Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 77 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.737 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:26
Metro2002 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 12:09:
[...]

Ik fiets afhankelijk van de route elke dag 10 tot 13km enkele reis. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen?
Ze willen met een beter fietspaden / fietssnelwegen netwerk de bereidbaarheid tot fietsen verhogen van 7km naar 15km. Ik denk dat als de fietspaden veel meer rechtstreeks zijn en van goede kwaliteit (asfalt!) er inderdaad wel meer mensen meer kilometers gaan maken. Nu duurt een simpel stukje soms erg lang door de beroerde routes die je als fietser moet rijden en zie je kronkelend door het landschap , al hobbelend over een slecht onderhouden en met gaten gevuld stoeptegelfietspad met lede ogen aan dat de autoweg naast het fietspad wél rechstreeks gaat waar je heen moet én met mooi asfalt.

Dat motiveert niet kan ik je zeggen :(
Dat is mooi maar ik kan niet doorweekt van regen of zweet op het werk of bij klanten aankomen. Mijn huidige werk is 2km enkele reis en dat fiets ik dan ook zoveel mogelijk. Echter zijn er dagen dat het te hard regent en het gewoon totaal onhandig is. Persoonlijk vind ik 5/6km ook echt de max qua comfort :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:15
itsleon schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 14:05:
Mijn werk ligt op 35km afstand en vind het persoonlijk dus te ver om met de fiets te doen. Daarbij is het openbaar vervoer daar naar toe gewoon ontzettend kut. (reistijd gemiddeld zo 1.5 - 2 uur) terwijl dit met de auto 20 minuten is.
Idem voor mij, mijn werk zit ook in een gehucht. Opzich is het nog wel te doen buiten de vakantieperiodes, maar als ik bijvoorbeeld mijn treinaansluiting mis ben ik de lul en mag ik een half uur wachten op een station in the middle of nowhere.
Snow_King schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 13:57:
[...]
Daar heb je ook weer een valide punt. Verhaal is wel dat zolang auto rijden nog betaalbaar blijft fietsen voor veel mensen niet als een alternatief wordt gezien.

Wel heb ik het idee dat er minder hard wordt gereden. De A58 in Zeeland was voorheen een flinke racebaan, maar daar lijkt iedereen zich behoorlijk in te houden. Ik gok zelfs dat zo'n 40% van de auto's niet eens de toegestane 130 rijd.
Ik probeer ook zo zuinig mogelijk te rijden. Nou is het niet zo dat ik achter een vrachtwagen ga hangen want dan zie ik niks maar je vindt mij wel meestal op de rechterbaan. Die 2 minuutjes eerder wegen niet meer op tegen die achterlijke prijzen tegenwoordig, en heb ook geen zin in prenten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Snow_King schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 13:23:
[...]
No offense, maar ik denk wel dat je hier een beetje aan het generaliseren bent.

Ik woon zelf in Zeeland en probeer de auto zo veel mogelijk te mijden. Mijn werk is slechts 2km, dus daar ga ik altijd lekker naar toe op de fiets.

Hier in Zeeland zijn de fietspaden juist van goede kwaliteit, zeker op Walcheren waar ik woon is de voorziening erg goed in orde.
Waarmee generaliseer ik :) ?
Ik woon zelf in Vlaardingen, werk in Schiedam en de fietspaden hier in de omgeving zijn echt om te janken.

om een idee te krijgen:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=F5zWiyyp6uI&feature=g-upl&context=G2041466AUAAAAAAAGAA]

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=2rESX1703p8&feature=g-upl&context=G2f1ea5eAUAAAAAAAIAA]
Ik heb een eigen bedrijf (30 man) en fiets altijd rond, daar krijg ik vaak de opmerking van kenissen: "Het kan toch niet dat iemand met zo'n bedrijf fietst"

Dat is gewoon het hele imago van fietsen, dat is voor de 'paupers'.

Laat die brandstof maar stijgen, dat veranderd hopelijk die mentaliteit eens.
Auto is nog altijd koning in dit land en dat zie je helaas met alles.

Ik weet zeker dat als automobilisten net zo behandeld worden als fietsers met het slechte wegenonderhoud, slecht strooibeleid geen directe verbindingen, drukknopjes voor verkeerslichten ipv lussen in het wegdek etc dat er niemand meer in de auto stapt. :P
ephymerous schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 14:20:
[...]

Dat is mooi maar ik kan niet doorweekt van regen of zweet op het werk of bij klanten aankomen. Mijn huidige werk is 2km enkele reis en dat fiets ik dan ook zoveel mogelijk. Echter zijn er dagen dat het te hard regent en het gewoon totaal onhandig is. Persoonlijk vind ik 5/6km ook echt de max qua comfort :)
van 2km zweet je toch niet :') ??

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 02-03-2012 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 14:26:
[...]

Waarmee generaliseer ik :) ?

[...]

van 2km zweet je toch niet :') ??
Chapeau, afvragen wat je doet en het dan alsnog in je bericht doen ;) Niet iedereen zweet na 2km al maar sommige mensen wel.

Voor mij is de keuze niet zo moeilijk. Rond de 8KM is te doen, verder is vrijwel onmogelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Napo op 02-03-2012 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Napo schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 14:48:
[...]

Chapeau, afvragen wat je doet en het dan alsnog in je bericht doen ;) Niet iedereen zweet na 2km al maar sommige mensen wel.
Als je 2 km moet fietsen en dan zweet, dan heb je andere dingen om je zorgen over te maken.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Napo schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 14:48:
[...]

Voor mij is de keuze niet zo moeilijk. Rond de 8KM is te doen, verder is vrijwel onmogelijk.
na 2km ben ik mijn woonwijk nog niet eens uit, 2 km loop je in ongeveer 20 minuten en fiets je in 5 minuten, daar kan je toch bijna niet van zweten? of je moet echt moddervet zijn en 0 conditie hebben door het jarenlang in de auto zitten. Ofwel: nog een reden erbij om juist wél te gaan fietsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Dat zeg ik toch nergens? Maar als ik 10km moet fietsen in een behoorlijk tempo of tegen een forse tegenwind dan transpireer ik zeker wel. Die 2 km mag ook wel wat meer zijn zolang het niet regent en ik niet naar klanten hoef. Maar 10km naar het werk fietsen? Ik peins er niet over ;)

Mijn beweging krijg ik overigens van circa 20 km wandelen per week... en met mijn BMI zit het ook goed ;)

/edit
Overigens heb ik een nieuwe baan op 42 km van huis. We gaan dan ook voor de zomer nog verhuizen zodat ik weer lekker kan fietsen ;)

[ Voor 25% gewijzigd door ephymerous op 02-03-2012 15:16 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:19

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Hier ook iemand die fietst naar het werk. Maar met 2km mag dat ook niet anders. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het niet pijpenstelen regent, dan pak ik gewoon de auto. Maar valt me op dat het eigenlijk nooit echt regent rond 07:15 's ochtends. Terugweg interesseert me niet zoveel, nat thuiskomen is minder erg.
Ik ook heb een auto voor de deur staan die ik niet weg wil doen. De vrijheid die zo'n ding geeft vind ik te belangrijk. Persoonlijk, maar dus ook zeer egeoïstisch, ben ik een voorstander van het betalen naar gebruik i.p.v. de huidige wegenbelasting.

https://untappd.com/user/OzzBier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:39
Kilometerheffing, tof voor mensen zoals ik die 75km van hun werk wonen...
Ik heb niet echt een keus buiten rijden met de auto of werkloos thuis zitten.
Verhuizen (doe prijs huis maar x2 tov hier) of in mijn buurt gaan werken voor net iets meer dan stempelgeld gaat mij niet voorruit helpen.

Ik doe jaarlijks 50.000 km, wat zeker aan de hoge kant is, daar ben ik mij van bewust. Maar ik rij deze kilometers wel grotendeels buiten de spitsuren (werk van 6-15h).
Kilometerheffing van 7 cent is wel redelijk nefast :), gelukkig rijd ik een leasewagen (waar wel weer een uitzondering voor komt in Belgie, net als de nieuwe belasting inverkeersstelling).

Ben opzich ook niet tegen.
Maar wil het dan wel verder doorgetrokken zien naar ziekteverzekering, belastingsaftrek op hypotheek, belastigsaftrek op kinderen en kinderbijslag, en zo zijn er nog veel meer.
Als het voor de auto ieder voor zich is, dan voor de rest ook maar.
Eens zien hoeveel mensen nog voor zijn als dat ook zou wegvallen :+

[ Voor 21% gewijzigd door Engineer Stewie op 03-03-2012 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nickvanozzie schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 15:14:
Hier ook iemand die fietst naar het werk. Maar met 2km mag dat ook niet anders. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het niet pijpenstelen regent, dan pak ik gewoon de auto. Maar valt me op dat het eigenlijk nooit echt regent rond 07:15 's ochtends. Terugweg interesseert me niet zoveel, nat thuiskomen is minder erg.
Ik ook heb een auto voor de deur staan die ik niet weg wil doen. De vrijheid die zo'n ding geeft vind ik te belangrijk. Persoonlijk, maar dus ook zeer egeoïstisch, ben ik een voorstander van het betalen naar gebruik i.p.v. de huidige wegenbelasting.
Eigenlijk is dat juist helemaal niet egoïstisch maar juist heel logisch. Ik ben er ook voorstander van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
ik tank wekelijks ongeveer 15 liter, ik kan dus nog steeds lachend tanken. al zou de prijs van euro95 2€/L worden dan lig ik er nog niet wakker van. Ik vind het leuk om auto te rijden, ik rijd dagelijks naar mijn werk al is dat maar 800m verder :) als ik dat aan mensen vertel beginnen ze gelijk over het milieu en dat ik onverantwoordelijk met de auto om ga..die discussie wil ik dan best aan gaan : want mag ik even vergelijken? ik ben namelijk dichtbij mijn werk gaan wonen (zoals dat nou eenmaal het verstandigste is), en ook net onbelangrijk : ik rijd een A label.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:32
Wekelijks 15 liter? Sodeju, das veel. Ik tank maandelijks 35 liter diesel :+. En daarmee doe ik +/- 1100KM. A-label en wegenbelastingvrij. Ik blijf lekker autorijden O-) . Ook korte ritjes pak ik gewoon de auto. Enkel naar de stad sleep ik me scooter mee.

