Zou best kunnen (nooit van gehoord of bewijs van gezien), dus wees kritisch als je groene stroom neemt. Bij bijvoorbeeld Greenchoice kan je kiezen voor stroom uit windenergie (heb ik) of uit een combinatie van windenergie en biomassa (uit houtsnippers, niet uit kippenmest). Zoals bij alle dingen geldt: laat je niet in de luren leggen door gelikte marketingmannetjes, maar denk zelf na.GaMeOvEr schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 01:37:
En ondertussen draait ook zijn huis voor de helft op energie, die uit frankrijk komt, uit, jawel, kernreactors! En wordt verkocht als groene stroom.
Pertinente onjuist. Stop eens met deze onzin te verspreiden. Zonnecellen hebben een energieterugverdientijd van < 5 jaar, dus ruim korter dan de levensduur. Bovendien staat de ontwikkeling van zonnecellen niet stil, en zijn er in de toekomst zonnecellen te verwachten met een hoger rendement en/of een kortere energieterugverdientijd.Doe mij maar een zwik van die dingen hoor en weg met die kolenmeuk. Tevens zijn initiatieven zoals zonnepanelen en zonneboilers ook leuk, helpt ook weer een beetje. Wel jammer dat die dingen meer energie kosten om te produceren dan dat ze zelf ooit op zullen leveren (zonnepanelen) maarja, je wordt er wel weer iets autonomer door.
Wat betreft kernenergie: Ik ben niet direct tegenstander, maar sta er wel sceptisch tegenover vanwege a) het kernafval waarmee je blijft zitten, b) de winning en opwerking van uranium dat ook behoorlijk wat energie kost en CO2-uitstoot geeft, en c) omdat ik bang ben dat door gebruik van goedkope kernenergie de motivatie voor verdere ontwikkeling van duurzame energiebronnen afneemt. Dat laatste moet gegarandeerd worden wanneer meer kernenergie gaat worden opgewekt, anders zit je straks met hetzelfde probleem wanneer de uraniumbronnen opdrogen.
Wat betreft benzineprijzen: Ik zie nu vooral oplossingen voor accute problemen. Natuurlijk moeten deze worden genomen, maar er moet ook eens een brede discussie gaan plaatsvinden over mobiliteit in het algemeen. Je kan niet alleen kijken naar wegen en OV, maar je zal ook moeten kijken waarom mensen mobiliteit nodig hebben en daar iets aan gaan doen. Dit is niet iets wat je in een paar jaar kan doen (je kan bijvoorbeeld niet zomaar even wat werk verplaatsen naar buiten de randstad). Een oplossing zou kunnen zijn dat het verhuizen naar een andere streek gemakkelijker wordt gemaakt door een verbetering van de huizenmarkt, de overdrachtsbelasting af te schaffen/om te zetten in wat anders, de bureaucratie rond de aankoop van een huis te vergemakkelijken enzovoort.
In het ergste geval zal de wal het schip keren. De benzineprijzen schieten de pan uit en de wegen zijn in de spits volgeslipt. Maar voor die tijd zal men zich realiseren dat er structureel wat aan gedaan moet worden. Ik ben benieuwd of dat bij een benzineprijs van 3 euro per liter of van 30 euro per liter zal zijn...
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange