Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 78 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.736 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:13:
[...]

Waarom zou de overheid hier een oplossing voor moeten bieden?

Ik weet ook wel dat mijn auto gemiddeld ongeveer 1 op 14 rijdt, dat kan echt wel zuiniger maar ik heb besloten dat ik liever een wat grotere auto heb omdat ik de auto alleen voor langere afstanden gebruik en als ik spullen moet vervoeren, een aanhanger moet trekken, fietsen wil meenemen etc.
Dat ie dan wat meer verbruikt weet ik. En al de benzine 3 euro wordt dan weet ik ook wel dat autorijden een beetje duur gaat worden :P Maarja, dat is nou eenmaal de keuze die ik gemaakt heb destijds.

Net als dat ik de keuze heb gemaakt om de auto niet te zien als woon-werk voertuig, daar heb ik 3 fietsen voor staan.

Wat heeft de overheid van doen met mijn keuzes? Waarom moet die bijspringen als ik geen tank benzine meer kan betalen? Ik snap die gedachte niet zo goed. Ze springen toch ook niet bij als ik geen biefstuk meer kan betalen?

Het is bijna tenenkrommend om te lezen dat sommigen dit soort dingen op de overheid af proberen te wentelen. :X
Maar je verwacht wel ingrijpen van de overheid als er prijsafspraken gemaakt wordt, of als het vlees opeens bijna-giftig blijkt te zijn?

Een vrije markt economie heeft zijn beperkingen. Overmatige rijkdom van een elite, misbruik van macht (corruptie), kaalslag op natuurlijke hulpbronnen.

En het recente misbruik / misleiding van financiele systemen en producten is ook een mooi voorbeeld van hoe het mis kan gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door joopv op 12-03-2012 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 12:18:
[...]

En dat vind ik dan weer kort door de bocht. Voor velen is er juist wél een alternatief voor de auto. Voor 30km en geen optie tot OV zijn je opties inderdaad beperkt maar wat ik dus probeer aan te geven is dat veel mensen bij lange na geen 30km hoeven te reizen (het gemiddelde ligt op 15km: 20km voor mannen, 10km voor vrouwen) en dat zijn wel afstanden waarbij er alternatieven zijn. Ook krijg ik de indruk dat je niet in de randstad woont want als je hier ergens niet met het OV kunt komen woon je wel écht in een gat.

[...]

Fietsroutes zijn eigenlijk per definitie altijd korter dan autoroutes dus ik vraag me af in hoeverre die uitspraak klopt. Wat mrSleeves zegt: kies de wandelroutes.
Ik woon dus wel in de randstad. Maar waar ik werk (samen met 10 duizenden andere) is dus geen OV beschikbaar.
Volgens de website ben ik dan 2 uur onderweg. En dan moet ik ook nog eens 34 min lopen!
Met de auto dus een 30 a 40 min rijden.

Van de fiets route heb je gelijk, met de fiets is bij 2 km korter. Nog steeds tegen de 2 uur fietsen, echt geen optie dus om 4 uur per dag op de iets te zitten wat ik met de auto in 2x een half uur red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

dude88 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 14:32:
[...]

Ik woon dus wel in de randstad. Maar waar ik werk (samen met 10 duizenden andere) is dus geen OV beschikbaar.
Volgens de website ben ik dan 2 uur onderweg. En dan moet ik ook nog eens 34 min lopen!
Met de auto dus een 30 a 40 min rijden.

Van de fiets route heb je gelijk, met de fiets is bij 2 km korter. Nog steeds tegen de 2 uur fietsen, echt geen optie dus om 4 uur per dag op de iets te zitten wat ik met de auto in 2x een half uur red.
Op welke bijzonder plek in de randstad heb je geen OV dan? Noem eens een straat ergens in de buurt ? :)
2u fietsen is te ver, daar geef ik je gelijk in. Blijft er natuurlijk wel de brommer over ( :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Hij heeft in de randstad wel OV, maar ik denk dat z'n werk buiten de randstad ligt ;)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Op de Botlek is gewoon amper OV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Metro2002 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 15:00:
[...]
Op welke bijzonder plek in de randstad heb je geen OV dan? Noem eens een straat ergens in de buurt ? :)
2u fietsen is te ver, daar geef ik je gelijk in. Blijft er natuurlijk wel de brommer over ( :+ )
Rotterdam? Er wordt daar dit jaar 20 miljoen op de RET bezuinigd dus dat zul je aan de dienstverlening zeker gaan merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Bartjuh schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:57:
Heel simpel ( ik praat even voor hem, weet niet of het mag O-) ):
Ja, dat mag. :)
Metro2002 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:13:
[...]

Waarom zou de overheid hier een oplossing voor moeten bieden?

[knip]

Het is bijna tenenkrommend om te lezen dat sommigen dit soort dingen op de overheid af proberen te wentelen. :X
Het maakt mij niets uit als ik over een jaar 3 euro per liter moet tanken. Maar mij ging het om de mensen die nu al moeite hebben om rond te komen. Ze zullen dan meer geld aan reiskosten kwijt zijn, met het gevolg dat ze meer netto overhouden als ze in de bijstand zitten dan dat ze op 40 km afstand zouden gaan werken.
Het gevolg is dus dat de kosten voor de overheid (die dus de uitkeringen betaalt) hoger zullen worden.

Nogmaals, ik vind 3 euro per liter niet erg, maar anderen vinden het dan egoïstisch om alleen aan jezelf te denken. :+

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol , 3 euro is hetzelfde als geen benzine meer voor de auto s . Voordeel is dan weer lekker lege snelwegen , geen files .

Kiele kiele hopsaka is dan weer actueel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 09:24:
Lol , 3 euro is hetzelfde als geen benzine meer voor de auto s . Voordeel is dan weer lekker lege snelwegen , geen files .

Kiele kiele hopsaka is dan weer actueel :)
Deze quote gaan we onthouden voor wanneer we in dit topic over 2 of 3 jaar met weemoed terugdenken aan de tijd dat benzine slechts 3 euro kostte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
:D Inderdaad, hoewel het wel behoorlijk uitmaakt of de benzine over 2-3 jaar naar 3 euro groeit of door een of ander probleem in het Midden Oosten in 2 maanden naar 3 euro gaat. Dat laatste zal effect hebben, dat eerste went wel :X

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hmm, tegen het gebruikelijke patroon in, is vandaag de prijs twee keer verhoogd, ipv slechts één keer.

Dit betekent dat ook diesel nu het vorige record (van 1.505 per liter, uit juni 2008) heeft verbroken, het nieuwe record is 1.507 per liter. Congrats :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/W7OoUQD96EqQPGxNFUDShedG/full.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:49
Nou dank je wel wildhagen. Waar is mijn trofee met prijzengeld?

:+

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 09:24:
Op zich is de vraag wel interessant, wanneer is de pijngrens van de automobilist bereikt? Waarschijnlijk zal eerst de particuliere rijder stoppen met rijden en in een later stadium de zakelijke rijder.

Ook interessant is wat er dan met de prijs van (tweedehands) benzine auto's gaat gebeuren. Voor mij heeft op dit moment geen enkele benzine auto, nieuw of gebruikt, nog enige waarde. Het enige wat nog enigszins zinvol lijkt is een zuinige diesel zoals een Polo Bluemotion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:21:
[...]
Ook interessant is wat er dan met de prijs van (tweedehands) benzine auto's gaat gebeuren. Voor mij heeft op dit moment geen enkele benzine auto, nieuw of gebruikt, nog enige waarde. Het enige wat nog enigszins zinvol lijkt is een zuinige diesel zoals een Polo Bluemotion.
Als het absolute verschil hetzelfde blijft zullen benzineauto's niet dalen in prijs t.o.v. dieselauto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

http://www.nu.nl/economie/2762385/dieselprijs-record.html

107 euro voor een vat olie, ik las een paar maand terug een artikel dat als het boven de 100 euro per vat zou komen er dikke rellen uit zouden breken, ik merk er nog weinig van :P

