[cm] tft vanuit bureau omhoog

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 62.241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThemNuts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04 16:16
The_Scarabial schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 12:44:
[...]

bij ons op het werk hebben we afval stukken van ankerstangen, daar zit schroefdraad op met een erg grote spoed dus dan duurt het niet zo heel lang hoor :)
Die zou ik "verliezen" en het eens proberen :) 'k Zou dan echt wel gaan voor een stappenmotor zodat die aan het einde mooi vertraagd en tot stilstand komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:18
Ik zou zeggen neem hier is een kijkje ;)

http://www.tvliften.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweetniks
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04-2022
Er staat verdomme niks op die site. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalMike
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05-2021

MetalMike

Duo Metal-Phantom

ikweetniks schreef op woensdag 27 december 2006 @ 00:20:
Er staat verdomme niks op die site. :)
Ga je mond spoelen! Met zeep! :o

* I reject your reality and substitute my own!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 22:51
Tja, het had ook zonder dat "verdomme" gekund, maar hij heeft wel gelijk. Er staan letterlijk 4 linkjes, waarvan er 3 niets doen en de 4e het contactform verzend. Dat in Firefox.

Omdat we zulke fratsen wel vaker gewend zijn proberen we het eens in IE. Wonder boven wonder is dit voor de verandering eens een site die in FF wel "werkt" maar in IE niet. In IE krijg ik niet eens de "content" te zien :X

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
En die 'lift' is wel heel erg traag..
Hoe snel zou je zo'n scherm omhoog kunnen laten gaan, voordat het scherm kapot gaat? :D

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

/onrealistich

Nog een hele andere gedachte van mij is om het maglev principe te gebruiken.

Dus een rails aan bij kanten met magneetjes. 1 uit en de andere aan... ik weet niet of dit kan maar goed :)

/realistich

Ik vind het idee met de cdromspeler lade nog niet eens zogek. Het leuke is dat je hem met een duwtje ook automatisch weer in kunt laten zakken.

Hoe je dit technisch voor me kaar moet krijgen.. geen idee :)

[ Voor 39% gewijzigd door Falcon op 27-12-2006 16:34 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

@Falcon, ik zou dan eerder gewoon je hele TV magnetisch in de lucht hangen, net zoals van die wereldbolletjes :P . Twee goede spoelen aan het plafond en gaan :) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

LauPro schreef op woensdag 27 december 2006 @ 17:13:
@Falcon, ik zou dan eerder gewoon je hele TV magnetisch in de lucht hangen, net zoals van die wereldbolletjes :P . Twee goede spoelen aan het plafond en gaan :) .
Zeker nog nooit een magneet naast je tv gehouden :P

[CiP] Aqueum initium TJ09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

dan krijg je mooie kleurtjes:D das enkel een kwestie van de goeie brilletjes,kleurcorrecties en dergelijke gebruiken.. zorg dan wel dat het veld gelijk verdeeld is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Vooral goed voor het beeld :p
Maar magnetische shilden bestaan toch ook?.. net als bij je speakers :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

CD-speler principe -> dan zal je toch wel zware motor nodig hebben hoor (of een klein schermpje :D ) CD speler is zoiets met radarwerk.. 1 rond dat op je motortje staat, en dan een staafje met inkeping in (zit aan de lade) en dan draait de motor-> gaat ie open!

hefbrug is nog het beste denkik, maar dan zit je altijd met iets dat op 2 palen lijkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UgotHeinzzd schreef op woensdag 27 december 2006 @ 17:24:
[...]

Zeker nog nooit een magneet naast je tv gehouden :P
jah, naast een lcd heeft het geen direct zichtbaar effect hoor... kweenie wat daar binnenin allemaal foutgaat maar het geeft niet de bekende wegtrekkende beelden bij crt's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Ik reageerde dan ook op iemand die sprak over een tv en geen lcd ;) Maar denk ook dat lcd's er op langere termijn niet echt gelukkiger van worden...denk ik.

[CiP] Aqueum initium TJ09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Maar als je nou een laptopscherm ipv. een LCD monitor gebruikt, dan moet een simpele motor toch al voldoende zijn, niet?

• ThemNuts
  • Laatst online: 26-04 16:16
niet... dan moet je wer beginnen kl*ten met een behuizing ervoor te maken etc. en eerlijk gezegd zou ik nie overwegen zo een "lift" te maken als het maar om een 15 of 17 inch is hoor...
Bij een laptopscherm mag je dan nog eens een voeding gaan vinden, en al die dingen dus denk niet dat dit een betere oplossing is...

Wat wel te doen zou zijn is je scherm strippen... Ik ben bezig met een Elo 12" in te bouwen in men pc. Nu, met plastic, speakers etc etc is hij 6cm dik en weegt hij ongeveer 5kg. De plastic eraf, voeding, touchscreenprintplaat, speakers, en knoppen ervan en er schiet nog 1.4cm dikte en 4.5Kg over... Natuurlijk moet je de knoppen, printplaat en voeding op een andere plaats gaan steken en een behuizing maken voor je lcd. Die bucht kan je onderaan je bureau laten zitten en de kabels verlengen en voor behuizing hoef je ook al niet ver te zoeken, kijk maar naar dit mooi scherm, er zit meestal al een metalen frame rond... Zie dit zeker zitten om te doen, maar het zal er maar van komen als ik met mijn case rond ben en ik men sony 19" beu ben :)

• link0007
  • Niet online
Ok. Bij Men in White vandaag, waren ze bezig met een 'kattenlift'.. Hij gebruikte hier iets voor wat hij een 'schrotor' noemde: Een mix tussen een schroefdraad en een motor. en ipv. een schroefdraad, had die dan gekantelde kogellagers die om een normale ijzeren staaf zaten. Deze duwde de staaf omhoog of omlaag. Als hier een kat mee kan worden gelift (redelijk snel) moet een monitor toch geen probleem meer zijn? Hoe het allemaal precies zat weet ik niet meer, maar echt groot was de motor niet..

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 11:32

Atmoz

Techno!!

link0007 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 09:34:
Ok. Bij Men in White vandaag, waren ze bezig met een 'kattenlift'.. Hij gebruikte hier iets voor wat hij een 'schrotor' noemde: Een mix tussen een schroefdraad en een motor. en ipv. een schroefdraad, had die dan gekantelde kogellagers die om een normale ijzeren staaf zaten. Deze duwde de staaf omhoog of omlaag. Als hier een kat mee kan worden gelift (redelijk snel) moet een monitor toch geen probleem meer zijn? Hoe het allemaal precies zat weet ik niet meer, maar echt groot was de motor niet..
Heb ik ook gezien. Maar bestaat een "schrotor" wel echt? Of hebben ze dat zelf verzonnen bij MiW?
En waarom dan geen draadstang gebruiken? Is hetzelfde principe, alleen werkt het beter denk ik.

• link0007
  • Niet online
geen idee, maar die gekantelde balletjes zijn best slim bedacht.. deze 'duwen' de stang naar beneden.. daar heeft een draadstang ook geen nut meer, eerder grip-rijke balletjes en een grip-rijke stang..
Geeft wel een grappige reactie als je bij de elektronicaboer om een schrotor vraagt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nog iemand hier mee bezig geweest?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLOiAM
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-05 00:07
elec ramen mechanisme van een auto al genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
ThaGostino schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 13:13:
elec ramen mechanisme van een auto al genoemd?
Ja, al een keer of 12. Lees vooral meer dan de eerste post ;)

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:29
Wat volgens mij het makkelijkste is: een moer aan de vaste wereld (bureau) en een motor met daaraan de (trapezium)schroefdraad aan de monitor. Zo heb je niet zo veel vermogen nodig (het gaat ook niet zo snel) en belangrijker, zeer waarschijnlijk hoef je de spanning niet op de motor te houden. Als je tenminste draad neemt met een niet al te grote spoed.
Waar je even rekening mee moet houden is dat de meeste electromotoren met heel veel toeren draaien. Knal daar een flinke vertraging op en je krijgt er koppel voor terug.
Wat eventueel ook kan, is een tandheugel met daarop een tandwiel en dat tandwiel weer aandrijven met een wormwiel. Ook dan hoeft de spanning niet op de motor te blijven.
Helaas staan mijn monitoren nu op de vensterbank dus geen ruimte om ze te laten zaken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

scrotor kan weinig gewicht dragen, wat drafter86 hier vertelt is precies wat er wordt gebruikt in de meeste (lees: alle) systemen van dat soort: er wordt gewoon een relatief lang wormwiel gebruikt met (dubbele) verticale rails waarlangs hij omhoog gaat en naar beneden gaat. Zo is hij stabiel in elk deel van de travel omhoog en omlaag, je kunt er een veiligheid inbouwen (weegschaal erin pleuren en als-ie meer dan zoveel kilo aangeeft de lift stoppen - hij loopt ergens tegenaan, dit kun je elektronisch heel makkelijk doen) en je kunt met weinig vermogen af. Maar wel een cool project als het lukt! mag ik meedoen aan de constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeniusJennis
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-09 12:06
*Oeps*

[ Voor 9% gewijzigd door GeniusJennis op 06-02-2007 19:52 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14067

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 01:23:
Mijn ouders hebben dit al jaren thuis, zowel voor de tv als voor beeldscherm van de computer.
Zal morgen foto's maken en tevens van het mechanisme (is een soort van lift met elektromotor).
Nou... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold-D
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 23:16

Arnold-D

Nad - Feel The Power

Misschien ook wel lache om met 1 knopje je pckast en tft scherm ophoog te laten komen.. ;)
maar het lijkt mij het makkelijkste met tapdraad, en een motor op het tapdraad, 3x tapdraad, 3boutjes op het hout, en het werkt.. lijkt mij.

[ Voor 43% gewijzigd door Arnold-D op 06-02-2007 23:20 ]

NAD 320BEE, NAD 512, Sony 32p3000, Kimber kable....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oud topic, maar wel leuk

ik heb ongeveer 2 jaar geleden ook een dergelijke mod gedaan hier. heb een servertje helemaal weg gewerkt in een normaal ''meubel'' alles helemaal weg gewerkt!
ik heb bij veleman (zoek google) een relais bordje gekocht. hiermee kan ik een motor 2 kanten uit laten draaien (kan ook met minder zware electronica, MAAR reken er op dat er een lcd scherm, in mijn geval 2 kilo, tegen de zwaarte kracht omhoog geduwd moet worden, trekken is beter, maar dan zou het niet mooi/weg te werken zijn) ik heb een 7.2V modelbouw motor (standaard tamiya) gebruikt op 2 extra voedingen van 12V (anders zou ik tijdens het schakelen kortsluiting kunnen krijgen:P)
via remote acces kan ik nu het lcd scherm naar boven en naar beneden halen met behulp van LTP pushbutton.
atmoz schreef op donderdag 28 december 2006 @ 14:39:
[...]

Heb ik ook gezien. Maar bestaat een "schrotor" wel echt? Of hebben ze dat zelf verzonnen bij MiW?
En waarom dan geen draadstang gebruiken? Is hetzelfde principe, alleen werkt het beter denk ik.
schrittmotor? dat is een stappenmotor op z'n duits, misschien hebben ze dat woord een beetje geëvalueerd :P dit is idd de beste oplossing voor een lift systeem, echter zul je diep in de buidel moeten tasten! een beetje controller kost je al zo'n 50 euro, en een stappenmotor van rond de 200oz/in zul je denk ik wel moeten gebruiken (30 euro)

de aandrijving heb ik met simpel M10 draadstang gedaan, ik kan je nu al vertellen dat dit prima werkt, maar geheel niet optimaal. het draad is dun en als je de stang niet perfect lagert gaat het ''bibbereb'' wat een vastloper kan betekenen (niet relaxt voor je electronica) ik heb dit met veel knutselen natuurlijk weten op te lossen, maar had het achteraf anders gedaan. een voorbeeld is ACME draad (beter bekent als trapzium draad) dit is relatief goedkoop vergeleken met high end lineaire geleiding maar toch goed door relatief weinig speling (backlash idee). ik denk dat je een eind komt met deze website: www.damencnc.nl. verkoopt ook lagers, motoren, electronica, voedingen etc.

misschien post ik nog een pic als daar baad bij is

:D

greets,

Mi.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2007 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Helaas staan mijn monitoren nu op de vensterbank dus geen ruimte om ze te laten zaken. :+
Een beetje huis heeft tegenwoordig toch wel een spouw muur >:) _/-\o_ r

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 14:11

Geckoo

Good news, everyone!

@ Mi, ja opzich wel interesse voor een plaatje :) mocht je deze ergens hebben liggen

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold-D
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 23:16

Arnold-D

Nad - Feel The Power

Kent iemand deze al?

Afbeeldingslocatie: http://www.apw-wrightline.com/uploadImages/News/LCD-Action-300x278.jpg
.
kan helaas niet vinden hoe deze in elkaar zit :(

het is maar dat ik geen tft heb maar anders had ik het ook wel gemaakt...
misschien dat ik dit ga maken voor mijn pc-kast.. lijkt wel ook wel gaaf..;-)

NAD 320BEE, NAD 512, Sony 32p3000, Kimber kable....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:29
Hekking schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 16:06:
[...]

Ik denk niet dat de woningbouwvereniging daar blij mee is :)
Overigens ga ik binnenkort wel verhuizen naar een huis met meer ruimte 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hekking schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 16:06:
[...]

monitor in je spouwmuur bouwen? zeer zeker geen bouwkunde geleerd!!! lijkt me zeker niet bevorderlijk voor je monitor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:44
HyperTrophy schreef op zondag 11 februari 2007 @ 00:01:
[...]

monitor in je spouwmuur bouwen? zeer zeker geen bouwkunde geleerd!!! lijkt me zeker niet bevorderlijk voor je monitor. :)
Kan je het beter in het monitor in het binnenblad wegwerken. Dat heeft toch geen dragende functie meer en daarmee tast je ook de bouwfysische constructie niet mee aan. Als je het mechanische in een doos kan wegwerken wat niet dieper is dan 100mm en niet breder dan je kozijn en niet hoger is dan de ruimte tot de vloer is het eigenlijk heel goed te doen volgens mij.

ontopic:
ik weet niet of het al genoeg is maar is het niet een idee op het met een kitje voor elektrische autoramen te doen. 1 zal misschien te weinig kracht lever maar met 2 zou het misschien moeten lukken. Maar kan me goed voorstellen dat dit al genoemd is hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
1107972 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 12:22:
[...]

Kan je het beter in het monitor in het binnenblad wegwerken. Dat heeft toch geen dragende functie meer en daarmee tast je ook de bouwfysische constructie niet mee aan. Als je het mechanische in een doos kan wegwerken wat niet dieper is dan 100mm en niet breder dan je kozijn en niet hoger is dan de ruimte tot de vloer is het eigenlijk heel goed te doen volgens mij.
Uuhm :S 8)7 Niet dragend? jouw buitenblad is zowat puur voor de sier. jouw vloeren, daken en ramen en wat dan ook, steunen allemaal af op je binnenblad hoor...
Back to school? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
@ Arnold D. zal dat niet het systeem zijn. dat je erop drukt haakje onderin los de veer trekt hem omhoog. en omlaag is je duwt de veer omlaag totdat hij onder het haakje onder weer blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
HyperTrophy schreef op zondag 11 februari 2007 @ 14:12:
[...]

Uuhm :S 8)7 Niet dragend? jouw buitenblad is zowat puur voor de sier. jouw vloeren, daken en ramen en wat dan ook, steunen allemaal af op je binnenblad hoor...
Back to school? ;)
Laat ik niet al teveel aandacht hier verder aan besteden want dat leid teveel af van de kern waar het nu om gaat in dit topic.

Ik wil je alleen vertellen dat ik een bouwkundige HTS studie bouwkundige met succes heb afgerond en al enige jaren werkzaam ben als ingenieur bij een bouwkundig geveladviesbureau. Constructief weet ik dus waar ik over spreek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Sorry dat ik er dan nog over door(zeur) maar als je zelfs dan nog niet weet wat voor een functie een binnenblad heeft in een woning, .... dan is het einde van de hts studenten nabij vrees ik :)

ik zou mn huis niet door jou laten bedenken igg ;)

no offense hoor, maar dat kan echt niet op jouw niveau,

Maak dan een extra wandje voor je binnenblad, en verwerk daar je gehele systeem in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Als jullie tweeën in plaats van hier te gaan zitten "welles, nietus, welles, nietus" spelen eens onderbouwen waarom je denkt dat zo'n binnenblad al dan niet dragend is, dan heeft de ander (en de rest van de lezers in dit topic, voor zover je die discussie in dit topic wenst te houden) er ook nog wat aan ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
ik heb er nog een idee aan toegevoegd, anders zou ik niet posten :)

nogmaals, maak een extra wandje waar je je scherm in kwijt kunt, en wellicht je systeemkast ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 13:39
HyperTrophy schreef op zondag 11 februari 2007 @ 23:09:
Sorry dat ik er dan nog over door(zeur) maar als je zelfs dan nog niet weet wat voor een functie een binnenblad heeft in een woning, .... dan is het einde van de hts studenten nabij vrees ik :)

ik zou mn huis niet door jou laten bedenken igg ;)

no offense hoor, maar dat kan echt niet op jouw niveau,

Maak dan een extra wandje voor je binnenblad, en verwerk daar je gehele systeem in ;)
* Xiphalon is het eensch met ^^

niet dat ik bouwkundig ben opgevoedt, maar vraag me af waarom ze anders eerst de betonconstructie neerzetten met plafonds erin, en dan als laatste de buitenkant metselen met spouw ertussen.

Bovendien, als 't buitenblad dragend is, zou je de plafonds erin moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 14:11

Geckoo

Good news, everyone!

Arnold-D schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 13:16:
Kent iemand deze al?

[afbeelding]
.
kan helaas niet vinden hoe deze in elkaar zit :(

het is maar dat ik geen tft heb maar anders had ik het ook wel gemaakt...
misschien dat ik dit ga maken voor mijn pc-kast.. lijkt wel ook wel gaaf..;-)
Afbeeldingslocatie: http://www.apw-wrightline.com/uploadImages/Products/LCDLift/nLCD_LiftCoverMonitor_300.jpg
hier zie je iets van het mechanisme maar het is nog niet duidelijk...

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:03
om toch nog ff verder te gaan op de discussie van dragend niet dragend >:)
beiden hebben eigenlijk gelijk!
binnenblad is dragend bij een normaal huis/gebouw, maar... onder een venster is dit niet dragend (de schoot van het raam),omdat de krachten door het linteel (stuk beton dat boven raam zit) mooi naast het raam overgedragen worden...
Dus in principe kan je onder raam (tot aan vloerplaat) doen wat je wil. Wel rekening houden met de isolatie/dauwpunten etc!

Voor de rest is dit topic eigenlijk wel best interessant! lijkt me goed om eindelijk van m'n rommelige buro af te raken!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Geckoo schreef op maandag 12 februari 2007 @ 15:53:
[...]

[afbeelding]
hier zie je iets van het mechanisme maar het is nog niet duidelijk...
Promy schreef op maandag 12 februari 2007 @ 17:22:
om toch nog ff verder te gaan op de discussie van dragend niet dragend >:)
[small]beiden hebben eigenlijk gelijk!
binnenblad is dragend bij een normaal huis/gebouw, maar... onder een venster is dit niet dragend (de schoot van het raam),omdat de krachten door het linteel (stuk beton dat boven raam zit) mooi naast het raam overgedragen worden...

...
Wel een heel mooi systeem, maar ik zou er nog wel een plaat voor zetten, voor het geval dat je je voeten 'ff' wilt strekken :)

@ Promy : ff ter afsluiting, ik geloof nog niet helemaal dat dat 'schoot van een raam' (volgens mij ook borstwering genoemd) niets draagt, nl. t raamkozijn zelf, maar veel zal t zowieso niet zijn.
daarop doorbordurend ; lijkt me een beetje over the edge om je huis zelf te modificeren voor zoiets simpels als een tft scherm in je borstwering :)

Zorg dan dat je een mega tv hebt die in je vloer kan zakken in je woonkamer. (volgens mij ook te zien in de film "Vanilla Sky". Daar had hij ook zoiets in zn slaapkamer, als ik me niet vergis.
Dat vind ik dan wel weer cool. er aan toevoegend, zou ik dan mijn 5 of 6 of 7 punt 1 set ook geintegreerd willen hebben in mijn woonkamer wandjes, zodat je ze niet perse hoeft te zien.
Kortom, áls je ooit van plan bent je eigen huis te gaan bouwen, verdiep je eens in dit opzicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 13:37
Zat nog te denken. Als je nou een lichte motor neemt. En een gasveer eronder maakt. Dan is het gewicht bijna geheel gecompenseerd door de gasveer. En zal het de lichte motor lukken om de boel dmv een draadeind naar boven te draaien ?

Zal ff een sketchup maken.

Afbeeldingslocatie: http://captcha.fleppuhstein.com/sketchup.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door fleppuhstein op 12-02-2007 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
Mijn laatste reactie op het inbouw in de spouwmuur. Het kan wel. Maar zorg dat je weet wat je doet. Er zijn netzoveel situatie te bedenken dat het niet kan en dat het huis instort. Als iemand serieuze plannen heeft kunnen we altijd specifiek kijken naar die situatie. Sorry dat ik het eerder zo kort heb gehouden, maar wilde een discussie verkomen maar heb het verkeerd ingeschat.

In reactie op de bovenstaande idee.
In plaats van een gasveer kan je ook een tegengewicht gebruik zoals ze ook bij bruggen toepassen.

Is het niet interessant om te kijken naar autokrikken. Dan bedoel ik vooral de schaarkrikken. Daar is ook weinig (hand)kracht voor nodig om een gewicht van 1ton of meer te heffen. Je hebt ze zelfs ook electrisch voor 60euro. Je hoeft dan alleen nog de uitslag te modificeren want die is niet voldoende natuurlijk.Ander nadeel is dat het misschien iets meer ruimte vraagt, maar denk dat zoiets heel goed als basis kan dienen. Voor 15 euro heb je er al 1 bij de halffords. Motortje op de draadstang, besturing, uitslag groter maken en je bent klaar. Lijkt me redelijk betaalbaar en goed haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
1107972 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:04:
Is het niet interessant om te kijken naar autokrikken. Dan bedoel ik vooral de schaarkrikken. Daar is ook weinig (hand)kracht voor nodig om een gewicht van 1ton of meer te heffen. Je hebt ze zelfs ook electrisch voor 60euro. Je hoeft dan alleen nog de uitslag te modificeren want die is niet voldoende natuurlijk.Ander nadeel is dat het misschien iets meer ruimte vraagt, maar denk dat zoiets heel goed als basis kan dienen. Voor 15 euro heb je er al 1 bij de halffords. Motortje op de draadstang, besturing, uitslag groter maken en je bent klaar. Lijkt me redelijk betaalbaar en goed haalbaar.
Uitslag groter, maakt de kracht benodigd weer hoger. Dus dan moet je weer met een zware motor aan de gang.

Toch maar ff wat beter uitgewerkt:

Afbeeldingslocatie: http://captcha.fleppuhstein.com/burealcd.png
Afbeeldingslocatie: http://captcha.fleppuhstein.com/burealcd2.png

Op http://www.t-technics.nl verkopen ze gasveren in diverse maten, en de doorjou gewilde druk, omdat ze zelf afvullen.

[ Voor 15% gewijzigd door fleppuhstein op 12-02-2007 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

Ik heb nog niet veel gehoord of gelezen over een contragewicht? Als je dat goed afstemt trekt een legomotortje het nog in theorie. Andere mogelijkheid is een reservoir met vloeistof en die vullen/leegpompen :+ (misschien toch niet zo'n goed idee met stroom)

[edit]
zie net idee van fleppuhstein, was dus al wel genoemd. Alleen waarom bij die schaarkrik dan ook niet een sterke veer gebruiken? Kun je de zware motor achterwegen laten.

[ Voor 27% gewijzigd door Maartenvs op 12-02-2007 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 10:44
Misschien te makkelijk : www.flatlift.de

--[SPECS]--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Heb je gezien wat die dingen kosten? Goedkoopste is een doe-het-zelfsetje van 400e, goedkoopste kant-en-klare is 800e... :X

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
heeft iemand hier ooit een cd-brander uit elkaar gehaald? ik heb zo'n gevoel namelijk dat een simpel modelbouw-motortje ook wel een monitor kan optillen.. maar dan moet je wel met tandwielen gaan werken.. bij een cd-brander is dat namelijk geniaal gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Maar het klepje van een cd-brander weegt geen 2 kilo ;)

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een zwaar genoeg motortje en wat technisch gedoe met tandwielen enzo kun je dat makkelijk doen

Kijk naar hoe een lopende band gaat, en een cd drive opengaat
Motor draait rond en via de rotor gaan je tandwielen draaien en omhoog tillen (met ophanging ofzo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
het mooists bij een lcd tv is natuurlijk als de tv omhoog komt als je hem aanzet *O*
Bijvoorbeeld door een schakeling die op de video-out reageert te gebruiken.
Alleen heb je dan zo'n infrarood doorstuurding nodig (vroeger ook wel gebruikt voor video-recorders die op een andere verdieping stonden).

edit: conrad.nl: art nr: 620421 - 89 voor het op-en neer schuiven.. (rolluikmechanisme) ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Meester_J op 19-02-2007 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Even maar mijn idee laten zien dat het simpel kan zijn:

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/tafel1.png
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/tafel2.png
Uitleg punten:
1. Twee microswitches met lange schakelarmen. Zij zullen bij de uiterste punten de motor laten uitschakelen via regelelectronica.
2. Twee balken met daarin metalen geleiders die net makkelijk langs de metalen buizen kunnen schuiven. Ze zorgen ervoor dat zaak rechtop blijft.
3. Uiteinden van metalen buizen zijn vastgezet. De metalen buizen moeten niet bewegen.
4. Tussenplaat om af te schermen als monitor in bovenste stand is. Zo valt er niks per ongeluk door de opening.
5. Takel deel. Let hier goed op. De ontwerp is zo gekozen dat motor 2x minder belast wordt. Er hoeft 50% minder gewicht opgetild worden op de touw bij motor.
6. Regelelectronica, voeding en motor. Er zit alleen metalen stang in de takel (zo kleinmogelijke diameter in opwinddeel), zodat het geheel sterker is. Er zit ook wormwiel in, zodat boel niet gaat bewegen als motor uitgezet wordt.
7. Schakelaar met up/down keuzes. Die loopt naar de regelkast.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/tafel3.png
Hier ziet de werking zo uit. De onderste en bovenste stand zijn te zien. Lijkt simpel he?

Ik heb al vroeger regelelectronica gemaakt voor elektrische deur. Ik kan dat schema zoeken en hier posten en als inspiratie om regelelectronica te maken.

De punten 1 (microschakelaars) zijn enorm belangrijk voor goede werking. Zodat de motor op tijd gestopt kan worden.
Als wormwiel kan eentje van Conrad genomen worden, zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/2000_2999/2300/2360/2369/236942_GB_00_FB.EPS.jpg

Er kan ook gekozen worden voor goedkope boormachine, maar die moet wel trage stand kennen. Anders gaat het misschien te snel.
Een alternatief is een oude gebruikte accu schroevendraaier te nemen. Die is perfect traag en door hoge weerstand/remming verwacht ik niet snel dat het snel doordraait. Maar beiden kunnen mogelijk gaan draaien als je tegen bovenkant indrukt. Misschien ook niet. De opwinddeel moet zo klein mogelijke diameter hebben, dus letterlijk om de as zelf winden, dan zal weinig misgaan.

Als laatste is stootbalk eronder plaatsen, om te voorkomen dat boel doorzakt. Dat staat niet op de tekening, maar het is ondersteuning voor de onderste stand.
Om zaak af te schermen maak je gewoon een behuizing omheen zodat je niet met je voeten tegenaan stoot.

De rest mag je fantaseren aan de hand van mijn tekeningen. Wil je mijn ontwerp uitproberen, ga je gang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Je hebt hier het klassieke probleem dat je maar op 1 punt tilt. Zet dat punt _iets_ scheef tijdens het bouwen of als de geleiders niet helemaal gelijk zijn of net wat en je hele handel gaat met horten en stoten.

Dat valt te verhelpen met 3 extra katrollen :P
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b5d3f4c0833e109d1cdc56564b9a60c8/full.png

Edit: Oh ja, en als damage control zou ik om de geleiders, onderaan, een paar vrij sterke veren zetten om het geheel op te vangen mocht je touwtje breken :P

[ Voor 18% gewijzigd door Paul op 20-02-2007 00:08 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 15:34
offtopic:
MrDummy, waarmee heb je die plaatjes getekend?

