk de enige sensor die constant aan kan blijven en die indien gewenst filmpjes kan maken.lateef schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:02:
[...]
o, maar ik ook niet. het viel me alleen op dat die sigma- en olympuslens wel erg veel op elkaar lijken en dat gezien ze allebei in het 4/3 systeem zitten, het heel goed mogelijk is dat sigma op een andere manier voor olympus werkt dan voor andere merken. zelf zit ik helemaal niet te wachten op een lens met zo'n groot bereik. met zo'n bereik moeten er - naar mijn mening - veel te veel concessie aan de optische kwaliteit van de lens gedaan worden.
er is trouwens wel een interessant gerucht uit de 4/3 hoek; er zou een camera voor het 4/3 systeem in ontwikkeling zijn met een electronische zoeker (EVF). of ik daar zelf op zit te wachten weet ik niet - dat is toch echt zeer afhankelijk van de resolutie van die zoeker - maar een systeemcamera zonder spiegel en prisma spreekt me zeker wel aan.
Ik zit te wachten op een EVF cam als dat betekend dat de camera erg klein kan worden. Ik zou graag een zakcamera hebben (voor naast mijn Oly) waarbij ik ook lenzen kan verwisselen. Zo'n camera met de 35 mm macro lijkt mij erg handig bij het uit eten gaan! En dat staat een stuk leuker dan een DSLR die een halve tafel in beslag neemt.
Verwijderd
Op het lenzen wisselen na zijn die er al genoeg en zie daar de nadelen:ExCibular schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 09:39:
[...]Ik zit te wachten op een EVF cam als dat betekend dat de camera erg klein kan worden. Ik zou graag een zakcamera hebben (voor naast mijn Oly) waarbij ik ook lenzen kan verwisselen.
- geen kleine dof mogelijk vanwege brandpunt afstanden, alleen in macrostand.
- EVF heeft een te lage resolutie en is vooral te traag.
EVF gaat het voorlopig niet worden voor camera's waar reactiesnelheid van groot belang is.
Wat is er mis met een optische viewfinder ?
Verwijderd
Met een D1 heb je wel meteen een grip ingebouwd, hij is van metaal en enigzins weerbestendig. Dus als je met de 2.5-3 megapixel kan leven is het misschien nog niet zo'n heel slecht idee.Remy schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:28:
Ik weet niet hoe het zit met de AF-motor van een D1, misschien is die ook wel sterker dan die van een D50/70?
wat heeft een kleine scherptediepte te maken met het type zoeker?Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 09:55:
Op het lenzen wisselen na zijn die er al genoeg en zie daar de nadelen:
weleens door een panavision genesis gekekenVerwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 09:55:
en die traagheid is een technisch probleem, wat steeds sneller wordt. okay, voor sportfotografie is het niet handig, maar een systeem camera met EVF naast een spiegelreflex systeem camera van hetzelfde systeem lijkt mij toch echt zeker wel bestaansrecht te hebben
met een optische viewfinder is er niets mis, maar aan een spiegel en een prisma zitten nadelen.Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 09:55:
een meetzoeker zou nog leuker zijn, maar een camera met electronische zoeker heeft niet slechts nadelen...
Niets, maar waar lees je dat dan?lateef schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 10:46:
[...]
wat heeft een kleine scherptediepte te maken met het type zoeker?
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
je hebt gelijk, ik las het verkeerd.mphilipp schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:01:
Niets, maar waar lees je dat dan?

maar een systeemcamera heeft natuurlijk vele voordelen op een camera met vaste lens, ongeacht het type zoeker.
Kind of defeats the purpose. Verwisselbare lenzen zijn per definitie niet in zakformaat, dus een zakformaat camera met verwisselbare lenzen is een beetje kansloos. Pak dan een compact ofzo.ExCibular schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 09:39:
Ik zou graag een zakcamera hebben (voor naast mijn Oly) waarbij ik ook lenzen kan verwisselen.
Een EVF op een SLR zou misschien best wel eens mogelijk kunnen zijn maar je hebt een zekere vertraging door de EVF waardoor je net zo goed een goede prosumer SLR like kan kopen. Ik heb er zelf vaak over gedacht maar als je ziet wat een goede prosumer kost (die mooie Sony bv) en als je daar dan nog eens verwisselbare lenzen bij op gaat tellen...je krijgt dan een hele dure SLR met een EVF die eigenlijk alleen consumenten aanspreekt maar die willen dat geld niet betalen. Nee, kansloos tenzij ze het goedkoop kunnen maken. Dat is namelijk de klasse waar een SLR met EVF in gaat vallen. Een veeleisende fotograaf wil geen extra vertraging. En die krijg je onherroepelijk, hoe snel ze de beeldbewerking ook maken.
Op het moment dat ik mijn FT lenzen op een mini cam kan zetten met een FT sensor dan heb ik een hoop controle over DOF en is net zoveel DOF mogelijk als dat ik nu kan krijgen. Daarnaast, ik zou het genieten vinden als ik mij 14-54 op een camera kan gebruiken ter grote van een rangefinder. Lens en camera loskoppelen en ze kunnen beide in mijn binnenzak mee.Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 09:55:
[...]
Op het lenzen wisselen na zijn die er al genoeg en zie daar de nadelen:
EVF gaat het voorlopig niet worden voor camera's waar reactiesnelheid van groot belang is.
Ik ben het met je eens dat de resolutie en de reactie snelheid van een EVF te wensen overlaat alleen als ik kan niet altijd mijn DSLR meenemen. Optical schieten is geschikter en mooier dan EVF maar EVF heeft wel een aantal voordelen: 1) Geen spiegel nodig en dat scheelt ruimte en 2) composeren met een draaibaar LCD scherm is soms handig/nodig.
Ik zou zo'n camera dan ook alleen maar willen naast mij DSLR maar ik zie grote voordelen. Ik kan zonder problemen een 2de body meenemen. En omdat dat ding dezelfde lenzen gebruikt als mijn DSLR ben ik niet gebonden aan de 38-120 range die vele compact cams hebben.
Daarnaast zou de eerste echte compactcam krijgen waarmee je kwalitatief bijna gelijkwaardige pics kan schieten als nu met mijn DSLR.
Als ik een compact cam ga kopen voor die keren dat ik mijn DSLR niet wil meenemen dan wil ik waarschijnlijk iets a la een powershot S80. Als ik voor hetzelfde geld (of een beetje meer 500-900 Euro) een camera vandezelfde grote kan krijgen waar ik mijn FT lenzen op kan schroeven met een FT sensor dat hebben ze aan mij hun eerste klant.
Ik wil dus alleen zo camera voor naast mijn DSLR en dus ook eentje die alleen FT lenzen slikt want de rest heb ik niks aan.
meetzoekers, olympus om, etc. het verleden heeft uitgewezen dat het mogelijk is om een zakformaat camera met verwisselbare lenzen te maken (okay het zijn geen sigarenpakje formaat camera's, maar zowel een meetzoeker als een om steek ik met lens in mijn jaszak, dat lukt met mijn minolta of e-1 echt nooit). waarom zou dat nu niet meer kunnen om zo'n kleine camera te maken?mphilipp schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:06:Kind of defeats the purpose. Verwisselbare lenzen zijn per definitie niet in zakformaat, dus een zakformaat camera met verwisselbare lenzen is een beetje kansloos.
ik denk dat ze zo'n body goedkoop kunnen maken, goedkoper dan een dSLR.mphilipp schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:06:Nee, kansloos tenzij ze het goedkoop kunnen maken.
en aan mij hun tweede. ideale compact camera voor naast mijn e-1. de e-1 is een hele fijne camera, maar niet altijd even praktisch. een kleine camera van hetzelfde systeem zou ik ideaal vinden.ExCibular schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:50:Als ik voor hetzelfde geld (of een beetje meer 500-900 Euro) een camera vandezelfde grote kan krijgen waar ik mijn FT lenzen op kan schroeven met een FT sensor dat hebben ze aan mij hun eerste klant.
Er zijn redelijk kleine verwisselbare lenzen, Pentax pancake, maar Olympus heeft nu al een 35mm lens die 5cm bij 7cm groot is. Dat past best in een beetje een binnenzak en dat vind ik best een aardige Focal lengt.mphilipp schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:06:
[...]
Kind of defeats the purpose. Verwisselbare lenzen zijn per definitie niet in zakformaat, dus een zakformaat camera met verwisselbare lenzen is een beetje kansloos. Pak dan een compact ofzo.
Een EVF op een SLR zou misschien best wel eens mogelijk kunnen zijn maar je hebt een zekere vertraging door de EVF waardoor je net zo goed een goede prosumer SLR like kan kopen. Ik heb er zelf vaak over gedacht maar als je ziet wat een goede prosumer kost (die mooie Sony bv) en als je daar dan nog eens verwisselbare lenzen bij op gaat tellen...je krijgt dan een hele dure SLR met een EVF die eigenlijk alleen consumenten aanspreekt maar die willen dat geld niet betalen. Nee, kansloos tenzij ze het goedkoop kunnen maken. Dat is namelijk de klasse waar een SLR met EVF in gaat vallen. Een veeleisende fotograaf wil geen extra vertraging. En die krijg je onherroepelijk, hoe snel ze de beeldbewerking ook maken.
Mijn vader heeft nog een oude Minolta SLR staan met een 50 mm prime f/1.4 ook dat is een lens en een camera combinatie die je zo meeneemt. Ik zie niet in waarom we met de huidige technische mogelijk heden niet een camera kunnen maken die kleiner is dan zo'n setje.
Een beetje een binnenzak pikt ook nog wel mijn 14-54 (8cm bij 7cm)
Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens, wat is het nut van een kleine body als je grote lenzen moe meenemen. Maar misschien krijgen we in de toekomst wel enkele kleine primes voor het FT systeem..
Verwijderd
als je nu een FT sensor hebt wel.ExCibular schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:50:
[...]
Op het moment dat ik mijn FT lenzen op een mini cam kan zetten met een FT sensor dan heb ik een hoop controle over DOF en is net zoveel DOF mogelijk als dat ik nu kan krijgen.
Mijn punt is dat je lenzen makkelijk kleiner kunt maken maar daardoor verandert de DOF, diep is nooit een probleem, ondiep wel. Hoe korter de brandpunt afstand hoe groter de scherptediepte.
Als je daar naar op zoek bent, kunt je beter een klein compactje kopen, die zo in je zak kan, die functioneren prima voor streetcandids....
Ja...een camera met verwisselbare lens en dan één 50mm lens erbij...Hmm...hier klopt iets niet.ExCibular schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 12:08:
[...]
Mijn vader heeft nog een oude Minolta SLR staan met een 50 mm prime f/1.4 ook dat is een lens en een camera combinatie die je zo meeneemt. Ik zie niet in waarom we met de huidige technische mogelijk heden niet een camera kunnen maken die kleiner is dan zo'n setje.
Dat bedoel ik met 'defeats the purpose'.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar dat ik er niet van overtuigd ben dat men dat gaat doen/cq dat er een serieuze markt voor is. Meetzoekercamera's weet ik vrijwel niets van, maar zijn die dingen ooit niet bedacht om een compact alternatief voor die reusachtige camera's te hebben? En hebben we nu die de digi-compacts?lateef schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 12:06:
meetzoekers, olympus om, etc. het verleden heeft uitgewezen dat het mogelijk is om een zakformaat camera met verwisselbare lenzen te maken (okay het zijn geen sigarenpakje formaat camera's, maar zowel een meetzoeker als een om steek ik met lens in mijn jaszak, dat lukt met mijn minolta of e-1 echt nooit). waarom zou dat nu niet meer kunnen om zo'n kleine camera te maken?
Wie weet...als iemand er brood in ziet. Ik zie het niet zo zitten. Wat moet je met een compact met verwisselbare lenzen als er maar 1 of 2 lenzen te wisselen zijn? Als je alleen een paar compacte lensjes hebt heeft het vrij weinig zin. Tuurlijk kun je er ook een toeter op schroeven, maar dan is het voordeel van compact weer verdwenen.ik denk dat ze zo'n body goedkoop kunnen maken, goedkoper dan een dSLR.
Maar goed, ik ben geen marketingdeskundige dus ik kan alleen maar zeggen wat ik ervan denk en hoe ik het bekijk. Zolang er hele goede compacts zijn, en de komende generatie wordt steeds beter (hoge iso, minder delays) is er naar mijn idee geen markt voor een mini-SLR met verwisselbare lenzen. Zo maak je iets alleen maar ingewikkeld. Bovendien lost het geen probleem op ofzo. Het is een oplossing die naar een probleem op zoek is.
dat je lenzen kan wisselen, wil nog niet zeggen dat je dat ook altijd zou moeten doen. ik ga vaak genoeg op stap met een systeemcamera met maar één lens (met vast brandpuntsafstand). ik zou een kleine digitale systeem camera zeker een aanwinst vinden.mphilipp schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:08:
Ja...een camera met verwisselbare lens en dan één 50mm lens erbij...Hmm...hier klopt iets niet.
Dat bedoel ik met 'defeats the purpose'.
Maar wat is het voordeel dan? Meer DOF? Als dat het enige is...lateef schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:20:
[...]
dat je lenzen kan wisselen, wil nog niet zeggen dat je dat ook altijd zou moeten doen. ik ga vaak genoeg op stap met een systeemcamera met maar één lens (met vast brandpuntsafstand). ik zou een kleine digitale systeem camera zeker een aanwinst vinden.
Maar goed, jij zou het een aanwinst vinden. Dat is het belangrijkste. Ik zie het persoonlijk niet zo zitten. Dat kan natuurlijk ook.
een compact alternatief met een geweldig goede optische kwaliteit.mphilipp schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:14:
Meetzoekercamera's weet ik vrijwel niets van, maar zijn die dingen ooit niet bedacht om een compact alternatief voor die reusachtige camera's te hebben?
die camera's zijn of niet bepaald compact (de dSLR-like's) of de optische kwaliteit is niet bepaald geweldig.mphilipp schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:14:
En hebben we nu die de digi-compacts?
daar heb je gelijk in, het aanbod compacte (prime) lenzen zal vergroot moeten worden. maar ook dat lijkt me geen enkel probleem als je kijkt naar het aanbod compacte en optisch goede lenzen van de verschillende meetzoekersystemen, olympus pen f lenzen en olympus om lenzen...mphilipp schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:14:
Wie weet...als iemand er brood in ziet. Ik zie het niet zo zitten. Wat moet je met een compact met verwisselbare lenzen als er maar 1 of 2 lenzen te wisselen zijn? Als je alleen een paar compacte lensjes hebt heeft het vrij weinig zin. Tuurlijk kun je er ook een toeter op schroeven, maar dan is het voordeel van compact weer verdwenen.
ik ben ook geen marketingsdeskundige, maar mij lijkt het wel wat, een compacte systeem camera ipv. een compact camera en daarnaast kan de camera ook als back-up camera gebruikt worden, iets waarvoor een compact camera met vaste lens niet of nauwelijks geschikt is...mphilipp schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:14:
Maar goed, ik ben geen marketingdeskundige dus ik kan alleen maar zeggen wat ik ervan denk en hoe ik het bekijk.
met name de optische kwaliteit van de lenzen. als ik voor bepaalde dingen op pad ga, weet ik precies van te voren wat ik ga doen en wat voor brandpuntsafstand ik daarvoor nodig heb. maar ik wil wel de kwaliteit hebben die een systeem camera biedt.mphilipp schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:45:
Maar wat is het voordeel dan?
inderdaad.mphilipp schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:45:
Maar goed, jij zou het een aanwinst vinden. Dat is het belangrijkste. Ik zie het persoonlijk niet zo zitten. Dat kan natuurlijk ook.
Ik wil iedereen nog even bedanken voor het advies om de D50 te kopen. Uurtje geleden kwam die binnen en het is echt een geweldig apparaat! Super snel en ik ben over de kit lens ook best tevreden als dslr beginner. Wat een verademing ten opzichte van mijn oude kodak. Over een uurtje is de batterij vol en kan het feest beginnen!
Voor mij zijn de voordelen: DOF, kwaliteit hoge ISO, mogelijkheid om mee te nemen als backup body, mogelijkheid om met 2 camera's rond te lopen.mphilipp schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:45:
[...]
Maar wat is het voordeel dan? Meer DOF? Als dat het enige is...
Het betekent voor mij gewoon simpelweg dat ik dan mijn compactcam ook kan inzetten voor het wat serieuzere werk. Ik zal een voorbeeld geven van een probleem dat ik laatst had. Ik schoot voor een vriend zijn afstudeerceremonie. Er was een pro fotograaf en ik was net als ieder ander verplicht tijdens de ceremonie op mijn plaats te blijven. Dus ik had een telelens op mijn camera geschroeft, op sommige momenten was het alleen wel leuk om een overzichts foto te maken, dus dan moest ik lenzen wisselen. Zo heb ik tijdens een ceremonie van 2 uur zo'n 5 keer mijn lenzen gewisseld en daarom een aantal shots gemist. Dan is het wel handig als je een 2de camera bij je hebt!
Veel van die dingen zijn op te lossen met een compactcam (F11 schiet kwalitatief goed genoeg op hogere ISO) ik kan ook mijn DSLR gebruiken voor de tele en de compact cam voor de tele en dan met die 2 camera's schieten of een megazoom lens voor mijn DSLR kopen. Maar 2 camera's met verwisselbare lenzen geeft mij gewoon veel meer flexibiliteit zeker als ik mijn huidige externe flitser ook op de compacte versie kan gebruiken. Het komt er gewoon op neer dat ik dan eigenlijk 2 dslr tot mijn beschikking heb waarvan ik een ook als compact cam kan gebruiken.
Maar eerst maar eens afwachten wat er waar is van die geruchten, als we de geruchten moeten geloven dan komt Olympus 28 december met een aankondiging voor een DSLR.
@bakman juist voor streetcandids wil ik liever minder scherptediepte om mijn subject beter te isoleren.
@januszjes gefeliciteerd en veel plezier met je camera!
[ Voor 6% gewijzigd door Excibular op 17-12-2005 23:42 ]
Op een vreemde manier bevestig jij mijn niet-wetenschappelijke marketing analyse... Voor hoeveel mensen gaat jouw verhaal op denk je? Volgens mij zijn er niet zo gek veel mensen die dat willen doen. Niet dat het gek is ofzo; ik zie het voordeel ook wel. Alleen denk ik dat een beperkt deel van de fotografen dit zou doen.ExCibular schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 23:38:
[...]
Voor mij zijn de voordelen: DOF, kwaliteit hoge ISO, mogelijkheid om mee te nemen als backup body, mogelijkheid om met 2 camera's rond te lopen.
Met mijn uitspraak dat ik er niets in zie bedoelde ik ook min of meer marketingtechnisch. Zelf zit ik er ook niet echt op te wachten, maar ik denk ook niet dat er voldoende markt is voor zoiets. Tenzij ze het dus erg goedkoop gaan maken.
Maar goed, zoals ik al eerder zei: de komende generatie compacts is alweer een stuk beter. Ik heb als hoge ISO shots gezien van een compact die er niet om liegen. Tuurlijk, voor de azijnpissers is het nooit goed, maar zoiets zou ik best wel willen kopen voor 'erbij'. Lekker compact, vooral in vergelijking met die koelkast waar ik nu mee schiet.
Of ik een compacte dSLR voor erbij zou kopen weet ik niet. Ik heb nu voornamelijk lichtsterke lenzen, dus dat zijn zware jongens. Behalve de 50/1.8. Het hangt allemaal van de prijs af.
Ik weet niet voor hoeveel mensen dit opgaat misschien inderdaad maar voor heel weinig. Aan de andere kant zijn kan ik me wel voorstellen dat een aantal geinteresseerd zijn omdat veel mensen met een DSLR er wel een compact cam naast hebben. Daarnaast heb je ook de groep die op zoek is naar een compacte camera met verwisselbare lenzen. Zeker als ze zo'n camera voor minder dan 500 Euro in de markt kunnen zetten. We zullen zien!mphilipp schreef op zondag 18 december 2005 @ 02:47:
[...]
Op een vreemde manier bevestig jij mijn niet-wetenschappelijke marketing analyse... Voor hoeveel mensen gaat jouw verhaal op denk je? Volgens mij zijn er niet zo gek veel mensen die dat willen doen. Niet dat het gek is ofzo; ik zie het voordeel ook wel. Alleen denk ik dat een beperkt deel van de fotografen dit zou doen.
Met mijn uitspraak dat ik er niets in zie bedoelde ik ook min of meer marketingtechnisch. Zelf zit ik er ook niet echt op te wachten, maar ik denk ook niet dat er voldoende markt is voor zoiets. Tenzij ze het dus erg goedkoop gaan maken.
Maar goed, zoals ik al eerder zei: de komende generatie compacts is alweer een stuk beter. Ik heb als hoge ISO shots gezien van een compact die er niet om liegen. Tuurlijk, voor de azijnpissers is het nooit goed, maar zoiets zou ik best wel willen kopen voor 'erbij'. Lekker compact, vooral in vergelijking met die koelkast waar ik nu mee schiet.
Of ik een compacte dSLR voor erbij zou kopen weet ik niet. Ik heb nu voornamelijk lichtsterke lenzen, dus dat zijn zware jongens. Behalve de 50/1.8. Het hangt allemaal van de prijs af.
Wie zal het zeggen? Misschien inderdaad een meetzoeker-achtig geval. Maar met EVF denk ik niet. En what about de Epson digitale rangefinder? Zal wel een beetje duâh zijn, en accepteert Leica lenzen...jummie...kom maar op met die euro's...ExCibular schreef op zondag 18 december 2005 @ 11:16:
[...]
Daarnaast heb je ook de groep die op zoek is naar een compacte camera met verwisselbare lenzen. Zeker als ze zo'n camera voor minder dan 500 Euro in de markt kunnen zetten. We zullen zien!
Dat lijkt me een leuke camera om een keer mee te spelen! Alleen die prijs!mphilipp schreef op zondag 18 december 2005 @ 11:37:
[...]
Wie zal het zeggen? Misschien inderdaad een meetzoeker-achtig geval. Maar met EVF denk ik niet. En what about de Epson digitale rangefinder? Zal wel een beetje duâh zijn, en accepteert Leica lenzen...jummie...kom maar op met die euro's...

waarom deze post Ad 58?
maar ik zie dat nog steeds de Nikon D50, Nikon D70s, Minolta D5D, Pentax *ist DL, Pentax *ist DS, Sigma SD10, Olympus E-1 en de Olympus E-500 ontbreken. Stuk voor stuk mooie camera's die allemaal minder dan €1500,- kosten...
maar ik zie dat nog steeds de Nikon D50, Nikon D70s, Minolta D5D, Pentax *ist DL, Pentax *ist DS, Sigma SD10, Olympus E-1 en de Olympus E-500 ontbreken. Stuk voor stuk mooie camera's die allemaal minder dan €1500,- kosten...
En misschien ook een hoekje voor camera's uit de duurdere categorie, maar dan 2de hands. Ik heb zelf een Canon 1D op de kop getikt voor ruim onder de 'budget' grens van €1500. Naar mijn idee een goede optie om een topcam voor een prikkie te verkrijgen.lateef schreef op maandag 19 december 2005 @ 14:00:
Ik zag op DPZ (in de "gevonden DSLR" sectie) een Nikon D1X voorbij komen waaien voor 800 euro! Als dat geen koopje is, dan weet ik het ook niet meer. De D1X met z'n 5.3mp is een camera die - net als de Canon EOS 1D - nog vele jaren mee kan.
Een tweedehands D70 staat nu ook op DPZ voor 495 euro.
Een tweedehands D70 staat nu ook op DPZ voor 495 euro.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Verwijderd
idd, mijn post ging even mis,lateef schreef op maandag 19 december 2005 @ 14:00:
waarom deze post Ad 58?

De kleinere zoeker neem ik, denk ik maar voor lief (ofschoon ik dit wel even ga uittesten in de winkel, en wat meer ruis boven de ISO 400 lijkt mij ook geen probleem! Met mijn analoge SLR heb ik nooit hogere ISO waardes dan 400 genomen, ik denk dat ik zo'n 99% fotografeerde met 200 of lager!
Groet, Ad 58
Verwijderd
consider it done!MBV schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:10:
edit je bericht dan even, zodat hij niet 2 pagina's scrollen in beslag neemt
Mooie camera, kijk ook nog even naar de E-300, die vind je misschien wel interessanter dan de E-500. Ik ga ook die 35mm macro kopen.Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 17:34:
idd, mijn post ging even mis,maar precies wat jij opmerkt, wilde ik ook vertellen! Maar je had me al begrepen gezien je reactie?
Ikzelf zit, na een stevig "onderzoek" te denken aan de E-500 met dubbele Zuiko zoomkit voor slechts 750 Euro! Redenen zijn de zeer goede kwaliteit van de Zuiko kit- objectieven, aantrekkelijk geprijsde macro objectieven (zeker de 35 mm variant!