Maargoed deze prijzen zijn niet grappig meer, vanmiddag 100 euro verdient met een computerklusje, moest ik daarna voor 85 euro tanken, lijkt net alsof je voor niks werkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bierkameel schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:48:
Maargoed deze prijzen zijn niet grappig meer, vanmiddag 100 euro verdient met een computerklusje, moest ik daarna voor 85 euro tanken, lijkt net alsof je voor niks werkt :+
Moet je dan ook nog eens 6 kilometer per uur te hard rijden en geflitst worden. Dááág omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

[...]
De dieselprijs zit momenteel ook op recordhoogte dus ik zie niet in waarom de prijs van benzine auto's nu opeens zou moeten dalen. De meeste 2e hands dieselauto's hebben trouwens hoge km standen dus dan ben je veel geld aan onderhoud kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

lpg kent zware wegenbelastingtoeslag omdat het anders te voordelig zou zijn. diesel ook, maar minder.
dus voor wie weinig km's maakt is benzine vaak nog wel aantrekkelijk.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

MrJayMan schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:12:
lpg kent zware wegenbelastingtoeslag omdat het anders te voordelig zou zijn. diesel ook, maar minder.
dus voor wie weinig km's maakt is benzine vaak nog wel aantrekkelijk.
Kan aan mij liggen, maar volgens mij betaal je bij diesel meer MRB dan bij LPG. Uitgezonderd de modellen waarbij je geen MRB betaalt natuurlijk.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

MrSleeves schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:16:
[...]
Kan aan mij liggen, maar volgens mij betaal je bij diesel meer MRB dan bij LPG. Uitgezonderd de modellen waarbij je geen MRB betaalt natuurlijk.
yep, ik zie het: http://www.belastingdiens.../motorrijtuigenbelasting/

voorbeeld: flevoland, personenauto, hoogste gewichtsklasse,
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal:
LPG3 € 1483,00
DIESEL € 1508,00
BENZINE € 901,00

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tweaker2010 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:09:
De dieselprijs zit momenteel ook op recordhoogte dus ik zie niet in waarom de prijs van benzine auto's nu opeens zou moeten dalen. De meeste 2e hands dieselauto's hebben trouwens hoge km standen dus dan ben je veel geld aan onderhoud kwijt.
Hoe hoger de prijs van brandstof, benzine en diesel, des te 'goedkoper' een diesel relatief wordt. Diesel rijden wordt bij hogere brandstofprijzen dus aantrekkelijker en de vraag naar benzineauto's zal afnemen. (Kijk er maar eens een rekenprogramma zoals op esset.nl op na).

Anderzijds, als de benzine eenmaal 3 euro per liter is zullen velen hun dieselauto tegen die tijd waarschijnlijk ook al moeten laten staan, dus heb je er niet zoveel meer aan dat diesel rijden goedkoper is.

Ik ben benieuwd hoe Nederland er uit gaan zien als benzine eenmaal 3 euro per liter kost, er komen in ieder geval interessante tijden aan. Gelukkig hebben we een goede infrastructuur voor fietsen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

MrJayMan schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:23:
[...]

yep, ik zie het: http://www.belastingdiens.../motorrijtuigenbelasting/

voorbeeld: flevoland, personenauto, hoogste gewichtsklasse,
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal:
LPG3 € 1483,00
DIESEL € 1508,00
BENZINE € 901,00
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat LPG meestal in een hogere gewichtsklasse zit t.o.v. benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:43
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:24:
Ik ben benieuwd hoe Nederland er uit gaan zien als benzine eenmaal 3 euro per liter kost,
Wat dacht je van:

* Gezonder
* Veiliger
* Leuker
* Lokaler (beter een goede buur dan een verre vriend)
er komen in ieder geval interessante tijden aan.
Dat denk ik ook. Niet iedereen zal met de veranderingen om kunnen gaan, verwacht ik, en er zal héél hard geschreeuwd worden dat Dit. Echt. Niet. Kan.
Gelukkig hebben we een goede infrastructuur voor fietsen :) .
Gelukkig wel, en de afstanden zijn over het algemenee relatief klein.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
MrSleeves schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:37:
[...]

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat LPG meestal in een hogere gewichtsklasse zit t.o.v. benzine.
Hoeft niet.

Voor de RDW is het heel simpel, er komt 80% van de inhoud van de LPG tank in Kg bij het auto gewicht.

Dus als je een 50 liter LPG tank laat inbouwen komt er 40 Kg op kenteken bij het huidige kenteken gewicht bij.
In mij geval ging ik niet een trede hoger in de wegenbelasting toen ik mijn installatie liet inbouwen.

Als ik dezelfde auto rijdt met een dieselblok erin dan weegt de auto wel een stuk zwaarder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:44

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb gedroomd dat ik ging tanken met mijn motor, dat is 98 en een litertje of 15.
Ik mocht 103€ afrekenen :/

Dat is dus bijna 7€ de liter.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Heb je per sé 98 nodig dan? Voor veel motoren is 95 ook voldoende. (ik weet alleen even niet meer wat voor type je rijdt)

Goed, 6,50 of 7 euro maakt ook niet meer zoveel uit, dus ik denk niet dat het je droom zo veel plezieriger gemaakt zou hebben. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:44

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Honda CBR600, redline op 13.500rpm, en daar komt die véél zeg maar :P lijkt mij 98 net iets gezonder :P

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Tja, ik heb/had/heb over een tijdje weer een CB600F. Weliswaar wat minder toeren (12.000 redline), en ook minder compressie, maar de blokken hebben wel dezelfde basis. En die loopt prima op 95.

Als Honda niet specifiek voorschrijft dat het 98 moet zijn, zou ik gewoon 95 tanken. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:46

-tom-562

Oliesjeik

Jellabie schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 09:28:
Honda CBR600, redline op 13.500rpm, en daar komt die véél zeg maar :P lijkt mij 98 net iets gezonder :P
Euro 98 is neit beter ofzo. M'n GSXR600 K4 gaat nog een stapje verder kwa toeren, en daar moet gewoon 95 in. 98 heb je alleen nodig als je tegen de pingelgrens aan zit

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 17:51
Ik ga ook met de fiets en het OV naar het werk. Deels vanwege de hoge benzineprijzen, maar ook omdat de werkgever niet het volledige woon-werk traject vergoed en het treinabonnement wel. Tuurlijk is het met de auto relaxter, omdat je geen last hebt van al die rot studenten in de trein, maar het kosten verhaal weegt voor mij toch hoger. Ik ben ook een dief van m'n eigen portemonnee als ik met de auto ga.
Sinds kort heb ik wel een nieuwe fiets gekocht, een e-bike, dus nu lig ik ook niet meer wakker van windkracht 6. En ja, ook toen ging ik ook gewoon op de fiets (een gazelle opoe fiets). Het fietsen is heerlijk na een dag werken; even de kop leegmaken en omdat ik verder niet fitness of aan sport doe ook een goede lichaamsbeweging voor mij. Efin, ik ga wel erg off-topic nu.

De auto gebruik ik in het weekend en voor de grote boodschappen, hoewel ik die ook niet vaak heb, want veel boodschappen neem ik al mee op de fiets. Ik heb wel eens een auto met een zuiniger motor overwogen (iQ of een Yaris met een 1.0 motor), maar de aanschafkosten wegen niet op tegen het doorrijden met mijn Yaris T-Sport, welke een 1.5 liter motor heeft en 1 op 14 rijd.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
De ontwikkeling in de benzine/dieselprijzen is voor mij eind vorig jaar wel een reden geweest om te kiezen voor een eco-diesel. Die haalt, als je het echt wil, 3l/100km bij 90km/u wat voor mij een prima prestatie is. Op de 120km/u is hij vanzelfsprekend een stuk zuiniger.

Veel meer benieuwd ben ik hoe onze overheid zich gaat instellen op een maatschappij waarin minder gereden wordt, zodra dat gaat gebeuren. Dat is weer een volgend gat in de begroting, waiting to happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Trek je de vaardigheden van onze (en elke) overheid om belastingen te heffen in twijfel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
[...] Op zich is de vraag wel interessant, wanneer is de pijngrens van de automobilist bereikt? Waarschijnlijk zal eerst de particuliere rijder stoppen met rijden en in een later stadium de zakelijke rijder.
Die vraag is al een paar keer langsgekomen en beantwoord.

