*zucht* idd Wrong Again. Met bijv. een Canon EF 100-300 L lens die ik nu heb op mijn 6MP 300D maak ik scherpere foto's dan een Canon EF 75-300 III lens op een 350D met 8MP. Fijn en wel dat de 350D dan 2 MP meer heeft, mijn foto's zijn scherper en hebben meer detail. En dat zal je ook zien als ik de foto vergroot naar 8MP en dan afdruk op A4.
Hetzelfde geldt voor een D70 met bijv. een Sigma 18-50/2.8 EX en een 350D met de EF-S 18-55 = de Nikon produceert dan scherpere plaatjes dan de 350D, hoewel de 350D 2 megapixels meer heeft.
Natuurlijk kun je dan wel zeggen: ik zet die betere lenzen op de 350D en dan is het verschil tussen een 300D diezelfde lenzen wel duidelijk te zien. Maar nogmaals: in theorie klopt het wel, maar in de praktijk is dat dus gewoon niet zo.
Een garantie voor goede scherpte en de hoeveelheid detail zit dus NIET in het aantal megapixels. Vandaar ook de eerdere opmerking van de '350D+jampot' opstelling, maar die snapte je blijkbaar dus niet, gezien je laatste opmerking.

de eos heeft effectief een betere sensor dan de d70, de maximaal haalbare kwaliteit van de eos is hoger dan die van de d70.
De maximaal haalbare kwaliteit van een foto? Het is vrij duidelijk dat je die 'kwaliteit' nog steeds voornamelijk relateert aan het aantal megapixels. Er zitten helaas meer verschillen tussen die sensoren dan alleen de resolutie, waaronder bijv. de weergave van ruis. Ook dat bepaalt (voor mij dan in ieder geval) de 'kwaliteit' van de uiteindelijke foto. Daar proberen we je dus op te attenderen: meer megapixels wil niet zeggen dat de 'maximaal haalbare kwaliteit' verhoogd wordt.
of om het zo te stellen als jullie zeggen, ik kan een d70 nemen en de kwaliteit van een mark 1ds verwachten als ik maar een goede lens gebruik, want megapixels maken helemaal niet uit toch?
Wat verwacht jij van de kwaliteit van een 1Ds??? Ik verwacht dat een 1Ds heel erg goed met ruis omgaat, hele snelle verwerkingssnelheden heeft en veel sneller autofocust dan een D70. Maar ik verwacht ook dat een 1Ds met een Canon EF 28-105/4-5.6 lens minder scherpe foto's maakt dan een D70 met Tamron 28-75/2.8. .. Ik weet niet of het verhaal nu een beetje duidelijk begint te worden, maar zelfs van een 1Ds mark II met 16MP mag je niet meteen aannemen dat er mooiere platen tevoorschijn komen dan bij een D70. Het is afhankelijk van teveel factoren, waaronder bijv. de kleurweergave, de omgang met ruis, het objectief, etc etc.
Als het geen effect heeft op de kwaliteit, waarom zou men dan nog interesse hebben in een 16 mpixel camera?
Je kan er bijv. heel groot mee afdrukken. En natuurlijk kun je met een goede lens veel meer detail terugvinden op een foto van een 1Ds II dan op foto van een 350D. Maar dat verschil in detail is dus vrijwel te verwaarlozen als het gaat om 6MP en 8MP, en daar hebben we het dus de hele tijd over.
het is kwalitatief toch niet beter dan een 6 megapixel?
Je mag er inderdaad niet automatisch van uitgaan dat een hogere resolutie ook een hogere 'maximaal haalbare kwaliteit' betekent.
en als dat wel zo is, waarom kan 8 megapixel (hoe klein het verschil ook) niet mee gewogen worden in het totaal plaatje?
Natuurlijk mag dat, maar om dan de 6MP van een D70/D50/D7D/D5D/300D als een groot nadeel te beschouwen, terwijl dat verschil in de praktijk dus meestal niet eens is waar te nemen, vind ik vrij onzinnig. Nogmaals: De 'maximaal haalbare kwaliteit', zoals jij het noemde (en daaronder versta ik dus scherpte, contrast, detail, kleurweergave, ruisbehandeling, etc), wordt niet alleen bepaald door de resolutie van de sensor. En in dit geval is het verschil in detail tussen 6MP en 8MP wel zodanig klein dat ik van mening ben dat je dat moet negeren en je dus vooral moet gaan richten op de andere verschillen tussen de camera's.
[
Voor 93% gewijzigd door
guillaumemay op 28-07-2005 02:30
. Reden: had wat pers. flames. waren onnodig. verwijderd. ]