) of desnoods een extentie-ring, de automatische sensorreiniging en de uitgebreide instel-mogelijkheden van deze camera.
De kleinere zoeker neem ik, denk ik maar voor lief (ofschoon ik dit wel even ga uittesten in de winkel, en wat meer ruis boven de ISO 400 lijkt mij ook geen probleem! Met mijn analoge SLR heb ik nooit hogere ISO waardes dan 400 genomen, ik denk dat ik zo'n 99% fotografeerde met 200 of lager!
Groet, Ad 58
Succes met uitproberen van die camera's dat blijft leuk!
Ik heb het nog niet hier voorbij zien komen dus ik dacht misschien toch nog even leuk om te vermelden (het is een alwat ouder artikel).
Samsung gaat een DSLR maken voor de Pentax K-mount. Op Dpreview gaat het gerucht dat het een DS2 body is met daarin Samsung electronica. Introductie waarschijnlijk erg snel.
In de herfst van volgend jaar moet er een nieuwe camera op de markt komen, een gezamelijke ontwikkeling van Pentax en Samsung.
Pentax zei dat ze hopen op een marktaandeel van 10% voor Pentax.
Voor de geinteresseerden, in hetzelfde artikel staan marktaandelen vermeld. Canon en Nikon hebben samen 75% en Pentax zo'n 3%
Artikel http://www.nu.nl/news/611...an_handen_in_%E9%E9n.html
Samsung gaat een DSLR maken voor de Pentax K-mount. Op Dpreview gaat het gerucht dat het een DS2 body is met daarin Samsung electronica. Introductie waarschijnlijk erg snel.
In de herfst van volgend jaar moet er een nieuwe camera op de markt komen, een gezamelijke ontwikkeling van Pentax en Samsung.
Pentax zei dat ze hopen op een marktaandeel van 10% voor Pentax.
Voor de geinteresseerden, in hetzelfde artikel staan marktaandelen vermeld. Canon en Nikon hebben samen 75% en Pentax zo'n 3%
Artikel http://www.nu.nl/news/611...an_handen_in_%E9%E9n.html
* eventjes een rotschop, mag toch wel? *
Ik zit er over te denken om ook een dSLR te kopen, liefst niet te duur. Ik heb nu (alweer 4 jaar) een HP photosmart 320: 2 Megapixel, Secure Digital, geen zoom, en bijna geen instellingen (flits en kwaliteit (voor zover je van kwaliteit kan spreken)). Ik maak eigenlijk alleen point-and-click foto's, en wil nu eens wat mooiere foto's gaan maken met een (starters) dSLR.
Een kitlens lijkt mij niet zo'n probleem, aangezien ik niet zoveel gewend ben. Extra lenzen ben ik niet van plan te kopen.
Zoals eerder gezegd wil ik het niet te duur heben, zo tot de 650 euro.
Natuurlijk heb ik even van alles wat bekeken (pricewatch, reviews, google) en nu ben ik er achter dat de keuze eigenlijk is tussen de:
- Nikon D50 kit (€625)
- Olympus E-500 kit (€642)
- Konica Minolta 5D Kit (€615)
Wat is hiervan volgens jullie de beste keus? (en waarom?)
Ik zit er over te denken om ook een dSLR te kopen, liefst niet te duur. Ik heb nu (alweer 4 jaar) een HP photosmart 320: 2 Megapixel, Secure Digital, geen zoom, en bijna geen instellingen (flits en kwaliteit (voor zover je van kwaliteit kan spreken)). Ik maak eigenlijk alleen point-and-click foto's, en wil nu eens wat mooiere foto's gaan maken met een (starters) dSLR.
Een kitlens lijkt mij niet zo'n probleem, aangezien ik niet zoveel gewend ben. Extra lenzen ben ik niet van plan te kopen.
Zoals eerder gezegd wil ik het niet te duur heben, zo tot de 650 euro.
Natuurlijk heb ik even van alles wat bekeken (pricewatch, reviews, google) en nu ben ik er achter dat de keuze eigenlijk is tussen de:
- Nikon D50 kit (€625)
I see red pixels.
Verwijderd
Als Minolta gebruiker moet ik natuurlijk wel Minolta zeggen. Waarom? Groot 2.5" LCD scherm, Fn knop met alle camera functies onder 1 knop, 18-70 lens (ipv 18-55, de 18-70 sluit mooi aan op een 70-300), mooie heldere zoeker en als belangrijkste reden natuurlijk de Anti-Shake in de camera.
Toen ik de keuze moest maken, was de Olympus nog niet in beeld. Ik heb de canon 350, de nikon D50 en de Minolta 5D naast elkaar gezet. Dat viel nadrukkelijk uit in het voordeel van de Minolta, met als argumenten : Ligt prettig in de hand (degelijke "feel"), gebruiksgemak/mogelijkheden, zeer fraaie fotoresultaten, maar vooral de anti-shake functie.wwwhizz schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 15:59:
*- Nikon D50 kit (€625)
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
Groot 2.5" LCD schermVerwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 16:14:
Als Minolta gebruiker moet ik natuurlijk wel Minolta zeggen. Waarom? Groot 2.5" LCD scherm, Fn knop met alle camera functies onder 1 knop, 18-70 lens (ipv 18-55, de 18-70 sluit mooi aan op een 70-300), mooie heldere zoeker en als belangrijkste reden natuurlijk de Anti-Shake in de camera.
Heeft de Olympus ook.
Fn knop met alle camera functies onder 1 knop
Is dat ook echt handiger?
18-70 lens (ipv 18-55, de 18-70 sluit mooi aan op een 70-300)
Ik ben niet van plan extra lenzen te kopen
mooie heldere zoeker
Is dat in tegenstelling tot de andere?
Anti-Shake
Dat is inderdaad een leuke functie
De 2 megapixel die de Olympus extra heeft, scheelt dat ook veel?
En qua fotokwaliteit is daar ook echt een winnaar aan te wijzen?
overigens, bedankt voor je reactie
I see red pixels.
Ok, bedanktPeterVL57 schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 16:43:
[...]
Toen ik de keuze moest maken, was de Olympus nog niet in beeld. Ik heb de canon 350, de nikon D50 en de Minolta 5D naast elkaar gezet. Dat viel nadrukkelijk uit in het voordeel van de Minolta, met als argumenten : Ligt prettig in de hand (degelijke "feel"), gebruiksgemak/mogelijkheden, zeer fraaie fotoresultaten, maar vooral de anti-shake functie.
Mag ik uit deze 2 reacties opvatten dat de D50 geen béste keuze is?
I see red pixels.
Voor die prijs is in mijn ogen de minolta (bouw kwaliteit+ AS) de beste keuze gevolgt door de nikon (lagere ruis)
Mijn vraag aan jou is waar staat die minolta 5D voor die prijs? (ik ben zelf ook inmiddels een maand aan het kijken voor een DSLR)
Mijn vraag aan jou is waar staat die minolta 5D voor die prijs? (ik ben zelf ook inmiddels een maand aan het kijken voor een DSLR)
[ Voor 38% gewijzigd door martijn_tje op 13-01-2006 19:32 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
En waarom de Olympus niet?martijn_tje schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 19:31:
Voor die prijs is in mijn ogen de minolta (bouw kwaliteit+ AS) de beste keuze gevolgt door de nikon (lagere ruis)
I see red pixels.
de voor mij belangrijkste redenen zijn: hoogst bruikbare iso waarde is iso 400 (daarna te veel ruis) en een beperkter assortiment aan lenzen
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Als je nu nog een Nikon D50 koopt in Duitsland krijg je 100 euro cashback. Dat scheelt enorm. In had mijn body + kitlens voor 535 euro
Verder is de D50 een prima toestel. Kijk eens naar review op dpreview.com.
Ik maak denk ik geen foto's boven de ISO 400, al is dat een goed argument. En extra lenzen koop ik waarschijnlijk toch niet.martijn_tje schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 19:33:
de voor mij belangrijkste redenen zijn: hoogst bruikbare iso waarde is iso 400 (daarna te veel ruis) en een beperkter assortiment aan lenzen
Ik koop (dure) dingen liever in NederlandJanuszjes schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 19:41:
Als je nu nog een Nikon D50 koopt in Duitsland krijg je 100 euro cashback. Dat scheelt enorm. In had mijn body + kitlens voor 535 euroVerder is de D50 een prima toestel. Kijk eens naar review op dpreview.com.
Ik zal kijken naar dpreview.com
I see red pixels.
Dat vind ik niet echt iets... (na het lezen van diverse topics daar over)Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 20:11:
waarom eigenlijk geen prosumer cam?