Van een pijngrens is pas sprake als de prijs plotsklaps aanzienlijk stijgt. Als in: van de ene op de andere dag bijvoorbeeld minimaal 20%

Zoals het tot nu toe altijd gegaan is - met enkele centen per liter cq een paar euro per tank - krijg je steeds weer gewenning. Het duurder worden van benzine ligt in het verwachtingspatroon wat mensen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 17:51
Nederland is ook zo hopeloos ouderwets op auto gebied. Die diesel auto's zijn lekker zuinig, bijvoorbeeld de Polo BlueMotion. Ik zou hem zelf alleen nooit (prive) kopen, omdat je je straks scheel gaat betalen aan wegenbelasting. Doordat de grens qua uitstoot per 1 juli aangescherpt gaat worden. De regering moet die wegenbelasting tabel eens aan gaan passen. Of laat ze het doen zoals in Duitsland, wegenbelasting helemaal afschaffen en de benzineprijs verhogen naar 2 euro.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-08 13:10
[b][message=37852334,noline] Of laat ze het doen zoals in Duitsland, wegenbelasting helemaal afschaffen en de benzineprijs verhogen naar 2 euro.
2€? dat is ook grootste onzin, in duitsland zit het al in de benzine prijs verwerkt en ze betalen nog steeds minder voor de benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Gisteren met de KA van me broer gereden. Dat ding doet gewoon 3 weken met 1 tank (Mij lukt het niet, want ben iets duurder in verbruik :+ (ik doe er maar 1.5 tot 2 weken mee)
Ik fiets iedere dag 10 km heen en 10 km terug op de fiets. Zo bespaar je ook (Gouda Waddinxveen Doelwijk)

@soheilmd
Hier zit het kwartje van kok er ook nog in. Trek dat kwartje er maar vanaf dan zakt die prijs meteen naar 1.50, kijk en dan gaan we weer naar betaalbare prijzen. Dat kwartje gaat er trouwens nooit vanaf.
Vindt het plaatje op deze website wel grappig :+
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-pFaGLDCZfO8/TxqZ9JZAIlI/AAAAAAAAAe4/ClkVuGWmz20/s1600/Benzineprijzen.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door J.S. Bach op 14-03-2012 13:39 ]

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hier zit het kwartje van kok er ook nog in.
Het kwartje van Kok is er al sinds 1999 niet meer, dus dat ziet er nit meer in. Dat is namelijk gecompenseerd door 3 jaar lang (1996-1999) de geplande accijnsverhogingen te schrappen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29

MBV

rimave schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 13:24:
Nederland is ook zo hopeloos ouderwets op auto gebied. Die diesel auto's zijn lekker zuinig, bijvoorbeeld de Polo BlueMotion. Ik zou hem zelf alleen nooit (prive) kopen, omdat je je straks scheel gaat betalen aan wegenbelasting. Doordat de grens qua uitstoot per 1 juli aangescherpt gaat worden. De regering moet die wegenbelasting tabel eens aan gaan passen. Of laat ze het doen zoals in Duitsland, wegenbelasting helemaal afschaffen en de benzineprijs verhogen naar 2 euro.
Er was toch een overgangsregeling, dat als je zo'n auto had gekocht het voor jou bleef gelden? Of was dat alleen de bijtelling voor leaserijders?
mux schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 13:14:
Trek je de vaardigheden van onze (en elke) overheid om belastingen te heffen in twijfel?
Hij zei toch ook 'benieuwd hoe'? Ik ook, op welke manier ze die belasting gaan heffen. De NL overheid is er erg goed in, veel beter dan de Grieken of Italianen in elk geval :P Een van de redenen dat er geen kilometerheffing is, is de verwachting dat mensen daadwerkelijk minder auto zouden gaan rijden. En dat was niet te betalen :X

[ Voor 26% gewijzigd door MBV op 14-03-2012 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

MBV schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:43:
[...]

Er was toch een overgangsregeling, dat als je zo'n auto had gekocht het voor jou bleef gelden? Of was dat alleen de bijtelling voor leaserijders?

[...]

Hij zei toch ook 'benieuwd hoe'? Ik ook, op welke manier ze die belasting gaan heffen. De NL overheid is er erg goed in, veel beter dan de Grieken of Italianen in elk geval :P Een van de redenen dat er geen kilometerheffing is, is de verwachting dat mensen daadwerkelijk minder auto zouden gaan rijden. En dat was niet te betalen :X
Als de mensen die wel door blijven rijden meer gaan betalen per persoon is er ook niks aan de hand natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 12:22
rimave schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 12:16:
Ik ga ook met de fiets en het OV naar het werk. Deels vanwege de hoge benzineprijzen, maar ook omdat de werkgever niet het volledige woon-werk traject vergoed en het treinabonnement wel. Tuurlijk is het met de auto relaxter, omdat je geen last hebt van al die rot studenten in de trein, maar het kosten verhaal weegt voor mij toch hoger. Ik ben ook een dief van m'n eigen portemonnee als ik met de auto ga.
Sinds kort heb ik wel een nieuwe fiets gekocht, een e-bike, dus nu lig ik ook niet meer wakker van windkracht 6. En ja, ook toen ging ik ook gewoon op de fiets (een gazelle opoe fiets). Het fietsen is heerlijk na een dag werken; even de kop leegmaken en omdat ik verder niet fitness of aan sport doe ook een goede lichaamsbeweging voor mij. Efin, ik ga wel erg off-topic nu.

De auto gebruik ik in het weekend en voor de grote boodschappen, hoewel ik die ook niet vaak heb, want veel boodschappen neem ik al mee op de fiets. Ik heb wel eens een auto met een zuiniger motor overwogen (iQ of een Yaris met een 1.0 motor), maar de aanschafkosten wegen niet op tegen het doorrijden met mijn Yaris T-Sport, welke een 1.5 liter motor heeft en 1 op 14 rijd.
Ik kan ook met OV naar het werk. Volledig vergoed, incluis een zone voor de bus/metro/tram in Utrecht en A'dam. Maar dat kost me in totaal iets meer dan 2 uur per dag.

Met de motor kost het me iets meer dan 1 uur per dag. Benzine krijg ik vooralsnog vergoed, als de prijs verder stijgt red ik het niet meer. Maar onderhoud aan de motor kost ook een flinke duit, maar dat is het me wel waard, aangezien ik een uur eerder thuis ben elke avond..

Ik vraag me alleen af in hoeverre de accijnzen variabel zijn op benzine etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

wildhagen schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:23:
[...]
Het kwartje van Kok is er al sinds 1999 niet meer, dus dat ziet er nit meer in. Dat is namelijk gecompenseerd door 3 jaar lang (1996-1999) de geplande accijnsverhogingen te schrappen.
Dat kan wel zijn, maar links of rechtsom zit dat kwartje er nog steeds in, volgens Wikipedia:
In het regeerakkoord van het kabinet-Balkenende II is afgesproken dat de opbrengst van het kwartje van Kok gebruikt wordt voor investeringen in wegen en voor het onderhoud van openbaar vervoer en vaarwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

tweaker2010 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 15:31:
[...]

Dat kan wel zijn, maar links of rechtsom zit dat kwartje er nog steeds in, volgens Wikipedia:

[...]
Dat is dus wat het kwartje in die drie jaar heeft opgeleverd ja. Daar staat niet dat het kwartje er nog steeds in zit. Overigens is dat een kabinet uit 2003, dus toen de inkomsten nog opgepot beschikbaar waren. Die zijn neem ik aan inmiddels allang weer uitgegeven.

Daarnaast, om nu Wikipedia als bron te gebruiken.... hetzelfde artikel (en ook de overheid zelf) meldt namelijk dit:
Door bevriezing van de accijns voor de eerste drie jaren na de invoering van het kwartje van Kok, is het volgens de overheid reeds aan de weggebruiker teruggegeven. Door aan het begin van een periode de reguliere cumulatieve verhogingen te heffen is er aan het eind van de periode geen verschil meer tussen de verschillende methodes en is de extra heffing slechts voor deze periode.
En daarnaast ging het helemaal niet om een kwartje, maar om 8 en 7 cent voor respectievelijk euro95 en diesel.

