WFvN schreef op zondag 23 april 2006 @ 19:16:
[...]
Ja
[...]
Het is nog altijd een luxeartikel of je nou dicht bij je werk woont of niet.
[...]
Ach.... cut the crap....
Ja, de auto is in een aantal gevallen absoluut een belangrijk vervoermiddel. Maar in een groot aantal gevallen ook absoluut níet. Mensen die zielig doen dat ze met de auto in de file komen te staan. Neem dan het OV. Nééé..... want dat duurt soms nóg langer, moet je eerder je bed uit etc. Conclusie: auto is stiekum toch een luxe-artikel.
Auto gebruiken om te carpoolen? Nee want m'n collega begint en eindigt op andere momenten, ik rijd liever alleen. En toch maar weer klagen over de benzinerprijzen. De auto is een luxeartikel.
Op fietsafstand werken en toch de auto nemen? Luxeartikel
Kind naar school brengen die met de fiets nog geen kilometer weg is maar met de auto ruim het dubbele en dan stug de auto nemen.... Luxeartikel....
Mijn collega die op fietsafstand van het werk woont maar met de auto naar de sportschool gaat... Waarom? Omdat het anders allemaal teveel tijd kost volgens hem. Ik neem de fiets, ik ga niet naar de sportschool. 1) Ik ben minder geld aan brandstof kwijt, 2) ik ben geen geld voor de sportschool kwijt, 3) ik ben qua tijd ongeveer evenveel kwijt als hij met z'n auto en sportschool samen.
In wezen ben ik mínder tijd kwijt, ik houd geld over van m'n salaris, ik heb minder hoeven werken voor hetzelfde geld. Auto? Luxeartikel
Rijdt het OV niet vroeg/laat genoeg op de dag om daarmee je werk te bereiken op grote afstand, tja, dan vind ik de auto ook géén luxe-artikel. Vrachtwagens die volgestouwd worden om producten van A naar B te vervoeren, géén luxe-artikel.
Elke ochtend staan er 100.000den mensen in de file omdat ze van a naar b moeten,
het gaat een beetje ver om iedereen ervan te beschuldigen dat ze een alternatief moeten zoeken. Nu al staan de treinen al bomvol tijdens spits, laat staan als we alle werknemers uit de auto halen. Dan rijd die simpelweg niet uit veiligheidsoverwegingen.
Carpoolen zou een oplossing kunnen zijn,
maar de overheid doet er weinig aan,
een werkgever kan dergelijke acties ondernemen om koppeltjes te zoeken, maar dan krijgt een of meerdere rijders geen kilometervergoeding, en de omweg wordt ook niet vergoed.
Wat valt er te halen als niemand er iets mee opschiet,
de een krijgt niks, en de ander moet zelf bijpassen.
Verder zijn maatregelen om minder auto te gaan rijden
geen oplossing, er moet worden gezocht naar een alternatief. De stijgende benzineprijs is namelijk niet het gevolg van autorijdend Nederland. Zijn externe factoren, politiek en stijgende vraag, waar Nederland niets aan kan doen.
Met maatregelen zouden we eventueel 10% van de benzine in Nederland kunnen besparen,
maar op wereldschaal zal dat iets van 0,01% zijn, nog niet eens een druppel op een gloeiende plaat.
Alle belastingen die besparend moeten werken zijn niet meer dan een wassen neus en een melkkoe voor de overheid. Investeren in iets beters, en niet als overheid een afwachtende houding nemen, vertrouwen op de markt, en ondertussen de consument op kosten jagen omdat ze zo veel verbruiken en de grondstoffen bijna op zijn.
Om alles in perspectief te plaatsen, Nederland 16.000.000
mln inwoners,
Europa +/- 450.000.000
mln, verbruikende wereld +/- 1.000.000.000
mld.
En Nederland moet de problemen uit de wereld helpen? Nederland kan alleen een deukje in de boter slaan dmv investeren in alternatieven/verbeteringen,
besparingen door zogeheten milieubelastingen zijn een wassen neus. Kijk vb naar gas, Nederland betaalt braaf energieheffing op aardgas zodat Nederland minder gaat verbruiken,
maar ondertussen hebben we wel contracten met omringende landen die deze belasting niet kennen en Nederland leegtrekken.
What's the point moet je je afvragen. Vooruitgang, maar niet op het principe van vraag en aanbod.
Hogere prijs, lagere vraag.
[
Voor 1% gewijzigd door
Iblies op 24-04-2006 10:09
. Reden: geheugensteuntje wegstrepen B) ]