de s600 zal ook wel in avi opnemen denk ik, mpeg4 kan namelijk ook gewoon in een avi file. Hoeft niet perse een mpg file te zijn. Tussen deze 2 zou ik zelf denk ik de Z600 nemen, groter scherm en veel meer foto's op een acculading. En ook nog goedkoper. Hij is klein genoeg, de S600 is voornamelijk dunner maar verder weinig verschil.
Verwijderd
is idd wel waar ja. maar ik zie net dit op steves digicams staan over de z600:Sick Nick schreef op zondag 02 juli 2006 @ 16:32:
de s600 zal ook wel in avi opnemen denk ik, mpeg4 kan namelijk ook gewoon in een avi file. Hoeft niet perse een mpg file te zijn. Tussen deze 2 zou ik zelf denk ik de Z600 nemen, groter scherm en veel meer foto's op een acculading. En ook nog goedkoper. Hij is klein genoeg, de S600 is voornamelijk dunner maar verder weinig verschil.
"Image quality was a mixed bag. Outdoors it produced pleasing photos that were sharp and well exposed. Colors are nicely saturated, and noise levels were low as long as the camera is using an ISO speed of 100 or lower. However our indoor ambient light shots of the M&M man were troubling. Its Anti-Shake technology helps reduce the effects of camera shake and subject blurring by boosting the ISO sensitivity. Unfortunately, in lower lighting, the ISO is boosted so high that image noise becomes very noticeable. When you look at our M&M man photo at 100%, there is so much noise that it almost looks like some sort of PhotoShop tool to change a picture into a water color painting. You can see what I mean by taking a look at our samples page."
dit vind ik toch wel wat minder...
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2006 17:46 ]
De S600 heeft verder dezelfde sensor/chip erin dus die zal hetzelfde resultaat geven.
Verwijderd
ok dan, bedankt voor je reactie!
overigens over dat mpeg 4; dit kan natuurlijk ook in avi zijn, maar de z600 heeft in ieder geval geen mpeg 4
overigens over dat mpeg 4; dit kan natuurlijk ook in avi zijn, maar de z600 heeft in ieder geval geen mpeg 4
Z600:
MPEG-4, VGA(640×480 pixels), 30 frames/second high quality movies
Movies: AVI (motion JPEG)
S600
Movies: AVI (MPEG-4)
Uit de reviews, dus beide MPEG-4 alleen bij de specs staat er een verschil. Denk alleen dat ze allebei toch op precies dezelfde manier filmen, gewoon 30 foto's achter elkaar plakken met geluid eronder.
Movies: AVI (motion JPEG)
S600
Movies: AVI (MPEG-4)
Uit de reviews, dus beide MPEG-4 alleen bij de specs staat er een verschil. Denk alleen dat ze allebei toch op precies dezelfde manier filmen, gewoon 30 foto's achter elkaar plakken met geluid eronder.
Verwijderd
hmm dat is idd dan weer erg vreemd, maar op de casio site zelf staat er bij de s600 wel mpeg4 bij en de z600 weer niet...
in deze review heeft die gozer het trouwens wel over een verschil in de image quality tussen de camera's, dat is ook wel merkwaardig vindt ik..
http://www.kenrockwell.com/casio/exz600.htm
in deze review heeft die gozer het trouwens wel over een verschil in de image quality tussen de camera's, dat is ook wel merkwaardig vindt ik..
http://www.kenrockwell.com/casio/exz600.htm
Ik ben samen met mijn vriendin opzoek naar een digicam van 100-150 euro.
Het aantal megapixels maakt niet zo heel erg veel uit, evenals de mogelijkheiden qua macro etc, deze zijn voor mij niet interessant.
Ik wil de digicam vooral voor op onze vakantie met uitgaan, hij moet dus wel compact zijn, des te kleiner des te beter, ook moet de flitser sterk genoeg zijn, want met uitgaan is het meestal toch wel wat donkerder. Ook de reactietijd (zeg ik dat zo goed?) moet in orde zijn, niet dat we dus bijv. 10 sec. stil moeten staan wil de foto gelukt zijn.
Ook had ik er graag optische zoom op, zodat we ook nog wat fatsoenlijke buitenfotos kunnen maken op vakantie.
Verder wil ik na de vakantie gewoon de camera gebruiken als prive-camera, dus ik ga er geen fotografie of whatever mee doen, vooral met uitgaan dus, en als ik af en toe ergens een foto van nodig heb.
Het opslagmedium maakt niet erg veel uit, ik heb in mijn GSM nog een 1GB Sony MS Duo zitten, die zou ik eventueel wel in mijn cam willen steken, maar dan kom ik volgens mij alleen maar uit bij Digicams van Sony, en die zitten meestal toch wel in een iets hogere prijsklasse als wat mijn budget toelaat, maar SD kost tegenwoordig niets meer, voor 22e heb je al een 1gb kaartje.
Ik ben me al enkele dagen de websites van verschillende digicam fabrikanten aan het afzoeken, helaas hebben nergens de mogelijkheid digicams op afmetingen te sorteren, aangezien dit voor mij het belangrijkste punt is.
Het aantal megapixels maakt niet zo heel erg veel uit, evenals de mogelijkheiden qua macro etc, deze zijn voor mij niet interessant.
Ik wil de digicam vooral voor op onze vakantie met uitgaan, hij moet dus wel compact zijn, des te kleiner des te beter, ook moet de flitser sterk genoeg zijn, want met uitgaan is het meestal toch wel wat donkerder. Ook de reactietijd (zeg ik dat zo goed?) moet in orde zijn, niet dat we dus bijv. 10 sec. stil moeten staan wil de foto gelukt zijn.
Ook had ik er graag optische zoom op, zodat we ook nog wat fatsoenlijke buitenfotos kunnen maken op vakantie.
Verder wil ik na de vakantie gewoon de camera gebruiken als prive-camera, dus ik ga er geen fotografie of whatever mee doen, vooral met uitgaan dus, en als ik af en toe ergens een foto van nodig heb.
Het opslagmedium maakt niet erg veel uit, ik heb in mijn GSM nog een 1GB Sony MS Duo zitten, die zou ik eventueel wel in mijn cam willen steken, maar dan kom ik volgens mij alleen maar uit bij Digicams van Sony, en die zitten meestal toch wel in een iets hogere prijsklasse als wat mijn budget toelaat, maar SD kost tegenwoordig niets meer, voor 22e heb je al een 1gb kaartje.
Ik ben me al enkele dagen de websites van verschillende digicam fabrikanten aan het afzoeken, helaas hebben nergens de mogelijkheid digicams op afmetingen te sorteren, aangezien dit voor mij het belangrijkste punt is.
[ Voor 3% gewijzigd door Pubbert op 03-07-2006 13:38 ]
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
de canon a430 zou aan je eisen kunnen voldoen, maar is wellicht te groot voor een klein handtasje. In een broekzak past ie wel gewoon. kost ongeveer 150 euro.
ping 127.212.23.124
103,0 x 51,8 x 40,2 mm (exclusief uitstekende delen)
Nee dat vind ik toch iets te groot, zeker in de wetenschap dat bijv. BenQ al een cam heeft van 8cm lang en 2,4cm dik, scheelt toch wel, deze had trouwens geen optische zoom, waardoor hij helaas afvalt.
Nee dat vind ik toch iets te groot, zeker in de wetenschap dat bijv. BenQ al een cam heeft van 8cm lang en 2,4cm dik, scheelt toch wel, deze had trouwens geen optische zoom, waardoor hij helaas afvalt.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Mijn ervaringen uit het verleden met HP camera's zijn niet zo positief.WizZie- schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 11:00:
Ik ben aan het kijken voor een camera! Gewoon om wat kiekjes te schieten; ik ben absoluut geen pro. Ik twijfel tussen de
- HP R817 Photosmart (5 milj pixels, 5x optische zoom) 177 euro
http://www.fotocentraal.nl/review.php?id=141
http://www.dcviews.com/_hp/r817.htm
en
- Sony DSC-W30 (6 milj pixels, 3x optische zoom) 200 euro
http://www.imaging-resource.com/PRODS/W30/W30A.HTM
http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/w30.html
Het gaat me ook heel erg om de snelheid waarmee je foto's maakt, en die HP schijnt wat sloom te zijn daarmee. De Sony heeft ook een hele goede accu, hetgeen ik ook erg fijn vind. Hij is wel wat duurder alleen, en er moeten "Memory Sticks Duo" in, en die zijn ook weer veel duurder. De HP schijnt veel "noise" (?) te hebben bij sommige foto's.
Kan iemand me raad geven?
Die sony lijkt mij ook wel wat. Zag hem liggen bij BCC voor 200 euro en het ding ziet er strak en klein uit!
probeer de olympus FE-150 eens:Thund3r schreef op maandag 03 juli 2006 @ 14:37:
103,0 x 51,8 x 40,2 mm (exclusief uitstekende delen)
afmetingen: 90mm - 55mm - 24.5 mm (mooi vierkant ontwerp, dus efficient ergens in te doen (broekzak, tasje etc)
5mp
3 optische zoom
metalen behuizing (stevig genoeg dus voor bij uitgaan, wat ook belangrijk is denk ik!)
6.4 cm lcd scherm
filmopname mogelijkheid met geluid.
2 AA-batterijen als accu, dus makkelijk met vakanties e.d.
xd-picture kaarten gaat erin, die zijn wat duurder dan sd, dat helaas wel, maar dat is een eenmalige aanschaf
32-96 mm bereik, wat dus inhoud dat je van groothoek tot zoom hebt, 32mm is beter dan bij menig andere compact.
heb er zelf geen ervaring of iets dergelijks mee, vond hem op internet en voldeed aan je eisen geloof ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 03-07-2006 16:26 ]
Die Olympus is idd niet verkeerd, lekker compact.
Ik heb nu ook de Benq C530 op het oog.
http://www.benq.nl/produc...product=658&page=features
89.3 x 28.6 x 61.1 mm
Zijn de specs van deze goed genoeg voor uitgaans fotos? (Dus fatsoenlijke flitser en reactietijd?)
89.3 x 28.6 x 61.1 mm
Zijn de specs van deze goed genoeg voor uitgaans fotos? (Dus fatsoenlijke flitser en reactietijd?)
[ Voor 15% gewijzigd door Pubbert op 03-07-2006 17:53 ]
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Verwijderd
voor de prijs is het een goede cameraThund3r schreef op maandag 03 juli 2006 @ 17:52:
Die Olympus is idd niet verkeerd, lekker compact.
89.3 x 28.6 x 61.1 mm
Ik heb nu een jaar mijn Canon Powershot A95 en ik ben er zeer tevreden mee. Ik ben nu van plan om er een nieuw kaartje bij te kopen, heb er 1 van 512 Mb, en ik vroeg mij af wat de maximale grootte is wat deze camera aankan. Heb gezocht op internet, maar ik kon het niet vinden. Heeft iemand er ervaringen mee?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Dell E6420 | Sony Cybershot WX220
Verwijderd
Ik heb nog even een vraagje; de Casio EX-z600 is van aluminium en de Ex-S600 van edelstaal.
Het lijkt mij dat edelstaal veel robuuster is, en de camera in principe langer mee kan. Kan iemand dit bevestigen?
Het lijkt mij dat edelstaal veel robuuster is, en de camera in principe langer mee kan. Kan iemand dit bevestigen?
Verwijderd
Hallo allemaal
Ik heb eens even op dit topic rond zitten struinen en ook op de website van redcoon(rond de 40 camera's onder de 250) en kieskeurig.nl voor wat reviews. Het is allemaal zo tegenstrijdig wat er verteld wordt, soms 3 reviews over bijvoorbeeld de ixus60 met fotokwaliteit een 10 en dan weer 2 mensen die hem na een week alweer terugbrachten omdat de fotokwalitiet zo slecht was. Natuurlijk is kieskeurig niet een 100% waarheidsgetrouwe beoordeling, sommige mensen hebben er verstand van, de meesten niet. Ik zit dus nogal in de kluts met welke camera nou de beste is onder de 250 euro.
- Ik gebruik hem voor dagjes weg en partypics.
- De camera moet ontzettend snel aan gaan en ontzettend snel foto's kunnen maken, ook in het donker(flitser)
- Mooiste fotokwaliteit voor deze prijs
- Accu
- Compact
- Groot scherm
Graag hulp van zoveel mogelijk kanten want aan die reviewsites over cameras van 2 jaar oud heb ik niks.
Thx in advance
Ik heb eens even op dit topic rond zitten struinen en ook op de website van redcoon(rond de 40 camera's onder de 250) en kieskeurig.nl voor wat reviews. Het is allemaal zo tegenstrijdig wat er verteld wordt, soms 3 reviews over bijvoorbeeld de ixus60 met fotokwaliteit een 10 en dan weer 2 mensen die hem na een week alweer terugbrachten omdat de fotokwalitiet zo slecht was. Natuurlijk is kieskeurig niet een 100% waarheidsgetrouwe beoordeling, sommige mensen hebben er verstand van, de meesten niet. Ik zit dus nogal in de kluts met welke camera nou de beste is onder de 250 euro.
- Ik gebruik hem voor dagjes weg en partypics.
- De camera moet ontzettend snel aan gaan en ontzettend snel foto's kunnen maken, ook in het donker(flitser)
- Mooiste fotokwaliteit voor deze prijs
- Accu
- Compact
- Groot scherm
Graag hulp van zoveel mogelijk kanten want aan die reviewsites over cameras van 2 jaar oud heb ik niks.
Thx in advance
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2006 17:25 ]
Verwijderd
Ricoh maakt de snelste camera's, minste shutterlag.Gemiddeld 0,09 secs. Vaak hebben ze ook nog een 28mm groothoek, link De prijs is alleen boven je budget, af 288 hierOVerwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 17:16:
Hallo allemaal
Ik zit dus nogal in de kluts met welke camera nou de beste is onder de 250 euro.
-
Thx in advance
Er zijn maar weinig camera's die goede scherpe en niet onderbelichte foto's maken in het donker.Zeker als je gelimiteerd bent door je budget. Je hebt minstens een AF assist sensor nodig

Overigens. Het is wel een P&S camera dus zonder manual settings.
Stel je eisen of je budget bij
Verwijderd
Ik heb zelf een Cybershot p41, en hieruit komen deze foto's.
Super goede batterijen gebruikt, maar een waardeloos resultaat.

http://82.73.34.176/tweakers.net/DSC01689.JPG ( voor een groter resultaat !! )
Ik heb voor meerdere foto's een statief gebruikt en in het menu alles op auto gezet.
Hoe kan dit ??
voor buiten heb ik de statief eraf gehaald en op stenen neergezet maar dan krijg ik zulke foto's

http://82.73.34.176/tweakers.net/DSC01698.JPG ( voor een groter resultaat )
Ook hier heb ik niks in het menu veranderd dus alles op auto.
Nu vind ik foto2 er toch een stuk beter uitzien ?
Kan het misschien aan de soort batterijen liggen of niet ?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zelf wil ik een Canon Ixus 750 gaan kopen denk ik, en hopen op betere foto's
wie heeft er zo'n toestel en wil hiervan foto's plaatsen, niet van het toestel zelf maar van dig.foto's.
Ook wil ik mij meer richten op macro foto's is dan dit toestel hiervoor geschikt ?
Alvast bedankt.
Ik heb voor meerdere foto's een statief gebruikt en in het menu alles op auto gezet.
Hoe kan dit ??
voor buiten heb ik de statief eraf gehaald en op stenen neergezet maar dan krijg ik zulke foto's
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zelf wil ik een Canon Ixus 750 gaan kopen denk ik, en hopen op betere foto's
wie heeft er zo'n toestel en wil hiervan foto's plaatsen, niet van het toestel zelf maar van dig.foto's.
Ook wil ik mij meer richten op macro foto's is dan dit toestel hiervoor geschikt ?
Alvast bedankt.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2006 18:49 ]
Verwijderd
Dat heeft helemaal niks met de batterijen te maken, de foto is gemaakt met een sluitertijd van 1/25ste seconde en simpelweg bewogen. Je statief zal wel niet zo statig zijn als jij denkt dat ie is.Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 18:48:
Ik heb zelf een Cybershot p41, en hieruit komen deze foto's.
[afbeelding]
Hoe kan dit ??
[afbeelding]
Of misschien heb je hem bewogen tijdens het indrukken van de sluiterknop.
Als je goed kijkt zie je zelfs dat de camera van linksonder naar rechtsboven verschoven is tijdens het afdrukken. Kijk naar de neus van die linkermeneer. Die smeer die je ziet komt door het bewegen.
En om antwoord te geven op je vraag over de Ixus, of welke andere compactcamera dan ook, het is niet de camera die de foto maakt, dat doet de fotograaf. Zelfs met het meest crappy budgetapparaat moet het nog mogelijk zijn een fatsoenlijke plaat te schieten. Ruis en onscherpheid daargelaten, het gaat om de compositie en het inzicht van de fotograaf. Tevens is een beetje inzicht in dingen als sluitertijden, ISO waardes en diafragma's handig.
Een tip voor de volgende keer dat je vanaf een statief werkt, zet de zelfontspanner op 2 seconden en gebruik die voor het maken van de foto. Dan weet je zeker dat je hem niet beweegt op het moment dat de sluiter daadwerkelijk opengaat.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je erbij komt dat de kwaliteit van de foto gerelateerd is aan de soort batterijen die je gebruikt, dat verhaal had ik nog nooit gehoord. No offence verder, vind het alleen heel apart.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2006 19:15 ]
Verwijderd
In principe zit je meestal vast aan de limiet van FAT16, dat is het bestandssysteem waar de camera je CompactFlash kaartje mee format.DitisKees schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 08:15:
Ik heb nu een jaar mijn Canon Powershot A95 en ik ben er zeer tevreden mee. Ik ben nu van plan om er een nieuw kaartje bij te kopen, heb er 1 van 512 Mb, en ik vroeg mij af wat de maximale grootte is wat deze camera aankan. Heb gezocht op internet, maar ik kon het niet vinden. Heeft iemand er ervaringen mee?
Alvast bedankt
FAT16 gaat tot 2 GB, wiskundig is er geen ruimte voor grotere formaten. Nu kan je in een cardreader vaak een kaartje op FAT32 formateren, en dan gaat er een stuk meer op. Of de camera FAT32 kan lezen is weer een ander verhaal.
Als we googlen op "powershot A95 fat32" komen we op deze pagina:
http://www.dpreview.com/reviews/canona95/page2.asp
Waar we vervolgens lezen:
Je kan dus gewoon bijv. een 4 GB kaartje erin schuiven. Waarschijnlijk kan je hem alleen niet in de camera zelf formateren, maar dat is iets wat maar 1 keer hoeft te gebeuren, en meestal zijn ze out-of-the-box al geformat. Zo niet dan doe je dat even in een cardreader.The A95 has a CF type I slot - so you can't use a MicroDrive, but it does support FAT32 formatted cards for capacities over 2GB. A 32MB card is supplied in the box - enough for about 11 full size, best quality shots.
Verwijderd
Ik ben op zoek naar een digitale camera om gewoon alledaagse pics (zoals vakantiefoto's) te maken. Ik heb een beetje rondgeneusd en kwam tot de volgende eisen :
5.0 Mp
min. 3x optische zoom
SD-kaart
compact model
bij voorkeur met accu
Ik kwam toen zelf uit bij de Canon Powershot A530 en de Canon Digital IXUS 55. Waarbij met name die laatste wat compacter is, maar een stuk duurder.
Mijn vraag is dus of het verschil in prijs ook overeenkomt met het verschil in kwaliteit en of ik nog andere (betere in dezelfde prijscategorie) camera's over het hoofd zie.
5.0 Mp
min. 3x optische zoom
SD-kaart
compact model
bij voorkeur met accu
Ik kwam toen zelf uit bij de Canon Powershot A530 en de Canon Digital IXUS 55. Waarbij met name die laatste wat compacter is, maar een stuk duurder.
Mijn vraag is dus of het verschil in prijs ook overeenkomt met het verschil in kwaliteit en of ik nog andere (betere in dezelfde prijscategorie) camera's over het hoofd zie.
Verwijderd
-5.0 mega-pixel digital camera
-5X digital zoom
-2.0" TFT LCD monitor
-VGA 24fps move function
-Delightful effect function
-PictBridge support
Bovenstaande camera gaf ik aan mijn vrouw én aan mijn dochter: voor minder dan € 250 kon ik dus 2 cameraatjes kopen. Ze moesten vooral heel functioneel zijn en toch goeie fotootjes maken zonder teveel gespeel met knopjes. Bovenstaande camera lukt daar - voor de eerste keer - wonderwel in.
De Samsung DIGIMAX A503 voldoet in alle omstandigheden en is zo gemakkelijk, dat ik een extra HD heb aangeschaft om de toevloed aan materiaal op te slagen. Met de steeds goedkopere SD-kaarten is opslag niet duur. En last but not least: de batterijen gaan laaang mee.
http://www.samsungcamera....?prol_uid=1286&cat_uid=11
-5X digital zoom
-2.0" TFT LCD monitor
-VGA 24fps move function
-Delightful effect function
-PictBridge support
Bovenstaande camera gaf ik aan mijn vrouw én aan mijn dochter: voor minder dan € 250 kon ik dus 2 cameraatjes kopen. Ze moesten vooral heel functioneel zijn en toch goeie fotootjes maken zonder teveel gespeel met knopjes. Bovenstaande camera lukt daar - voor de eerste keer - wonderwel in.
De Samsung DIGIMAX A503 voldoet in alle omstandigheden en is zo gemakkelijk, dat ik een extra HD heb aangeschaft om de toevloed aan materiaal op te slagen. Met de steeds goedkopere SD-kaarten is opslag niet duur. En last but not least: de batterijen gaan laaang mee.
http://www.samsungcamera....?prol_uid=1286&cat_uid=11
Verwijderd
Dat is inderdaad een mooie camera, alleen heeft hij geen optische zoom (althans vind ik niet tussen de specs) en is hij op batterijen en ik geef de voorkeur aan een accu.
Dan valt de 530 voor jou ook af, want die gebruikt 2 penlites. Overigens denk ik dat de 530 zeker zo goed is als de Ixus 55, waarbij de eerste vnml als voordeel heeft dat je meer handmatig kunt instellen. De batterijen maken hem wat trager met flitsen/burstmode.Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 11:05:
Dat is inderdaad een mooie camera, alleen heeft hij geen optische zoom (althans vind ik niet tussen de specs) en is hij op batterijen en ik geef de voorkeur aan een accu.
Over het algemeen zijn de ultra compacte camera's gewoon duurder dan de compacte, maar zeker niet per definitie beter.
Verwijderd
I
je betaalt € 35 extra voor 3x optische zoom. De vraag is: heb je dat nodig voor vakantieshots? Toen ik nog CT-scanners op punt stelde, heb ik een publicatie gemaakt over het belang van resolutie in de medische praktijk, of met andere woorden: wie heeft wat nodig om welke informatie te krijgen? Die vraag mag je je steeds weer stellen, een resolutie van 5 Mp geeft je verbazend veel ruimte om digitaal te zoomen. Een beetje software doet daarna nog wonderen genoeg. En er is genoeg verbazend goede gratis OpenSource software om je van dienst te zijn. (zie bijvoorbeeld: http://www.gratissoftwaresite.nl/softwarebe.php)
II
je betaalt € 35 extra voor 3x optische zoom. Dit zoom-gedeelte is zowat het enige bewegende gedeelte in de camera. Bewegende delen zijn bijzonder gevoelig voor fijn zand, en dat heb je nogal eens als je met vakantie gaat. Eén ongelukje en je zwakste schakel is de dooddoener. (lees bijvoorbeeld: http://www.dslr.nl/?cat=workshops&act=artikel&id=285)
III
Accu of batterij? Ik gebruik een Sweex oplader die met 4 krachtige en oplaadbare (=accu!) AA batterijen 2300 mAh bij Kruidvat slechts € 14.95 kosten, 2 in de camera en twee standby. Ik vind dit voor mijn portemonnee en qua gebruiksgemak te verkiezen boven een accu, item waar menig producent gretig winst op realiseert - en jij dus verlies.
je betaalt € 35 extra voor 3x optische zoom. De vraag is: heb je dat nodig voor vakantieshots? Toen ik nog CT-scanners op punt stelde, heb ik een publicatie gemaakt over het belang van resolutie in de medische praktijk, of met andere woorden: wie heeft wat nodig om welke informatie te krijgen? Die vraag mag je je steeds weer stellen, een resolutie van 5 Mp geeft je verbazend veel ruimte om digitaal te zoomen. Een beetje software doet daarna nog wonderen genoeg. En er is genoeg verbazend goede gratis OpenSource software om je van dienst te zijn. (zie bijvoorbeeld: http://www.gratissoftwaresite.nl/softwarebe.php)
II
je betaalt € 35 extra voor 3x optische zoom. Dit zoom-gedeelte is zowat het enige bewegende gedeelte in de camera. Bewegende delen zijn bijzonder gevoelig voor fijn zand, en dat heb je nogal eens als je met vakantie gaat. Eén ongelukje en je zwakste schakel is de dooddoener. (lees bijvoorbeeld: http://www.dslr.nl/?cat=workshops&act=artikel&id=285)
III
Accu of batterij? Ik gebruik een Sweex oplader die met 4 krachtige en oplaadbare (=accu!) AA batterijen 2300 mAh bij Kruidvat slechts € 14.95 kosten, 2 in de camera en twee standby. Ik vind dit voor mijn portemonnee en qua gebruiksgemak te verkiezen boven een accu, item waar menig producent gretig winst op realiseert - en jij dus verlies.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2006 10:38 ]
Waarom denk je dat er mensen met >10Kg aan lenzen rond zeulen? om dat ze "zoom bereik" willen hebben.
Een overzichts foto binnenshuis of closeup zonder dat je je camera ergens 3 cm vanaf houdt kan je zonder enige vorm van zoom wel vergeten. Met bijvoorbeeld 3x zoom (meestal 35-105) kom je over het algemen nog best en eind.
Een overzichts foto binnenshuis of closeup zonder dat je je camera ergens 3 cm vanaf houdt kan je zonder enige vorm van zoom wel vergeten. Met bijvoorbeeld 3x zoom (meestal 35-105) kom je over het algemen nog best en eind.
[ Voor 17% gewijzigd door martijn_tje op 15-07-2006 10:38 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Tsja, je kan jezelf ook de vraag stellen: heb ik uberhaupt een camera nodig?Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 10:31:
I
je betaalt ¤ 35 extra voor 3x optische zoom. De vraag is: heb je dat nodig voor vakantieshots?
Ik vind 35 euro extra voor 3x optische zoom niet veel geld. In de 5 mp kan je daarna eventueel nog digitaal inzoomen of een mooie uitsnede maken.
Dit vind ik persoonlijk een nogal overdreven artikel. Ik heb zelf jarenlang een compactcamera met zoom gehad die overal mee naartoe ging, nooit enig probleem mee gehad. Ik ben dan ook redelijk zuinig op mijn spullen, maar afhankelijk van hoe je je camera gebruikt kan je alles slopen.II
je betaalt ¤ 35 extra voor 3x optische zoom. Dit zoom-gedeelte is zowat het enige bewegende gedeelte in de camera. Bewegende delen zijn bijzonder gevoelig voor fijn zand, en dat heb je nogal eens als je met vakantie gaat. Eén ongelukje en je zwakste schakel is de dooddoener. (lees bijvoorbeeld: http://www.dslr.nl/?cat=workshops&act=artikel&id=285)
Daarom koop je een tweede accu gewoon via Ebay uit China voor rond de 15 euro (incl. verzendkosten!). Grote voordeel vind ik de snelheid en de capaciteit, met m'n Panasonic FX01 (ok, die is duurder dan 250 euro) kan ik gemakkelijk 300 foto's schieten op een volle accu. Ander voordeel is dat een accu niet zo snel leeg loopt.III
Accu of batterij? Ik gebruik een Sweex oplader die met 4 krachtige en oplaadbare (=accu!) AA batterijen 2300 mAh bij Kruidvat slechts ¤ 14.95 kosten, 2 in de camera en twee standby. Ik vind dit voor mijn portemonnee en qua gebruiksgemak te verkiezen boven een accu, item waar menig producent gretig winst op realiseert - en jij dus verlies.
Verwijderd
Hoi...