Het is er dus al lang en breed af, of je het nu linksom of rechtsom bekijkt, en of je er nu het etiketje 'teruggeven' (bv in de vorm van het annuleren van geplande accijnsverhogingen) of 'afschaffen' noemt is dan helemaal niet spannend.

Roepen dat 'het kwartje van Kok eraf moet' is dus leuk voor de onderbuikborrelpraat in de bar, met een serieuze discussie over brandstofprijzen heeft allang weinig, if any, meer te maken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
soheilmd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 13:30:
[...]

2€? dat is ook grootste onzin, in duitsland zit het al in de benzine prijs verwerkt en ze betalen nog steeds minder voor de benzine.
En wat al eerder daarop verteld is, dat verklaard misschien de veel betere wegen in Nederland als in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben werkzaam in de automobiel sector en maak momenteel deel uit van een project voor een grote duitse klant. En onlangs hebben we een vergadering gehad over welke richting we uit moeten gaan met het bedrijf.

Er moeten innovatieve nieuwe producten op de markt gezet worden etc etc maar het belangrijkste was vooral: met de aantallen waar we als bedrijf op richten moeten we niet de transportsector sponsoren. Dan kunnen we beter de tent sluiten dan te expanderen. En dan gaat er een lichtje branden... zijn de transportkosten plots zo hoog?

Zolang mensen lichtzinnig over vervoer spreken is het qua kost te overbruggen. De automobiel sector op haar beurt probeert dat ook zo te houden door alles zuiniger te maken, we zijn er immers ook bij gebaat. Maar dat heeft ook een keerpunt. Van 6 cilinders naar 4 cilinders. Dat is plots 33% minder afzet ( ipv 6 zuigers worden er 4 verkocht, ipv 6 injectoren nog maar 4,...) dus ook veel minder winst. Deels valt ook je overhead van transportkosten wat lager uit maar de mensen moeten betaald worden dus de stukprijs gaat ook omhoog.

Het zuiniger maken is enkel uitstel van executie tot er een echte mentaliteitswijziging is.
En diesel zou echt verboden moeten worden voor particulieren (ik rijd er zelf ook op en schiet me met deze stelling ook in de voet als het verboden zou worden). Wanneer de dieselprijs niet alleen voor consumenten doeleinden stijgt dan stijgt dat ook voor de goederen en dan zijn we 2 keer benadeeld. Het vervoer dankzij het Just In Time systeem en centralisatie van bedrijven helpt hier ook niet echt bij. Daarnaast is centralisatie ook slecht als er een tsunami is... :X

Op een bepaald ogenblik rendeert het verplaatsen van productie naar lage loon landen ook niet meer als het transport naar hier plots een groot deel van de winst begint op te eisen. 3 maanden op de boot is op een bepaald ogenblik ook gewoon geld wat beter op de bank had kunnen staan.

Het punt waar dit bereikt op wordt voor bedrijven ligt voor sommigen ver maar de consument is degene die het eerste het gaat voelen wanneer de brandstof te veel van het geld begint op te eisen.

Ik heb er voor gekozen om op 10km van het werk te wonen (binnenkort een fiets aanschaffen). Helaas woont de vriendin 230km verder :( Maar ben van 1000km/week wel naar 800km/week gegaan. Dat is toch al een mooie verbetering :)

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 14-03-2012 17:36 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

http://www.nu.nl/economie...im-3-procent-duurder.html

Het gaat wel heel hard zo en ik verwacht voorlopig nog geen daling. Vanochtend stond de benzine al op 1,845 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:10
Gisterochtend toen ik Zutphen binnenreed was de diesel bij Shell Express € 1,391, gisteravond toen ik weer huiswaarts ging heb ik bij diezelfde pomp voor € 1,401 getankt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:46

Cyphax

Moderator LNX
sylvesterrr schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 13:51:
Gisterochtend toen ik Zutphen binnenreed was de diesel bij Shell Express € 1,391, gisteravond toen ik weer huiswaarts ging heb ik bij diezelfde pomp voor € 1,401 getankt. :(
Da's een stijging van maar 1 cent/l, gewoon overdag. Als je maar liefst 100 liter tankt is dat maar een euro. :D
Om daar nou zo'n boos gezicht over op te zetten... ;)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

60ltr Euro95, 105 euro. Leuk zo, elke week...

[ Voor 13% gewijzigd door TommyGun op 15-03-2012 14:31 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 17:10
En dan lees je dit en denk je: "Man, man man......"
Opec: hoge olieprijs door marktspeculatie

Marktspeculatie bij hoge olieprijs
Marktspeculatie bij hoge olieprijs
Dow Jones Nieuwsdienst GISTEREN 11:48( LAATSTE UPDATE: GISTEREN 12:05 )

Zowel Saoedi-Arabie als de Organisatie van olie-exporterende landen (Opec) wijten de stijgende olieprijs aan de speculaties op de markt, waar te veel focus zou liggen op de voorraden op papier en nauwelijks aandacht is voor wat er daadwerkelijk geproduceerd wordt.

In een toespraak tijdens het International Energy Forum in Koeweit wijst de Saoedische minister van olie, Ali al-Naimi, er woensdag op dat de volatiliteit van de olieprijs te verklaren is door marktspeculatie die gebaseerd is op zogenaamde "vaten op papier" en niet op hetgeen daadwerkelijk geproduceerd wordt.

Hij noemt daarbij de oliemarkt "evenwichtig" en verklaart dat er voldoende productie- en raffinagecapaciteit is. Ook kan Saoedi-Arabie, de grootste olieleverancier ter wereld, eventuele tekorten die ontstaan door de boycot op Iraanse olie zonder problemen opvangen.

De Opec deelt het sentiment dat er prijsdynamiek ontstaat door de massale en snelle in-en uit-stroom van financiële investeerders op de oliemarkten. In een niet-openbare toespraak tijdens het International Energy Forum verklaart de secretaris-generaal van de Opec, Abdalla Salem el-Badri, dat buitensporige marktspeculatie op de korte termijn voor afwisselende stijgingen en dalingen van de olieprijs zorgen.

El-Badri noemt verder de bezorgdheid over de volatiliteit op de grondstoffenmarkten een belemmering voor de wereldeconomie en waarschuwt ervoor dat hierdoor ook onzekerheid over de vraag naar olie ontstaat. "Als er geen vertrouwen is dat er een aanvullende vraag naar olie bestaat, is er geen prikkel om te investeren," aldus de secretaris-generaal van de Opec, die geciteerd word door een toehoorder van de toespraak.
©Dow Jones Nieuwsdienst

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Laatst online: 17-09 13:51
TommyGun schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:31:
80ltr euro98, ? euro

Ooit 1x helemaal vol getankt. Kwam toen uit op €125,-
Tank nu meestal voor zo rond de €80,- daar haal ik de week dan wel mee.
(overigens is dat bij het goedkoopste tankstation van NL tijdens de actie uren/dagen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 17:42
Als je elke week 60 liter tankt, kom je uit op 3120 liter per jaar. Geen idee wat het verbruik van je auto is, maar 3120 liter komt bij een gemiddelde van 1:14 uit op 43.680 kilometer per jaar.

Waarom rij je dan nog benzine en geen diesel of LPG?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het kost je niet alleen iets, je krijgt er ook iets voor terug...vele kilometers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[...]
Zolang je niet (veel) de autosnelweg op gaat of dan niet 120/130 gaat rijden zal zo'n auto gemiddeld wel betrekkelijk zuinig zijn, maar bij 120/130 verbruikt zo'n polo schijnbaar ook gewoon ~6L/100km volgens de boordcomputer wat ik bij die van een kennis zag.

[ Voor 33% gewijzigd door bite op 15-03-2012 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

dreamscape schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:16:
[...]

Als je elke week 60 liter tankt, kom je uit op 3120 liter per jaar. Geen idee wat het verbruik van je auto is, maar 3120 liter komt bij een gemiddelde van 1:14 uit op 43.680 kilometer per jaar.

Waarom rij je dan nog benzine en geen diesel of LPG?
Zeg maar meer richting de 1:10 met iets meer dan 20.xxx kilometer per jaar (dus qua kilometers valt het best mee). Ik zit daarmee net onder het omslagpunt, althans... toen de prijzen nog enigszins redelijk waren. Met deze prijzen ligt het omslagpunt wellicht wat lager, en zou het mogelijk wel weer interessant zijn inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

V.w.b. LPG ben je al ver voorbij het omslagpunt. En als je 1:10 doet met 20.000 km, dan tank je dus 2000 liter, 38 liter per week.

Maargoed, met LPG zou je zo'n 35 euro per week kwijt zjin (1:9, 20K kms, 80 cent/liter). Je gaat er vast geen 70 euro per maand op achteruit qua MRB.

Overigens is het omslagpunt met hetzelfde prijsverschil (momenteel zo'n 90 cent) bij lagere natuurlijk literprijzen ook lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Het fluctueert. De ene week tank ik wat meer dan de ander, maar gemiddeld gaat er toch wel meer in dan jij schetst hoor (maar misschien rij ik stiekem meer dan die 20k... ik heb de kilometers het afgelopen jaar niet zo heel goed meer bijgehouden eerlijk gezegd).

Maar goed, wie weet bij de volgende aanschaf :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Als je meer dan 20.000 km per jaar rijdt, neem ik aan dat voor een deel zakelijke en wellicht declarabele kilometers zijn?

Daarnaast was 1:10 een jaar of twintig geleden de norm, maar anno nu is dat niet bepaald zuinig te noemen. De brandstof is inderdaad duur, maar dat het je zoveel kost, ligt zeker in jouw geval ook aan het verbruik van je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

dreamscape schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:03:
Als je meer dan 20.000 km per jaar rijdt, neem ik aan dat voor een deel zakelijke en wellicht declarabele kilometers zijn?

Daarnaast was 1:10 een jaar of twintig geleden de norm, maar anno nu is dat niet bepaald zuinig te noemen. De brandstof is inderdaad duur, maar dat het je zoveel kost, ligt zeker in jouw geval ook aan het verbruik van je auto.
90% is privé.

Maar uiteraard, als ik medicijnen nodig heb en de apotheek vraagt absurde prijzen daarvoor dan is het ook mijn eigen schuld; ik had die medicijnen maar niet nodig moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
het is niet meer als normaal dat je een zuinige (nieuwe) auto koopt omdat de benzine duurder word.....

:?

[ Voor 4% gewijzigd door Reloader op 16-03-2012 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
+1

Daarbij vind ik dat er maar weinig spannends tussen zit bij die eco auto's.
Ook al zien sommige er nog leuk uit vallen de prestaties tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
TommyGun schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:08:
[...]
90% is privé.

Maar uiteraard, als ik medicijnen nodig heb en de apotheek vraagt absurde prijzen daarvoor dan is het ook mijn eigen schuld; ik had die medicijnen maar niet nodig moeten hebben.
Slechte vergelijking. Je hebt die auto namelijk niet per se voor al die kilometers nodig. Hooguit kosten de alternatieven meer tijd of moeite en dan is voor jou de afweging of je liever meer betaalt, of meer tijd en/of moeite kwijt bent met een scooter, fiets of openbaar vervoer. Jij kiest blijkbaar voor meer betalen omdat je vindt dat die extra kosten opwegen tegen de tijdwinst die je daarmee behaalt.

Daarnaast kies jij (om het even bij je vergelijking te houden) voor een duur merkgeneesmiddel (namelijk een onzuinige auto op benzine), in plaats van voor een generiek geneesmiddel (namelijk een zuinige auto op lpg). Dat is toch echt je eigen keuze. Vervolgens wil jij begrijpelijkerwijs graag net doen alsof het allemaal de schuld van anderen is en alsof jij geen alternatieven hebt, dat is de mens nou eenmaal eigen. Het is alleen zelden de waarheid. Dat jij de alternatieven niet leuk vindt, betekent niet dat ze er niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

TommyGun schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:08:
[...]

90% is privé.

Slechte vergelijking; prive kms heb je niet nodig, een medicijn wel (die dan wellicht ook nog vergoed wordt).

Daarbij, als je 90% prive rijdt, is dat 100% eigen keus.
Reloader schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:11:
het is niet meer als normaal dat je een zuinige (nieuwe) auto koopt omdat de benzine duurder word.....

:?
Geen idee hoe oud de auto is van TommyGun, maar in de afgelopen jaren was het best mogelijk een zuinigere auto te kopen. Ik heb ook gekozen voor een auto die 1:8 rijdt. LPG, dat dan weer wel (en vooral zo onzuinig omdat er veel file, korte afstanden, bijzitten. Op langere afstanden is 1:11 op LPG makkelijk haalbaar).

[ Voor 35% gewijzigd door MrSleeves op 16-03-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Heb dus zelf een paar maanden geleden ook een onzuinige auto gekost. En weet dat de bezine toen al duur was. Dat is een keuze die ik heb gemaakt omdat ik gewoon een auto fan ben.

Daarbij had ik nu de keuze in me leven om deze auto te kopen die om latere leeftijd alleen maar als 2e/3e auto kan worden gezien (2 zitter).
Maar ja het is af en toe kut als je om de 5 dagen bij een pomp sta ookal rij je niet zo heel veel kilometers.

Maar als ik elke dag wakker word en loop naar buiten en zie me auto staan dan is gelijk me dag goed. Sommige mensen vinden het geld verspilling en een slechte investering maar in mijn ogen is dit de beste investering die ik ooit heb gedaan.

Dus zolang de bezine nog enigszins betaalbaar is hoor je mij niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dude88 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:24:
+1

Daarbij vind ik dat er maar weinig spannends tussen zit bij die eco auto's.
Ook al zien sommige er nog leuk uit vallen de prestaties tegen.
eco + spannend :?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Ik zeg nergens dat je per se een oude en niet-zuinige auto weg moet doen, ik probeer alleen aan te geven dat het gebruik van al die o zo dure brandstof in veel gevallen een persoonlijke keuze is. Als je privé jaarlijks vijf keer de aarde rond wilt rijden in een auto die iedere tien kilometer een volle liter brandstof zuipt, kost het een hoop knaken. Dat is een keuze en dat mag. Als je dat als hobby doet of als liefhebberij (zoals itsleon hierboven ook doet), dan geef je daar maar wat graag je geld aan uit. Maar ga dan niet mopperen dat die benzine zo duur is.

Je hoort mij toch ook niet mopperen dat koffie zo duur is? Dat is hij namelijk wel tegenwoordig. En goede koffie is een grote hobby van me, dus ik heb voor honderden euro's aan apparatuur staan en koop maandelijks voor veel geld aan lekkere (maar dure) koffiebonen. Dat is een keuze.

En inderdaad, de hoge brandstofprijs is de reden van dit topic, maar het lijkt mij handiger om niet naar de kosten van dat litertje te kijken, maar naar de kosten van vervoer. We brengen 1000 tot 1500 kilo staal, plastic en rubber in beweging met een behoorlijk inefficiënt stuk techniek, om een of twee mensjes van 80 kilo te verplaatsen. 90% van de brandstofkosten is voor het verplaatsen van je auto en 10% is voor het daadwerkelijk verplaatsen van jou, je familie en je boodschappen. Dat gaat nergens meer over ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

dreamscape schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:44:
Je hoort mij toch ook niet mopperen dat koffie zo duur is? Dat is hij namelijk wel tegenwoordig. En goede koffie is een grote hobby van me, dus ik heb voor honderden euro's aan apparatuur staan en koop maandelijks voor veel geld aan lekkere (maar dure) koffiebonen. Dat is een keuze.
offtopic:
Nou, daar noem je iets. 20 euro per kilo, moet niet gekker worden.. 8)7 ;)
Ik drink cafetiere-koffie, dus ik heb alleen de dure prijs van de koffie zelf, niet de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:22

_Apache_

For life.

Klopt, gelukkig gaat een tank hier bijna een maand mee. 8L/100km. 7-9k km per jaar.
.....

Het moet uiteindelijk een hele rationele beslissing gaan worden.
- Blijf ik rijden? Kan ik minder gaan rijden, thuiswerken/carpoolen dat soort constructies. Natuurlijk is dat niet voor iedereen een optie, maar wel voor veel meer mensen dan men denkt.
- Schaf ik een andere auto aan. Zuiniger, lichter etc.
- Stap ik over op een andere brandstof.
- Stap ik over op ander vervoer. OV / Motorscooter (gaat al richting de 3-4L/100km)
- Ga ik dichterbij werk wonen/ ga ik werk in de buurt zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 16-03-2012 13:14 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik wacht het nog ff een paar maand af wat de benzine doet maar als hij langzaam blijft stijgen laat ik LPG-G3 inbouwen, koste wel 2K maar dat verdien ik nog wel een keer terug en de wegenbelasting is maar iets hoger.

Owja ik ben van een auto die 1:20 doet (Aygo) naar eentje die 1:12 doet (Saab 9-3 SS) dan maar wat meer betalen voor veel luxe en comfort :)

[ Voor 25% gewijzigd door Bierkameel op 16-03-2012 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Ja,

Persoonlijk denk ik dat er heel wat innovatie toegepast wordt in eco modellen.

Variabele luchtinlaat voor de luchtweerstand, slim laad algoritme voor de accu, start-stop systeem, uitschakelen van cylinders, enzovoort.

Maar in de basis blijft het 150 jaar oude techniek en de bijbehorende thermodynamische limieten. Ik heb er goede hoop op dat de meeste lezers hier nog wel de tijd zullen meemaken dat de huidige brandstofmotor dezelfde status krijgt als de stoommachine nu heeft: leuk as studieobject, of om mee te hobbyen en voor in het museum, maar volslagen verouderd en niet om werkelijk te gebruiken.

Als rastechneut gaat mijn hart sneller kloppen van een Tesla dan van een Veyron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
bite schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 23:39:
[...]

Zolang je niet (veel) de autosnelweg op gaat of dan niet 120/130 gaat rijden zal zo'n auto gemiddeld wel betrekkelijk zuinig zijn, maar bij 120/130 verbruikt zo'n polo schijnbaar ook gewoon ~6L/100km volgens de boordcomputer wat ik bij die van een kennis zag.
Klopt. Ik rijd een Citroen DS3 (eco-diesel, 1.6l 93pk). Op de snelweg, op cruisecontrol, met 120/130 km/u schommelt dat verbruik rond de 5,5l/100km. In de 10k km die ik de auto heb, zit het gemiddelde verbruik daar ook op. Ga ik 90 rijden in zijn 5, dan zit het op 3,3l/100km. Nou rijd ik niet specifiek zuinig of bewust, en daarmee vind ik de gemiddelde prestaties van die auto eigenlijk best prima. Volgens de verkooppraatjes zou hij gemiddeld 1:27,3 moeten rijden (3,6l/100km), maar dat haal je in de praktijk dus niet.

Wel heeft deze auto, in tegenstelling tot de polo en de fiats, een motor waar eigenlijk nog best wat kracht in zit, en heb je niet de hele tijd het idee dat je in een enorm beknepen auto zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

joopv schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 18:37:
Maar in de basis blijft het 150 jaar oude techniek en de bijbehorende thermodynamische limieten. Ik heb er goede hoop op dat de meeste lezers hier nog wel de tijd zullen meemaken dat de huidige brandstofmotor dezelfde status krijgt als de stoommachine nu heeft: leuk as studieobject, of om mee te hobbyen en voor in het museum, maar volslagen verouderd en niet om werkelijk te gebruiken.
Er is een gemaal met stoommachines in Friesland wat de afgelopen winter wel heeft moeten draaien:
http://www.woudagemaal.nl/

Schijnbaar is het werken met stoom toch nog rendabel, en kost het vervangen van de machines voor moderne apparaten méér dan deze minder efficiënte stoommachines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Onbekend schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 12:53:
[...]
Er is een gemaal met stoommachines in Friesland wat de afgelopen winter wel heeft moeten draaien:
http://www.woudagemaal.nl/

Schijnbaar is het werken met stoom toch nog rendabel, en kost het vervangen van de machines voor moderne apparaten méér dan deze minder efficiënte stoommachines.
Dat heeft helemaal niets met rendabel te maken. Het Wouda-gemaal is het grootste nog werkende stoomgemaal ter wereld en staat op de UNESCO-Werelderfgoedlijst. Genoeg reden dus om het af te toe te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Ze bouwen geen beter gemaal, dus schijnbaar is dit goed genoeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Onbekend schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 15:09:
Er is al jaren een beter gemaal: In 1966 werd het Hooglandgemaal (met een anderhalf keer grotere capaciteit) opgeleverd, en sindsdien wordt het Wouda-gemaal nog slechts enkele dagen per jaar ingezet. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door tweaker2010 op 17-03-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Onbekend schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 15:09:
Ze vliegen ook nog rondjes met 2 dakota's (Dutch Dakota Association), dus ze zullen nog wel goed genoeg zijn 8)7 Net zoals de PH-DDZ draait dat stoomgemaal op vrijwilligers die het gratis doen, als hobby. Die het mooi vinden om zo'n stuk antiek te zien werken. Tegen werkelijke loonkosten zou dat ding allang opgedoekt zijn: volgens mij lopen daar 3 mensen rond te rennen met een oliekruikje om dat ding draaiend te houden, als het niet meer is.
Bonsaiboom schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 12:18:
[...]

Wel heeft deze auto, in tegenstelling tot de polo en de fiats, een motor waar eigenlijk nog best wat kracht in zit, en heb je niet de hele tijd het idee dat je in een enorm beknepen auto zit.
Ik ben het bijna helemaal met je eens, ik heb ook een DS3, en als ik bij 130km/u iemand wil inhalen mis ik af en toe de 20pk die hij extra zou kunnen hebben ;)
Die Polo schijnt wel zuiniger te zijn op de snelweg dan de DS3. Ook als je 128km/u op de cruise-control rijdt kan je daarmee een gemiddelde halen van onder de 5l/100km. Dat is mij niet vaak gelukt. En nu ik in Zeeland werk (met lange stukken 130km/u) gaat me dat zeker niet meer lukken: met winterbanden rijd ik nu 5,8l/100km gemiddeld, vooral retour Rotterdam-Zeeland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

De diesel en benzine zijn vandaag weer 0,2 cent per liter duurder geworden, terwijl de LPG juist 0,2 cent in prijs gedaald is. Hoe kan dat? De prijs van LPG is toch ook gekoppeld aan de olieprijs?
Brandstof GLA* Verschil**
Euro95 1.849 0.2
Diesel 1.519 0.2
LPG 0.919 -0.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:44

OzzieMann

PSN: OzzieMann

De oorzaak is dat de prijs van autogas maar voor een deel afhankelijk is van de olieprijs. LPG, een mengsel van butaan en propaan, wordt niet alleen gemaakt met gassen die vrijkomen bij de raffinage van olie, maar er wordt ook gebruikt gemaakt van gassen die vrijkomen bij de winning aardgas.
Tegenwoordig wordt 40 procent van het gas gewonnen bij de raffinage van olie en 60 procent uit aardgasvelden.
De prijs van aardgas lijkt ook op de langere termijn veel minder hard te gaan stijgen, of zelfs te dalen. Een van de redenen is het feit dat de VS steeds meer alternatieve gasvoorraden aanboren zodat ze minder hoeven te importeren.

bron (begin 2011 maar geldt nu ook nog wel)

https://untappd.com/user/OzzBier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

^^ dat zou een goede verklaring kunnen zijn. Het schijnt dat ze in de VS en masse aan het schaliegasboren zijn, en dat heeft de prijs van aardgas gedrukt daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

dreamscape schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:44:
We brengen 1000 tot 1500 kilo staal, plastic en rubber in beweging met een behoorlijk inefficiënt stuk techniek, om een of twee mensjes van 80 kilo te verplaatsen. 90% van de brandstofkosten is voor het verplaatsen van je auto en 10% is voor het daadwerkelijk verplaatsen van jou, je familie en je boodschappen. Dat gaat nergens meer over...
Mensen raken gepikeerd als ze letterlijk en figuurlijk gas moeten terugnemen om die verhoging te compenseren.
Het is heel makkelijk, of betalen en niet zeuren, of maatregelen nemen en kleiner gaan rijden.
Geen tussenweg mogelijk.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Laatst online: 08:01
Dit vond ik wel interessant:

Italianen stappen massaal over op openbaar vervoer
De stijgende benzineprijs heeft in Italië gezorgd voor een stormloop op het openbaar vervoer. In grote steden als Rome, Milaan, Florence, Bologna en Turijn zijn vorig jaar tot 30 procent meer ov-abonnementen verkocht vergeleken met 2010 (...)
...
Tankstations verkopen daardoor fors minder brandstof. Benzine kost nu rond 1,90 euro per liter, diesel kost bijna 1,80 euro. In de eerste 2 maanden van 2012 is er zelfs 20 procent minder benzine verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar (...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat dit ook laat zien dat de mate van individuele mobiliteit die de laatste tientallen jaren vanzelfsprekend is geworden in de toekomst niet meer houdbaar zal zijn. Brandstof zal simpelweg te duur zijn om nog individueel mee rond te rijden.