Iedereen moet doen wat hij wilt en wat ik vooral hier zie is dat het fietsen wordt aangesmeerd. Vooral door Metro2002. Als iemand 20km niet wilt fietsen is dat zijn goed recht. Niet iedereen houdt van fietsen, ik ben er ook geen liefhebber van. Hardlopen daarentegen is wel mijn ding dus met mijn conditie zit het zeker goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:39
Pfff, ik tank wekelijks 50 liter en jaarlijks dus 2750 liter diesel.
Rij verder een vrij zuinige en milieuvriendelijke golf 6 2.0 TDI met 126gr CO2.

Voor de klagers, het is dubbel goed voor de staatskas.
Ik werk in Brussel, waar de lonen gewoon 40% hoger liggen dan bij mij in de buurt en ik moet veel tanken.
Dus ik breng 2 keer veel geld in het laatje voor vadertje staat :+.

Verder rook en drink ik wel niet en shoppen doen we in Nederland en Duitsland, veel goedkoper.
Daar missen ze dus wel wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Bij ons in gouda zit een tankstation en die heet argos oil. Toevallig ben ik vandaag met de auto op het werk, dus vanmiddag ga ik daar tanken, scheelt soms 6 tot 7 cent per liter.
PZOOO schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 05:50:
ik tank wekelijks ongeveer 15 liter, ik kan dus nog steeds lachend tanken. al zou de prijs van euro95 2€/L worden dan lig ik er nog niet wakker van. Ik vind het leuk om auto te rijden, ik rijd dagelijks naar mijn werk al is dat maar 800m verder :) als ik dat aan mensen vertel beginnen ze gelijk over het milieu en dat ik onverantwoordelijk met de auto om ga..die discussie wil ik dan best aan gaan : want mag ik even vergelijken? ik ben namelijk dichtbij mijn werk gaan wonen (zoals dat nou eenmaal het verstandigste is), en ook net onbelangrijk : ik rijd een A label.
Dan kan je auto amper warm lopen :+

[ Voor 66% gewijzigd door J.S. Bach op 08-03-2012 09:14 ]

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:37
800m? Wtf, ik zou me schamen als ik met de auto zou gaan. Bovendien is het nog eens slecht voor de auto ook. Altijd met koude motor, korte ritjes. En auto rijden is leuk maar een ritje van 800m kan volgens mij niet veel plezier opleveren. Ik had in jou geval een mooie auto gekocht met dikke motor en er alleen in rijden als het echt nodig is en lekker naar je werk fietsen of lopen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:15
NOFI maar jij bent gewoon echt een luie drommel :P

800 meter naar je werk en dan nog de auto pakken, pak gewoon de fiets man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Nivida_intel schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 09:12:
Bij ons in gouda zit een tankstation en die heet argos oil. Toevallig ben ik vandaag met de auto op het werk, dus vanmiddag ga ik daar tanken, scheelt soms 6 tot 7 cent per liter.
[...]
Hoe bedoel je 6 to 7 cent? Extra korting of korting op de adviesprijs?

Meestal tank ik bij de Tamoil met 12 cent korting. Maar voor 15 cent zou ik wel een eindje omrijden :)

@PZOOO: zulke korte stukjes rijden is slecht voor je auto, met name je uitlaat kan daar niet goed tegen...

[ Voor 10% gewijzigd door tweaker2010 op 08-03-2012 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:12

_Apache_

For life.

Vlassie1980 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 09:28:
[...]
Fiets? Voor je die uit en in de stalling hebt ben je een paar minuten verder. Het zal niet meer zijn dan een paar minuutjes lopen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

@tweaker2010
Dan krijg je namelijk 6 tot 7 cent korting tot tegenstelling bij andere pompen.
Dus als de prijs 1.67 is betaal je 1.60, en op donderdag is altijd stervens druk want dan krijg je in ruil voor je autowas bon maar liefst 20 cent korting.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
10 keer per week 800 meter rijden maakt je niet alleen de genoemde "luie drommel", het is ook gruwelijk slecht voor je motorblok: verbranding ==> waterdamp ==> condensatie in een koud blok ==> water in je olie ==> mayonaise.
Zeg maar dit:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/9h2qg6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

_Apache_ schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 09:38:
[...]
Fiets? Voor je die uit en in de stalling hebt ben je een paar minuten verder. Het zal niet meer zijn dan een paar minuutjes lopen.
Met kruipen ben je er nog binnen een kwartier :F

Geeft trouwens wel aan dat de benzineprijs nog lang niet hoog genoeg is.

[ Voor 12% gewijzigd door Bartjuh op 08-03-2012 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 21:57
Op zich heeft PZOOO wel een punt: in plaats van kijken naar de kosten voor brandstof per liter en naar milieuvervuiling per kilometer, kun je ook kijken naar wat woon-werkverkeer je kost en hoeveel je het milieu belast met jouw eigen woon-werkverkeer.

Je bent inderdaad een luie donder als je voor 800 meter de auto pakt, maar hij staat in ieder geval niet elke dag een uur in de file te ronken omdat hij zo nodig ergens moet werken waar hij 300 euro meer verdient. Of zo nodig ergens moet wonen waar zijn huis 10 mille minder kost. Dat het slecht is voor zijn auto is een afweging die hij zelf al heeft gemaakt, neem ik aan.

Ik woon op 5 kilometer van mijn werk en ga elke dag fietsen. Ik heb de auto echt alleen voor wat grote boodschappen en wat ritten in het weekend voor familiebezoek en dat soort dingen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:10
dreamscape schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 09:59:
Op zich heeft PZOOO wel een punt: in plaats van kijken naar de kosten voor brandstof per liter en naar milieuvervuiling per kilometer, kun je ook kijken naar wat woon-werkverkeer je kost en hoeveel je het milieu belast met jouw eigen woon-werkverkeer.

Je bent inderdaad een luie donder als je voor 800 meter de auto pakt, maar hij staat in ieder geval niet elke dag een uur in de file te ronken omdat hij zo nodig ergens moet werken waar hij 300 euro meer verdient. Of zo nodig ergens moet wonen waar zijn huis 10 mille minder kost. Dat het slecht is voor zijn auto is een afweging die hij zelf al heeft gemaakt, neem ik aan.

Ik woon op 5 kilometer van mijn werk en ga elke dag fietsen. Ik heb de auto echt alleen voor wat grote boodschappen en wat ritten in het weekend voor familiebezoek en dat soort dingen.
Nee in plaats daarvan heeft hij zijn werk op een steenworp afstand van zijn huis en gaat hij alsnog met de auto! 8)7

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:23

YellowCube

Wait...what?

dreamscape schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 09:59:

een auto die slechts 800 meter rijdt heeft door een niet opwarmende motor een schadelijke uitstoot waar je niet goed van wordt.
De katalysator wordt nauwelijks warm waardoor de NOx waarden hoog zijn. Verder zullen ook de concentraties koolwaterstoffen (HC) en CO bijzonder hoog zijn.
Dan kun je nog beter met een goed warme motor in de file staan te ronken.

Ergo: vanuit milieuoogpunt (en dan heb ik het niet over zielige boompjes want die zijn er maar weinig in de stad, maar over de gezondheid van mensen, want die zijn er juist heel veel in de stad) is er werkelijk niks gunstigs aan wat hij doet.

[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 08-03-2012 10:08 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:17

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Kun je dan niet beter je booster pakken, ook beter voor het milieu.... 8)7 :X
(Als in.... Ik ken genoeg gehandicapten die het voor 800 meter niet de moeite vinden om met hun booster naar buiten te rijden.....)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

M'n vrouw werkt ook op 800 meter van haar werk. Die heeft toch echt een probleem met mij als ze besluit om zonder goede reden met de auto (D-label :9~ ) te gaan.

Je argument 'het is een A-label' vind ik ook niet al te sterk. Het is gewoon pure luiheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 08-03-2012 10:47 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
YellowCube schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:07:
[...]

een auto die slechts 800 meter rijdt heeft door een niet opwarmende motor een schadelijke uitstoot waar je niet goed van wordt.
De katalysator wordt nauwelijks warm waardoor de NOx waarden hoog zijn. Verder zullen ook de concentraties koolwaterstoffen (HC) en CO bijzonder hoog zijn.
Dan kun je nog beter met een goed warme motor in de file staan te ronken.

Ergo: vanuit milieuoogpunt (en dan heb ik het niet over zielige boompjes want die zijn er maar weinig in de stad, maar over de gezondheid van mensen, want die zijn er juist heel veel in de stad) is er werkelijk niks gunstigs aan wat hij doet.
Maar wat dreamscape zegt, het is nog steeds beter dan 80km van je werk af te wonen (dan heb je immers ook die eerste 800m). Granted het is wel ruk voor je motor, en nogal idioot om voor 800m de auto te pakken, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
furby-killer schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:50:
[...]

Maar wat dreamscape zegt, het is nog steeds beter dan 80km van je werk af te wonen (dan heb je immers ook die eerste 800m). Granted het is wel ruk voor je motor, en nogal idioot om voor 800m de auto te pakken, maar goed.
Pats dan ook niet met een A-label......

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dat A-label boeit op die afstand geen bal. Je blok wordt niet warm dus loopt 'ie altijd op de open loop en dus de map. Resultaat? Uiitstoot++++++ Verbruik++++++ Dan kan je beter elke dag met een warme motor 40km rijden. Hoe vaak doe je een onderhoudsbeurt? Zeker precies op de intervallen? Stop daar maar mee en doe het maar eens in de twee maanden, dan ziet je olie er al pikzwart uit en zit alles onder de eerder getoonde mayo. Je zal ook wel flink wat roest zo links en rechts in het blok en aan de uitlaat hebben. Damn, een auto zo mishandelen zou verboden moeten worden.

[ Voor 7% gewijzigd door AtleX op 08-03-2012 11:13 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Alex....Adem in.....Adem uit......Straks rijdt hij in een smart, dat vindt niemand een probleem denk ik :D :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Hehe, het is een vrij land en als hij met de auto wil dan doet hij dat. :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Hoe kan het eigenlijk dat de benzine nu per dag steeds duurder wordt terwijl de diesel al weken op 1,499 staat? Benzine kost vandaag 1.829 per liter bij de Esso en dat is weer een nieuw record volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
tweaker2010 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:21:
Hoe kan het eigenlijk dat de benzine nu per dag steeds duurder wordt terwijl de diesel al weken op 1,499 staat? Benzine kost vandaag 1.829 per liter bij de Esso en dat is weer een nieuw record volgens mij...
ssssssssst. Niet doorvertellen, hopelijk vergeten ze de diesel. 1,49 is al duur zat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
MrFl0ppY schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:24:
[...]

ssssssssst. Niet doorvertellen, hopelijk vergeten ze de diesel. 1,49 is al duur zat :+
Precies, tankte gisteren voor 1,379 in Utrecht...Is duur zat :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

1,379, kan me nog herinneren dat de benzine zo goedkoop was... die goeie ouwe tijd komt nooit meer terug ;w

[ Voor 4% gewijzigd door tweaker2010 op 08-03-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
tweaker2010 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:20:
1,379, kan me nog herinneren dat de benzine zo goedkoop was... die goeie ouwe tijd komt nooit meer terug ;w
Waarom niet? Een jaar of 4 geleden tankte ik voor 1,70 per liter, enige tijd later was het circa 1,20 en nu is het weer 1,70. Prijzen gaan dus soms omhoog en soms naar beneden. Waarom zou op deze periode met een hoge prijs niet wederom een periode met een relatief lage prijs volgen?
MeNTaL_TO schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:38:
[...]

Kan me die prijs nog in guldens herinneren.
Is die herinnering vergelijkbaar met de herinnering van velen dat dat een biertje vlak voor de invoering van de euro 2 gulden kostte terwijl dat in werkelijkheid circa 3 gulden en 60 cent was?

[ Voor 26% gewijzigd door argro op 08-03-2012 13:46 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

tweaker2010 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:20:

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Appleman schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 06:28:
Wekelijks 15 liter? Sodeju, das veel. Ik tank maandelijks 35 liter diesel :+. En daarmee doe ik +/- 1100KM. A-label en wegenbelastingvrij. Ik blijf lekker autorijden O-) . Ook korte ritjes pak ik gewoon de auto. Enkel naar de stad sleep ik me scooter mee.

Iedereen moet doen wat hij wilt en wat ik vooral hier zie is dat het fietsen wordt aangesmeerd. Vooral door Metro2002. Als iemand 20km niet wilt fietsen is dat zijn goed recht. Niet iedereen houdt van fietsen, ik ben er ook geen liefhebber van. Hardlopen daarentegen is wel mijn ding dus met mijn conditie zit het zeker goed.
Klopt, niet iedereen wil 20km fietsen en ik trek zelf als fanatiek fietser ook de grens bij 20km woon-werk verkeer hoor maar hoeveel mensen hebben een veel kortere woon-werk afstand (bv max 10km) en komen elke dag (meestal uit gewoonte of luiheid) toch met de auto?

Als je ziet wat de gemiddelde woon-werk afstand is in dit land (22km voor mannen, 10km voor vrouwen) dan snap je ook wel dat een heel groot deel daar van echt makkelijk zonder de auto naar het werk kan komen.

Ik heb een collega die loopt vaak van huis naar werk en terug , zó dichtbij woont ie maar toch komt ie ook vaak genoeg met de auto :P

Maar dan nog zeg ik op mijn beurt: als je niet van fietsen houdt of gewoon te lui bent om te fietsen / lopen / ov'en dan moet je ook niet klagen over de brandstofprijzen :) Ik lig er niet zo wakker van als iedereen elke dag in de auto stapt hoor, heb ik tenminste het fietspad voor mezelf :+

(wat vanochtend toch wel weer een enigszins sarcastische smile op mijn gezicht toverde toen ik langs een stilstaande file op de A20 fietste en IEDEREEN op kantoor veel te laat was :P )
800 meter en dan met de auto gaan :') Je weet dat juist de eerste kilometers je auto het meest vervuilend is?

[moraalriddermodus]
En daarnaast: elke auto op de weg hindert andere mensen die hun auto wel echt nodig hebben, zorgt voor meer gevaar op de weg etc etc.
[/moraalriddermodus]
Vlassie1980 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 09:28:
[...]

Voor die afstand is de fiets pakken al bijna te veel moeite , lopend is denk ik het snelst met ongeveer 7 minuten van deur tot deur :P
AtleX schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:12:
[...]

Dat A-label boeit op die afstand geen bal. Je blok wordt niet warm dus loopt 'ie altijd op de open loop en dus de map. Resultaat? Uiitstoot++++++ Verbruik++++++ Dan kan je beter elke dag met een warme motor 40km rijden. Hoe vaak doe je een onderhoudsbeurt? Zeker precies op de intervallen? Stop daar maar mee en doe het maar eens in de twee maanden, dan ziet je olie er al pikzwart uit en zit alles onder de eerder getoonde mayo. Je zal ook wel flink wat roest zo links en rechts in het blok en aan de uitlaat hebben. Damn, een auto zo mishandelen zou verboden moeten worden.
En als hij werkelijk elke week 15 liter moet tanken om die 8km vol te rijden dan rijdt zijn A label auto blijkbaar ook nog eens 1 op 2 :+

[ Voor 47% gewijzigd door Metro2002 op 08-03-2012 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 15:12:
[...]
Als je ziet wat de gemiddelde woon-werk afstand is in dit land (22km voor mannen, 10km voor vrouwen) dan snap je ook wel dat een heel groot deel daar van echt makkelijk zonder de auto naar het werk kan komen.
Dat denk ik ook maar trek zelf het gemiddelde wat omhoog met 115km (enkele reis) en heb enkele collega's die ook dergelijke afstanden doen. De laatste tijd ga ik echter maar een paar dagen per week naar het werk want ik kan het werk vaker thuis doen. De afstanden tot collega's en servers die we beheren zijn vaak zo groot dat het nou ook weer niet uitmaakt of ik dat nou vanuit Amsterdam of een dorp in Friesland doe :)
M'n vriendin werkt op 30km van huis bij een huisartsenpraktijk maar neemt regelmatig de lease auto als ik toch thuis werkt, kan mooi van de prive km ;)

Ik ben benieuwd hoe die amerikanen het gaan volhouden met stijgende prijzen, als ik bv dit zie http://www.helifreak.com/...hp?p=3728435&postcount=28
Hier is benzine toch eigenlijk al duur geweest, bij die eerste fiat panda reclame's werd het al als argument gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

argro schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:26:
[...]
Waarom niet? Een jaar of 4 geleden tankte ik voor 1,70 per liter, enige tijd later was het circa 1,20 en nu is het weer 1,70. Prijzen gaan dus soms omhoog en soms naar beneden. Waarom zou op deze periode met een hoge prijs niet wederom een periode met een relatief lage prijs volgen?
Natuurlijk zit er wel enige fluctuatie in, maar over het algemeen is zo'n daling maar tijdelijk, daarna gaat ie weer fors omhoog. Door de jaren heen zit er een gewoon een stijgende lijn in:

http://brandstofprijzen.d...netto-prijs-brandstof.jpg
http://sargasso.nl/wp-con...s/2008/02/benzine2008.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
tweaker2010 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 15:44:
[...]

