Of vraag je eens af wat het zou kosten om iemand je auto 10 km te laten duwenJeroenH schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:11:
Ik ben benieuwd hoeveel goedkoper autorijden zou zijn als mensen de tijd die het kost om er over te klagen meerekenen
tweaker2010 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 13:45:
[...]
Het valt wel mee met die wegenbelasting als je veel km rijdt (>30.000km). Zoiezo is het onzin dat er zoveel verschillende tarieven zijn met prov opcenten enz. Maak de wegenbelasting gewoon even duur voor alle auto's (ongeacht de brandstof). En geef de transportsector een belastingvoordeel als ze last hebben van dure diesel.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Heb een eigen auto, en zou bij een referendum over lager BTW tarief op brandstof (of iets soortgelijks) tegen stemmen. Wordt dolle pret als we referenda gaan houden over minder betalen aan de overheid, waar moet de overheid dan geld vandaan halen? Of we krijgen Griekse toestanden, of we gaan net zo lang met referenda door totdat de overheid alle inkomsten bij eend minderheid vandaan haalt, wat ook niet echt mijn favoriete idee is.RemcoDelft schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 13:24:
Of zouden leaserijders tegen stemmen?
Ach als het daarvoor nodig is zouden accijns op brandstof voor transportsector verlaagd kunnen worden, maar dat is geen enkel excuus om dat ook voor de gewone consument (en lease rijders) te doen.Zo'n beetje alle eerste levensbehoeften zijn afhankelijk van olie/koolwaterstoffen: van kunstmest t/m het transport naar de supermarkt en de opwekking van elektriciteit. Ongeveer de hele economie draait op olie.
Lage btw of subsidie is natuurlijk slechts een lapmiddel voor de korte termijn.
Dat hoeft ook helemaal niet. Er blijft gewoon 1 dieselprijs voor alle auto's en vrachtauto's. De (NL) vrachtwagens kunnen dan later belasting terug krijgen.MrFl0ppY schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:12:
[...]
Je kunt toch moeilijk 2 prijzen gaan hanteren aan de pomp?
Zoals ik hierboven al aangeef wordt de diesel dan juist duurder en de wegenbelasting goedkoper.Bovendien zullen buitenlandse vrachtauto's ook eerder tanken in Nederland dan bijvoorbeeld in Duitsland waar de diesel duurder is dan hier.
Als alleen NL-vrachtwagens belasting terug kunnen krijgen, vraag ik me af in hoeverre zo'n constructie legaal is. Dan hebben Nederlandse vrachtwagens wel een flink voordeel t.o.v. hun buitenlandse collega's.tweaker2010 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 17:31:
[...]
Dat hoeft ook helemaal niet. Er blijft gewoon 1 dieselprijs voor alle auto's en vrachtauto's. De (NL) vrachtwagens kunnen dan later belasting terug krijgen.
Daardoor zouden Nederlandse transporteurs dus per definitie goedkoper kunnen werken tov anderen die hier actief zijn.
Vraag me af of je dat niet als verkapte (vorm van) staatssteun kan zien. Dat mag immers niet zomaar (en terecht).
Virussen? Scan ze hier!
Nou, da's toch mooi meegenomen? Poolse chauffeurs zijn hier nu (op een andere manier) ook in het voordeel.wildhagen schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 17:35:
[...]
Als alleen NL-vrachtwagens belasting terug kunnen krijgen, vraag ik me af in hoeverre zo'n constructie legaal is. Dan hebben Nederlandse vrachtwagens wel een flink voordeel t.o.v. hun buitenlandse collega's.
Daardoor zouden Nederlandse transporteurs dus per definitie goedkoper kunnen werken tov anderen die hier actief zijn.
Vraag me af of je dat niet als verkapte (vorm van) staatssteun kan zien. Dat mag immers niet zomaar (en terecht).
Dus eigenlijk heb je best veel keus.joopv schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 08:34:
Het is vandaag 7 jaar geleden dat dit topic geopend werd...
[...]
En hebben we een serieus probleem? Eigenlijk niet, iedereen went gewoon steeds weer opnieuw aan het nieuwe prijsnivo.
Je hebt ook weinig keuze dan te accepteren wat je moet betalen. Behalve in de keuze van de te rijden kilometers, het vehikel wat je daarvoor gebruikt en je rijstijl .
Vanmiddag getankt bij mijn buurttankstation, €1,949 de liter. Pfff 
Vraag me af wanneer het over de 2 euro gaat.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Wat voor spul gooi je erin dan?anandus schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 22:36:
euro 95 ongelood, the usual zeg maar.
[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 07-04-2012 22:59 ]
Ja, hij is altijd wat prijziger dan de adviesprijs. Amsterdam, in de buurt van de A10.pacificocean schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 23:15:
[...]
Dat is dan 6 cent boven de adviesprijs http://www.nu.nl/brandstof/index.html
Dus ben benieuwd wanneer-ie over de 2 euro gaat. Zal niet lang op zich wachten vermoed ik.
Ja zolang er mensen blijven tanken voor dat geld zal het inderdaad niet lang duren.. Wie betaalt er nu meer dan advies ?!
De gemakzuchtige consument... Die geen reden tot klagen heeft, want een goedkopere pomp is zo gevonden. Ook als het even wat minder optimaal op de route ligt.Bever! schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 23:48:
Ja zolang er mensen blijven tanken voor dat geld zal het inderdaad niet lang duren.. Wie betaalt er nu meer dan advies ?!
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Precies, ik kan ook naar een andere pomp gaan, en dan ben ik 20 minuten onderweg om anderhalve euro uit te sparen. Dan ga ik net zo makkelijk om de hoek.
Verwijderd
Ik begrijp het niet echt. Ik heb donderdag nog getankt en toen betaald ik €1,730 de liter euro 95?anandus schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 22:36:
Ok, woon in Friesland, maar toch???
aanvulling: de pomp hier gelijk om de hoek vraagt nu 1,780 de liter. Ik rijd wel om, maar ik maak ook meer dan 35.000 km per jaar en dan is die besparing wel mooi meegenomen.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2012 11:19 ]
Kan je beter tanken als je ergens naar toe rijdt of naar huis rijdt. Dan kom je vast wel langs goedkopere tankstations, vooral met die prijzen.anandus schreef op zondag 08 april 2012 @ 11:15:
Precies, ik kan ook naar een andere pomp gaan, en dan ben ik 20 minuten onderweg om anderhalve euro uit te sparen. Dan ga ik net zo makkelijk om de hoek.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er op je hele route geen goedkopere pompen zijn. Tenzij je natuurlijk alleen maar ritjes van 5km maakt...anandus schreef op zondag 08 april 2012 @ 11:15:
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
rekenen helpt ook : als je 40 liter kan tanken voor 5 cent de liter minder bespaar je twee euro.
Kun je best een stukje voor omrijden.
Hoewel het beter uitkomt met lpg wegens de lagere literprijs, dat wel.
Kun je best een stukje voor omrijden.
Hoewel het beter uitkomt met lpg wegens de lagere literprijs, dat wel.
Ik tank zelden, de auto wordt eens in de maand/twee maanden gebruikt.
Vandaag naar mijn schoonouders (25km verderop), op de route geen tankstations, dus onderweg tanken was geen optie en omrijden voor die anderhalve euro heb ik weinig zin in.
Overigens is het altijd stervensdruk bij dat tankstation, dus ze hebben niet echt last van die hoge prijzen.
Vandaag naar mijn schoonouders (25km verderop), op de route geen tankstations, dus onderweg tanken was geen optie en omrijden voor die anderhalve euro heb ik weinig zin in.
Overigens is het altijd stervensdruk bij dat tankstation, dus ze hebben niet echt last van die hoge prijzen.
[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 08-04-2012 11:34 ]
Even zoeken in de buurt had 'm in t geval van 1.949 misschien wel 15 cent/liter kunnen schelen. Op 40 liter is dat 6 euro.
Als je dan de 1,730 van dikkiedikdik zou hanteren kom je op een verschil van 8,40. Geloof me, daar kun je echt wel voor omrijden.
Als je dan de 1,730 van dikkiedikdik zou hanteren kom je op een verschil van 8,40. Geloof me, daar kun je echt wel voor omrijden.
Interpolis, glashelder!
Tja, je hoort steeds meer een meer dat er actie moet komen.
Als je ziet dat je echt letterlijk aan alle kanten een infuus krijgt aangelegd om al je centen eruit te zuigen.
Net genoeg dat je er niet aan dood gaat. Maar als dat meer op zou brengen. . . .
Ik heb voortaan een doos tissues in de auto liggen. Als ik mijn opel vectra de tank volgooi moet ik altijd even een traantje weg pinken. (~60 ltr).
Werk sindskort bij een nieuw bedrijf. Standaard krijgt men een lease auto. Ik kan niet wachten.
In ieder geval geen pijn meer aan de pomp dan
En wie zegt dat een lease niet goedkoper is, mag mij dat eens haarfijn uitrekenen
Ik heb nog een Renault 5 in de schuur staan. Nog even wachten totdat hij oldtimer is.
Diesel motorblok van een Clio en schakel bak erin. Nog een aanpassing voor zonnebloem/lijnzaad/etc doen.
En laat de staat maar fluiten naar de accijns
Als je ziet dat je echt letterlijk aan alle kanten een infuus krijgt aangelegd om al je centen eruit te zuigen.
Net genoeg dat je er niet aan dood gaat. Maar als dat meer op zou brengen. . . .
Ik heb voortaan een doos tissues in de auto liggen. Als ik mijn opel vectra de tank volgooi moet ik altijd even een traantje weg pinken. (~60 ltr).
Werk sindskort bij een nieuw bedrijf. Standaard krijgt men een lease auto. Ik kan niet wachten.
In ieder geval geen pijn meer aan de pomp dan
En wie zegt dat een lease niet goedkoper is, mag mij dat eens haarfijn uitrekenen
Ik heb nog een Renault 5 in de schuur staan. Nog even wachten totdat hij oldtimer is.
Diesel motorblok van een Clio en schakel bak erin. Nog een aanpassing voor zonnebloem/lijnzaad/etc doen.
En laat de staat maar fluiten naar de accijns
veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)
Ja, want op biodiesel zit geen accijns. Toch?
*kuch*
*kuch*
Virussen? Scan ze hier!
Wat voor auto is dat? En start-ie nog soepel na zo lang stilstaan?anandus schreef op zondag 08 april 2012 @ 11:32:
Ik tank zelden, de auto wordt eens in de maand/twee maanden gebruikt.
* RemcoDelft wil ook een auto (of eigenlijk m'n vriendin wil een auto), en die zal ook weinig gebruikt worden.
RemcoDelft schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:09:
[...]
Wat voor auto is dat? En start-ie nog soepel na zo lang stilstaan?
offtopic:
Een Fiat Uno uit, als ik het goed heb, '91. Hij was 400 euro
En hij start nog soepel, vaak. Soms slaat-ie even af bij het eerste stoplicht, vooral in de winter, maar hij start daarna gelijk weer.
En hij start nog soepel, vaak. Soms slaat-ie even af bij het eerste stoplicht, vooral in de winter, maar hij start daarna gelijk weer.
250 euro op Speurdersanandus schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:13:
[...]
offtopic:
Alleen voel ik me dan zo'n sloeber (ben ik natuurlijk ook) als ik daar in rijd...
Verwijderd
Over een maandje of twee gaan we de 2 euro raken, maak je borst maar natBertuss schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:30:
Dat is mijn vraag. Ik zie het al voor me € 1,50 de liter of meer ! ... dat wil geen mens straks toch meer betalen. Gaan we wel langzaam naar toe zo ! We zitten nu al op € 1,30.
misschien rijdt hij wel alleen van huis naar de pomp, €1,95 betalen voor euro95. Ach ja, over een paar jaar denken we allemaal: wat was dat goedkoop, €1,95...Spotmatic schreef op zondag 08 april 2012 @ 11:21:
[...]
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er op je hele route geen goedkopere pompen zijn. Tenzij je natuurlijk alleen maar ritjes van 5km maakt...
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2012 13:49 ]
Als je daarmee bedoelt dat anderen aan jouw autokilometers meebetalen dan zou je dat als 'goedkoper' uit kunnen leggen ja. Ik leg het uit als afschuiven.Bigfoot48 schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:06:
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Volgens mij worden auto's geen oldtimers meer (als in geen wegenbelasting). Ik heb een Volvo uit 1991, en die gaat ook nooit meer wegenbelasting vrij worden.Bigfoot48 schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:06:
Verwijderd
Als je een stukje grond hebt waar je koolzaad op kan telen....wildhagen schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:08:
Ja, want op biodiesel zit geen accijns. Toch?
*kuch*
Dat heet belastingontduiking. Er zijn eenvoudigere manieren om dat te doenVerwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 14:05:
[...]
Als je een stukje grond hebt waar je koolzaad op kan telen....Met een paar honderd m2 kom je een heel eind...
Ah ja. En als je de (fossiele) brandstof meerekent die nodig is om het spul te zaaien en oogsten? Of ga je dat allemaal handmatig doen? En de fossiele brandstoffen die nodig zijn om kunstmest te maken? Of heb jij voldoende GFT om die paar honderd m2 van compost te voorzien? En van fossiele brandstoffen gemaakte pesticiden?Verwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 14:05:
Als je een stukje grond hebt waar je koolzaad op kan telen....Met een paar honderd m2 kom je een heel eind...
En, als je het op grotere schaal bekijkt, op die paar honderd m2 kun je voedsel verbouwen voor meerdere mensen. Met nog steeds honger in de wereld* is het ethisch om dan landbouwgrond in te zetten zodat jij kunt blijven rijden?
Biobrandstoffen zijn op dit moment echt nog een droom, of, in sommige opzichten, een nachtmerrie.
* En ik weet het, het is discutabel of dat ligt aan de hoeveelheid voedsel of de manier waarop we het verdelen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Yep, zijn werkgever / de klanten van zijn werkgever betalen dat... (net als zijn salaris.)JeroenH schreef op zondag 08 april 2012 @ 13:49:
[...]
Als je daarmee bedoelt dat anderen aan jouw autokilometers meebetalen dan zou je dat als 'goedkoper' uit kunnen leggen ja. Ik leg het uit als afschuiven.
Leg het maar uit het als afschuiven, whatever...

Dat niet alleen, meer voedsel leidt op lange termijn niet tot meer honger. Het leidt tot meer monden... En dat is volledig natuurlijk, net zoals de daarop volgende hongerdood met een drastische afname van de populatie ook volledig natuurlijk is.JeroenH schreef op zondag 08 april 2012 @ 15:01:
[...]
Biobrandstoffen zijn op dit moment echt nog een droom, of, in sommige opzichten, een nachtmerrie.
* En ik weet het, het is discutabel of dat ligt aan de hoeveelheid voedsel of de manier waarop we het verdelen.
[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 08-04-2012 20:55 ]
Is dat analoog met zoals meer asfalt tot meer auto's leidt?