Gelukkig komt Nederland dan goed weg met prima ov en een goede infrastructuur voor fietsers. Landen als de VS met zo goed als geen ov, lange afstanden en een 100% auto infrastructuur zullen een groot probleem gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Dat verbaasd me niets. In Italie is het OV relatief betaalbaar en in de grote steden zijn de verbindingen erg goed. Wat heeft het dan voor zin om met je auto in de file te gaan staan, terwijl je er met de trein ook kan komen. Hier in Nederland is het OV belachelijk duur en door de lange reistijden (buiten de randstad) voor veel automobilisten geen goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:02:
[...]
Gelukkig komt Nederland dan goed weg met prima ov en een goede infrastructuur voor fietsers. Landen als de VS met zo goed als geen ov, lange afstanden en een 100% auto infrastructuur zullen een groot probleem gaan krijgen.
Het olieverbruik van de VS is (per inwoner) slechts 10% hoger dan in Nederland.
Maar juist dat "prima OV" mag wat mij betreft behoorlijk aan banden, stop met bussen die 1 op 3 (?) rijden terwijl er 2 passagiers in zitten. Zware dieselrook diep in woonwijken brengen terwijl er 20 keer meer fietsers de wijk in/uit gaan dan buspassagiers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

RemcoDelft schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:19:
[...]
Maar juist dat "prima OV" mag wat mij betreft behoorlijk aan banden, stop met bussen die 1 op 3 (?) rijden terwijl er 2 passagiers in zitten. Zware dieselrook diep in woonwijken brengen terwijl er 20 keer meer fietsers de wijk in/uit gaan dan buspassagiers...
Dat valt wel mee, de meeste (stads)bussen rijden inmiddels op CNG en stoten dus geen diesel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
Ik denk dat dit ook laat zien dat de mate van individuele mobiliteit die de laatste tientallen jaren vanzelfsprekend is geworden in de toekomst niet meer houdbaar zal zijn. Brandstof zal simpelweg te duur zijn om nog individueel mee rond te rijden.

Dat denk ik ook.

Goede kans dat we in de toekomst met de trein naar zuid-frankrijk op vakantie gaan. De trein is immers een van de meest efficiënte vervoersmiddelen, zeker met een hoge bezetting.

Ik ben eens met de Thalys naar Parijs gegaan, midden in het centrum uitstappen, geen gezeur met parkeren auto (en die extra kosten). Heerlijk. Op die manier kan je ook naar London, zuid-frankrijk, Berlijn, en wintersport gebieden. Ik voor zie een mooie toekomst voor de trein als vakantie-vervoersmiddel!
[...]
Dat geeft een erg vertekend beeld, omdat wij een relatief grote procesindustrie-sector hebben. En bovendien een handelsland met veel transportbewegingen.

Je kan dan niet simpelweg zeggen; (totaal olieverbruik)/(aantal inwoners) = gemiddeld verbruik per inwoner. Dat geeft geen goed beeld.

[ Voor 25% gewijzigd door Bartjuh op 22-03-2012 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Nu online

Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen. Maar dat zal niet zonder problemen gaan als we het CBS (cijfers uit 2001 ter indicatie) mogen geloven (en dat mogen we):
De laatste jaren is de mobiliteit van de Nederlandse bevolking fors toegenomen, van 171 miljard reiskilometers in 1989 tot 187 miljard reiskilometers in 1999. Ruim 140 miljard reiskilometers worden met de auto gemaakt. Van de overige 45 miljard Trein, tram en bus (trein, tram, bus, metro), de resterende kilometers gaan per (brom)fiets en te voet.
Je kunt het OV niet zomaar een factor 2 of 3 opschalen, lijkt me. Hoe de VS dat gaat doen? :F

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Hoe de VS dat gaat doen?
Investeren in highspeed a la TGV en ICE is een optie voor de lange(re) afstanden. Ze zijn er deels al mee bezig ( Wikipedia: High-speed rail in the United States ) maar het gaat nog lang niet hard genoeg. Als ze het niet binnen 10 tot 20 jaar op orde hebben voor dergelijke afstanden, gaan ze een dik probleem krijgen.

Op korte afstanden kunnen bussen danwel reguliere treinen nog uitkomst bieden, maar dat opschalen wordt idd tricky...

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Bartjuh schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:23:
[...]

Dat denk ik ook.

Goede kans dat we in de toekomst met de trein naar zuid-frankrijk op vakantie gaan. De trein is immers een van de meest efficiënte vervoersmiddelen, zeker met een hoge bezetting.
Heb je wel eens naar de kosten daarvan gekeken? Voor de kosten van zo'n autoslaaptrein met 3 personen kan je een dieselauto rijden inclusief luxe overnachting halverwege. Een gewone treinreis is een stuk beter betaalbaar (alhoewel het fors duurder is dan het vliegtuig), maar dan moet je een auto huren als je een keer de bergen in wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
[...]

Da's een interessant gegeven, waar komt dat vandaan? Qua energieverbruik zitten ze op pak-em-beet 2x ons verbruik, en gezien de auto's daar zou ik een hoger percentage verwachten. De vakantieperiode in de VS heeft een effect op de olieprijs door de hoge vraag in die periode...

Overigens bekruipt mij nog steeds het gevoel dat een belangrijk deel van de prijs is speculatie zit. Bij schaarste betekent het immers dat degene met het minste geld geen olie zou krijgen; en dat is voor zover mij bekend nog niet het geval geweest...

[ Voor 31% gewijzigd door ijdod op 22-03-2012 11:46 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

MBV schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:29:
[...]
Heb je wel eens naar de kosten daarvan gekeken? Voor de kosten van zo'n autoslaaptrein met 3 personen kan je een dieselauto rijden inclusief luxe overnachting halverwege. Een gewone treinreis is een stuk beter betaalbaar (alhoewel het fors duurder is dan het vliegtuig), maar dan moet je een auto huren als je een keer de bergen in wilt.
Nu ja, straks niet meer.

Bovendien ben ik voor 2x50=100 euro 1ste klas retour naar Parijs geweest met de Thalys. Dus incl. boel gratis eten, drinken, wifi, en grote stoelen, en in het centrum uitstappen.

Met een auto zou ik 20 euro per nacht hebben moeten betalen aan parkeerkosten bij hotel, 4x20 = 80 euro. Had ik door het vreselijke verkeer van Parijs moeten manouvreren, en was ik langer onderweg geweest dan 3 uur. Ook het vliegtuig was all-in-all duurder geweest, en had langer geduurd. Want je moet nog trein/taxi nemen vanaf vliegveld, en je moet ruim van tevoren inchecken.

Wat betreft het vergelijk met een dieselauto:je moet ook afschrijving en onderhoudskosten meerekenen, dan wordt het plaatje wel anders.
ijdod schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:43:
[...]
Overigens bekruipt mij nog steeds het gevoel dat een belangrijk deel van de prijs is speculatie zit. Bij schaarste betekent het immers dat degene met het minste geld geen olie zou krijgen; en dat is voor zover mij bekend nog niet het geval geweest...
Niet helemaal. Als de prijzen omhoog gaan betekend dat iemand in India niet op zijn brommertje zijn moeder meer kan bezoeken 1x per week, maar slechts 1x per 2 weken. Ook betekend het dat producten duurder worden, en men er dus minder van aan kunnen schaffen, en minder ver/vaak op vakantie kunnen. Ook zullen er meer Afrikanen dood gaan omdat kunstmest duurder wordt, wat weer invloed heeft op de voedselprijzen.

[ Voor 25% gewijzigd door Bartjuh op 22-03-2012 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Bartjuh schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:43:
[...]

Nu ja, straks niet meer.

Bovendien ben ik voor 2x50=100 euro 1ste klas retour naar Parijs geweest met de Thalys. Dus incl. boel gratis eten, drinken, wifi, en grote stoelen, en in het centrum uitstappen.
2x50 is wel een aanbieding (normaal gesproken is mijn, welliswaar high flex, enkeltje al bijna 2x dat bedrag).

Ik ga alleen niet alleen naar wintersport, dus da's al x4, plus het is verder, dus loopt het al snel tegen de 4x2x100 (als het al niet meer is). Voor 800 euro kan ik gelukkig nog wel retour naar de wintersport.

Dat is het "probleem" met de trein: iedereen moet een kaartje kopen. Of ik alleen met de auto ga, of met 4, maakt niet veel uit.

Even praktijk: http://www.arke.nl/winter...ansportType=3&fromPopup=1
Last minute, vanaf 1000 euro p.p. 8)7
Maargoed, niet zo'n goed voorbeeld (want duur), al is eigen vervoer 738 euro. Totaal is het 1607 euro (auto) tegen 2428 euro (trein). 2 nadelen: je stapt niet voor de deur uit en je hebt de auto niet bij je om nog ergens naartoe te rijden. Maar de 800 euro schatting klopt dus wel, hoewel dit maar om drie kaartjes gaat (mijn jongste mag nog gratis)

[ Voor 43% gewijzigd door MrSleeves op 22-03-2012 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Bartjuh schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:43:
[...]

Nu ja, straks niet meer.

Met een auto zou ik 20 euro per nacht hebben moeten betalen aan parkeerkosten bij hotel, 4x20 = 80 euro. Had ik door het vreselijke verkeer van Parijs moeten manouvreren, en was ik langer onderweg geweest dan 3 uur. Ook het vliegtuig was all-in-all duurder geweest, en had langer geduurd. Want je moet nog trein/taxi nemen vanaf vliegveld, en je moet ruim van tevoren inchecken.
Parijs is een heel ander geval dan zuid-frankrijk (Nice of verder). Naar Nice wint het vliegtuig dik.
En bij Parijs kan je je auto aan de rand van de stad neerzetten bij zo'n groot P&R station, kost bijna niks.
Wat betreft het vergelijk met een dieselauto:je moet ook afschrijving en onderhoudskosten meerekenen, dan wordt het plaatje wel anders.
Citroen DS3, eigen verbruik van 6l/100km (veel 130km/u), onderhoudskosten, en extra afschrijving voor de kilometers van de leasemaatschappij gerekend kost 0,16 euro/km. En dan maakt Athlon nog een dikke winst ook. Mijn vader reed z'n C5 voor minder dan 0,18 euro/km, maar dat was met lagere brandstofprijzen.
Weekendje Nice vanuit Rotterdam, volgende week vrijdag weg, maandag terug: 750 euro voor 2 reizigers, volgens NS HiSpeed. Eind volgende maand kost dat 635 euro.
Retourtje auto, 2x1333km * 0,16 = 426,65. Als je al een zuinige auto hebt.
En dan heb je met de trein nog geeneens vervoer in de buurt van Nice... Niet dat ik voor een weekend zo'n pokkeneind zou willen rijden, maar goed :+ Data zijn maar als voorbeeld, voor de auto maakt dat niet uit.

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 22-03-2012 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:47:
Citroen DS3, eigen verbruik van 6l/100km (veel 130km/u), onderhoudskosten, en extra afschrijving voor de kilometers van de leasemaatschappij gerekend kost 0,16 euro/km. En dan maakt Athlon nog een dikke winst ook. Mijn vader reed z'n C5 voor minder dan 0,18 euro/km, maar dat was met lagere brandstofprijzen.
Een auto kost zo'n 30 cent per kilometer voor een zuinige auto als een Polo Bluemotion tot 60 a 70 cent per kilometer voor een middenklasser als C5 of Passat(tenzij je de auto gebruikt koopt, dan valt een deel afschrijving weg). Op autoweek kun je bij autokosten wel een redelijke schatting krijgen voor autokosten bij elk model. Voor een nieuwe C5 gaat 18 cent per km nooit lukken.

Bovendien moet je autokosten vergelijken met een abonnement voor ov en niet met losse kaartjes voor een incidentele internationale treinreis. OV is veel goedkoper dan autorijden, voor het stuk dat ik reis zijn de kosten (met abonnement) rond de 80% goedkoper dan autorijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 16:08:
[...]

Bovendien moet je autokosten vergelijken met een abonnement voor ov en niet met losse kaartjes voor een incidentele internationale treinreis. OV is veel goedkoper dan autorijden, voor het stuk dat ik reis zijn de kosten (met abonnement) rond de 80% goedkoper dan autorijden.
OV is goedkoper voor individueel auto rijden. Als je auto vol zit, is het een ander verhaal.
Daarbij vind ik het vergelijk niet helemaal eerlijk, tenzij je met abonnement een OV-jaarkaart bedoelt. Met de auto kan je tenslotte overal heen, met een abo op één traject niet.

OV jaarkaart is omgerekend (je betaalt 10 van de 12 maanden) 361 euro per maand (Wikipedia: OV-Jaarabonnement)

[ Voor 11% gewijzigd door MrSleeves op 22-03-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

MrSleeves schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:33:
[...]
2x50 is wel een aanbieding (normaal gesproken is mijn, welliswaar high flex, enkeltje al bijna 2x dat bedrag).
MBV schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:47:
[...]
Parijs is een heel ander geval dan zuid-frankrijk (Nice of verder). Naar Nice wint het vliegtuig dik.
En bij Parijs kan je je auto aan de rand van de stad neerzetten bij zo'n groot P&R station, kost bijna niks.
Ik ga niet verdedigen dat de trein nu goedkoper is, want dat is het geregeld niet. (en die 100 euro was inderdaad een aanbieding)

Echter, er al een aantal situaties waar de trein best gunstig is. Naar London, Parijs, en Berlijn kan je relaxter (met alle ruimte en tijd om lekker achter je laptop te werken en krantje te lezen), doorgaans goedkoper, en minimaal even snel (dan wel sneller all-in-all), dan met het vliegtuig en auto.

Als olie echt duur gaat worden zullen de kosten voor de trein veel minder hard stijgen dan die voor de auto en vliegtuig (omdat energie een veel kleiner aandeel heeft in de kostprijs). Dan worden ineens andere bestemmingen ook veel gunstiger geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrSleeves schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 16:23:

OV jaarkaart is omgerekend (je betaalt 10 van de 12 maanden) 361 euro per maand (Wikipedia: OV-Jaarabonnement)
Voor een onbeperkt aantal kilometers. Mijn reisafstand is 84 km per dag. Bus abo kost per dag 8 euro gerekend naar 21 werkdagen per maand. Auto kost 84 * 0.5 euro per km is 42 euro per dag. Meer dan 80% goedkoper. De goedkoopste auto's zoals een Polo Bluemotion zouden dan 84 * 0.3 is 25 euro per dag kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dan kijk je puur naar brandstof, da's maar een deel van het plaatje he. Daar komen nog wegenbelasting bij, onderhoud, afschrijving, verzekering, eventuele boetes etc.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 16:42:
Dan kijk je puur naar brandstof, da's maar een deel van het plaatje he. Daar komen nog wegenbelasting bij, onderhoud, afschrijving, verzekering, eventuele boetes etc.
Dat is het totaalplaatje :) . Maar wel exclusief boetes inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Tuurlijk kan/is de trein voordeliger anders zou er niemand meer met de trein gaan toch?

Maar als ik kijk naar de voordelen voor woon/werk verkeerd tussen mijn auto en de trein dan kies ik altijd voor de auto.

- altijd plek
- altijd rustig
- schoon
- geen vertraging
- minder uitval
- reistijd maar 30min tegenover 90min met OV.

Dus het lig er maar aan wat jij zelf fijner vind. Ik zou zelf altijd voor de auto kiezen (autofan).
Pagina: 1 ... 78 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.