't is dat ik een laptop heb, anders zou ik er ook serieus over nadenken om dit te gaan bouwen. Zo moeilijk is het niet imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 01:30
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 00:07:
Je hebt hier het klassieke probleem dat je maar op 1 punt tilt. Zet dat punt _iets_ scheef tijdens het bouwen of als de geleiders niet helemaal gelijk zijn of net wat en je hele handel gaat met horten en stoten.
Door je afstand tussen de 2 horizontale dwarsbalken groot genoeg te kiezen, en de gaten waar de stangen door gaan niet veel groter te kiezen, de stang te smeren voorkom je dat schranken. Met die oplossing met die katrollen moet je daar ook op letten (gat / stang) anders kun je er vanuit gaan dat het alsnog gaat schranken.

Maar wat je zegt klopt wel maar in praktijk verwacht ik dat je de ene kant eerder omhoog trekt dan de andere kant omdat de katrollen niet wrijvingsloos lopen. Dan trek je hem als nog vast / gaat hij horten en stoten. Praktijkvoorbeeldje: Een fietsenlift met 2 haken en katrollen heeft dit probleem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Laatst online: 18-09 13:37

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Zoals ik het hier zie moet het motortje al het gewicht omhoog takelen. Ik zou een tweede katrol-systeem installeren met daaraan een contragewicht. Het motortje zorgt dan alleen voor de beweging en hoeft niet te veel massa te verplaatsen. Dat is dan ook meteen een failsafe: de tv kan nooit met een noodgang naar beneden pletteren mocht de kabel van de motor afschieten oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/tafel4.png
Even idee van Paul aanpassen. Deze zou minder risico van scheeftrekken maken.
Onderaan worden 2 sterke veren aan beide kanten geplaatst om onverwachte touwspanningen en schade aan motordeel / tandwielen te voorkomen.
Deze methode is goed en zorgt voor 25% minder belasting. Voor elke katrol erbij neemt belasting met 50% eraf. 2x is dan al 25%. Dus weegt boel 30 kilo, dan hoeft motor maar 7,5 kilo optrekken.

Meer katrollen betekent wel langere touw, maar belasting wordt meer verdeeld. Vanwege tragere werking moet motor dus iets sneller opwinden, maar dat is geen probleem meer omdat druk op touw lager is. De kans op succesvolle takel is groter.
sopsop schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 11:48:
Zoals ik het hier zie moet het motortje al het gewicht omhoog takelen. Ik zou een tweede katrol-systeem installeren met daaraan een contragewicht. Het motortje zorgt dan alleen voor de beweging en hoeft niet te veel massa te verplaatsen. Dat is dan ook meteen een failsafe: de tv kan nooit met een noodgang naar beneden pletteren mocht de kabel van de motor afschieten oid.
Juist niet. Meer katrollen erbij, minder touwspanning (betere verdeling), en motor trekt nog minder gewicht op. Daarmee is contragewicht overbodig geworden. Heel gewicht optrekken is niet correct.
Wel es hijskraan gezien? Hoeveel kabels gaan wel es paar keer op en neer?

Voor kingjotte: het is gewoon met CorelDRAW gemaakt. Simpel en snel gemaakt. Dan EPS export en vervolgens resizen in Photoshop.

[ Voor 30% gewijzigd door MrDummy op 20-02-2007 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
Zou een motor als deze: http://www.conrad.nl/goto/?product=222354 volstaan voor zo'n project ?

[ Voor 28% gewijzigd door fleppuhstein op 21-02-2007 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:24
Maxon motoren zijn altijd erg goed voor dit soort dingen. Super sterk en vaak ook nog erg klein.

http://www.maxonmotor.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Ik heb even gekeken naar omw/min. Voor voldoende toeren zou ie op 9 of 12 V moeten zetten, als je veel takelbanen in hebt zitten. Anders kun je voor iets snellere 62:1 versie nemen, en die is ook nog iets goedkoper. Anders kan je bijna kopje koffie in 1 keer opdrinken voordat de scherm eindelijk boven is :)

Maar hij ziet er idd goed uit. Voorwaarde is dat tandwielen wel van metaal moet zijn.
Ik ga kijken of het nog goedkoper kan, heb eens motor met vertraging eens gekocht bij electornicazaak in mijn woonplaats. Die is ook bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:00

The_Scarabial

MTB for life!

waarom niet gewoon een frame maken met daaronder hydrauliek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
The_Scarabial schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 18:27:
waarom niet gewoon een frame maken met daaronder hydrauliek?
Heb ik ook een llinkje inclusief design van gepost 2 pagina's terug. Gebaseerd op gasveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Als het een gasveer is dat vanzelf omhooggaat, moet je wel goede manier bedenken dat ie makkelijk teruggaat, maar hij kan niet automatisch zolang er niks electornisch geregeld wordt (b.v. pc aanzetten / uitzetten) Dus je moet 'm met de hand naar beneden drukken en zo.
De gaslift zoals onder elke bureaustoel is gemonteerd is mogelijk te zwaar.

Sommigen vinden het meer leuk dat het allemaal automatisch gaat. En als ze niet al te graag sissend geluid horen... oke... :) Een katrol, touw en motor om te opwinden is in mijn ogen niet zoveel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:41
Als je een gasveer uit een stoel gebruikt hou je geen tft meer over.
Staat die strak tegen het plafond 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
MrDummy schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:48:
Als het een gasveer is dat vanzelf omhooggaat, moet je wel goede manier bedenken dat ie makkelijk teruggaat, maar hij kan niet automatisch zolang er niks electornisch geregeld wordt (b.v. pc aanzetten / uitzetten) Dus je moet 'm met de hand naar beneden drukken en zo.
De gaslift zoals onder elke bureaustoel is gemonteerd is mogelijk te zwaar.

Sommigen vinden het meer leuk dat het allemaal automatisch gaat. En als ze niet al te graag sissend geluid horen... oke... :) Een katrol, touw en motor om te opwinden is in mijn ogen niet zoveel werk.
Gasveren zijn gewoon te bestellen en te vullen op maat. Dus als je gewoon zorgt dat de gasveer(en) in balans zijn met het te duwen gewicht. Dit in combinatie met een katrol zorgt ervoor dat de boel niet te zwaar loopt.

Een tweede idee wat ik heb is voor de geleiding van het gedeelte wat omhoog moet, als je hier nou een 19" rails voor gebruikt, dan loopt het soepel en kan het ook niet eruit lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

fleppuhstein schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 20:12:
[...]
Gasveren zijn gewoon te bestellen en te vullen op maat. Dus als je gewoon zorgt dat de gasveer(en) in balans zijn met het te duwen gewicht. Dit in combinatie met een katrol zorgt ervoor dat de boel niet te zwaar loopt.
Moet je wel bij gespecialiseerd bedrijf zijn = wellicht niet goedkoop. Dit koop je zeker niet zo bij Gamma?
Een tweede idee wat ik heb is voor de geleiding van het gedeelte wat omhoog moet, als je hier nou een 19" rails voor gebruikt, dan loopt het soepel en kan het ook niet eruit lopen.
Goed idee. Gamma (en andere bouwmarkten vast wel) verkopen ook geleiderails (denk aan uitschuifbaar blad onder tafel) welke in verschillende afmetingen te koop zijn. Blik werpen in afdeling slots, scharnieren en zo en daar ergens onderaan in vakken zie je ze al.
Speciale (mogelijk duurdere?) 19 inch rails zijn niet nodig.