Overigens - als je denkt dat biobrandstoffen een droom is dan stel ik voor dat je eens in brazilie gaat rondrijden. Misschien is google streetview ook voldoende als je geen ticket naar rio wilt kopen
Overigens - als je denkt dat biobrandstoffen een droom is dan stel ik voor dat je eens in brazilie gaat rondrijden. Misschien is google streetview ook voldoende als je geen ticket naar rio wilt kopen
Verwijderd
Dat er fossiele brandstoffen nodig zijn om biodiesel te produceren is geen argument om dan maar geen biodiesel te produceren. Alsof er geen enorme hoeveelheden fossiele brandstoffen nodig zijn bij het oppompen, transporteren en raffineren van fossiele olie. Als je productie en transport tegen elkaar weg streept, is biodiesel nog steeds de meest milieuvriendelijke oplossing.JeroenH schreef op zondag 08 april 2012 @ 15:01:
Ah ja. En als je de (fossiele) brandstof meerekent die nodig is om het spul te zaaien en oogsten? Of ga je dat allemaal handmatig doen? En de fossiele brandstoffen die nodig zijn om kunstmest te maken? Of heb jij voldoende GFT om die paar honderd m2 van compost te voorzien? En van fossiele brandstoffen gemaakte pesticiden?
De toekomst ligt waarschijnlijk in biobrandstof productie uit algen en niet zozeer van landbouwgrond. Biodiesel aangedreven auto's zijn waarschijnlijk een beter alternatief dan elektroauto's omdat ze niet afhankelijk van lithium zijn dat net zo eindig is als fossiele brandstoffen.En, als je het op grotere schaal bekijkt, op die paar honderd m2 kun je voedsel verbouwen voor meerdere mensen. Met nog steeds honger in de wereld* is het ethisch om dan landbouwgrond in te zetten zodat jij kunt blijven rijden?
Juist bij tekort aan welvaart en hogere kindersterfte moeten ouders zich indekken door meer kinderen te produceren. Meer gratis werkkrachten op je velden, meer kinderen die pensioen rechtstreeks aan de ouders afdragen, genoeg redundantie voor het geval dat enkele kinderen in een rijstveld kopje onder gaan,...RemcoDelft schreef op zondag 08 april 2012 @ 20:55:
Dat niet alleen, meer voedsel leidt op lange termijn niet tot meer honger. Het leidt tot meer monden... En dat is volledig natuurlijk, net zoals de daarop volgende hongerdood met een drastische afname van de populatie ook volledig natuurlijk is.
Bij een Westerse welvaart zijn kinderen erg duur omdat de ouders niet willen dat hun kind iets tekort komt en met de andere kinderen meekunnen. Een kind brengt in een Westerse welvaart in de eerste 18 jaren niks op, het is voornamelijk een kostenpost. In Azië zie ik deze omschakeling in 1 à 2 generaties tijd gebeuren, van een dozijn kinderen in het gemiddeld gezin naar 2 à 3 kinderen.
[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 09-04-2012 01:07 ]
Ik weet hoe ze in Brazilie rijdenjoopv schreef op zondag 08 april 2012 @ 22:32:
Klopt. Maar Azie krijgt niet grootschalig voedselhulp, zoals grote delen van Afrika wel krijgen. Of zoals ik ooit las: "De rijken worden rijker, de armen krijgen kinderen".rapture schreef op maandag 09 april 2012 @ 01:06:
[...]
Juist bij tekort aan welvaart en hogere kindersterfte moeten ouders zich indekken door meer kinderen te produceren. Meer gratis werkkrachten op je velden, meer kinderen die pensioen rechtstreeks aan de ouders afdragen, genoeg redundantie voor het geval dat enkele kinderen in een rijstveld kopje onder gaan,...
Bij een Westerse welvaart zijn kinderen erg duur omdat de ouders niet willen dat hun kind iets tekort komt en met de andere kinderen meekunnen. Een kind brengt in een Westerse welvaart in de eerste 18 jaren niks op, het is voornamelijk een kostenpost. In Azië zie ik deze omschakeling in 1 à 2 generaties tijd gebeuren, van een dozijn kinderen in het gemiddeld gezin naar 2 à 3 kinderen.
Meer mensen zou helemaal geen doel op zich moeten zijn, en ook niet iets wat "wij Westerlingen" moeten subsidieren overal ter wereld. Wat dat betreft kan biobrandstof nog wel de oplossing zijn tegen overbevolking

http://www.nu.nl/economie/2783090/opec-streeft-naar-stabiele-olieprijzen.html
Dat noem ik pas nieuws. Of is de OPEC bang dat de olieprijs straks weer in elkaar klapt?
Dat noem ik pas nieuws. Of is de OPEC bang dat de olieprijs straks weer in elkaar klapt?
Nou, ik ben benieuwd wanneer wij dat aan de pomp gaan merken. Hopelijk deze week nog...Vooral de situatie in Iran heeft zijn werking op de wereldwijde oliemarkten. Een vat Brent olie werd maandag een dollar minder waard nadat Iran akkoord ging met het hervatten van onderhandelingen over het betwiste nucleaire programma.
[ Voor 8% gewijzigd door tweaker2010 op 09-04-2012 10:49 ]
Op verzoek verwijderd
EB cardetailing tot aan uw huis
Een jaar of 10 geleden las ik dat OPEC lange tijd streefde naar prijzen van 20 tot 28 dollar per vat. Genoeg om hun inkomsten veilig te stellen, maar niet zo veel dat mensen alternatieven gaan gebruiken.tweaker2010 schreef op maandag 09 april 2012 @ 10:47:
http://www.nu.nl/economie/2783090/opec-streeft-naar-stabiele-olieprijzen.html
Daarna kwamen ze erachter dat bij veel hogere prijzen de verkoop ook gewoon doorgaat, en uiteraard vinden ze dat alleen maar fijn.
Geef ze eens ongelijk. Prijzen moeten aan de ene kant eerlijk zijn. Aan de andere kant, als je een vat verkoopt voor $10,-, terwijl blijkt dat 90% van de mensheid het nog steeds doet als je $110,- vraagt, dan ben je gek als je dat niet doet.
Aldus Ed met zijn 200Pk / 400Nm. Volgens mij let jij helemaal niet op je brandstofverbruikEdiejo schreef op maandag 09 april 2012 @ 15:17:
Iedereen kan het nog prima betalen zo te zien. keek net even op de A2 Lekbrug Vianen. Alle banen vol met verkeer zo ver ik kon zien. Nog net geen file. Dus.........
Dat zijn ze dus niet vanwege kartelvorming. Tenminste, als ik de definitie van "vrije markt" even gelijkstel aan "eerlijk". Wat dat betreft zou het goed zijn als de OPEC-landen eens toetreden tot de WTO, maar ik neem aan dat er voor die landen momenteel meer nadelen aan zitten.PWM schreef op maandag 09 april 2012 @ 15:29:
Geef ze eens ongelijk. Prijzen moeten aan de ene kant eerlijk zijn.
De meeste OPEC-landen zitten al in de WTO: Nigeria, Venezuela, Verenigde Arabische Emiraten, Kuweit, Angola, Ecuador, Qatar en Saudi-Arabië zijn allemaal WTO-lid.
Alleen Algerije, Libië, Irak en Iran zijn geen volwaardig WTO-lid, maar hebben wel allen de "observer"-status binnen de WTO.
Alleen Algerije, Libië, Irak en Iran zijn geen volwaardig WTO-lid, maar hebben wel allen de "observer"-status binnen de WTO.
Virussen? Scan ze hier!
Jawel, op het moment dat 'ie 30 jaar oud is.PWM schreef op zondag 08 april 2012 @ 13:51:
[...]
