mphilipp schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 00:34:
[...]
Moet je voor de gein eens kijken op het dpreview Minolta DSLR forum. Heel veel postings over backfocus (hoewel ik denk dat dat in veel gevallen aan een gare lens ligt), onder- of overbelichting en zelfs een scheve sensor. Dat zijn dus dingen die worden aangemerkt als zijnde veel voorkomende klachten.
Daar komt hij weer: backfocus....
Het is en blijft toch vaak een vaag en vaak onbegrepen begrip. Als je de niet versimpelde focusberekeningen gebruikt om uit te rekenen waar je focusgebied begint en eindigd, dan komt daar ongeveer het volgende uit:
1/3 van het gebied ligt voor het scherpstelpunt
2/3 van het gebied ligt achter het scherpstelpunt,
Tenminste bij korte scherpstelafstanden. Hoe hoger de afstand echter wordt, hoe meer backfocus je krijgt, heeft iets te maken met de hyperbolicfocusafstand.
Iedere goede body/lenscombinatie _moet_ dus last van backfocus hebben. Dus als je op 50mm scherpstelt, moet het focusgebied bij een bepaalde f-stop van 45mm tot 60mm lopen. 5mm ervoor en 10 mm erachter. Dit wordt door de meeste altijd aangezien als backfocus, en is dus een foute veronderstelling.
Vandaar dat ik me pas zorgen ga maken als men het heeft over frontfocus, want dat hoort niet. Dan is er dus echt een probleem. (Uiteraard zijn de andere dingen die je opnoemt, wel iets om je zorgen over te maken.)
Effe een voorbeeld ter illustratie met de welbekende AF-D 50mm f/1,8 van Nikkor. Deze prime is namelijk, zoals veel andere primes, voorzien van een DoF-schaal. Als ik met deze lens scherpstel op 1m, dan geeft de DoF-schaal aan dat ik bij f/22 een DoF heb van ongeveer 0,8m tot 1,4m. Bij scherpstellen op 1,5m is dat ongeveer 1,1m tot 2,8m (meer backfocus dan frontfocus!). Bij 3m is dat 1,6m tot bijna oneindig! (Veel meer backfocus dan frontfocus!). En op oneindig scherpstellen resulteerd in een DoF van 4m tot oneindig....
[
Voor 22% gewijzigd door
Ralph Smeets op 04-05-2005 09:26
]