I see red pixels.
de nikon heeft de beste sensor, de olympus is de meest complete camera in zijn budget en heeft een ultrasoon sensorschoonmaak ding, de km heeft beeldstabilisatie in de body.wwwhizz schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 15:59:
- Nikon D50 kit (€625)
als ik voor dat budget een keuze moest maken, zou ik kiezen tussen de nikon en de olympus.
de nikon is een beetje een uitgeklede body, maar heeft een hele mooie sensor en een groot lenzenaanbod, ook tweedehands en ook voor de 'kleinere' beurs (ook van third-party fabricanten). twee zeer belangrijke pre's lijkt mij.
de olympus is voor zijn geld een hele complete camera en is onderdeel van het speciaal voor digitale fotografie ontwikkelde four-thirdsysteem, wat zowel voor- als nadelen heeft. de olympus-lenzen (op wellicht één uitzondering na) zijn allemaal zeer goed presterende lenzen, maar sommige wellicht wat prijzig (maar daar krijg je dan een hoop voor terug). omdat je nog geen (analoge)lenzen erfenis hebt, is het heel aantrekkelijk om in het four-thirds systeem te stappen.
met de minoltabody is niet zo veel mis en beeldstabilisatie in de body kan zeer prettig zijn, maar - en dat zeg ik als analoge minoltagebruiker - de prijs/kwaliteit-verhouding ligt bij minolta naar mijn mening nogal scheef; ik vind minoltalenzen te duur voor wat ze bieden. naar mijn mening een belangrijke overweging wanneer je in een camera-systeem stapt.
Ben het wel met lateef eens. Maar alleen gaf wwwhizz aan dat hij geen lenzen bij wil kopen. Opzich vind ik de stap naar een dslr dan wat opmerkelijk maar dat terzijde. Denk toch dat je vanzelf lenzen bijkoopt of je het nou wilt of niet
Verslaving.
Na steeds meer lezen krijg ik ook in de gaten dat je vanzelf nieuwe lenzen gaat kopenJanuszjes schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 20:49:
Ben het wel met lateef eens. Maar alleen gaf wwwhizz aan dat hij geen lenzen bij wil kopen. Opzich vind ik de stap naar een dslr dan wat opmerkelijk maar dat terzijde. Denk toch dat je vanzelf lenzen bijkoopt of je het nou wilt of nietVerslaving.
Nou, dat zien we dan wel weer
I see red pixels.
Misschien is het ook handig eens naar een winkel te gaan en dan wat bodies te proberen. Waarschijnlijk heb je dan snel genoeg iets van: 'Ja dat is um!' Als je dat daarna nog niet hebt is verdere research nodig. Maar laat duidelijk zijn: alle opties die je aandraagt zijn gewoon goed! Dan is het een beetje kijken wat je wilt. Maar je manier van fotograferen gaat wel veranderen, waar je vroeger hoge iso waardes nooit gebruikte ga je er nu misschien het nut wel van inzien.wwwhizz schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 20:53:
[...]
Na steeds meer lezen krijg ik ook in de gaten dat je vanzelf nieuwe lenzen gaat kopen![]()
Nou, dat zien we dan wel weerIk denk dat ook ik dat vanzelf wel ga doen...
Ok, bedankt allemaal, ik zal eens naar de winkel gaan om ze eens vast te houden en een (hopelijk) definitieve keuze te makenJanuszjes schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 20:57:
[...]
Misschien is het ook handig eens naar een winkel te gaan en dan wat bodies te proberen. Waarschijnlijk heb je dan snel genoeg iets van: 'Ja dat is um!' Als je dat daarna nog niet hebt is verdere research nodig. Maar laat duidelijk zijn: alle opties die je aandraagt zijn gewoon goed! Dan is het een beetje kijken wat je wilt. Maar je manier van fotograferen gaat wel veranderen, waar je vroeger hoge iso waardes nooit gebruikte ga je er nu misschien het nut wel van inzien.
edit: bij welke winkel had je de D50 trouwens gekocht?
[ Voor 5% gewijzigd door RedPixel op 13-01-2006 21:15 ]
I see red pixels.
Hmm, hoe heb je dat gedaan dan? Gewoon in Duitsland besteld (topvision denk ik?) en een coupon gekregen en die verzilverd? Schrijven ze ook geld over naar NL rekeningen dan of hoe werkt dit?Januszjes schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 19:41:
Als je nu nog een Nikon D50 koopt in Duitsland krijg je 100 euro cashback. Dat scheelt enorm. In had mijn body + kitlens voor 535 euroVerder is de D50 een prima toestel. Kijk eens naar review op dpreview.com.
Verwijderd
@lateef:
Ik vind je reactie een beetje een onzinpost (-1 flame, agreed). Ik zal het echter proberen te onderbouwen. Om te beginnen spreek je over de kwaliteit van de sensor. Ik ben het met je eens dat de sensor uit de D50 een hele goede is en waarschijnlijk zelfs de beste in zijn segment. Echter, de verschillen tussen de diverse camera's in dit segment zijn maar heel weinig in beeldkwaliteit. Zeker wanneer er afgedrukt gaat worden, zijn de verschillen waarschijnlijk niet eens zichtbaar in de afdruk.
Ten tweede praat je over het aanbod in objectieven. Je ontkracht je eigen argument direct al door te beginnen dat er third-party objectieven beschikbaar zijn (die worden dus voor vele vattingen gemaakt). Je vergeet hierbij echter dat de vraag naar deze objectieven dan ook veel groter is dan bij de andere merken (m.u.v. Canon), waardoor de prijzen veel hoger liggen. Weleens een 105 (?) mm macro van Nikon verkocht zien worden voor 150 euro? Ik niet, voor andere merken is dit lang niet altijd moeilijk te vinden.
Daarnaast klaag je over de prijs/kwaliteit verhouding van Minolta objectieven. Als bij een merk de prijs kwaliteit verhouding van objectieven zoek is, dan is dat bij Olympus. Daarnaast is daar helemaal een beperkt aanbod in objectieven omdat zij zijn geschakeld naar 4/3.
Ik ben niet goed genoeg bekend met de Olympus om die te plaatsen binnen dit rijtje, maar tussen de D50 en de D5D zou mijn keuze erg makkelijk zijn.
Ik vind je reactie een beetje een onzinpost (-1 flame, agreed). Ik zal het echter proberen te onderbouwen. Om te beginnen spreek je over de kwaliteit van de sensor. Ik ben het met je eens dat de sensor uit de D50 een hele goede is en waarschijnlijk zelfs de beste in zijn segment. Echter, de verschillen tussen de diverse camera's in dit segment zijn maar heel weinig in beeldkwaliteit. Zeker wanneer er afgedrukt gaat worden, zijn de verschillen waarschijnlijk niet eens zichtbaar in de afdruk.
Ten tweede praat je over het aanbod in objectieven. Je ontkracht je eigen argument direct al door te beginnen dat er third-party objectieven beschikbaar zijn (die worden dus voor vele vattingen gemaakt). Je vergeet hierbij echter dat de vraag naar deze objectieven dan ook veel groter is dan bij de andere merken (m.u.v. Canon), waardoor de prijzen veel hoger liggen. Weleens een 105 (?) mm macro van Nikon verkocht zien worden voor 150 euro? Ik niet, voor andere merken is dit lang niet altijd moeilijk te vinden.
Daarnaast klaag je over de prijs/kwaliteit verhouding van Minolta objectieven. Als bij een merk de prijs kwaliteit verhouding van objectieven zoek is, dan is dat bij Olympus. Daarnaast is daar helemaal een beperkt aanbod in objectieven omdat zij zijn geschakeld naar 4/3.
Ik ben niet goed genoeg bekend met de Olympus om die te plaatsen binnen dit rijtje, maar tussen de D50 en de D5D zou mijn keuze erg makkelijk zijn.
Ik moet die coupon nog opsturen. Maar gewoon bij cameradiscount.de besteld. Weekje later op de mat. Verliep prima, nu nog even de bon de deur uit werken en klaar.Martijn schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 22:27:
[...]
Hmm, hoe heb je dat gedaan dan? Gewoon in Duitsland besteld (topvision denk ik?) en een coupon gekregen en die verzilverd? Schrijven ze ook geld over naar NL rekeningen dan of hoe werkt dit?
dat kan, ik gaf slechts mijn mening. ik vind minoltalenzen te duur voor de kwaliteit en dat vind ik van olympuslenzen niet. en dat het objectieven aanbod van olympus beperkt is, is mij bekend, ik heb ook nergens het tegendeel bewezen. olympus heeft trouwens een lenzen lijn van 7 tot 300mm (14 tot 600mm kleinbeeld equivalent), dat lijkt me voor een nieuwe standaard (die waarschijnlijk beter op de digitale toekomst is voorbereid) niet verkeerd.Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 23:46:
@lateef:
Ik vind je reactie een beetje een onzinpost
Dan koop je toch een bijvoorbeeld een sigma, tokina of tamron lens. Voor zo'n beetje elke nikon, minolta of canon lens hebben die wel een alternatef met het zelfde bereik en vergelijkbare kwaliteit.lateef schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 01:42:
[...]
dat kan, ik gaf slechts mijn mening. ik vind minoltalenzen te duur voor de kwaliteit en dat vind ik van olympuslenzen niet. en dat het objectieven aanbod van olympus beperkt is, is mij bekend, ik heb ook nergens het tegendeel bewezen. olympus heeft trouwens een lenzen lijn van 7 tot 300mm (14 tot 600mm kleinbeeld equivalent), dat lijkt me voor een nieuwe standaard (die waarschijnlijk beter op de digitale toekomst is voorbereid) niet verkeerd.
4/3 lezen zijn van een andere fabrikant als olimpus zelf er echter nog niet zo veel
tja, maar om eerlijk te zijn ben ik al - op een paar uitzonderingen na - helemaal niet zo onder de indruk van sigma, tokina en tamron.martijn_tje schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 09:20:
Dan koop je toch een bijvoorbeeld een sigma, tokina of tamron lens. Voor zo'n beetje elke nikon, minolta of canon lens hebben die wel een alternatef met het zelfde bereik en vergelijkbare kwaliteit.
maar daar heb ik helemaal geen behoefte aan, olympus biedt nu al alles wat ik echt nodig heb (en voor de LLD; het wordt alleen nog maar beter)martijn_tje schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 09:20:
4/3 lezen zijn van een andere fabrikant als olympus zelf er echter nog niet zo veel
Verwijderd
Njah, eniewee, de vraagsteller gaf aan dat hij alleen een standaard kit nodig had. Mijn tip is dus eigenlijk om gewoon een aantal reviews te lezen en naar de winkel te gaan om ze vast te houden. Uiteraard dan vervolgens ook in de winkel kopen
(je gebruikt immers hun service).
Voorbeeld die minolta+ 18-70 heeft effectief een bereik van 27-105mm. Je geeft zelf aan geen extra lenzen te kopen en geen gebruik te maken van iso waarden hoger als 400. Waarom zou je dan een DSLR kopen? Al is het om een grote camera vast te hebben dan voldoet de hier onder genoemde fuji S9500 ook prima. Al wil je een camera zonder veel beeldkwaliteit in te leveren bij gebruik van iso 400 dan voldoen alle drie de camera's.wwwhizz schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 20:30:
[...]
Dat vind ik niet echt iets... (na het lezen van diverse topics daar over)
- Een fuji F11 heeft een zoombereik van effectief 36-108 en geen problemen met iso waarden tot en met 400.
- Een fuji S5600 heeft een zoom bereik van effectief 38-380 en geen problemen met iso waarden tot en met 400.
- Een fuji S9500 heeft een zoom bereik van effectief 28-300 en geen problemen met iso waarden tot en met 400.
Verwijderd
Advies gevraagd:
Ik las vandaag in een folder 2 aanbiedingen, een e-300 voor 599 en een d300 voor 400. Nu ben ik gewend aan een sony v1 en wil graag de overstap maken naar een dslr, welke komt dan het meeste in de buurt qua bediening en kwaliteit van de V1?
Enneuh welke heeft de voorkeur?
Ik weet dat ik zelf moet voelen en kijken, maar kan pas volgende week zaterdg naar de winkel...
Ik las vandaag in een folder 2 aanbiedingen, een e-300 voor 599 en een d300 voor 400. Nu ben ik gewend aan een sony v1 en wil graag de overstap maken naar een dslr, welke komt dan het meeste in de buurt qua bediening en kwaliteit van de V1?
Ik weet dat ik zelf moet voelen en kijken, maar kan pas volgende week zaterdg naar de winkel...
wat is een d300??Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:08:
Advies gevraagd:
Ik prefereer trouwens de 300D boven een e-300. Eigenlijk vrij subjectief, want ik ben zelf al ingestapt in het Canon systeem, en jouw mening kan daarover verschillen. De 300D geeft je een hele bruikbare ISO800 plus de bijbehorende voordelen van een heel uitgebreid arsenaal aan objectieven (waarbij vooral een ruime keuzen aan uitstekende tele-lenzen).
[ Voor 56% gewijzigd door guillaumemay op 15-01-2006 16:25 ]
hij zal wel 300D bedoelen, zou jij toch moeten weten met je Canon-gear
lol ja het duurde even maar het kwartje viel.Cereal schreef op zondag 15 januari 2006 @ 16:08:
hij zal wel 300D bedoelen, zou jij toch moeten weten met je Canon-gear
[ Voor 3% gewijzigd door guillaumemay op 15-01-2006 16:26 ]
Ik heb besloten om een dslr te gaan kopen. De laatste maanden fotografeer ik redelijk veel. Portretten, landschappen, architectuur, een beetje allround zeg maar.
Ik heb afgelopen zaterdag op een workshop even mogen spelen met een aantal verschillende dslr's.
Nou ben ik een paar dagen aan het kijken/lezen op internet om zo een keuze te gaan maken, maar ik zie zeg maar door de bomen het bos niet meer. Ik heb verschillende reviews gelezen van verschillende camera's waaronder de 350D van Canon, de D70s en D50 van Nikon. De D70s ligt net een klein beetje boven mijn huidige budget, dus ga ik waarschijnlijk een keuze maken tussen de 350D en de D50. Uiteraard zijn er zat reviews te vinden en vergelijkingen tussen deze cam's, maar wil toch graag meningen horen van jullie.
De D50 heeft wat minder functies dan de 350D, maar in hoeverre zal ik deze gaan gebruiken? Ik zal een beetje allround gaan fotograferen (landschappen, portretten (binnen/buiten), abstracte dingen, klein beetje macro etc etc etc). Persoonlijk denk ik dat ik aan beide geen slechte aankoop zal doen, maar zal toch een keuze moeten maken. Ik heb er iig zin in
Ik heb afgelopen zaterdag op een workshop even mogen spelen met een aantal verschillende dslr's.
Nou ben ik een paar dagen aan het kijken/lezen op internet om zo een keuze te gaan maken, maar ik zie zeg maar door de bomen het bos niet meer. Ik heb verschillende reviews gelezen van verschillende camera's waaronder de 350D van Canon, de D70s en D50 van Nikon. De D70s ligt net een klein beetje boven mijn huidige budget, dus ga ik waarschijnlijk een keuze maken tussen de 350D en de D50. Uiteraard zijn er zat reviews te vinden en vergelijkingen tussen deze cam's, maar wil toch graag meningen horen van jullie.
De D50 heeft wat minder functies dan de 350D, maar in hoeverre zal ik deze gaan gebruiken? Ik zal een beetje allround gaan fotograferen (landschappen, portretten (binnen/buiten), abstracte dingen, klein beetje macro etc etc etc). Persoonlijk denk ik dat ik aan beide geen slechte aankoop zal doen, maar zal toch een keuze moeten maken. Ik heb er iig zin in
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
Verwijderd
ja dat verschil is ook waar ik een beetje voor vrees. ik heb nog niet erg veel verschil van fotograveren, maar wil het graag leren. Bij de V1 speelde ik wel eens met de flitser en sluitertijd maar meer niet.gium schreef op zondag 15 januari 2006 @ 15:59:
[...]
wat is een d300??**edit** Oh wacht.. je zult zeker een 300D van Canon bedoelen!. Voor 400 euro maar? Welke folder is dat?
ik denk dat trouwens elke DSLR ver van een Sony-V1 zit qua bediening en kwaliteit. Dat wil niet zeggen dat het gebruiksonvriendelijker wordt, integendeel, het wordt juist gemakkelijker om dingen als je sluitertijd/diafragma/ISO waardes te veranderen. Voorwaarde is wel dat je moet weten wat die termen precies inhouden en hoe ze werken, anders kun je gemakkelijk tegen een muur aanlopen en foto's maken die beter waren geweest met de automatische stand van je huidige V1 camera. Waar je bij een compact al snel niet lette op je diafragma en sluitertijd, daar moet je er bij een DSLR constant rekening mee houden (dus bij elke foto die je maakt). Anders kun je wel eens tegen bewogen foto's oplopen doordat je even niet lette op de sluitertijd, of het gewenste onderwerp kan onscherp zijn doordat de scherptediepte te klein was of ergens anders lag.
Ik prefereer trouwens de 300D boven een e-300. Eigenlijk vrij subjectief, want ik ben zelf al ingestapt in het Canon systeem, en jouw mening kan daarover verschillen. De 300D geeft je een hele bruikbare ISO800 plus de bijbehorende voordelen van een heel uitgebreid arsenaal aan objectieven (waarbij vooral een ruime keuzen aan uitstekende tele-lenzen).
als je mijn mening wilt horen; kijk ook eens naar pentax, konica minolta en olympus.m0nk schreef op maandag 16 januari 2006 @ 13:25:
maar wil toch graag meningen horen van jullie.
en mijn mening over de canon 350d of de nikon d50, zonder enige twijfel de nikon.
Nou kan ik niet in je portemonnee kijken maar tussen de 350 en de D50 zit (in de kitprijs) bijna 200 euro verschil.m0nk schreef op maandag 16 januari 2006 @ 13:25:
En aangezien je stelt dat je veel verschillende dingen wil gaan doen, waar je volgens mij verschillende lenzen voor nodig hebt zal je je geld hard nodig hebben om extra lenzen te kopen
offtopic:
spoken als een echte D50 fanboy
spoken als een echte D50 fanboy
Maar objectief gezien zal je met beide geen buil vallen en zal je tussen de verschillende kwaliteiten een afweging moeten maken.
Heb ik naar gekeken, en dan met name naar de Konica Minolta 5D kit met 18mm/70mm lens.lateef schreef op maandag 16 januari 2006 @ 13:55:
[...]
als je mijn mening wilt horen; kijk ook eens naar pentax, konica minolta en olympus.
en mijn mening over de canon 350d of de nikon d50, zonder enige twijfel de nikon.
Waarom de Nikon boven de Canon? Althans, wat is voor jou de main rede om voor de Nikon te gaan?
ik ga niet voor de nikon, maar redenen om voor de nikon ipv de canon te gaan zijn; de (kit)lens, de prijs en de sensor.m0nk schreef op maandag 16 januari 2006 @ 14:12:
Althans, wat is voor jou de main rede om voor de Nikon te gaan?
k duidelijk. En in vergelijking met de KM 5D? Dat antishake gebeuren spreekt me ook wel erg aan.
Ik ga dat topic maar eens doorlezen. Mischien heeft iemand nog advies mbt de 5D, D50 en de 350D?
Ik ga dat topic maar eens doorlezen. Mischien heeft iemand nog advies mbt de 5D, D50 en de 350D?
Ga eens (bijvoorbeeld bij de Mediamarkt) ze in je handen houden.m0nk schreef op maandag 16 januari 2006 @ 14:25:
k duidelijk. En in vergelijking met de KM 5D? Dat antishake gebeuren spreekt me ook wel erg aan.
Dat was bij mij het doorslaggevende moment. Mijn vriendin en ik konden de 350D niet goed vasthouden. (en nee mijn vriendin is niet 2 meter in het 4-kant en heeft geen handen als kolenschoppen
Hoewel ze daar de KM niet hadden. Die stond niet op mijn lijstje omdat ze niet vaak in het wild voorkomen wat andere "nadelen" heeft: lenzen zijn niet op voorraad, weinig gebruikers ervaringen te vinden etc. Dat wil trouwens niet zeggen dat het slechte camera's zijn want er zijn genoeg fraaie plaatjes te vinden op pbase etc maar dat waren voor mij redenen om de D5 of D7 niet op mijn lijstje te zetten.
Uiteindelijk maken ze allemaal fraaie platen!
[ Voor 4% gewijzigd door Barrycade op 16-01-2006 15:16 . Reden: klein toevoegingtje ]
hehe ik word momenteel helemaal gek
krijg van alle kanten adviesen en iedereen zegt wat anders. Ondertussen is er nog een optie bijgekomen, de Olympus E-500. De man waarbij ik een workshop heb gevolgd heeft deze onlangs aangeschaft en was er zeer over te spreken.
Ik heb zowiezo besloten om niet voor de Canon 350D te gaan. Ik twijfel momenteel nog tussen de 5D, de E-500 en de D50. De E-500 kit spreekt me ook erg aan (Body inclusief 2 lenzen 14/45mm en 40/150mm)
Ik ga komend weekend of ergens deze week maar even langs een zaak om ze even vast te houden.. denk dat dat de doorslag zal geven..
Ik heb zowiezo besloten om niet voor de Canon 350D te gaan. Ik twijfel momenteel nog tussen de 5D, de E-500 en de D50. De E-500 kit spreekt me ook erg aan (Body inclusief 2 lenzen 14/45mm en 40/150mm)
Ik ga komend weekend of ergens deze week maar even langs een zaak om ze even vast te houden.. denk dat dat de doorslag zal geven..
Ik ben overgestapt van een Canon 300D naar Minolta 5D en heb daar geen seconde spijt van gehad. Op een of andere manieren zijn de kleuren heel anders dan op de Canon 300D. Bijvoorbeeld rood is veel minder `overdone'. Ik ben me bewust dat dat te corrigeren valt, maar als je zo min mogelijk grepen wilt uitvoeren dan is de foto van de Minolta beter. Tenzij je van fel rood houdt natuurlijk. 
Maar ook het bedieningsgemak vind ik super. De camera laat zich zeer snel instellen. Ook de zoeker vind ik veel duidelijker, en ik vind het makkelijker om te beoordelen of ik de camera recht houdt. Plus nog de bonus van de anti-shake.
Maar ook het bedieningsgemak vind ik super. De camera laat zich zeer snel instellen. Ook de zoeker vind ik veel duidelijker, en ik vind het makkelijker om te beoordelen of ik de camera recht houdt. Plus nog de bonus van de anti-shake.
Ik kan alleen maar zeggen voor de 5D te gaan als Minolta-gek. 
In tegenstelling tot wat boven gezegd wordt, de 5D verkoopt als een tierelier. In verhouding met bijvoorbeeld een 350D is het nog weinig, maar vanwege het late tijdstip dat KM de dSLR serieus betrad zijn ze helaas behoorlijk ondergesneeuwd.
Maar belangrijkste is wel dat je de camera echt in je handen houdt voor het aankopen, en ook de 5D, en vooral door de zoeker kijken! Want die is echt wel fijn op de 5D.
Maar eigenlijk kies je met een merk een heel platform want de lenzen zijn een investering. Die kan je meenemen naar volgende body's van hetzelfde merk.
In tegenstelling tot wat boven gezegd wordt, de 5D verkoopt als een tierelier. In verhouding met bijvoorbeeld een 350D is het nog weinig, maar vanwege het late tijdstip dat KM de dSLR serieus betrad zijn ze helaas behoorlijk ondergesneeuwd.
Maar belangrijkste is wel dat je de camera echt in je handen houdt voor het aankopen, en ook de 5D, en vooral door de zoeker kijken! Want die is echt wel fijn op de 5D.
Maar eigenlijk kies je met een merk een heel platform want de lenzen zijn een investering. Die kan je meenemen naar volgende body's van hetzelfde merk.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Vandaar ook dat ik eigenlijk wel een 350D kan aanraden. Okee, hij is wat kleiner, maar dat valt op te lossen door een grip te kopen. Met die grip krijg je ook nog eens plaats voor een extra accu, een verticale sluiter en de mogelijkheid tot die fijne handstrap. Plus dat je met Canon een groot arsenaal aan lenzenkeuze hebt.Oxi schreef op maandag 16 januari 2006 @ 16:19:
...
Vergeet niet dat je body over anderhalf jaar sterk in waarde gedaald zal zijn (40% minder is geen uitzondering). Dan zal je blij zijn dat je in het begin voor het juiste systeem hebt gekozen, zodat je je waardevolle lenzen nog kan hergebruiken op een andere, betere body.
Typisch dat dat ineens een probleem is, zodra het een telefoon betreft of een point and shoot cam geldt de -hoe kleiner hoe beter- wet weer.littlejoannes schreef op maandag 16 januari 2006 @ 15:13:
[...]
Dat was bij mij het doorslaggevende moment. Mijn vriendin en ik konden de 350D niet goed vasthouden.

als dat zou kunnen...Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 17:53:
Tsja, want je koopt ook een dSLR om altijd in je broekzak te dragen
Ooit iemand met een ixus in de broekzak zien lopen? Daar moet dan ook meteen een 40,- Lowepro tas omheenVerwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 17:53:
Tsja, want je koopt ook een dSLR om altijd in je broekzak te dragen

Verwijderd
Dat kenmerkt inderdaad een goede verkoper en ik dank je derhalve voor het complimentbaquelappe schreef op maandag 16 januari 2006 @ 18:12:
[...]
Daar moet dan ook meteen een 40,- Lowepro tas omheen
Zo kan je het ook zienVerwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 18:20:
[...]
Dat kenmerkt inderdaad een goede verkoper en ik dank je derhalve voor het compliment
http://www.dpreview.com/news/0601/06011602samsunggx1s.asp
Pentax *ist DS2 is nu ook verkrijgbaar met Samsung sticker
Pentax *ist DS2 is nu ook verkrijgbaar met Samsung sticker
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
* m0nk heeft net een Olympus E-500 duo kit gekocht!
Gefeliciteerd, mooie camera met leuke lenzen. Ga je vast veel plezier aan beleven.m0nk schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:52:
thx! Ben er erg blij mee. Vanavond maar eens flink spelen
Veel speel plezier!m0nk schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:35:
thx! Ben er erg blij mee. Vanavond maar eens flink spelen
Mocht je willen spelen met .raw, probeer dan ook een rawshooter essentials. Persoonlijk vind ik die fijner dan de Olympus software.
En download Neatimage voor de ruis bij ISO 800 en 1600. Je zal blij verrast zijn met de kracht van Neatimage.
goeie keuze! zit er aan te denken om hem voor erbij te kopen, maar denk dat ik toch nog wacht tot er meer bekend is over de E-330 (of hoe die ook mag gaan heten). Een E-3 of E-30 (of hoe die ook mogen gaan heten) zie ik op korte termijn nog niet verschijnen, en ik weet ook niet of ik een E-3 echt nodig heb.m0nk schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:52:
ik hoop dat de E-30 - net als de middenrange lenzen - weathersealed zijn. een paar megapixels meer tov mijn E-1 zou leuk zijn net als een iets beter hoge ISO prestatie, maar niet noodzakelijk. misschien moet ik 'gewoon' een tweede E-1 erbij kopen. die camera heeft nog steeds alles wat ik nodig heb.
nogmaals bedankt!
Neatimage heb ik momenteel al geinstalleerd staan, gebruik het al regelmatig..
Die rawshooter ga ik eens naar kijken. Denk dat ik wel met RAW ga spelen.
Die rawshooter ga ik eens naar kijken. Denk dat ik wel met RAW ga spelen.
Verwijderd
Ik denk dat je het anders bedoelt, maar zoals het er nu staat leest het alsof je beter een andere camera had kunnen kopenm0nk schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:26:
Gebruik het soms voor mijn foto's die uit mijn S5500 komen rollen, soms veel ruis.Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 16:50:
[...]
Ik denk dat je het anders bedoelt, maar zoals het er nu staat leest het alsof je beter een andere camera had kunnen kopen
Nou m0nk gefeli, ben benieuwd hoe ie bevalt.m0nk schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:52:
Ben zelf ook opzoek naar een vervanger voor mijn huidige Oly 5060WZ en OM-1n. Mijn oog is o.a. ook gevallen op de E-500, maar ben ook wel benieuwd wat Oly voor ons inpetto heeft voor 26 januari.
Planning is pas voorjaar/zomer 2006 dus ik heb nog even.
Ben dus erg benieuwd naar je ervaringen.
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Ik vraag me af of dat eindeloze ge-upgrade ook wel op een zinvolle manier voor camera's opgaat. Als je een 350D hebt gekocht kan ik me voorstellen dan de op een gegeven moment zou willen overstappen naar bv een 20D. Kan. In mijn ogen alleen zinnig als je de extra snelheid nodig hebt, want qua foto's ga je echt geen mooiere/betere foto's maken.gium schreef op maandag 16 januari 2006 @ 16:53:
[...]
Vergeet niet dat je body over anderhalf jaar sterk in waarde gedaald zal zijn (40% minder is geen uitzondering). Dan zal je blij zijn dat je in het begin voor het juiste systeem hebt gekozen, zodat je je waardevolle lenzen nog kan hergebruiken op een andere, betere body.
Koop je een 5D, kun je upgraden naar een 7D. Is iets minder voor de hand liggend, want je krijgt er niet echt veel extra snelheid voor terug. Misschien fijnere bediening, maar als je al gewend bent aan de 5D lijkt me dat geen probleem meer. Het is dus niet echt een grote stap vooruit qua fotografie.
En hetzelfde gaat op voor een D50.
Blijft eigenlijk alleen een echte flinke stap vooruit over...dus voor Canon naar een 5D of zelfs de 1D, bij Minolta houdt het op (voorlopig) en bij Nikon een D200. Ik kan nu moeilijk voor mezelf spreken want ik ben van een prosumer Minolta A1 naar een pro Canon 1D gegaan, maar goed. Ik denk dat als je een 350D hebt, je daar jarenlang flink veel plezier van kunt hebben. Als je een bepaald soort fotografie doet is een overstap naar een 20D misschien zinvol, maar wat heeft het voor effect op het eindresultaat. Wat dat betreft is mijn overstap een hele duidelijke vooruitgang geweest. Aanvankelijk wilde ik een KM D7D hebben, en ik denk dat ik ook daarmee jarenlang fijne plaatjes had kunnen knippen.
Vaak heeft men het over meer pixels, maar dat is belony. Snelheid is relatief; er zijn maar een paar mensen die echt vaak meer dan 3fps nodig hebben. En zo'n beetje alle instap dSLR's zijn goed in staat om op ISO1600 nog een mooi plaatje te maken. Dus...wat valt er allemaal te upgraden? En laat nou niet iedereen gaan reageren die juist die uitzondering vormen die specifieke foto's maken zoals skaters, F1 en nog meer van dat soort dingen. Daarnaast is dit ook alleen maar mijn mening, dus ik kan er volledig naast zitten natuurlijk.
Ik denk dat ik pas een probleem heb met mijn volgende camera...het moet haast wel een 1D MkII(N) zijn want als je dát eenmaal gewend bent..
Verwijderd
Natuurlijk heeft een upgrade zin.
Ten eerste kun je met een instap dSLR je hobby verder doorontwikkelen. Op het moment dat je meer fotografeert zijn je wensen tav je camera ook heel anders. Je wilt een camera met een betere handligging, een robuustere body (je gebruikt hem immers vaker), een betere AF (bijna in alle gevallen waar voor een duurder model), een grotere, helderdere zoeker, eventuele weatherseals en heel belangrijk veel meer mogelijkheden. Vaak zitten de diverse mogelijkheden al in de budget dSLR, maar dan wel verstopt in het menu. In dit geval is voorbeeld van de Dynax5D naar Dynax7D een heel goed voorbeeld. In de 5D zitten zaken als enkelbeeld en continu "transport", type lichtmeting, AF selectie, etc verstopt onder de Fn toets. Op de 7D kun je dit allemaal achterop de body instellen. Op het moment dat je vaker fotografeert kun je het waarderen als je snel kan wisselen tussen verschillende standen.
/me vraagt zich af waarom nu juist een 1D gebruiker dit betoog houdt
Ten eerste kun je met een instap dSLR je hobby verder doorontwikkelen. Op het moment dat je meer fotografeert zijn je wensen tav je camera ook heel anders. Je wilt een camera met een betere handligging, een robuustere body (je gebruikt hem immers vaker), een betere AF (bijna in alle gevallen waar voor een duurder model), een grotere, helderdere zoeker, eventuele weatherseals en heel belangrijk veel meer mogelijkheden. Vaak zitten de diverse mogelijkheden al in de budget dSLR, maar dan wel verstopt in het menu. In dit geval is voorbeeld van de Dynax5D naar Dynax7D een heel goed voorbeeld. In de 5D zitten zaken als enkelbeeld en continu "transport", type lichtmeting, AF selectie, etc verstopt onder de Fn toets. Op de 7D kun je dit allemaal achterop de body instellen. Op het moment dat je vaker fotografeert kun je het waarderen als je snel kan wisselen tussen verschillende standen.
/me vraagt zich af waarom nu juist een 1D gebruiker dit betoog houdt
Dit topic is gesloten.