Volgens mij worden auto's geen oldtimers meer (als in geen wegenbelasting). Ik heb een Volvo uit 1991, en die gaat ook nooit meer wegenbelasting vrij worden.
Bij LPG heeft dat volgens mij meer met het type installatie te maken dan met het jaartal. Overigens krijg je eigenlijk een korting op de MRB bij een G3 installatie i.p.v. een toeslag bij een oud model.Bart-Willem schreef op maandag 09 april 2012 @ 19:18:
[...]
Jawel, op het moment dat 'ie 30 jaar oud is.Maar als het een diesel of LPG-auto van ná 1986 is krijg je een brandstoftoeslag: de benzine-versies zijn belastingvrij maar voor diesel of LPG betaal je dan wat meer.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Net 1.875 afgetikt voor BP Ultimate. They keep on rising!
M3P 24'
Ah, dat geldt voor onze Volvo in 2021. Kan niet wachtenBart-Willem schreef op maandag 09 april 2012 @ 19:18:
[...]
Jawel, op het moment dat 'ie 30 jaar oud is.Maar als het een diesel of LPG-auto van ná 1986 is krijg je een brandstoftoeslag: de benzine-versies zijn belastingvrij maar voor diesel of LPG betaal je dan wat meer.
Toch grappig dit. Zeker als je weet dat dit onderzoek in opdracht van Greenpeace uitgevoerd isUit de studie komt naar voren dat bijna alle soorten biodiesel en ethanol slechter scoren dan fossiele diesel en benzine. http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuws/Biodieseltochnietzogoedvoormilieualsgedacht/
[ Voor 11% gewijzigd door tweaker2010 op 10-04-2012 10:39 ]
Eigenlijk is het diep triest... Dit is al jaren bekend en al jaren waarschuwen wetenschappers hiervoor. Helaas zijn politici vrijwel nooit in staat om hun fouten toe te geven, vandaar dat de EU gewoon blijft eisen dat er biobrandstof door de autobrandstof wordt gemengd. En dat percentage neemt langzaam toe...tweaker2010 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:38:
[...]
Toch grappig dit. Zeker als je weet dat dit onderzoek in opdracht van Greenpeace uitgevoerd is
Hey, ik moet wel mijn brood verdienen hé!RemcoDelft schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:41:
Eigenlijk is het diep triest... Dit is al jaren bekend en al jaren waarschuwen wetenschappers hiervoor. Helaas zijn politici vrijwel nooit in staat om hun fouten toe te geven, vandaar dat de EU gewoon blijft eisen dat er biobrandstof door de autobrandstof wordt gemengd. En dat percentage neemt langzaam toe...
Als fabrikant heb je er niks aan als je een ijskast maakt die 40 jaar meegaat. Dan koopt die klant pas na 40 jaar een nieuwe. Beter is het wanneer de ijskast na 10 jaar kapot gaat. Dan moet de klant nog minimaal 3 keer meer terug komen.
De Sony timer (al dan niet een hoax) is ansich geen slecht middel om mensen te laten consumeren en dus de economie draaiende te houden. Als morgen BMW / VAG zegt dat hun auto's nog maar 200 000km mee gaat dan steigert iedereen en zakken de verkopen als een gek in elkaar. En dan nog niet eens gesproken over de gigantische imago schade.
Nu is het de fout van de gemene domme politiek nu gebleken is dat het geen milieuvoordeel heeft maar ook extra mechanische slijtage teweeg brengt. Maar het doel is wel bereikt: consumeren. En wat is er nu beter als de heilige koe uit te melken?
[url href="http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1151524/benzine-gaat-zeker-naar-2-euro-en-meer-2.aspx"]Bron[/]De benzineprijs is afgelopen weekend tot een recordhoogte gestegen. Een liter super 95 kost voor het eerst meer dan 1,80 euro. “De benzineprijs gaat naar 2 euro en meer”, voorspelt Mark Pecqueur.
Mijn oude docent blijft een ongezouten mening erop nahouden maar hij heeft gelijk. De manier waarop er naar een auto gekeken wordt zal mettertijd veranderen.
[ Voor 25% gewijzigd door Chevy454 op 10-04-2012 13:55 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ach ja. Die hype met zuinige auto's kopen is natuurlijk ook onzin: het zorgt ervoor dat veel mensen een nieuwe auto hebben gekocht, waardoor veel meer CO2 is uitgestoten
Maar daar staat tegenover dat veel oude auto's, die aanzienlijk meer CO2 uitstoten, hierdoor weer van de weg zijn verdwenen.
Nog even los van het feit dat een zuinige auto ook goedkoper is qua brandstof.
Ik heb geen cijfers, maar ik kan me best voorstellen dat het onder de streep nog altijd positief uitpakt, als je alle plussen en minnen bij elkaar optelt.
Ik heb geen cijfers, maar ik kan me best voorstellen dat het onder de streep nog altijd positief uitpakt, als je alle plussen en minnen bij elkaar optelt.
Virussen? Scan ze hier!
dus blijf ik rustig rijden met 30 jaar oude technologie, die 1:30 haalt* op diesel. en zonder enig probleem de >5 ton haalt (en dan vaak alleen wordt afgeschreven op simpel zelf te vervangen slijtagedelen (dagwaarde versus garage-uurloon), of roest.. alle onderdelen zijn goedkoop te vervangen en ruim beschikbaar, en zolang er lasapparaten en plaatblik zijn blijft de koets het ook nog wel doen. in fact, challenge accepted, ik ga door tot de miljoen, omdat het kan. (en dan heb ik nog wat te doen met 25k per jaar en 160k op de teller)Chevy454 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:46:
Als morgen BMW / VAG zegt dat hun auto's nog maar 200 000km mee gaat dan steigert iedereen en zakken de verkopen als een gek in elkaar.
(*met 90 km/h, vlakke weg, wind mee, fabrieksnieuwstaat voertuig met 135mm econo-bandjes op 3.5 bar. in praktijk zal het 1:22-1:26 zijn.)
maar eeuh, ja, de brandstofprijzen gaan voorlopig alleen maar omhoog..
Veel oude auto's zijn verdwenen dankzij de slooppremie, en je kunt je afvragen of dat allemaal wel zo slim was:wildhagen schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:47:
Maar daar staat tegenover dat veel oude auto's, die aanzienlijk meer CO2 uitstoten, hierdoor weer van de weg zijn verdwenen.
Zie http://www.groenopweg.nl/weblog/1631/Slopen-nieuwste-hype
Ik heb eens ergens gelezen dat voor een gemiddelde auto het energie-omslagpunt op 20.000km ligt. Dus na 20.000 km heeft de auto evenveel energie verbruikt om de km's te maken als de productie gekost heeft aan energie.MBV schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:46:
Ach ja. Die hype met zuinige auto's kopen is natuurlijk ook onzin: het zorgt ervoor dat veel mensen een nieuwe auto hebben gekocht, waardoor veel meer CO2 is uitgestoten
Goed, dat neemt natuurlijk niet eindigheid grondstoffen e.d. mee, maar energietechnisch zie je al dat een zuinige auto echt veel uitmaakt, want energie opgemaakt aan rijden over de levensduur van een auto (zeker 200.000km) is enorm veel meer dan de energie die het heeft gekost om te produceren.
Mijn collega kocht ook een nieuwe auto en deed zijn oude opeltje de deur uit. Die nieuwe is alleen niet zuinigerwildhagen schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:47:
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Grofweg:Bartjuh schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 18:09:
[...]
Ik heb eens ergens gelezen dat voor een gemiddelde auto het energie-omslagpunt op 20.000km ligt. Dus na 20.000 km heeft de auto evenveel energie verbruikt om de km's te maken als de productie gekost heeft aan energie.
Goed, dat neemt natuurlijk niet eindigheid grondstoffen e.d. mee, maar energietechnisch zie je al dat een zuinige auto echt veel uitmaakt, want energie opgemaakt aan rijden over de levensduur van een auto (zeker 200.000km) is enorm veel meer dan de energie die het heeft gekost om te produceren.
Om een auto te produceren, te laten rijden en weer af te breken (recyclen/verwerken) is een bepaalde hoeveelheid energie nodig.
20% daarvan zit in produktie en weer afbreken
80% zit in het operationeel houden van het voertuig (brandstof en onderhoud)
Dus inderdaad: het zet heel veel zoden aan de dijk om een zuinigere auto te nemen.
Nog beter is gewoon lang met je auto te doen en als je een nieuwe auto koopt, koop dan een zuinige tweedehands.
wat voor 'n auto is dat dan?AlexanderB schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:02:
[...]
dus blijf ik rustig rijden met 30 jaar oude technologie, die 1:30 haalt* op diesel. en zonder enig probleem de >5 ton haalt (en dan vaak alleen wordt afgeschreven op simpel zelf te vervangen slijtagedelen (dagwaarde versus garage-uurloon), of roest.. alle onderdelen zijn goedkoop te vervangen en ruim beschikbaar, en zolang er lasapparaten en plaatblik zijn blijft de koets het ook nog wel doen. in fact, challenge accepted, ik ga door tot de miljoen, omdat het kan. (en dan heb ik nog wat te doen met 25k per jaar en 160k op de teller)
(*met 90 km/h, vlakke weg, wind mee, fabrieksnieuwstaat voertuig met 135mm econo-bandjes op 3.5 bar. in praktijk zal het 1:22-1:26 zijn.)
maar eeuh, ja, de brandstofprijzen gaan voorlopig alleen maar omhoog..
er wordt vaak geroepen dat auto's <insert enkele decennia> geleden al makkelijk 1:20-1:30 deden.
En ik heb er nooit bewijs voor kunnen vinden. Eerder dat ze <insert enkele decennia> geleden op z'n best tussen de 1:10-1:15 uitkwamen.
[ Voor 34% gewijzigd door YellowCube op 11-04-2012 07:34 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ja want je verkoopt maar 1 keer een koelkast aan iemand en daarna nooit meer. Hallo, er leven 7 miljard mensen op de aarde die allemaal potentieel een koelkast willen. En om de paar seconden gaat er iemand dood en wordt er iemand geboren. En guess what: die willen ook een koelkast over 20 jaar. Ik vind dat zo'n rare gedachte van fabrikanten dat als producten langer meegaan dat ze dan aan minder mensen spullen te verkopen hebben.Chevy454 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:46:
[...]
Hey, ik moet wel mijn brood verdienen hé!![]()
Als fabrikant heb je er niks aan als je een ijskast maakt die 40 jaar meegaat. Dan koopt die klant pas na 40 jaar een nieuwe. Beter is het wanneer de ijskast na 10 jaar kapot gaat. Dan moet de klant nog minimaal 3 keer meer terug komen.
De andere kant van het plaatje is namelijk helder: als bv een televisie van merk X binnen 5 jaar kapot gaat koop ik nooit meer een televisie van merk X omdat ik het logisch vind dat een televisie lang mee moet kunnen (tussen de 10 en 15 jaar zeker). Ik heb televisies in huis staan die al ruim 20 jaar oud zijn en nog altijd prima werken en ik heb ook ooit een televisie gehad die na 3 jaar de geest gaf. Mag jij raden van welk merk ik wél weer een televisie zou kopen. 1 hint: dat is niet van het merk dat het na 3 jaar begaf.
Dat denk ik ook. Je ziet sowieso al een verschuiving naar hoe er naar een auto gekeken in de nieuwe generatie. Het is meer een 'handig dat het er is' ding geworden dan een statussymbook voor jongeren en ik heb ook sterk de indruk dat jongeren minder interesse hebben in auto's. Ze doen veel meer online, wonen vaak in de stad met alles bij de hand en waar veel parkeerproblemen zijn, we hebben een prima fietspadennetwerk dus wat moet je dan met een auto?[url href="http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1151524/benzine-gaat-zeker-naar-2-euro-en-meer-2.aspx"]Bron[/]
Mijn oude docent blijft een ongezouten mening erop nahouden maar hij heeft gelijk. De manier waarop er naar een auto gekeken wordt zal mettertijd veranderen.
De auto zal heus altijd een plaats in de maatschappij houden maar zo dominant als nu denk ik niet.
Citroën AX Diesel.. ontwikkeld om de 1:30 te halen, en dat kan dus ook. Net als de VW lupo 3L, maar dan ouderYellowCube schreef op woensdag 11 april 2012 @ 07:31:
wat voor 'n auto is dat dan?
er wordt vaak geroepen dat auto's <insert enkele decennia> geleden al makkelijk 1:20-1:30 deden.
En ik heb er nooit bewijs voor kunnen vinden. Eerder dat ze <insert enkele decennia> geleden op z'n best tussen de 1:10-1:15 uitkwamen.
hierdoor weer van onze wegen zijn verdwenenwildhagen schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:47:

| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Dus volgens wat jij hebt gelezen kost een auto tijdens productie net zoveel CO2-uitstoot als de eerste 20.000km. Bij een besparing van (doe eens grof, vaak niet haalbaar) 10% CO2-uitstoot per gereden kilometer moet je dan grofweg 200.000km rijden voordat je vervanging milieutechnisch zin heeft.Bartjuh schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 18:09:
[...]
Ik heb eens ergens gelezen dat voor een gemiddelde auto het energie-omslagpunt op 20.000km ligt. Dus na 20.000 km heeft de auto evenveel energie verbruikt om de km's te maken als de productie gekost heeft aan energie.
Dat dusAcid_Burn schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 18:54:
[...]
Mijn collega kocht ook een nieuwe auto en deed zijn oude opeltje de deur uit. Die nieuwe is alleen niet zuiniger
Het waren slooppremiesmekkieboek schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:04:
[...]
hierdoor weer van onze wegen zijn verdwenen
[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 11-04-2012 09:26 ]
Even snel gelezen en hij heeft een punt, alleen zijn conclusie is wat scheef. Die slooppremie was, wat? 1000 euro?tweaker2010 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:59:
[...]
Veel oude auto's zijn verdwenen dankzij de slooppremie, en je kunt je afvragen of dat allemaal wel zo slim was:
Zie http://www.groenopweg.nl/weblog/1631/Slopen-nieuwste-hype
Niemand gaat een auto die 2,5K waard is inleveren om een slooppremie te ontvangen.
Veel auto's die dus in de regeling meegingen waren of vrij oud (dus geen roetfilter en dus hoge uitstoot) of niet meer interessant om te laten repareren/in bedrijf te houden. Die laatste catergorie zou auto's kunnen bevatten die wel zuinig zijn.
Van de mensen in mijn omgeving die van de slooppremie gebruik gemaakt hebben zijn we er alleen maar beter op geworden.
K to the KillaZ
Dat is jouw mening. Wedden dat de aandeelhouders niks om jouw mening geven?Metro2002 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 08:47:
Ik vind dat zo'n rare gedachte van fabrikanten dat als producten langer meegaan dat ze dan aan minder mensen spullen te verkopen hebben.
Er is iets als een verwachte levensduur en een realisitische levensduur. En dat is de fijne lijn waar men op balanceert. Daarom dat destructieve testen bij de ontwikkeling hoort. Gaat het maar niet kapot? Dan is het onderdeel te sterk gemaakt. Hence: kostenbesparing mogelijk. Goed, er is een natuurlijk een ondergrens dat aanvaardbaar is. 40 000km bijvoorbeeld klinkt weinig. Levensduur van 1 jaar of 4 jaar klinkt heel anders.
Ik koop liever 3 TV's van 700 euro en vervang die elke 5 jaar als 1 TV van 2100 euro die 15 jaar meegaat. De reden is simpel. In 15 jaar tijd is de gemiddelde maat van een TV wel toegenomen.TV verhaal
8 jaar terug keken wij nog op een vissenkom van 80kg. Onlangs hebben we de 4 jaar oude 42" vervangen en nu kijk ik naar een plasma van 50" in de woonkamer.
Zelfde als mijn pa die destijds een DVD-speler kocht a 1500 gulden. Supergoed ding, speelde alles, was stil en pas na 14 jaar soms ging haperen. In die 14 jaar tijd dat die van hem werkte heb ik er 3 versleten waarbij de mijne wel DivX kon spelen maar die van hem niet. Maar in totaal was het wel minder als 1500 gulden (€250 + €150 + €100).
Ergo: iets kopen wat heeeeeel lang meegaat betekent stilstand. In alle gevallen krijg je wel waar voor je geld. Of heel erg veel gewicht of heel erg veel kijkoppervlak
[ Voor 23% gewijzigd door Chevy454 op 11-04-2012 15:28 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik hou mijn televisies niet constant beet ofzoChevy454 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:17:
[...]
Dat is jouw mening. Wedden dat de aandeelhouders niks om jouw mening geven?
Er is iets als een verwachte levensduur en een realisitische levensduur. En dat is de fijne lijn waar men op balanceert. Daarom dat destructieve testen bij de ontwikkeling hoort. Gaat het maar niet kapot? Dan is het onderdeel te sterk gemaakt. Hence: kostenbesparing mogelijk. Goed, er is een natuurlijk een ondergrens dat aanvaardbaar is. 40 000km bijvoorbeeld klinkt weinig. Levensduur van 1 jaar of 4 jaar klinkt heel anders.
[...]
Ik koop liever 3 TV's van 700 euro en vervang die elke 5 jaar als 1 TV van 2100 euro die 15 jaar meegaat. De reden is simpel. In 15 jaar tijd is de gemiddelde maat van een TV wel toegenomen.
8 jaar terug keken wij nog op een vissenkom van 80kg. Onlangs hebben we de 4 jaar oude 42" vervangen en nu kijk ik naar een plasma van 50" in de woonkamer.
Zelfde als mijn pa die destijds een DVD-speler kocht a 1500 gulden. Supergoed ding, speelde alles, was stil en pas na 14 jaar soms ging haperen. In die 14 jaar tijd dat die van hem werkte heb ik er 3 versleten waarbij de mijne wel DivX kon spelen maar die van hem niet. Maar in totaal was het wel minder als 1500 gulden (€250 + €150 + €100).
Ergo: iets kopen wat heeeeeel lang meegaat betekent stilstand. In alle gevallen krijg je wel waar voor je geld. Of heel erg veel gewicht of heel erg veel kijkoppervlak
En ja ik heb nog allemaal CRT kanonnen staan
Niet iedereen hoeft elk jaar iets nieuws te hebben, mijn televisies bevallen me prima en gaan pas weg als ze kapot zijn. Niet omdat er weer een nieuwe marketingkreet bedacht is. Maar daarnaast is er toch niks mis mee als het apparaat langer meegaat dan voor jou de vervangingstermijn is? Ik ben heel erg blij dat mijn oude game consoles bv nog werken maar dat betekent niet dat ik geen nieuwe koop en de volgende eigenaar van jou tv zal ook blij zijn als hij nog lang meegaat terwijl jij al lang een nieuwe hebt gekocht omdat ie twee inch groter is
En als ik dan pas op tweakers.net lees dat er veel problemen zijn met bepaalde series samsung schermen door toepassing van slechte condensatoren dan hoef ik al geen samsung scherm meer bv. Een fabrikant krijgt daar echt een slechte naam van op termijn. En tja aandeelhouders kijken meestal niet op termijn. Kijk maar naar alle ter ziele gegane bedrijven in het verleden.
[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 11-04-2012 21:33 ]
Klopt.MBV schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:25:
[...]
Dus volgens wat jij hebt gelezen kost een auto tijdens productie net zoveel CO2-uitstoot als de eerste 20.000km. Bij een besparing van (doe eens grof, vaak niet haalbaar) 10% CO2-uitstoot per gereden kilometer moet je dan grofweg 200.000km rijden voordat je vervanging milieutechnisch zin heeft.
Maar wie gaat er dan ook van een 100 gram auto naar een 90 gram per km auto

Maar bijvoorbeeld gaan van een eind jaren 90 auto (ca 1:11) naar een nieuwe Prius met relatief kleine accu van 35kg* (als je anticiperend kan rijden zeker 1:20+) zet wel zoden aan de dijk.
* om ACCU !!#$(* schreeuwerds voor te zijn
Bizar eigenlijk, ik was blij dat ik zondag kon tanken voor 72ct per liter, paar maanden terug zou ik nog omrijden omdat ik het duur vond

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 11-04-2012 18:44 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Dat klopt niet helemaal. De auto's die het meest werden gesloopt waren juist middenklassers.KillaZ schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:27:
[...]
Even snel gelezen en hij heeft een punt, alleen zijn conclusie is wat scheef. Die slooppremie was, wat? 1000 euro?
Niemand gaat een auto die 2,5K waard is inleveren om een slooppremie te ontvangen.
Veel auto's die dus in de regeling meegingen waren of vrij oud (dus geen roetfilter en dus hoge uitstoot) of niet meer interessant om te laten repareren/in bedrijf te houden. Die laatste catergorie zou auto's kunnen bevatten die wel zuinig zijn.
Van de mensen in mijn omgeving die van de slooppremie gebruik gemaakt hebben zijn we er alleen maar beter op geworden.(15 jaar oude Daihatsu Applause --> Toyota Aygo. 20 jaar oude Corsa --> nieuwe "zuinige" 1.2 Corsa Ecoflex)
Denk aan Nissan Primera, Mazda 626 enz. Dan is het als snel zuiniger om in een kleinere auto te gaan rijden.
De middenklassers zoals de 626 en de Primera waren overigens auto's welke op de 2e hands markt ook niet al te geliefd waren. Toen ik ging verbouwen bijvoorbeeld heb ik een 405 gekocht voor een paar stuivers. Kleinere wagens hebben in de regel een hogere restwaarde, want kleiner, dus goedkoper, dus duurder in de aanschaf.
Wel opvallend trouwens. Hier in 'mijn' volksbuurtje zie ik steeds meer auto's van de weg verdwijnen (*). 2 maanden geleden was het bijvoorbeeld nog vechten om een parkeerplek, terwijl ik nu mijn auto neer kan zetten waar ik maar wil. Zou autorijden nu echt te duur beginnen te worden voor sommige mensen.
inclusief een oude stinkende diesel waarvan de eigenaar het nodig vond deze zo ongeveer 4 uur per dag stationair te laten lopen, en welke klonk als een landbouwvoertuig.
Wel opvallend trouwens. Hier in 'mijn' volksbuurtje zie ik steeds meer auto's van de weg verdwijnen (*). 2 maanden geleden was het bijvoorbeeld nog vechten om een parkeerplek, terwijl ik nu mijn auto neer kan zetten waar ik maar wil. Zou autorijden nu echt te duur beginnen te worden voor sommige mensen.
inclusief een oude stinkende diesel waarvan de eigenaar het nodig vond deze zo ongeveer 4 uur per dag stationair te laten lopen, en welke klonk als een landbouwvoertuig.
Hier 76 cent de liter (met kortingskaart dan) en blij.Grrrrrene schreef op woensdag 11 april 2012 @ 18:34:
Bizar eigenlijk, ik was blij dat ik zondag kon tanken voor 72ct per liter, paar maanden terug zou ik nog omrijden omdat ik het duur vond
Daarvoor leenauto getankt a 35 litertjes voor 85 cent de liter (andere route,ander station) en balen man.
Dik drie euro weg gepist.
Als ik goedkoop tank en dan een ijsje koop of zo heb ik dat gevoel niet, gek he ?
Vandaag nog even lekker de tank volgeknald bij de Shell in Nijverdal, prijs was 1,77 voor een litertje fuel save. Andere 2 shell tankstations op mijn woon-werk route zaten op 1,81 en 1,82. Die prijs van 1,77 is vrijwel net zo voordelig als een onbemande "witte pomp".
De wijzen komen uit het Oosten!
@NoepZor
Tja zou ik ook doen.
Ik rij nu 2 weken op 1 tank. Ik probeer nu zo zuinig mogelijk te rijden.
50 wegen die lang zijn met bochten die goed te nemen zijn in zijn 4. Snelweg probeer ik altijd 120 te rijden met 2200 RPM in zijn 6
Verder heb ik een cruisecontrol. Verbruik is nu 4.2 liter over 100 kilometer.
Record heb ik staan op 2.2 liter over 100 kilometer 100 in zijn 6 @ 1900 RPM, (nacht @ A2)
Maar verder vind ik de prijs schofterig duur...
Tja zou ik ook doen.
Ik rij nu 2 weken op 1 tank. Ik probeer nu zo zuinig mogelijk te rijden.
50 wegen die lang zijn met bochten die goed te nemen zijn in zijn 4. Snelweg probeer ik altijd 120 te rijden met 2200 RPM in zijn 6
Verder heb ik een cruisecontrol. Verbruik is nu 4.2 liter over 100 kilometer.
Record heb ik staan op 2.2 liter over 100 kilometer 100 in zijn 6 @ 1900 RPM, (nacht @ A2)
Maar verder vind ik de prijs schofterig duur...
Johann Sebastian Bach
De benzine prijs is vandaag gelukkig weer eens gedaald. Hopelijk dat het eindelijk rustig wordt in Syrie en Iran.
Brandstof GLA* Verschil
Euro95 1.882 -0.4
Super plus 1.949 -0.5
[ Voor 48% gewijzigd door tweaker2010 op 12-04-2012 11:02 ]
Verwijderd
Wat een onzinartikel. Echt, ik snap uberhaupt al niet waarom mensen deze krant lezen, maar het past in hetzelfde rijtje als de horrowinter die we zouden krijgen en ga zo maar door...Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:28:
Benzine komt 'een dezer dagen' boven de 2 euro. Vandaag in de telegraaf.
Ja, en als de trent doorzet betalen we over een paar jaar 4 euro„De afgelopen maand is de benzineprijs 5 cent gestegen. Als die trend doorzet, zijn we vandaag of morgen ergens in het land door de 2 euro.”

Gaat nergens over, onzinnige berichtgeving en dan nog meer dan 400 man die onzinnig commentaar gaan geven op de site van de Telegraaf... wat een krant is het ook, die lees je toch niet?
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:28:
Benzine komt 'een dezer dagen' boven de 2 euro. Vandaag in de telegraaf.
Welja. Alsof de "hordes"(!) aziaten de "schuldigen" zijn voor de prijsstijgingen.Benzineprijs boven 2 euro Van onze financiële redactie
AMSTERDAM - De benzineprijs gaat een dezer dagen op verschillende punten in ons land de magische grens van 2 euro per liter passeren. Met dank aan horden nieuwe Aziatische automobilisten.
Ik vindt het werkelijk te gek voor woorden dat deze misselijkmakende manier van schrijven wordt gebezigd door een landelijk dagblad.
/ontopic
De gemiddelde benzineprijs in de VS is al een week aan het dalen.
http://www.gasbuddy.com/gb_retail_price_chart.aspx?time=1
Inderdaad, volgens mij is de economische groei in Azie juist aan het afnemen, dus daar is ook minder vraag.joopv schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:37:
[...]
Welja. Alsof de "hordes"(!) aziaten de "schuldigen zijn voor de prijsstijgingen.
Ik vindt het werkelijk te gek voor woorden dat deze misselijkmakende manier van schrijven wordt gebezigd door een landelijk dagblad.
Duidelijk grafiekje! Dat spreekt voor zichDe gemiddelde benzineprijs in de VS is al een week aan het dalen.
http://www.gasbuddy.com/gb_retail_price_chart.aspx?time=1
[afbeelding]
De groei is aan het afnemen, dus er is nog steeds groeitweaker2010 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:22:
[...]
Inderdaad, volgens mij is de economische groei in Azie juist aan het afnemen, dus daar is ook minder vraag.
Uiteindelijk gaan we het wel extra hard voelen (en eerder) door de Aziaten. Of je het ze aan kan rekenen is een tweede, ze hebben immers net zoveel recht op welvaart. Alleen zullen ze de welvaart die wij hebben (gehad) nooit kennen, omdat fossiele brandstof (en daarmee goedkope energie) nooit meer op $10 vat gaat staan, en (veel) harder gaat stijgen dan inflatie. Fossiele brandstof is de motor van onze welvaart.
Die korte termijns fluctuaties zijn m.i. niet zo interessant. Beter dat de prijzen nu gestaag stijgen, zodat we kunnen wennen en geen SUV's meer kopen, dan straks abrupt.
Ehm ja:joopv schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:37:
[...]
[...]
Welja. Alsof de "hordes"(!) aziaten de "schuldigen" zijn voor de prijsstijgingen.
http://frontpage.fok.nl/n...ordverkopen-voor-bmw.html
Vooral de chinezen zijn extreem op de auto toer momenteel.
Nee, alle constructeurs mikken op de BRIC landen.joopv schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:37:
Welja. Alsof de "hordes"(!) aziaten de "schuldigen" zijn voor de prijsstijgingen.
In Shanghai worden nummerplaten geveild!
De Chinezen gaan hun auto's in Brazilië testen om ze daar te slijten,
In China zijn de onderhoudsintervallen veel kleiner en gebruiken ze nog fijnere filters om de onderhoudsinterval op te rekken.
Nee, die BRIC landen hebben wel degelijk een grote invloed.
Oftewel: Wet van behoud van ellende... Het uitlaten van je sportauto is en blijft een exclusieve bezigheid.
Met dien verstande dat hier in het westen steeds minder mensen het kunnen veroorloven om even lekker het gaspedaal diep in te drukken, en steeds meer mensen in de BRIC landen het zich wél kunnen veroorloven om even los te gaan op het asfalt.
Met dien verstande dat hier in het westen steeds minder mensen het kunnen veroorloven om even lekker het gaspedaal diep in te drukken, en steeds meer mensen in de BRIC landen het zich wél kunnen veroorloven om even los te gaan op het asfalt.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
We krijgen er weer een nieuwe pompstation-keten bij in (Zuid-)Nederland, die lage prijzen wil gaan hanteren: Lukoil, de tweede grootste oliemaatschappij van Rusland, die in Vlissingen ook al een raffinaderij hebben staan.
Vandaag zijn de prijzen van Euro95 trouwens weer een stuk verlaagd tov gisteren.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...open-in-Noord-Brabant.eceTerwijl de benzineprijs richting de twee euro gaat, wil de Russische oliemaatschappij Lukoil de benzinemarkt in het zuiden van Nederland veroveren.
Lukoil kondigde gisteren de overname aan van 59 tankstations, waarvan 46 in Noord-Brabant en Limburg, en de rest in België. De Russen willen de benzine tegen bodemprijzen verkopen, meldde een zegsman; medewerkers van Lukoil controleren twee keer per dag de brandstofprijzen in de omgeving en duiken daar dan onder.
Lukoil bezit eigen olie- en gasbronnen, en is net zoals concurrenten Shell, Exxon of Q8 in de hele brandstofketen, van boring tot benzinepomp, vertegenwoordigd.
Vandaag zijn de prijzen van Euro95 trouwens weer een stuk verlaagd tov gisteren.
Virussen? Scan ze hier!
Ah, een goed initiatief. Dat kan ik wel aanmoedigen. Hopelijk openen/nemen ze nog meer pompen over.
Vaak bu'j te bang!
Negatief tintje? De realiteit is dat de groei afgenomen is terwijl de olieprijs explosief is gestegen sinds begin 2012, dat komt heus niet door de groei in Azie hoor.Bartjuh schreef op donderdag 12 april 2012 @ 16:04:
[...]
De groei is aan het afnemen, dus er is nog steeds groeiMooi om er altijd een negatief tintje aan te geven.
Uiteindelijk gaan we het wel extra hard voelen (en eerder) door de Aziaten. Of je het ze aan kan rekenen is een tweede, ze hebben immers net zoveel recht op welvaart. Alleen zullen ze de welvaart die wij hebben (gehad) nooit kennen, omdat fossiele brandstof (en daarmee goedkope energie) nooit meer op $10 vat gaat staan, en (veel) harder gaat stijgen dan inflatie. Fossiele brandstof is de motor van onze welvaart.
Die korte termijns fluctuaties zijn m.i. niet zo interessant. Beter dat de prijzen nu gestaag stijgen, zodat we kunnen wennen en geen SUV's meer kopen, dan straks abrupt.
[ Voor 3% gewijzigd door tweaker2010 op 13-04-2012 09:41 ]
Bezine prijs gaat richting 1.85 (dalend dus)

Johann Sebastian Bach
Zo te zien nemen ze een aantal stations van Esso en Avia over. Ik ben benieuwd of het daar echt goedkoper van wordt. Hier in de grensstreek zitten sowieso al de meeste pompen 10 tot 15 cent onder de adviesprijs. Waarbij de onbemande Esso pompen al bij de goedkoopste horen.wildhagen schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 08:04:
We krijgen er weer een nieuwe pompstation-keten bij in (Zuid-)Nederland, die lage prijzen wil gaan hanteren: Lukoil, de tweede grootste oliemaatschappij van Rusland, die in Vlissingen ook al een raffinaderij hebben staan.
[...]
Bron: http://www.bndestem.nl/al...open-in-Noord-Brabant.ece
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Dat is idd compleet waar. Echter als ze het "BCC" principe gaan toepassen, met een laagste prijs "garantie" dan kan ik het alleen maar goed vinden. Nu nog afwachten of 1 van hun stations op mijn vaste woon-werk (bijbaan) of woon-stage route ligtDrivinUCrazy schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:57:
[...]
Zo te zien nemen ze een aantal stations van Esso en Avia over. Ik ben benieuwd of het daar echt goedkoper van wordt. Hier in de grensstreek zitten sowieso al de meeste pompen 10 tot 15 cent onder de adviesprijs. Waarbij de onbemande Esso pompen al bij de goedkoopste horen.
Ze kunnen kijken naar de goedkoopste prijs in de omgeving en daar 1 ct onder gaan zitten, ben je vet mee...Hogader schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:50:
[...]
Dat is idd compleet waar. Echter als ze het "BCC" principe gaan toepassen, met een laagste prijs "garantie" dan kan ik het alleen maar goed vinden. Nu nog afwachten of 1 van hun stations op mijn vaste woon-werk (bijbaan) of woon-stage route ligt
Zeker als ze in Belgie en Duitsland daar nog eens 6 tot 12 cent onder gaan zitten.
Maar dan nog steeds loont omrijden niet, dus iedere cent goedkoper is meegenomen.
Maar dan nog steeds loont omrijden niet, dus iedere cent goedkoper is meegenomen.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Als het op mijn route ligt, dan is het altijd meegenomen. Tank nu altijd bij een station dat 1ct duurder is dan de onbemande. Echter ligt die onbemande niet op de route en mijn huidige tank station wel. Mochten de russen op mijn route er dus nog 1ct onder gaan zitten, dan is 2ct per liter mooi meegenomen. Toch al snel 1 euro per tank bespaard.soganta schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:59:
[...]
Ze kunnen kijken naar de goedkoopste prijs in de omgeving en daar 1 ct onder gaan zitten, ben je vet mee...
Dat dat eventueel wat vervelende gevolgen kan hebben als iedereen dat kan doen sta je zeker niet bij stil?unclero schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 00:25:
Oftewel: Wet van behoud van ellende... Het uitlaten van je sportauto is en blijft een exclusieve bezigheid.

En nee, dat is geen mist
Maar laten we het vooral allemaal heel slecht vinden dat niet iedereen in een 1 op 2 rijdende V12 kan rondrijden.
Vroeger hadden we kuilen, nu drempels. Dat houdt het ook wel tegen om hard te rijdenunclero schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 00:25:
Maar gas geven in de BRIC landen?
Nog nooit met een Chinese wagen gereden? die hebben zeeeer laaaannnnnnnggggggeeee gaaaaaaaannnnnngggggggeeeeeeennnnnnn eennnn zzzziiiiiijjjjjjjjnnnnnn zeeeeeeeer ssssslllllloooooommmmmm.
De automaten daar schakelen bijna nooit. De schakelgradienten voor volgas zijn heel traag. Je kan nog eerst een koffie drinken waarvan de bonen nog geplukt moeten worden wanneer je het gas induwt. Ze zijn daar wel heel bewust van zuinig rijden.
Wanneer je in China meer als 2500rpm draait dan word je al als een idioot bestempeld. Van 1500rpm naar 5500rpm opschakelen met volgas in normale D-mode duurt gewoon bijna 10 seconden!. In sportmodus 5 seconden
En zo exporteren ze de wagens dus ook naar BRI landen
Jep, vandaag weer 0,5 cent eraf. Da's 1 cent daling in 2 dagen tijd... Gaat lekker zo
Het BCC principe is alleen laagste prijs garantie vergeleken met een beperkt aantal concurenten, en de goedkopere nemen ze niet mee. Dus dat zou niet echt opschietenHogader schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:50:
[...]
Echter als ze het "BCC" principe gaan toepassen, met een laagste prijs "garantie" dan kan ik het alleen maar goed vinden.
bronBelg verbruikt minder diesel
Het dieselverbruik in België is vorig jaar vrij fors beginnen dalen. Begin 2011 was er nog sprake van een toename met bijna 5 procent vergeleken met 2010. Op het einde van het jaar was die stijging volledig uitgevlakt. Dat schrijft De Standaard dinsdag op basis van recente cijfers van de Belgische Petroleumfederatie.
Goh, begint het aan de pomp te duur te worden?

bron
[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 17-04-2012 13:40 ]
Misschien zie je ook wel het begin van een economische recessie...
Inderdaad... de eerste stijgers zijn mogelijk te verklaren door het inzetten van de winter. In ieder geval durf ik op basis van de grafiek geen oorzaak/gevolg aan te gevenMBV schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:27:
Misschien zie je ook wel het begin van een economische recessie...
XXXVI
Dit topic is gesloten.