Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 87 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.701 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

croxz schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:59:
[...]

Onzin natuurlijk want die korte stukjes zetten geen zoden aan de dijk wat betreft verbruik. Al zou je een kilometertje rijden naar de supermarkt, dan is heen en terug 2km. Stel auto verbruikt 1 op 10 dan heb je 0,2 liter benzine verbuikt.
Juist op korte stukken is het verbruik stukken hoger dan bij langere stukken. De motor komt ook niet op temperatuur enzo...

Anandus heeft zeer zeker wel een goed punt. Zolang mensen voor pietluttige dingen de auto blijven pakken is de brandstofprijs dus gewoonweg nog niet te hoog.

Virussen? Scan ze hier!

• croxz
  • Laatst online: 23:13
Robkazoe schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:56:
Waarom zijn de prijzen in Noorwegen eigenlijk zo hoog voor de benzine en dieselprijzen?
De grote grap is ook nog eens dat olie een enorme olieproducent is: de achtste van de wereld! De inkomsten daarvan zitten in een fonds van 600 miljard dollar.
Als er ergens een opstand gerechtvaardigd is, is het daar wel :P

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:30
wildhagen schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:58:
[...]

Omdat de benzineprijs niet alleen afhankelijk is van de olieprijs, maar van nog veel meer factoren. Zoals een momenteel ongunstige dollar/euro-wisselkoers, seizoens-factoren, politieke factoren (als er weer eens ergens onrust is), economische factoren (een tijd geleden was de VS bijvoorbeeld olie aan het hamsteren om hun oliereserves aan te vullen, wat de prijs voor de rest van de we wereld ook fors opdreef), toenemende vraag van andere landen (met name China en India) en zo nog een aantal zaken.
Politieke onrust, seizoens-factoren, economische factoren en toenemende vraag zouden dan ook de olieprijs moeten beinvloeden. Alleen de wisselkeurs lijkt mij nu van toepassing als ik dat zo lees want de euro is hard onderuit gegaan.

Daarnaast zag ik dit voorbij komen (weet niet of hij hier al voorbij is gekomen). Het valt dus allemaal wel mee. :P
http://www.ftm.nl/copypas...a-duurste-ter-wereld.aspx
croxz schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:03:
[...]

De grote grap is ook nog eens dat olie een enorme olieproducent is: de achtste van de wereld! De inkomsten daarvan zitten in een fonds van 600 miljard dollar.
Als er ergens een opstand gerechtvaardigd is, is het daar wel :P
Vandaar dat ik die vraag ook stelde. Dankzij het fonds is het land zo goed als staatsschuld vrij, heeft het gigantisch veel werk in de olieindustrie maar worden ze daar ook gepakt. Al lijkt de draagkracht van inkomen voor benzine wel hoger te zijn (zie linkje wat hierboven staat).

[ Voor 28% gewijzigd door Robkazoe op 06-09-2012 12:05 ]

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:54

Vis

Grrrrrene schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:54:
Het klagen gebeurt vooral op basis van historische cijfers (waarvan we ook stiekem wel weten dat die niet terugkomen ;)). Achja, nog een jaar of 10-20 en we rijden allemaal elektrisch ;)
Kan... echter zal de energieprijs ook stijgen, of als het zo doorgaat zijn we, als iedereen straks elektrisch rijdt, evenveel kwijt voor het opladen van de accu's in de avond/nacht (wat meen je als iedereen tegelijkertijd stroom afneemt, oke gebeurd nu ook al met andere elektro apparaten, maar met 10 miljoen auto's tegelijkertijd) of bijvoorbeeld de kosten voor het vervangen van de accu's etc :+

Allemaal leuk en aardig, maar de machthebbers van de grote bedrijven als Shell en straks dus ook een of ander elektro bedrijf, wil altijd meer en meer winst maken.

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:30
Vis schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:06:
[...]

Kan... echter zal de energieprijs ook stijgen, of als het zo doorgaat zijn we, als iedereen straks elektrisch rijdt, evenveel kwijt voor het opladen van de accu's in de avond/nacht (wat meen je als iedereen tegelijkertijd stroom afneemt, oke gebeurd nu ook al met andere elektro apparaten, maar met 10 miljoen auto's tegelijkertijd) of bijvoorbeeld de kosten voor het vervangen van de accu's etc :+

Allemaal leuk en aardig, maar de machthebbers van de grote bedrijven als Shell en straks dus ook een of ander elektro bedrijf, wil altijd meer en meer winst maken.
Das het doel van elk bedrijf... |:(

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vis schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:06:
[...]

Het is hier nu eenmaal geen communistische heilstaat, waar geen winst gemaakt mag worden ;)

Het is nota bene de primaire doelstelling van een bedrijf om zoveel mogelijk winst te maken. Ze zitten er niet om het jou aangenaam te maken hoor, daar zijn ze ook helemaal niet voor bedoeld.

Virussen? Scan ze hier!

• Vis

Vis

Robkazoe schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:07:
[...]

Das het doel van elk bedrijf... |:(
Ja precies, en kunnen we tegen die tijd weer gaan zeuren over de kosten die steeds hoger oplopen ;)

• croxz
  • Laatst online: 23:13
wildhagen schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:00:
[...]
Juist op korte stukken is het verbruik stukken hoger dan bij langere stukken. De motor komt ook niet op temperatuur enzo...

Anandus heeft zeer zeker wel een goed punt. Zolang mensen voor pietluttige dingen de auto blijven pakken is de brandstofprijs dus gewoonweg nog niet te hoog.
Nee hij heeft geen punt, korte ritjes blijven (wat betreft brandstofverbruik) gerommel in de marge. Tegen de tijd dat korte ritjes niet meer te betalen zijn, is autorijden uberhaupt alleen nog maar voor de extreem rijken.

En zo gek was mijn schatting van 1 op 10 niet: een moderne auto verbruikt minder dan dat in de stad met koude motor.

• Vis

Vis

wildhagen schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:08:
[...]

Het is hier nu eenmaal geen communistische heilstaat, waar geen winst gemaakt mag worden ;)

Het is nota bene de primaire doelstelling van een bedrijf om zoveel mogelijk winst te maken. Ze zitten er niet om het jou aangenaam te maken hoor, daar zijn ze ook helemaal niet voor bedoeld.
Ik geef het alleen maar aan ;) Omdat iemand iets over het elektrisch rijden zei, wat nu nog ontzettend goedkoop is "tegenover" de olie variant. Maar tegen de tijd dat het normaal is om elektrisch te rijden, is het al niet meer goedkoop meer ;)

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Bart-Willem schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:41:
[...]
Daarnaast: omdat Europa in een crisis zit, is Azië daar ook niet bij gebaat en loopt de economie daar ook langzamerhand terug. Dus die "toenemende vraag" is eigenlijk op dit moment met een korrel zout te nemen.
Idd, daar heb je gelijk in. Die toename in vraag naar olie vanuit China en India is een broodje aap verhaal.
Er wordt altijd wel een excuus verzonnen om te speculeren met de olieprijs: orkaan VS, onrust Iran enz.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

tweaker2010 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:18:
[...]

Die toename in vraag naar olie vanuit China en India is een broodje aap verhaal.
Onderbouwing, bronnen? Want zo is het niet meer dan een loze populistische kreet vanuit de onderbuik :)

Natuurlijk is het geen broodje aap. De Chinese economie groeit met 8-10 procent per jaar, ook India groeit enorm snel, en in beide landen neemt het aantal auto's enorm snel toe.

Je hoeft bepaald geen Einstein te zijn om te zien dat de vraag dan ook navenant sky-high toeneemt, vanuit zowel de industrie als de particulieren.

Virussen? Scan ze hier!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

wildhagen schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:22:
[...]
Onderbouwing, bronnen? Want zo is het niet meer dan een loze populistische kreet vanuit de onderbuik :)

Natuurlijk is het geen broodje aap. De Chinese economie groeit met 8-10 procent per jaar, ook India groeit enorm snel, en in beide landen neemt het aantal auto's enorm snel toe.
De Chinese economie koelt af en de groei blijft achter bij de verwachtingen. Momenteel zelfs al minder dan 8%:
http://nl.gbtimes.com/nieuws/chinas-kwartaal-bbp-groei-neemt-af-tot-7,6-procent

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Afnemende groei is nog steeds groei?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

RemcoDelft schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:35:
[...]

In Zwitserland liggen de salarissen aanzienlijk hoger en werk je dus minder lang voor een liter benzine.
In Italie daarintegen .......

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MaximusTG schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:55:
Afnemende groei is nog steeds groei?
Inderdaad, en dus ook een toenemende vraag.

Virussen? Scan ze hier!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
joopv schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:00:
[...]
Heb je de post waar dit een reactie op was - die er boven stond - ook gelezen?

"De hoeveelheid zuinige auto's is een aanzienlijk deel van het leasepark"

en die zullen dus - na enkele jaren - door verhuizen naar de particuliere rijders.
jazeker, maar dat verandert toch niks aan de eigenlijke discussie dat mensen die hun eigen peut moeten betalen best succesvol in opkomst kunnen komen, ook al zouden de leaserijders stug door blijven rijden?

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

wildhagen schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:07:
[...]
Inderdaad, en dus ook een toenemende vraag.
De olieproductie is gebaseerd op vraag en aanbod. Wanneer het aantal opgepomte vaten olie gelijk blijft en de vraag afneemt zou de prijs juist moeten dalen en niet andersom.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Maar de vraag neemt niet af, maar toe. Met 7.6 procent dus. En aangezien het aanbod grofweg gelijk blijft, maar de vraag wel stijgt, zal de prijs dus ook stijgen, en niet andersom.

Virussen? Scan ze hier!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 16:38

Metro2002

Memento mori

warhamstr schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:42:
[...]

FUUUUUU

Begint gewoon echt naar oplichting en uitbuiting te ruiken...
Uitbuiting zelfs.
Staat er soms iemand van de overheid bij je die je met een pistool op je hoofd dwingt te tanken ofzo 8)7
Als het te duur wordt koop je het domweg niet meer en zoek je andere vervoersoplossingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 06-09-2012 14:27 ]

Verwijderd

Hmm, naar schatting raakt de boel droog medio 2047, dat is 35 jaar verwijderd van nu
Aldus http://www.easydrivers.nl/co-fos/

Dat betekend dus dat de prijs hoe dan ook meer zal stijgen omdat het duurder wordt de boel op te boren, de vraag alleen nog maar groter wordt en uiteindelijk de boel ook gewoon opraakt en tegen woekerprijzen verkocht zal worden.

90's met onbeperkte olie zijn voorbij, een feit, en die tijd komt ook niet meer terug. Als er geknipt wordt op accijns zal het toch elders vandaan gehaald moeten worden. De mainstream aan Hybrid auto's laat dan ook op zich wachten (bewust, betaalbaar voor de hogere klasse) omdat het melken van olie de komende 20 jaar minimaal nog wel rek in zit.

Als je zuiniger wilt rijden , wissel dan van auto, gebruik vaker de fiets, rij een scooter ipv auto, want met een 4 liter tank haal ik 150km en met 4 liter benzine kom ik hoogstens 50km verder :P

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:46

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:33:

90's met onbeperkte olie zijn voorbij, een feit, en die tijd komt ook niet meer terug. Als er geknipt wordt op accijns zal het toch elders vandaan gehaald moeten worden. De mainstream aan Hybrid auto's laat dan ook op zich wachten (bewust, betaalbaar voor de hogere klasse) omdat het melken van olie de komende 20 jaar minimaal nog wel rek in zit.
volgens mij waren de jaren 60 het laatste decennium waar de olie "onbeperkt" was.
Vanaf de jaren '70 bestaat het besef al dat het eindig is (of dat we er in ieder geval goed afhankelijk van zijn).

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Robkazoe schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:56:
Waarom zijn de prijzen in Noorwegen eigenlijk zo hoog voor de benzine en dieselprijzen?
Noorwegen heeft 25% BTW, maar toen ik in Noorwegen was waren de prijzen eigenlijk vrijwel overal gelijk aan hier in Nederland. Als ergens wel de adviesprijs en de werkelijke pompprijs ver uit elkaar ligt, is het daar wel. ;)

Daarbij: de wegenbelasting in Noorwegen is écht een lachertje. Sterker nog: een complete school kon niet geloven dat ik voor mijn toenmalige Volvo V70 diesel op dat moment 1400 Euro per jaar aan wegenbelasting moest betalen. Ze dachten serieus dat ik hen voor de gek zat te houden, en dat in een land met ongeveer de hoogste belastingdruk. 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door Bart-Willem op 06-09-2012 14:47 ]

Volvotips.com

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:50
Vorige week, €1,93, BP Ultimate, *slik*

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

wildhagen schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:45:
Maar de vraag neemt niet af, maar toe. Met 7.6 procent dus. En aangezien het aanbod grofweg gelijk blijft, maar de vraag wel stijgt, zal de prijs dus ook stijgen, en niet andersom.
Die 7,6% is niet de vraag naar olie maar de groei van de economie. Aangezien de groei van de economie aan het afnemen is, neemt de toenemende vraag naar olie daar ook af. De toenemende vraag naar olie gaat niet meer met rassenschreden zoals de speculanten en Shell ons doen laten geloven. ;)

Volvotips.com

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Zijn jullie nu echt zo stom? De stijging van de vraag neemt niet af; De stijging van de stijging van de vraag neemt af bij een daling van de stijging van de economische groei.
Ja, ingewikkeld, ik weet het.
Dus dat betekent dat de totale vraag naar olie nog steeds groeit, en bij gelijkblijvende productie betekent dat dus een stijgende prijs. Zoals wildhagen ook al zei dus.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik ben niet stom, maar in het nieuws roept men telkens dat "de steeds sterk stijgende vraag vanuit het Oosten" de brandstofprijzen omhoog stuwt, maar het is helemaal niet meer sterk stijgend. En leuk en aardig dat men het telkens heeft over "over blabla jaar hebben we geen olie meer" maar over de gigantische olievelden die gevonden worden afgelopen jaren (waarvan een aantal groten recent nog) hoor je ineens bar weinig (sowieso hebben dat soort vondsten ineens weinig effect op de olieprijs terwijl een luchtbugs in een vaag Afrikaans onbekend land ineens de prijzen omhoog duwt omdat dat ineens "de grootste olieproducent is").

Volvotips.com

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ook en dat er afspraken gemaakt zijn dat de olie productie op een wat lager niveau word gehouden om de prijs stabiel te houden, ze zijn wel slim...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Bart-Willem schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:44:
[...]Noorwegen heeft 25% BTW, maar toen ik in Noorwegen was waren de prijzen eigenlijk vrijwel overal gelijk aan hier in Nederland. Als ergens wel de adviesprijs en de werkelijke pompprijs ver uit elkaar ligt, is het daar wel. ;)
Huh? Vorig jaar zomer in Noorwegen geweest (was net een uurtje met de trein uit Oslo met de Breivik bom). Toen was de benzineprijs al BOVEN de 2 euro met de toen geldende wisselkoers.

Uit eten was ook duur (soms echt verschrikkelijk, als je 35 euro neertelde was het hooguit oké eten. In NL kan je voor 30 euro prima uit eten als je de juiste restaurants zoekt). Eigenlijk het enige dat ik goedkoop kon vinden was kleren, en het OV (8 uur treinen kostte maar iets van 25 euro).

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik was in 2009 in Noorwegen, toen was de Euro wel wat stabieler. ;) Maar ik heb absurd veel kilometers er af gelegd (in korte tijd) en de pompprijzen lagen echt gigantisch ver uit elkaar. Meer dan hier in Nederland. :P Mijn schoonzus heeft in Noorwegen gewoond en die vertelde hetzelfde.

Voor de rest is het inderdaad een erg duur land, de belastingen lijken vooral in consumptie gestopt te zijn (sowieso 25% BTW maar ook veel accijnzen), en uit eten is inderdaad verschrikkelijk duur. :P

Volvotips.com

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
Ik heb er gewoond, en naast dat je als automobilist gemolken wordt aan de pomp (10-15% duurder dan hier, verder tank ik diesel dus word je in het buitenland sowieso genaaid vergeleken met NL), mag je ook nog om de haverklap tol betalen. Ik woonde in Haugesund, zat bij een schaakclub in Vedavågen, was zo'n 25km rijden. Om daar te komen moest je 4 tolposten door, en op de terugweg nogmaals. Per tolpost kostte dat 8 NOK. Al redelijk snel een AutoPass aangeschaft, werd er bij de eerste tolpost 6,40 NOK afgeboekt en kon je de tolposten daarna gewoon doorrijden zonder extra kosten.

• dreamscape
  • Laatst online: 15-09 15:10
Het is lastig vergelijkbaar. Noorwegen is een belastingparadijs, maar dan wel voor de staat. Ik heb er in 2000 eens twee kratten bier en een pakje sigaretten gekocht. Dat was 120 gulden...

Punctuality is the politeness of kings

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

_JGC_ schreef op donderdag 06 september 2012 @ 22:21:
Ik heb er gewoond, en naast dat je als automobilist gemolken wordt aan de pomp (10-15% duurder dan hier)
Staat wel tegenover dat de wegenbelasting daar haast niets voorstelt vergeleken met hier (en al helemaal niets voorstelt als je kijkt naar de rest van belastingen etc daar). :P

Volvotips.com

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
Bart-Willem schreef op donderdag 06 september 2012 @ 23:30:
[...]

Staat wel tegenover dat de wegenbelasting daar haast niets voorstelt vergeleken met hier (en al helemaal niets voorstelt als je kijkt naar de rest van belastingen etc daar). :P
Heb ooit een keer gekeken wat het zou gaan kosten om mijn auto daar te importeren. Dat ging ongeveer net zoveel kosten als wat ik ervoor had betaald: bepaald percentage over de waarde, bepaald bedrag gerelateerd aan de motorinhoud of CO2 uitstoot en nog een toeslag voor het feit dat ie airco heeft, en over dat alles nog 25% BTW.

Er is een reden waarom mensen daar in oude krotten rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Vandaag voetbalt het Nederlands elftal weer, dus weer korting bij Supertank. Komt goed uit, het lampje van de reserve ging vanmorgen weer branden. :P

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

wildhagen schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:45:
Oliemaatschappijen produceren gebaseerd op de voorspelde groei. Als er dan uiteindelijke minder groei is dan verwacht, dan is er een overschot. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

_JGC_ schreef op donderdag 06 september 2012 @ 23:41:
[...]

Heb ooit een keer gekeken wat het zou gaan kosten om mijn auto daar te importeren. Dat ging ongeveer net zoveel kosten als wat ik ervoor had betaald: bepaald percentage over de waarde, bepaald bedrag gerelateerd aan de motorinhoud of CO2 uitstoot en nog een toeslag voor het feit dat ie airco heeft, en over dat alles nog 25% BTW.

Er is een reden waarom mensen daar in oude krotten rijden...
Dat geldt ook voor Denemarken: daar zie je enorm veel jaren 90-bakken rondrijden. :P Komt omdat daar de BPM weer heel hoog is, tenzij je grijs kenteken pakt (op het grijze kenteken zie je dan wel weer veel nieuwe auto's). Je ziet daarom zelfs Porsches met een schot achter de bestuurdersstoel rondrijden. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Joopieboy schreef op donderdag 06 september 2012 @ 20:15:
Ook en dat er afspraken gemaakt zijn dat de olie productie op een wat lager niveau word gehouden om de prijs stabiel hoog te houden, ze zijn wel slim...
Zo. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tweaker2010 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:18:
[...]

Idd, daar heb je gelijk in. Die toename in vraag naar olie vanuit China en India is een broodje aap verhaal.
Er wordt altijd wel een excuus verzonnen om te speculeren met de olieprijs: orkaan VS, onrust Iran enz.
Helemaal mee eens. 4 jaar geleden hadden we bijna een miljard chinezen en bijna een miljard indiers, daar zijn een paar miljoen bijgekomen. Ze zijn niet plotseling de afgelopen 4 jaar met z'n 2 miljard van de fiets afgestapt en in de auto gestapt. We worden gewoon genaaid door die Arabieren en de hoge belastingen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Uit de verborgen punten van GroenLinks blijkt dat zij al te graag 15 cent extra accijns op de brandstoffen wil gaan heffen: http://www.rtl.nl/compone...t-in-partijprogrammas.xml

Leuk dat ze er niet voor uit durven te komen, maar dit wel aan het CPB doorgeven. :') Er staan trouwens wel meer achterlijke plannen van ook andere partijen in (waaronder de afschaffing van belastingvrijstelling van oldtimers en het opkrikken van de wegenbelasting door het CDA, terwijl diezelfde CDA ook nog eens een km-heffing wil). Lijkt me wel duidelijk waar we als automobilisten niet op moeten gaan stemmen. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

SP ook niet iig als ik het goed begrijp. Maar idd daar heb je wel een punt. Sowieso is het een en al liegen en bedriegen om toch maar stemmen te krijgen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Selectief de waarheid vertellen noemen ze dat :+

Maar waar stopt het? Straks mag je 2,10 betalen voor een litertje Euro 98.
Liever meer wegenbelasting en lagere brandstofprijzen ... maar daar zal minstens de helft van autobezittend Nederland het niet mee eens zijn gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Het CDA wil kennelijk een hogere wegenbelasting en tegelijkertijd een kilometerheffing, die denken dat automobilisten miljardair zijn kennelijk. Ze zijn nu niet alleen figuurlijk de weg kwijt, maar straks ook letterlijk. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Tsja wat dan? Ik moet toch tanken om op mijn werk te komen en zo zijn er velen. Dus er is geen enkele motivatie om wat aan de prijs te den...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dat zeg je precies goed: veel mensen zijn er afhankelijk van, en dus ben je automatisch een melkkoe. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 14:20

NoFearCreations

3DPrint the world!

Inderdaad. Je moet wel, want als je besluit de auto te laten staan als een statement, en daar door dus niet naar je werk kan, ben je per direct je baan kwijt.

Ik ben zelf vrachtwagen chauffeur, en hoor veel collega's die echt wel wat willen doen. Maar het is 1 dag staken, en de 2e dag rijdt er een Pool/Hongaar/Oost-duitser op je auto. En met de hoge vaste lasten in Nederland kan je je dat niet veroorloven.

Dan kan je beter de Fransen hebben, die durven tenminste nog wat....

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 22:27:
Selectief de waarheid vertellen noemen ze dat :+

Maar waar stopt het? Straks mag je 2,10 betalen voor een litertje Euro 98.
Liever meer wegenbelasting en lagere brandstofprijzen ... maar daar zal minstens de helft van autobezittend Nederland het niet mee eens zijn gok ik zo.
Dat motiveert dan juist om MEER te gaan rijden, wat weer leid tot nog HOGERE prijzen (vanwege hogere vraag).

Lijkt me ook niet gewenst :P

Ik ben juist voor lagere wegenbelasting en hogere benzineprijzen. Niet bezit belasten, maar gebruik. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld een auto hebben voor lange afstanden, maar een elektrische fiets/scooter gebruiken voor de kleine afstanden. Iets wat ze niet zo snel zullen doen bij hoge wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 11:06:
[...]

Dat motiveert dan juist om MEER te gaan rijden, wat weer leid tot nog HOGERE prijzen (vanwege hogere vraag).

Lijkt me ook niet gewenst :P

Ik ben juist voor lagere wegenbelasting en hogere benzineprijzen. Niet bezit belasten, maar gebruik. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld een auto hebben voor lange afstanden, maar een elektrische fiets/scooter gebruiken voor de kleine afstanden. Iets wat ze niet zo snel zullen doen bij hoge wegenbelasting.
het gebruik is al belast door de huidige benzineprijzen, houderschapsbelasting.
houderschapsbelasting verwerken in de benzineprijzen is eventjes ''beter'' voor de forens, maar als de brandstof dan door blijft stijgen word brandstof al helemaal onbetaalbaar.
zo worden auto's wel groener.....door de groene aanslag en platte banden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:17

Daniel36

vernieuwde formule

http://www.telegraaf.nl/b...jden_wordt_te_duur__.html

Helaas werkt het bij mij ook zo inmiddels, we gaan minder rijden waar dat kan.
Hoe is dat bij jullie, afgezien dan van werk km's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:17

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het scheelt wel wat files als de prijs zo hoog opgedreven wordt, dat alleen leasebakken, vrachtwagens, busjes en OV nog rondrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Cyphax

Moderator LNX
Met de auto naar het werk is voor mij vanaf het begin al oninteressant geweest; Nijmegen-Arnhem wil je in de spits gewoon niet met de auto doen. Daarnaast is het gezonder om te fietsen en kan ik aansluitend in de trein wat anders doen. Iets lezen ofzo. Boodschappen doe ik alleen met de auto als ik teveel moet halen om met de fiets mee te nemen, of ik moet naar de stad. Het is ook gewoon niet sneller om het met de auto te doen (het is hemelsbreed iets meer dan een halve kilometer naar het centrum).

Voor het volgende kabinet wel makkelijk, die hoge prijzen. Als er toch niets aan te doen is en mensen daarom minder gaan rijden, moeten we dan veel geld steken in nieuwe wegen of kunnen we gewoon zorgen dat het bestaande net in goede staat blijft? (Ik reed gisteren door België; dan ga je het wegennet van Nederland vanzelf wat meer waarderen.)
Kunnen we misschien wat op bezuinigen en het steken in onderwijs ofzo?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Laatst online: 21:29

Harrie

NederVlaming

Bart-Willem schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 20:38:
Uit de verborgen punten van GroenLinks blijkt dat zij al te graag 15 cent extra accijns op de brandstoffen wil gaan heffen: http://www.rtl.nl/compone...t-in-partijprogrammas.xml

Leuk dat ze er niet voor uit durven te komen, maar dit wel aan het CPB doorgeven. :') Er staan trouwens wel meer achterlijke plannen van ook andere partijen in (waaronder de afschaffing van belastingvrijstelling van oldtimers en het opkrikken van de wegenbelasting door het CDA, terwijl diezelfde CDA ook nog eens een km-heffing wil). Lijkt me wel duidelijk waar we als automobilisten niet op moeten gaan stemmen. :P
Waarom is afschaffen van belastingvrijstelling van oldtimers belachelijk? Wanneer ze echt als classic car enkel tour-tochtjes rijden ben ik akkoord. Maar wanneer men ze gewoon als daily rijdt, vind ik dat daar gewoon belasting voor afgedragen dient te worden. Gelijkaardig dus aan de regeling in België.

Nu ben ik niet helemaal op de hoogte van de exacte huidige regels, en het voorstel van de CDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Cyphax schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 12:43:
Voor het volgende kabinet wel makkelijk, die hoge prijzen. Als er toch niets aan te doen is en mensen daarom minder gaan rijden, moeten we dan veel geld steken in nieuwe wegen of kunnen we gewoon zorgen dat het bestaande net in goede staat blijft? (Ik reed gisteren door België; dan ga je het wegennet van Nederland vanzelf wat meer waarderen.)
Volgens mij kunnen we aardig wat bezuinigen op onderhoud van het wegennet. Als ik hier in de omgeving zie wat er allemaal gebeurd: fietspaden volledig worden vernieuwd (van prima zwart asfalt, naar net zo prima rood asfalt), niet doorgaande 60km/h wegen in perfecte staat worden gehouden, beton vervangen door asfalt.

Geen van alle nodig en in het geval van de 60km/h wegen nodigt het ook nog eens uit tot harder rijden. Ik denk dat we veel van onze wegen op een te hoog niveau maken en houden.

Verder heb ik vandaag voor €1.754/l 95 getankt, precies 11 cent per liter meer dan vorig jaar rond deze tijd, 21.5cent meer dan 2 jaar terug en 52.5cent meer dan 3 jaar terug. Vooral de prijs van 3 jaar terug schrik ik van, dat is 43% prijsstijging in 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 12:41:
Het scheelt wel wat files als de prijs zo hoog opgedreven wordt, dat alleen leasebakken, vrachtwagens, busjes en OV nog rondrijdt.
En Nederland wordt er een stuk leefbaarder van als alleen diegenen rijden die ook moeten rijden. Helaas komt het er voorlopig nog niet van, zelfs hier in het Noorden is het nog nooit zo druk geweest op de snelwegen als nu ondanks de hoge brandstofprijzen. De brandstofprijzen zijn blijkbaar nog steeds niet hoog genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dipsausje schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 13:09:
[...]Volgens mij kunnen we aardig wat bezuinigen op onderhoud van het wegennet. Als ik hier in de omgeving zie wat er allemaal gebeurd: fietspaden volledig worden vernieuwd (van prima zwart asfalt, naar net zo prima rood asfalt), niet doorgaande 60km/h wegen in perfecte staat worden gehouden, beton vervangen door asfalt.

Geen van alle nodig en in het geval van de 60km/h wegen nodigt het ook nog eens uit tot harder rijden. Ik denk dat we veel van onze wegen op een te hoog niveau maken en houden.
EXACT!

Soms verbaas ik mij daar echt over. Gewoon een perfecte weg, niets mee mis, ineens een week gesloten voor een nieuwe asfaltlaag :? Dan denk ik echt, WTF? Kijk, we hoeven geen Belgische toestanden te krijgen, maar dit is wel het andere uiterste. Dat geld kunnen we elders wel beter gebruiken.

Voor mij ook een reden waarom er echt geen geld meer bij hoeft naar wegen infrastructuur; er gaat teveel heen waardoor ze dit soort onzin gaan uitvoeren (nog een reden om niet op de VVD te stemmen trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 13:24:
[...]

En Nederland wordt er een stuk leefbaarder van als alleen diegenen rijden die ook moeten rijden. Helaas komt het er voorlopig nog niet van, zelfs hier in het Noorden is het nog nooit zo druk geweest op de snelwegen als nu ondanks de hoge brandstofprijzen. De brandstofprijzen zijn blijkbaar nog steeds niet hoog genoeg.
en wie bepaald wie wel en wie niet mag rijden?

bedenkt ook dat als de brandstofprijzen stijgen onze producten in de winkel zelf ook stijgen, de kosten worden doorberekend naar de klant.

vervolgens bestaat er bij ons 3 lagen van werknemers, de kantoormensen, de productiemedewerkers, en de transporteurs.
de kantoormensen doen hun zaken met hun laptop ook lekker thuis, de productiemedewerkers gaan de bak in als ze thuis willen werken (diefstal) dus alles blijft op eigen terrein werken, en wij hebben de transporteurs, en ik denk mijn buurman is niet zo heel blij als ik mijn truck in mijn huis parkeer onder mom thuiswerken.

dichter bij huis wonen kan....als nederland niet een wachtlijst had van huurwoningen van minstends 5 jaar, en dan ook als je geluk hebt.
dus de auto is dan de enigste optie om naar mijn werk te kunnen komen.
bij een baas hoef je als vrachtwagenchauffeur niet aan te komen dat je met het OV rijd en geen auto hebt, want dan is het einde contract, chauffeurs hebben immers niks gemeen met mensen van 9 tot 5.
de ene dag kan ik om 7 uur beginnen, de ander dag als er spoed is word ik op het laatste moment gebeld dat ik moet komen om een rit over te nemen dus tijden verschillen aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00

Onbekend

...

Bartjuh schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 13:33:
[...]

EXACT!

Soms verbaas ik mij daar echt over. Gewoon een perfecte weg, niets mee mis, ineens een week gesloten voor een nieuwe asfaltlaag :? Dan denk ik echt, WTF? Kijk, we hoeven geen Belgische toestanden te krijgen, maar dit is wel het andere uiterste. Dat geld kunnen we elders wel beter gebruiken.
Er worden gewoon delen van een wegdek vernieuwd, terwijl het stuk dat 100 meter verderop ligt in veel slechtere staat verkeert en niets aan gedaan wordt. Dát is pas zonde.
Harrie schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 12:54:
[...]

Waarom is afschaffen van belastingvrijstelling van oldtimers belachelijk? Wanneer ze echt als classic car enkel tour-tochtjes rijden ben ik akkoord. Maar wanneer men ze gewoon als daily rijdt, vind ik dat daar gewoon belasting voor afgedragen dient te worden. Gelijkaardig dus aan de regeling in België.
Je kan de kilometerstand natuurlijk uitlezen, maar je weet niet of deze hier in Nederland of juist in Duitsland zijn gereden. Maar als je een belasting op het aantal kilometers legt zou de belasting op de brandstof naar beneden moeten, maar dan zouden veel meer auto's uit het buitenland hier de wegen gaan gebruiken (en vervuiling afgeven) zonder dat ze daar belasting over betalen. Het idee is overigens goed, maar moeilijk eerlijk uitvoerbaar.
Van mij mag trouwens de apk voor oudere auto's ook weer ingevoerd worden (bijvoorbeeld om de 2 jaar met de eisen van toen).

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 19:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Met de auto naar het werk is voor mij vanaf het begin al oninteressant geweest; Nijmegen-Arnhem wil je in de spits gewoon niet met de auto doen. Daarnaast is het gezonder om te fietsen en kan ik aansluitend in de trein wat anders doen. Iets lezen ofzo. Boodschappen doe ik alleen met de auto als ik teveel moet halen om met de fiets mee te nemen, of ik moet naar de stad. Het is ook gewoon niet sneller om het met de auto te doen (het is hemelsbreed iets meer dan een halve kilometer naar het centrum).

Arnhem-Nijmegen is inderdaad zeer vervelend in de spits. Ik rijd er regelmatig net voor de spits...10 minuten kunnen dan al een wereld van verschil zijn. Overigens zie ik wel minder verkeer op dit traject vergeleken met een jaar geleden.

Zou het graag met de trein doen, maar aangezien ik op twee locaties werk (veel pendelen), krijg ik gewoon geen goede tijdsaansluiting met de treinen.

Dan maar de auto en strategisch roosteren/tijdig vertrekken. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 13:36:
dichter bij huis wonen kan....als nederland niet een wachtlijst had van huurwoningen van minstends 5 jaar, en dan ook als je geluk hebt.
Ik neem aan dat je werk bedoelt ;)

Dat is ook wel het probleem. Afgezien dat Nederland voller is geworden de afgelopen jaren is het ook steeds lastiger geworden om op een redelijke (of fietsbare) afstand van je werk te gaan wonen. Daarbij ook nog het fenomeen 'uitzendkracht' en 'detachering' en het gebrek aan vastigheid bij werkgevers wordt het lastig om het te doorbreken dat je veel moet reizen. En iedere keer verhuizen voor een andere baan/werklocatie.... Veel mensen zitten er ook niet op te wachten om om de paar jaar te verhuizen.

Neem mijn vader. Wij zijn in het dorp gaan wonen waar zijn werk was, dus hij kon gewoon op het fietsje naar het werk. Na 20 jaar besloot het bedrijf dat het beter was om naar de andere kant ven Groningen te verhuizen. Dus de 100 werknemers waarvan zo'n 75% op de fiets kwam moeten nu met de auto naar de andere kant van Groningen. M'n vader rijdt dan wel om en om met een collega, maar in het gunstigste geval zijn het wel weer 40/50 auto's die extra de ring van Groningen over gaan....

Mijn vriendin legt per jaar zo'n 30K af, kan de auto ook niet laten staan, aangezien ze van cliënt naar cliënt moet rijden door heel ZW-Friesland met eigen auto, want een lease-auto krijgt ze niet. Gelukkig op LPG, maar ik zie het er nog wel van komen de de reiskostenvergoeding niet meer uit kan. Het openbaarvervoer is gewoon geen optie en het wordt verwacht door de werkgever dat je gewoon eigen vervoer hebt.

En dan heb je nog de 'grap' dat ze roepen 'koop een moderne, schone en zuinige auto!!'. Leuk en aardig, maar wij hebben geen geld om zo even 10k af te tikken voor een nieuwe auto, dus tuffen we maar door in onze 16 jaar oude Golf met meer dan 300k op de teller.

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

McBoom schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 14:23:
[...]

En dan heb je nog de 'grap' dat ze roepen 'koop een moderne, schone en zuinige auto!!'. Leuk en aardig, maar wij hebben geen geld om zo even 10k af te tikken voor een nieuwe auto, dus tuffen we maar door in onze 16 jaar oude Golf met meer dan 300k op de teller.
Dat dus. Ik erger me daar ook aan.
Alsof we voor de lol in een tien jaar oude auto rondtuffen.
Tuurlijk niet, ik wil ook zo'n kekke BMW 3 ecodynamics blueline turbo met 0% uitstoot, kan hem alleen niet betalen.

Rij ook op gas en het schijnt dat de uitstoot daarvan ook mooi laag is btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 13:36:
[...]

en wie bepaald wie wel en wie niet mag rijden?
de benzineprijzen. Veel simpeler is het niet te regelen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 15:21

BertV

Handgemaakt

Daniel36 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 14:34:
[...]

Tuurlijk niet, ik wil ook zo'n kekke BMW 3 ecodynamics blueline turbo met 0% uitstoot, kan hem alleen niet betalen.
Voor 8K heb je een splinternieuwe Aygo, dat zal we te min, te oncomfortabel of te klein zijn dus niet zeuren.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

nvm

[ Voor 92% gewijzigd door Daniel36 op 08-09-2012 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Daniel36 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 14:34:
[...]

Dat dus. Ik erger me daar ook aan.

Rij ook op gas en het schijnt dat de uitstoot daarvan ook mooi laag is btw.
Ik rijd met heel veel plezier en bewust in een nu 9 jaar oude diesel met zowat 3 ton op de klok, loopt 1 op 21, stoot lekker af en toe roet uit, oerbetrouwbaar en heeft tenminste niet de problemen van de schrapers van tegenwoordig!

En ja, een bewuste keuze omdat ik zelf een nieuwe Volvo waar een dikke 0 achter de aanschafprijs staat niet kan betalen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 15:51:
[...]

Ik rijd met heel veel plezier en bewust in een nu 9 jaar oude diesel met zowat 3 ton op de klok, loopt 1 op 21, stoot lekker af en toe roet uit, oerbetrouwbaar en heeft tenminste niet de problemen van de schrapers van tegenwoordig!

En ja, een bewuste keuze omdat ik zelf een nieuwe Volvo waar een dikke 0 achter de aanschafprijs staat niet kan betalen. :D
die reden rijd ik dus met een oude jeep cherokee 4.0.

gezien motoren steeds meer en meer zuiniger moeten worden en uit een steeds kleiner krachtbron meer pk's en koppel moet worden getrokkken zie ik dus af van moderne auto's.

zoals ik laatst heb gelezen krijgt de nieuwe ford mondeo een 1.0 3 cylinder in de motorengamma.
mooi dat het bij een grote auto kan, vraagtekens bij de betrouwbaarheid en uithoudingsvermogen van zo een kleine motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Kijk maar bij volkswagen met de huidige motoren, als ze nieuw zijn verbruiken ze al olie, kettingen die verspringen waardoor de blokken in de soep lopen, zuigers die kantelen, noem maar op. Nee dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:09

vhal

ಠ_ಠ

Joopieboy schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 17:41:
Kijk maar bij volkswagen met de huidige motoren, als ze nieuw zijn verbruiken ze al olie, kettingen die verspringen waardoor de blokken in de soep lopen, zuigers die kantelen, noem maar op. Nee dankjewel!
De ecoboost en die gare VAG motoren min of meer indirect met elkaar vergelijken gaat niet op imho. Die 1.0 draait al weer een tijdje rond zonder vage kettingproblemen.

Of het ideaal is om een 1.0 in een mondeo te lepelen is een ander verhaal :P maar ach...alles voor de 14% bijtelling he? ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Dat is ook mijn bezwaar tegen het downsizen. In een Up/Aygo/Noemeenseenbelastingvrijding kan een 1 litertje prima, zie ik ook helemaal geen probleem in. Ga je zo'n soort motor in een formaat Focus* en groter zetten zie ik het voor de levensduur somber in. Na 2 ton is die motor helemaal op en moet die compleet gereviseerd worden als dat nog wil. Het lijken me in ieder geval geen auto's die ik dan als 2e handsje aan zou willen schaffen. :X

* ik pak even Ford als voorbeeld met die 1-liter-op-een-a4tje.

In de Golf van mijn vriendin ligt een 2 liter 8-klepper, 300K gelopen op LPG. Die motor is nog nooit uitelkaar geweest, verbruikt nauwelijks olie, loopt als een zonnetje en is compleet droog aan de buitenkant (geen plastic afdekkappen :+). Dat wil ik bij die moderne downsizemotoren nog wel eens zien.

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Als je echt een auto wilt die lang mee moet gaan dan moet je een Prius kopen. Zelfs na >500.000 (zware) stads km is de benzinemotor nog helemaal 100% nog helemaal in orde (taxibedrijven in diverse wereldsteden zijn er erg blij mee), elektromotoren gaan makkelijk miljoenen km's mee (dus daar geen omkijken naar), en alleen de accu die wordt gerecycled kost $2000. Als je verder nauwelijks onderhoudskosten hebt en de auto gaat zo lang mee is dat echt een schijntje. Dat de benzinemotor zo goed is komt door de uiterst lage stootbelasting, omdat de motor eerst stabiel op toeren wordt gebracht door de elektromotor voordat hij aanslaat (1200tpm dacht ik?) krijg je geen rare schokken, een Atkinson cycle wordt gebruikt met minder stootbelasting, toeren maakt op basis van vermogensvraag en niet snelheid*versnellingsratio (en dus uiterst verschillende belasting bij hetzelfde toerental). Ook het remmen op de elektromotor zorgt ervoor dat de remmen nauwelijks slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de auto naar het werk is voor mij vanaf het begin al oninteressant geweest; Nijmegen-Arnhem wil je in de spits gewoon niet met de auto doen. Daarnaast is het gezonder om te fietsen en kan ik aansluitend in de trein wat anders doen. Iets lezen ofzo.
Dat geluk had ik ook totdat mijn werkgever ging verhuizen en ik opeens 1,5 uur per dag langer bezig zou zijn met het openbaar vervoer dan met de auto. Verder kan ik ook met het openbaar vervoer niet op tijd op het werk zijn (ja, het kan wel, maar dan moet ik 2 uur wachttijd erbij nemen en om 05:00 vertrekken terwijl ik om 08:00 moet beginnen en het met de auto 45 minuten rijden is..)

Geniet er dus lekker van, ik zou ook graag een boekje willen lezen ipv in de auto te zitten. Maarja, gelukkig heb ik nog wat luisterboeken liggen :P

Mijn reiskostenvergoeding is trouwens deze maand met 1,50 euro omhooggegaan (van 19 naar 21,50 per dag), maar dat komt volgens mij omdat er weer een update van de routeplanner is geweest en er zal wel weer een vreemde route uitgekomen zijn (20 km omrijden omdat ik dan in theorie 2 seconden eerder op het werk ben en de snelste route is het uitgangspunt).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2012 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 14:37

Bestla

Kvinne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol. Wat een foute vragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 23:15

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 18:57:
[...]

Dat geluk had ik ook totdat mijn werkgever ging verhuizen en ik opeens 1,5 uur per dag langer bezig zou zijn met het openbaar vervoer dan met de auto.
Hehe, en dan te bedenken dat ik voorheen in Nijmegen werkte voor ik in Arnhem aan de slag ging; toen kon ik nog elke dag naar het werk fietsen. De move naar Arnhem verdubbelde mijn reistijd ook. :)

Het is ook niet erg dat mensen met de auto moeten omdat het OV geen goed alternatief is. Het mooist is denk als het een beetje verdeeld is. Als ik met de trein ga is dat mooi 1 auto minder op de weg. Andersom geldt ook dat ik er niet aan moet denken dat iedereen ineens uit de auto en in de trein stapt. :+
Joopieboy schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 15:51:
[...]

9 jaar? Mijn auto is een Citroën AX uit '92, die is dit jaar 20. Meer dan 2 ton op de teller. Ding heeft me in de jaren dat ik heb 'm heb (ik vermoed iets van 7) eigenlijk nog nooit in de steek gelaten. Ik heb 2 keer een kapotte accu gehad maar damn, wat een dankbaar auto'tje. En die 1.1 is ook niet echt een grootverbruiker. Het helpt wel dat ik op de snelweg ~100 rij en niet echt harder (behalve bij inhalen). :)

[ Voor 36% gewijzigd door Cyphax op 08-09-2012 20:04 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 17:18:
[...]

die reden rijd ik dus met een oude jeep cherokee 4.0.

gezien motoren steeds meer en meer zuiniger moeten worden en uit een steeds kleiner krachtbron meer pk's en koppel moet worden getrokkken zie ik dus af van moderne auto's.

zoals ik laatst heb gelezen krijgt de nieuwe ford mondeo een 1.0 3 cylinder in de motorengamma.
mooi dat het bij een grote auto kan, vraagtekens bij de betrouwbaarheid en uithoudingsvermogen van zo een kleine motor.
problemen die je met moderne auto's ziet zijn voorals problemen met electrische systemen of domweg problemen met een mechanische oorzaak (ophaning bijv). Dat lees ik tenminste uit een link als deze (die verder weinig specifiek is over het type, maar het idee moge duidelijk zijn)
Dus wellicht dat je wat dat betreft gelijk hebt, al heb ik zelf in een aantal oudere auto's gereden die net zo goed problemen hadden. Toevallig ook een 4X4 zoals die van jou. Leuke auto maar het ding werd net zo goed geplaagd door i.i.g duur onderhoud aan bijv. de ophanging.

Maar dat kleinere, krachtigere motoren automatisch problematisch zijn kan ik zo 1,2,3 (nog) geen harde cijfers over vinden. Je hebt bijv. wel het recente verhaal met de TSI motoren van VW, maar dat was meer terug te herleiden op produktieproblemen dan op abnormale slijtage. Als jij die cijfers wel hebt, dan ben ik daar erg benieuwd naar :)
Misschien dat ze over 5 jaar met bosjes tegelijk uitvallen en dan zou je inderdaad vraagtekens moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
McBoom schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 18:32:
Dat is ook mijn bezwaar tegen het downsizen. In een Up/Aygo/Noemeenseenbelastingvrijding kan een 1 litertje prima, zie ik ook helemaal geen probleem in. Ga je zo'n soort motor in een formaat Focus* en groter zetten zie ik het voor de levensduur somber in. Na 2 ton is die motor helemaal op en moet die compleet gereviseerd worden als dat nog wil. Het lijken me in ieder geval geen auto's die ik dan als 2e handsje aan zou willen schaffen. :X

* ik pak even Ford als voorbeeld met die 1-liter-op-een-a4tje.

In de Golf van mijn vriendin ligt een 2 liter 8-klepper, 300K gelopen op LPG. Die motor is nog nooit uitelkaar geweest, verbruikt nauwelijks olie, loopt als een zonnetje en is compleet droog aan de buitenkant (geen plastic afdekkappen :+). Dat wil ik bij die moderne downsizemotoren nog wel eens zien.
Dit zou een uitspraak kunnen zijn van een Amerikaan die 20 jaar geleden in een kroeg over europese auto's praat met die gedownsizede onbetrouwbare 1.9 en 1.6 motoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Harrie schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 12:54:
[...]

Nu ben ik niet helemaal op de hoogte van de exacte huidige regels, en het voorstel van de CDA.
Die Mercedes-dieseltjes die slecht onderhouden worden en een uur in de wind stinken mogen wat mij betreft meteen geruimd worden, maar er zijn toch heel wat mensen die slechts 1 oldtimer hebben en die niet als dagelijkse auto gebruiken (want gebruiken de fiets of rijden dermate weinig dat ze een auto met belasting niet de moeite waard vinden of gewoon uit nostalgie een oude auto erbij willen hebben). De oldtimers die niet geïmporteerd zijn hebben al vele duizenden Euro's (in veel gevallen wordt de 10k-grens gepasseerd) aan wegenbelasting betaald en dat lijkt me eigenlijk wel genoeg. :P De Belgische regeling vind ik dan wel weer heel goed: als je het ding als oldtimer gebruikt zitten er beperkingen aan (die hier wel verzekeringstechnisch gelden maar belastingtechnisch niet) en als je 'm wel als dagelijkse wil gebruiken dat je dan toch wat ervoor betaalt. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00

Onbekend

...

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Om aan de zeer sterk stijgende vraag vanuit Azië te kunnen voldoen natuurlijk! :') Niks "toenemende vraag": op deze wijze hou je de prijzen kunstmatig hoog. :/

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:38
Bart-Willem schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 23:02:
...er zijn toch heel wat mensen die slechts 1 oldtimer hebben en die niet als dagelijkse auto gebruiken (want gebruiken de fiets of rijden dermate weinig dat ze een auto met belasting niet de moeite waard vinden
Dat argument is niet valide. Ik gebruik mijn auto ook niet dagelijks want gebruik de fiets veel. Ik moet wèl belasting betalen omdat het een Golf V is, die bovendien minder verbruikt en minder troep uitstoot dan die oude barrels. Als het aan mij ligt gaan ze _extra_ belasting heffen op die oude stinkbakken.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 00:44
Misschien moet de benzineprijs ook maar inkomensafhankelijk worden gemaakt. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

mekkieboek schreef op zondag 09 september 2012 @ 00:08:
[...]

Dat argument is niet valide. Ik gebruik mijn auto ook niet dagelijks want gebruik de fiets veel. Ik moet wèl belasting betalen omdat het een Golf V is, die bovendien minder verbruikt en minder troep uitstoot dan die oude barrels. Als het aan mij ligt gaan ze _extra_ belasting heffen op die oude stinkbakken.
Waarom is dat niet valide? Omdat jij voor iets jongers kiest en wél belasting betaalt? Dat maakt mijn argument niet minder valide hoor (sowieso heb ik een hekel aan dat "valide/niet-valide-gezeur" want niemand bepaalt hier de feiten over dit soort meningen of inzichten). Ik val regelmatig in bij een oldtimer-garage die wereldwijd tienduizenden klanten heeft. Weet je hoeveel ervan de auto als hoofdauto hebben maar verre van dagelijks gebruiken? Ik denk dat het er in Nederland al duizenden zijn en dan heb ik 't alleen over de Volvo-gevallen, dat zal bij andere merken oldtimers niet veel anders zijn. De mensen die zo'n auto "voor erbij hebben" doen dat vaak uit nostalgisch oogpunt, maar ook vaak omdat ze de vaste lasten niet kunnen dragen van een moderne en comfortabelere auto maar toch om bepaalde redenen (wat dan ook) een auto nodig hebben, ook al gebruiken ze 't niet dagelijks. Niet iedereen heeft een dikke bankrekening of genoeg reserves om zo'n oude auto te vervangen door een jonge(re) en de vaste lasten te dragen. Zij hebben het voordeel dat zij geen wegenbelasting betalen, jij hebt het voordeel dat je kennelijk het geld kan missen en iets jongers en moderners (en comfortabelers) kan rijden. Ieder z'n keuze (voor zover nu nog mogelijk) en dat is dus wél valide. ;)

Je weet ook dat die "stinkbakken" op LPG aanzienlijk minder giftige stoffen uitstoten dan een jongere variant op benzine? De oldtimer-diesels laat ik even buiten beschouwing want vooral de Mercedessen worden bijzonder slecht tot niet onderhouden en roken zelfs bij warme motor nog en stinken als een jewelste.

Het oldtimer-verhaal is gewoon symboolpolitiek, net zoals heel het 130-verhaal (zodat we toch nog ergens zogenaamd een goed gevoel aan overhouden). :P

[ Voor 26% gewijzigd door Bart-Willem op 09-09-2012 01:21 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Van 120 naar 130 km/h ga je +8,3% sneller en er is 17% meer energie nodig om de luchtweerstand te overwinnen. Dat betekent ook meer verbruik en vrijwillig meer accijnzen aan de pomp betalen (win voor overheid) met zelfs een goed gevoel van wat vrijer/sneller rijden erbij (win voor de kiezer).

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 09-09-2012 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:38
Bart-Willem schreef op zondag 09 september 2012 @ 01:10:
Waarom is dat niet valide? Ik val regelmatig in bij een oldtimer-garage die wereldwijd tienduizenden klanten heeft. Weet je hoeveel ervan de auto als hoofdauto hebben maar verre van dagelijks gebruiken?
Het is niet valide omdat mensen met een moderne auto die 'm ook heel af en toe (of zelfs helemaal niet) gebruiken, wel die belasting moeten betalen.
Dat is een beetje sneu voor lui die voor de hobby regelmatig de wereld afzoeken om een orginele spiegel of whatever te kopen, daar kun je natuurlijk een uitzondering maken. Erfgoed e.d. Maar je ziet steeds vaker doordeweeks oude barrels rondrijden met rookpluimen van hier tot ginder alleen omdat ze die paar tientjes belasting per maand niet willen ophoesten. Dat was niet de bedoeling van de regeling.
En mss was extra belasting overdreven maar helemaal geen belasting voor oldtimers is gewoon niet eerlijk naar mensen met moderne auto's. Gelijke monikken...

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op zondag 09 september 2012 @ 01:19:
Van 120 naar 130 km/h ga je +8,3% sneller en er is 17% meer energie nodig om de luchtweerstand te overwinnen. Dat betekent ook meer verbruik en vrijwillig meer accijnzen aan de pomp betalen (win voor overheid) met zelfs een goed gevoel van wat vrijer/sneller rijden erbij (win voor de kiezer).
Klopt. Het betere is is dat je gerust 135 kunt rijden. Correcties vallen er net namelijk onder.

Neemt niet weg dat op z'n tijd richting de 170 ook wel lekker is over de A1 _/-\o_

Olie is business. Altijd al geweest. Die prijs keldert echt niet (meer). Pak een scooter, pak de fiets wat vaker, dat is hoe je zelf goedkoper rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 15-09 14:00

PromWarMachine

Forsaken Archer

rapture schreef op zondag 09 september 2012 @ 01:19:
Ik zie nog een goede reden om 130 in te voeren! Mijn standaardsnelheid is namelijk 150, dus voor mij betekent de wijziging van 130 naar 120 een boeteverlaging bij een eventuele flits van maar liefst 49%.
(van €208 naar €110)

Helaas kost het 'vrijwillig meer accijnzen aan de pomp betalen' me wel steeds meer.
Soms vraag ik me af of het het nog wel waard is, maar met 1000km/week is een theoretische snelheidswinst (ik rijd niet het hele traject 150, daarom theoretisch) van 25% (150 ipv 120) over 200km/dag toch een half uur per dag. Niet misselijk, al zeg ik het zelf.

Dat pak de fiets / pak de scooter geleuter gaat ook niet overal op. Ik rijd niet voor m'n plezier 1000km/week. Het bedrijf waar ik nu gedetacheerd zit, zit nou eenmaal 100km vanaf m'n huis. Met de trein zou een reistijd van +50% zijn, in plaats van -25%...

De motor, dát zou voor mij nog kunnen werken. Alleen denk ik dat ik niet geschikt ben om een motor te besturen. De mogelijkheid om in een paar seconden extreem hoge snelheden te kunnen bereiken, is een verleiding die ik niet zo makkelijk zou kunnen weerstaan. :X

[ Voor 17% gewijzigd door PromWarMachine op 09-09-2012 02:03 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Bart-Willem schreef op zondag 09 september 2012 @ 00:04:
[...]

Om aan de zeer sterk stijgende vraag vanuit Azië te kunnen voldoen natuurlijk! :') Niks "toenemende vraag": op deze wijze hou je de prijzen kunstmatig hoog. :/
Onderbouw de zaken nu eens een keer ipv van enkel van die nujij.nl/Telegraaf reacties neer te zetten.
<1 minuut zoekwerk en je hebt iig een onderbouwde verklaring
Olie in de Noordzee wordt schaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 15:21

BertV

Handgemaakt

PromWarMachine schreef op zondag 09 september 2012 @ 01:59:
[...]
De motor, dát zou voor mij nog kunnen werken. Alleen denk ik dat ik niet geschikt ben om een motor te besturen. De mogelijkheid om in een paar seconden extreem hoge snelheden te kunnen bereiken, is een verleiding die ik niet zo makkelijk zou kunnen weerstaan. :X
Een kleine motor vraagt veel minder om snelheid. (Kleine toermotor of motorscooter)
Dat zijn nu juist de zuinigere motoren.

Maar ook hier willen veel mensen "niet op gezien worden".
De brandstofprijzen zijn nog niet te hoog als je je druk maakt om dit soort dingen.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

[...]

Helaas kost het 'vrijwillig meer accijnzen aan de pomp betalen' me wel steeds meer.
Soms vraag ik me af of het het nog wel waard is, maar met 1000km/week is een theoretische snelheidswinst (ik rijd niet het hele traject 150, daarom theoretisch) van 25% (150 ipv 120) over 200km/dag toch een half uur per dag. Niet misselijk, al zeg ik het zelf.
het is theoretisch wel te berekenen.
Bepaal het verschil in verbruik tussen 120 en 150. Bij mij is dat 1:19 vs 1:14
Op 200 km gebruik is dus 10 liter meer = €18.89
Als jij dat in een half uur ruim verdient, dan heb je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
[...]
Dat hoor ik zo vaak, en om die reden geen motorrijbewijs halen is echt onzin. Je hebt het zelf in de (rechter) hand. In de auto ga je toch ook niet 200 rijden op de snelweg als er ander verkeer rijd? Het is wachten tot er een eppo niet in zn spiegels kijkt en naar links komt terwijl jij aan komt stormen. Sommige motoren vragen er inderdaad meer om om mee te racen dan andere. Een 1000cc supersport voor woon-werk verkeer lijkt me niet echt verstandig bijvoorbeeld :+ er zijn genoeg motoren die niet "vragen" om hard mee te gaan en waar je prima van A naar B kan gaan, ondanks dat ze in 3 seconden op de 100 zitten.

Mijn rijstijl is op de motor dan ook niet heel anders als in de auto, alleen maak ik gebruik van de voordelen van de motor. Zoals tussen file rijden, en soms een keer hard optrekken om nog ergens voor te kunnen bijvoorbeeld.

Daarnaast, zo zuinig is een gewone motor ook niet. Degene die ik heb gehad deden iets van 1:15, als je echt zuinig wilt rijden koop een motorscooter :)

[ Voor 16% gewijzigd door Widow op 09-09-2012 15:39 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voor motoren is het in België aantrekkelijker. Woon-werk-gedeelte is aftrekbaarheid, blijkbaar vinden ze in Brussel belangrijk dat je onze files met een autolengte korter maakt.

Een rekenvoorbeeld:
Blijf (een beetje) eerlijk en geloofwaardig en zorg dat je het meeste kan bewijzen.

Snelle rekening:
Wie elke dag met een nieuwe bmwGS 2*75km naar zen werk gaat.
3500 afschrijving/jaar
500 verzekering + pechopdeweg
3000 benzine
2000 banden onderhoud
500 andere foefkes
500 de ganse kledij outfit
= 10.000/jaar uitgegeven aan motorkosten.
doe 5000 km prive, en 35.000 woonwerk = 7/8 woonwerk
= 8750 € af te trekken ...
ipv je forfait van 2750€
is 6000€ verschil
van je bovenste schijven
is 2700€ MINDER tax betalen + nog wat van de gemeentetax ook
Na 5 jaar heb je zo 2/3e van de aankoop van je GS terug.
:}
(maar je hebt er wel elk jaar 8750 voor moeten uitgeven natuurlijk)

Tis meschien wel veel werk allemaal, maar je kan er dan ook veel geld mee verdienen.
Voor een paar duizend € winst kun je al es een paar uren studeren hé
http://www.motor-forum.nl...message/13826950#13826950
Het risico is zoals met alles, de overheid kan ook in een jaartje tijd een bocht van 180° maken. De overgesubsideerde zonnepanelen zijn nu heel wat minder aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

mekkieboek schreef op zondag 09 september 2012 @ 01:35:
[...]

Het is niet valide omdat mensen met een moderne auto die 'm ook heel af en toe (of zelfs helemaal niet) gebruiken, wel die belasting moeten betalen.
Dat is een beetje sneu voor lui die voor de hobby regelmatig de wereld afzoeken om een orginele spiegel of whatever te kopen, daar kun je natuurlijk een uitzondering maken. Erfgoed e.d. Maar je ziet steeds vaker doordeweeks oude barrels rondrijden met rookpluimen van hier tot ginder alleen omdat ze die paar tientjes belasting per maand niet willen ophoesten. Dat was niet de bedoeling van de regeling.
En mss was extra belasting overdreven maar helemaal geen belasting voor oldtimers is gewoon niet eerlijk naar mensen met moderne auto's. Gelijke monikken...
Dat maakt het argument nog steeds niet "niet-valide". Zoals ik al zei: het is een keuze, als jij amper tot niet rijdt en zet een dikke bak voor de deur, dan is dat je eigen keuze en dat heeft helaas financiële consequenties (zoals een duurdere verzekering en wegenbelasting die je eigenlijk gewoon weggooit omdat je er nauwelijks gebruik van maakt). Bij een oldtimer betaal je dat niet, maar: je hebt iets minder luxe en comfort en zo'n ding heeft meer onderhoud nodig (want: kortere onderhoudsintervallen, oudere techniek waarbij meer onderhoud vereist is). De stelregel voor oldtimer-rijders is dan ook: reserveer het bespaarde geld van wegenbelasting voor het onderhoud. Helaas zijn er wel mensen die inderdaad met een afgeragde toddenbak die niet onderhouden wordt de weg op gaan, maar aan de andere kant: die dingen zijn na een paar jaar toch compleet op en stapt men vanzelf over naar iets dat wél belasting moet betalen. ;) Om deze reden is ook de nieuwe oldtimerregeling bedacht, waarbij men toeslag betaalt voor LPG of diesel (om dagelijks gebruik door knakenrijders te ontmoedigen). Maar om ineens alle oldtimers weer de volle mep te laten betalen gaat me gewoon te ver: met een oldtimer uit 1961 kan je in de meeste gevallen niet eens meekomen in het dagelijks verkeer. ;)
YellowCube schreef op zondag 09 september 2012 @ 08:55:
[...]

Onderbouw de zaken nu eens een keer ipv van enkel van die nujij.nl/Telegraaf reacties neer te zetten.
<1 minuut zoekwerk en je hebt iig een onderbouwde verklaring
Olie in de Noordzee wordt schaars
Als dat de onderbouwing zou zijn, waarom vermeldt Nu.nl dat niet? ;) Ik vermoed dat het gewoon te maken heeft met het onderhoud aan de olieplatforms zoals Teletekst aan het begin van de week vermeldde maar later verwijderde. ;) Overigens heeft Noorwegen dan een heel groot probleem als de olie in de Noordzee schaars wordt en daar heb ik eigenlijk niets of niemand over gehoord. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Jij wil het gewoon niet snappen he? Yellowcube laat een prima artikel zien; waar het gewoon op neerkomt; Je kan -om allerlei redenen - niet een constante hoeveelheid olie uit een veld halen tot het op is. Als je over de top heen bent dan is het veld nog niet leeg, maar pomp je elke dag weer iets minder op.
Dat nu.nl dat niet vermeldt is hun probleem. Ik gok omdat het geen nieuws is waar mensen blij van worden, en in het algemeen zijn dat soort feiten ivm olieproductie dingen waarvan heel veel mensen doen "vingers in oren, blablabablabla'.
Ja, Noorwegen heeft een probleem. Nederland ook. Alle netto olieimporterende landen hebben een probleem. Met niet alleen de stijgende vraag naar olie, maar een tegelijkertijd afnemend aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dat artikel is prima, maar meer dan een half jaar oud (bijna 9 maanden zelfs). In olie-termijnen is dat "lang geleden". Ik denk dat het ook wel klopt, maar dan kloppen de beweringen van de politiek afgelopen week gewoon totaal niet. Zo riep Kereltje Pechtold dat Noorwegen het "Saoedi-Arabië van Europa is" en dat Noorwegen vooral rijk en slim is geworden door olie en dat ook zo blijft, maar aangezien Noorwegen het grootste deel van de Noordzee-olie beheert staat dat dus op losse schroeven. ;) En dus heeft Noorwegen als olie-producent een groot probleem op de lange termijn (al is die termijn helemaal niet zo lang meer).

[ Voor 13% gewijzigd door Bart-Willem op 09-09-2012 13:15 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 21:53

MBV

Noorwegen heeft recent een grote vondst* gedaan, dus Noorwegen heeft geen enkel probleem. Sterker nog, ze hebben 600 miljard op de bank staan :) Ik verwacht ook dat olie uiteindelijk nog wel 4x zo duur wordt, dus als ze maar een kwart kunnen oppompen van wat ze nu doen, hebben ze dezelfde inkomsten. Kortom: het probleem van de olie-importerende landen als Nederland is veel groter.

*) http://www.theoildrum.com/node/8746

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

"Het grootste olieveld ooit in de Noordzee", dat staat haaks tegenover de beweringen hierboven. :+

Neemt niet weg dat het op de lange termijn nog steeds knudde is en qua hoeveelheid olie het een zinkend schip is. ;(

[ Voor 38% gewijzigd door Bart-Willem op 09-09-2012 15:32 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
vanochtend ook een bijzondere, rij langs een Total tankstation (Melanchtonweg Rotterdam) kost een liter diesel 1,499.
maar daar was het nogal druk, dus ben ik doorgereden naar Total nummer 2 (rodenrijse weg) en staat de teller daar op 1,449.
zelfde maatschappij, verwaarloosbare afstand uit elkaar... 5 cent verschil 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Shanquish op 10-09-2012 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Laatst online: 23:03

Smarron

The bend

shameete schreef op maandag 10 september 2012 @ 09:47:
vanochtend ook een bijzondere, rij langs een Total tankstation (Melanchtonweg Rotterdam) kost een liter diesel 1,499.
maar daar was het nogal druk, dus ben ik doorgereden naar Total nummer 2 (rodenrijse weg) en staat de teller daar op 1,449.
zelfde maatschappij, verwaarloosbare afstand uit elkaar... 5 cent verschil 8)7
Verschillen tussen retailers zijn er altijd, ook al is het voor de klant dus totaal niet logisch, aangezien het hetzelfde merk betreft.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 21:53

MBV

Bart-Willem schreef op zondag 09 september 2012 @ 15:30:
"Het grootste olieveld ooit in de Noordzee", dat staat haaks tegenover de beweringen hierboven. :+
Op welke bewerking hierboven? De productie kakt op het moment in, omdat alle bestaande velden uitgeput zijn/raken. En het is 1 groot veld, maar er zijn in de noordzee tientallen grote velden nu uitgeput... Voor de huidige productie heb je er ook geen bal aan, omdat ze nog bezig zijn met testboringen, niet met productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Men roept dat de olie op aan het raken is, maar tegelijk dat er een mega-olieveld gevonden is die de grootste ooit is. :P Maar volgens de grafiek in dat artikel wordt er nu inderdaad nog niets gevonden en krijgen we pas in 2018 een flinke opleving in de Noordzee-opbrengsten (die helaas pas een paar jaar zal duren).

Terug naar de brandstofprijzen: de plaatselijke De Haan hier geeft op zondag altijd 12 cent korting (in plaats van 8 of 9 cent doorgaans). Scheelt stiekem best veel: gisteren snel even getankt voor 1,769 per liter Euro 95. :P En dan gauw tanken voordat het 1 oktober wordt want dan vliegt het ineens rap omhoog met de 21% BTW (ben benieuwd wat de afrondingsverschillen ook nog gaan doen).

[ Voor 38% gewijzigd door Bart-Willem op 10-09-2012 11:45 ]

Volvotips.com

Pagina: 1 ... 87 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.