Maar autorijden kost (veel) meer dan geld. En veel van die kosten wentel je af op anderen.
Als je zo goedkoop en sober mogelijk wilt leven kun je beter een uitkering aanvragen en heel de dag in bed blijven liggen.
Uhm... que? Waar schrijf ik dat ik zo goedkoop en sober mogelijk wil leven? En wat heeft een uitkering hier mee te maken? Ik denk dat je de zaken niet helemaal scherp ziet.
Een 'echte' fullelectric zoals de Nissan Leaf haalt volgens de fabrieksspecs 160 km zijn accu (nieuwe model 220km). Ik heb zo'n ding een
week te leen gehad, en in de praktijk haal je dat als je stadskilometers maakt wel, met snelwegkilometers zakt dat naar zo rond de 100-110km (als je rechtervoet weet te beheersen, maar dat zullen veel mensen wel niet "leuk" vinden). Daar ik centraal woon (Hilversum) valt zo'n 80% van Nederland binnen een straal van 100-110km. Wat is precies het probleem? Als ik verder moet pak ik gewoon de trein... Maar als je dat allemaal niet gelooft, lees dit
reisverslag van een gezin van "gewoon" met een Leaf op vakantie ging naar Italië.
En over de Ampera... Als je in het woordenboek de term "onszelf foppen" opzoekt staat daar een plaatje van een Opel Ampera. De actieradius op een volle accu is zo rond de 60km (hangt sterk van het rijgedrag af), daarna slaat de benzinemotor aan. Deze auto maakt gebruik van alle absurde subsudies voor elektrische auto's, maar in de praktijk blijkt dat deze auto's grotendeels op de benzinemotor wordt gereden. In die gevallen rijdt het ding ook maar 1:17 of zo, wat natuurlijk belachelijk is in deze tijd. Nee, laten we gemeenschapsgeld vooral daar aan uitgeven

Nou laten we eens zien:
- Het is een duur bezit, stress om schade/krassen etc.
- Stress om files. Er valt een druppel regen, een vlok sneeuw of er ligt weer eens een vrachtwagen op zijn kant en mijn autorijdende collega's zijn weer laat - en gestresst. Als mijn trein in een weiland of op een station stilstaat werk ik gewoon door.
- Parkeren. Op steeds meer plekken is parkeren een probleem, en ikzelf kan me weinig stressvollers bedenken van rondjes rijden op zoek naar een parkeerplek, terwijl de tijd voorbij tikt.
- Veiligheid. Zelf zit je wel goed in je blikje van anderhalve ton, maar de kwetsbare weggebruikers om je heen maken geen kans als het fout gaat.
- Auto's maken (binnen)steden onleefbaar. Ruimte-inname, geluid, stank, fijnstof, etc. Dat is stress (maar voor anderen)
- Gezondheid. Het wordt steeds duidelijk dat we onszelf ziek maken met het autogebruik.
En het is niet alsof ik bovenstaande zaken verzin, ik zie ze in de praktijk bij de autobezittende mensen om me heen. Ik ben met fiets en OV vrij om te gaan en staan waar ik wil, zonder me zorgen te maken over mijn auto.
Maar goed, ieder zijn ding. Ik hoop alleen dat onze overheid (=wij met zijn allen) eens inziet wat het transportsysteem "auto" onze maatschappij kost en die kosten eens zou leggen waar ze horen: bij de automobilist. En niet gelijk blèren "melkkoe", want dat begrip klopt niet. Lees eerst het boek
De file voorbij maar eens.
Als je het over elektrische auto's hebt is de accu het énige probleem (buiten de vele niet-brandstofgerelateerde promblemen van de fossiele auto die de e-auto ook niet oplost).
rijden op waterstof
Als jij me even verteld waar we al die waterstof vandaan gaan halen, hoe we in een paar jaar tijd de wereldwijde infrastructuur daarvoor uit de grond stampen, etc. dan zal ik je vertellen dat waterstof een droombeeld is.
maar het probleem met auto's is gewoon $$$$ die verdient moeten worden door de overheid, daarom zien we nog geen volledige electro auto's.
Kun je eens uitleggen wat je daar bedoelt?
a) Ik zie wel degelijk elektrische auto's.
b) Onze overheid subsidieert die dingen als de gekke.
Tijdje terug zag ik bij Discovery een sportauto die 1.000 km op stroom kon rijden en nieteens duur geloof 100K dollar, dus alles kan

Ik denk dat een Tesla Model S was, die een dergelijke actieradius alleen haalt doordat er een range extender in zit, een deftig woord voor 'benzinemotor'. Eigenlijk niets nieuws onder de zon dus.
[
Voor 12% gewijzigd door
JeroenH op 26-12-2012 13:56
]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant