Begin 2011 valt ook binnen die anderhalf jaar. Even wat bonnen erbij gepakt:
- 14 februari 2011: 1,569 (Shell Kennedylaan)
- 25 maart 2011: 1,599 (Shell Kennedylaan, dacht dat er 1,509 stond maar dat klopte dus niet, mijn post hierboven kan je dus even vergeten).
- 12 januari 2011: 1,589 (BP Helvoirt, zit aan de rijksweg dus is niet bepaald goedkoop).
- in mei en juni was de benzine wel fors duurder, gelijk aan het niveau van nu. Maar eind juni daalde het weer: op 29-06-2011 betaalde ik 1,579 per liter Euro 95 (Shell Kennedylaan)
- in augustus werd 't weer goedkoper: op 25-08-2011 moest ik per liter 1,599 betalen (Shell Kennedylaan).
Hoe dan ook: het is nog altijd goedkoper dan de 1.68 die ze bij de Shell Kennedylaan nu rekenen. Haal er de jaarlijkse 1 cent accijnsverhoging van af en je zit nog op ruim 7 cent meer dan het vorige "dieptepunt" in anderhalf jaar tijd.
Nu zal dat de komende dagen wel gelijk getrokken worden, maar dit spreekt voor zich lijkt me.

Ik denk dat morgen de prijs hier weer gedaald is, en dat 't maandag nog goedkoper zal zijn (vreemd genoeg lijkt vrijdag de "duurste" benzineprijs te hebben hier).
Overigens: het argument dat de benzineprijzen en olieprijzen-dalingen/stijgingen rechtstreeks gekoppeld zijn en er geen vertraging in te bespeuren valt klopt niet helemaal. Die grafieken zijn namelijk gebaseerd op de adviesprijzen. Tankstations zijn zelf vrij om te bepalen of ze deze prijzen volgen. De meesten doen dat wel, maar men kan gerust een daling pas een dag later invoeren, of de daling iets minder hard maken. Immers: de meeste tankstations adverteren met "TOT 10 cent korting" en niet met "10 cent korting" (om maar even een voorbeeld te noemen). Dat soort grafieken kan je daarom gerust onder "window dressing" scharen.

Mee eens, maar het gaat mij erom dat de "laagste olieprijs in anderhalf jaar" niet direct terug te zien in dezelfde benzineprijs. Nu zijn de wisselkoersen van Euro vs Dollar welliswaar veranderd, maar ook daar is afgelopen dagen een hoop in gewijzigd en het zou me niets verbazen als die weer nagenoeg gelijk is als toen.
[
Voor 21% gewijzigd door
Bart-Willem op 21-06-2012 13:54
]