Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Olympus heeft een 7-14 lensmphilipp schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 07:59:
[...]
En Tamron (11-18) en Sigma (10-22) dan? Die maken ze voor Nikon/Minolta/Canon...
En toch ook nog een kleinere cropfactor ? 1.3 ? Of ben ik nu in de war ?
Dan zet 't ook geen zoden aan de dijk, met een effectieve groothoek van 14mm
Ik ga het er gewoon niet in krijgen dat 6mp meer dan voldoende is ben ik bang.[b][message=23864823,noline]justice_strike schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 03:49:
Ik baseer mijn eisen op wat ik mogelijk nodig heb en een van die eisen is full resolution a4. Dan voldoet 6mp niet.
Toch ga ik je vragen hoeveel ervaring je uberhaupt hebt met fotografie en dSLR's specifiek?
Ieder z'n eigen meug hoor en het zal mij echt worst zijn welke camera je koopt maar als je kennelijk niet wilt luisteren naar mensen die al meer dan 15 jaar met fotografie bezig zijn, ruime ervaring hebben met dSLR's en regelmatig voor publicaties schieten .. dan vraag ik me af waarom je uberhaupt een vraag stelt als je niet naar de antwoorden wilt luisteren.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
dat is niet puur theoretisch er is gewoon meer ruis, dat zie je ook, en als je vind dat het er mooier uitziet dan is dat puur subjectief bepaalt. De sensor is slechter, maar je blijft maar hangen op die sensor. Wat zijn volgens jou dan de andere voordelen van de d70 tov de eos 350 want dat heb ik je nog niet horen zeggen.dat de ruisomgang van een D70 niet onder doet voor die van een 350D of 300D, puur omdat de ruis er gewoon veel beter uitziet op een D70 en meestal dus niet als storend wordt beschouwd.
@StevenK
er is ook een af dx Fisheye Nikkor 10,5mm. Geen fisheye, dan kom je op de af-s dx zoom-nikkor 12-24mm. Er is wel wat voor de d70, maar het zijn de speciale dx lenzen die je niet overal op kunt gebruiken.
slr ervaring (aantal jaar). Voornamelijk met een oude nikon slr.Toch ga ik je vragen hoeveel ervaring je uberhaupt hebt met fotografie en dSLR's specifiek?
dtp 3 jaar ervaring, aantal boeken uitgebracht waar het drukwerk van gedaan moesten worden. Als je voor een kaft van een boek bezig bent voor een weekje, dan zie je al gauw de tekortkomingen van elke camera. Ik heb al menig wat plaatjes gezien om echt goed te weten wat de verschillen zijn tussen low en high pixel camera's en de tekortkomingen te zien. En natuurlijk zegt megapixel niet altijd alles, maar het is hier wel eerder gezegd, dat de 350 gewoon net ietsjes scherper is, ookal is dat marginaal.
Nog een beter voorbeeld is de resolution chart. Daar is gewoon heel duidelijk te zien dat de resolutie van de d70 minder goed is dan die van de 350. Ik snap gewoon niet waarom dat nogsteeds ontkent moet worden. Als mp werkelijk niets zou uitmaken voor zo'n "klein" verschil, dan zou het resultaat uit de resolution chart toch ook hetzelfde moeten zijn? dat is niet het geval.
heb zelf nu een nikon 4300. Die laat soms zijn tekortkomingen zien.
[ Voor 44% gewijzigd door justice strike op 28-07-2005 11:02 ]
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
En er is ook een 12-24 Sigma, maar 10 mm is er (nog) niet voor de Nikon, behalve dan de nieuwe dx-formaat Sigma.justice_strike schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 10:38:
@StevenK
er is ook een af dx Fisheye Nikkor 10,5mm. Geen fisheye, dan kom je op de af-s dx zoom-nikkor 12-24mm. Er is wel wat voor de d70, maar het zijn de speciale dx lenzen die je niet overal op kunt gebruiken.
En er is natuurlijk ook nog de 8.5 mm Peleng.
En over het megapixel verhaal: wat dacht je van de D2H(s) ? Da's toch echt een topcamera, en toch maar 4 MP
[ Voor 11% gewijzigd door StevenK op 28-07-2005 10:45 ]
Goede ruisafhandeling, maar naar mijn mening heel erg vaag als ik het vergelijk met de eos 350 of de d70. Het is duidelijk te zien dat zelfs de d70 (die "maar" 2 megapixel meer heeft) wat scherper is bij omlijning, en al helemaal bij tekst.StevenK schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 10:43:
[...]
En over het megapixel verhaal: wat dacht je van de D2H(s) ? Da's toch echt een topcamera, en toch maar 4 MP
/edit
voorbeeld, de extinction res liggen hoger bij de sigma sd10 die maar 3.4 mp is dan bij de nikon d100 die een 6 mp is. Dus ook met een lager aantal mp is de sd10 beter. Dat begrijp ik, hij heeft een lager res maar een beter resultaat dan een camera met een hoger res. Maar daar is bij het vergelijken van de eos350 en de nikon d70 geen sprake van.
[ Voor 29% gewijzigd door justice strike op 28-07-2005 11:26 ]
Maar deze discussie lijkt mij redelijk zinloos.. als je toch al voorjezelf uitgemaakt heb dat de Canon EOS 350D een betere camera zou zijn voor jou dan een Nikon D70s - dan koop je toch die 350D?
Het statement dat "volgens jou Nikon betere lenzen zou maken" is ook iets waar niemand verder iets mee kan natuurlijk. Als jij dat denkt en gelooft - hey more power to you.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Ik ook niet als ik de camera's niet ken, maar kwaliteitsverschil kan ik wel zien. Geef anders maar een paar voorbeelden waarin de d70 beter presteert dan de eos 350tazzman schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:05:
Ik vind het toch knap hoor.. als ik vier covers naast elkaar leg, kan ik niet zien welke cover met welke camera geschoten is.
ik heb altijd gezegd dat ik de d70 een niet goed genoege camera vond. Ik heb niet gezegd dat ik een eos 350 zou gaan nemen, wel dat ik dat aan het overwegen was. Ik heb tot nu toe nog geen zinnig argument gehoord om voor de nikon te kiezen, alleen maar over hoe slecht het is van mij om mijn keuze deels ook op mpixels te laten baseren. Ik wil daar gewoon over ophouden, je kan me beter vertellen wat beter is aan de d70 dan alleen maar door te lopen zeuren over die mpixels.Maar deze discussie lijkt mij redelijk zinloos.. als je toch al voorjezelf uitgemaakt heb dat de Canon EOS 350D een betere camera zou zijn voor jou dan een Nikon D70s - dan koop je toch die 350D?
ik was vanplan nog even te wachten met de aanschaf van een camera, omdat ik de d70 toch erg lekker in de hand vind liggen, alleen vind ik dat de sensor te slecht is voor het geld wat ik er voor moet uitgeven. Mag ik dat vinden? Binnenkort komt er een reeks camera's aan waarbij het eigenlijk minder uitmaakt wat het aantal megapixels is (10+ mp) het is allemaal goed genoeg. Dan denk ik dat ik daaruit een betere camera kan kiezen.
ik weet ook niet of dat zo is, maar van wat ik hoor zijn die nikkor lenzen iets beter dan canon. Tja waarom is carl zeiss dan zo bekent geworden om zijn lenzen? smaak? misschien.Het statement dat "volgens jou Nikon betere lenzen zou maken" is ook iets waar niemand verder iets mee kan natuurlijk. Als jij dat denkt en gelooft - hey more power to you.Ik kan het verschil niet zien tussen vergelijkbare professionele lenzen van Nikon, Canon of Zuiko.
maar inplaats van hier te lopen verkondigen dat ik niet moet kiezen om het aantal mp, wat op de d70 is dan wel beter dan op de eos?
[ Voor 14% gewijzigd door justice strike op 28-07-2005 12:17 ]
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Pak een muntje..
Kop is Canon
Munt : Nikon
Zijkant : Je wacht...
Besluiteloosheid kan soms erg lang duren... en heeeeeeel veel woorden kosten
Kanonnier zeg maar.
heb hem gezien, erg mooi dingetje, bijna perfect. Groot prijskaartje aan alleen. beetje verder uit mijn budget dan ik lief heb.ThunderNet schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:15:
justice_strike, misschien moet je gaan kijken naar een Nikon D2x dan?
Is de d100 eigenlijk beter dan de d70? (dus afgezien van de mpixels)
hieruit kan ik opmaken dat het vrij weinig uitmaakt wat je kiest?Wisc2 schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:19:
Justice, smaken verschillen :
Pak een muntje..
Kop is Canon
Munt : Nikon
das waar, maar het kan je ook wat duiten besparenZijkant : Je wacht...
Besluiteloosheid kan soms erg lang duren... en heeeeeeel veel woorden kosten
En hoe zou ik dat dan moeten laten zien? Ik heb beide camera's niet in mijn bezit.justice_strike schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:13:
Ik ook niet als ik de camera's niet ken, maar kwaliteitsverschil kan ik wel zien. Geef anders maar een paar voorbeelden waarin de d70 beter presteert dan de eos 350
moet uitgeven.
Je mag van alles vinden.. en kennelijk kan jij in de grote hoed van Nikon en Canon kijken en weet je nu al welke camera's gaan uitkomen. Mogen wij dat ook weten?Mag ik dat vinden? Binnenkort komt er een reeks camera's aan waarbij het eigenlijk minder uitmaakt wat het aantal megapixels is (10+ mp) het is allemaal goed genoeg. Dan denk ik dat ik daaruit een betere camera kan kiezen.
Ik hoor ook dat Duitse auto's beter zijn dan Franse en dat Jappen nooit kapot gaan. Laat ik nu zowel Duitse, Franse en Japanse auto's gehad hebben en daar toch heel anders over denk.ik weet ook niet of dat zo is, maar van wat ik hoor zijn die nikkor lenzen iets beter dan canon. Tja waarom is carl zeiss dan zo bekent geworden om zijn lenzen? smaak? misschien.
Horen en ervaring mee hebben zijn er twee natuurlijk.
Overigens heb ik zelf nooit meegemaakt dat professionele fotografen gaan zitten discusseren of een Nikon 70-200mm f/2.8 VR nu beter is dan een 70-200mm f/2.8L IS. Dat boeit namelijk niemand - beide lenzen zijn gewoon erg goed. Het zal niemand boeien wat voor camera of lenzen je gebruikt, het eindproduct is wat telt.
Ik heb het toch helemaal niet over Carl Zeiss lenzen gehad? Deze zijn optisch uitstekend maar daar hangt ook een prijskaartje aan. En zijn allen MF - iets wat voor landschapsfoto's geen probleem is maar dat maakt CZ lenzen voor actie/sport fotografie een stuk minder bruikbaar.
Hij ligt wellicht beter in de hand. Betere ergonomie - maar dat is erg persoonlijk. Wellicht sneller? Ik zou het niet weten. De 350D is geen camera welke ik zou overwegen om aan te schaffen - voornamelijk omdat ik hem geen 2 tellen in mijn handen kan houden zonder mijzelf te gaan ergeren hoe onhandig klein en frutsig die camera is. Hang daar ook nog eens een 70-200mm f/2.8L of een 300mm f/2.8L aan en de boel raakt wel erg in onbalans.maar inplaats van hier te lopen verkondigen dat ik niet moet kiezen om het aantal mp, wat op de d70 is dan wel beter dan op de eos?
Gewicht en feeling van een body is voor mij weer zeer belangrijk - voor anderen weer minder. Die willen misschien een kleine, lichte body hebben. Tis voor iedereen weer anders natuurlijk.
Nee hoor, ik heb wel overogen besloten.. maar mijn niveau van beslissen ligt wat sneller... Canon voldoet enorm goed hier... had de 350D en nu de 20D.. Topspul.. aanrader..justice_strike schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:22:
[...]
hieruit kan ik opmaken dat het vrij weinig uitmaakt wat je kiest?
[...]
das waar, maar het kan je ook wat duiten besparen
Maar ik ben jou niet.. En anders huur een Nikon en een Canon. Ze zijn te huur..! (marktplaats ofzo ?)
Echte fotografen kiezen aan de hand van de lenzen die ze hebben of nodig hebben... Body is van ondergeschikt belang. Bij broer konijn zag ik laatst een stk je van Joop van Tellingen die een Lens kocht van 110.000 Euro, en ook het toestel maar ...
PS "echte " Zeiss lensen zie je NOOIT op Sony's. zijn Sony lenzen .. Sony heeft een patent op Zeiss (naam). Echte Zeiss lenzen zie je niet zoveel meer.,. helaas.
[ Voor 29% gewijzigd door Wisc2 op 28-07-2005 12:29 ]
Kanonnier zeg maar.
wordt dan een beetje moeilijk om mij aan te tonen dat mpix totaal geen rol speelttazzman schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:24:
[...]
En hoe zou ik dat dan moeten laten zien? Ik heb beide camera's niet in mijn bezit.
moet uitgeven.
d200 met d2x sensor 12 mpix wordt misschien in januari aangekondigt. Met een prijs onder de 2000 euro (dat is het meest waarschijnlijke wat ik gelezen heb)[...]
Je mag van alles vinden.. en kennelijk kan jij in de grote hoed van Nikon en Canon kijken en weet je nu al welke camera's gaan uitkomen. Mogen wij dat ook weten?
tja maar ik denk dat je geen ervaring hebt met een ferrari, maar je mag wel aannemen dat de geruchten wel kloppen (dat het een hele snelle wagen is). Je kan er wel enige waarde hechten aan de bevindingen van een ander. Vooral als deze op objectieve wijze tot stand zijn gekomen.[...]
Ik hoor ook dat Duitse auto's beter zijn dan Franse en dat Jappen nooit kapot gaan. Laat ik nu zowel Duitse, Franse en Japanse auto's gehad hebben en daar toch heel anders over denk.
Horen en ervaring mee hebben zijn er twee natuurlijk.
klopt, maar de discussie gaat uiteindelijk om of de camera wel een goed eindproduct levert voor datgene waarvoor ik hem wil gebruiken, a4 op 300dpi.Overigens heb ik zelf nooit meegemaakt dat professionele fotografen gaan zitten discusseren of een Nikon 70-200mm f/2.8 VR nu beter is dan een 70-200mm f/2.8L IS. Dat boeit namelijk niemand - beide lenzen zijn gewoon erg goed. Het zal niemand boeien wat voor camera of lenzen je gebruikt, het eindproduct is wat telt.
het was ook maar een voorbeeld. om aan te geven dat er wel degelijk een samenhang is tussen de reputatie van fabrikanten, en het product wat ze leveren.Ik heb het toch helemaal niet over Carl Zeiss lenzen gehad? Deze zijn optisch uitstekend maar daar hangt ook een prijskaartje aan. En zijn allen MF - iets wat voor landschapsfoto's geen probleem is maar dat maakt CZ lenzen voor actie/sport fotografie een stuk minder bruikbaar.
mijn bevindingen ook, maar zoals ik eerder zei, mijn vader heeft ook met een camera die kut in de hand ligt mooie plaatjes kunnen schieten, dus ik ben er nog niet over uit hoe zwaar ik dat mee ga laten tellen, en of ik dat ten koste van de kwaliteit wil hebben.Hij ligt wellicht beter in de hand. Betere ergonomie - maar dat is erg persoonlijk. Wellicht sneller? Ik zou het niet weten. De 350D is geen camera welke ik zou overwegen om aan te schaffen - voornamelijk omdat ik hem geen 2 tellen in mijn handen kan houden zonder mijzelf te gaan ergeren hoe onhandig klein en frutsig die camera is. Hang daar ook nog eens een 70-200mm f/2.8L of een 300mm f/2.8L aan en de boel raakt wel erg in onbalans.
Gewicht en feeling van een body is voor mij weer zeer belangrijk - voor anderen weer minder. Die willen misschien een kleine, lichte body hebben. Tis voor iedereen weer anders natuurlijk.
De keuze was wat makkelijker geweest als de eos 350 en de d70 in alle opzichten hetzelfde waren behalve ergonomie
ah iemand die een canon gebruikt, was al bijna aan het denken dat het hier een nikon hol wasWisc2 schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:24:
[...]
Nee hoor, ik heb wel overogen besloten.. maar mijn niveau van beslissen ligt wat sneller... Canon voldoet enorm goed hier... had de 350D en nu de 20D.. Topspul.. aanrader..
goed idee, misschien moet ik dat maar eens doen, het is namelijk geen kattepis wat ik ga uitgevenMaar ik ben jou niet.. En anders huur een Nikon en een Canon. Ze zijn te huur..! (marktplaats ofzo ?)
ik ben dan ook geen "echte" fotograaf, bij mij speelt nog steeds het "bang for your buck" syndroom een rol, heb geen zin om elke 2 jaar een body te kopen, wil het liefst meteen een goede body, en de lenzen koop ik er in de loop van de tijd ook wel bij.Echte fotografen kiezen aan de hand van de lenzen die ze hebben of nodig hebben... Body is van ondergeschikt belang. Bij broer konijn zag ik laatst een stk je van Joop van Tellingen die een Lens kocht van 110.000 Euro, en ook het toestel maar ...
dat kon je al bijna gissen als je carl zeiss op een 3 mpixel compact camera van sony ziet staanPS "echte " Zeiss lensen zie je NOOIT op Sony's. zijn Sony lenzen .. Sony heeft een patent op Zeiss (naam). Echte Zeiss lenzen zie je niet zoveel meer.,. helaas.
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Ok dan zijn we het eens...justice_strike schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:41:
[...]
ah iemand die een canon gebruikt, was al bijna aan het denken dat het hier een nikon hol was
[...]
goed idee, misschien moet ik dat maar eens doen, het is namelijk geen kattepis wat ik ga uitgeven
[...]
ik ben dan ook geen "echte" fotograaf, bij mij speelt nog steeds het "bang for your buck" syndroom een rol, heb geen zin om elke 2 jaar een body te kopen, wil het liefst meteen een goede body, en de lenzen koop ik er in de loop van de tijd ook wel bij.
[...]
dat kon je al bijna gissen als je carl zeiss op een 3 mpixel compact camera van sony ziet staan
1: Huur ze beiden met de goede lenzen !
2: Als je echt niet wilt wisselen van body maar toch een "kritische gebruiker bent" . Zou ik een model boven het onder model kopen. Ik heb ook een 20D nu, en heb wel 2 maanden een 350D gehad ...
3: Laat ons ff weten wat het wordt ?
Kanonnier zeg maar.
Ik heb hier wel wat bladen liggenjustice_strike schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:36:
[...]
wordt dan een beetje moeilijk om mij aan te tonen dat mpix totaal geen rol speelt
Misschien....d200 met d2x sensor 12 mpix wordt misschien in januari aangekondigt. Met een prijs onder de 2000 euro (dat is het meest waarschijnlijke wat ik gelezen heb)
Bevindingen zijn altijd subjectief.de bevindingen van een ander. Vooral als deze op objectieve wijze tot stand zijn gekomen.
Ehm hallo?justice_strike schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:41:
ah iemand die een canon gebruikt, was al bijna aan het denken dat het hier een nikon hol was
Ik snap je gedachte gang wel! Maar zoals hier al eerder in het topic aangegeven is het aantal MP van onderschikt belang. Op het Olympus forum van dpreview vind je diverse profesionele fotografen die op a4 afdrukken met een Olympus E-1 (5mp).
Voor sommige soorten fotografie kan het echter wel belangrijk zijn om meer MP te hebben, bijvoorbeeld landschap fotografie heeft duidelijk voordeel van meer MP omdat details scherper zijn.
Ik denk dat je de diverse toestellen moet beoordelen op (in volgorde van belangrijkheid):
- Ergonomie en gebruiksgemak: Een niet scherpe foto is vaker het gevolg van een fotograaf die niet snel genoeg de juiste instellingen voor elkaar kreeg dan de schuld van de camera. (dit is bij candid van groot belang, landschap weer wat minder)
- Features: Spotmetering, Onboard IS, dust filter, waterdicht etc. Bedenk wat voor jouw stijl van fotograferen belangrijk is. Bv. Iemand in een studio heeft veel minder aan een dust filter dan iemand die veel reist
- Lenzen: Heeft het systeem de lenzen die jij zoekt, en wat zijn de kosten daarvan. In tegenstelling tot een aantal anderen hier vind ik niet dat wanneer je een systeem koopt je daar voor altijd aan vast zet (als je toch al je body op Ebay zet kan je ook je lenzen meeverkopen en in een nieuw systeem inkopen; geld kost het altijd en om je lenzen nou de doorslaggevende factor te laten zijn wanneer je een nieuwe body koopt vind ik wat ver gaan, behalve als je Joop heet want de resale value van een lens van 110.000 Euro is waarschijnlijk relatief laag)
- Aantal Megapixels: Dat de 350D meer MP's heeft is absoluut een voordeel alleen denk ik geen doorslaggevende factor, behalve als je beide camera's op de andere punten even goed vindt.
En dan heb je nog ergens een budget, afhankelijk van hoeveel geld je hebt staat dit hoger of lager in het rijtje.
BTW. een Olympus 7-14 (14-28) is wel nogaltijd wijder dan een Nikon/Pentax/Minolta/350D/20D met 10-22
[ Voor 6% gewijzigd door Excibular op 28-07-2005 13:25 ]
voor sport fotografie dacht ik dat de 75-300 range wel goed zou zijn eventueel met IS of VR.
voor landschappen en architectuur. zou ik voor een 17-70 range gaan beetje groothoek.
dan zijn er een aantal lenzen die ik kan kiezen:
nikon dx
af-s dx zoom-nikor 17-55 of 18-55
af-s dx zoom-nikor 55-200
nikon normaal
af zoom-nikkor 18-35
af-s vr zoom-nikkor 24-120mm
canon
Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM
Canon EF 75-300/4.0-5.6 USM IS
zijn dit zo'n beetje de juiste keuzes? (heb nog niet gekeken naar de prijs voor de normale nikon lenzen omdat ik daar eigenlijk niet zo bij stil gestaan heb.
Zoals begrijpelijk
[ Voor 11% gewijzigd door Roeligan op 28-07-2005 13:32 ]
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Je stelt zulke hoge eisen aan de body qua scherpte en megapixels... en dan ga je wel voor een stel consumer lenzen die niet uitblinken in scherpte of contrast.justice_strike schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 13:26:
zijn dit zo'n beetje de juiste keuzes? (heb nog niet gekeken naar de prijs voor de normale nikon lenzen omdat ik daar eigenlijk niet zo bij stil gestaan heb.
Die volg ik echt even niet
tja ik stel zowel aan de body als aan de lenzen eisen, maar het verschil met de lens is, dat ik altijd nog een betere lens op mijn body kan zetten, om nog wat uit de camera te persen. Maar welketazzman schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 13:33:
[...]
Je stelt zulke hoge eisen aan de body qua scherpte en megapixels... en dan ga je wel voor een stel consumer lenzen die niet uitblinken in scherpte of contrast.
Die volg ik echt even niet
lenzen zou jij kiezen?
17-85 is een goede lens... met een goed bereik. Niks mis mee, doet niet veel onder voor de 17-40/Ljustice_strike schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 13:26:
ik was vanplan de camera te gebruiken voor sportfotografie, landschap en architectuur. (misschie portret maar ik ken niemand die graag op de foto wil staan:))
voor sport fotografie dacht ik dat de 75-300 range wel goed zou zijn eventueel met IS of VR.
voor landschappen en architectuur. zou ik voor een 17-70 range gaan beetje groothoek.
dan zijn er een aantal lenzen die ik kan kiezen:
nikon dx
af-s dx zoom-nikor 17-55 of 18-55
af-s dx zoom-nikor 55-200
nikon normaal
af zoom-nikkor 18-35
af-s vr zoom-nikkor 24-120mm
canon
70-200 zou ik doen (heb ik gedaan). Toplens... en je krijgt 100 euro terug van Canon.
Met de combi 17-40 en 70-200/300 mis je een stuk bereik . Be aware.
Kanonnier zeg maar.

Alles wat gezegd KAN worden is gezegd. Huur beide camera's en laat ons weten welke het geworden is. Overigens ben ik het helemaal met tazzman eens: je verkracht eerst een complete mierenkolonie met je megapixel gezever, om er vervolgens een stel consumerlenzen op te zetten die elk verschil in megapixel tussen de D70 en 350D onmiddellijk weer teniet doen. Het zal wel.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
die lens blijft toch echt 7mm. maar of de beeldhoek zoden aan de dijk zet, is natuurlijk relatief; 10x1.6 geeft een beeldhoek vergelijkbaar met een 16mm kleinbeeld lens...StevenK schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 10:07:
[...]
Dan zet 't ook geen zoden aan de dijk, met een effectieve groothoek van 14mm
omdat het verschil tussen 8 en 16 mpixels veel groter is dan tussen 6 en 8 mpixels. daarbij komt ook nog eens dat die 16mpixels op een zogenaamde full-frame sensor zitten. het verschil tussen 6 en 8 mpixels is zo marginaal, dat je dat niet al te veel in je keuze af moet laten hangen. ook als je op a4 af wilt gaan drukken. ik durf best een vergelijking aan met mijn 5mpixel camera met standaardzoom lens van 420 euro met een canon 350d en een standaardzoomlens van zo'n 400-450 euro aan en dan onder dezelfde omstandigheden een portret van iemand maken en af laten drukken op A4. ik heb zo'n vermoeden dat die 5 mpixels maar bitter weinig onder zullen doen voor de 8mpixels van de 350d. er zullen wellicht omstandigheden zijn dat een 350d beter presteert (bijv. bij hoge ISO waarden, maar wanneer je niet goed kan belichten wordt dat net zo goed een drama), maar dat heeft ook allemaal maar bitter weinig met het aantal pixels te maken.[b][message=23864600,noline]Ik heb echt wel wat research gedaan, maar ik vind het een beetje lomp om te zeggen dat megapixels geheel buiten de afweging gelaten moet worden. Het is gewoon iets wat bij de camera als specificatie hoort. Als het geen effect heeft op de kwaliteit, waarom zou men dan nog interesse hebben in een 16 mpixel camera?
je kan je keuze voor camerasysteem en -merk beter af laten hangen van hetgeen je wilt fotograferen.
zoals je zelf aangaf wilde je je richten op (langzame) sportfotografie, landschappen en architectuur. voor het eerste voldoen zowel de 350d als de d70 redelijk (maar een pro(sumer) dSLR al een stuk beter). belangrijk hierbij is wel dat je een goede en snelle telelens hebt, ook al is die sport zo snel nog niet. de lenzen die jij voorstelt voldoen verre van optimaal, je zou echt wat dieper in de buidel moeten tasten.
landschapsfotografie met een dSLR gaat nog wel (al is dat verre van ideaal), maar architectuurfotografie met een dSLR met een APS-C formaat sensor kan je wel vergeten. je hebt daarvoor toch eigenlijk minimaal middenformaat (met dure shift-tilt lenzen) of beter nog een technische camera voor nodig.
wat betreft de lenzen, zowel nikon als canon maken goede en minder goede lenzen. dit komt omdat ze zowel actief zijn in het consumenten als het professionele segment. zeggen dat nikon/nikkor lenzen beter zijn dan canon lenzen klopt dus gewoon weg niet.
fabrikanten als carl zeiss, leica of schreuder-kreuznach maken optisch alleen maar toplenzen, zij richten zich dan ook alleen maar op het topsegment. maar ondanks dat er optisch wellicht geen betere zijn, hebben ook deze lenzen hun beperkingen.
laat je keuze dus afhangen van je wensen. bedenk dat alle camera's hun voor- en nadelen hebben, dat het verschil tussen 6 en 8 mpixels erg marginaal is en dat er meer dan canon, nikon en dSLR is.
en om je nog even te helpen met een autoanalogie; het verschil tussen de d70 en de 350d is als het verschil tussen een volkswagen golf en een opel kadett.
Oeh, volgens mij heb je nu net een hoop mensen beledigd!lateef schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:22:
en om je nog even te helpen met een autoanalogie; het verschil tussen de d70 en de 350d is als het verschil tussen een volkswagen golf en een opel kadett.
Maar verder ben ik het wel met je eens! justice_strike je moet maar eens goed gaan nadenken wat hij precies wil want er zijn zoveel opties. behalve het 17-40 lens is het voor canon ook nog een idee om een 10/11/12-24 lens te kopen, 24-75 en een 70-200. Ik denk dat voor landschap de extra groothoek goed kan gebruiken.
Uit ervaring kan ik je in elk geval zeggen dat je coolpix 4300 qua beeldkwaliteit niet te vergelijken is met een dslr. Toen ik voor het eerst beelden zag uit mijn cam viel ik bijna van mijn stoel! En dan was de CP 4300 nog een van de betere camera's als het aankomt op beeldkwaliteit.
Ik ben net even naar een profi fotozaak geweest om wat meer op te vragen over de 3 camera's en de lenzen, en welke lenzen er nou het beste voor genomen kunnen worden. Er is er nu een camera bij gekomen om te overwegen. de eos 20d.
heel veel vernieuwende dingen gehoord die het kiezen alleen maar moeilijker maken.
-volgens die verkoper zit er wel degelijk verschil in 6 en 8 megapixel. Zeker naarmate je steeds betere lenzen gebruikt komt dit meer tot uiting.
-Hij zei ook al dat canon en nikkon kwa lens kwaliteit elkaar niet echt veel ontlopen. Maar hij vond wel dat de canon een wat ruimer assortiment had, welke in het midden segment (40-150) wat meer keuze had. waar je bij nikkon meteen vast zit aan een lens met een lage f waarde heb je bij canon meestal wat meer keuze, althans dat was zijn mening. verder nog een klein verhaaltje over de uitstekende mf lenzen van nikon waren en dat het daarna bergafwaards ging. En dat het nu weer een beetje op hetzelfde niveau zit als met de mf lenzen.
-de 350d vond hij wat minder gebruikersvriendelijk dan de d70. verder zei hij dat je beter voor een eos 20d kon gaan dan voor een 350d omdat deze toch net wat beter is met image processing, wat beter in de hand ligt en omdat raw geen image processing ondergaat welke bij de 350 dat wel doet (ik weet niet of dat echt klopt)
-flitslicht, het hele creative lighting systeem schijnt een geripped idee van canon te zijn, dus hij zou verwachten dat canon daar wat beter in is. Maar nikon heeft wel een betere flash sync.
kwa lenzen had hij me voor canon aangeraden om een vaste brandpuntafstand groothoek lens te kopen (14mm dacht ik), een 70-200 lens met een hoge lichtopbrengst (f/2.8) en nog een goedkope lens voor de range ertussen (voor de vakantie kiekjes zoals hij het zo mooi noemde.
de vaste brandpunt afstand groothoek was dan voor het landschap en architectuur omdat deze minder vervorming vertoond dan een zoom lens.
voor nikon zeu hij iets van 17-35mm zoom en een 80 tot 200 mm f/2.8 met een lens ertussen of een af nikkor 14mm met een 70-200 f2.8 en nog iets ertussen. (ik weet niet meer precies wat hij zei maar hier kwam zegmaar naar voren dat je voor de range ertussen toch wat minder keuze had dan bij canon)
verder was hij het er wel mee eens dat je weg moet blijven van dx lenzen en ef-s en dat je met gewone lenzen geen functionaliteit verliest, maar dat je wel extra betaalt voor iets wat je niet zal gebruiken op een digitale camera. Verder was het wel zo dat hij er niet bang voor was dat je die dx lenzen nog lang zult kunnen gebruiken, aangezien er al een aantal camera's zijn met d2x sensoren.
moeilijk moeilijk moeilijk, Huren is trouwens wel wat prijziger dan ik gedacht had om een setje te huren met een goede lens en een goede body kost het je al gauw 70 euro.
ps. kun je af lenzen ook op mf bodies gebruiken in mf mode? dus stel koop nu een nieuwe nikkon lens kan ik die op een oude fm2 gebruiken?
[ Voor 7% gewijzigd door justice strike op 28-07-2005 18:42 ]
Hoewel de verkoper met name in de nuances nog wel eens uitschiet als ik dat zo lees, geeft hij toch een genuanceerd beeld van de voor- en nadelen van de cams. En vervolgens gaat de derde hond er met het been van door, de toch weer iets duurdere 20d
Ik was me overigens ook al rot geschrokken van de huurprijzen. Eigenlijk niet zo gek dat dat zoveel geld kost (een DVD'tje huren is ook 10 tot 20% van de kostprijs), maar het blijft gewoon echt veel geld als het over camera's en lenzen van duizenden euro's gaat..
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Ik gebruik beide camera's (350D en D70S... overigens ook af en toe een 300D) regelmatig en wat ie vooral bedoelt met die gebruiksvriendelijkheid is dat de 350D wat kleiner is en daardoor zul je wat meer via het menu moeten doen. De D70S heeft voor diafragma en sluitertijd gewoon 2 aparte selectiewieltjes (een bij je duim, de ander bij je wijsvinger) wat echt superhandig is omdat je dit kan verstellen zonder met je oog de zoeker te verlaten.justice_strike schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 18:34:
-de 350d vond hij wat minder gebruikersvriendelijk dan de d70. verder zei hij dat je beter voor een eos 20d kon gaan dan voor een 350d omdat deze toch net wat beter is met image processing, wat beter in de hand ligt en omdat raw geen image processing ondergaat welke bij de 350 dat wel doet (ik weet niet of dat echt klopt)
Verder moet ik zeggen dat ik de grootte van de 350D trouwens niet eens zo'n enorm nadeel vind, al heb ik em nog niet geprobeerd met de 70-200 f2.8 IS die we net hebben gekocht (en dat is een flink loeder).
[ Voor 3% gewijzigd door OmeRoon op 28-07-2005 19:11 ]
Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...
Goed he, zulke verkooptechnieken? Een verkoper is nooit je vriend en zal doorgaans ook aan zijn eigen buidel denken wanneer hij je iets zal aanraden.Garyu schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:01:
Hoewel de verkoper met name in de nuances nog wel eens uitschiet als ik dat zo lees, geeft hij toch een genuanceerd beeld van de voor- en nadelen van de cams. En vervolgens gaat de derde hond er met het been van door, de toch weer iets duurdere 20d. Als je die dan combineert met de 70-200L f/2.8, een groothoek en een mooie middenlens, tsja, dan heeft ie zijn provisie voor de maand ook wel weer binnen
.
Een 70-200mm f2.8L is twee keer zo duur als een f4L variant. Je moet echt met goede argumenten komen om de 2.8 te nemen. (Ik heb de 2.8L overigens maar dat was een bewuste keuze).
Dat lukt je bij een 300D/350D ook wel, ik weet die knop om te switchen blindelings te vinden. Persoonlijk vind ik de menu's van de Canon's prettiger werkenOmeRoon schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:10:
[...]
Ik gebruik beide camera's (350D en D70S... overigens ook af en toe een 300D) regelmatig en wat ie vooral bedoelt met die gebruiksvriendelijkheid is dat de 350D wat kleiner is en daardoor zul je wat meer via het menu moeten doen. De D70S heeft voor diafragma en sluitertijd gewoon 2 aparte selectiewieltjes (een bij je duim, de ander bij je wijsvinger) wat echt superhandig is omdat je dit kan verstellen zonder met je oog de zoeker te verlaten.
Verder moet ik zeggen dat ik de grootte van de 350D trouwens niet eens zo'n enorm nadeel vind, al heb ik em nog niet geprobeerd met de 70-200 f2.8 IS die we net hebben gekocht (en dat is een flink loeder).Misschien dat ie dan wel erg lastig vast te houden is (lees: kleine camera met grote lens).
En die 350D vind ik met een 70-200 F/4L al een bitch om vast te houden, laat staan met zwaardere lenzen + flitser + etc

Die 2.8 is prettig voor binnen, met héél weinig licht. Ik kom buiten overdag zelfs op F/5.6 in 95% van de gevallen prima weg
Owjah, dat is wel een voordeel van de Canon imHo: ruisvrijer / minder storende ruis. Ik vind de ruis van mijn 300D al prettiger om te zien dan die van de D70, en de 350D is nóg ruisvrijer
[ Voor 51% gewijzigd door neographikal op 28-07-2005 19:23 ]
maar werkt een af lens op een mf body? of moet ik daar echt een mf lens voor kopen?
[ Voor 15% gewijzigd door justice strike op 28-07-2005 19:28 ]
Overigens zou ik toch serieus de mening van Tazzman voor wat betreft die mpixel discussie zwaar laten meewegen, hij heeft er vrij veel ervaring mee zeg maar
weet je dat wel zeker?neographikal schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:22:
Owjah, dat is wel een voordeel van de Canon imHo: ruisvrijer / minder storende ruis. Ik vind de ruis van mijn 300D al prettiger om te zien dan die van de D70, en de 350D is nóg ruisvrijer
kijk hier eens dan, ik vind de ruis van de D70 toch een stuk beter hoor (beter dan de 300D iig, 350D is iets beter geloof ik), niet zo kleurachtig.
Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT
ligt dan volgens mij aan de manier van fotograveren, hier zie je ISO800 van beide cams, wederom komt de D70 er beter uit (naar mijn mening).neographikal schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 20:29:
Het verschilt wel in welke omstandigheden je schiet trouwens. Maar als ik de shots van julius en mij in dezelfde club vergelijk is de ruis van de 300D vaak (dus niet altijd!) minder aanwezig op iso800. Op iso1600 knal ik eigenlijk amper, lang leve mijn fijne flash
nee ok dat snap ik, ben je bekend met 'expose to the right'?neographikal schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 20:34:
mjah, ik zet hier mijn praktijkervaring neer wat ik vindWij schieten geregeld in donkere clubs e.d. en het verschilt een beetje per shot, de D70 houdt hier en daar wel meer detail maar de ruis in de 300D vind ik persoonlijk vaak minder aanwezig
dat bedoelde ik met manier van fotograveren, goed belichten is de key (om ruis zoveel mogelijk te onderdrukken in schaduwen).
Maar goed, hier dan de voordelen van een D70 boven een 350D:
- Betere ergonomie zorgt voor sneller en comfortabeler gebruik.
- Spot meting.
- Grotere sensor, waardoor de cropfactor 1.5 is ipv 1.6 (groot pluspunt voor landschapsfotografie)
- Snellere maximale sluitertijd van 1/8000 ipv 1/4000.
- de kitlens van de D70 (18-70 DX) is veel beter dan een 18-55 van Canon. Vergelijkbaar met de 17-85 van Canon, alleen dan voor een veel lagere prijs.
- 25 meer handmatige instellingen (custom functions) itt. 9 van de 350D.
- Veel beter accuverbruik: gemiddeld 2000 foto's ipv. 600 van de Canon.
- AE bracketen met 3 frames ipv 2 frames
- betere lichtmeting: 0-20 EV ipv 1-20
- beter scherpstellen in situaties met weinig licht: -1 EV tot 19EV itt 0.5 EV en 18EV
- witbalans bracketen in kleinere stappen te verstellen dan de Canon: 1/3 ipv 1/2 stappen.
- Belichtings compensatie is beter in te stellen: van -5 tot 5 ipv. -2 tot 2.
- Hogere resolutie van het LCD scherm, voor betere controle van de gemaakte foto: 130.000 pixels vs. 115.000 pixels.
- betere flash sync.
- AF assistlamp in plaats van dat de interne flitser stroboscopisch flitst.
- Grid in je zoeker ipv een paar vierkantjes, voor het verbeteren van je compositie.
- 2 jaar garantie ipv 1 jaar.
Die verkoper verstaat zijn vak als verkopen wel natuurlijk. Vermelden dat het verschil tussen 6 en 8MP wel degelijk merkbaar is (hoewel alles wat er te vinden is erop wijst dat het te verwaarlozen is), vooral als je een hele scherpe lenzen gebruikt. En dan een 70-200/2.8 aanraden.
Lateef had trouwens wel een goed punt, want ik heb zo het gevoel dat de blik vooral op Canon en Nikon is gericht, terwijl Konica Minolta en vooral het four-thirds systeem goed in de gaten gehouden moeten worden. Konica Minolta met z'n nieuwe D5D bijvoorbeeld: beeldstabilisatie al standaard in de body, handig 2.5" LCD, ook groot assortiment aan lenzen.
En dan vooral dat nieuwe four-thirds systeem van bijv. de Olympus DSLRs. Ik was eerst sceptisch tegenover Lateef's beweringen over de prijs/kwaliteitverhoudingen van die lenzen, maar na meer gelezen en gezien te hebben kom je erachter dat je echt hele goede lenzen kan hebben voor minder geld dan wat een vergelijkbare Canon L lens zou kosten. En dan zie je ook nog eens hoe goed Panasonic op de digitale cameramarkt doordendert, waarbij je dus meteen ook begrip hebt voor de jaloersmakende verwachtingen van de mensen die wachten op de komende stap van Panasonic in hun four-thirds systeem. Allemaal aantrekkelijke systemen dus, wat de keuze alleen maar bemoeilijkt. Denk er dus goed over na.
En de 20D is natuurlijk een goede camera, maar als je door die hogere prijs een mindere lens gaat kopen, kies dan liever een 350D+een betere lens. De lens is erg waardevast, terwijl je van de body al na een jaar honderden euro's weg kan gooien.
verkoper had me gezegd om eigenlijk te kijken naar nikon en canon, vanwege het keuze aanbod. Voor olympus is het nu nog moeilijk lenzen vinden, er zijn er maar een klein aantal als je het vergelijkt met nikon of canon. Ik had de olympus e300 ook al weg geschreven voor de slechte kwaliteit.
en naar de 20d wil ik ook nog even kijken, die is "maar" 200 euro duurder dan de d70.
verder heb ik nog steeds geen tests gezien waaruit voortkomt dat 6 en 8 te verwaarlozen is (heb zelf maar crops van dpreview naast elkaar gelegd en zag toen wel duidelijk verschil). Dus heel hard zeggen dat alles erop duidt dat 6/8 te verwaarlozen is wil ik ook niet zomaar geloven.
BTW vanaf welke diafragma zou je zeggen dat je eigenlijk vrij weinig controle hebt over de depth of field? zou je met f/4 ook al een een goede depth of field hebben (met uhm zeg 80mm)
p.s. ik had gehoord de ruis vermindering van de d50 ten gevolge van nieuwe algoritmes waren, die misschien doorgevoerd zouden worden in de nieuwe firmware van de d70s.
[ Voor 69% gewijzigd door justice strike op 28-07-2005 21:14 ]
alleen als je dan ook nog geld over hebt voor een fatsoenlijke lens ja.neographikal schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 21:18:
Ow de keuze, mits je het geld hebt, tussen de 20D en de D70 is wmb vrij simpel20D
nee, zo simpel vind ik het toch niet.
je MOET (ja moet) de bodies gewoon ff uitproberen, aanvoelen, kijken hoe de menus werken, kijken hoe je de plaatsing en logica van de knopjes vind etc.
[ Voor 28% gewijzigd door SteAlthmAn op 28-07-2005 21:26 ]
True true. Ik ben ook tevreden hoor met m'n Canontjeneographikal schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 21:01:
Hmmja, maar als Canon het zwaar te verduren krijgt van de geweldige kwaliteit van het four-thirds systeem, dan heb je kans dat ze de L-lenzen ook laten zakken qua prijsIk vind dat gekijk in de toekomst erg moeilijk, glazen bol is stuq, ik let meer op wat de verschillende platformen nú te bieden hebben. En dat is bij Canon en Nikon keuze, veel keuze
Dat noem ik ook voldoende geldSteAlthmAn schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 21:25:
[...]
alleen als je dan ook nog geld over hebt voor een fatsoenlijke lens ja.
edit:
nee, zo simpel vind ik het toch niet.
je MOET (ja moet) de bodies gewoon ff uitproberen, aanvoelen, kijken hoe de menus werken, kijken hoe je de plaatsing en logica van de knopjes vind etc.
vind ik een beetje kort door de bocht eigenlijk.neographikal schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 21:28:
[...]
Dat noem ik ook voldoende geld, objectieven gaan voor de body
ja de lenzen zijn heel belangrijk, maar als je de komende jaren met een body zit waar je je niet helemaal mee kan vinden... das ook niet echt wat.
dus je moet gewoon alle opties afwegen, en dan kijken wat het beste voor JOUW is.
kijk eindelijk iemand die mij begrijptSteAlthmAn schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 21:30:
[...]
vind ik een beetje kort door de bocht eigenlijk.
ja de lenzen zijn heel belangrijk, maar als je de komende jaren met een body zit waar je je niet helemaal mee kan vinden... das ook niet echt wat.
dus je moet gewoon alle opties afwegen, en dan kijken wat het beste voor JOUW is.
Tuurlijk. Er is niet één goede keuze. Wat mij betreft staan de dSLR's van Nikon, Canon en Minolta op hetzelfde nivo. Ze hebben elk hun sterke en hun zwakke kanten. Maar je moet natuurlijk wél de juiste argumenten gebruiken om je beslissing te nemen. Ik denk dat je bijvoorbeeld teveel nadruk legt op bepaalde puur technische aspecten die er in de praktijk zeer weinig toe doen. Ruis en megapixels zijn bij de nieuwe dSLR's van N/C/KM een non-issue. Op dpreview laten ze je 100%crops zien en maken ze foto's van testpatronen om je alle fouten te laten zien. En soms zie je hoegenaamd ook geen verschil en het ruisgrafiekje laat dan 'meer' zien bij de een. Het zal wel, maar dat betekent dus in de praktijk dat je dat dus gewoon niet ziet.justice_strike schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 21:33:
[...]
kijk eindelijk iemand die mij begrijptik zit dus als ik de body koop vast aan de body voor een periode, dus daarom wil ik een goede body, waar ik eventueel nog altijd een betere lens op kan zetten
Nou kan het zijn dat je specifiek voor jou gebruiksdoel hele hoge eisen stelt aan de kwaliteit van het resultaat. Maar dan moet dat niet gaan tussen een 6 of een 8 MP camera of over de ruiseigenschappen van deze camera's. Als je zulke eisen stelt dat je zelf denkt dat er wezenlijk verschil zit in de fotokwaliteit van een D70 en een 350D dan ben je op een ongelooflijke manier aan het pixelnöken. Koop dan een 1Ds MKII en wees van het gezeik af... Of een Mamiya digital back en een mooie middenformaat. Dán ben je pas echt profi bezig. Voorlopig hoor ik alleen maar iemand die profi eisen stelt aan een instap dSLR...
Ik vind de andere verschillen tussen de genoemde camera's veel belangrijker dan de ruisprestaties en MP's. Voor mezelf heb ik voor Minolta gekozen. Ook die heeft slechtere ruis dan de Canon, maar ik geloof niet dat het opvalt/hindert. En dat wordt bevestigd door de resultaten in de praktijk. Als je met een loupe gaat kijken vind je altijd wel wat.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Nu je het over zoveel lenzen hebt en een 20D ben ik toch wel benieuwd wat voor budget je ongeveer hebt. Als we dat weten kunnen we misschien wat gerichter advies gevenjustice_strike schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 21:33:
[...]
kijk eindelijk iemand die mij begrijptik zit dus als ik de body koop vast aan de body voor een periode, dus daarom wil ik een goede body, waar ik eventueel nog altijd een betere lens op kan zetten
Ach het gaat zo snel in deze DSLR wereld. Wie had bijvoorbeeld gedacht dat een D60, die je drie jaar geleden voor €1900 euro kocht, nu voor minder dan 400 euro wordt herverkocht? Hetzelfde geld voor de D30, 5 jaar geleden voor meer dan €2200, nu herverkocht voor rond de €300!
Over 1.5 á 2 jaar denk ik ook over te stappen, aangezien ik ervan uit ga dat ik dan overstag ga door de veel betere prestaties van een nieuw geïntroduceerde body (misschien die full frame camera waarover wordt gedagdroomd? misschien totaal geen ruis op ISO 1600?). Het blijft natuurlijk speculeren, maar ik zou het zeker niet vreemd vinden als je kijkt naar de stormachtige ontwikkelingen in deze digitale markt.
En ook al is zo'n superbody er nog niet over 2 jaar, op een gegeven moment is de prijs van bijvoorbeeld een 1Ds zoveel gedaald dat het gewoon de moeite waard is om je 'mindere' body voor een schappelijk bedrag te vervangen om toch die extra functies te kunnen gebruiken. Na verloop van tijd leert ook de fotograaf natuurlijk nieuwe dingen, en het komt vaak voor dat de fotograaf hogere eisen gaat stellen aan zijn body. Vooral bij een beginnende fotograaf is het dus verstandiger om een goedkopere body aan te schaffen en het besparende geld te besteden aan goede objectieven.
Een goed voorbeeld van zo'n stormachtige ontwikkeling is bijvoorbeeld de introductie van een compactcameraatje met een klein CCD chipje die bruikbare ruiswaardes heeft die vergelijkbaar zijn met de ruiswaardes van een Canon 10D.
Maar goed, mijn punt is: Veel mensen met een body en een mooi aantal objectieven wisselen toch veel vaker van body dan van lens. Vandaar ook de algehele opvatting dat body's komen en gaan (vooral in deze digitale wereld die momenteel erg in ontwikkeling is), terwijl je je lievelingslenzen voor altijd behoudt.
[ Voor 23% gewijzigd door guillaumemay op 28-07-2005 22:51 ]
ik had een beetje verkeerd gekeken naar de prijs. de d70 met lens is 200 euro goedkoper dan de 20d. ik dacht dat de d70 body 200 euro goedkoper was dan de 20d.ExCibular schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 22:15:
[...]
Nu je het over zoveel lenzen hebt en een 20D ben ik toch wel benieuwd wat voor budget je ongeveer hebt. Als we dat weten kunnen we misschien wat gerichter advies geven
en de prijs. tja, ik wil wel wat duiten neerleggen voor een dslr, maar het moet niet te gek worden (vandaar het "bang for your buck" gehalte wat ik wil
Eigenlijk moeten we gewoon niet meer antwoorden op je posts totdat je de camera's van je keuze hebt geprobeerd en je inziet dat die 6 vs. 8 megapixel discussie echt zinloos is. Oh ja: en stop met het stellen van mid-range/high-end eisen aan instap DSLR's.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
[ Voor 20% gewijzigd door neographikal op 29-07-2005 00:49 ]
mijn prijsklasse uhm tja wat het moet kosten. Ik dacht eerst aan 1000, (zag een d50 kit met twee lenzen voor onder die prijs) maar het wordt me al snel duidelijk dat het meer richting de 1500 of hoger gaat. Tja zoals ik al eerder zei ik vind dat toch best veel geld, daar wil ik natuurlijk wel iets kwalitatief goeds voor terug hebben.
ik heb nog even gekeken naar objectieven nikkon mist toch wat vr obectieven als ik het zo vluchtig bekijk. Canon heeft wat meer IS objectieven (ongeveer van elke non is objectief is er wel een IS variant te vinden). een 75-300 vr variant heb ik bijvoorbeld niet kunnen vinden.
Dus om het nog even duidelijk te maken, ben ben al lang gestopt met het discuscieren over die 2 mpix. Die discussie laten we dus gewoon achterwegen.
[ Voor 6% gewijzigd door justice strike op 29-07-2005 01:03 ]
Koop liever een betere professionele lens zonder IS/VR dan een consumer lens met IS/VR.
Vanuit mijn Canon perspectief 3 opties:
300D kit (599) (verkoop dan de kitlens voor 60 euro, aangezien het voor de meeste mensen een heel acceptabele lens is, maar jij vrij hoge eisen hebt):
+ Sigma 18-50/2.8 EX DC* -> 410
+ Canon EF 70-200/4 L -> 550 na cashback.
= 1559, zonder benodigde accessoires als geheugenkaart, tas, filters, zonnekappen, etc.
of
350D body (835)
+ Sigma 18-50/2.8 EX DC*-> 410
+ aanvankelijk geen telelens.
- doorsparen voor een Canon EF 70-200/4 L.
= 1245, zonder accessoires.
of
20D body (1349)
+ geen objectieven
- doorsparen voor objectieven van goede kwaliteit.
= 1349, zonder accessoires.
*De Sigma 18-50/2.8 naar eigen voorkeur eventueel vervangen voor een Tamron 17-35/2.8-4.0 voor €447 of Canon EF 17-40/4 L voor €619 na cashback. Ook kan je hem vervangen voor een 28-75/2.8 van Tamron voor 359, maar dan begint je groothoek wel op 45mm, dus houdt rekening met je eigen eisen.
Als je een Canon EF-S 17-85/4.0-5.6 IS in gedachten hebt: Naar mijn mening kun je beter voor een Canon EF 17-40/4 L gaan van €619 dan een 17-85 IS voor €595. De MTF chart is wel positief over de 17-85, maar zo'n MTF chart laat niet zien dat de 17-85 meer vignettering heeft, meer distortie en vooral meer CA. Ook is de 17-85 bijv. geen full frame lens, en is het gat tussen 40-85 op te heffen met de populaire 50/1.8 en een toekomstige 70-200.
Datzelfde geld ook voor de Canon 75-300/4.0-5.6 IS van €459 en de 70-200/4 L van €550. Het meest gehoorde advies is: ga voor de 70-200/4. De 75-300 heeft misschien wel een groter bereik en IS, maar de 70-200L is sneller (wat de IS voor de helft opheft) en belangrijker: hij maakt scherpere plaatjes, heeft mooiere bokeh en heeft veel minder last van CA. Ook is een snellere lens meer van belang dan IS als je sportfotografie op je takenlijst hebt staan. .
Jij wilt meer detail: met een 300D met die goede lenzen schiet je gedetailleerdere, contrastrijkere en scherpere plaatjes met minder distortie, mooiere bokeh en minder CA dan een 350D of 20D met de mindere lenzen die je aanvankelijk opnoemde.
Je kan er dus voor kiezen om met dat budget van €1500 of hoger:
1) een body te kopen met één of geen goed objectief, en dan doorsparen voor het gewilde objectief.
2) Je kan een goedkopere body kopen, maar dan wel met de goede lenzen waar je dus direct meer aan hebt, zodat je dan voor een andere body.
Het laatste lijkt me het meest rendabel, aangezien de prijzen van body's niet zo waardevast zijn en in de loop der maanden dus zullen dalen. Zo komt de prijs van een toekomstige body je ook nog eens tegemoet als je toch aan het sparen bent. De prijzen van lenzen zijn veel waardevaster. Waar ze bij de body's dus dalen, daar blijven ze bij de objectieven gelijk, en bij konijn zijn ze zelfs gestegen.
[ Voor 7% gewijzigd door guillaumemay op 29-07-2005 02:42 ]
Ik zag bijvoorbeeld een sigma 18-200 lens die wel een goede referentie had van iemand, maar ik vraag me af of een lens van 350 met zo'n zoom bereik wel uberhaupt zo goed kan zijn.
is het trouwens aan te raden om voor nikon camera's ook bij nikkor lenzen te blijven (en voor canon bij canon) of maakt het geen zak uit of ik er tamron of sigma voor zet? (zal wel niets uitmaken, maar misschien garantie kwijt?)
[ Voor 22% gewijzigd door justice strike op 29-07-2005 03:07 ]
Ken Rockwell (geloof niet alles wat ie zegt)
Thom Hogan
Bjørn Rørslett
en nee het maakt niet uit of je Tamron of Sigma op je cam gebruikt, soms zijn ze qua bouw en optisch iets minder minder dan een lens van je eigen merk maar daar is de prijs ook na.
Als verklaarde Minolta aanhanger moet ik je in dat verband wijzen op de D7D met AS natuurlijk...justice_strike schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 01:01:
ik heb nog even gekeken naar objectieven nikkon mist toch wat vr obectieven als ik het zo vluchtig bekijk. Canon heeft wat meer IS objectieven (ongeveer van elke non is objectief is er wel een IS variant te vinden). een 75-300 vr variant heb ik bijvoorbeld niet kunnen vinden.
Zelfs al koop je maar één IS/VR lens op een Canon/Nikon ben je met de Minolta al goedkoper uit. Maar ja...ik weet niet hoe vaak je supersnelle sportactie knipt, want qua serieopnames blijft ie een beetje achter. Verder zie ik het als een goede 20D concurrent.
En @Tazz: ik heb in die 1.5 jaar dat ik met Minolta knip niet één ghost gezien. Ik zou ook niet weten hoe dat kan als alleen maar die sensor heen en weer beweegt. Wellicht een VR issue?
Ik hoor vaker mensen zeggen dat je het lang niet altijd nodig hebt enzo. Dat kan best zo zijn, maar meestal zijn dat mensen die het niet hebben. Ik heb het en ik wil er niet meer van af. Probleem met fotografen die al lang fotograferen is dat zij zich al helemaal hebben neergelegd bij het feit dat je bepaalde foto's niet kunt maken uit de hand. Met AS moet je dat dus opnieuw leren.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik kan me hier helemaal bij aansluiten, ik wil eind van het jaar een dSLR kopen. Mijn keuze gaat tussen de D5D en de D7D, momenteel heb ik een Dynax 5 met 2 lenzen waaronder een 70-300 als ik een minolta digitale body koop met een 18-105 dan heb ik denk ik een perfecte set en hoef ik niet te investeren in dure Anti Shake lenzen.mphilipp schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 07:07:
[...]
Als verklaarde Minolta aanhanger moet ik je in dat verband wijzen op de D7D met AS natuurlijk...![]()
Zelfs al koop je maar één IS/VR lens op een Canon/Nikon ben je met de Minolta al goedkoper uit. Maar ja...ik weet niet hoe vaak je supersnelle sportactie knipt, want qua serieopnames blijft ie een beetje achter. Verder zie ik het als een goede 20D concurrent.
PC: ASRock Dual Sata II, AMD64 3500+ @ 2,42ghz, Kingston value 2gb Dual Channel DDR, ASUS 8800 GTS 640, HDD 1 TB total, DigiCam: Minolta Dynax 5D
Tsjaa..ik heb zelf besloten dat ik toch voor de D7D ga. De D5D mist nou nét die bedieningselementen die ik zo mooi vind op de D7D. En de D7D heeft een heerlijk grote en heldere zoeker. Alleen de 1D heeft een grotere. Ook best wel belangrijk. Uiteraard maak je door bedieninigselementen en zoekers geen mooiere foto's, maar het werken met de camera wordt er prettiger door. De 5D en 7D maken denk ik dezelfde foto's. Ik meen me te herinneren dat Minolta dezelfde sensor heeft als de D70 en misschien is de 5D sensor dan wel dezelfde als die van de D50, wat een update van de D70 sensor blijkt (schijnt iets beter te zijn).Axeman schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 09:51:
Ik kan me hier helemaal bij aansluiten, ik wil eind van het jaar een dSLR kopen. Mijn keuze gaat tussen de D5D en de D7D
Het grappige is dat de D7D in tegenstelling tot de D70 wél ISO100 heeft. Maar als je de ruisgrafiek bekijkt, zie je dat ie ietsje meer ruis op ISO100 hebt, waarna het omlaag gaat (en natuurlijk omhoog bij hogere ISO's). Een teken dat die ISO100 een soort softwarematige grap is, wat de sensor eigenlijk niet ondersteunt
Dat is misschien het verschil tussen de Minolta AS en de Canon IS/VR. Canon en Nikon gebruiken een lens oplossing, Minolta een sensor oplossing. Bij de lens-oplossing bewegen de lens-elementen tegen de richting van de beweging om het bewegingseffect op te heffen. Dat gaat uiteraard allemaal met electronica die de gyro's moet aansturen.. en soms kan het gebeuren dat de electronica de lens-element beweging iets later inzet dan de bedoeling is.mphilipp schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 07:07:
En @Tazz: ik heb in die 1.5 jaar dat ik met Minolta knip niet één ghost gezien. Ik zou ook niet weten hoe dat kan als alleen maar die sensor heen en weer beweegt. Wellicht een VR issue?
Ik hoor vaker mensen zeggen dat je het lang niet altijd nodig hebt enzo. Dat kan best zo zijn, maar meestal zijn dat mensen die het niet hebben. Ik heb het en ik wil er niet meer van af. Probleem met fotografen die al lang fotograferen is dat zij zich al helemaal hebben neergelegd bij het feit dat je bepaalde foto's niet kunt maken uit de hand. Met AS moet je dat dus opnieuw leren.
Wat je dan krijgt is een foto die onscherp lijkt. Ga je nog eens heel goed kijken dan zie je dat die foto niet onscherp is door bewegingsonscherpte maar dat het object soms "dubbel" op de foto staat. Uitgezoomed en overall lijkt die foto best wel scherp (maar niet tack-sharp) maar ga je naar 100% inzoomen dan zie je dat lijnen iets vaag zijn. Druk je die foto af dan zie je ook dat de foto onscherp lijkt. Dat is mijn ervaring met IS. Met de Nikon 80-400 VR is het nog erger, ik heb dia's gezien waar een vliegtuig gewoon letterlijk dubbel op lijkt te staan.
Het gaat dan meestal om situaties waar je redelijk dichtbij staat en het voorwerp met een zeer hoge snelheid op je af komt zoals hier:

Wat betreft IS - ik fotografeer nu zo'n 15 jaar zonder en 1 jaar met - ik heb dus zelf wel IS-lenzen en probeer niet IS "af te kraken" omdat ik dergelijke lenzen niet zou kunnen aanschaffen. Dat je bepaalde foto's niet uit de hand kan maken beneden een bepaalde sluitertijd is zeker waar - alleen deze grens is voor iedere fotograaf anders. Die van mij ligt op ongeveer 1/30ste afhankelijk van het objectief en de omstandigheden. (Ben ik moe, heb ik het koud, binnen of buiten, waait het erg etc).
Alleen IS is niet het wondermiddel dat veel mensen denken dat het is. Ik heb bewust voor de IS lens gekozen omdat ik een nieuwe generatie 300mm f/4L wilde - welke nieuwe printplaten heeft voor het aansturen van de USM, een veel kortere scherpstel afstand heeft en welke beter werkt met de 1.4x Extender II (de II serie is in mijn opinie gemaakt voor de nieuwere generatie objectieven).
Het verschil in perceptie van AS en IS zit hem in het feit dat de AS manier heel anders werkt dan een IS/VR lens. Uiteindelijk denk ik dat de Minolta manier de betere methode is - niet alleen omdat elk objectief er dan gebruik van kan maken maar je pakt het probleem bij de bron aan. Daarnaast lijkt me de timing en bewegingsperformance beter - het is makkelijker een kleine APS-C sensor te bewegen dan enige lens elementen.
een voordeel van VR en IS boven AS is overigens dat de gevoeligheid mee kan groeien met de focale lengte van de lens. AS presteerd namelijk wel minder goed op lenzen met een langere focale lengte. Veel minder goed dan vr en is (van wat ik gelezen heb).
De eerste generatie VR objectieven van Nikon schijnen erg beroerd te functioneren. Over de objectieven als de 70-200VR hoor je echter niets dan positiefs.justice_strike schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:47:
als ik het zo goed begrijp uit je verhaal is is wat beter dan vr?
(ik hoop dat dat voor mij geldt, als het ding ook nog binnenkomt, wat duurt wachten op een nieuw speeltje toch lang)
Waar heb je dat gelezen eigenlijk? Ik heb toch wel interesse in zo'n artikel. Ik snap overigens niet wat de langere focale lengte met een mindere werking van AS te maken zou hebben. AS zorgt er voor dat de APS-C sensor zelf gewoon op de juiste plaats blijft - daar waar de lichtval de sensor raakt. Ik snap niet wat de focale afstand daar mee te maken zou hebben?justice_strike schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:47:
een voordeel van VR en IS boven AS is overigens dat de gevoeligheid mee kan groeien met de focale lengte van de lens. AS presteerd namelijk wel minder goed op lenzen met een langere focale lengte. Veel minder goed dan vr en is (van wat ik gelezen heb).
Het ghosting probleem heb ik alleen gezien op de 80-400mm VR, niet op de 70-200mm f/2.8 VR. Dat is echt een mooi lensje overigens. De 80-400mm is overigens ook lang niet slecht.StevenK schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:51:
[...]
De eerste generatie VR objectieven van Nikon schijnen erg beroerd te functioneren. Over de objectieven als de 70-200VR hoor je echter niets dan positiefs.
Zie de discussie over cropfactor en 1/focal length regel.tazzman schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:55:
[...]
Waar heb je dat gelezen eigenlijk? Ik heb toch wel interesse in zo'n artikel. Ik snap overigens niet wat de langere focale lengte met een mindere werking van AS te maken zou hebben. AS zorgt er voor dat de APS-C sensor zelf gewoon op de juiste plaats blijft - daar waar de lichtval de sensor raakt. Ik snap niet wat de focale afstand daar mee te maken zou hebben?
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Die 80-400 is een stofzuigertazzman schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:56:
[...]
Het ghosting probleem heb ik alleen gezien op de 80-400mm VR, niet op de 70-200mm f/2.8 VR. Dat is echt een mooi lensje overigens. De 80-400mm is overigens ook lang niet slecht.
De VR 80-400 was Nikon's eerste VR lens en dat was nog niet helemaal van het Canon IS niveau. Ik zelf heb de VR 70-200 en die is van een latere generatie en diens VR is minimaal van dezelfde klasse als Canon's ISjustice_strike schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:47:
Overigens vind ik het een heerlijkheid, dat VR. Handheld (ik doe niet aan statieven meeslepen) schiet ik simpelweg scherpere pics. Het is gewoon niet te doen je cam/lens stil genoeg te houden om vlijmscherpe platen te krijgen met langere sluitertijden en richting de 200mm zoom. VR/IS helpt je daar echt bij.
Tazz, over die 'dubbele afbeeldingen' met IS/VR, misschien komt dat omdat de lens juist té stil wordt gehouden? Ja, het klinkt nogal tegenstrijdig, maar wat ik veel gelezen heb is dat VR/IS juist tegen je kan werken wanneer je het objectief op een statief zet of gewoonweg te stil houdt. Waarschijnlijk doet het mechanisme dan aan bewegings overcompensatie of zo waardoor je weer minder scherpe platen krijgt (ik heb er geen ervaring mee, want geen statief en ook niet een 'magische' nagenoeg bewegingsloze grip
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
(dpreview had het over as, is en vr. In de review van de d7d)
Er zijn verschillende opvattingen. Ik geloof best dat de pure lensoplossing in een aantal gevallen beter kan werken. Het verschil is echter minimaal. Komt bij dat nog nergens een fatsoenlijke, objectieve test is gebruikt. Men pakt gewoon de cam en schiet een paar foto's.justice_strike schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:47:
Hoe het ook zei: AS werkt op zich prima en gezien het behoorlijke prijsverschil neem ik een iets mindere werking voor lief. Er zijn Canon IS lenzen die echt €500 duurder zijn dan de niet-IS variant. Het zijn ook vaak de L-lenzen.
@tazz: kan het AS probleem bij groter focale lengtes komen doordat de beweging (door de afstand) iets anders is? Je hebt een grotere 'uitslag' als je 1mm beweegt met een 500mm dan met een 50mm lens. Misschien is dat het grote probleem. En inderdaad raadt men IS/AS/VR af op een statief. Ik heb er zelf nog nooit iets van gemerkt; het staat bij mij altijd aan. Maar mijn lens gaat ook maar tot 200mm...
De algemene mening is 'slecht', met uitschieters naar 'zeer slecht'.justice_strike schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 12:11:
wat is de algemene mening over de af-s vr 24-120?
Kom ik later dan misschien niet in de knoop als ik er nog een goede lens bij wil? of is het assortiment vergelijkbaar met canon en nikon?mphilipp schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 12:17:
[...]
Hoe het ook zei: AS werkt op zich prima en gezien het behoorlijke prijsverschil neem ik een iets mindere werking voor lief. Er zijn Canon IS lenzen die echt €500 duurder zijn dan de niet-IS variant. Het zijn ook vaak de L-lenzen.
hoezo moet is/as/vr uitstaan op een statief? lijkt me niet dat die technologie inschakelt als de camera gewoon stil staat.En inderdaad raadt men IS/AS/VR af op een statief. Ik heb er zelf nog nooit iets van gemerkt; het staat bij mij altijd aan. Maar mijn lens gaat ook maar tot 200mm...
En ook naar zeer goedStevenK schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 12:27:
[...]
De algemene mening is 'slecht', met uitschieters naar 'zeer slecht'.

Pfff dan kan ik ze echt niet uitkiezenStevenK schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 12:27:
[...]
De algemene mening is 'slecht', met uitschieters naar 'zeer slecht'.
(tja je ziet waarom ik post in start-dslr ik heb eigenlijk alleen ervaring met het schieten van plaatjes op een slr en vrijwel geen ervaring met lenzen of dslr)
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Er zijn mensen uiterst tevreden over de Sigma 80-400 OS (OS is de Sigma versie van IS/VR), maar voor mij zou die volledig ongeschikt zijn, omdat voor mij een razendsnelle AF en een inwendige zoom & focus belangrijk zijn, vanwege fotograferen op stoffige circuits.
Die meningen ben ik iig nog niet tegengekomen.Remy schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 12:32:
[...]
En ook naar zeer goedDe eerste batch 24-120 VR was niet al te super, maar van wat ik de afgelopen tijd aan foto's met die lens heb gezien, presteert hij heel behoorlijk. Dus niet alleen slecht tot zeer slecht hoor StevenK
Ik vind dit wel erg persoonlijk; jij bent niet bang om zo nu en dan je sensor schoon te maken maar ik zou daar niet zo happig op zijn! Ook heb ik geen zin om in photoshop te gaan zitten poetsen, wat mij betreft zoveel mogelijk fotograferen en zo min mogelijk dingen eromheen.tazzman schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 12:43:
IMHO is stof een overrated issue. Ik wissel tijdens een shoot regelmatig tussen mijn zooms en prime zonder mij zorgen te maken over stof. Een stofje poets ik wel weer weg in Photoshop en ik maak alles 1x in de zoveel tijd schoon inclusief de sensor - maar een gemist shot omdat ik "huiver" om van lens te wisselen, daar zit ik natuurlijk niet op te wachten. Wat mij betreft valt dat stof wel mee - zelfs toen ik uit de woestijn kwam, viel het mij toch wel erg mee wat er aan stof in mijn camera zat. Terwijl mijn mount gewoon "open" was tijdens het wisselen en ik ook niet altijd mijn camera uit zet omdat ik daar niet op kon gaan zitten wachten. (10D, volle buffer met RAWs = camera is wel ff bezig met schrijven).
Tis nou niet dat ik de halve Sahara van mijn sensor af moet schrapen ofzo hoorExCibular schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 20:43:
[...]
Ik vind dit wel erg persoonlijk; jij bent niet bang om zo nu en dan je sensor schoon te maken maar ik zou daar niet zo happig op zijn! Ook heb ik geen zin om in photoshop te gaan zitten poetsen, wat mij betreft zoveel mogelijk fotograferen en zo min mogelijk dingen eromheen.
Maar wat is het alternatief? Een slechtere "super-zoom" lens gebruiken zodat ik maar niet hoeft te wisselen? Of juist niet wisselen van lens en dus niet het goede objectief kunnen gebruiken?
Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen - relax, een stofje is echt geen ramp. En ook bij analoog is het *zeer* belangrijk om je camera regelmatig (na elke buiten shoot in mijn geval) schoon te maken.. een korreltje in de buurt van je film is natuurlijk funest.. bij het doorspoelen van je film trek je dan een mooie kras over al je dia's heen. Is me wel eens overkomen - krijg er nog steeds rillingen van over mijn rug.
Overigens over budget dSLR gesproken, er staat nu een Canon EOS D30 te koop op DPZ voor 325 euro. Een leuk lensje erbij hoeft je ook niet de kop te kosten .. en de D30 is toch een zeer mooie dSLR om mee te beginnen. Vergis je niet in die "3 megapixels"... de D30 kan zeer, zeer strakke platen fabriceren
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=21513
[ Voor 14% gewijzigd door tazzman op 29-07-2005 22:18 ]
Minolta zelf heeft niet zoveel lenzen als Canon, maar Tamron, Sigma en Tokina maken ook lenzen voor de Minolta mount. Lijkt me stug dat er niets tussen zit voor je. Tamron maakt een aantal lenzen die Minolta onder eigen merk verkoopt, waaronder de (beroemde) kitlens, de 17-35mm.justice_strike schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 12:29:
[...]
Kom ik later dan misschien niet in de knoop als ik er nog een goede lens bij wil? of is het assortiment vergelijkbaar met canon en nikon?
Ik heb geen flauw idee. 'Men' roept dat wel eens. Ik heb er nooit iets van gemerkt, dus misschien is het wel een broodje aap van mensen die niet accepteren dat ze gewoon Parkinson hebben. Daar is nl nog geen as/is/vr tegen opgewassen gebleken...hoezo moet is/as/vr uitstaan op een statief? lijkt me niet dat die technologie inschakelt als de camera gewoon stil staat.
Deze kan blur geven.. volgens de kenners... Hoe : ff stukjje handleiding :mphilipp schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 00:05:
[...]
Minolta zelf heeft niet zoveel lenzen als Canon, maar Tamron, Sigma en Tokina maken ook lenzen voor de Minolta mount. Lijkt me stug dat er niets tussen zit voor je. Tamron maakt een aantal lenzen die Minolta onder eigen merk verkoopt, waaronder de (beroemde) kitlens, de 17-35mm.
[...]
Ik heb geen flauw idee. 'Men' roept dat wel eens. Ik heb er nooit iets van gemerkt, dus misschien is het wel een broodje aap van mensen die niet accepteren dat ze gewoon Parkinson hebben. Daar is nl nog geen as/is/vr tegen opgewassen gebleken...
Quote " Wanneer IS aanstaan de speciale IS lens groep is vrij om te bewegen. Als deze beweegt / vibreert als alles voor de rest stilstaat, geeft dit blur" End Quote.
Kanonnier zeg maar.
De eos 350 heeft geen slave commander mode (zover ik heb kunnen vinden) en de nikon d70 heeft dit wel(d50 mist dit ook), dat betekent dat als ik een sb600 of sb800 koop, ik 2 flashlights kan gebruiken inplaats van 1 camera mounted flash.
groot gemis is alleen de wat goedkopere lenzen (tja geld groeit niet op mijn rug
de af zoom-nikkor 70-300 ed schijnt een regelrechte tokine crap lens te zijn en zijn geld niet waardt te zijn. de 70-200 of 80-200 is meteen 2 a driee keer zo duur als de canon variant. En ik geloof niet echt dat de 28-200mm if-ed iets fatsoenlijks is.
ik zat te denken om de d70s kit te nemen (de 18-70 lens schijnt wel zijn mannetje te staan) nog een 50/f1.8 lens (snelle lens voor dof foto's, maar op een dslr weet ik niet of deze lens wel zijn geld waard is)
mis alleen nog een grote focale lengte lens voor een redelijke prijs (600 ofzo?)
je kan anders ook een 2e hands sigma 70-200f2.8 of nikkor 80-200f2.8 op de kop tikken, vooral de laatste is voor leuke prijzen op de kop te tikken (oudere versies, maar optisch volgens mij vrijwel hetzelfde).
Mooi een beslissing ! Da's een...justice_strike schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 00:32:
Ik neig nu (eigenlijk vanaf het begin al) naar de nikon. Mijn vader heeft nog een flitser nodig, en koopt als ik een nikon heb waarschijnlijk een die geschikt is voor beide camera's.
De eos 350 heeft geen slave commander mode (zover ik heb kunnen vinden) en de nikon d70 heeft dit wel(d50 mist dit ook), dat betekent dat als ik een sb600 of sb800 koop, ik 2 flashlights kan gebruiken inplaats van 1 camera mounted flash.
groot gemis is alleen de wat goedkopere lenzen (tja geld groeit niet op mijn rug) canon had toch met de 75-300 is usm een lens die redelijk goed is (als ik dat zo een beetje lees van verschillende reviews) Nikon heeft zo'n variant niet.
de af zoom-nikkor 70-300 ed schijnt een regelrechte tokine crap lens te zijn en zijn geld niet waardt te zijn. de 70-200 of 80-200 is meteen 2 a driee keer zo duur als de canon variant. En ik geloof niet echt dat de 28-200mm if-ed iets fatsoenlijks is.
ik zat te denken om de d70s kit te nemen (de 18-70 lens schijnt wel zijn mannetje te staan) nog een 50/f1.8 lens (snelle lens voor dof foto's, maar op een dslr weet ik niet of deze lens wel zijn geld waard is)
mis alleen nog een grote focale lengte lens voor een redelijke prijs (600 ofzo?)
Kanonnier zeg maar.
Iets meer dan je €600,- begroting, maar het is een prima lens. AF is niet heel rap, maar rap zat en rapper dan 75% van alle lenzen (USM is een stuk rapper in ieder geval
of 420 EX of 550 EX.Wisc2 schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 09:06:
(maar de speedlite's kunnen ook in Master/Slave hoor , zie de 580EX)
speedlites kunnen dat wel, maar voor zover ik gelezen heb heb je een speedlite nodig op een camera om deze master/slave functie te gebruiken.Wisc2 schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 09:06:
[...]
Mooi een beslissing ! Da's een...(maar de speedlite's kunnen ook in Master/Slave hoor , zie de 580EX)
bij de d70 kun je de flash gebruiken op de d70 om de sb600 of sb800 op afstand te gebruiken.
Ik had gevraagd om de prijzen van deze kits...(Maar die Nikon's zijn geen kits of wel? Dat zijn gewoon random lenzen right?) Maar goed, is het niet wat vreemd dat ze nu hele andere lenzen bij leggen? Wat denken jullie van de prijzen? Aan de hoge kant?Canon EOS350d incl 18-55 929,=
Nikon D50 incl 18-55 ED 949,=
Tamron 75-300
Nikon D70s incl 18-70 ED 1299,=
Tamron 75-300
[ Voor 9% gewijzigd door RobertJ op 30-07-2005 12:49 ]
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Voor de canon ligt deze rond de 800 (Pricewatch)RobertJ schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 12:48:
Ik kreeg gister een offerte van mijn fotozaakje waar ik normaal zaken mee doe:
[...]
Ik had gevraagd om de prijzen van deze kits...(Maar die Nikon's zijn geen kits of wel? Dat zijn gewoon random lenzen right?) Maar goed, is het niet wat vreemd dat ze nu hele andere lenzen bij leggen? Wat denken jullie van de prijzen? Aan de hoge kant?
En de Nikon's zijn ook wat duurder.. maar ja... als deze zaak om de heok zit, en je vaste leverancier is/wordt... is het het overwegen waard.. anders gewoon ergens anders bestellen.
Kanonnier zeg maar.
Dit topic is gesloten.