Ik ga 4 aug op vakantie en nu wil ik eigenlijk een leuk digitaal cameratje kopen voor erbij. Ik heb zelf al een mooie camera maar die laat ik liever thuis omdat hij te groot is en ik ga naar een camping. Daarnaast wil ik hem gewoon mee kunnen nemen naar het strand en misschien wel tijdens het stappen 's avonds. Ik wil me dan niet al te veel zorgen hoeven maken dat hij stuk gaat oid.
Ik zoek daarom een compact cameratje van rond de €200. Het hoeft geen pruts apparaatje te zijn want ik wil wel gewoon mooie foto's kunnen maken.
Ik las net al iets over de Samsung DIGIMAX A503.
Zelf leek me de Sony Cybershot DSC-W50 wel mooi (€235).
Kunnen jullie mij wat aanraden of vertellen waar ik op moet letten? Ik heb bijvoorbeeld liever een camera met een goede/betere lens dan meer MegaPixels.
Ik ga 4 aug op vakantie en nu wil ik eigenlijk een leuk digitaal cameratje kopen voor erbij. Ik heb zelf al een mooie camera maar die laat ik liever thuis omdat hij te groot is en ik ga naar een camping. Daarnaast wil ik hem gewoon mee kunnen nemen naar het strand en misschien wel tijdens het stappen 's avonds. Ik wil me dan niet al te veel zorgen hoeven maken dat hij stuk gaat oid.
Ik zoek daarom een compact cameratje van rond de €200. Het hoeft geen pruts apparaatje te zijn want ik wil wel gewoon mooie foto's kunnen maken.
Ik las net al iets over de Samsung DIGIMAX A503.
Zelf leek me de Sony Cybershot DSC-W50 wel mooi (€235).
Kunnen jullie mij wat aanraden of vertellen waar ik op moet letten? Ik heb bijvoorbeeld liever een camera met een goede/betere lens dan meer MegaPixels.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 20:35 ]
Ik zoek een nieuwe digitale camera (budget is 250)
Ik ga in Okt naar zuid-afrika en wil een een GOED cameratje.
Moeten mooie kwaliteit foto's zijn en ook 's avonds (bij schermering) mooie foto's kunnen maken.
Er moeten wel SDkaartjes in kunnen, want daar heb ik nog een aantal gb's van!
Heb er de balluh verstand van dus hulp van de prof's kan ik wel gebruiken.
Ik dacht altijd hoe meer MP hoe beter... maar niet dus.. haha
Need help!
-edit- Ik hoor rond mij heen goeie verhalen over de DIGIMAX-S800
Is dit wat ??
Ik ga in Okt naar zuid-afrika en wil een een GOED cameratje.
Moeten mooie kwaliteit foto's zijn en ook 's avonds (bij schermering) mooie foto's kunnen maken.
Er moeten wel SDkaartjes in kunnen, want daar heb ik nog een aantal gb's van!
Heb er de balluh verstand van dus hulp van de prof's kan ik wel gebruiken.
Ik dacht altijd hoe meer MP hoe beter... maar niet dus.. haha
Need help!
-edit- Ik hoor rond mij heen goeie verhalen over de DIGIMAX-S800
Is dit wat ??
[ Voor 12% gewijzigd door EmJeej op 28-07-2006 08:12 ]
Jah Man Jah
Zeer goede camera voor erg weinig geld:
De Fuji S5600, maar deze zal vast al wel een paar keer benoemd zijn in deze topic
http://tweakers.net/pricewatch/123681
De Fuji S5600, maar deze zal vast al wel een paar keer benoemd zijn in deze topic
[ Voor 5% gewijzigd door Ejorne op 28-07-2006 09:07 ]
Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...
Maar niet SD memoryEjorne schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:06:
Zeer goede camera voor erg weinig geld:
Jah Man Jah
Ik zou iets meer geld uitgeven en voor de panasonic DMC-TZ1 gaan. Is €332 maar zijn geld meer dan waard. Veel zoom voor de bijtende diertjes, hoef je niet zo dicht bij te komen
Hallo,
Het lijkt hier een beetje op het ik zoek een camera. Mijn vriending zoekt dus ook een compacte camera.
- Camera moet kaal rond de €200,- kosten
- Geen ultra compact.
- Accu zou makkelijke zijn maar geen must.
Dus eigenlijk zo'n goed mogelijke camera voor €200,-.
Ik heb zelf een pentax optio 5n waar ik tevreden over ben. Alleen bij weinig licht zijn de foto's niet geweldig. Het zou natuurlijk fijn zijn als haar camera dit wel kan
.
Ik zat zelf te denken aan de nikon coolpix 7900 (wel iets boven het budget). Is dit een goede keuze of zijn er nog betere alternatieven.
Het lijkt hier een beetje op het ik zoek een camera. Mijn vriending zoekt dus ook een compacte camera.
- Camera moet kaal rond de €200,- kosten
- Geen ultra compact.
- Accu zou makkelijke zijn maar geen must.
Dus eigenlijk zo'n goed mogelijke camera voor €200,-.
Ik heb zelf een pentax optio 5n waar ik tevreden over ben. Alleen bij weinig licht zijn de foto's niet geweldig. Het zou natuurlijk fijn zijn als haar camera dit wel kan
Ik zat zelf te denken aan de nikon coolpix 7900 (wel iets boven het budget). Is dit een goede keuze of zijn er nog betere alternatieven.
Nou ben ik behoorlijk bevooroordeeld, maar ik vind voor €200 de S5600 een uitstekende camera, wat je als nadeel kunt zien is het formaat, maar hij heeft veel functies en maakt mooie foto's, zeker voor die prijs
I see red pixels.
Inderdaad een hele mooie camera alleen toch wel te groot. Het gewicht mag maximaal 250 gram zijn (mijn fout dit was ik vergeten te vermelden).wwwhizz schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 20:59:
Nou ben ik behoorlijk bevooroordeeld, maar ik vind voor €200 de S5600 een uitstekende camera, wat je als nadeel kunt zien is het formaat, maar hij heeft veel functies en maakt mooie foto's, zeker voor die prijs
Hoi hoi mensen.
Ik ben op zoek naar een digitale camera voor onder de 250 euro.
Had al wat rondgekeken naar goede camera’s maar ja helaas bij mij in de buurt zijn de topmodellen van de vorige generaties niet meer beschikbaar en bij de meeste webwinkels ook niet meer. Dus dat werkt niet.
Dus ik effe naar winkelstjes kijken wat ze hadden. Kwam ik een paar camera’s tegen. Namelijk de volgende:
Nikon coolpix l3
Casio EX Z5
Pentax S55
Deze drie vielen mij vooral op. Vooral de casio EX z5 vond ik erg mooi, had een mooi scherm.
Mijn eisen zijn als volgt:
• moet ene point to shoot camera zijn (oor m’n vriendin), maar aan de andere kant moet je toch wel iets kunnen instellen. (voor mij )
• Liefst een 5 megapixel zodat foto’s wel wat groter kunnen worden uitgeprint (a3 ofzo) meer megapixels hoeft niet heb ik namelijk niets aan.
• Moet goede fotos maken natuurlijk. Mn in het donker.
• Stabilisatie programma zodat niet elke beweging wazige foto’s geef, en dat ook foto’s van actie gemaakt kunnen worden.
• Video opname op 640x480 met 30fps en geluid moet mogelijk zijn
• Mooie camera die er mooi en klein is. (moet ik een grote binnenzak kunnen)
• En natuurlijk duurzaam.
Het belangrijkst is natuurlijk de kwaliteit.
Nou voldeed de casio eigenlijk als enige aan deze eisen omdat ik deze als enige echt mooi vond uitzien en hij ook een redelijk goede scherm had.
Maar vraag is of iemand dus ervaringen heeft met de casio ex z5, of een andere camera die beter is. Voor deze prijs.
Ik kan namelijk weinig reviews vinden over deze camera. En eigenlijk vertrouw ik de review en feedback van tweakers toch meer dan bv kieskeurig ofzo.
Dus hierbij graag jullie advies
Ik ben op zoek naar een digitale camera voor onder de 250 euro.
Had al wat rondgekeken naar goede camera’s maar ja helaas bij mij in de buurt zijn de topmodellen van de vorige generaties niet meer beschikbaar en bij de meeste webwinkels ook niet meer. Dus dat werkt niet.
Dus ik effe naar winkelstjes kijken wat ze hadden. Kwam ik een paar camera’s tegen. Namelijk de volgende:
Nikon coolpix l3
Casio EX Z5
Pentax S55
Deze drie vielen mij vooral op. Vooral de casio EX z5 vond ik erg mooi, had een mooi scherm.
Mijn eisen zijn als volgt:
• moet ene point to shoot camera zijn (oor m’n vriendin), maar aan de andere kant moet je toch wel iets kunnen instellen. (voor mij )
• Liefst een 5 megapixel zodat foto’s wel wat groter kunnen worden uitgeprint (a3 ofzo) meer megapixels hoeft niet heb ik namelijk niets aan.
• Moet goede fotos maken natuurlijk. Mn in het donker.
• Stabilisatie programma zodat niet elke beweging wazige foto’s geef, en dat ook foto’s van actie gemaakt kunnen worden.
• Video opname op 640x480 met 30fps en geluid moet mogelijk zijn
• Mooie camera die er mooi en klein is. (moet ik een grote binnenzak kunnen)
• En natuurlijk duurzaam.
Het belangrijkst is natuurlijk de kwaliteit.
Nou voldeed de casio eigenlijk als enige aan deze eisen omdat ik deze als enige echt mooi vond uitzien en hij ook een redelijk goede scherm had.
Maar vraag is of iemand dus ervaringen heeft met de casio ex z5, of een andere camera die beter is. Voor deze prijs.
Ik kan namelijk weinig reviews vinden over deze camera. En eigenlijk vertrouw ik de review en feedback van tweakers toch meer dan bv kieskeurig ofzo.
Dus hierbij graag jullie advies
[ Voor 3% gewijzigd door dangerpaki op 29-07-2006 19:51 ]
De kodak easyshare z 740 is in de aanbieding bij Mediamarkt voor 229,- is dat wat ?
http://www.kodak.com/ekne...cale=nl_NL&_requestid=734
Jah Man Jah
Ja dat is wat, namelijk een camera. Je kunt zelf natuurlijk even googlen en kijken wat review ervan zeggen. Verder zoeken naar wat gebruikerservaringen en ook hier op GoT kan je met de zoekfunctie even kijken. Mocht je dan alsnog hier posten, geef dan tenminste aan wat belangrijk voor jou is aan een camera. Gewicht/grote/mp/bereik/macro/flitsen/iso waardes etc.EmJeej schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:42:
De kodak easyshare z 740 is in de aanbieding bij Mediamarkt voor 229,- is dat wat ?
Als je nou even een paar posts naar boven kijkt....nomad85 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 18:22:
[...]
Ja dat is wat, namelijk een camera. Je kunt zelf natuurlijk even googlen en kijken wat review ervan zeggen. Verder zoeken naar wat gebruikerservaringen en ook hier op GoT kan je met de zoekfunctie even kijken. Mocht je dan alsnog hier posten, geef dan tenminste aan wat belangrijk voor jou is aan een camera. Gewicht/grote/mp/bereik/macro/flitsen/iso waardes etc.
Jah Man Jah
Verwijderd
Hoi,
Ik wil binnen twee weken een nieuwe digitale camera kopen, omdat ik op 28 augustus vertrek voor een stage naar Zuid-Afrika voor vijf maanden. Hieronder mijn lijstje met eisen, zodat jullie als kenners wat meer specifieke kennis hebben. Ik hoop dat jullie me kunne helpen in het zoeken naar een geschikte camera.
• Aantal Megapixels
Het aantal megapixels moet minimaal 4 zijn. Ik ben niet van plan om de foto’s mega uit te vergroten dus dan heb ik denk ik wel genoeg aan 4 mp.
• Doel van de camera. Denk hierbij aan macrofotografie, telefotografie of gewoon Point & Shoot?
Ik ga vanaf 28 augustus naar Zuid-afrika voor een stage. Hier blijf ik vijf maanden. We gaan daar ook rondtrekken een bepaalde tijd en veel dingen zien. Daarom wil ik mooie foto’s kunnen maken. Het is dus meer Point en Shoot denk ik. Maar om mooie kiekjes te kunnen maken wil ik wel iets fatsoenlijks kopen.
• Formaat camera (ultracompact, compact, slr, etc)
Het liefst geen te grote camera die echt een blok aan je been is. Ik heb het liefst een vrij klein formaat, maar dat loopt natuurlijk ook flink op met de prijs.
• Opslagmedium (Compactflash, smartmedia, memorysticks,etc)
Ik heb zelf nog een 512mb Memory stick pro duo kaartje van Sandisk. Dus een Sony Cam zou kunnen. Maar dat is vrij weinig denk ik, 512 mb. Verder liever gewoon het goedkoopste kaartje en wat een beetje universeel is.
• Budget (geef een adviesbudget en een max. budget. Hou wel rekening mee dat je zeker 10% van je budget moet reserveren voor accesoires zoals accu's en opslagmedium)
Mijn max budget is 250 euro.
• Voorkeur voor een bepaalde merk
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk.
• Uitbreidingsmogelijkheden (extra lenzen, filters, etc)
Hier heb ik weinig verstand van dus ik verwacht dat ik mijn camera niet wil gaan uitbreiden met flitsers en dergelijke
• Materiaal camera (metaal, plastic)
Een goede behuizing vind ik wel belangrijk. Het ding moet een lange tijd mee kunnen, want ik zie het als een investering.
• Soort stroomvoorziening (dure lithium, goedkope AA, etc)
Liever AA batterijen die ik dan op kan laden.
Verder zou ik graag een cam willen die veel optische zoom heeft, zodat ik dieren etc. die ver weg staan toch nog mooi kan fotograferen. Verder weet ik niet wat mogelijk is voor dat bedrag qua opties voor DOF. Ik heb zelf al wat gezocht, maar kom er niet echt wijs uit. Ik heb geen idée wat ik moet kopen namelijk.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen hierin. Ik hoop ook dat ik zo genoeg informatie gegeven heb.Zijn die er nog, zal ik die proberen te beantwoorden.
Gr. Bart
EDIT:
Ik heb net nog gezocht op kieskeurig:
http://www.kieskeurig.nl/...750ADC1256FC50025B865.htm
Dit voldoet voor een gedeelte wel aan mijn opties. Kan iemand mij vertellen of dit voor deprijs van 250 euro een goede camera is of is er voor iets meer of minder geld een betere camera?
Ik wil binnen twee weken een nieuwe digitale camera kopen, omdat ik op 28 augustus vertrek voor een stage naar Zuid-Afrika voor vijf maanden. Hieronder mijn lijstje met eisen, zodat jullie als kenners wat meer specifieke kennis hebben. Ik hoop dat jullie me kunne helpen in het zoeken naar een geschikte camera.
• Aantal Megapixels
Het aantal megapixels moet minimaal 4 zijn. Ik ben niet van plan om de foto’s mega uit te vergroten dus dan heb ik denk ik wel genoeg aan 4 mp.
• Doel van de camera. Denk hierbij aan macrofotografie, telefotografie of gewoon Point & Shoot?
Ik ga vanaf 28 augustus naar Zuid-afrika voor een stage. Hier blijf ik vijf maanden. We gaan daar ook rondtrekken een bepaalde tijd en veel dingen zien. Daarom wil ik mooie foto’s kunnen maken. Het is dus meer Point en Shoot denk ik. Maar om mooie kiekjes te kunnen maken wil ik wel iets fatsoenlijks kopen.
• Formaat camera (ultracompact, compact, slr, etc)
Het liefst geen te grote camera die echt een blok aan je been is. Ik heb het liefst een vrij klein formaat, maar dat loopt natuurlijk ook flink op met de prijs.
• Opslagmedium (Compactflash, smartmedia, memorysticks,etc)
Ik heb zelf nog een 512mb Memory stick pro duo kaartje van Sandisk. Dus een Sony Cam zou kunnen. Maar dat is vrij weinig denk ik, 512 mb. Verder liever gewoon het goedkoopste kaartje en wat een beetje universeel is.
• Budget (geef een adviesbudget en een max. budget. Hou wel rekening mee dat je zeker 10% van je budget moet reserveren voor accesoires zoals accu's en opslagmedium)
Mijn max budget is 250 euro.
• Voorkeur voor een bepaalde merk
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk.
• Uitbreidingsmogelijkheden (extra lenzen, filters, etc)
Hier heb ik weinig verstand van dus ik verwacht dat ik mijn camera niet wil gaan uitbreiden met flitsers en dergelijke
• Materiaal camera (metaal, plastic)
Een goede behuizing vind ik wel belangrijk. Het ding moet een lange tijd mee kunnen, want ik zie het als een investering.
• Soort stroomvoorziening (dure lithium, goedkope AA, etc)
Liever AA batterijen die ik dan op kan laden.
Verder zou ik graag een cam willen die veel optische zoom heeft, zodat ik dieren etc. die ver weg staan toch nog mooi kan fotograferen. Verder weet ik niet wat mogelijk is voor dat bedrag qua opties voor DOF. Ik heb zelf al wat gezocht, maar kom er niet echt wijs uit. Ik heb geen idée wat ik moet kopen namelijk.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen hierin. Ik hoop ook dat ik zo genoeg informatie gegeven heb.Zijn die er nog, zal ik die proberen te beantwoorden.
Gr. Bart
EDIT:
Ik heb net nog gezocht op kieskeurig:
http://www.kieskeurig.nl/...750ADC1256FC50025B865.htm
Dit voldoet voor een gedeelte wel aan mijn opties. Kan iemand mij vertellen of dit voor deprijs van 250 euro een goede camera is of is er voor iets meer of minder geld een betere camera?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 16:03 ]
Verwijderd
Waarom geen Sony W50? Klein én Memorystick geheugen...
Ik heb hem zelf ook en ik vind het een SUPER camera.. snel, mooie foto's en geen gezeik met batterijen doordat er een accu inzit.
+ dat de accu gigantisch lang meegaat
+ dat de accu gigantisch lang meegaat
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 16:25 ]
Verwijderd
ziet er klein en degelijk uit, maar weinig optische zoom en ik kan zelf niet klooien met de sluitertijd en het diafragma wat ik wel graag zou willen.
Hallo
Ik zoek een nieuwe camera ter vervanging van me Canon A60.
Mijn budget is ongeveer €200, minder mag
.
Ik gebruik een camera vooral voor als ik een dagje weg ga, en macro fotografie.
Het liefst heb ik wel redelijk wat zoom, en ook minimaal 4 MP .
Zoals ik al zij, hij wordt vooral gebruikt voor een dagje weg dus het moet niet zo zijn dat ik eerst 10 dingen in moet stellen voordat ik een foto kan maken
.
Ik zag de canon A430, deze lijkt me wel luek
alleen is dit ook wat?
Of raden jullie mij wat anders aan?
Alvast hartelijk dank
Mijn budget is ongeveer €200, minder mag
Zoals ik al zij, hij wordt vooral gebruikt voor een dagje weg dus het moet niet zo zijn dat ik eerst 10 dingen in moet stellen voordat ik een foto kan maken
Ik zag de canon A430, deze lijkt me wel luek
Alvast hartelijk dank
Een A60TerminalNL schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 20:25:
Hallo
Mijn budget is ongeveer €200, minder mag.
Zoals ik al zij, hij wordt vooral gebruikt voor een dagje weg dus het moet niet zo zijn dat ik eerst 10 dingen in moet stellen voordat ik een foto kan maken.
Ik zag de canon A430, deze lijkt me wel luekalleen is dit ook wat?
Alvast hartelijk dank
Maar ik zou niet snel gaan voor de A430, das de opvolger van de A400 en zijn imho gewoon een stuk minder dan de A60 serie en nieuwer. Ik zou iig sneller m'n A60 houden ipv een A430 te kopen.
Kijk anders eens naar de A530 die staat voor minder dan 200 euro in de pricewatch, en als je graag veel zoom wilt hebben en ietsje meer kan missen dan 200 euro, dan zou je kunnen kijken naar een Fuji Finepix S5600. (213 euro in de pricewatch)
Verwijderd
Ik ben op zoek naar een camera rond de 200 euro. Ik ben nu aan het twijfelen tussen een canon of een panasonic. Buiten die twijfel heb ik nu een lichte voorkeur voor canon en wel de A530, A540 of de A610. Is de A540 zoveel beter dan de 530? En is het verschil tussen de 540 en 610 voor 15 euro ook zo groot. Ik betrap mezelf erop dat ik steeds een stapje hoger ga. Verschil tussen 530 en 540 is best wel groot en dan de 610 niet qua prijs. Ik wil gewoon mooie foto's maken op vakantie in Thailand, weet weinig van fotografie, maar begin het steeds interessanter te vinden. Kan iemand me helpen? Bij voorbaat dank!
Kijk nou gewoon eens naar de verschillen tussen de camera's en ga eerst bedenken wat je belangrijk vindt. Of bekijk ze eens in de winkel. Je gaat ons toch niet de keuze laten maken of jij een kantelbaar lcd scherm (A610) neemt, meer megapixels en een groot lcd scherm (A540) of de lichtste van de 3 (A530)??Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 01:07:
Ik ben op zoek naar een camera rond de 200 euro. Ik ben nu aan het twijfelen tussen een canon of een panasonic. Buiten die twijfel heb ik nu een lichte voorkeur voor canon en wel de A530, A540 of de A610. Is de A540 zoveel beter dan de 530? En is het verschil tussen de 540 en 610 voor 15 euro ook zo groot.
Verwijderd
Nee ik laat jullie inderdaad niet die keuze maken, ik vraag advies. Ik zie behalve het aantal megapixels en het lcd schermpje weinig verschil tussen de 530 en 540. Prijsverschil is behoorlijk, dus ik vraag hier of het dat waard is en waarom. Daarnaast maakt me dat kantelbaar schermpje weinig uit, maar ik las ergens dat de 610 betere prestaties leverde. Kijk als het qua prijs weinig verschil is, dan neem ik toch liever de kwalitatief betere camera. Mijn excuses als ik onduidelijk was.
het zou ook kunnen zijn dat er iemand aangeeft van let eens op die en die camera want die is kwalitatief beter en ongeveer even duur. Dat had ik eigenlijk eerder verwacht dan jou antwoord Tinuz, maar ja......
het zou ook kunnen zijn dat er iemand aangeeft van let eens op die en die camera want die is kwalitatief beter en ongeveer even duur. Dat had ik eigenlijk eerder verwacht dan jou antwoord Tinuz, maar ja......
Wat ik probeer aan te geven is dat je duidelijkere vragen moet stellen en/of beter moet aangeven wat voor jou belangrijk is. "Beter" is een relatief begrip, voor de één is dat de grootte van het lcd scherm, voor de ander fotograferen met weinig licht, optische zoom, megapixels, burstmode, film resolutie/fps, gewicht, formaat, accu/batterijen enz. enz.Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:49:
Alles wat we weten is dat je mooie vakantiefoto's in Thailand wilt maken. En dat kan iig met de A530.
Verwijderd
Je hebt ook wel gelijk hoor. ik vind het alleen erg moeilijk om concreet te zijn in deze. Zoveel keus en verschillen.
Wat me gewoon opviel waren de 4x zoom, snelheid, voldoende megapixels en goede foto's in schemer/donker van de 530. Alleen de 540 weer wat nieuwer ivm lcd (?). Maar dan lees je ineens van ruis, fuji is beter, panasonic is beter ivm stabilisator, 610 is veel beter ivm chip etc. Dan denk ik van tja wat nu? Ik wil gewoon een goede allround/veelzijdige camera waar ik wel een tijdje plezier van heb. Ik gebruik hem voor vakantie, bloemencorso (hierdoor vind ik dat de kleuren goed/echt over moeten komen) en dat soort zaken. Als ik met mijn huidige toestel (oude fuji) foto's maak in de bouwtent van de bloemencorsowagen, dan is het er vaak veel veel te donker voor die camera. terwijl er toch veel tl-licht is. Dat moet gewoon beter met een nieuwe camera.
Ik snap dat het irritant is als er veel mensen van deze vage vragen hebben (Ik ben niet de enige denk ik) maar een beetje aardiger antwoorden kan toch wel? Die laatste zin van je slaat ook nergens op (ook al weet je niets meer) Ik kan ook mooie foto's maken met een wegwerpcamera in Thailand als het moet.
Wat me gewoon opviel waren de 4x zoom, snelheid, voldoende megapixels en goede foto's in schemer/donker van de 530. Alleen de 540 weer wat nieuwer ivm lcd (?). Maar dan lees je ineens van ruis, fuji is beter, panasonic is beter ivm stabilisator, 610 is veel beter ivm chip etc. Dan denk ik van tja wat nu? Ik wil gewoon een goede allround/veelzijdige camera waar ik wel een tijdje plezier van heb. Ik gebruik hem voor vakantie, bloemencorso (hierdoor vind ik dat de kleuren goed/echt over moeten komen) en dat soort zaken. Als ik met mijn huidige toestel (oude fuji) foto's maak in de bouwtent van de bloemencorsowagen, dan is het er vaak veel veel te donker voor die camera. terwijl er toch veel tl-licht is. Dat moet gewoon beter met een nieuwe camera.
Ik snap dat het irritant is als er veel mensen van deze vage vragen hebben (Ik ben niet de enige denk ik) maar een beetje aardiger antwoorden kan toch wel? Die laatste zin van je slaat ook nergens op (ook al weet je niets meer) Ik kan ook mooie foto's maken met een wegwerpcamera in Thailand als het moet.
Ik zal mijn zijden handschoentjes even aantrekkenVerwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 12:35:
Ik snap dat het irritant is als er veel mensen van deze vage vragen hebben (Ik ben niet de enige denk ik) maar een beetje aardiger antwoorden kan toch wel?
Daarmee doe je de A530 schromelijk te kort.Die laatste zin van je slaat ook nergens op (ook al weet je niets meer) Ik kan ook mooie foto's maken met een wegwerpcamera in Thailand als het moet.
Maar seriously: de belangrijkste verschillen tussen de genoemde camera's zijn het lcd display en de CCD chip. Ik zelf vind persoonlijk een groot lcd scherm prettig, dus zou ik van deze 3 de A540 kiezen. Deze heeft verder alle features die de 530 heeft (zijn overigens gelijktijdig geintroduceerd), veel instellingen kunnen handmatig worden gekozen. De witbalans (voorkeuzes en zelf instelbaar)schijnt van de Canons ook goed te zijn, dus kleurecht. IS heb je vooral bij lange sluitertijden wat aan, de Panasonics hebben OIS maar dus weer meer last van ruis. De 610 schijnt idd de beste ccd te hebben, maar nadeel van die cam vind ik dat er 4 AA batterijen in moeten.
Op dpreview staan veel tests en reviews en kan je cam's naast elkaar zetten, hier lees je weer eea over de laatste Canon powershot modellen
Verwijderd
Oke bedankt voor de info en die handschoentjes voelen beter aan
Ik ga dan toch maar voor een 530 of 540, welke weet ik nog niet, want ik denk dat het grotere lcd schermpje me niet zo heel veel meer doet voor die extra eurotjes.
Ik ga dan toch maar voor een 530 of 540, welke weet ik nog niet, want ik denk dat het grotere lcd schermpje me niet zo heel veel meer doet voor die extra eurotjes.
Mp's zijn absoluut niet zo belangrijk. De sensor in de A540 en A530 zijn nagenoeg hetzelfde, waarbij de A540 meer ruis gaat vertonen in de foto's (volgens mij)...ik zou ook zeker gaan voor de A530, je houd geld over, de mp's heb je niet nodig en iets minder ruis is prettig, want daar blinken compacte camera's niet in uit (hoge iso waardes).
Verwijderd
Ik ga inderdaad voor de 530. Ik zie het enige verschil in het display, die megapixel vind ik inderdaad niet zo interessant bij zo'n camera. Heb ik niet nodig met wat ik ermee doe.
Verwijderd
Ik heb de optisch op een rij gezet en heb drie camera's gevonden. Ik heb met mijn budget (max 250) keuze uit enkele Canon series. Nu ben ik erachter gekomen dat ik het beste kan kiezen voor een Canon A530 (goedkoopste, maar niet minder dan de andere A500/600 series qua mogelijkheden, alleen qua lcd vooral en megapixels), niet duur dus en wel alles wat ik wil. De A610 en 20 hebben niet veel meer in huis, zo ook de A540, groter LCD, maar boeit me niet en kantelbaar LCD lijkt me niet nodig aangezien je ook de zoeker kan gebruiken. Daarnaast heb ik de Fujifilm FinePix S5600 gezien, maar die lijkt me vrij kolossaal al heeft hij een zeer aantrekkelijke prijs. Maar dat is dus eigenlijk geen compact camera of hoe moet ik dit zien. Aan de afmetingen te zien lijkt het mee een behoorlijke jongen. Niet echt handig en absoluut niet passend in je broekzak, maar wel die grote optische zoom!
Fuiji: Afmetingen (H x B x D)8,3 x 11,3 x 11,2 cm
Canon (A530): Afmetingen (H x B x D)6,4 x 9 x 4,3 cm
Olympus C55 6.7 x11.0 x 4.7cm (B x H x D)
Dit verschil is vooral in de breedte erg groot. Voor het reizen enz. lijkt deze me niet geschikt en vervelend groot.
Verder heb ik deze camera gezien, de olympus C55 Zoom maar kan niks vinden over prijzen:
Deze is ideaal voor mij (namelijk ook stabilisator), weet iemand hier meer over??? In de pricewatch staat ie wel bij piet boom voor maar 139 euro (kan haast niet), maar op de site is ie niet te vinden, dus ja.
De drie opties die ik in mijn hoofd heb:
Canon A530
Fuiji S5600
Olympus C55
Argument van meer optische zoom weegt voor mij niet op tegen de oplopende kosten en dezelfde andere eisen behouden, helaas.
Kan iemand mij adviseren hierin, wat zouden jullie doen??? Zoals al eerder aangegeven ga ik op stage in Z-Afrika voor 5 maanden en wil ik goede foto’s kunnen knippen van de natuur / dieren, van mezelf en mijn stagaires en van culturele gebouwen etc. Of kan iemand mij wat meer vertellen, nuttige tips of adviezen over de camera’s zelf. Ben vooral nieuwsgierig naar de C55, op dpreview waren ze zeer postitief en bij letsgodigital waren ze ook positief. Zijn er hier gebruikers van de camera? Ervaringen? Deze camera lijkt me namelijk de beste voro mij.
Fuiji: Afmetingen (H x B x D)8,3 x 11,3 x 11,2 cm
Canon (A530): Afmetingen (H x B x D)6,4 x 9 x 4,3 cm
Olympus C55 6.7 x11.0 x 4.7cm (B x H x D)
Dit verschil is vooral in de breedte erg groot. Voor het reizen enz. lijkt deze me niet geschikt en vervelend groot.
Verder heb ik deze camera gezien, de olympus C55 Zoom maar kan niks vinden over prijzen:
Deze is ideaal voor mij (namelijk ook stabilisator), weet iemand hier meer over??? In de pricewatch staat ie wel bij piet boom voor maar 139 euro (kan haast niet), maar op de site is ie niet te vinden, dus ja.
De drie opties die ik in mijn hoofd heb:
Canon A530
Fuiji S5600
Olympus C55
Argument van meer optische zoom weegt voor mij niet op tegen de oplopende kosten en dezelfde andere eisen behouden, helaas.
Kan iemand mij adviseren hierin, wat zouden jullie doen??? Zoals al eerder aangegeven ga ik op stage in Z-Afrika voor 5 maanden en wil ik goede foto’s kunnen knippen van de natuur / dieren, van mezelf en mijn stagaires en van culturele gebouwen etc. Of kan iemand mij wat meer vertellen, nuttige tips of adviezen over de camera’s zelf. Ben vooral nieuwsgierig naar de C55, op dpreview waren ze zeer postitief en bij letsgodigital waren ze ook positief. Zijn er hier gebruikers van de camera? Ervaringen? Deze camera lijkt me namelijk de beste voro mij.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 23:01 ]
@Palliske: De Olympus C55 lijkt al niet meer leverbaar, bij Kieskeurig geen prijzen terwijl hij in 2005 geintroduceerd is. Zal alweer vervangen zijn misschien, ben niet zo op de hoogte van Olympus maar bij veel andere merken zie je vaak ook dat de series elkaar snel opvolgen.
Verder denk ik dat je voor foto's van natuur/dieren vooral baat hebt bij een flinke zoom, dan is IS trouwens ook niet verkeerd. Is de Panasonic LZ5 niet interessant? 6MP, 6x optische zoom, IS en toch ook redelijk compact. Op Kieskeurig vanaf 228 (~240 incl. verzending). Van Panasonics wordt beweerd dat ze veel last van ruis hebben, maar dat vind ik persoonlijk zwaar overdreven (ik heb de FX01). zeker bij daglicht merk je daar niets van.
Verder denk ik dat je voor foto's van natuur/dieren vooral baat hebt bij een flinke zoom, dan is IS trouwens ook niet verkeerd. Is de Panasonic LZ5 niet interessant? 6MP, 6x optische zoom, IS en toch ook redelijk compact. Op Kieskeurig vanaf 228 (~240 incl. verzending). Van Panasonics wordt beweerd dat ze veel last van ruis hebben, maar dat vind ik persoonlijk zwaar overdreven (ik heb de FX01). zeker bij daglicht merk je daar niets van.
ik post maar nog een kee romdat mijn vorige post over het hoofd gezien wordt waarschijnlijk.
ik ben op zoek naar een camera met de volgende eisen:
daarom hierbij graag jullie hulp.
nou zag ik hierboven een fuji camera voor net voer de 200 euro die nogal goede fotos schijnt te maken helaas is dat ding alleen kolossaal... anders was dat denk ik goede optie geweest.
maar hopelijk kan iemand me hier helpen met iets concreets. een par opties waarnaar ik kan kijken waarvan in ieder geval de kwaliteit van de foto's dus goed tot zeer goed is.
ik ben op zoek naar een camera met de volgende eisen:
- prijs zo rond de 200 euro
- compacte camera (canon ixus formaat ongeveer)
- 5 MP
- met optische zoom
- met fotostabilisatie (voor als je trilhanden hebt)
- min iso 400 met goede ruisonderdrukking
- videomogelijkheden onbeperkte lengte met geluid op 640x480@30fps reso
- snelle camera met vooral snelle respons bij het maken van foto's (snel scherpstellen etc etc) aan/uit tijd zal me een worst wezen eigenlijk.
- in principe point-to-shoot, maar graag toch wel enige instelmogelijkheden zoals sluitertijd en iso
- en belangrijkste is goede fotos ook in het donker.
- metalen/aluminium body
daarom hierbij graag jullie hulp.
nou zag ik hierboven een fuji camera voor net voer de 200 euro die nogal goede fotos schijnt te maken helaas is dat ding alleen kolossaal... anders was dat denk ik goede optie geweest.
maar hopelijk kan iemand me hier helpen met iets concreets. een par opties waarnaar ik kan kijken waarvan in ieder geval de kwaliteit van de foto's dus goed tot zeer goed is.
Verwijderd
Als je een goede ISO perfomance wilt kijk dan naar een Fuji, maar die zullen wel ietsje duurder zijn. Klein, compact, anti-shake (wel digitaal) en de rest van je eisen: Casio!
@dangerpaki: ik ben bang dat er (nog) geen camera bestaat die aan al jouw eisen voldoet. Ultracompact en handmatige instellingen gaan nauwelijks samen, en al helemaal niet voor die prijs. Ik denk dat je het beste je eisen op volgorde van belangrijkheid kunt rangschikken en de minst belangrijke dan moet wegstrepen. Een compacte camera met 5MP, optische zoom, IS en filmmogelijkheid voor 200 euro is iig geen probleem, maar in dat segment kan je je niet zo heel veel extra eisen veroorloven.
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 15:42:
Als je een goede ISO perfomance wilt kijk dan naar een Fuji, maar die zullen wel ietsje duurder zijn. Klein, compact, anti-shake (wel digitaal) en de rest van je eisen: Casio!
he bedankt voor jullie reacties. en ik meot eerlijk zeggen.. hoe meer ik naar de fuji s5600 kijk. hoe meer ik er een beetje verliefd op wordt. het is dan misschien wle neit compact. maar het si wel heel veel camera dat je krijgt voor de 200 euro die je daar voor neerlegt. en kwalitatief zit het volgens mij daar ook echt goed. als ik snel wat reviews erbij pak is het een camera die erg goed scoort.Tinuz___ schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 15:46:
@dangerpaki: ik ben bang dat er (nog) geen camera bestaat die aan al jouw eisen voldoet. Ultracompact en handmatige instellingen gaan nauwelijks samen, en al helemaal niet voor die prijs. Ik denk dat je het beste je eisen op volgorde van belangrijkheid kunt rangschikken en de minst belangrijke dan moet wegstrepen. Een compacte camera met 5MP, optische zoom, IS en filmmogelijkheid voor 200 euro is iig geen probleem, maar in dat segment kan je je niet zo heel veel extra eisen veroorloven.
nou even kijken of m'n meid het wat vindt want die zal hem ook gebruiken hahaha.. en ze is niet zo groot. ze meot niet omvallen als ze hem vasthoudt natuurlijk
en verder was ik eingelijk al naar een casio aan het kijken. de ex z5 zag ik laatst bij de mm. zag er goed uit groot scherm en performace was volges mij ook wel redleijk
[ Voor 4% gewijzigd door dangerpaki op 10-08-2006 16:20 ]
Verwijderd
In beide gevallen is er tenminste een eigenschap die niet voldoet aan jouw eisen. De iso perfomance zal waarschijnlijk (lees: onder voorbehoud bij gebrek aan het lezen van reviews van mijn kant) minder zijn dan die van de Fuji. Daar staat een grotere camera bij Fuji tegenover (zonder enige vorm van stabilisatie).
Edit: overigens is er net een nieuw type camera leverbaar namelijk de Samsung L55. Deze is redelijk compact, heeft bijna 5x optische zoom (waaronder 28 mm groothoek), 2 jaar garantie, 2.8" LCD scherm, accu en wordt standaard geleverd met 1 GB SD geheugen (pas op dat de winkel deze er niet heeft uitgehaald, er hoort een gele ronde sticker op de doos te zitten!) voor een prijs van rond de 250 euro. Ik heb geen idee hoe hij presteert, maar het lijkt mij een erg aantrekkelijke camera voor dat geld.
Edit: overigens is er net een nieuw type camera leverbaar namelijk de Samsung L55. Deze is redelijk compact, heeft bijna 5x optische zoom (waaronder 28 mm groothoek), 2 jaar garantie, 2.8" LCD scherm, accu en wordt standaard geleverd met 1 GB SD geheugen (pas op dat de winkel deze er niet heeft uitgehaald, er hoort een gele ronde sticker op de doos te zitten!) voor een prijs van rond de 250 euro. Ik heb geen idee hoe hij presteert, maar het lijkt mij een erg aantrekkelijke camera voor dat geld.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2006 16:32 ]
Verwijderd
dat is wel minder, nu zie ik dat de canon A530 geen sluitertijd en diafragmavoorkeuze heeft. Heb ik dat nu verkeerd of is dat werklijk zo? De A540 heeft dat namelijk wel en de A430 ook en de A520 ook
die samsung klinkt ook wel goed. maar als je een type nummer zou hebben misschienVerwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 16:28:
In beide gevallen is er tenminste een eigenschap die niet voldoet aan jouw eisen. De iso perfomance zal waarschijnlijk (lees: onder voorbehoud bij gebrek aan het lezen van reviews van mijn kant) minder zijn dan die van de Fuji. Daar staat een grotere camera bij Fuji tegenover (zonder enige vorm van stabilisatie).
overigens is het inderdaad zo dat die fuji geen beeldstabilisatie heeft. maar omdat dat ding erg snel schijnt te zijn kom je beeldstabilisatie alleen tekort als je in het donker met langere sluitingstijden gaat spelen. nou zal ik in zo donker bijna geen fotos maken maar vooral normaal overdag en in schemer en dat kan die cam goed. het zijn beide eingelijk goede opties. ik neig zelf tichting de fuji door de betere iso en meer instelmogelijkheden (moet er wel mee kunnen spelen en wat opties openhouden wie weet wat ik wel ontdek), maar tegelijkertijd ook toch de automatische stand dat goed is voor de beginner. maar we zien wel waar ik eindig
edit: sorry zie dat je wel een type nummer erbij hebt gezet
[ Voor 4% gewijzigd door dangerpaki op 10-08-2006 17:54 ]
Verwijderd
Dat heb je goed gezien. Ik vraag me dan ook een beetje af wat de toegevoegde waarde van de A530 tov een A430 is (afgezien van een miljoen pikkelsVerwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 16:56:
dat is wel minder, nu zie ik dat de canon A530 geen sluitertijd en diafragmavoorkeuze heeft. Heb ik dat nu verkeerd of is dat werklijk zo? De A540 heeft dat namelijk wel en de A430 ook en de A520 ook
Volgens dpreview heeft de A530 dit ook. Lijkt me ook erg apart dat het instapmodel, de 430, deze handmatige instellingen allemaal wel heeft en het "tussenmodel", de 530, niet.Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 16:56:
De A530 heeft dat zeker wel. Alleen er zijn slechts 2 keuzes voor diafragma mogelijk, namelijk 2,6 en 5,6. De sluitertijd kan gevarieerd worden van 1/2000 tot 15 seconde.Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 16:56:
Ik denk dat je je vergist. Die 2.6 zal het grootste diafragma zijn wat je kunt gebruiken bij groothoek, en die 5.6 zal het grootste diafragma zijn wat je kunt gebruiken bij tele. Verder verwacht ik dat de range voor groothoek gewoon van F/2.6 tot F/8 zal lopen. Dat is volgens mij bij de meeste (recente) powershot camera's van de A serie, op de A4** na dan.Marcel_23 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 19:37:
[...]
De A530 heeft dat zeker wel. Alleen er zijn slechts 2 keuzes voor diafragma mogelijk, namelijk 2,6 en 5,6. De sluitertijd kan gevarieerd worden van 1/2000 tot 15 seconde.
Je hebt gelijk denk ik, de diafragma waarden veranderen met zoomen.justawitte schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 19:44:
[...]
Ik denk dat je je vergist. Die 2.6 zal het grootste diafragma zijn wat je kunt gebruiken bij groothoek, en die 5.6 zal het grootste diafragma zijn wat je kunt gebruiken bij tele. Verder verwacht ik dat de range voor groothoek gewoon van F/2.6 tot F/8 zal lopen. Dat is volgens mij bij de meeste (recente) powershot camera's van de A serie, op de A4** na dan.
Verwijderd
Je bedoelt volgens mij volledig manueel ipv semi-automatisch. Bij de A530 zit er geen A of S (Tv) stand op. In ieder geval niet op het instelwiel bovenop.Marcel_23 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 19:37:
De A530 heeft dat zeker wel. Alleen er zijn slechts 2 keuzes voor diafragma mogelijk, namelijk 2,6 en 5,6. De sluitertijd kan gevarieerd worden van 1/2000 tot 15 seconde.
Verwijderd
en die zit wel op de A540, maar wat houden deze standen in? De sluitertijd en diafragmavoorkeuze? En wat moet ik me daarbij voorstellen, hoet gaat dat in zijn werk?Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:02:
[...]
Je bedoelt volgens mij volledig manueel ipv semi-automatisch. Bij de A530 zit er geen A of S (Tv) stand op. In ieder geval niet op het instelwiel bovenop.
Kort door de bocht:Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 14:00:
[...]
en die zit wel op de A540, maar wat houden deze standen in? De sluitertijd en diafragmavoorkeuze? En wat moet ik me daarbij voorstellen, hoet gaat dat in zijn werk?
Sluitertijd is de tijd dat je je ccd belicht.
Het diafragma is een verstelbare opening die veel/weinig licht binnenlaat en ook zorgt voor een groot/klein scherpte veld.
Wil je er nou meer over lezen dan moet je ff in de Fotografie technische FAQ en Koopadviezen kijken, daar staat alles haarfijn uitgelegt.
Hallo allemaal 
Ik ben een tijdje terug ook begonnen met digitaal fotograferen, namelijk met een HP M417.
Maar nu wil ik toch echt wat beters want deze HP doet toch niet alles zoals ik dat zou willen.
Mijn prijs is inderdaad rond de 250 euro, iets duurder is ook geen ramp.
Welke eisen zijn er voor mij?
Ik heb aardig wat eisen, dus ik weet niet of ze te realiseren zijn.
- Ik wil aardig wat optische zoom, minimaal 4x
- Ik wil een zeer goede macro functie hebben. (5cm? Ik vind namelijk de foto's in het macro topic echt geweldig. ik ben alleen bang dat dit met 'compacts' niet te doen is
)
- De fotokwaliteit bij wat minder licht moet ook mooi zijn. (mijn Hp wil altijd flitsen, zet je de flits handmatig uit, krijg je 9/10 keer een wazig plaatje
- Het aantal Mp's maakt niet heel veel uit. op een redelijk hoge resolutie moet het er nog wel een beetje uitzien, maar 5MP is meer dan genoeg.
- De sluitertijd moet instelbaar zijn. het gaat me dan vooral om de maximale sluitertijd. (15 sec?)
- Als laatste zou ik ontzettend graag op 16:9 / 16:10 formaat foto's willen maken. (voor op mijn breedbeeld) ik denk niet dat dit in mijn prijsklasse gaat lukken, maar goed.
Welke eigenschappen de camera niet mag hebben?
- Hij moet niet te groot zijn, dus ik moet hem redelijk makkelijk overal mee kunnen nemen.
- De batterijen moeten niet zo snel leeg gaan als mijn Hp camera
dus dat betekend of een accu, of echt niet meer dan 250 euro, zodat er een batterijlader bij kan.
Ik denk dat ik nu wel alles kwijt ben. ik vind het lastig om een goede camera te kiezen, en loop dan ook al lang te zoeken. Wat ik ook prettig zou vinden, al is het geen must, is een groot LCD scherm, 2.5inch bijvoorbeeld.
Nou goed, misschien wil ik wel voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar ik ben toch benieuwd welke camera hier uit komt.
bedankt
Jasper
Ik ben een tijdje terug ook begonnen met digitaal fotograferen, namelijk met een HP M417.
Maar nu wil ik toch echt wat beters want deze HP doet toch niet alles zoals ik dat zou willen.
Mijn prijs is inderdaad rond de 250 euro, iets duurder is ook geen ramp.
Welke eisen zijn er voor mij?
Ik heb aardig wat eisen, dus ik weet niet of ze te realiseren zijn.
- Ik wil aardig wat optische zoom, minimaal 4x
- Ik wil een zeer goede macro functie hebben. (5cm? Ik vind namelijk de foto's in het macro topic echt geweldig. ik ben alleen bang dat dit met 'compacts' niet te doen is
- De fotokwaliteit bij wat minder licht moet ook mooi zijn. (mijn Hp wil altijd flitsen, zet je de flits handmatig uit, krijg je 9/10 keer een wazig plaatje
- Het aantal Mp's maakt niet heel veel uit. op een redelijk hoge resolutie moet het er nog wel een beetje uitzien, maar 5MP is meer dan genoeg.
- De sluitertijd moet instelbaar zijn. het gaat me dan vooral om de maximale sluitertijd. (15 sec?)
- Als laatste zou ik ontzettend graag op 16:9 / 16:10 formaat foto's willen maken. (voor op mijn breedbeeld) ik denk niet dat dit in mijn prijsklasse gaat lukken, maar goed.
Welke eigenschappen de camera niet mag hebben?
- Hij moet niet te groot zijn, dus ik moet hem redelijk makkelijk overal mee kunnen nemen.
- De batterijen moeten niet zo snel leeg gaan als mijn Hp camera
Ik denk dat ik nu wel alles kwijt ben. ik vind het lastig om een goede camera te kiezen, en loop dan ook al lang te zoeken. Wat ik ook prettig zou vinden, al is het geen must, is een groot LCD scherm, 2.5inch bijvoorbeeld.
Nou goed, misschien wil ik wel voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar ik ben toch benieuwd welke camera hier uit komt.
bedankt
Jasper
[ Voor 3% gewijzigd door NeOpHyTe-NL op 13-08-2006 16:20 ]
Beginning to realize the power...
@NeOpHyTe-NL: Volgens mij kom je een heel eind. Ik denk dat de belangrijkste kandidaten de Canon A540, Fuji F650 en de Panasonic LZ5 zijn.
Waaraan ze niet voldoen:
A540: geen breedbeeld, beeldverhouding is 4:3.
F650: max. sluitertijd is 2 sec, en hij heeft geen breedbeeld, wel keuze tussen 4:3 en 3:2
LZ5: heeft waarschijnlijk het meeste ruis bij weinig licht
Waaraan ze niet voldoen:
A540: geen breedbeeld, beeldverhouding is 4:3.
F650: max. sluitertijd is 2 sec, en hij heeft geen breedbeeld, wel keuze tussen 4:3 en 3:2
LZ5: heeft waarschijnlijk het meeste ruis bij weinig licht
Verwijderd
Wees slim en koop geen breedbeeldcamera als je deze foto's ook wilt afdrukken. Eindelijk is de keuze in 4:3 formaten wat groter, maar afdrukken in 16:9 is echt een drama. Kortom, dan eindig je in het bijsnijden van je foto's. Dus zelfs al kan je camera het aan, zou ik het niet aanraden.
Bedankt voor de reacties.
Ik denk inderdaad dat ik breedbeeld formaten beter zelf kan 'maken'
Toch klinkt het wel leuk
Ik heb toch stiekem ook een beetje gekeken naar de Fujifilm FinePix S5600
Wat een camera.... maar ik vind hem toch een beetje groot eigenlijk.
Ik denk dat ik mijn eisen een klein beetje verander, en zal hier even de belangrijkste neerzetten.
- Aardig wat zoom, minimaal 4x
- ZEER Goede macro functies, na het zien van het macro topic beginnen mijn handen te jeuken.
- Sluitertijd instelbaar, het liefst 15sec of meer.
- Scherpe foto's, ook als het ietsje donkerder is.
- En nou bedenk ik me dat ik ook vaak last heb, van dat de camera op een punt wil scherpstellen, terwijl ik dat op een ander punt wil. Daarom denk ik dat ik ook ERG graag 'Manual focus' wil. (zo heet dat toch?)
Zijn er dan nog nieuwe toestellen?
De Fujifilm FinePix S5600 lijkt mij dus erg mooi, maar ook wel de Panasonic Lumix DMC-LZ5.
Bedankt!
Jasper
Ik denk inderdaad dat ik breedbeeld formaten beter zelf kan 'maken'
Toch klinkt het wel leuk
Ik heb toch stiekem ook een beetje gekeken naar de Fujifilm FinePix S5600
Wat een camera.... maar ik vind hem toch een beetje groot eigenlijk.
Ik denk dat ik mijn eisen een klein beetje verander, en zal hier even de belangrijkste neerzetten.
- Aardig wat zoom, minimaal 4x
- ZEER Goede macro functies, na het zien van het macro topic beginnen mijn handen te jeuken.
- Sluitertijd instelbaar, het liefst 15sec of meer.
- Scherpe foto's, ook als het ietsje donkerder is.
- En nou bedenk ik me dat ik ook vaak last heb, van dat de camera op een punt wil scherpstellen, terwijl ik dat op een ander punt wil. Daarom denk ik dat ik ook ERG graag 'Manual focus' wil. (zo heet dat toch?)
Zijn er dan nog nieuwe toestellen?
De Fujifilm FinePix S5600 lijkt mij dus erg mooi, maar ook wel de Panasonic Lumix DMC-LZ5.
Bedankt!
Jasper
Handmatig scherpstellen met de s5600 is een ramp. Verder is het een hele leuke camera. Ook omdat je er nog een extra macrolens voor kan aanschaffen en daardoor nog meer vergroting krijgt op macro gebied.NeOpHyTe-NL schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 22:53:
Verwijderd
dat weet ik allemaal, maar bedoelde het anders. wat zijn de mogelijkheden dan met instellen op de 540? hoeveel mogelijkheden heb je, of is het semi-automatisch of automatisch. Hoe moet ik me dit voorstellen? Kun je echt pielen daarmee of zijn het nog maar bijv. drie opties die je hebt en daardoor weinig kunt uitrichten? En op de 530 is dit dus niet aanwezig? of in mindere mate?justawitte schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 14:20:
[...]
Kort door de bocht:
Sluitertijd is de tijd dat je je ccd belicht.
Het diafragma is een verstelbare opening die veel/weinig licht binnenlaat en ook zorgt voor een groot/klein scherpte veld.
Wil je er nou meer over lezen dan moet je ff in de Fotografie technische FAQ en Koopadviezen kijken, daar staat alles haarfijn uitgelegt.
@justawitte: Maar als je dan niet goed kan scherpstellen, hoe krijg je het toestel dan toch zo ver, om 'speciale' foto's te maken, met een afwijkende focus? Hoe werkt die handmatige scherpstelling eigenlijk?
En is een extra lens aan te raden? standaard kan de S5600 toch al vanaf 1cm macro fotograferen?
Eventueel kan ik mijn budget ook wel wat omhoog gooien, zeker als er dan nog andere camera's bij het lijstje komen. Laten we als absoluut maximum < 300€ houden.
En is een extra lens aan te raden? standaard kan de S5600 toch al vanaf 1cm macro fotograferen?
Eventueel kan ik mijn budget ook wel wat omhoog gooien, zeker als er dan nog andere camera's bij het lijstje komen. Laten we als absoluut maximum < 300€ houden.
[ Voor 21% gewijzigd door NeOpHyTe-NL op 14-08-2006 00:50 ]
Richt je camera eerst op een object op de afstand die je scherp wilt hebben, druk de ontspanner half in en draai daarna naar de gewenste compositie (staat zo'n beetje in elke camera handleiding)NeOpHyTe-NL schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 23:33:
Maar als je dan niet goed kan scherpstellen, hoe krijg je het toestel dan toch zo ver, om 'speciale' foto's te maken, met een afwijkende focus?
Handmatige focus op een compactcamera vind ik persoonlijk vrij waardeloos (tenzij de camera ècht niet kan focussen), je moet vaak bij een ingezoomd beeld op plusjes/minnetjes drukken. Het prettigst blijft toch een lensring waar je aan kan draaien.
[ Voor 21% gewijzigd door Tinuz___ op 14-08-2006 09:39 ]
Als het inderdaad op die manier gaat, dat is dat hetzelfde met mijn huidige camera
(alleen werkt het daar helaas maar 9/10 keer)
Dus eigenlijk heb je niet de optie 'manual focus' nodig? Omdat het vrijwel altijd op die manier kan, toch?
Dus eigenlijk heb je niet de optie 'manual focus' nodig? Omdat het vrijwel altijd op die manier kan, toch?
Ja en nee. Idd alles kan je op die manier oplossen, maar het is een trucje als je camera het niet anders kan/wil. Maar als je bijvoorbeeld in het donker aan het fotograferen bent, en er is weinig licht, en geen scherpstel punt, dan kan je dit trucje dus niet uithalen.NeOpHyTe-NL schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 09:40:
Als het inderdaad op die manier gaat, dat is dat hetzelfde met mijn huidige camera(alleen werkt het daar helaas maar 9/10 keer)
Of je het nodig hebt weet ik niet, maar ik vind het soms verdomde handig.
Laat ik vooropstelen dat ik de camera niet zelf heb. Maar als ik het zo zie dan heb je dus een auto, P en een M stand. De auto en de P stand die lijken veel opelkaar, en hebben waarschijnlijk als enige verschil dat je in de P stand de iso waardes kan veranderen. In de M stand kan je waarschijnlijk alles volledig zelf instellen. Wat je dan mist is de AV en de TV stand. Daarmee kan je of je sluitertijd aangeven, en dan kiest de camera zelf een bijpassend diafragma of juist andersom (diafragma aangeven en camera kiest een sluitertijd). Dit is vele male makkelijker dan meteen de M stand te moeten gebruiken, want je bent daardoor denk ik erg lang aan het instellen en zoeken naar de juiste instellingen voor 1 foto.Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 23:20:
[...]
dat weet ik allemaal, maar bedoelde het anders. wat zijn de mogelijkheden dan met instellen op de 540? hoeveel mogelijkheden heb je, of is het semi-automatisch of automatisch. Hoe moet ik me dit voorstellen? Kun je echt pielen daarmee of zijn het nog maar bijv. drie opties die je hebt en daardoor weinig kunt uitrichten? En op de 530 is dit dus niet aanwezig? of in mindere mate?
Een "echte" manual focus, waarbij je dus de lensring kan verdraaien, zit volgens mij alleen op dslr's, misschien ook op een aantal dslr look-a-likes. Op de meeste compact camera's betekent "manual focus" dus het gebruik van toetsjes. Dit zit overigens zeker niet standaard op elke compact camera, alleen als er staat aangegeven dat er manual focus op zit.NeOpHyTe-NL schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 09:40:
Als het inderdaad op die manier gaat, dat is dat hetzelfde met mijn huidige camera(alleen werkt het daar helaas maar 9/10 keer)
hartstikke bedankt 
Ik denk dat ik dan toch maar voor een Fujifilm FinePix S5600 ga.
Alleen begreep ik dat er alleen xD kaartjes inpassen.
Dus helaas moet ik die ook nog kopen. Ook koop ik een setje macro lenzen van +1 +2 +4 en +10 voor een leuke prijs
Dan nog 1 vraagje. Hoe krijgen jullie de macro foto's zo mooi scherp? Niet d.m.v een statief neem ik aan? Want wat ik eigenlijk begreep, is dat je met een macro filter, niet hoeft te zoomen, maar dat je 'gewoon' een foto kan maken.
Ik ga vandaag of morgen even bij de Media markt kijken, om te kijken of ze hem daar hebben. Dan kan ik hem even 'vasthouden'
Bedankt
Jasper
Ik denk dat ik dan toch maar voor een Fujifilm FinePix S5600 ga.
Alleen begreep ik dat er alleen xD kaartjes inpassen.
Dus helaas moet ik die ook nog kopen. Ook koop ik een setje macro lenzen van +1 +2 +4 en +10 voor een leuke prijs
Dan nog 1 vraagje. Hoe krijgen jullie de macro foto's zo mooi scherp? Niet d.m.v een statief neem ik aan? Want wat ik eigenlijk begreep, is dat je met een macro filter, niet hoeft te zoomen, maar dat je 'gewoon' een foto kan maken.
Ik ga vandaag of morgen even bij de Media markt kijken, om te kijken of ze hem daar hebben. Dan kan ik hem even 'vasthouden'
Bedankt
Jasper
NeOpHyTe-NL schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 11:08:
Maar als je een macrofoto wilt maken dan hoef je (zonder dioptri lensjes, of macrolens) niet te zoomen. Dan heb je gewoon een minimale werkafstand en dichterbij kan de camera niet scherpstellen. Met zo'n dioptri lensjes krijg je gewoon een extra vergroting. Of je daarmee moet zoomen, weet ik niet, maar als je een macrolens gebruikt zoals de dcr-250 dan zal je wel een heel eind moeten zoomen, voor een goede vergroting.
Dit alles heeft verder niks mer scherpte te maken, behalve dat de scherpte/contrast een stuk minder word als je slechte of goedkope dioptri lensjes gaat gebruiken. De scherpte komt van het punt waar je focus ligt.
Dank je 
Wat ik bedoelde, is dat als ik al die mooie macro foto's zie, ik niet begrijp hoe de afbeelding zo mooi scherp is.
Toen ik het probeerde met mijn M417 was het vaak wazig. Met een statief kreeg ik het wel scherper, maar voor macro foto's gaat dat niet zo heel makkelijk denk ik?
Ik vroeg me dus af hoe dat in zijn werk ging. Want als je er ook nog eens bij zou moeten zoomen, worden je trillingen ook nog eens vergroot. Daarom wou ik even weten hoe je nou zo'n mooie scherpe foto kan maken bij macro fotografie.
Wat ik bedoelde, is dat als ik al die mooie macro foto's zie, ik niet begrijp hoe de afbeelding zo mooi scherp is.
Toen ik het probeerde met mijn M417 was het vaak wazig. Met een statief kreeg ik het wel scherper, maar voor macro foto's gaat dat niet zo heel makkelijk denk ik?
Ik vroeg me dus af hoe dat in zijn werk ging. Want als je er ook nog eens bij zou moeten zoomen, worden je trillingen ook nog eens vergroot. Daarom wou ik even weten hoe je nou zo'n mooie scherpe foto kan maken bij macro fotografie.
Hoi iedereen,
ik sta op het punt om een digitaal fototoestel te kopen rond de 200 €. Ik zou hem willen gebruiken op vakantie. Maar ik zou 't ook leuk vinden om er macro foto's mee te kunnen (leren
) maken.
Ik dacht aan de Nikon Coolpix L3 of de Canon Powershot A530...
Hebben jullie tips of advies voor een ander toestel?
Alvast bedankt
ik sta op het punt om een digitaal fototoestel te kopen rond de 200 €. Ik zou hem willen gebruiken op vakantie. Maar ik zou 't ook leuk vinden om er macro foto's mee te kunnen (leren
Alvast bedankt
Dat is toevallig. Aan die camera's zat ik ook te denken. Heb zelf ook nog de Panasonic Lumix DMC-LS2 in mijn lijstje.FuNnYf schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 16:15:
Hoi iedereen,
ik sta op het punt om een digitaal fototoestel te kopen rond de 200 €. Ik zou hem willen gebruiken op vakantie. Maar ik zou 't ook leuk vinden om er macro foto's mee te kunnen (leren) maken.
Alvast bedankt
Aantal eigenschappen van de cameras:
- De Panasonic is erg interessant omdat deze stabilisatie heeft, wat erg fijn is als je snel kiekjes wilt maken. Filmopname met de Panasonic heeft redelijk lage resolutie. Schijnbaar slechtere sensor met meer ruis. Gelukkig wel lekker goedkoop.
- Met de Canon kunnen veel instellingen handmatig veranderd worden. 4x optische zoom ipv 3x bij de andere. Heeft ook als enige een kijk-gaatje. Is wel de duurste van de drie.
- Nikon heeft een accu i.p.v. batterijen (wat ik minder prettig vind) extra batterijen zijn goedkoper. Filmopname is zover mij bekend zonder geluid. Macro is wat slechter (10 cm i.p.v. 5 cm bij de andere twee).
- Nikon Coolpix L3: 160,00
- Panasonic Lumix DMC-LS2: 140,00
- Canon PowerShot A530: 170,00
"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."
Ik heb vandaag de Fuji s5600 bekeken, en ben er nu 100% zeker van dat ik voor deze camera ga 
Helaas wel een beetje groot naar mijn idee, maar hij ziet er wel goed uit. Wat mij ook opviel is dat hij er niet ''goedkoop'' en fragiel uitziet.
Nou heb ik wel even 2 vraagjes.
- Weten jullie een goed boekje, of eventueel een website, waar wat info in staat over foto technieken, en tips enzo? En ook bijvoorbeeld waar in staat welke lens wat doet, wat alle 'F' waarden betekenen, sluitertijden, gewoon een basis boekje
- Zijn er lenzen die ik absoluut moet proberen? Ik heb een setje macro lenzen gekocht (besteld), maar was eigenlijk ook op zoek naar een wide-angle lens. het liefst eentje van 18 mm o.i.d
#Edit: Ik wil ook even vragen bij welke online winkel ik hem het beste kan kopen. Ik zoek eigenlijk een setje, dus met tasje, lader, batterijen, xd kaart etc. En eigenlijk wil ik liever bij pixmania en redcoon niet bestellen...
Helaas wel een beetje groot naar mijn idee, maar hij ziet er wel goed uit. Wat mij ook opviel is dat hij er niet ''goedkoop'' en fragiel uitziet.
- Weten jullie een goed boekje, of eventueel een website, waar wat info in staat over foto technieken, en tips enzo? En ook bijvoorbeeld waar in staat welke lens wat doet, wat alle 'F' waarden betekenen, sluitertijden, gewoon een basis boekje
- Zijn er lenzen die ik absoluut moet proberen? Ik heb een setje macro lenzen gekocht (besteld), maar was eigenlijk ook op zoek naar een wide-angle lens. het liefst eentje van 18 mm o.i.d
#Edit: Ik wil ook even vragen bij welke online winkel ik hem het beste kan kopen. Ik zoek eigenlijk een setje, dus met tasje, lader, batterijen, xd kaart etc. En eigenlijk wil ik liever bij pixmania en redcoon niet bestellen...
[ Voor 23% gewijzigd door NeOpHyTe-NL op 15-08-2006 18:55 ]
Ik ben eens langsgeweest in de Mediamarkt, maar vond de behuizing van de Canon Powershot A530 niet erg stevig, de Nikons zijn compacter maar daarom ook steviger?
Enige tips voor een fototoestel met een metalen behuizing? Of vinden jullie kunststof goed genoeg?
Enige tips voor een fototoestel met een metalen behuizing? Of vinden jullie kunststof goed genoeg?
Nou zeg, dit blijft wel erg toevallig
. Ik ben gister naar de Makro geweest en heb daar de drie camera's van mijn post hierboven bekeken. Ik vond de Canon helaas ook wat groter en een wat minder strakke vorm hebben dan de andere twee. De Nikon is lekker compact en de Panasonic heeft een wat langwerpige vorm waardoor hij denk ik beter is op te bergen in een tas (of broekzak). Ik wil namelijk de camera gebruiken om vaak mee te kunnen nemen. Ik heb ze helaas nog niet vast kunnen houden dus ik ga morgen nog maar eens langs de Mediamarkt om ze daar eens in levende lijve te aanschouwen.
"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."
weten we een goed boekje:NeOpHyTe-NL schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:40:
Ik heb vandaag de Fuji s5600 bekeken, en ben er nu 100% zeker van dat ik voor deze camera ga
Probeer de bibliotheek. Wanneer je de basis van fotograferen wilt leren uit een boekje kan dat prima, maar weet je eenmaal de basis, dan zal je het boekje niet vaak meer tevoorschijn halen, dus de bibliotheek is hier prima voor. Later kan je dan wel een uitgebreider boek zelf kopen en die vaker tevoorschijn halen.
extra lenzen weet ik weinig over, maar een wide-angle lens is wel fijn, compacts gaan vaak niet zo wijd, dus wat extra is plezierig, zolang er geen groot optisch verlies is (wazig, contrastloos etc.)
Welke winkel is heel persoonlijk, maar in shopsurvey staat ook altijd de waarderingen van wnkels.
Veel mensen kopen bij www.fotokonijnenberg.nl
Ik ga over een aantal weken naar zweden om daar te studeren. En daar wil ik natuurlijk wel hele mooie foto's kunnen maken. Ik wil hem gebruiken om bijvoorbeeld de natuur ( vooral landschappen denk ik ) te fotograferen, maar ik wil hem ook makkelijk mee kunnen nemen en misschien ook tijdens het uitgaan foto's nemen ( dit vond ik eerst ook een belangrijk punt, maar heb me een klein beetje bedacht omdat het zonde is).
Op dit moment ben ik foto n00b en dus vind ik het belangrijk dat het ook voor een beginner geschikt is. Echter wil ik wel gaan experimenteren en wil graag ook dat er behoorlijk wat instelbare mogelijkheden zijn ( zoals in een post hierboven wil ik ook even langs de bibliotheek gaan om een boek te halen ).
Ik vond het door het grote aanbod vrij moeilijk om te zoeken en hoor dus graag nog meer tips, maar ik heb de volgende camera's gevonden die me opvielen.
Nikon Coolpix S4
- Gaaf compact ding, geschikt om snel mee te nemen, maar heb het gevoel dat het vooral gericht is op snelle foto's en vraag me daarmee af of het ook geschikt is om ook landschappen te fotograferen. Ook denk ik dat de instelbaarheid beperkt is.
Canon ixus 30
- Deze kon me niet echt overtuigen, maar denk ik toch wel een goed ding.
Casio ex-P505
- Dit was de eerste die me zeer positief opviel. Lijkt me een goed ding, maar geen A-merk.
fujifilm finepix s5600
-Zag ik in dit topic in een eerdere post. Volgens mij de beste camera van dit rijtje, maar is het ook geschikt voor een n00b? Ook vind ik het wel een erg groot ding en heb ik liever een maatje kleiner ( hoeft niet meteen een lucifer formaat te zijn, te compact lijkt me ook niet heel prettig, ook omdat je daar ook weer voor betaald.)
(Canon Powershot A80) Vond ik ook een mooi ding, maar is oud en inmiddels niet meer leverbaar. Is er misschien een die hier op lijkt kwa mogelijkheden? Dit toestel leek me zeer geschikt voor beginners en gevorderden en was tevens goed mee te nemen.
Voorgenomen budget is 300 euro, iets meer is acceptabel, maar liever eronder dan erboven natuurlijk. Aangezien ik er ook een 1GB kaartje, en hoesje en/of tasje en het moet natuurlijk niet al te gek worden.
Op dit moment ben ik foto n00b en dus vind ik het belangrijk dat het ook voor een beginner geschikt is. Echter wil ik wel gaan experimenteren en wil graag ook dat er behoorlijk wat instelbare mogelijkheden zijn ( zoals in een post hierboven wil ik ook even langs de bibliotheek gaan om een boek te halen ).
Ik vond het door het grote aanbod vrij moeilijk om te zoeken en hoor dus graag nog meer tips, maar ik heb de volgende camera's gevonden die me opvielen.
Nikon Coolpix S4
- Gaaf compact ding, geschikt om snel mee te nemen, maar heb het gevoel dat het vooral gericht is op snelle foto's en vraag me daarmee af of het ook geschikt is om ook landschappen te fotograferen. Ook denk ik dat de instelbaarheid beperkt is.
Canon ixus 30
- Deze kon me niet echt overtuigen, maar denk ik toch wel een goed ding.
Casio ex-P505
- Dit was de eerste die me zeer positief opviel. Lijkt me een goed ding, maar geen A-merk.
fujifilm finepix s5600
-Zag ik in dit topic in een eerdere post. Volgens mij de beste camera van dit rijtje, maar is het ook geschikt voor een n00b? Ook vind ik het wel een erg groot ding en heb ik liever een maatje kleiner ( hoeft niet meteen een lucifer formaat te zijn, te compact lijkt me ook niet heel prettig, ook omdat je daar ook weer voor betaald.)
