sylvesterrr schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 09:47:
[...]
Ik ben ermee gestopt.

Onder andere vanwege de gestegen brandstofprijzen. OV-kosten worden 100% vergoed, daarnaast kan ik in de trein werken (werk of studie).
De auto is inmiddels terug van reparatie, m'n zwager neemt 'm van me over zodra hij zijn auto heeft verkocht.
Ik ben ook gestopt met autorijden maar dan niet eens zozeer vanwege de brandstofkosten maar meer vanwege de gestegen wegenbelasting. dat icm weinig autokilometers maakt het wel erg duur per kilometer ineens. Ik had rekeningrijden dan ook toegejuicht maarja, niet doorgegaan helaas. De hoge brandstofkosten waren bij mij alleen de laatste druppel.
Doe intussen al een half jaar zonder auto en heb hem eigenlijk nog geen moment gemist
Velomobiel icm OV werkt prima
MBV schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 00:28:
[...]
Kolen geeft anders aardig wat rotzooi, en dat is de kant die we op gaan. En als wij dat niet doen, doet China het wel, die is schijnt bezig te zijn de petrochemie om te zetten op kolenvergassing.
Gelukkig wonen we niet in China. Luchtvervuiling is meestal plaatselijk. Hooguit kan je last krijgen van het broeikaseffect maar we zitten straks heus niet in de smog van China ofzo.
Verwijderd schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 03:03:
Je vergist je denk ik in het dagelijkse verbruik in Olie in vaten per dag. Die schatting kan wel degelijk kloppen. De piek met goedkope olie is met de '90 voorbij gegaan, toen waren 8 cillinders met een verbruik van 1 op 4 doodnormaal ofzo
De prijs wordt nu medebepaald door de recente BTW verhoging en accijnsheffing op de benzine de liter.
Als de accijns volledig zou vervallen had je een heel mooi prijsje aan de pomp.
Maar niets komt gratis meer. En door het goedkoper te maken stimuleer je mensen ook niet meer te kiezen voor een zuinigere auto. Immers als het betaalbaar is om een V8 / V6 te rijden waarom zou je dan een zuinigere auto nemen?
Ik kom net terug uit de Verenigde Arabische emiraten en daar kost de benzine bijna 40 cent per liter, nog altijd spotgoedkoop in vergelijking met hier maar best duur in vergelijk met bv Irak waar het op 7 cent staat.
wel zie je inderdaad duidelijk dat het soort auto's dat daar rijdt wat anders is dan hier. Kleiner dan een Toyota Camry zie je daar niet en het gros is sportwagen met V8 of V12, luxe sedan met dikke motor of terreinwagens met V8.
Ze zijn intussen wél bezig het OV systeem in bv Dubai uit te breiden door de metrolijn meer zijtakken te geven en ze zijn ook een tramlijn aan het aanleggen en er rijden bussen (maar dat is voor de onderklasse)
En net buiten Dubai ligt een dorp dat geheel zelfvoorzienend is.
Ook daar dringt wel door dat de olie niet oneindig is maar je ziet wel de gevolgen van een lage brandstofprijs direct terug op de weg.
Dat zie je in de VS ook, nu de brandstofprijs daar meer dan verdriedubbeld is in korte tijd kiezen veel amerikanen voor de prius, een zuinige japanner etc. Jongere amerikanen pakken steeds vaker de fiets.
Een hoge brandstofprijs is echt niet alleen maar een nadeel
[
Voor 58% gewijzigd door
Metro2002 op 24-10-2012 09:05
]