En voor electriciteit op z'n meest eenvoudige voor noobs, als je niet teveel wil verdiepen in ic's, transistoren, lichtsensoren en nog wel meer lastige meuk ;)
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/tafel5.png
Pas op: niet elke schakelaar heeft midden als wip, er zijn ook modellen waar midden wip juist aan de kant staat, dan wordt het zelfde opzet als bij relais.
Er is ook aan/uit/aan switch welke je wel ingedrukt moet houden maar bij goede stand kunt loslaten, of tussendoor als testpositie.

en als je graag automatisch met inschakelen pc wilt:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/tafel6.png
met 12 V relais, met kortsluitdiode om piekspanningen van spoel in relais op te vangen, zo blijft je pc heel.
Indien nodig extra aan/uit schakelaar als je pc aanblijft maar je scherm toch nog naar beneden moet tussen relais en pc. (b.v. voor slapen)

Als twee eind schakelaars goed staan, kan er weinig misgaan. (er is kans op klepperen als opwindgedeelte terugrolt als stroom eraf gaat, maar bij wormwiel versie of bij hoge vertraging blok gebeurt dat niet zo gauw.) Beide eindschakelaars moeten dus stroom verbreken als zaak boven of onder bereikt.

Motor heeft condensator om piekspanningen op te vangen, hiervoor kan je ook ontstoorset erop zetten. Voeding liefst apart houden ivm motor pieken en belasting.

[ Voor 6% gewijzigd door MrDummy op 23-02-2007 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
Je zou ook dmv een usb aansluiting (5 volt). Een relais dicht kunnen gooien, als je pc aan staat, en bij uitgaan valt de relais weer open. Heb je een mooie up en down momenten te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 17:14
De bijna ideale motor voor zoiets kun je van de sloop plukken,

Een ruitenwisser motor, of een motor voor electrische ramen is precies wat je nodig hebt, motor wormwiel vertraging en meer power dan je lief is :)

[ Voor 8% gewijzigd door Sine op 24-02-2007 17:34 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-monitor-lift.jpg

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 10:20
woooow!! Dat is wel wat je noemt "thinking outside the box". Geniaal idee maar je moet wel uitkijken voor lekkage in de buurt van electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Zoals ik er nu nog even naar kijk heb je eigenlijk helemaal geen grote reservoirs nodig... stel dat het geheel makkelijk rolt en je zorgt voor het juiste tegenwicht dan moet een massaverplaatsing van een paar honderd gram in principe al voldoende zijn.

Dat betekent dat je ook zou kunnen proberen om aan beide kanten de slang simpelweg opgerold op te hangen. De uiteinden van de slang kun je ook langs de boven/zijkant laten lopen en aan elkaar koppelen, zodat je een gesloten systeem hebt.

Nu nog een elektrisch pompje verzinnen :) Twee brandstofpompjes voor twee draairichtingen? Of zou je de polariteit van zo'n pompje kunnen omdraaien zodat het bidirectioneel wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Werken met een tegengewicht lijkt me de meest failsafe oplossing. Omdat je hiermee grote krachten (en slijtage) op een wormwiel voorkomt en je kan met een inline pomp vrij makkelijk van richting kan veranderen. Bovendien kunnen goede pompjes ook niet doorbranden en je zou voor het gemak zelf met timers kunnen werken. Omhoog is 20 sec pompen en omlaag de andere kant op.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Een heel eind terug in deze draad:
boner schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 10:51:
waaom neem je niet een goede (dubbele) laderail. Dus eentje die helemaal naar buiten kan zoals een kassaladen...
Met van die gelagerde telescooprails loopt 't inderdaad helemaal op rolletjes.
Je kunt ze bij de DHZ zaak kopen, of op de zaak van een rackserver afslopen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jado
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Jado

Californication

Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 00:07:

Dat valt te verhelpen met 3 extra katrollen :P
[afbeelding]

Edit: Oh ja, en als damage control zou ik om de geleiders, onderaan, een paar vrij sterke veren zetten om het geheel op te vangen mocht je touwtje breken :P
Iid, maar dit kan je natuurlijk ook beperken door nauwe rails te gebruiken, waar nauwelijks speling op zit. Anders bevestig je de kabel die nu onder aan de dwarsbalk bevestigt is, aan een kabel die je met de uiterste (onderste) hoekpunten verbind. Nu heeft de verticale kabel de speling die hij nodig heeft om automatisch naar het midden te glijden (hij zal glijden aangezien er flink wat gewicht op zit). Eventueel kan je hem ook nog handmatig in het midden hangen en hem dan met wat U-boutjes vasthangen zodat ie -mocht er wat gebeuren- netjes op zijn plaats blijft.

Kan je daar aan uit? 't Klopt iig wel :+

If you want to be rocked so hard that your teeth shatter than Wolfmother are the band for you...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

De idee van Benoni is wel apart bedacht.
Even goed nadenken wat de voordelen en nadelen zijn. (dus analyseren wat er gaat gebeuren)

Stel dat ene fles gevuld wordt, krijgt het dus meer gewicht. Dat zal zaak in beweging zetten. Goed.
Maar je moet pomp wel op tijd uitzetten, want als het meer gewicht krijgt, gaat het sneller omlaag of omhoog en botst dan tegen de einde aan (dus met een klap) tot stilstand. Daar zit je niet op te wachten op klappen. Dat is minpunt 1.

Minpunt 2 zijn de gesloten flessen. Er zal vacuum ontstaan in de flessen, en dus water eruit pompen kan nooit op deze manier, er is dan tweede slang en wat buizen nodig om lucht ook te circuleren. Niet met 1 slang.

Minpunt 3: twee pompen nodig. Er is wel speciale pomp die twee kanten werkt, maar de levensduur is korter dan normale pomp. Het is dus onderhoudsgevoeliger op deze manier.

Minpunt 4: de slangen moeten inderdaad ondersteund worden. Maar met juiste lengte blijven ze wel omhoog, die op tekening is te lang.

Minpunt 5: De constructie is door twee weg systeem wat ingewikkelder.

Minpunt 6: water... het kan lekken als je niet oplet. Gevulde water als ballast zie je echter nooit bij de liften, dat wordt altijd met takels gedaan. Dit is alleen voor onderzeeboten. Dit is moeilijk te beheersen methode.

Minpunt 7: 1 liter water is 1 kilo. Colafles is 1,5 kilo water. Wat zou je doen als zaak 15 kilo weegt? Nee joh! Dat is al 20 flessen ophangen!!!! 10 ervoor en 10 erachter. Wat moet je met zoveel flessen... En als het zaak nog zwaarder is (grote TV bijvoorbeeld) mag je wel ermee ophouden.... Het is allemaal veel te veel gedoe.
benoni schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 19:40:
Nu nog een elektrisch pompje verzinnen :) Twee brandstofpompjes voor twee draairichtingen? Of zou je de polariteit van zo'n pompje kunnen omdraaien zodat het bidirectioneel wordt?
Nee, draairichting omdraaien werkt nog slechter als het om centrifugaalpomp is.
Bovendien kan water teruglopen als pomp uitgezet wordt, of loopt door zodat het onbedoeld meer water krijgt en valt nog sneller naar beneden. Moeilijk te beheersen systeem dus.

Katrollen methode werkt altijd. Iemand zei nog over tegengewicht. Dat is goed, dit is bekend manier om motor minder te belasten. Maar als je veel katrollen erin stopt, zie je al dat touw minder zwaar wordt en is tegengewicht al niet meer noodzakelijk. De motor kan het wel aan.

Ruitenwissermotor is inderdaad makkelijke idee. Nadeel: dit is wel vrij zware 12V motor, verbruik al snel paar amperes. En ook beetje groot. Maar het zijn inderdaad sterke wormwiel mechanieken.
Echter zolang er genoeg katrollen in zit, is de motor van Conrad met vertraging al zat genoeg om boel te bewegen. Vergeet niet dat elke 2 katrollen erbij de gewicht met 50% afneemt op de touw!

Waarom moeilijk doen als het makkelijker kan? :)
Even terug op gasveren. Wat ga je doen als je nieuwe monitor tegenaan schroeft die andere gewicht hebt? Die zal mogelijk niet meer omhooggaan of moeilijker naar beneden. Zolang ze niet regelbaar zijn, is het geen mooi idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
_/-\o_ d:)b _O-

Ik verdween bijna zelf onder tafel van het lachen :D

Wil je nou dat ik netjes al jouw mikpunten punt voor punt ga afschieten of zullen we dat maar aan het logisch denkvermogen van de lezers overlaten? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het lijkt me dat in principe je kunt beginnen met een vast tegengewicht, dus je hebt de monitor beneden, dan zit gewicht boven en hoef je maar een kleine kracht te zetten om het zaakje te verplaatsen.

dus aan de ene kant van het touw je beeldscherm (op de manier van benoni) en aan de andere kant waar de 2e fles zit een contragewicht ongeveer net zo zwaar als het scherm met planken en lift enzo, als je dan of met water of met een licht motoretje het zaakje heen en weer verplaatst kost dat weinig kracht.

het enige nadeel is dat je constructie 2* het gewicht aan moet kunnen en er moet een beveiliging zijn dat het breken van het touw tegengaat of opvangt ofzo.

-----

als 2e zouden 2 grote dikke wormwielen en 2 gelijklopende motortjes het ook op kunnen lossen, maar dat is duur te maken en de wormwielen + motortjes en ophanging moeten zo steerk zijn dat ze het gewicht tillen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 01:21:
het enige nadeel is dat je constructie 2* het gewicht aan moet kunnen en er moet een beveiliging zijn dat het breken van het touw tegengaat of opvangt ofzo.
In plaats van touw kun je 'n stuk autogordel of nylonband nemen. Dat kun je met een niethamer vastnieten op de houten plaat, en kan zeker 40 kilo hebben zonder ooit te breken.
als 2e zouden 2 grote dikke wormwielen en 2 gelijklopende motortjes het ook op kunnen lossen, maar dat is duur te maken en de wormwielen + motortjes en ophanging moeten zo steerk zijn dat ze het gewicht tillen kunnen.
Het enige echte probleem bij MrDummy's voorstel zijn de glijlagers op de buizen, die ook nog eens dicht op elkaar zitten in verhouding tot de hoogte van de bewegende constructie. Dat gedeelte zou je moeten vervangen door iets wat over een grotere afstand geleid wordt, met kogellagering of geleiderolletjes. Zoniet dan moet je een erg zware motor gebruiken, en blijf je desondanks kans houden op vastlopers. Voor de rest zal het prima werken, het ontbreken van een tegenwicht kun je redelijk opvangen met een kleine tandwielverhouding zoals de beoogde wormwiel-overbrenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik weet zelf niks van electronica

maar is het niet een idee om met een 12v molex naar buiten je kast te gaan en de motor dus vanuit de voeding van de pc te voeden. als je dan je computer aanzet krijgt de motor automatisch stroom en begint deze te takkelen. zodra je je pc uitzet krijgt de moter geen stroom meer en zaakt het geheel door een contra gewicht automatische weer naar beneden.

je moet alleen dan iets van een onderbreking bovenin zetten wat voorkomt dat de motor het geheel naarboven blijft duwen. eventueel kun je dan ook een soort zekering er in zetten dat het geheel dan lockt zodat het niet naar beneden kan vallen om wat voor reden dan ook.

tis maar een ideetje. zou wel gaaf zijn dat je je pc aanzet en je scherm zo tevoorschijnkomt en weer langzaam wegzakt als je je pc uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 04:08:
als je dan je computer aanzet krijgt de motor automatisch stroom en begint deze te takelen.
Een slimme dubbele relais schakeling ertussen (zie de schets van MrDummy) is dan wel een stuk beter hoor, want dan kun je 't zo maken dat de motor alleen even aan wordt gezet om de verplaatsing te regelen (het schakelt door een tweede circuitje weer uit als een reed-contactje aangeeft dat het paneel naar boven is geschoven). Dat scheelt zinloos verspilde energie en 't is veiliger. En zo moeilijk is het niet om te maken.

In aanvulling daarop: In plaats van een molex buiten te halen kun je ook de schakelspanning voor je relais van een USB-aansluiting pakken, dat is wat makkelijker in het gebruik. Er zijn ook 230V stekkerdozen waar zo'n relais standaard in zit. Sommige computers laten echter de stroom op het USB circuit staan bij uitschakeling, dus in dat geval werkt dit ideetje niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 01:21:als 2e zouden 2 grote dikke wormwielen en 2 gelijklopende motortjes het ook op kunnen lossen, maar dat is duur te maken en de wormwielen + motortjes en ophanging moeten zo steerk zijn dat ze het gewicht tillen kunnen.
Is het niet handig om in plaats van zelf een motor met assen en wormwielen in elkaar te zetten te gaan kijken naar een electrische lier.

In de wehkamp kan je er al in voor 69e bestellen die al een gewicht kan tillen van 900kg. Maar zal vast ook nog ergens anders goedkoper te bestellen zijn. Dan hoef je niet eens meer extra geld gaan uitgeven voor katrollen. Extra kosten worden denk ik wel een geluidabsorberende box omdat hij volgens de specificaties <70dB zou producren.

Afbeeldingslocatie: http://www.kinzo.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/18D620.jpg

http://www.kinzo.com/inde...=com_virtuemart&Itemid=52

De stalen kabel kan je misschien wel vervangen voor een autogordel en voor de geleiding zou ik kijken naar laderails zoals boner al voorstelde. En zoals eerder gemeld zou ik ook gaan voor een failsave in de vorm van veren.

edit: is het niet een idee om ipv laderails bijvoorbeeld katrollen te gebruiken voor 12mm touw en ipv touw dan een koperen leiding te gebruiken. Bijna hetzelfde principe als met de stalen buizen alleen minder kans op vastlopen.

[ Voor 10% gewijzigd door 1107972 op 25-02-2007 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
1107972 schreef op zondag 25 februari 2007 @ 12:54:
... een electrische lier ... die al een gewicht kan tillen van 900kg.
Wel even kijken of dat je er op de één of ander manier een slipkoppeling tussen kunt krijgen, als je anders een paar seconden verkeerd programmeert is zo'n beest is in staat je hele werkplek in een slagveld om te toveren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
gewoon met een microswitch de stroom uitschakelen ;)
Anders een killswitch.. er zijn iig genoeg oplossingen om die lier te rechtvaardigen.
Maar maakt zo'n ding geen pokke-lawaai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

De meest eenvoudige oplossing is een televisieaquariumkast.
prachtige visualisatie

Het grijze ding is een drijver met onderaan een op afstand bestuurbaar ventiel (verkrijgbaar bij de betere televisieaquariumkastenzaak) waarmee je de drijver kunt vullen, waardoor de tv onder het bureaublad zakt. Door de drijver leeg te pompen komt je televisie weer omhoog. Bovenop zit een luchtpijpje ter voorkoming van het bekende vacuumprobleem.