(Canon Powershot A80) Vond ik ook een mooi ding, maar is oud en inmiddels niet meer leverbaar. Is er misschien een die hier op lijkt kwa mogelijkheden? Dit toestel leek me zeer geschikt voor beginners en gevorderden en was tevens goed mee te nemen.
Voorgenomen budget is 300 euro, iets meer is acceptabel, maar liever eronder dan erboven natuurlijk. Aangezien ik er ook een 1GB kaartje, en hoesje en/of tasje en het moet natuurlijk niet al te gek worden.
Ik heb me de afgelopen weken suf lopen zoeken naar een goede camera aangezien ik deze week al op vakantie ga. Ik heb gekeken naar de Panasonic FX01(Groothoek), TZ1(10x superzoom), Fuji F30(hoge ISO, weinig ruis) en zelfs Canon s2 en S3(Erg mooie foto's, maar te groot).
Allemaal camera's boven de 300 euro. En aangezien ik ze allemaal net niet vond ging ik op zoek naar een tijdelijke goedkopere camera totdat de FX50 van panasonic uitkomt.
Ik ben me nu heel erg aan het orienteren op de Samsung Digimax i6. Ik heb hem nog helemaal niet in dit topic gespot en ik denk hij ook heel erg interessant voor een hoop mensen in dit topic:
Waarom?
- onder de 250 euro verkijgbaar
- 6MP
- 3x optische zoom
- 2,5 inch TFT
- Image Stabilizer (Ik heb geen vaste hand, een must dus).
- MP3 Speler
- 45 MB intern geheugen
- Voice recording
- Portable Media Player
- Super Compact
- 1 CM Super macro mode (erg leuk en handig)
- SD geheugen
- Kan zoomen tijdens het filmen (geluidopname wordt gemute)
Reviews:
http://www.pixelmania.nl/...rubriekid=2&artikelid=181
http://www.stevesforums.c....php?id=98611&forum_id=92
http://www.digicamreview.co.uk/samsung_digimax_i6_review.htm
Foto samples:
http://www.digicamreview....allery/samsung_digimax_i6
Prijzen:
http://www.kieskeurig.nl/...&q=digimax+and+i6&pcode=0
pricewatch: Samsung Digimax I6 PMP (6MP; 3x zoom; 39-117mm; f/3,5-4,5)
Je krijgt dus erg veel voor dit geld. Naast dat hij supercompact is heeft hij ook nog eens een hoog gadgetgehalte. Wat denken jullie er zelf van?
Link naar het topic:
Samsung Digimax i6 PMP
Allemaal camera's boven de 300 euro. En aangezien ik ze allemaal net niet vond ging ik op zoek naar een tijdelijke goedkopere camera totdat de FX50 van panasonic uitkomt.
Ik ben me nu heel erg aan het orienteren op de Samsung Digimax i6. Ik heb hem nog helemaal niet in dit topic gespot en ik denk hij ook heel erg interessant voor een hoop mensen in dit topic:
Waarom?
- onder de 250 euro verkijgbaar
- 6MP
- 3x optische zoom
- 2,5 inch TFT
- Image Stabilizer (Ik heb geen vaste hand, een must dus).
- MP3 Speler
- 45 MB intern geheugen
- Voice recording
- Portable Media Player
- Super Compact
- 1 CM Super macro mode (erg leuk en handig)
- SD geheugen
- Kan zoomen tijdens het filmen (geluidopname wordt gemute)
Reviews:
http://www.pixelmania.nl/...rubriekid=2&artikelid=181
http://www.stevesforums.c....php?id=98611&forum_id=92
http://www.digicamreview.co.uk/samsung_digimax_i6_review.htm
Foto samples:
http://www.digicamreview....allery/samsung_digimax_i6
Prijzen:
http://www.kieskeurig.nl/...&q=digimax+and+i6&pcode=0
pricewatch: Samsung Digimax I6 PMP (6MP; 3x zoom; 39-117mm; f/3,5-4,5)
Je krijgt dus erg veel voor dit geld. Naast dat hij supercompact is heeft hij ook nog eens een hoog gadgetgehalte. Wat denken jullie er zelf van?
edit:
Ik heb hem vandaag opgehaald in Almere en hij bevalt me errug goed. Ik zal er een apart topic voor gaan maken voor de mensen die het specifiek over deze camera willen hebben. link volgt
Ik heb hem vandaag opgehaald in Almere en hij bevalt me errug goed. Ik zal er een apart topic voor gaan maken voor de mensen die het specifiek over deze camera willen hebben. link volgt
Link naar het topic:
Samsung Digimax i6 PMP
[ Voor 20% gewijzigd door XthinkZ op 19-08-2006 04:24 ]
De A600 komt volgens mij erg dicht in de buurt van de A80.knijtert schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 11:59:
Als je graag een camera wilt die instel mogelijkheden heeft, en dan heb ik het niet over voorkeuze dingen, maar echt ove rhet instellen van sluitertid, en diafragma dan meen ik dat de eerste 2 camera's al afvallen.
Dat vermoeden had ik ook al, maar vooral de Nikon S4 leek me wel een heel mooi ding. Ik weet ook niet heel erg zeker of ik wel voor instelbaar moet gaan omdat ik niet weet hoe moeilijk het onder de knie is te krijgen. En dan bedoel ik niet om op proffesioneel niveau te komen, die illusie heb ik niet, maar wel om leuke dingen te kunnen doen en erg mooie foto's te krijgen.justawitte schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 12:41:
[...]
De A600 komt volgens mij erg dicht in de buurt van de A80.
Als je graag een camera wilt die instel mogelijkheden heeft, en dan heb ik het niet over voorkeuze dingen, maar echt ove rhet instellen van sluitertid, en diafragma dan meen ik dat de eerste 2 camera's al afvallen.
Reviews die ik lees zijn niet al te positief, vooral de beeldkwaliteit schijnt nogal tegen te vallen. Dus ik denk niet dat ik deze neem, wel heel erg bedankt voor je reactie.
Ik vond net een topic over de Canon Powershot S2 en die lijkt me ook wel heel geschikt. Ik begreep ook uit een reactie daar dat het redelijk makkelijk onder de knie te krijgen is.
Het voordeel van digitaal fotograferen is dat je meteen bort bij de vis hebt. Je ziet meteen het resultaat en dat geeft je dus meestal meteen duidelijkeheid van wat welke optie doet. Ik denk niet dat het erg oielijk is om het onder de knie te krijgen, maar het betekent niet meteen dat je ook betere foto's gaat schieten.knijtert schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 13:43:
omdat ik niet weet hoe moeilijk het onder de knie is te krijgen.
Ik denk dat je deze camera een beetje kan vergelijken met de s5600 alleen heeft deze camera als grote voordeel dat hij IS (image stabilization). Waardoor je vooral bij grote zoom minder last zal hebben van bijvoorbeeld de trillingen van je hand.Ik vond net een topic over de Canon Powershot S2 en die lijkt me ook wel heel geschikt. Ik begreep ook uit een reactie daar dat het redelijk makkelijk onder de knie te krijgen is.
Verwijderd
Als je hand teveel trilt kun je het ook gewoon met de EVF doen.
3 steunpunten zeg maar (2 handen+oog).
Zo! Ik wou het toch even melden, vandaag lekker aankopen gedaan!
De dag begon met het bestellen van mijn Fuji S5600 bij konijnenberg, ze hadden er nog 4 op voorraad! overal was hij uitverkocht, omdat hij de Eisa award heeft gewonnen voor beste digitale zoomcamera van 2006 - 2007. (wist ik ook niet, is me verteld door meerdere winkels)
Mijn camera komt dus morgen binnen.
Omdat ik nog wat andere spulletjes erbij wou hebben, snel 's middags naar de media markt gegaan, om een mini-statief van Hama, en een batterijlader + 4x 2500mAh batterijen, ook van Hama te kopen.
Een 1 GB xD kaart had ik al besteld, en ook komen er morgen 4 macro opzetlenzen.
Omdat ik geen mooi tasje kon vinden bij de media markt, maar even langs de kijkshop gegaan.
Wat zie ik daar? een perfect(e) tas(je) voor maar 15 euro! Meenemen dus!
Al met al een perfecte dag geweest, en wou het toch even delen. Bedankt voor de hulp bij mijn keuze e.d.
Ik hoop zo snel mogelijk mijn ervaringen te delen.
Jasper
De dag begon met het bestellen van mijn Fuji S5600 bij konijnenberg, ze hadden er nog 4 op voorraad! overal was hij uitverkocht, omdat hij de Eisa award heeft gewonnen voor beste digitale zoomcamera van 2006 - 2007. (wist ik ook niet, is me verteld door meerdere winkels)
Mijn camera komt dus morgen binnen.
Omdat ik nog wat andere spulletjes erbij wou hebben, snel 's middags naar de media markt gegaan, om een mini-statief van Hama, en een batterijlader + 4x 2500mAh batterijen, ook van Hama te kopen.
Een 1 GB xD kaart had ik al besteld, en ook komen er morgen 4 macro opzetlenzen.
Omdat ik geen mooi tasje kon vinden bij de media markt, maar even langs de kijkshop gegaan.
Wat zie ik daar? een perfect(e) tas(je) voor maar 15 euro! Meenemen dus!
Al met al een perfecte dag geweest, en wou het toch even delen. Bedankt voor de hulp bij mijn keuze e.d.
Ik hoop zo snel mogelijk mijn ervaringen te delen.
Jasper

[ Voor 3% gewijzigd door NeOpHyTe-NL op 17-08-2006 17:09 ]
Dan nog hebben sommige mensen last van trillingen. Daarom is IS bij een telelens voor veel mensen heilig. Een statief daarin tegen is dan wel een goede oplossing.Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 19:52:
Als je hand teveel trilt kun je het ook gewoon met de EVF doen.
Verwijderd
Wordt je eigen standaard.
Benen iets uitelkaar, Armen tegen je zij drukken, focussen, adem even inhouden(niet te lang
en afdrukken. Werkt bij mij altijd en ik heb geen lensstabilisatie.. Lensstabilisatie is ook voor echt grote schokken.Als je iets in de buurt hebt zoals een muurtje of een leuning van een brug kun je daar ook heel mooi je ellebogen op laten rustig, stabiel genoeg.
Benen iets uitelkaar, Armen tegen je zij drukken, focussen, adem even inhouden(niet te lang
Ik wil in de nabije toekomst een nieuwe digitale camera gaan kopen. Dit omdat mijn huidige camera (Fuji Finepix A205S) niet meer voldoet aan mijn huidige eisen.
- Ik hoef niet meer dan 5MP, ik heb nu 2MP en dat is het net niet, maar veel meer hoef ik ook niet.
- Ik wil de camera kunnen gebruiken om snelle foto's mee te maken (denk aan autosport of airshows etc). Bovendien wil ik dat ik niet al te veel zelf hoef te doen wat betreft sluitertijden en diafragma's enzo. Ik heb gelezen dat er een functie is dat je zelf de sluitertijd kan kiezen, en dat de camera dan de diafragma opening kiest. Dit lijkt me handig voor die snelle foto's, omdat je dan toch de objecten scherp op de foto krijgt.
- Hij moet een behoorlijke OPTISCHE zoom hebben van zichzelf. Ik heb totaal geen verstand van lenzen en objectieven e.d. dus daar wil ik ook niet aan hoeven beginnen.
- Hij moet een autofocus hebben, want zoals ik al zei heb ik totaal geen verstand van dat soort instellingen.
en als laatste
- Er moet zo weinig mogelijk vertraging zitten tussen het indrukken van de knop (ontspanner?) en het daadwerkelijk vastleggen. Stel dat ik m'n camera niet goed kan manouvreren (i.v.m. bijvoorbeeld drukte) en ik wil een foto van een langsrijdende auto maken. Dan richt ik me camera waar ik de foto wil nemen, wacht tot de auto voorbij komt, en ik druk af. Als er een te grote vertraging tussen het afdrukken en het vastleggen zit, moet ik eerder drukken dan de auto in beeld is, hierdoor is de kans groot dat ik te laat of te vroeg ben.
En nog iets wat eigenlijk vanzelfsprekend is voor digicams tegenwoordig:
- Hij moet een schermpje hebben. Hoeft niet al te groot.
Ik vond zelf de Fuji S5600 er goed uitzien, alleen de prijs ervan is dan weer wat aan de hoge kant
- Ik hoef niet meer dan 5MP, ik heb nu 2MP en dat is het net niet, maar veel meer hoef ik ook niet.
- Ik wil de camera kunnen gebruiken om snelle foto's mee te maken (denk aan autosport of airshows etc). Bovendien wil ik dat ik niet al te veel zelf hoef te doen wat betreft sluitertijden en diafragma's enzo. Ik heb gelezen dat er een functie is dat je zelf de sluitertijd kan kiezen, en dat de camera dan de diafragma opening kiest. Dit lijkt me handig voor die snelle foto's, omdat je dan toch de objecten scherp op de foto krijgt.
- Hij moet een behoorlijke OPTISCHE zoom hebben van zichzelf. Ik heb totaal geen verstand van lenzen en objectieven e.d. dus daar wil ik ook niet aan hoeven beginnen.
- Hij moet een autofocus hebben, want zoals ik al zei heb ik totaal geen verstand van dat soort instellingen.
en als laatste
- Er moet zo weinig mogelijk vertraging zitten tussen het indrukken van de knop (ontspanner?) en het daadwerkelijk vastleggen. Stel dat ik m'n camera niet goed kan manouvreren (i.v.m. bijvoorbeeld drukte) en ik wil een foto van een langsrijdende auto maken. Dan richt ik me camera waar ik de foto wil nemen, wacht tot de auto voorbij komt, en ik druk af. Als er een te grote vertraging tussen het afdrukken en het vastleggen zit, moet ik eerder drukken dan de auto in beeld is, hierdoor is de kans groot dat ik te laat of te vroeg ben.
En nog iets wat eigenlijk vanzelfsprekend is voor digicams tegenwoordig:
- Hij moet een schermpje hebben. Hoeft niet al te groot.
Ik vond zelf de Fuji S5600 er goed uitzien, alleen de prijs ervan is dan weer wat aan de hoge kant
[ Voor 16% gewijzigd door Kiwiknaapje op 27-08-2006 23:29 ]
Leegte
Dit topic is gesloten.