Natuurlijk zit er wel enige fluctuatie in, maar over het algemeen is zo'n daling maar tijdelijk, daarna gaat ie weer fors omhoog. Door de jaren heen zit er een gewoon een stijgende lijn in:

http://brandstofprijzen.d...netto-prijs-brandstof.jpg
http://sargasso.nl/wp-con...s/2008/02/benzine2008.jpg
Noem eens één product wat niet duurder wordt door de jaren heen. Als ik naar het tweede grafiekje kijk, dan zijn we in de periode van 1970 tot nu gestegen van 1 euro naar 1 euro en 70 cent per liter. Dat is minder dan 1,5% stijging per jaar en ontloopt de inflatie dus niet of nauwelijks.
MeNTaL_TO schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:38:
[...]

Volgens http://sargasso.nl/wp-con...s/2008/02/benzine2008.jpg moet dat ruim voor 1970 geweest zijn. Klopt dat?

[ Voor 15% gewijzigd door argro op 08-03-2012 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Deze grafiek is beter. Hier is inflatiecorrectie al in verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MrFl0ppY schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 15:58:
Deze grafiek is beter. Hier is inflatiecorrectie al in verwerkt.
De grafiek is volgens mij (min of meer) hetzelfde, de informatie dat de inflatie reeds is verdisconteerd is wel nieuw en werpt inderdaad een nieuw licht op de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32
AtleX schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:12:
[...]

Als hij 15 liter per week tankt word er dus wel wat meer met die auto gereden als 1600m per dag. Als hij eens in de twee weken een keer goed warm word zal het met de condens in de olie wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

argro schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 15:51:
[...]
Noem eens één product wat niet duurder wordt door de jaren heen. Als ik naar het tweede grafiekje kijk, dan zijn we in de periode van 1970 tot nu gestegen van 1 euro naar 1 euro en 70 cent per liter. Dat is minder dan 1,5% stijging per jaar en ontloopt de inflatie dus niet of nauwelijks.

[...]
Volgens http://sargasso.nl/wp-con...s/2008/02/benzine2008.jpg moet dat ruim voor 1970 geweest zijn. Klopt dat?
Lijstje klopte voor geen meter, hier is de prijs niet onder een euro geweest en van 1,40 weet ik het niet geheel zeker, maar weet zeker dat ik voor 1,60 getankt heb en dat is minder dan 1 euro. Weet waar die gasten hun prijzen op gebaseerd hebben, maar betwijfel die prijzen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 21:57
furby-killer schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:50:
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:33
Vandaag in de krant, litertje brandstof in Libie kost 7 cent. Wordt daar verkocht voor de kostprijs, belasting van 4ct de liter is afgeschaft sinds de dood van Kadafi. Volle tank voor 3 euro. 8)7
Ter vergelijking een liter mineraalwater kost 6x zo veel. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

maxoss schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 22:18:
Vandaag in de krant, litertje brandstof in Libie kost 7 cent. Wordt daar verkocht voor de kostprijs, belasting van 4ct de liter is afgeschaft sinds de dood van Kadafi. Volle tank voor 3 euro. 8)7
Zal ook wel komen omdat er deals worden gemaakt met olieraffinaderijen van Shell, BP, e.d. dat er niet eerst wordt verhandeld op de internationale oliemarkten, maar voor een lekker lage prijs binnenlands wordt verkocht. Die mensen daar zijn niet gek (naja, wel een beetje, maar niet zo gek).

Dat krijg je hier dus nooit voor elkaar.

Daarnaast moet het hier waarschijnlijk aan veel strengere eisen voldoen (zoals zwavel content), en vervoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

maxoss schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 22:18:
Kun je nagaan wat de oliemaatschappijen er aan verdienen... wij zitten hier met een kale pomprijs van 70 cent.
Ze hebben daar een tekort aan water en een overschot aan olie, dus een kwestie van vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:18
tweaker2010 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 23:02:
[...]

Kun je nagaan wat de oliemaatschappijen er aan verdienen... wij zitten hier met een kale pomprijs van 70 cent.
Ze hebben daar een tekort aan water en een overschot aan olie, dus een kwestie van vraag en aanbod.
Rijd jij effe een paar ton heen en weer, kijken hoeveel het dan kost. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Vinnienerd schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 23:08:
[...]
Rijd jij effe een paar ton heen en weer, kijken hoeveel het dan kost. O+
De distributie kost maar 16% van de pompprijs, dus daar zit hem dat grote prijsverschil niet in.
Zie ook http://www.bovag.nl/media...ndstoftotnadenken.doc.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 15:12:
Maar dan nog zeg ik op mijn beurt: als je niet van fietsen houdt of gewoon te lui bent om te fietsen / lopen / ov'en dan moet je ook niet klagen over de brandstofprijzen :)
Lekker makkelijker weer...

Waarom zou ik geen recht hebben tot klagen (ook al doe ik dat niet veel) over de brandstof prijzen?

Feit is gewoon dat LPG in 2 jaar zo'n 20 cent duurder is geworden, dat is zo'n 33% :? (van rond de 60 cent naar de 80 cent)
Dat vind ik eigenlijk wel belachelijk veel.

Alternatieven zijn gewoon geen optie.

Woon werk verkeer met de auto is ongeveer 30 km per rit voor mij.
Met de fiets worden dat heel wat meer kms omdat je niet direct over de snelweg kan.
Het lijkt me duidelijk dat lopen al helemaal geen optie is.
Openbaar vervoer rijdt hier niet.
Collega's die in de buurt wonen, dat zijn er niet veel en werken andere tijden als mij.

Persoonlijk vind ik je statement erg kort door de bocht en alleen maar vanuit je eigen situatie bekeken, alternatieven voor de auto zijn er gewoon simpelweg voor vele niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

dude88 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 07:41:
[...]

Lekker makkelijker weer...

Waarom zou ik geen recht hebben tot klagen (ook al doe ik dat niet veel) over de brandstof prijzen?

Feit is gewoon dat LPG in 2 jaar zo'n 20 cent duurder is geworden, dat is zo'n 33% :? (van rond de 60 cent naar de 80 cent)
Dat vind ik eigenlijk wel belachelijk veel.
Is zo, maar absoluut gezien, valt het wel mee. LPG heeft natuurlijk niet die hoge accijns die benzine heeft.
Alternatieven zijn gewoon geen optie.

Woon werk verkeer met de auto is ongeveer 30 km per rit voor mij.
Met de fiets worden dat heel wat meer kms omdat je niet direct over de snelweg kan.
Het lijkt me duidelijk dat lopen al helemaal geen optie is.
Openbaar vervoer rijdt hier niet.
Collega's die in de buurt wonen, dat zijn er niet veel en werken andere tijden als mij.
Het komt maat zelden voor dat de weg met de auto korter is dan die op de fiets. Langs veel snelwegen ligt een fietspad of je kan andere stukken afsnijden.
Persoonlijk vind ik je statement erg kort door de bocht en alleen maar vanuit je eigen situatie bekeken, alternatieven voor de auto zijn er gewoon simpelweg voor vele niet.
Uiteindelijk blijft het een keuze. Niemand dwingt je om 30 km van je werk te wonen. Met de huidige economische tijden is het wel zo dat verhuizen lastiger is, net als een andere baan. Ik heb echter 4½ jaar geleden bewust gekozen voor werk dichtbij huis en vorig jaar terug naar één auto. Mijn vriendin zou het liefste ook hier werken, maar het ziekenhuis hier is aan het saneren dus kan niet. Daarentegen kijken we wel naar andere vervoersvormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
In mijn geval komt er volgens Google Maps 4.9 km extra bij als ik snelwegen vermijden kies ;)

Met die 30 km heb ik verder ook geen probleem. In een relatief rustige spits ben ik rond 30 min thuis.
Buiten de spits om tussen de 20 en 25 min.

Af en toe heb je natuurlijk pech dan wordt het een uur.

Al met al heb ik niet echt te klagen over de reistijden.

Ook hier zie je weer dat de fiets geen alternatief is, dan ben je toch bijna 2 uur onderweg.
Dat zou me op een normale dag 3 uur extra vrije tijd kosten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

dude88 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 08:36:
In mijn geval komt er volgens Google Maps 4.9 km extra bij als ik snelwegen vermijden kies ;)
Kies de wandelroute, dat komt meer in de richting (zo stippel ik alle fietsroutes uit). Google Maps kent wel fietspaden, maar markeert die meer als niet-voor-de-auto / wandelroute. Snelwegen vermijden geeft echt geen goed beeld.

Gokje: ik denk dat er zo'n 5 km afgaat en dat zou je dan prima met een scooter kunnen doen.

[ Voor 20% gewijzigd door MrSleeves op 09-03-2012 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

En dat vind ik dan weer kort door de bocht. Voor velen is er juist wél een alternatief voor de auto. Voor 30km en geen optie tot OV zijn je opties inderdaad beperkt maar wat ik dus probeer aan te geven is dat veel mensen bij lange na geen 30km hoeven te reizen (het gemiddelde ligt op 15km: 20km voor mannen, 10km voor vrouwen) en dat zijn wel afstanden waarbij er alternatieven zijn. Ook krijg ik de indruk dat je niet in de randstad woont want als je hier ergens niet met het OV kunt komen woon je wel écht in een gat.
dude88 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 08:36:
Fietsroutes zijn eigenlijk per definitie altijd korter dan autoroutes dus ik vraag me af in hoeverre die uitspraak klopt. Wat mrSleeves zegt: kies de wandelroutes.

[ Voor 46% gewijzigd door Metro2002 op 09-03-2012 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Metro2002 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 12:18:
[...]
Fietsroutes zijn eigenlijk per definitie altijd korter dan autoroutes dus ik vraag me af in hoeverre die uitspraak klopt. Wat mrSleeves zegt: kies de wandelroutes.
Over het algemeen zijn routes juist veel beter afgestemd op auto's dan op fietsen. Op heel veel wat langere fietsafstanden merk ik dat ik meerdere keren moet oversteken op een rechte weg bijvoorbeeld: 1 km links fietsen, oversteken, dan 1 km rechts fietsen, oversteken, weer een stukje links, etc.
Linksaf slaan bijvoorbeeld levert op de fiets vaak twee verkeerslichten op, tegen 1 met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RemcoDelft schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 12:26:
[...]

Over het algemeen zijn routes juist veel beter afgestemd op auto's dan op fietsen. Op heel veel wat langere fietsafstanden merk ik dat ik meerdere keren moet oversteken op een rechte weg bijvoorbeeld: 1 km links fietsen, oversteken, dan 1 km rechts fietsen, oversteken, weer een stukje links, etc.
Linksaf slaan bijvoorbeeld levert op de fiets vaak twee verkeerslichten op, tegen 1 met de auto.
Mee eens, fietsroutes zouden directer en met minder rare kronkels kunnen maar ze zijn vaak wel korter dan autoroutes die vaak om steden heen lopen terwijl fietsers bv dwars door een centrum heen moeten. Qua km's is het wel minder maar qua tijd niet altijd.

Heb zelf helaas ook geen goede fietsverbinding naar mijn werk terwijl er wel een prachtige snelweg ligt. Wat zou het toch fijn zijn als ze daar gewoon eens een fietsstrook naast zouden plakken!

Wat dat betreft is het fietspadennetwerk in nederland een beetje een dubbel iets. Je kan veilig en van gemotoriseerd verkeer fietsen maar vaak is het wegdek minder goed, is het minder direct, moet je vaak oversteken en wordt er bij bv sneeuwval minder aandacht aan besteedt. Ik vind het in het buitenland dan ook totaal niet erg om gewoon op de autowegen te fietsen! :)

[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 09-03-2012 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

RemcoDelft schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 12:26:
[...]
Er zijn tegenwoordig steeds meer fietssnelwegen, dan hoef je helemaal niet meer over te steken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:46

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

iedereen maakt gedurende zijn leven bepaalde keuzes, die keuzes blijf je ook altijd maken, al zal dat soms ongemerkt en onbewust zijn....
bv een keuze _niet_ te solliciteren op een mogelijke andere baan is óók een keuze, netzoals dat wél te doen.
ook bv de keuze te verhuizen , maar evengoed te blijven wonen waar je woont is een keuze.

Het bezit van een auto (en rijbewijs) is gewoon een factor die je altijd kunt en zult meewegen in je keuzes...
en daarbij komt dan ook bv hoeveel geld en/tijd of moeite je kwijtbent aan bepaalde opties.

Natuurlijk zijn er wél alternatieven, maar kan iedereen goed uitleggen dat die alternatieven in zijn/haar situatie kennelijk niet genoeg voordeel brengen en dan kies je wat anders...
Alternatieven zijn bv ook bv wat meer druk op je werkgever uit te oefenen voor meer salaris wegens reiskosten, of met collega's te regelen om vaker of minder vaak ook aan carpooling te doen

dàt er een alternatief _is_ die je kunt meewegen, hoeft niet te betekenen dat het voor jou ook gelijk al dé beste keuze is en jijzelf al direkt alles moet veranderen voor die keuze...
De keuze is echter altijd aan jou, maar je moet wel externe factoren, bv stijgende prijzen meewegen en die kunnen ook bepaale keuzes aantrekkelijker maken

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Diesel heeft nu het record (GLA van 1.503) uit juni 2008 geëvenaard:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xIDYlTh60AYyDPcrGMOjeyVd/full.jpg

Volgende week weer een nieuw record dus? :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Gaat lekker met deze prijzen. Toch zie ik in minder rijke wijken dat voor een aantal mensen autorijden nu al echt te duur begint te worden, zoals voor Piet Productiearbeider die elke ochtend naar een slecht bereikbare fabriek rijd en het met minimumloon en een magere reiskostenvergoeding moet doen. Om het maandelijkse budget sluitend te krijgen wordt er maar op onderhoud bezuinigd. Rijdbare schade, slecht gesmeerde motoren, lekke uitlaten, kale banden en gare accu's. Ondertussen probeert deze groep deze wagens wat rijdbaar te houden door wat te knoeien met ductape en wd40.

Zelf heb ik een redelijk inkomen, maar zodra de prijs van gas de 1 euro aantikt bij de pomp buiten de snelweg , oftewel een prijs van 1,10 langs de snelweg, dan komt er voor mij ook een punt waarop ik opnieuw naar mijn budgettering mag kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Piet moet gewoon op de fiets, op een zuinig scootertje, naast de fabriek gaan wonen of op een andere wijze verantwoordelijkheid voor zijn eigen keuzes nemen.

Energie is nog steeds spotgoedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 10:07:
Piet moet gewoon op de fiets, op een zuinig scootertje, naast de fabriek gaan wonen of op een andere wijze verantwoordelijkheid voor zijn eigen keuzes nemen.
Hoe gaat Piet daar een sociale huurwoning vinden met de huidige wachtlijsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ja, precies. Ik ken ook iemand (60 jaar inmiddels) die het absoluut niet breed heeft, die heeft helemaal geen auto, maar een scooter. Rijd makkelijk 1:20 of beter, veel goedkoper in aanschaf en onderhoud. En rijd zo naar zijn werk.

Gezeur altijd dat iedereen een auto moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

wildhagen schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 06:55:
Diesel heeft nu het record (GLA van 1.503) uit juni 2008 geëvenaard:

[afbeelding]

Volgende week weer een nieuw record dus? :)
Inderdaad, niet normaal meer zeg! Wanneer wordt er nu eens ingegrepen in landen als Syrie en Iran?
Deze prijsstijgingen zijn volgens mij pure speculatie en hebben niets meer met schaarste te maken. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:15

Richard

Kuru Kuru Kururin

Bartjuh schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 10:16:
[...]

Ja, precies. Ik ken ook iemand (60 jaar inmiddels) die het absoluut niet breed heeft, die heeft helemaal geen auto, maar een scooter. Rijd makkelijk 1:20 of beter, veel goedkoper in aanschaf en onderhoud. En rijd zo naar zijn werk.

Gezeur altijd dat iedereen een auto moet hebben.
Ik ben iemand die het helemaal niet slecht heeft, maar ik wil om de hoge kosten om auto te blijven rijden, er aan denken er 1 (van de 2) weg te doen.

Heb in 2011 een nieuwe bromfiets gekocht in April, ben een echt mooi weer rijder, en ben 21x hiermee naar het werk gereden. (in 6 volle maanden dus zegmaar 1maand aan werkdagen op de bromfiets gegaan).

Was erg goed te doen. (22KM) Minimale extra reistijd, hooguit 5-10 minuten (incl. aan en uitkleden). Ding reed stabiel 1 op 58 (4takt) bij 45KM/u.

Nu is dat gebakje weer de deur uit (wegens aanschaf motor), maar de kosten van de auto's beginnen nu zo uit de hand te lopen dat er echt goede mogelijkheden te zoeken moeten zijn er 1 de deur uit te doen.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:17

Bommes

Capo del formaggio

Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 10:09:
[...]

Hoe gaat Piet daar een sociale huurwoning vinden met de huidige wachtlijsten?
En had piet wel een keuze in zijn baan..

Aan de meeste reacties hier kan ik zonder de achtergrond van de poster te kennen al invullen hoe hun financiële situatie is.
Een beetje meer inlevingsvermogen in de wat minder bedeelde zou sommige posters hier niet misstaan.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dus de overheid moet dan maar accijnzen zwaar verlagen voor iedereen, enkel zodat Piet de arbeider die niet naar zijn werk kan verhuizen, niet dichterbij werk kan vinden, onvolvoende reiskostenvergoeding krijgt, tever van zijn werk woont om een fiets te kunnen pakken, en om een random reden ook geen scooter kan gebruiken te compenseren?

Het is altijd leuk om zulk soort uitzonderingen te vinden, vooral als we het over de minderbedeelde hebben doet dat het altijd goed, maar je kan ook wat realistischer blijven.

Oh en FYI ik verdien onder modaal (blijkbaar is dat namelijk relevant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Rustig maar furby
Ik neem toch helemaal geen stelling in over de brandstof prijzen.. laat staan dat ik iets zeg over verlagen van accijnzen.
Ik geef enkel aan dat mij op valt dat sommige mensen hier duidelijk van uit een andere situatie reageren en dat wat inlevingsvermogen hier bij niet zou misstaan.
Een uitspraak "dan moet piet maar naast de fabriek gaan wonen" is waar ik op doel.

[ Voor 15% gewijzigd door Bommes op 10-03-2012 12:40 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:26

PauseBreak

derp!

Overigens grappig om te zien:
De landelijke adviesprijs is naar €1,829 per liter 95 gegaan, en de prijs aan de pomp (Shell Express) is alleen maar naar beneden gegaan de afgelopen dagen. Ik heb gisteren getankt voor €1,679 per liter. Zo mag het van mij wel duurder worden :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:03
Tja ik had gisteren zelfs een pomp die het durfde om boven de adviesprijs te gaan zitten. Het is dat ik perse moest tanken maar daar kom ik voorlopig niet meer (0.93 euro voor een liter lpg)

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29

MBV

Bommes schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 12:38:
Rustig maar furby
Ik neem toch helemaal geen stelling in over de brandstof prijzen.. laat staan dat ik iets zeg over verlagen van accijnzen.
Ik geef enkel aan dat mij op valt dat sommige mensen hier duidelijk van uit een andere situatie reageren en dat wat inlevingsvermogen hier bij niet zou misstaan.
Een uitspraak "dan moet piet maar naast de fabriek gaan wonen" is waar ik op doel.
Sorry voor de generalisatie, maar ik denk dat 3/4 van de mensen op tweakers.net meer dan modaal verdient of nog studeert en meer dan modaal gaat verdienen, en gezien de huidige segregatie in nederland ook vooral mensen kent met zo'n inkomen. Uitzonderingen daargelaten, o.a. dankzij de ontzuiling is het bijzonder aan het worden dat je als buschauffeur of conducteur een directeur in je kennissenkring hebt. Nogal logisch dus dat mensen hier uitspraken doen die vooral van toepassing zijn op hun kennissenkring, en de verwachtte mede-tweaker. En voor een groot deel van de mensen met een meer dan modaal inkomen is het absoluut te regelen om minder of geen gebruik te maken van de auto, door:
- een andere baan zoeken in hetzelfde werkveld
- een ander huis te zoeken dichter bij je werk
- een ander vervoermiddel te kiezen
- thuiswerken

Dat is zeker op mij van toepassing: ik werk bij een detacheringsbureau in de technische automatisering, heb gekozen voor een leaseauto, en een opdracht bij Vlissingen in de buurt geaccepteerd die met de auto verreweg het beste te bereiken is. 1 uur met de auto, of 1,5 uur met de trein, wat denk je dat ik kies? Ik kan mijn leven anders inrichten: ik kan een vaste baan zoeken op fietsafstand van mijn huis. Of ik kan een vaste baan zoeken, en een huis in de buurt. Maar ja, de baas betaalt de diesel, en zelfs 130km met de auto (kosten: €22 retour) is peanuts als je daar een paar euro meer per uur kan verdienen.

En om bij jouw voorbeeld aan te komen: Piet Fabrieksarbeider heeft een probleem om rond te komen. Op een gegeven moment wordt het zo erg dat hij gaat carpoolen met de buurman en nog iemand uit de buurt (hoeveel carpoolers ken jij? Ik 3, 1 auto). Uiteindelijk zal hij op zoek gaan naar ander werk, en komt de baas van de fabriek erachter dat hij moeilijk personeel kan werven. Dan gaat hij waarschijnlijk kiezen wat hij gaat doen:
- zelf een stadsbus laten rijden naar zijn fabriek, zodat zijn medewerkers met het OV kunnen komen (zie Philips in Eindhoven)
- zelf huizen bouwen naast de fabriek (zie Philips vroeger in Eindhoven)
- meer betalen
- fabriek verhuizen (helaas waarschijnlijk naar een goedkoper land dan China)

En zoals al vaker verteld: in ons land is het zo slecht nog niet. Kijk naar de VS, wat voor problemen daar ontstaan bij $2/gallon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:26

PauseBreak

derp!

Philips laat nog steeds met enige regelmaat huizen bouwen voor zijn werknemers. Ze doen dat alleen normaliter niet meer voor Piet Fabrieksarbeider. Maar laten we eerlijk zijn: Piet Fabrieksarbeider wordt eigenlijk al decennia genaaid waar hij bijstaat.

Het probleem met je analyse is dat de huizenmarkt op dit moment op z'n gat ligt. Verhuizen is voor veel mensen gewoon geen reële optie op dit moment omdat ze hun huis simpelweg niet verkocht kunnen krijgen. Daarnaast heb je natuurlijk andere problemen die veel meer regiogebonden zijn.
Om even bij jouw Fabrieksarbeider-voorbeeld te blijven (zo te zien bij Philips, dus laten we Eindhoven e.o. als uitgangspunt nemen), dan is het voor 80% van de fabrieksarbeiders mogelijk om te fietsen naar het werk. Het enige dat ze dan moeten doen is een fatsoenlijke fiets kopen (en dat kan via het Philips Fietsplan), of voor de luie fabrieksarbeider: een fatsoenlijke scooter.
Er zijn genoeg andere, makkelijkere oplossingen dan direct verhuizen (nu en de komende 3-4 jaar geen realistische optie, de huizenmarkt moet eerst een correctie ondergaan) en whatnot.

Ga je iets meer macro/meso kijken, dan zie je dat de spreiding van industrie echt belachelijk slecht geregeld is eigenlijk. Hier in Zwolle is werk vinden echt een uitdaging, en is het zeker niet abnormaal dat je dagelijks afstanden rijdt van 30+km enkele reis. Zelfs al zou je verhuizen, dan blijft voor veel mensen in de omgeving toch die woon-werkrit omdat partners vaak niet in hetzelfde bedrijf werkzaam zijn (of de een moet juist de andere richting uit, dat soort dingen). OV is hier vrijwel geen alternatief zodra je buiten de "steden" komt.

Het is met dit soort dingen niet zo eenvoudig om een goede, universele oplossing te vinden. Het gaat om zoveel variabelen die allemaal een invloed hebben dat het een bijzonder complexe oplossing vergt die ongetwijfeld voor veel mensen neer zal komen op behoorlijk wat water bij de wijn moeten doen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

MBV schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 13:33:
[...]

Sorry voor de generalisatie, maar ik denk dat 3/4 van de mensen op tweakers.net meer dan modaal verdient of nog studeert en meer dan modaal gaat verdienen, en gezien de huidige segregatie in nederland ook vooral mensen kent met zo'n inkomen. Uitzonderingen daargelaten, o.a. dankzij de ontzuiling is het bijzonder aan het worden dat je als buschauffeur of conducteur een directeur in je kennissenkring hebt. Nogal logisch dus dat mensen hier uitspraken doen die vooral van toepassing zijn op hun kennissenkring, en de verwachtte mede-tweaker. En voor een groot deel van de mensen met een meer dan modaal inkomen is het absoluut te regelen om minder of geen gebruik te maken van de auto, door:
- een andere baan zoeken in hetzelfde werkveld
- een ander huis te zoeken dichter bij je werk
- een ander vervoermiddel te kiezen
- thuiswerken
<knip>
Ik snap wel waar het vandaan komt, en ik vel er ook helemaal geen oordeel over (hoogte van het salaris + de mogelijkheden die daarbij komen) maar ik vind het jammer dat het hier soms wel eens aan inlevingsvermogen ontbreekt.
Het is een dood doener om te zeggen dat je altijd keuzes hebt, je maar moet verhuizen, scooteren of wat dan ook. Er zijn meer dan genoeg mensen die die keuzes niet kunnen maken juist omdat ze lager op de arbeids ladder staan.

maar goed ik zal er over op houden het gaat hier over brandstof prijzen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Vandaag hadden mijn vader en ik een discussie over auto's, terwijl wij over de Autobahn A31 reden. De ene discussie ging natuurlijk over de gemiddelde Duitse auto en de gemiddelde Nederlandse auto. Het andere deel van de discussie was, hoe in Duitsland wegenbelasting verrekend wordt in de brandstofprijs, terwijl we dit in Nederland "gewoon" er bij bovenop betalen.

De overheid wil het liefst dat we zo schoon mogelijk rijden, zo snel mogelijk en op zo'n manier dat dit het meeste oplevert voor de staat. Het liefst nog met een kilometerheffing.

Nu is die kilometerheffing een heet hangijzer, maar hoe zou de wegenbelasting verrekend kunnen worden in de Nederlandse brandstofprijzen:

Ik rijd 25000km op jaarbasis. Verbruik van mijn diesel 6liter/100km. 1500 liter per jaar.

Stel dat ik geen wegenbelasting hoef te betalen, maar dat dit verrekend wordt in de brandstofprijs. Ik betaal nu 1200 euro (ongeveer). Snel rekenen zou dat 80 cent per liter verhoging moeten betekenen. De diesel zou dan dus geen 1,50 maar 2,30 moeten gaan kosten. Nederland zal dan weer "fier" bovenaan staan in de brandstofprijslijsten.

Nu rijd de Nederlandse auto gemiddeld 42km per dag (cijfers CBS 2006) per jaar, dus net iets meer dan 15000km per jaar. De gemiddelde wegenbelasting is 750 euro per jaar (aanname :) benzine, diesel, lpg bij elkaar) Gemiddeld verbruik 1000 liter per jaar. Opnieuw 75 cent extra...

Mocht een dergelijke regeling ingesteld worden, dan hoop ik wel dat er een verschil blijft tussen benzine, diesel en lpg.

Ik verwacht echter dat de benzineprijzen naar 2,50 euro stijgen aan het einde van het jaar.

Hopelijk gaat de wegenbelasting er dan wel af :) De gebruiker betaalt immers; Nederland gaat zuinigere en schonere auto's rijden. De lease-rijders gebruiken hun tankpasjes en de normale man/vrouw betaalt naar gebruik. Twee vliegen in één klap. Alleen jammer dat de overheid dit waarschijnlijk niet gaat doen: ze lopen uiteindelijk inkomsten mis...

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Arthas schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 18:32:
Stel dat ik geen wegenbelasting hoef te betalen, maar dat dit verrekend wordt in de brandstofprijs. Ik betaal nu 1200 euro (ongeveer). Snel rekenen zou dat 80 cent per liter verhoging moeten betekenen. De diesel zou dan dus geen 1,50 maar 2,30 moeten gaan kosten. Nederland zal dan weer "fier" bovenaan staan in de brandstofprijslijsten.
Inderdaad, vreemd eigenlijk dat er verschil is in wegenbelasting. Een dieselauto van 1000 kilo zou eigenlijk net zo zwaar belast moeten worden als een benzineauto van 1000 kilo. Nu is het vanaf ongeveer 30.000 km rendabeler om diesel te rijden door de lagere brandstofprijs tov benzine. Vraag me af waar dat vandaan komt, een diesel is toch juist vervuilender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Tegenwoordig is een diesel niet méér vervuilend dan een benzine-auto. Sterker nog, de echt schone diesels zijn schoner dan de schoonste benzine-auto's.

Het verschil in wegenbelasting tussen een benzine en een diesel komt wel uit de tijd, dat de diesels nog rokende roet-mobielen waren en veel zwaardere vervuilers waren.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Arthas schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:44:
Tegenwoordig is een diesel niet méér vervuilend dan een benzine-auto. Sterker nog, de echt schone diesels zijn schoner dan de schoonste benzine-auto's.

Het verschil in wegenbelasting tussen een benzine en een diesel komt wel uit de tijd, dat de diesels nog rokende roet-mobielen waren en veel zwaardere vervuilers waren.
Dat is niet waar, qua CO2 uitstoot wint een diesel maar qua uitstoot van roetdeeltjes, fijnstof en Stikstofoxiden (NOx , de nummer 1 veroorzaker van Smog) is een diesel echt een heel stuk slechter dan een benzine auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Arthas schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:44:
Hoog tijd dat die wegenbelasting voor alle types brandstof even duur wordt dan. Aan de ene kant elektrisch rijden stimuleren en aan de andere kant de dieselprijs per liter voortrekken op benzine, daar klopt helemaal niets van.
Om maar te zwijgen van die provinciale opcenten, want die worden ook steeds duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Bommes schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 17:49:
[...]

Ik snap wel waar het vandaan komt, en ik vel er ook helemaal geen oordeel over (hoogte van het salaris + de mogelijkheden die daarbij komen) maar ik vind het jammer dat het hier soms wel eens aan inlevingsvermogen ontbreekt.
Het is een dood doener om te zeggen dat je altijd keuzes hebt, je maar moet verhuizen, scooteren of wat dan ook. Er zijn meer dan genoeg mensen die die keuzes niet kunnen maken juist omdat ze lager op de arbeids ladder staan.
Ik heb genoeg inlevingsvermogen, maar ik vind ook dat mensen zich niet blind moeten staren op de auto. Juist als mensen lager op de arbeidsladder staan, is het wel verstandig om naar alternatieven te kijken. Verhuizen is nu gewoon lastig, dat is zo, maar er zijn meer opties zoals dus de scooter of de fiets. Maar hoewel het echt wel een alternatief is, blijven mensen alleen maar kijken in hoeverre dat geen alternatief is.
Arthas schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 18:32:
Ik verwacht echter dat de benzineprijzen naar 2,50 euro stijgen aan het einde van het jaar.
Nee, dat gaat niet gebeuren, dat is nog 70 cent t.o.v. nu. Van 1,10 naar 1,80 heeft ook wel even geduurd. Dus in 9 maanden 70 cent erbij, lijkt me niet realistisch. Da's meer dan 7 cent per maand, gemiddeld.

[ Voor 17% gewijzigd door MrSleeves op 10-03-2012 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

MrSleeves schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 21:17:
[...]
Nee, dat gaat niet gebeuren, dat is nog 70 cent t.o.v. nu. Van 1,10 naar 1,80 heeft ook wel even geduurd. Dus in 9 maanden 70 cent erbij, lijkt me niet realistisch. Da's meer dan 7 cent per maand, gemiddeld.
Waarom niet? Van 1,80 naar 1,83 heeft maar een week geduurd, dus 0,5 cent per dag erbij.
In december koste een liter euro 95 nog 1.599 en nu 1,830. Da's een stijging van 23 cent in 3 maanden tijd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

tweaker2010 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 21:45:
[...]

Waarom niet? Van 1,80 naar 1,83 heeft maar een week geduurd, dus 0,5 cent per dag erbij.
In december koster een liter euro 95 nog 1.599 en nu dus 1,830. Een stijging van 23 cent in 3 maanden tijd :o
Omdat boven de $2/gallon de Amerikaanse economie, en dus de vraag, instort. Zodra er ook maar 1% minder vraag is zal de prijs stabiliseren of zelfs gaan dalen. En omdat de ECB er wel voor zorgt dat de euro ongeveer net zo hard daalt als de dollar.
Bommes schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 17:49:
[...]
Toch zijn ook in Eindhoven veel mensen die met de auto naar de fabriek gaan. Er zijn heel veel mensen (in alle klassen) die best met de fiets kunnen gaan, maar dat niet zo handig vinden om een ongetwijfeld goede reden. Die mensen wordt vaak tegen geageerd, en die goede reden wordt in twijfel getrokken, omdat die vaak een onzinreden is om maar niet de fiets te hoeven pakken. Want de buurman moet maar fietsen, ik moet met de auto omdat [insert argument].

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 10-03-2012 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

tweaker2010 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 21:45:
[...]

In december koste een liter euro 95 nog 1.599 en nu 1,830. Da's een stijging van 23 cent in 3 maanden tijd :o
En dan moet die stijging nog 9 maanden lang in hetzelfde tempo doorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

MrSleeves schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 22:45:
[...]
En dan moet die stijging nog 9 maanden lang in hetzelfde tempo doorzetten.
Dat is niet uitgesloten. Als het nog 9 maanden zo onrustig blijft in het midden oosten zou dat zomaar kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 21:51:
Omdat boven de $2/gallon de Amerikaanse economie, en dus de vraag, instort. Zodra er ook maar 1% minder vraag is zal de prijs stabiliseren of zelfs gaan dalen.
Je bedoelt 5$ per gallon? De benzineprijs ligt inmiddels al jaren lang boven de 2$ per gallon(alleen in 2008 en begin 2009 is het kort minder dan 2$ geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hmm, sorry, even een getalletje verkeerd :X In elk geval stortte de vorige keer dat de olieprijs zo hoog was de economie in, mede door vraaguitval van de VS.
http://gasbuddy.com/gb_retail_price_chart.aspx
Afbeeldingslocatie: http://66.70.86.64/ChartServer/ch.gaschart?Country=Canada&Crude=f&Period=72&Areas=USA%20Average,,&Unit=US%20$/G

Ik denk dat de volgende piek iets hoger gaat liggen dan de vorige twee, maar zoals ik al zei: zodra de vraag ook maar een klein beetje minder wordt zakt de prijs weer in. De economie van de VS kan niet zonder goedkope benzine, door gebrek aan OV en grote afstanden.

De euro staat nu iets lager dan tijdens de vorige 2 pieken, dus in euro's zullen we nog wel op recordhoogte blijven, maar het enige scenario waarin ik de benzineprijzen hier nog lang zie doorstijgen is als de euro gaat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

tweaker2010 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 23:06:
[...]

Dat is niet uitgesloten. Als het nog 9 maanden zo onrustig blijft in het midden oosten zou dat zomaar kunnen.
Niets is uitgesloten, maar het scenario dat het dit jaar nog 2,50 wordt, is uiterst klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

Die kans is inderdaad vrij klein, maar zal volgens mij tegen de 2 euro aan gaan zitten.

Maar stel je eens door dat een aantal gebeurtenissen (Geen olie uit Libië en/of andere landen, terroristische acties op pijpleidingen, flinke inflatie v.w. de Euro, e.d) de brandstoffen (diesel, euro95 en euro98) in korte tijd naar 3 euro per liter gaan. Vanwege de gestegen transportkosten gaat de prijs van de producten in de supermarkt zo'n 20% omhoog en er blijft minder geld over voor de (20% duurdere) vakanties en zelfs autoritjes naar familie e.d.

Ik denk dat een aan aantal groepen Nederlanders dan wel een redelijk probleem gaat krijgen om met een klein bedrag rond te komen. Niet iedereen heeft dan een 10k tot 20k euro op de plank liggen om een echte zuinige auto te kopen, want in de tijden van crisis moeten we op de kleintjes letten.

Indien dit gebeurt, heeft overheid hier een oplossing voor, of mag iedereen dat zelf uitzoeken met de daaruit komende gevolgen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Volgens mij is de oplossing hier al redelijk vaak teruggekomen: geen auto rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
furby-killer schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:03:
Volgens mij is de oplossing hier al redelijk vaak teruggekomen: geen auto rijden.
Maarja hoe is dat een oplossing als je in Meer, België werkt en er elke dag vanuit Gouda naartoe moet.. Misschien kan ik met de bus, maarja die rijdt ook niet op lucht. Misschien met de fiets, maarja 140km heen en weer zie ik niet echt zitten. Verhuizen, ja zou kunnen, jammer dat het alleen detachering is dus ik er over een paar maanden misschien wel weer weg bij ben. Ander werk zoeken zou kunnen. Ik kan ook gewoon de km prijs onderhandelen met de baas ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Megamind op 11-03-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

Dat is wel een heel kort antwoord, en slaat alleen maar op het autorijden woon-werkverkeer. Voor een groot aantal mensen is dat helaas geen optie aangezien je geen 60 kilometer op een dag gaat fietsen en het ov (wordt ook duurder) soms ook niet voldoende is. Maar we laten die discussie zoals het is.

De vrachtwagens die de winkels moeten bevoorraden krijgen ook te maken met een prijsstijging, en kunnen natuurlijk niet aan de kant gezet worden. Als de prijzen van de producten niet te veel mogen stijgen zullen de duurdere chauffeurs hun baan kwijtraken...

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Waarom heel autorijdend Nederland? Alleen degene die het niet kunnen betalen. Daarom lijkt mij het punt van Megamind ook niet heel relevant, je gaat me toch niet vertellen dat iemand die niet geld heeft voor brandstof meer ook geen werk binnen een straal van 140km kan vinden? En andersom ook, dat een bedrijf dat werknemers heeft die blijkbaar zulke specifieke kennis hebben dat ze in een straal van 140km gezocht moesten worden die niet voldoende kan betalen zodat ze de brandstof kunnen betalen...

En @Onbekend, het was inderdaad een kort antwoord, omdat je vraag alleen daarover ging. Lijkt mij ook niet heel moeilijk, als je autorijden niet kan betalen, moet je het niet doen.

De fiets pakken is niet voor iedereen een optie, maar de scooter is nu toch al redelijk vaak langsgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 11 maart 2012 @ 21:22:
.... de brandstoffen (diesel, euro95 en euro98) in korte tijd naar 3 euro per liter gaan. Vanwege de gestegen transportkosten gaat de prijs van de producten in de supermarkt zo'n 20% omhoog en er blijft minder geld over voor de (20% duurdere) vakanties en zelfs autoritjes naar familie e.d.
Ik denk dat de transportkosten niet zo'n groot deel van de product prijs uitmaken dat die zoveel zullen stijgen bij een verhoging van de olie / dieselprijs.

Enkele aannames:

Stel dat er 2 ton aan voedingsmiddelen bij een supermarkt wordt afgeleverd, en dat een chauffeur 10 afleveringen per dag doet en daarbij 200km rijdt. Hij verbruikt dan pakweg 75 liter diesel. Die worden 100 euro duurder, oftewel 0,5 eurocent per kilo supermaktspul.

Hoe jij aan die 20% komt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

joopv schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:53:
[...]
Ik denk dat de transportkosten niet zo'n groot deel van de product prijs uitmaken dat die zoveel zullen stijgen bij een verhoging van de olie / dieselprijs.

Enkele aannames:

Stel dat er 2 ton aan voedingsmiddelen bij een supermarkt wordt afgeleverd, en dat een chauffeur 10 afleveringen per dag doet en daarbij 200km rijdt. Hij verbruikt dan pakweg 75 liter diesel. Die worden 100 euro duurder, oftewel 0,5 eurocent per kilo supermaktspul.

Hoe jij aan die 20% komt...?
Heel simpel ( ik praat even voor hem, weet niet of het mag O-) ): in de hele keten zit olie, van kunstmest, tot tractoren, tot kassen, tot vervoer, tot de elektriciteit waar de supermarkt op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Wat ik vooral interessant vind is hoe de concurrentiestrijd tussen verschillende landen zal verlopen op het gebied van het al dan niet actief anticiperen (in brede zin) op de toenemende brandstofprijzen. Wat grofweg neerkomt op nu al beleid maken in investeren in oplossingen die de impact van brandstofprijzen verminderd of vertrouwen dat de markt zelf het probleem oplost.

Persoonlijk vind ik ruimtelijke ordening en woon-en vestigingsbeleid punten waar overheidsingrijpen een positieve bedrage kan leveren. Goedkope brandstof heeft wonen en werken steeds verder van elkaar verwijderd (relatief dan, het is geen vergelijking met bijvoorbeeld Amerika), beleid om die 2 weer dichterbij elkaar te brengen en/of bereikbaarder te maken met meerdere soorten vervoer zou al heel wat schelen.

Daarnaast zal de wens voor een nog flexibelere arbeidsmarkt tegengewerkt door dalende mogelijkheden tot mobiliteit. Zonder sturing hierin kan je wel eens in een andere negatieve spiraal komen doordat mensen sneller verhuizen naar locaties met veel werkgelegenheid en hierdoor de kosten voor huisvesting stijgen. Waardoor je er qua lasten of wooncomfort er niet veel mee opschiet.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

defiant schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:03:
Wat ik vooral interessant vind is hoe de concurrentiestrijd tussen verschillende landen zal verlopen op het gebied van het al dan niet actief anticiperen (in brede zin) op de toenemende brandstofprijzen. Wat grofweg neerkomt op nu al beleid maken in investeren in oplossingen die de impact van brandstofprijzen verminderd of vertrouwen dat de markt zelf het probleem oplost.
Het enige wat de nederlandse overheid momenteel doet is elektrisch rijden stimuleren. Maar het zal nog jaren duren voordat dit een volwaardig alternatief is voor fossiele brandstoffen. Hybride rijden is ook populair, maar ik ben benieuwd hoeveel mensen er nog een Prius gaan kopen als de financiele voordelen van de lage bijtelling wegvallen.

Ook zie je dat landen als de VS steeds meer bewust worden van het brandstofverbruik bij deze hoge brandstofprijzen (zo heeft New York de Ford Crown Victoria taxi inmiddels vervangen door de veel zuinigere Nissan NV200).
Persoonlijk vind ik ruimtelijke ordening en woon-en vestigingsbeleid punten waar overheidsingrijpen een positieve bedrage kan leveren. Goedkope brandstof heeft wonen en werken steeds verder van elkaar verwijderd (relatief dan, het is geen vergelijking met bijvoorbeeld Amerika), beleid om die 2 weer dichterbij elkaar te brengen en/of bereikbaarder te maken met meerdere soorten vervoer zou al heel wat schelen.
De auto is de melkoe van de overheid. De regering wil helemaal niet dat we met zn allen met het OV of op de fiets naar het werk gaan. Dan lopen ze al die miljarden van de accijnzen mis. En op het platteland wordt er juist veel op het OV bezuinigd, dus wat moet je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Onbekend schreef op zondag 11 maart 2012 @ 21:22:
Die kans is inderdaad vrij klein, maar zal volgens mij tegen de 2 euro aan gaan zitten.

Maar stel je eens door dat een aantal gebeurtenissen (Geen olie uit Libië en/of andere landen, terroristische acties op pijpleidingen, flinke inflatie v.w. de Euro, e.d) de brandstoffen (diesel, euro95 en euro98) in korte tijd naar 3 euro per liter gaan. Vanwege de gestegen transportkosten gaat de prijs van de producten in de supermarkt zo'n 20% omhoog en er blijft minder geld over voor de (20% duurdere) vakanties en zelfs autoritjes naar familie e.d.

Ik denk dat een aan aantal groepen Nederlanders dan wel een redelijk probleem gaat krijgen om met een klein bedrag rond te komen. Niet iedereen heeft dan een 10k tot 20k euro op de plank liggen om een echte zuinige auto te kopen, want in de tijden van crisis moeten we op de kleintjes letten.

Indien dit gebeurt, heeft overheid hier een oplossing voor, of mag iedereen dat zelf uitzoeken met de daaruit komende gevolgen?
Waarom zou de overheid hier een oplossing voor moeten bieden?

Ik weet ook wel dat mijn auto gemiddeld ongeveer 1 op 14 rijdt, dat kan echt wel zuiniger maar ik heb besloten dat ik liever een wat grotere auto heb omdat ik de auto alleen voor langere afstanden gebruik en als ik spullen moet vervoeren, een aanhanger moet trekken, fietsen wil meenemen etc.
Dat ie dan wat meer verbruikt weet ik. En al de benzine 3 euro wordt dan weet ik ook wel dat autorijden een beetje duur gaat worden :P Maarja, dat is nou eenmaal de keuze die ik gemaakt heb destijds.

Net als dat ik de keuze heb gemaakt om de auto niet te zien als woon-werk voertuig, daar heb ik 3 fietsen voor staan.

Wat heeft de overheid van doen met mijn keuzes? Waarom moet die bijspringen als ik geen tank benzine meer kan betalen? Ik snap die gedachte niet zo goed. Ze springen toch ook niet bij als ik geen biefstuk meer kan betalen?

Het is bijna tenenkrommend om te lezen dat sommigen dit soort dingen op de overheid af proberen te wentelen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Eeuwenoud verhaal toch? De overheid mag niks kosten en zich nergens mee bemoeien zolang het goed gaat maar als het fout gaat is ineens alles de taak van de overheid. Vergeet niet dat de oliemaatschappijen gewoon commerciële bedrijven zijn en dus gewoon voor winstmaximalisatie gaan. Ze kennen hun machtspositie en handelen daar ook naar. En met de OPEC hebben de olierijke landen ook een mooi medium om de olieprijs kunstmatig hoog te houden en in feite open en bloot prijsafspraken te maken. Zolang dit in stand wordt gehouden heb je het als consument simpelweg te slikken!

Pagina: 1 ... 77 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.