Copyrighted uiteraard, voordat de grote bedrijven ermee aan de haal gaan :*)

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR161
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 15:34

DR161

is sarcasminist

Bozozo schreef op zondag 25 februari 2007 @ 21:07:
prachtige visualisatie

Het grijze ding is een drijver met onderaan een op afstand bestuurbaar ventiel (verkrijgbaar bij de betere televisieaquariumkastenzaak) waarmee je de drijver kunt vullen, waardoor de tv onder het bureaublad zakt. Door de drijver leeg te pompen komt je televisie weer omhoog. Bovenop zit een luchtpijpje ter voorkoming van het bekende vacuumprobleem.

_O- _O- _O-

pssst geld kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
prachtige visualisatie
Geweldig! :D Zoiets doet gelijk weer nieuwe ideeën opborrelen...

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-monitor-lift-2.jpg

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 01:03
prachtige visualisatie

Wel elke week nieuwe vissen want de helft stamp je plat 8)7

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Hehe, ik ga ook even broeden op een nuttige (maar creatieve) oplossing. Dat water-overpompen idee van Benoni móet nuttig te gebruiken zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Bozozo schreef op maandag 26 februari 2007 @ 16:19:
Hehe, ik ga ook even broeden op een nuttige (maar creatieve) oplossing. Dat water-overpompen idee van Benoni móet nuttig te gebruiken zijn!
Waar ik nog aan zat te denken:
Als je met kogellagers en een tegenwicht werkt is een kleine waterverplaatsing al voldoende. Stel dat je een uitschuifbare toetsenbordlade aan je bureau maakt, en die 'rolt' met een rolletje over zo'n kunststof slangetje (hetzelfde principe als een infuuspomp) dan kun je door het in- en uitschuiven van je toetsenbord de schermlift activeren. Electronica is verder niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Maar het blijft tijdverspilling dus ik ga maar iets anders doen denk ik :P

Jouw flessen mechanisme kun je iig verbeteren door met veren te werken (geen tweewegs pomp meer nodig) en op de een of andere manier kun je met een drijver de wateroverdracht stoppen (zoals in een wc). Ik krijg zin in The Incredible Machine :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
benoni schreef op maandag 26 februari 2007 @ 16:36:
[...]

Waar ik nog aan zat te denken:
Als je met kogellagers en een tegenwicht werkt is een kleine waterverplaatsing al voldoende. Stel dat je een uitschuifbare toetsenbordlade aan je bureau maakt, en die 'rolt' met een rolletje over zo'n kunststof slangetje (hetzelfde principe als een infuuspomp) dan kun je door het in- en uitschuiven van je toetsenbord de schermlift activeren. Electronica is verder niet nodig :)
KETTER! :P

maar toch, ergens... is dat systeem met die flessen en een contragewicht wel heeeeeel mooi :9 ik ben alleen wel bang dat dat zelfs al krijg je het werkend alsnog regelmatig bijgesteld zal moeten worden. indien dat niet zo is is het wel de beste oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Het infuuspomp idee levert je hoogstens een paar gram waterverplaatsing op. Ik vrees dat je dan wel een minuutje of wat moet wachten voor je systeem gekanteld is :|

edit: je kunt ook gewoon een handvat bovenop de tv schroeven. Ook geen electronica nodig :P

[ Voor 22% gewijzigd door Bozozo op 26-02-2007 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Bozozo schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:08:
Het infuuspomp idee levert je hoogstens een paar gram waterverplaatsing op. Ik vrees dat je dan wel een minuutje of wat moet wachten voor je systeem gekanteld is :|
Je dus moet een dikke slang met een dunne wanddikte weten te vinden.... of wat misschien ook kan: een fietspomp i.o.d. die door middel van een luchtkolom de waterkolom verplaatst.
edit: je kunt ook gewoon een handvat bovenop de tv schroeven. Ook geen electronica nodig :P
Dat gaat niet, je beïnvloedt het evenwicht niet :) Ergens eerder in dit topic had iemand het over een losse asbak die bovenop het beeldscherm werd gezet, dat kan dan weer wel :P
O-)
maar toch, ergens... is dat systeem met die flessen en een contragewicht wel heeeeeel mooi :9 ik ben alleen wel bang dat dat zelfs al krijg je het werkend alsnog regelmatig bijgesteld zal moeten worden. indien dat niet zo is is het wel de beste oplossing :)
Dat bijstellen is niet zo hard nodig als je de grote reservoirs uit mijn eerste schets gebruikt, in combinatie met reedcontacten o.i.d. voor het vanzelf uitschakelen van de pomp als de lift bij de boven- of onderkant is beland (electronica schema zoals bij de schets van MrDummy). Stel dat de asbak van hierboven nog op het scherm staat, dan zal het pompje gewoon iets langer doorpompen totdat het gewicht van de asbak is gecompenseerd.

Wat MrDummy opmerkte is dat je erop moet letten dat de snelheid niet teveel gaat oplopen nadat de boel in beweging is gezet, omdat het pompje blijft doorpompen en de balans verder verstoort. In mijn eerste schets zie je wat dikkere slangen die vrij op de bodem liggen. Door het omhooggaande paneel moet die slang met waterkolom worden opgetild, waardoor het evenwicht weer wordt hersteld, en er weer een beetje water moeten worden overgepompt om verder te kunnen. In principe zou het dus redelijk netjes moeten kunnen werken lijkt me. Verder kun je een al te snelle verplaatsing afremmen door de luchtventielen (ofwel de hoeveelheid boorgaatjes ;) ) bovenin de reservoirs af te stemmen op de capaciteit van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Luchtkussen bed eronder, fietspomp, gebruik je spieren om boel omhoog te pompen.
Volledig electronica vrij en het is ook nog gezond voor je conditie! >:)

Ja, bij natuurkunde weet je al dat luchtkussen veel gewicht kan optillen.

ff kijken of ik kan tekenen:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/tafel7.png
Hoe breder de luchtcilinder is, hoe meer ie kan optillen (denk aan stoommachines)

Een drijver in water is een idee, maar kan niet meer gewicht optillen als je druk vergroot. Er is maximale grens bereikt. Dit is nadeel bij kleine drijvers. Maar met luchtcilinder, op zijn eenvoudige manier hier met stevige luchtzak erin in houten box ter bescherming maar ook dat ie naar omhoog moet gaan en niet opzij. Met meer druk kun je meer gewicht optillen. :)

De fietspomp is maar een grapje. Een compressor kun je wel ernaast zetten, maar voor zover ik weet zijn veel compressoren niet stil. Ze ratelen als een gek.
Tenzij je in de garage een compressor hebt.. met een lange slang die je naar je kamer wil omleiden :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
MrDummy schreef op maandag 26 februari 2007 @ 18:16:
Tenzij je in de garage een compressor hebt.. met een lange slang die je naar je kamer wil omleiden :o
En dan bovenin de luchtzak een paar slangetjes aftappen om je systeemkast in alle stilte te koelen...
...en er wordt zelfs nog even nagekoeld bij uitschakeling (doordat het scherm naar beneden zakt) :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Voor feesten en partijen is er natuurlijk ook een scheetgeluid leegloop optie :+

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste